Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Uniti ble levert på døren i dag. It just works! Er vanskelig å si så mye mer foreløpig, men tror jeg kommer til å like denne og kan konsentrere meg om musikk heretter. Skjønner forresten ikke at folk som ellers liker Naim sier den er stygg.

    Den ultimate PRaT-platen innen klassisk musikk snurrer:
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Uniti er vakker. Ikke minst også når man vet alt den inneholder av menneskelig knowhow og muligheter.
    Ingen med edruelige sanser og ved sine fulle fem kan mene noe annet. Skal nok ha en slik selv straks jeg får et bedre kontor (akustisk sett), og det er i "kjømda". Ser frem til nærmere omtale fra deg!
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    oj...hvem si at den er stygg ?...synst unity er kjempe sexy :)...

    kult...du må forteller etterhvert hvordan unity spiller.hav slags høyttaler skal du tilkobbler forresten ?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Foreløpig blir høyttalerne de som står i signaturen min, balthar, og det fungerer det, så et bytte er ikke umiddelbart forestående. Men jeg kunne nok tenke meg å høre et par av Harbeths minste, Naims kommende mini-Ovator eller kanskje monitorer fra Sonus Faber. Det får bli neste prosjekt, etter PU og RIAA. Det jeg med en gang kan si er at Uniti lydmessig ikke er veldig langt fra CD/Nait-5i slik jeg husker dem, men det kommer vel heller ikke som noen stor overraskelse på noen. Rett ut fra esken oppleves den som veldig kvikk, med lett, men vakker klang og noe begrenset skala i lydbildet. Men substansen som man forventer fra Naim er til stede.

    For dere som er oppatt av estetikk kan jeg opplyse om at Wifi-antennen kan legges horisontalt eller fjernes helt.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Grattis med kul boks :)

    Hadde vært interessant med sammenligning av musikken når Uniti brukes som DAC og når den brukes som streamer (for den kan vel begge?).
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Takk, fidelio!

    Ja, her er både DAC og streamer. Skal nok gjøre en sammenligning når jeg har fått kjørt inn boksen litt mer, cd må jo også inngå i ligningen. Foreløpig er jeg i ekstase over brukervennligheten.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Gratulerer med en flott boks, Bach_Man! Ser frem til å lese om lytteinntrykkene dine etter hvert.

    Skulle jeg gjort noen store endringer i stereoanlegget mitt ville jeg lett kjøpt en Uniti (men det skal jeg jo ikke). Besnærende å kunne få et engasjerene musikkanlegg uten en dominerende stabel elektronikk.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    For de fleste her er det nok en litt for radikalt å gå over til Uniti som hovedanlegg. Jeg hadde nok selv vært skeptisk om jeg hadde hatt en stabel med høyt elskede Naim-bokser. Men siden jeg hadde 5i fra før og likte lyden men ikke ikke de begrensede mulighetene var det ikke noe vanskelig valg. Men jeg utelukker jo ikke at det kan bli en stack med reference-series i fremtiden. Var faktisk på nippet til å kjøpe en Supernait i stedet, men da hadde sagaen bare fortsatt.

    Tenkte at jeg skulle høre litt internett-radio. På en knapp på fjernkontrollen står det radio. 30 sekunder senere spiller NRK alltid klassisk og er lagret i listen over favorittstasjoner.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Fidelio skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Selvfølgelig har man jo Supernaiten med innebygget dac, men det blir ikke helt det samme pga usb o.l )
    Hvorfor er alle så opptatt av å bruke USB fra PC til dac? Det har blitt en slags utbredt misforståelse av man må ha USB. Naim er jo standhaftige på at optisk er det beste mellom datamaskin og DAC p.g.a. at koblingen da ikke er elektrisk.
    Så Naim anbefaler dette? Har sett det samme anbefalt andre steder også.
    Hmmm, får prøve å koble Dacmagicen opp slik mot iMacen da.
    Takk for tipset
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Bach_Man skrev:
    Uniti ble levert på døren i dag. It just works! Er vanskelig å si så mye mer foreløpig, men tror jeg kommer til å like denne og kan konsentrere meg om musikk heretter. Skjønner forresten ikke at folk som ellers liker Naim sier den er stygg.
    Ta noen bilder av vidunderet da?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Skal prøve å få laget en liten fotoserie men har for øyeblikket bare et utilfredstillende mobilkamera.

    Streamerfunksjonen er for øvrig også enkel å bruke. Bare sørg for å ha en UPnP-server kjørende på PC eller NAS, og Uniti finner frem nesten på egenhånd. Det går an å velge musikk fra en liste over artister eller albumer direkte på Unitien.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    SOEDAL skrev:
    Så Naim anbefaler dette? Har sett det samme anbefalt andre steder også.
    Står i white-paper'et til Naim DAC hvis jeg ikke husker feil.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Why is there no USB input for streaming audio from a computer?
    This would entail an electrical connection to a noisy electrical environment making all inputs sound worse. Using an external USB sound card connected to the Naim DAC via optical S/PDIF gives better results. (For example, the M-Audio Transit – it’s powered from USB.) Or you can use the optical output direct from the computer if it has one. A FireWire connection is not included for the same reason.
    Det sto litt om det i manualen.

    Ps. grattis med unitien Bach_ man
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Bach_Man skrev:
    Foreløpig blir høyttalerne de som står i signaturen min, balthar, og det fungerer det, så et bytte er ikke umiddelbart forestående. Men jeg kunne nok tenke meg å høre et par av Harbeths minste, Naims kommende mini-Ovator eller kanskje monitorer fra Sonus Faber. Det får bli neste prosjekt, etter PU og RIAA. Det jeg med en gang kan si er at Uniti lydmessig ikke er veldig langt fra CD/Nait-5i slik jeg husker dem, men det kommer vel heller ikke som noen stor overraskelse på noen. Rett ut fra esken oppleves den som veldig kvikk, med lett, men vakker klang og noe begrenset skala i lydbildet. Men substansen som man forventer fra Naim er til stede.

    For dere som er oppatt av estetikk kan jeg opplyse om at Wifi-antennen kan legges horisontalt eller fjernes helt.
    Spennende å høre om komboen Naim-Vienna, Bach_Man. Hva er det du er fornøyd med og hva kunne du tenke deg å forbedre?
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Fidelio skrev:
    SOEDAL skrev:
    Så Naim anbefaler dette? Har sett det samme anbefalt andre steder også.
    Står i white-paper'et til Naim DAC hvis jeg ikke husker feil.
    Stakk ut på Claes Ohlson og kjøpte en optisk spdif-kabel. Må høre litt mer, men det er nesten så jeg synes lyden ble noe bedre i diskanten i forhold til USB. Artig.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Anfield skrev:
    Spennende å høre om komboen Naim-Vienna, Bach_Man. Hva er det du er fornøyd med og hva kunne du tenke deg å forbedre?
    Om det blir et høyttalerbytte så blir det til en betydelig dyrere høyttaler. En oppgradering, ikke bare en utskiftning. Forhåpentligvis mer åpen og mer nøytral. Mine initielle motforestillinger mot Haydn Grand var en bass som kunne bli litt for voldsom og litt for uraffinert i mitt relativt kompakte rom hvor jeg heller ikke kan trekke høytalerne veldig langt ut fra veggen. I tillegg er den nokså beskjeden i diskanten, men dette liker jeg fordi det får klassisk musikk til å høres mer avslappet naturlig ut som alle som har vært i en konsertsal vet. Likefullt er det jo en forvrengning...

    Bassproblemet har med Unitis ankomst forsvunnet av seg selv. Kan det ha vært kilden som var problemet? Nå høres det meget bra ut her, men jeg har ikke rukket å spille alle musikktyper ennå.

    Lyttingen i dag har stort sett vært gjennom streameren, med serversoftware som kjører på macbooken. Twonkyserver har gitt meg flere problemer og faller ut til tider, eyeconnect virker som et mer stabilt program. Til min store forferdelse legger streameren inn mellomrom mellom sporene, noe som virkelig ødelegger overgangen til finalen i Beethovens femte symfoni. Noen som vet om dette lar seg løse? Forhandleren har tilbudt seg å ringe til Naim for å etterforske saken.

    Internettradioen er noe av det mest atraktive jeg har sett. Fullstendig intuitiv å bruke, man kan f.eks. på sekunder navigere seg rett inn på NRK sine kanaler og i tillegg få podcaster av programmene om man f.eks. gikk glipp av dagsnytt.

    Lyden er virkelig over all forventning, uten innbrenning (som jeg uansett ikke har veldig stor tro på som fenomen). Jeg har ikke hørt 5i, men dette er jo i hvert fall minst på høyde med 5i, dvs forrige generasjon av utstyret som Uniti er basert på, ja jeg er fristet til å si bedre, kanskje med en litt annen lydsignatur. Som vanlig er det vanskelig å sette ord på hva jeg hører. Lydbildet fokuserer på alle de rette tingene. Alt du behøver, ingenting du ikke behøver. Fullstendig smooth og helstøpt virker det, med den pågående rytmesansen som virkelig gir mening til "walking bass" i pianotrioer. Stemmer og sang går som en lek, Leonard Cohens Live in London gir meg bakoversveis når søstrene Webb synger If it be your will. Denne platen ble anskaffet da jeg var Naimløs i noen uker, og først nå hører jeg hva som bor i innspillingen. Akkurat nå spiller Arturo Benedetti Michelangeli Beethovens pianosonate Nr. 12 på et gammelt opptak fra BBC legends. Uniti fikser det meste.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    SOEDAL skrev:
    Bach_Man skrev:
    Naims kommende mini-Ovator
    Har du noe mer info om denne?
    Tror jeg har nevnt det tidligere i denne tråden, men Naim planlegger to mindre utgaver av Ovator. Jeg siterer direkte fra mailen jeg fikk fra forhandleren min i UK:

    "Yes we hope to receive our pair of the new Naim S-600 Ovator loudspeakers this
    month and they plan to release this year two smaller versions S400 for 2-2.5k
    GBP and an S200 for around 1k GBP, the NaimUnity is likely to be good enough to
    drive the smaller floor standing S400 which will have the BMR technology
    (without the floating mounting tube) and two 15 cm bass units rather than the
    two 20 cm bass units fitted to the S-600, so watch this space! "

    I tillegg er det jo også snakk om en større variant. De mnå vel ha noe som kan erstatte DBL.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    N-sats er vel allerede på vei ut. I hvert fall har de sluttet å lage stativene til den. Så ja, S200 er spennende...
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    N-sats er en likanes høyttaler som spiller musikk uten at man fokuserer på utstyret.
    Om det er pga dens konstruksjon (trykkammer) vet jeg ikke, men den gir svært lite romproblemer og er bare behagelig hos meg.
    Sammen med sub, er den veldig fleksibel mht plassering. Akkurat nå er mine plassert 45cm fra bakvegg til frontbaffel.

    Jeg ville vært forsiktig med å kjøpe N-sats om jeg ikke var sikker på å få hendene i tilhørende nstand.

    Back-Man: Uttalelser om Uniti`s utseende ville jeg tatt med knusende ro, den er vakker....som alle andre Naim bokser :)

    Tilbake til................

     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hyggelig å høre at n-satsene fungerer så bra, Steinar O. Virker som du har funnet ett bra musikkanlegg nå. Gratulerer!
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Ljudtema er mest innstilt på å få ein ung kar rennende inn døra kun for å lytte ;) ?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Brasse skrev:
    Ljudtema er mest innstilt på å få ein ung kar rennende inn døra kun for å lytte ;) ?
    Var innom Kontrapunkt å lyttet til Naim Nait her om dagen. Veldig hyggelig
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Har aldri hørt Naim, men det er på tide - Har jo HFS største fanskare (eller er de(re) bare glad i å prate? ;) )
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Brasse skrev:
    Har aldri hørt Naim, men det er på tide - Har jo HFS største fanskare (eller er de(re) bare glad i å prate? ;) )
    Det er gode grunner til at Naim har en stor fanskare. Naim har utviklet fantastiske produkter med en utrolig byggekvalitet. Jeg er fan :)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Ser man det, Kontrapunkt ligger 15 min unna jobben. Da siiiiger eg bort dit i morgon med en cd under armen. Så får vi sjå høre.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Brasse skrev:
    (eller er de(re) bare glad i å prate? ;) )
    Naim-skaren er forhåpentligvis først og fremst glad i musikk. :) Men det er nok også slik at siden Naim fokuserer langt mer på systemtenkning enn alle andre blir mange diskusjoner ellers på forumet litt irrelevante for Naim-eiere, så da blir diskusjonene konsentrert rundt de få relevante trådene. Eller er jeg helt på bærtur her? Bærtur er uansett ikke den verste formen for tur, så det går i tilfelle bra.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Brasse skrev:
    Ser man det, Kontrapunkt ligger 15 min unna jobben. Da siiiiger eg bort dit i morgon med en cd under armen. Så får vi sjå høre.

    det er bare å gå til kontarpunkt. veldig kompetent og hyggelig folk da...så ses vi etter demoen her med nytt naim anlegg ;) wellkomen...
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stor omtale av CD5 XS i siste Hifi World, og av Nait XS i siste Hifi World samt i Hifi+. De omtaler også FlatCap XS i kombinasjon med begge apparatene.

    Jeg holdt på å avbestille abonnementet mitt på Hifi+ da jeg var rimelig lei av å lese snakeoil-fablene til tidl redaktør Roy Gregory; men som lykken ville ha det til avtrådte han fra bladet, og med ny redaktør den langt mer jordnære Alan Sircom så har bladet gjort mange hakk på lesverdighetsstigen for meg iallefall.

    Etpar Naim-bilder for å fylle ut posten...
     

    Vedlegg

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    fine bilder vidar..nå hvert vi hvordan det ser ut i naimnirvana :)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Bladde bare så vidt igjennom Hifi Choice, men var det ikke slik at de mente at NAC152XS/NAP155XS var stjernen i XS-familien? Blir vel gjerne litt glemt blant alle Naitene dette settet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    balthar skrev:
    fine bilder vidar..nå hvert vi hvordan det ser ut i naimnirvana :)
    Takker, her er etpar til.





    Ang bokser; med ny CD5 XS og det nye pre/power-settet så begynner det jo å bli noen bokser der også da, ikke minst dersom man skal ha riaa og hodetelefonforsterker... og FlatCap XS må man jo selvsagt ha.... da teller jeg meg frem til; StageLine, HeadLine, NAPSC, CD5XS, FC, 152, 155.. blir ikke det 7 bokser tro? Og så bør man kanskje ha en DAC etterhvert.. joda, det hoper seg opp uansett. Selv med den integrerte Nait XS kan man egentlig bare trekke fra en boks.
     

    Vedlegg

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Symmetrisk og fint i forhold til enkelte Naim-oppsett jeg har sett. Er det noen spesiell grunn til at du har tre stabler i stedet for to?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stabelen til venstre (den som ikke ble med på bildene her) inneholder platespillerutstyr (Lingo2, SuperLine), HeadLine og Napsc, NAT05 og en Isotek Sigmas. Med to stabler ville det blitt veldig høyt; nå er det lavt, og det ser mye penere ut.

    Slik det er nå så skjules all hifi på en (kan jeg si det selv?) finurlig måte bak ryggen på en sofa, så jeg ser ikke hifien fra sofaene, kun høyttalerne. Man må fysisk bevege seg bort til enden av rommet (hvor bildene er tatt) for å se hifien. Konevennlig og barnevennlig. Hadde ikke tatt seg ut med etpar tårn stikkende til værs bak sofagruppene..
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Flotte bilder vidar...
    Blir spennende å lese litt om nac152xs og nap 155xs siden jeg håper å få oppgradert til de etter nyttår.
    Men er det sånn at alle xs produktene kommer med reference finnish nå?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel et helt nytt kabinett egentlig, med samme dimensjoner som tidligere 5-serie, men børstet front. Såvidt jeg har forstått..? Er det ikke så?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn