Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor ikke teste ut hvordan Chord funker? Selv synes jeg ikke nac a5 helt når opp til Chords Epic-kabler, men det er min mening. Nac a5 er enestående på å demonstrere huslyden til naim, so to speak. Synes derimot musikken får mange flere farger med Chord.
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Stover skrev:
    Du verden :D

    Bruce. Hva er egentlig konklusjonen når det kommer til naim og kildevalg? Noe klokere etter seansen?
    alltid gull det som glimrer.
    Jeg ble dessverre ikke noe klokere. Som jeg skrev tidligere var det en STOR opplevelse nede hos Smog, men hos meg opplevde jeg ikke noen voldsomme forskjeller.

    Jeg er redd at forklaringen på dette nå er funnet: Venstre diskant-element virker ikke! Jeg oppdaget dette i går kveld. Jeg syntes det var rart at Smog sine høytalere formidlet så mye mer info i diskanten enn jeg fikk til hjemme hos meg.

    Jeg aner ikke når dette skjedde, men det er vel sansynlig at den ikke virket under seansen med Alshus. Problemet er antakelig et brudd i høyttalerkabelen (Bi-wire). Det rare er at vi brukte mine høyttalerkabler nede hos Smog, men her virket definitivt begge diskantelementene!

    Så svaret er vel at jeg har hørt hvor mye kilden har å si for sluttresultatet, men antakelig ikke i egen stue?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    En gang til da, bruce?

    ;D


    Edit: Jeg/vi opplevde ingenting galt der og da, men så hørte jeg/vi på musikken.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lyd i diskanten er en forutsetning for diskantinformasjon ja :)

    Til ditt forsvar kan det dog sies at du er iallefall ikke havnet på perspektiv-kjøret da, siden du ikke oppdaget dette.

    Hva er dette med Super-NACA? Jeg synes da visserlig å erindre lovsang om NAC A5 for ikke veldig lenge siden. Så bra som den sies å være, så kan det da umulig være noe å hente på en annen kabel da? ;D

    Mvh Vidar P
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    C._Alshus skrev:
    En gang til da, bruce?

    ;D


    Edit: Jeg/vi opplevde ingenting galt der og da, men så hørte jeg/vi på musikken.
    Gjerne! Du er grei! Men må komme tilbake til tidspunkt.
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Nå er høyttalerkabelen fixet. Litt lettet, siden jeg er veldig fornøyd med dem.

    mens jeg var igang gikk jeg over alle skruene som fester elementene til høyttalerkassene. Disse var nokså løse. Lyden ble litt bedre etter at jeg hadde gjort dette, faktisk.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    bruce skrev:
    mens jeg var igang gikk jeg over alle skruene som fester elementene til høyttalerkassene. Disse var nokså løse. Lyden ble litt bedre etter at jeg hadde gjort dette, faktisk.
    Det er et kjent og kjært gammelt triks; kan ikke gjentas ofte nok; etter en tids spilling vil elementene begynne å slarke litt i innfestingene; å gå etter for å stramme skruer etter noen måneder og deretter en gang i jubelåret er en veldig god ide.

    Men ikke "go bananas", særlig ikke på diskanter med plastplate.

    Mvh Vidar P
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Salve mot hifi-nevrose? Da trenger jeg en slik, he-he...
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hurra! Endelig alt oppe og går, fikk omsider tilsendt (missing-)link-plugg i går, ny Snaic og smakk smakk så ble det lyd. MEN, angsten bredde seg da det i utgangspunktet var like stille som tidligere forsøk, viser seg at CD-inngangen på 112X er død! Bortsett fra dette har det aldri vært no feil på systemet mitt, bare jeg som ikke har testet de øvrige inngangene...... :p :p

    Glad nå!

    ....vel nesten, sitter jo ikke å spiller, er på jobb på 1.mai! Helv..tes hagesenterbransje som aldri har vett på å holde stengt når man vanligvis skal kose seg i heimen :-X :-X
     
    S

    Stover

    Gjest
    MEN, angsten bredde seg da det i utgangspunktet var like stille som tidligere forsøk, viser seg at CD-inngangen på 112X er død!
    På 202 kan man "sette" cd inngangen til din eller rca om jeg ikke husker feil. I såfall vil den ene være død.
    Se maualen
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    MEN, angsten bredde seg da det i utgangspunktet var like stille som tidligere forsøk, viser seg at CD-inngangen på 112X er død!
    På 202 kan man "sette" cd inngangen til din eller rca om jeg ikke husker feil. I såfall vil den ene være død.
    Se maualen
    Det stemmer, jeg tror det er likedan på 112 også; man velger enten den ene eller den andre, av RCA eller DIN mener jeg. Må via programmode på fjernkontrollen sikkert.

    Mvh Vidar P
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    iSaint skrev:
    Sikkert gammelt nytt for mange av dere, men nå er den iallefall lagt ut på hjemmesiden til Naim.
    Må ha-begjæret har nådd nye høyder :) Spørs om ikke MacBook og Benchmarken må vike plassen etterhvert.

    Naim HDX



    http://www.naim-audio.com/products/hdx.html

    Mvh
    Arne Kr
    Ja dette var jaggu et ultra-elegant produkt, iSaint! Skal tro hvor på stigen den havner sånn rent lydmessig, ift Naim cdp'er? Ser at den kan utvides med XPS eller 555PS også. Men hva når harddisken(e) er full(e)?

    Jeg synes ikke 600 cd'er virket å være særlig mye; jeg må i så fall ha flere HDX'er iallefall. Kan dette oppgraderes til to større harddisker senere tro? Jeg har skjønt at lagringskapasitet er 400GB totalt, den andre disken er kun backup. Dette snakket de om i den videoen som var linket til lengre opp i tråden også.

    En annen liten motforestilling jeg har, er at jeg liker platecovere. Jeg liker å sitte å lese i de, hvem spiller hva her og der, hvem har skrevet den låta, lese om de forskjellige satsene i en symfoni osv osv. Man blir litt distansert med en slik kanskje?

    Men alt i alt tror jeg sikkert dette er state-of-the-art innen sin genre. Noe annet ville ha vært veldig utypisk Naim. Hva koster den? Noen som har kjøpt/bestilt?

    Mvh Vidar P
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    OK, kanskje ikke noe feil noe sted da! Skal sjekkes, takker for tips! Har troen på de sorte boksene, skal jo egentlig ikke være no feil på disse, brukerfeil derimot...... :-X
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Noen her på Naim forumet som kjenner til et sted hvor det er mulig å få kjøpt gode 5-pins DIN plugger i løsvekt. Vet Chord lager RCA-DIN kabler til Naimutstyr, men vil helst ha løse plugger av god kvalitet.
    Hadde spørsmålet under diy tidligere men fikk ikke noen bra linker, kun til disse mindre cardasutgavene til platespiller.
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    Vidar P skrev:
    Ja dette var jaggu et ultra-elegant produkt, iSaint! Skal tro hvor på stigen den havner sånn rent lydmessig, ift Naim cdp'er? Ser at den kan utvides med XPS eller 555PS også. Men hva når harddisken(e) er full(e)?

    Jeg synes ikke 600 cd'er virket å være særlig mye; jeg må i så fall ha flere HDX'er iallefall. Kan dette oppgraderes til to større harddisker senere tro? Jeg har skjønt at lagringskapasitet er 400GB totalt, den andre disken er kun backup. Dette snakket de om i den videoen som var linket til lengre opp i tråden også.

    En annen liten motforestilling jeg har, er at jeg liker platecovere. Jeg liker å sitte å lese i de, hvem spiller hva her og der, hvem har skrevet den låta, lese om de forskjellige satsene i en symfoni osv osv. Man blir litt distansert med en slik kanskje?

    Men alt i alt tror jeg sikkert dette er state-of-the-art innen sin genre. Noe annet ville ha vært veldig utypisk Naim. Hva koster den? Noen som har kjøpt/bestilt?

    Mvh Vidar P
    Er spent på lyden jeg også - ser frem til å lese om de første lytteinntrykkene rundt om, samt tester.

    Ingen problemer med langringsplassen, Vidar - Naim har naturligvis tenkt på dette også;

    "Music from the HDX is not just limited to ripped CDs. Data in WAV, FLAC, AAC, and MP3 formats stored on USB hard-disks directly connected to the HDX can also be played, as can data in WAV and MP3 formats stored on network connected drives."

    Ang platecoverene;

    "Searching for music is not limited to albums and tracks. Want to search by composer, performer, artist, orchestra? Go ahead. Can’t remember the name of the Kate Bush album you ripped that Eberhard Weber played bass on? The Naim Extended Music database, with the power of allmusicguide.com at its heart will find it for you. Remember the smallest detail and all your music is there at the touch of a screen."

    Jeg tror dette med platecoverene rett og slett er en vanesak. Om man benytter en laptop til å styre HDXen så er jo verden åpen for informasjon via Internett - tror nok at man vil se mer brukervennlige/tilpassede nettsider til denslags (Eks: The Naim Extended Music database - som jeg tipper vil være akkurat en slik) - dette er fremtiden, iallefall for en stund, slik jeg ser det.

    På moderforumet antydes det en pris på 4500 GBP.

    Mvh
    Arne Kr
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.835
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    4
    Hagto skrev:
    Noen her på Naim forumet som kjenner til et sted hvor det er mulig å få kjøpt gode 5-pins DIN plugger i løsvekt. Vet Chord lager RCA-DIN kabler til Naimutstyr, men vil helst ha løse plugger av god kvalitet.
    Hadde spørsmålet under diy tidligere men fikk ikke noen bra linker, kun til disse mindre cardasutgavene til platespiller.
    Hei
    Tror du finner det du trenger til en grei pris her: http://www.flashbacksales.co.uk/index.html

    De skriver iallefall dette på websiden sin:
    Welcome
    To the Flashback Sales website and On-Line shop.

    Looking for hard to find DIN replacement interconnects for your hi-fi system,
    or do you want to buy connectors for making your own cables?
    Then you've come to the right place. they are all here!!
     

    Theater

    Medlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Nait5i/CD5i + Dynaudio Focus 140

    Har (heldigvis) akkurat fått øynene opp for Naim og vurderer særlig Nait5i/CD5i. På grunn av flytting vurderer jeg å selge det eksisterende anlegget mitt og begynne fra scratch igjen. Høyttalerene som jeg først og fremst har vurdert er Dynaudio Focus 140. Har noen av dere erfaringer å dele rundt denne kombinasjonen? Ved første øyekast kan kanskje Nait5i virke som å være litt i spinkleste laget for disse høyttalerene, men her er det nok delte meninger. :)
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Liotheles skrev:
    Hagto skrev:
    Noen her på Naim forumet som kjenner til et sted hvor det er mulig å få kjøpt gode 5-pins DIN plugger i løsvekt. Vet Chord lager RCA-DIN kabler til Naimutstyr, men vil helst ha løse plugger av god kvalitet.
    Hadde spørsmålet under diy tidligere men fikk ikke noen bra linker, kun til disse mindre cardasutgavene til platespiller.
    Hei
    Tror du finner det du trenger til en grei pris her: http://www.flashbacksales.co.uk/index.html

    De skriver iallefall dette på websiden sin:
    Welcome
    To the Flashback Sales website and On-Line shop.

    Looking for hard to find DIN replacement interconnects for your hi-fi system,
    or do you want to buy connectors for making your own cables?
    Then you've come to the right place. they are all here!!
    Takk!
    Har vært der tidligere, og finner ferdige kabler med DIN.
    Finner også løse plugger, men ikke DIN.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Nait5i/CD5i + Dynaudio Focus 140

    Theater skrev:
    Har (heldigvis) akkurat fått øynene opp for Naim og vurderer særlig Nait5i/CD5i. På grunn av flytting vurderer jeg å selge det eksisterende anlegget mitt og begynne fra scratch igjen. Høyttalerene som jeg først og fremst har vurdert er Dynaudio Focus 140. Har noen av dere erfaringer å dele rundt denne kombinasjonen? Ved første øyekast kan kanskje Nait5i virke som å være litt i spinkleste laget for disse høyttalerene, men her er det nok delte meninger. :)
    Burde fungere helt nydelig, lånte et sett 140 til mitt lille Naim-anlegg på 25watt, ikke noe problem med "takhøyden" der ihvertfall. Naim er mye sprekere enn det ser ut til!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nait5i/CD5i + Dynaudio Focus 140

    Theater skrev:
    Har (heldigvis) akkurat fått øynene opp for Naim og vurderer særlig Nait5i/CD5i. På grunn av flytting vurderer jeg å selge det eksisterende anlegget mitt og begynne fra scratch igjen. Høyttalerene som jeg først og fremst har vurdert er Dynaudio Focus 140. Har noen av dere erfaringer å dele rundt denne kombinasjonen? Ved første øyekast kan kanskje Nait5i virke som å være litt i spinkleste laget for disse høyttalerene, men her er det nok delte meninger. :)
    Effektlesing er og blir en blindvei innen Naim, som man har messet om i det vide og brede her. Det er mye lurere å tenke på musikalske egenskaper, som f.eks slik; hva var det du spesielt likte med lyden fra CD5i/Nait5i da?
    Når du har funnet ut det, så kan du snuse på hvilke høyttalere som klarer å videreformidle de egenskapene.

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Hagto skrev:
    Noen her på Naim forumet som kjenner til et sted hvor det er mulig å få kjøpt gode 5-pins DIN plugger i løsvekt. Vet Chord lager RCA-DIN kabler til Naimutstyr, men vil helst ha løse plugger av god kvalitet.
    Hadde spørsmålet under diy tidligere men fikk ikke noen bra linker, kun til disse mindre cardasutgavene til platespiller.
    Prøv PM audio.
     
    S

    Stover

    Gjest
    Etter et kort, men godt besøk av Vidar P i det nye musikkrommet er det håp i leieren.
    Det blei desverre, men naturlig nok mest fokus på rommet idag. Min egen erfaring, samt Vidars råd og også fra Acoustic Tuning er å fylle rommet med det en har tenkt å ha der.
    Min forestilling om å ha et minimalistisk musikkrom faller på et romakustisk grunnlag.

    I tillegg mange gode råd om plassering mm, ift stående bølger som mitt rom er sårbart for.

    Spiller nå med ht på den korteste veggen igjen (ca 50cm forskjell på lang og kort) og fraim langs venstre langvegg. Tilbake til lange NAca5.

    cds3-252-200 spiller så langt, forholdene tatt i betraktning, stort, litt tilbakelent. Mangler noe på åpenhet og definisjon, men det skyldes helt sikkert rommets ganske kraftige etterklang. Da rommet var ferdigbygget, før maling, må jeg ha vært i Bergen ;) :(
    Tror nok jeg har noen måneder foran meg med romtuning, plassering og flytting mm.

    Nå kan jeg runde av etter å ha hørt min favoritt på vinyl.................................
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    toriamos skrev:
    Smetter frekt inn med et lite spørsmål: Ser at ARO kommer med armrør i både svart og sølv, er forskjellen kun kosmetisk?
    Mmmmm?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    toriamos skrev:
    toriamos skrev:
    Smetter frekt inn med et lite spørsmål: Ser at ARO kommer med armrør i både svart og sølv, er forskjellen kun kosmetisk?
    Mmmmm?
    Toriamos; jeg har aldri sett en original Aro med sort armrør jeg. Derimot har jeg sett at de har enten sølv eller sort headshell. Naim sier at Aro aldri har blitt oppgradert på noe som helst vis siden introduksjonen til idag, det sa de iallefall til meg da jeg skulle ha den inn på service, og følgelig er vel alle forskjeller man kan se rent kosmetiske.

    Svein; der har du tøffe høyttalere! Spesielt aktive med en sixpack 135'er :)

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    toriamos skrev:
    toriamos skrev:
    Smetter frekt inn med et lite spørsmål: Ser at ARO kommer med armrør i både svart og sølv, er forskjellen kun kosmetisk?
    Mmmmm?
    Toriamos; jeg har aldri sett en original Aro med sort armrør jeg. Derimot har jeg sett at de har enten sølv eller sort headshell. Naim sier at Aro aldri har blitt oppgradert på noe som helst vis siden introduksjonen til idag, det sa de iallefall til meg da jeg skulle ha den inn på service, og følgelig er vel alle forskjeller man kan se rent kosmetiske.

    Svein; der har du tøffe høyttalere! Spesielt aktive med en sixpack 135'er :)

    Mvh Vidar P
    Ser ut som denne har sort armrør, Vidar:

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nå får jeg ikke blåst det opp, men jeg tror ikke det. Armrøret på Aro er "gun metal" av farge, som til forveksling på et dårlig bilde kan se gråsort ut; og hvis du ser bakerst på armrøret, så ser du overgangen mot sort på de bakerste cm'ene av røret.

    Og du ser tydelig forskjell på gun metal-fargen på armrøret vs det sorte headshellet.

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    3
    Ok, Vidar. Du har sikkert rett i det. Så bildet på Naim-forum og syntes røret så sort ut.....
    Hvor lenge har ARO vært i salg?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tror den kom ca 1987, men må ta forbehold.

    Det var jo forresten en finfin cd-spiller i bakgrunnen der. Fyren setter visst pris på å få sine sølvskiver gjengitt på aller beste måte.

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    3
    21 år på markedet, uten endringer? Det må vel være rekord.....uansett, en skikkelig klassiker.

    CD-spiller? Sølvskiver? Er ikke det noen utdaterte greier fra forrige århundre ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ingen endringer nei. Og fortsatt den beste tonearma på markedet. Ikke verst :)

    Det står en CD555 i bakgrunnen, den med rund toploading cd-skuffe på topp-plata. Den er ikke fra noe annet århundre enn vårt eget, og etter mye å dømme (iflg substansielle deler av pressen iallefall) markedets mest vellydende cd-spiller :)

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    3
    Jada, jada. Har fått med meg det, Vidar ;)

    Ellers er det jo interesant at flere CD555 eiere på naim-forum sier at LP12'erne deres spiller enda bedre :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er fordi de bruker Aro det, FZ. Det gjelder ikke i samme grad med de resirkulerte stål-pinnene fra Linn :)

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Det er fordi de bruker Aro det, FZ. Det gjelder ikke i samme grad med de resirkulerte stål-pinnene fra Linn :)

    Mvh Vidar P
    Skjerpings, Vidar. Selv ikke Linn klarer å produsere aluminium og titan av resirkulerte "stålpinner" ;)

    FZ
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Glemte jo å bemerke at det ikke engang er Linn selv som lager de :)

    Mvh Vidar P
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn