Nagaoka`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J

    J.J

    Gjest
    Hei alle venner av Nagaoka og bredbåndselement entusiaster.
    Her får vi dele det som er av erfaringer - tegninger, bilder og opplevelser på veien som en går.
    Ser nok at dette kommer til å bli en smal tråd, men håper den blir viktig for dem som velger BLH`ifra Nagaoka.


    80370d1335554790-fostex-fulltone-fostexhorn.gif



    Her et par bilder av mine VB-oka (VestBreddens Nagaoka)

    Endelig hjemme.jpg

    Liker bilde her, BLH, vinyl og Singel Malt

    Horn munning.jpg

    Hornmunning

    Side.jpg

    Sidene av ølmaga

    Nagaoka In tha House.jpg


    Nagaoka In Tha House


    /JR
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Får vel melde meg på her. Har postet bilder av mine Nagaokaer i min egen tråd, men man tåler vel et gjensyn i en vennetråd:cool:
    Oversiktsbilde.jpg


    Litt nærbilder:
    Beerguts Ref froskeperspektiv.jpg


    BeerGuts Ref.jpg


    Nå har jeg levd med mine Nagaoka kasser i mitt system siden september i fjor. Nøkkelen til suksess er uten tvil kombinasjonen av en fantastisk fulltone (Fostex FE203) og et godt konstruert og bygget kabinett. Lyden fra FE203 elemetet i denne kassen er behagelig med en fylde og smekk i mellomtonen som er vanedannende. Fylden har nok noe med integrasjon av øvre/nedre mellomtone takket være den lange hornladingen. Jeg strevde litt med å få integrert supertweeteren skikkelig. Ble ikke fornøyd med enkle 1. og 2. ordens filter uansett hvor jeg delte. Enten manglet integrasjon eller så låt ting anstrengt og presset. Da jeg forsøkte deling over 15kHz forsvant mye av den flotte utklingningen nedover i T500 elementet.

    Seriefilter fra Oblivion ble redningen. Med dette filteret er integrasjon mellom F500 og FE203 helt sømløs og høyttaleren gjengir alle typer musikk uten problemer. Jeg har spilt med og uten supplement i bassen også. Selv foretrekker jeg lyden med litt hjelp til frekvensene under 40Hz, men flere av de som har vært innom og hørt med og uten den gamle bondebassen har ikke savnet noe når vi har spilt på Ølmagene alene. Gevinsten ved å avlaste FE203 elementet med aktivt linjefilter som avlaster dem for bass under 100Hz har vært åpenbar. FE203 gjengir lyden enda mer avslappet og jeg kan spille høyere uten at noe stikker seg ut og blir anstrengt.

    Bass systemet er en historie for seg selv og jeg har i min egen tråd sagt at jeg ikke har lyst å kommentere så mye lyden fra dette før jeg har fått jobbet med lyden og fått second opinions fra lånte ører som er innom. Alle som er innom oppfordres til å mene noe om lyden i tråden min! Ikke for at det låter dårlig for dette er vanvittig bra saker, men mer for at mine hallelujarop ikke blir stående som subjektivt forsvar for å ha satset mye penger på noe jeg hadde enorme forventninger til uten at jeg hadde hørt det.. Jeg kan si såpass at dette er for meg den ultimate bass som jeg ikke har hørt andre steder enn hos Sluket før.
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har fått gleden av å høre hva Ølmagen presterer med FE203, T500 og et godt sammenstrikka filter.
    Er det noen som har lyttet til Nagaoka D-58ES eller mindre Nagaoka konstruksjoner?

    d-58es-s-3.jpg


    De fysiske dimensjonene er ikke ulike Ølmagen, og hornets lengde er nok tilsvarende. For en DIY'er er nok dette en enklere konstruksjon da den har kun rette vinkler. Selvfølgelig har den ikke ølmagens lekre fremtoning, men ser jo slettes ikke gal ut likevel med sin staute positur. Har også mer tro på BLH konstruksjoner med hornmunning på gulvnivå for dypere bass i forhold til de som Fostex anbefaler en del av sine elementer, deriblant FE203 (Den Stygge Andungen)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hvor tett opp til bakvegg liker disse ølmagene seg?
    Hvor langt fra hverandre bør de stå?
    Tror at dette kan være noe for meg selv om jeg har et annet prosjekt på gang

    Håvard
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.661
    Torget vurderinger
    23
    Stort sett ALLE Nagaoka's originalkonstruksjoner spiller fint, han var lenge sjefsleverandør av kassekonstruksjoner til FOSTEX og har gitt ut flere bøker hvor alle disse (pluss andre) konstruksjonene er behørig omtalt. Har bøkene hjemme et sted, skal legge ut scan av forsidene her senere!
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har du hørt D-58 Sluket? Er vel som ølmagan konstruert for 208ES, så skulle vel funke med Det Norske Nasjonalelementet 203.

    Her er mange fine bilder fra produksjon av et nydelig eksemplar:

    ?o?b?N???[?h?z?[?????????S?j?X?s?[?J?[,????????X?s?[?J?[????̃J?l?R?؍H

    Den pressa er vel ikke noe Hobbysnekker Andersen har i garasjen, men ellers ser dette gjennomførbart ut hvis materialer kløyves hos trelasthandler, og hobbysnekkeren ikke stresser med sammensetningen. Er jo mer Zen en OL å banke sammen noe slikt på mørke vinterkvelder.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    go for it, johoo

    blir sikkert steinbra

    in nagaoka san we trust
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    18mm eller 21mm x finer hvis bakvegg dobles? Orginalt designet for 21mm, men skulle tro at bjørkefiner fra russland/Baltikum har en relativt høy densitet, så 18mm er kanskje tilstrekkelig
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.661
    Torget vurderinger
    23
    Har du hørt D-58 Sluket? Er vel som ølmagan konstruert for 208ES, så skulle vel funke med Det Norske Nasjonalelementet 203.

    Her er mange fine bilder fra produksjon av et nydelig eksemplar:

    �o�b�N���[�h�z�[���������S�j�X�s�[�J�[,�����������X�s�[�J�[�����̃J�l�R�؍H

    Den pressa er vel ikke noe Hobbysnekker Andersen har i garasjen, men ellers ser dette gjennomførbart ut hvis materialer kløyves hos trelasthandler, og hobbysnekkeren ikke stresser med sammensetningen. Er jo mer Zen en OL å banke sammen noe slikt på mørke vinterkvelder.
    Jada - D58 har jeg hørt, men ikke med FE203. Det er en del forskjell på elementene og deres parametre men som oftest ikke verre enn at det kan justeres for med spacere og/eller eksperimentering med dempingen i bakkammeret.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    utrolig mye å hente på eksperimentering med demping av bakkammeret.

    der kan man tweake med langt større utslag enn all verdens rør og kabler.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    D58ES i 18mm med forsterket bakvegg:

    D5818mm.jpg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    utrolig mye å hente på eksperimentering med demping av bakkammeret.

    der kan man tweake med langt større utslag enn all verdens rør og kabler.
    Jeg satte inn deflex demping og da ser elementet en buet bakvegg. Det funka så bra at jeg nå, ni år senere har glemt hele problemstillingen. Noen andre med erfaring med slike.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Saget i 5 timer i går. Tegninger er en noe modifisert Fostex/D57 i 18mm. Element er Fe203en-S, og bakkammer er justert til 9 liter. Lar materialet (og fruen) stabilisere seg noen dager før liming tar til. En krok i stua blir arbeidsplass for å unngå en økning i fuktighetsinnholdet.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    knallbra.

    hva er de ytre dimensjonene på kassa?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    H1051 B372 D534

    ingen småkar... Doble sideskrog og styrking av bakvegg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Bør jeg sette noe dempemateriale i hornveien?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    har lest litt rundt vedr. demping av selve hornet, og det er visstnok ikke anbefalt.
    kanskje sluket har et innspill?

    forøvrig prøver du deg frem med demping av bakkammeret når kassene er ferdig.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    image.jpg
    Ingen Nagaoka uten Rampa! Fåes noe lignende hos biltema også. Mine fra ebay
    Ø6 bor 10mm 12mm dybde

    Jaggu passet elementet også!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fått lyd i kassene, johoo?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ene lyden er min egen banning! Det er ikke spøk å lime sammen 80 biter og få eksakte sammenføyninger. Bygger allt i seksjoner, og monterer på sideskrog når alle seksjoner er ferdige. Har bare laksetrappa i bunn igjen. Helgens mål er å ha alt klart for montering på sideskrog samt sammenliming av dobbeltskrogene. Har gått greit hittils, men har noen 0,25-0,5mm glipper som jeg håper vil presses sammen når sideskrogene monteres.
    Bud 1-10 ved nagaoka bygging: ikke stress! Med en gang jeg prøver å jobbe raskt eller det har blitt sent på kveld begynner tabbene. Ikke stress, måle, måle atter måle og klemmer i alle bauger og kanter så går det greit. En sammenføyning tar fort en time med denne tilnærmingen.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det jeg funderer på nå mens jeg holder på er om jeg skal lime ferdig hele lydveien før skrog monteres. Dette er Nagaoka metoden, men innbiller meg at det er noe lettere å lime seksjonene rett på sideplate. Noen tips?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det jeg funderer på nå mens jeg holder på er om jeg skal lime ferdig hele lydveien før skrog monteres. Dette er Nagaoka metoden, men innbiller meg at det er noe lettere å lime seksjonene rett på sideplate. Noen tips?

    hakke peiling.

    jeg bygger ikke selv, får bare andre til å gjøre det for meg.

    håper noen med peiling kan gi deg råd og vink underveis.

    jeg er bare heiagjeng jeg, vettu.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Da er lydbanen ferdig pluss deler av laksetrappa nederst. Gjenstår å feste bånn til bakplate, og montere dette til lydbane pluss sideskrog.
     

    Vedlegg

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Sammenliming av lydbane, bakvegg og laksetrapp. Godt å ha et tak til hjelp. Nagaoka anbefalte å bygge sine konstruksjoner i seksjoner som monteres komplett før sideskrog limes på. Jeg lystrer og ser hvorfor siden det er vanskelig å tvinge rett ved bredder over dobbelt av tvingehodets lengde
     

    Vedlegg

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Da er begge høyttalere sammenlimt eks sideskrog etter en helg med mye lim, snus og frustrert familie

    til dere som lot bygge ølmage: lot dere lakkere eller behandle lydbanen?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ser ut som lett pussing og kun et lag med matt lakk hos meg.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.661
    Torget vurderinger
    23
    Dette ser meget patent ut! Godt du bruker Rampa og ikke de skumle islagsmutterne med grepfeste på baksiden, de er livsfarlige. Flott estetikk i de kabinettene.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har denne trappetrinn løsningen i hornmunninge en hensikt eller kunne det like gjerne vært glatte flater?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Sluket: Takk for tipset angående rampa. Fant det i en tråd her på hfs og det er tingen. Litt vanskelig og bore rett, men jeg forborret med 4mm med elementet liggende i hullet, og boret så det endelige hullet med borstativ (Claesern!)

    Tom: Sluket (igjen!) har nevnt at ribbene som Nagaoka var orginalt konstruert med har som funksjon å bremse/sile ut siste rest av mellomtone som kommer ut hornveien.
    Jeg har observert at japanerne har en hang til å fylle ut disse med elvegrus og legge så vinyl eller dempemateriale over så det blir en glatt overflate.
    Nagaoka spesialisten Masao Ida, som har gitt meg noen tips underveis sier at elvegrusen også gir tyngde i bunn av høyttaleren som kobler den bedre til gulvet og forsterker bassen. Han mente også at denne modifikasjonen av orginaltegningen til D57 med sammenlimte plater i trapp gav samme effekten.
    En glatt overflate er sikkert greit, men da må en jo fylle dette opp og finere. Har sett en kommersiell versjon som er slik (konstruert av hornentusiasten John Kalinowski)
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.661
    Torget vurderinger
    23
    Gjør det enklere å bygge bare. Har ingen lydmessig innvirkning (lavfrekvent) kontra en glattere overgang.
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    637
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Dette ser meget patent ut! Godt du bruker Rampa og ikke de skumle islagsmutterne med grepfeste på baksiden, de er livsfarlige. Flott estetikk i de kabinettene.
    Hvor kjøper dere Rampa? Hvilken type velges?
    Har bruk for slike selv.
    Håkon
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har sett rampa hos Biltema og Bauhaus Liertoppen. De hos Biltema er en slags aluminiumlegering, og ser ut som er av slett kvalitet, men gjengene passer godt til umbrako maskinboltene jeg plukket opp hos Claes. Bauhaus sine er Deutsche qualität i rustfritt stål. Jeg bestilte på ebay fra tyskland før jeg opptaget at Bauhaus hadde de.
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    JoHoo, du spurte om lakk i lydbanen. Mine pianolakkerte ølmager er lakkert i åpningen så langt man ser inn i munningen. Ikke så glossy som utsiden av høyttaleren, men nok til at det ser bra ut! Ser ellers meget bra ut det du har fått til :)
    Rampa bestilte jeg til racket mitt rett fra rampa.de
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn