Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    smog

    Gjest
    Supernait er en fantastisk forsterker i mine ører. Nå har jeg en TagMclaren CDT20R som kilde. Det er en rent drivverk som fungerer bra sammen med naitens dac. Vet ikke hvor mye bedre det hadde blitt med naim sim egen cdp, men det får komme senere. Ser også at flere sier det blir et kjempeløft med Hi-cap. Men kan ikke annet en å anbefale Supernait :). Den har det jeg kan huske, den samme måten å formidle musikk på som bruce sitt 200/202 forsterkersett.

    Smog
     
    S

    smog

    Gjest
    Det lå vel en Supernait på bruktbørsen her til 21000,- Tror du skal slite med å finne en til 15K. Selv kjøpte jeg en demomodel hos Kontrapunkt til en hyggelig pris ;).
    Ellers mener jeg den er verdt sin pris på 33000,-, selvom du kanskje kan få den billigere ved å ta den inn fra de britiske øyer.

    Smog
     

    FESty

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Innlegg
    57
    Antall liker
    0
    costello skrev:
    C._Alshus skrev:
    Naim er hifi for voksne.... Unntaget er meg, men kanskje jeg er veslevoksen?
    Hi-hi, de jeg vet om på din alder er mest opptatt av watt og størrelse på membraner!

    Og kaller Naim-riggen min for MikkeMus-anlegg... ???

    Untatt de som har hørt det, da... ;D

    Hyggelig med alle de nye Naim-eiere som har kommet ut fra "skapet".


    Mvh
    hæh...er det noen her..HÆÆH... ;D
     

    FESty

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Innlegg
    57
    Antall liker
    0
    leon skrev:
    Stover skrev:
    leon skrev:
    Vidar P skrev:
    Leon; Naim forsterkeri er historisk sett i utgangspunktet bygd av Julian Vereker for best mulig resultat/synergi med LP12 og Linn høyttalere. Det gikk mange lange år før Naim hadde egne kilder og høyttalere.
    Hva angår Dynaudio; selv den minste Nait driver de uten problem; men det er en total blindvei å tenke slik. Du skal lite med en NAP200 uten en matchende preamp og kilde imo. Og i Naim's humble opinion også tydeligvis.

    Mvh Vidar P
    Hei.
    Takker for tilbakemelding.
    Det kan virke noe komplisert og bygge med Naim visst utgangspunktet er som i mitt
    tilfelle å kjøpe komponenter over tid. Bruker i dag en EC1 electr. på Dynaudioene.
    Neste oppgradering blir effekt forsterker. Har sett litt på Copland,Doxa,Naim.

    Leon
    Siden nye kommer til og kanskje ikke har lest hele tråden:

    Da jeg kjøpte mitt første naimsett, CDX2-202-200 uten hicap, sammenlignet jeg settet med daværende CDX2-EAR 864-Doxa 140. Her kan nyhetsverdien ha spillt inn, samt diverse mistilpasninger, men naimsettet parkerte omgivelsene når det kom til musikk, engasjement og involvering.
    EAR/ Doxa var utrolig myk og deilig, men samtidig uinteressert og lite involverende iforhold. Noe for enhver smak kanskje?

    Jeg ble bergtatt. Har ikke sett meg tilbake siden annet enn noen ned og oppgraderinger :)

    Har du en høyttaler som krever litt strøm kan Nait være feil vei å gå. Samtidig trenger den ikke nødvendigvis en NAP300 heller (på skarve 90 watt ;) )
    Håkon Rognliens omtale av Naits driveegenskaper blei omtalt i Fidelity engang. Nait5i og Spendor S6e, gjør den omtalen ettertrykkelig til skamme IMO.

    Her kan finnes nyanser, men basert på eieforhold og magefølelse.

    CD5i passer best til Nait.

    CD5/CD5X passer best til Nait........
    og til 112X/122X/150X.

    CDX2 passer til Nait og det bedres helt opp til kanskje 282/252/300.

    Generell billedlig endring fra CD5 til CDX2:
    Som at orkesteret sitter BAK et tykt sceneteppe og spiller til at sceneteppet trekkes fra og det hele åpner seg og man ser inn i ALT som skjer på scenen.

    Fra CDX2 til CDS3:
    Som at orkesteret består av flere orkestre som sitter videre bakover, BAK flere scenetepper.


    Om man da fra før har en høyttaler som krever en NAP200, så er lista allerede lagt ganske høyt, dersom man vil ha optimal ytelse fra anlegget.
    Hei.

    Nap 200 kan virke som å sikte litt vel høyt..(jeg ser den:)
    Jeg har aldri hørt Naim produkter, har kun lest meg til at dette virker som et spennende produkt som jeg får en kvalitets følelse over. Tenkte ut i fra pris at Nap 200 kunne være et greit utgangspunkt. Så feil kan man ta :)
    Ang. plan, har jeg hatt det samme anlegget i 8år uten endringer. Det var på tide med
    noen endringer/opp justeringer. Kjøpte clearaudio champ 1( som er noe oppgradert/Riaa Primare. (Kjøper i dag nesten kun vinyl. Så ble det nye ht som landet
    på DA contour 1.3 SE. (Oppgraderingene som nevnt til nå har jeg brukt 2,5år på.
    Så det går ikke akkurat fort:) Operer mann i familliepakke så kan dette ta sin tid:)
    Neste som står for tur blir da naturligvis forsterker siden, pre og effekt.
    Jeg må ta en del av gang, del vil si enten pre eller effekt, landet på effektdelen.
    Er det et feilt utgangspunkt ?? burde jeg begynt med pre ??
    Det viktigste må jo være at jeg lander til slutt med en forsterker del som passer
    sammen med resten av pakken.. Kan Nap150x med 112x være noe og vurdere?
    Eller vil ikke Naim passe sammen med platespilleren ?

    Tips..

    Leon
    Hei Leon..som 112x-150x innehaver kan jeg trygt anbefale settet! Men Naim poengterer i sine manualer at skal ha minst 13A kurs,helst dedikert..Mine første måneder med 112x-150x på 10A kurs, og da var det noe lite og trangt og lavt under taket preg over det.Med ny 16A kurs åpnet hele landskapet seg, og fikk da en følelse av at pre*en profitterte mest på det selv om cdp og amp selvfølgelig fikk samme løftet. Nå har ikke jeg hørt annet Naim enn mitt eget så kan jo ikke si noe mer.. ;)Men de veletablerte her på tråden kan Naim og kan gi deg de beste råd på veien. Ang platespiller har jeg selv en 25år gammel Thorens. På den monterte jeg en iec-nettbrønn og prøvde ut ymse strømkabler, og i forhold til den originale var alle bedre. Da 112x-150x ble kjøpt fikk jeg med to originale Naim-kabler, en til overs mao, og da den ble koblet inn var det som en vitaminpille for både lyden OG musikken. Fra en dag til den neste var det som å få en mye bedre platespiller enn i utgangspunktet.Full synergi med Naim våger jeg å påstå!!! Mvh F....
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    172
    Sted
    Trondheim
    FESty skrev:
    leon skrev:
    Stover skrev:
    leon skrev:
    Vidar P skrev:
    Leon; Naim forsterkeri er historisk sett i utgangspunktet bygd av Julian Vereker for best mulig resultat/synergi med LP12 og Linn høyttalere. Det gikk mange lange år før Naim hadde egne kilder og høyttalere.
    Hva angår Dynaudio; selv den minste Nait driver de uten problem; men det er en total blindvei å tenke slik. Du skal lite med en NAP200 uten en matchende preamp og kilde imo. Og i Naim's humble opinion også tydeligvis.

    Mvh Vidar P
    Hei.
    Takker for tilbakemelding.
    Det kan virke noe komplisert og bygge med Naim visst utgangspunktet er som i mitt
    tilfelle å kjøpe komponenter over tid. Bruker i dag en EC1 electr. på Dynaudioene.
    Neste oppgradering blir effekt forsterker. Har sett litt på Copland,Doxa,Naim.

    Leon
    Siden nye kommer til og kanskje ikke har lest hele tråden:

    Da jeg kjøpte mitt første naimsett, CDX2-202-200 uten hicap, sammenlignet jeg settet med daværende CDX2-EAR 864-Doxa 140. Her kan nyhetsverdien ha spillt inn, samt diverse mistilpasninger, men naimsettet parkerte omgivelsene når det kom til musikk, engasjement og involvering.
    EAR/ Doxa var utrolig myk og deilig, men samtidig uinteressert og lite involverende iforhold. Noe for enhver smak kanskje?

    Jeg ble bergtatt. Har ikke sett meg tilbake siden annet enn noen ned og oppgraderinger :)

    Har du en høyttaler som krever litt strøm kan Nait være feil vei å gå. Samtidig trenger den ikke nødvendigvis en NAP300 heller (på skarve 90 watt ;) )
    Håkon Rognliens omtale av Naits driveegenskaper blei omtalt i Fidelity engang. Nait5i og Spendor S6e, gjør den omtalen ettertrykkelig til skamme IMO.

    Her kan finnes nyanser, men basert på eieforhold og magefølelse.

    CD5i passer best til Nait.

    CD5/CD5X passer best til Nait........
    og til 112X/122X/150X.

    CDX2 passer til Nait og det bedres helt opp til kanskje 282/252/300.

    Generell billedlig endring fra CD5 til CDX2:
    Som at orkesteret sitter BAK et tykt sceneteppe og spiller til at sceneteppet trekkes fra og det hele åpner seg og man ser inn i ALT som skjer på scenen.

    Fra CDX2 til CDS3:
    Som at orkesteret består av flere orkestre som sitter videre bakover, BAK flere scenetepper.


    Om man da fra før har en høyttaler som krever en NAP200, så er lista allerede lagt ganske høyt, dersom man vil ha optimal ytelse fra anlegget.
    Hei.

    Nap 200 kan virke som å sikte litt vel høyt..(jeg ser den:)
    Jeg har aldri hørt Naim produkter, har kun lest meg til at dette virker som et spennende produkt som jeg får en kvalitets følelse over. Tenkte ut i fra pris at Nap 200 kunne være et greit utgangspunkt. Så feil kan man ta :)
    Ang. plan, har jeg hatt det samme anlegget i 8år uten endringer. Det var på tide med
    noen endringer/opp justeringer. Kjøpte clearaudio champ 1( som er noe oppgradert/Riaa Primare. (Kjøper i dag nesten kun vinyl. Så ble det nye ht som landet
    på DA contour 1.3 SE. (Oppgraderingene som nevnt til nå har jeg brukt 2,5år på.
    Så det går ikke akkurat fort:) Operer mann i familliepakke så kan dette ta sin tid:)
    Neste som står for tur blir da naturligvis forsterker siden, pre og effekt.
    Jeg må ta en del av gang, del vil si enten pre eller effekt, landet på effektdelen.
    Er det et feilt utgangspunkt ?? burde jeg begynt med pre ??
    Det viktigste må jo være at jeg lander til slutt med en forsterker del som passer
    sammen med resten av pakken.. Kan Nap150x med 112x være noe og vurdere?
    Eller vil ikke Naim passe sammen med platespilleren ?

    Tips..

    Leon
    Hei Leon..som 112x-150x innehaver kan jeg trygt anbefale settet! Men Naim poengterer i sine manualer at skal ha minst 13A kurs,helst dedikert..Mine første måneder med 112x-150x på 10A kurs, og da var det noe lite og trangt og lavt under taket preg over det.Med ny 16A kurs åpnet hele landskapet seg, og fikk da en følelse av at pre*en profitterte mest på det selv om cdp og amp selvfølgelig fikk samme løftet. Nå har ikke jeg hørt annet Naim enn mitt eget så kan jo ikke si noe mer.. ;)Men de veletablerte her på tråden kan Naim og kan gi deg de beste råd på veien. Ang platespiller har jeg selv en 25år gammel Thorens. På den monterte jeg en iec-nettbrønn og prøvde ut ymse strømkabler, og i forhold til den originale var alle bedre. Da 112x-150x ble kjøpt fikk jeg med to originale Naim-kabler, en til overs mao, og da den ble koblet inn var det som en vitaminpille for både lyden OG musikken. Fra en dag til den neste var det som å få en mye bedre platespiller enn i utgangspunktet.Full synergi med Naim våger jeg å påstå!!! Mvh F....
    Hei.

    Takker så mye til "smog og festy" for glimrende tips og info..
    Jeg må jo si at interessen for Naim har ikke akkurat fått en synkende kurve :)
    Bruktbørsen er et nust for min lommebok, det blir spennende og følge med..

    Leon
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    leon skrev:
    Bruktbørsen er et nust for min lommebok, det blir spennende og følge med..
    Det kan lønne seg å kjøpe utenlands.

    Alt utstyret mitt er kjøpt utenfor landegrensene og bortsett fra Fraim er alt brukt eller demobrukt. Har handlet i Sverige, Nederland og England... ;)

    mvh
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    172
    Sted
    Trondheim
    costello skrev:
    leon skrev:
    Bruktbørsen er et nust for min lommebok, det blir spennende og følge med..
    Det kan lønne seg å kjøpe utenlands.

    Alt utstyret mitt er kjøpt utenfor landegrensene og bortsett fra Fraim er alt brukt eller demobrukt. Har handlet i Sverige, Nederland og England... ;)

    mvh
    Hei. Ikke dumt.
    Ser at det ligger en Nac 112 tilsalgs 3 år gammel DKK 2995.- Hifi4all.dk

    Leon
     

    Flaggerkatt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Innlegg
    68
    Antall liker
    6
    leon skrev:
    costello skrev:
    leon skrev:
    Bruktbørsen er et nust for min lommebok, det blir spennende og følge med..
    Det kan lønne seg å kjøpe utenlands.
    Alt utstyret mitt er kjøpt utenfor landegrensene og bortsett fra Fraim er alt brukt eller demobrukt. Har handlet i Sverige, Nederland og England... ;)
    mvh
    Hei. Ikke dumt.
    Ser at det ligger en Nac 112 tilsalgs 3 år gammel DKK 2995.- Hifi4all.dk
    Leon
    Ingen tvil om at Naim er høyt priset her på berget, selv om undertegnede riktignok ikke har klatret høyt på Naim-stigen enda... Om du leter litt i denne tråden (som vel begynner å bli uhåndterlig lang, heh), vil du finne anbefalinger fra undertegnede og flere til (Vidar P, blant annet, gjetter jeg...) om Norman og de andre på "Ultimate Home Entertainment Solutions" i England.
    Utrolig hyggelige folk med knallgod service - og gode priser på demospilt/brukt utstyr.

    Hjemmesida deres finner du her
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    172
    Sted
    Trondheim
    Flaggerkatt skrev:
    leon skrev:
    costello skrev:
    leon skrev:
    Bruktbørsen er et nust for min lommebok, det blir spennende og følge med..
    Det kan lønne seg å kjøpe utenlands.
    Alt utstyret mitt er kjøpt utenfor landegrensene og bortsett fra Fraim er alt brukt eller demobrukt. Har handlet i Sverige, Nederland og England... ;)
    mvh
    Hei. Ikke dumt.
    Ser at det ligger en Nac 112 tilsalgs 3 år gammel DKK 2995.- Hifi4all.dk
    Leon
    Ingen tvil om at Naim er høyt priset her på berget, selv om undertegnede riktignok ikke har klatret høyt på Naim-stigen enda... Om du leter litt i denne tråden (som vel begynner å bli uhåndterlig lang, heh), vil du finne anbefalinger fra undertegnede og flere til (Vidar P, blant annet, gjetter jeg...) om Norman og de andre på "Ultimate Home Entertainment Solutions" i England.
    Utrolig hyggelige folk med knallgod service - og gode priser på demospilt/brukt utstyr.

    Hjemmesida deres finner du her
    Hei.

    Hvor mye bør jeg beregne i frakt ca. ? (Til Trondheim
    Kommer det andre kostnader ?
    Glimrende nett side..

    Leon
     

    Flaggerkatt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Innlegg
    68
    Antall liker
    6
    leon skrev:
    Hei.
    Hvor mye bør jeg beregne i frakt ca. ? (Til Trondheim
    Kommer det andre kostnader ?
    Glimrende nett side..
    Leon
    I sin tid bestilte jeg Naim Nait5i, Stageline MM, og iSupply (Stageline) fra Norman & co.

    For disse tre, pakket svært godt emballert, skulle de vel ha ca. £65 i frakt, tror jeg, eller £90 for ekspress-levering.

    Deler av innlegg som omhandler moms er tatt bort. Mvh Høvdingen
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Når man handler i UK skal det kunne trekkes fra UK VAT; som jeg innbiller meg er omlag 17.5%. Dette gjelder all handel som er VAT-pliktig og på "eksport" fra forhandler i UK. Deretter vil det legges på 25% MVA på norskegrensa på varens verdi, ikke på frakta (har jeg erfart).

    Mvh Vidar P
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Denne karen på moderforumet er litt i samme fase som meg akkurat nå, bortsett fra at jeg allerede har foretatt en kildeoppgradering.

    http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/5262951417

    Som allerede nevnt til det kjedsommelige, ser jeg for meg en 202/200 i enden av tunnelen. Foreløpig synes jeg det er så utrolig behagelig og befriende å bare ha det som det er. Jeg spiller mer musikk og koser meg mer med anlegget enn jeg kan huske å ha gjort noen gang før, og det med entry level forsterker.
    Hadde en kort stund (mens jeg sparer til 202/200, skal jo bruke penger til andre ting og :) lyst til å prøve 122/150 som et mellomsteg, men anser det som bortkastet tid og penger når det allikevel er 202/200 man ender opp med.

    For første gang på lenge synes jeg samtidig at det er et lite dilemma med en såpass kostbar oppgradering når man faktisk er så fornøyd. Ser ikke bort ifra at 202/200 er endestasjonen for en lang stund fremover, i hvertfall frem til psu'er til kilde og pre begynner å friste. Så er det jo også et spørsmål om cdx funker bra i denne konstellasjonen, det har jeg i grunnen ikke klart å lese meg til. Analogkilden består uansett, er meget fornøyd der.

    Bare noen tanker dere. Hifi-interessen slik den engang var er på sett og vis vekk, i det minste kraftig redusert. Jeg vet hvor jeg skal. Jeg synes det er mest interessant å kjøpe musikk, og ikke minst er musikkforaene inspirerende. Men, hifi praten og det der, er så som så nå. Finner mye glede i bla HiFi News, mens watt, ampere, mebran og alt som har med teknikk å gjøre, fortsatt er nettopp bare det ;)
    Litt i ref. til de fantastiske poengene til Vidar i "Kvantitativ versus kvalitativ lytting" - tråden alt det her. Jeg har sluttet med å høre på lyd, tror jeg.

    Det gleder meg stort å se at det er flere og flere som oppdager naim, eller lettere sagt; begynner og spille musikk?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.607
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nå ligger det en Nait 2 i Olive finish på hifi4all for DKR3200,- Nysørvet.


    Noen som kjenner sin besøkelsestid?
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Takk for i går Alshus og Smog. Mye spennede musikk som vanlig hos Smog. Her må det handles!

    Det var spennende å høre cds2 på mitt anlegg og Smog sitt. Jeg er egentlig litt overrasket over resultatene:

    I mitt anlegg ble resultatet noe strammere bass og noe mer ro i lydbildet, men ingen revolusjonerende ting skjedde, synes jeg.

    Hos Smog var forskjellen mye større. Her spilte vi på Supernait og Monitor Audio GS20. Forskjellen fra hans gamle drivverk til cds2 var betydelig. Stor tilstedeværelse og ro i lydbildet.

    Jeg er litt usikker på hvorfor det ble slik: Er Spendor s8e for lite oppløst til å kunne formidle forbedringen, eller er cd5x en så god CD-spiller at forskjellen til cds2 egentlig ikke er så stor?

    Jeg bare spør, og har ikke svaret. Uansett ble jeg imponert over lyden hos Smog. MA er nok usedvanlig oppløste og gode høyttalere. :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Tør jeg foreslå at de vesentlige endringene tar litt tid å høre når man har såpass oppegående lyd fra før? ;)

    bruce skrev:
    Takk for i går Alshus og Smog. Mye spennede musikk som vanlig hos Smog. Her må det handles!

    Det var spennende å høre cds2 på mitt anlegg og Smog sitt. Jeg er egentlig litt overrasket over resultatene:

    I mitt anlegg ble resultatet noe strammere bass og noe mer ro i lydbildet, men ingen revolusjonerende ting skjedde, synes jeg.

    Hos Smog var forskjellen mye større. Her spilte vi på Supernait og Monitor Audio GS20. Forskjellen fra hans gamle drivverk til cds2 var betydelig. Stor tilstedeværelse og ro i lydbildet.

    Jeg er litt usikker på hvorfor det ble slik: Er Spendor s8e for lite oppløst til å kunne formidle forbedringen, eller er cd5x en så god CD-spiller at forskjellen til cds2 egentlig ikke er så stor?

    Jeg bare spør, og har ikke svaret. Uansett ble jeg imponert over lyden hos Smog. MA er nok usedvanlig oppløste og gode høyttalere. :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.607
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det var moro i går.


    Men høydepunktet var nok smog: "Bare en plate til, denne må dere bare høre, sjekk dette sporet, og denne her, den må prøves, og denne, bare et spor til nå". Mannen så ut til å storkose seg. :D
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hørtes veldig bra ut det der med bare en låt til. :D

    Ettersom smog er i ferd med å flytte til de sydligere strøk, foreslår jeg at han og mr Alshus kommer innom når den tid kommer for en aften hos meg. Så får du hentet Sound Bases Christian, og smog får hilst på.
    Kanskje en cds2 hadde vært artig for anledningen ;D

    Dette ble litt ot og sms-ish, beklager.
     
    S

    smog

    Gjest
    Takk til Alshus og Bruce ;D. Må si at renere strøm og CDS2 kan gjøre underverker. Den cd-spilleren er noe av det råeste jeg har hørt. Den stammet opp hele lydbilde med en bass som jeg kunne dø for. Bare synd at denne ikke koster noe under halvparten ::). Kommer gjerne innom i sydligere strøk.

    Mvh
    Even
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Som allerede nevnt til det kjedsommelige, ser jeg for meg en 202/200 i enden av tunnelen.
    Gå straks til 282/250...en helt annen opplevelse! :D

    Ellers enig med MaHa; Hi-Fi interessen er ikke slik den en gang var. Slutta å lese om siste nytt i fancy magasiner med glossy papir. Dårlige opptak eller ei, Musikken kommer uansett i fremste rekke.

    Hører på Ravel's Pianokonsert i G med Michalengli fra en gang på 50-tallet.

    Fremragende !
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    costello skrev:
    MaHa skrev:
    Som allerede nevnt til det kjedsommelige, ser jeg for meg en 202/200 i enden av tunnelen.
    Gå straks til 282/250...en helt annen opplevelse!     :D
    Unnskyld at jeg bryter inn; men dette er jeg overhodet ikke umiddelbart enig i! Det er ingen tvil om at 282/250 har noen andre kvaliteter enn 202/200; men å anbefale en Nait 5-eier å hoppe over 202/200 er ikke riktig! 282/250 er ikke sååå mye bedre, med mindre man har et ubalansert høyttalersystem som man ikke er 100% komfortabel med da; og trenger 282/250's ekstra fylde og tyngde.

    Bare for å sette ting "straight"; 202/200 er et suverent forsterkeri, en glitrende innfallsport til en forsmak på ultra-highend Naim forsterkeri; og det er ingen grunn for aspirerende kjøpere å tenke seg om enda en gang på grunn av disse uttalelsene!
    Sant å si så er 202/Napsc/Hi/200 faktisk nærmere f.eks 552/300 i klang enn hva 282/250 er.

    Unnskyld direkteheten; det er bare min mening. Andres er selvsagt like gyldig.

    Mvh Vidar P
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.271
    Antall liker
    22.722
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    costello skrev:
    Hører på Ravel's Pianokonsert i G med Michalengli fra en gang på 50-tallet.

    Fremragende !
    Skal man eie en eneste pianoplate er det den.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    costello skrev:
    Hører på Ravel's Pianokonsert i G med Michalengli fra en gang på 50-tallet.

    Fremragende !
    Skal man eie en eneste pianoplate er det den.
    Og hans utførelse av Rachmaninov's fjerde er heller ikke å kimse av! :)

    Mvh
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Det er ingen tvil om at 282/250 har noen andre kvaliteter enn 202/200; men å anbefale en Nait 5-eier å hoppe over 202/200 er ikke riktig! 282/250 er ikke sååå mye bedre, med mindre man har et ubalansert høyttalersystem som man ikke er 100% komfortabel med da; og trenger 282/250's ekstra fylde og tyngde.
    Forstår ikke helt dette, Vidar P.

    I mine (skarve) ører gir 282/250 en helt annen lyttopplevelse enn 202/200. Jeg har levd såpass lenge med sistnevnte kombinasjon at jeg burde vite hva jeg snakker om.
    282/250 har en helt annen presentasjon. Ikke bare laaangt flere detaljer og mere åpent lyttevindu, men også en laaangt mere voksen gjengivelse. Her er det PRaT, tempo og innlevelse i bøtter og spann. For ikke å snakke om evnen til å spille høyt og uanstrengt..Og ikke å forglemme klangfarger.. ;)

    Personlig vil jeg aldri gå tilbake til 202/200.
    Sagt på en annen måte føler jeg endelig at jeg har kommet i mål. Oppgraderinger frister ikke så mye lenger. Alt IMHO selvfølgelig. :)

    Og jeg forstår ikke helt hvorfor jeg ikke skal få lov til å anbefale 282/250 til en Nait-eier ???

    Vurderingene mine må selvfølgelig sees i sammenheng med de benyttede Neat Momentum, som i mine øyne er helt suverene i dette med å formidle PRaT.

    Og Neat benytter NAP 250 under utviklingen av sine høyttalere.


    Mvh
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Smetter frekt inn med et lite spørsmål: Ser at ARO kommer med armrør i både svart og sølv, er forskjellen kun kosmetisk?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    costello skrev:
    Forstår ikke helt dette, Vidar P.

    I mine (skarve) ører gir 282/250 en helt annen lyttopplevelse enn 202/200.  Jeg har levd såpass lenge med sistnevnte kombinasjon at jeg burde vite hva jeg snakker om.
    282/250 har en helt annen presentasjon.  Ikke bare laaangt flere detaljer og mere åpent lyttevindu, men også en laaangt mere voksen gjengivelse.  Her er det PRaT, tempo og innlevelse i bøtter og spann.  For ikke å snakke om evnen til å spille høyt og uanstrengt..Og ikke å forglemme klangfarger.. ;)

    Personlig vil jeg aldri gå tilbake til 202/200.
    Sagt på en annen måte føler jeg endelig at jeg har kommet i mål. Oppgraderinger frister ikke så mye lenger.  Alt IMHO selvfølgelig.   :)

    Og jeg forstår ikke helt hvorfor jeg ikke skal få lov til å anbefale 282/250 til en Nait-eier   ???

    Vurderingene mine må selvfølgelig sees i sammenheng med de benyttede Neat Momentum, som i mine øyne er helt suverene i dette med å formidle PRaT.

    Og Neat benytter NAP 250 under utviklingen av sine høyttalere.


    Mvh
    Ser at det var noen klønete formuleringer fra min side der.

    Men; det er ikke alle som ønsker å bruke små 100k på en forsterker (nypris). Når noen så gleder seg til å komme til et punkt hvor man kan kjøpe drømmeforsterkeren i form av en 202/200, som tross alt er en fantastisk forsterker til 45.ooo,- (!) så er det imo direkte feil å så og si fortelle at denne ikke er noe å samle på, fordi en forsterker til over det dobbelte er hva jeg har og den er bedre.

    Husker jeg ikke mye feil, så var du jo utad iallefall temmelig fornøyd med 202/200 når du selv eide den; det var ikke måte på lovord om Naim da heller. Jeg skjønner at 282/250 passer dine høyttalere bedre, men det er ikke dermed sagt at det er sant for alle; selv synes jeg f.eks 282/250 (med CDS3 kilde) er en anelse for tung og satt sammen med Spendor (fungerer vel bedre med andre høyttalere), mens CDX2/202/200 fungerer supert. Men jeg sier ikke at det er noen allmenngyldig sannhet.

    Jeg benekter altså ikke dine preferanser, ikke misforstå. Men jeg synes det er greit å ha i bakhodet at det er mange svært fornøyde eiere av 202/200 her inne. Og med god grunn! Og videre det faktum at folk legger seg på forskjellige kostnadsmessige nivåer på sin hifi. Det er tross alt et kjempesprang fra en Nait til 10k opp til en 5 ganger så dyr (!!) 202/200. Langt større sprang enn fra 202/200 til 282/250 vil jeg hevde. Ingen grunn til å bekymre seg for at det skal bli en oppgradering som smaker fugl.

    Mvh Vidar P
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.607
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    £1980 da denne var ny i 2001:




    Basert på produktet alene, så er det en drøy pris. Og enda verre på den nye serien.
     
    S

    Stover

    Gjest
    Du verden :D

    Bruce. Hva er egentlig konklusjonen når det kommer til naim og kildevalg? Noe klokere etter seansen?

    Alshus. Mener du at kvantitet kommer foran kvalitet? Er det nait som er kommentert og avbildet?

    Costello. Uttalelsen ang 282-250 kontra 202-200 er noe unyansert IMO. Å avskrive 202-200 på den måten blir helt feil. De er billigere og vil passe noen bedre, samt at kombinasjonen høyttalere er helt avgjørende.
    202-200 er et fantastisk forsterkersett (uten tanke på at jeg selger) når kombinert riktig.

    I mitt nye og uinnredede lytterom spiller cds3-252-200 dårligere enn cdx2/cds3-202-200 i det gamle rommet. Det sier en god del....og ja, jeg hører stor forskjell på cdx2 mot cds3, eller cd5x for den saks skyld.

    Det er imidlertid ikke alltid gull det som glimrer.

    EDIT: Tror det er viktig å formidle ut at det ikke kun er det kostbare med naim som er det saliggjørende. man får mye for pengene allerede ved entry level er min erfaring.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.607
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har aldri ment at kvantitet kommer foran kvalitet. Da hadde jeg ikke kjøpt Naim.

    Det er ikke en Nait.
     
    S

    Stover

    Gjest
    C._Alshus skrev:
    Har aldri ment at kvantitet kommer foran kvalitet. Da hadde jeg ikke kjøpt Naim.

    Det er ikke en Nait.
    Oppfatter deg ikke sånn nei. Mener bare at innholdet ikke alltid samsvarer med kvalitet. Se bare innvendig i en nait5i. Innholdsmessig et trist syn, men musikkmessig :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kan man kvantifisere hvor dyrt et produkt skal være ved en gløtt på hvilke komponenter det består av? Jeg protesterer litt på det tror jeg. I så fall er vel f.eks nærmest samtlige pickuper på markedet uhyrlig overpriset.

    Som alle vet som har forsøkt å bygge noe selv; det er selve utviklingen som koster tid og energi; å prøve seg frem til akkurat den rette implementeringen av komponentene; iallefall om det skal bli supert bra; ikke komponentene. Jeg regner med at de aller fleste virkelig gode høyttalerprodusenter klarer å lage laaangt bedre høyttalere bestående av komponenter til f.eks 5.000,- enn hva jeg klarer med komponenter til det tidobbelte.

    Mvh Vidar P
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    830
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Basert på produktet alene, så er det en drøy pris. Og enda verre på den nye serien.
    Det Alshus mener er vel at en strømforsyning med transformator likeretter kondensatorer og en regulator samt kabinett som er så enkelt kan ta så lang tid å konstruere at det koster skjorta.
    £1980 er jo røveri.....
    Er jeg forvist fra Naim forumet nå tru ???

    Sonicfrontiers
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.607
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Dyrt basert på deleprisen, men musikken disse produktene gir, er en helt annen sak.

    Ny platespiller er forresten kjøpt. Det er lekkert, det er fra GB og det er ikke Linn. :)
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2


    ;)

    Alene resten av helga, så hva er bedre enn å finne fram noen av de siste innkjøp på CD-fronten. Denne Band-boksen på 6 CD-er kommer jeg nok til å benytte natten for å komme igjennom... 8). Bra barskapet er fyllt opp!..

    Igjen...rådet mitt til MaHa om å gå for 282/250 var kanskje litt spøkefullt ment, men allikevel med en snev av alvor. Hadde jeg visst det jeg vet idag, hadde jeg selv gått direkte til dette forsterkersettet. Og spart en god del tusenlapper!. For all del 202/200 er en glimrende kombinasjon, jeg har aldri ment noe annet...MEN 282/250 har kurert meg for framtidige oppgraderinger for en lang stund, ihvertfall... ;)

    Kan virke som 282/250 er en perfekt match til CDX(2).

    Gratulerer med ny spiller, Alshus!

    mvh
     
    S

    Stover

    Gjest
    I mitt nye og uinnredede lytterom spiller cds3-252-200 dårligere enn cdx2/cds3-202-200 i det gamle rommet.
    Jeg må nok korrigere meg sjøl her. Mener kun at rommet og høyttalere i kombinasjon har en VESENTLIG betydning. CDS3-252 er selvfølgelig et kjempeløft...og et kjempeinnhogg i bankkontoen.

    Costello. Spennende.
    Med eget rom spiller det ingen rolle om kone er hjemme eller ikke ;)
    Sorterer cd`ene pånytt og klassisk/ Opera skal stå for seg sjøl. Hører lite annet for tida.

    God kveld.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.607
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Du kommer kanskje til å smekke opp noen bok/cd/vinylhyller på veggene?

    Det så litt vel nakent ut.
     
    S

    Stover

    Gjest
    C._Alshus skrev:
    Du kommer kanskje til å smekke opp noen bok/cd/vinylhyller på veggene?

    Det så litt vel nakent ut.
    Det kommer nok mer på plass. Lyden endret seg mye bare igår, etter å ha montert noen cdhyller og lagt på et teppe.

    Har sendt mail til firmaet Acoustic Tuning i Trondheim, så får vi se hvor det lander. Er villig til å bruke noen kroner på å få rommet optimalt.
    :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Vidar er nok inne på noe her nå. Som tidligere beskrevet, kunne jeg egentlig tenkt meg å ikke oppgradere, hadde det ikke vært for at jeg vet jeg skal opp på 202/200 nivå uansett. Ingen problem med tips om 282/250 jeg costello ;) Det er uansett så langt utenfor mine rammer at det aldri kommer til å skje. Så sant jeg ikke våkner en morgen og er gjeldfri ;D

    202/200 som sakte, men sikkert bygges ut med tilhørende psu'er, er nok mer enn bra nok for mange år fremover. Er naturligvis takknemlig for alle tips uansett :D

    stover: flott rom. Blir nok kjempebra når du får "personifisert" det litt :)
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    202/200 som sakte, men sikkert bygges ut med tilhørende psu'er, er nok mer enn bra nok for mange år fremover. Er naturligvis takknemlig for alle tips uansett :D
    ;) Det kommer til å låte kjempebra, MaHa !!

    Heldig du som har dedikert lytterom nå, Stover.
    De fleste må nok nøye seg med et kompromiss på dette området.

    Hadde jeg fått frie tøyler ville jeg flyttet rack ut til siden, slik at ingenting kommer imellom høyttalerne.

    Og ja, det tar noen dager før Naim-utstyr våkner til liv...Men da... :D

    Selv har jeg hatt en begivenhetsrik helg foran stereo'n !!

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn