NAD sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Gitt at man bruker M33 som den er, dvs. som integrert og med romkorreksjon innkoblet, så er vel alt av inngående signaler, enten det er analogt, DSD eller annet konvertert til PCM slik at romkorreksjonen kan kjøre det gjennom kverna. Så da spiller det vel ikke så stor rolle. Så kunne man (kanskje) ønske seg muligheten for en siste konvertering fra PCM til DSD256 i etterkant. Har lest en del panegyriske omtaler av DACer som gjør dette trikset. Det skal visst bli en veldig homogen og lettflytende lyd av det.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Gitt at man bruker M33 som den er, dvs. som integrert og med romkorreksjon innkoblet, så er vel alt av inngående signaler, enten det er analogt, DSD eller annet konvertert til PCM slik at romkorreksjonen kan kjøre det gjennom kverna. Så da spiller det vel ikke så stor rolle. Så kunne man (kanskje) ønske seg muligheten for en siste konvertering fra PCM til DSD256 i etterkant. Har lest en del panegyriske omtaler av DACer som gjør dette trikset. Det skal visst bli en veldig homogen og lettflytende lyd av det.
    Det er en del paradokser, men har også hørt mange eksempler på tidlige PCM digitalinnspillinger som låter bare så lettflytende og bra når signalet konverteres til DSD. F.eks de tidligste digitalinnspillinger i 16/50,KHz, eventuelt 16/50,4KHz som profiterer på DSD konvertering. Eller f eks Kari Bremnes "Gåte ved Gåte" utgitt som SACD på Master Music låter betydelig renere og mere kroppslig på SACD sammenlignet med den velkjente CD'n.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    NAD M50.2

    F6510ADB-4E7F-48BB-A2C8-F7E71B9330D0.jpg

    Fikk min Nad M50.2 i dag, blir spennende å teste ut. Spiller den like bra som den ser ut så blir dette meget bra :)

    Bilde kom feil vei, går det å endre ?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Bilde kom feil vei, går det å endre ?
    Er metadata bubbel. Bildet er tatt med en mobil antar jeg... Og den vet hva som er opp/ned, men det blir feil på HFS.
    Fixen er å gå inn på bildet på tlf, rotere det 1,2 eller 3 ganger (90, 180 eller 270 grader)(men ikke 360, for da er man på utgangspunktet)
    Lagre, så rotere restrende ganger for å komme til rett rettning på bildet.
    Redigere innlegget på HFS, fjern eksisterende bilde, og last opp på nytt...
    Et pæs.. ja.. men d funker.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Bilde kom feil vei, går det å endre ?
    Er metadata bubbel. Bildet er tatt med en mobil antar jeg... Og den vet hva som er opp/ned, men det blir feil på HFS.
    Fixen er å gå inn på bildet på tlf, rotere det 1,2 eller 3 ganger (90, 180 eller 270 grader)(men ikke 360, for da er man på utgangspunktet)
    Lagre, så rotere restrende ganger for å komme til rett rettning på bildet.
    Redigere innlegget på HFS, fjern eksisterende bilde, og last opp på nytt...
    Et pæs.. ja.. men d funker.
    Takk for tips, fikk bilde rett vei men første ble også liggende ser jeg, jaja
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Fikk min Nad M50.2 i dag, blir spennende å teste ut. Spiller den like bra som den ser ut så blir dette meget bra :)

    Bilde kom feil vei, går det å endre ?
    Gratulerer med lekkert produkt! Hvordan er førsteinntrykkene? :)
    Koblet til M51 med AES/EBU eller HDMI?
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Fikk min Nad M50.2 i dag, blir spennende å teste ut. Spiller den like bra som den ser ut så blir dette meget bra :)

    Bilde kom feil vei, går det å endre ?
    Gratulerer med lekkert produkt! Hvordan er førsteinntrykkene? :)
    Koblet til M51 med AES/EBU eller HDMI?
    Takk for det, førsteinntrykk er svært bra, spiller meget flott og den er kjapp og enkel i bruk, meget stabilt, så denne blir nok i oppsettet i lang tid. Jeg har koblet den opp med AES/EBU. Hdmi har jeg koblet til TV for å få cover og info på TV skjermen, er ikke lydutgang.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Fikk min Nad M50.2 i dag, blir spennende å teste ut. Spiller den like bra som den ser ut så blir dette meget bra :)

    Bilde kom feil vei, går det å endre ?
    Gratulerer med lekkert produkt! Hvordan er førsteinntrykkene? :)
    Koblet til M51 med AES/EBU eller HDMI?
    Takk for det, førsteinntrykk er svært bra, spiller meget flott og den er kjapp og enkel i bruk, meget stabilt, så denne blir nok i oppsettet i lang tid. Jeg har koblet den opp med AES/EBU. Hdmi har jeg koblet til TV for å få cover og info på TV skjermen, er ikke lydutgang.
    Eirik84 må redigere meg selv her, hdmi fra 50.2 kan brukes som lydutgang men er ikke testet enda, skal få testet det og sammenlignet hva som gir best resultat :)

    Er det noen her som har noe mening om hva som er best å bruke av hdmi eller AES/EBU ?
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Fikk min Nad M50.2 i dag, blir spennende å teste ut. Spiller den like bra som den ser ut så blir dette meget bra :)

    Bilde kom feil vei, går det å endre ?
    Gratulerer med lekkert produkt! Hvordan er førsteinntrykkene? :)
    Koblet til M51 med AES/EBU eller HDMI?
    Takk for det, førsteinntrykk er svært bra, spiller meget flott og den er kjapp og enkel i bruk, meget stabilt, så denne blir nok i oppsettet i lang tid. Jeg har koblet den opp med AES/EBU. Hdmi har jeg koblet til TV for å få cover og info på TV skjermen, er ikke lydutgang.
    Eirik84 må redigere meg selv her, hdmi fra 50.2 kan brukes som lydutgang men er ikke testet enda, skal få testet det og sammenlignet hva som gir best resultat :)

    Er det noen her som har noe mening om hva som er best å bruke av hdmi eller AES/EBU ?
    AES/EBU er jo en balansert digital overføring så tror jeg hadde valgt det selv. Når det er sagt er jeg usikker på hvordan HDMI er ift dette. Men HDMI-kabler har man jo ofte liggende en ekstra av så er jo gratis å prøve :)
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Takk for det, førsteinntrykk er svært bra, spiller meget flott og den er kjapp og enkel i bruk, meget stabilt, så denne blir nok i oppsettet i lang tid. Jeg har koblet den opp med AES/EBU. Hdmi har jeg koblet til TV for å få cover og info på TV skjermen, er ikke lydutgang.
    Eirik84 må redigere meg selv her, hdmi fra 50.2 kan brukes som lydutgang men er ikke testet enda, skal få testet det og sammenlignet hva som gir best resultat :)

    Er det noen her som har noe mening om hva som er best å bruke av hdmi eller AES/EBU ?
    AES/EBU er jo en balansert digital overføring så tror jeg hadde valgt det selv. Når det er sagt er jeg usikker på hvordan HDMI er ift dette. Men HDMI-kabler har man jo ofte liggende en ekstra av så er jo gratis å prøve :)
    Tenker det samme som deg, men hdmi skal testes, har koblet opp hdmi kabel men har ikke fått testet enda.
     

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Trenger litt hjelp fra NAD-rådet.

    Jeg vurderer å bytte ut min NAD M51 som har vært en trofast forforsterker i snart åtte år. Jeg er veldig fornøyd, men jeg har lyst til å prøve ut Dirac (romkorreksjon), da jeg har hatt en del problemer med lyden etter jeg flyttet i ny bolig. Mulighet for Bluesound ser jeg også på.

    Jeg har brukt store deler av ettermiddagen på å lese om C 658 og tenker at den kan være en erstatter. Det eneste jeg er redd for er merkbar forskjell på DAC. Som kilde har jeg Apple TV koblet til TV og optisk kabel fra TV til forforsterker.

    Hva tror dere? Stor forskjell på DAC?
     

    johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    576
    Antall liker
    1.846
    Sted
    Noreg
    Jeg kjøpte en Nad 3130 i helgen. Virker å være i god stand både innvendig og utvendig. Den har så vidt jeg vet ikke noen "protection relay"
    Er det noen risiko for at høyttalerne tar skade?
     
    Sist redigert:

    johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    576
    Antall liker
    1.846
    Sted
    Noreg
    20200409_140007.jpg


    Kjøpte meg som sagt en Nad 3130, og den overrasker utrolig.
    Har en 375 fra før, og regnet med at den skulle ligge lysår foran 3130. Den gjør ikke. 375 er litt bedre på alt, men 3130 puster den i nakken.
    Det som overrasket meg mest er kreftene i 3130. Den ligger ikke langt bak 375 her heller faktisk, selv om forholdet på papiret er 2x30w mot 2x150w. Tror jeg beholder denne en stund
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Ser på receivere om dagen til kino oppsett. Nye NAD T778 er på hjemmesiden til HFK og kan være et alternativ men hvis denne er etterkommeren til T777 v3 stusser jeg litt på vekten på T778 er 8,4kg lettere. Er det et dårlig tegn eller er det bare utvikling av teknologi som gjør vekten lavere?
     

    sveineb

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    36
    Sted
    Hadeland
    Ny Master effektforsterker som skal ta over etter M27:


    Denne blir spennende, mange som har vært fornøyd med M27.
     

    oggioffshore

    Medlem
    Ble medlem
    02.09.2015
    Innlegg
    21
    Antall liker
    8
    Man får hive seg på NAD "bølgen"

    Har hatt monitor serien siden begynnelsen av 90 tallet.
    Forsterker 3400
    Radio 4300
    Cd spiller 5000
    Kassett spiller 6300
    Alt fungerer fortsatt.
    Forsterker har vært inne på rep noen ggr gjennom årene. Men durer på enda. Kassett spiller fikk eg tak i for 1 år siden, omtrent aldri brukt pga feil siden den var ny, og eier ikke brydde seg med å fikse den. Innspilling virker ikke 100%.
    Har 2 stk av forsterker 3400.
    Eneste eg kunne tenkt meg er disse rack mounts /håndtak man kunne få som xtra utstyr. Ser de er vrien å finne.
    Anlegget gjør tjeneste som garasje anlegg, stort sett der man får lov å spille høyt og den musikken man vil.... :giggle:
     

    Chila

    Medlem
    Ble medlem
    15.07.2020
    Innlegg
    46
    Antall liker
    33
    Sted
    Oslo
    NAD M33 testet i HFN. Ser ok ut denne.
    Har bestilt M33. Gleder meg veldig men leveres ikke før i slutten av august.

    ikke hatt NAD siden gutte-dagene og det er blitt noen år-tier siden. Siste 10 åra vært veldig happy m Lyngdorf. Nå er alt gammalt solgt bortsett fra Dali MS 4, som jeg skal teste mot Ø og Børresen 03.
     

    andreasrb

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2020
    Innlegg
    13
    Antall liker
    1
    Sted
    Ålesund
    Hei :)
    Jeg melder meg herved inn i Nads venner. Har tidligere hatt 3020, 355BEE, og nå har jeg et sett med C375+C275 som driver et par Klipsch RP260F. Regner med dette er overkill i forhold til krefter?

    det jeg sitter å lurer på er å ta et steg tilbake i forhold til antall komponenter, og ser litt på NAD M3. Vil det ha noe for seg å bytte ut komboen 375+275 med en M3? vil den lydmessig gi et løft? Regner med den alene driver klipschene lett, er jo relativt lettdrevne. M3 er vel eldre enn 375, men de var jo i forskjellige prisklasser og

    lytterommet er 5*4 meter

    mvh
    Andreas
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hei :)
    Jeg melder meg herved inn i Nads venner. Har tidligere hatt 3020, 355BEE, og nå har jeg et sett med C375+C275 som driver et par Klipsch RP260F. Regner med dette er overkill i forhold til krefter?

    det jeg sitter å lurer på er å ta et steg tilbake i forhold til antall komponenter, og ser litt på NAD M3. Vil det ha noe for seg å bytte ut komboen 375+275 med en M3? vil den lydmessig gi et løft? Regner med den alene driver klipschene lett, er jo relativt lettdrevne. M3 er vel eldre enn 375, men de var jo i forskjellige prisklasser og

    lytterommet er 5*4 meter

    mvh
    Andreas
    Det letteste er å prøve, hvis det er noe du liker spesielt godt med det du har (lydsignatur/varme) så kan det hende det er forskjell på det hvis du oppgraderer en effektforsterker eller forforsterker (eller begge), så det er noe å være klar over. Dyrere produkter har lett for å være litt mer nøytrale enn budsjett-modellene utifra mine erfaringer.
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei :)
    Jeg melder meg herved inn i Nads venner. Har tidligere hatt 3020, 355BEE, og nå har jeg et sett med C375+C275 som driver et par Klipsch RP260F. Regner med dette er overkill i forhold til krefter?

    det jeg sitter å lurer på er å ta et steg tilbake i forhold til antall komponenter, og ser litt på NAD M3. Vil det ha noe for seg å bytte ut komboen 375+275 med en M3? vil den lydmessig gi et løft? Regner med den alene driver klipschene lett, er jo relativt lettdrevne. M3 er vel eldre enn 375, men de var jo i forskjellige prisklasser og

    lytterommet er 5*4 meter

    mvh
    Andreas
    Har eiet M3 to ganger og lydmessig er den nydelig. Om den er bedre kommer litt an på hva du vektlegger, synes selv at den er blandt de beste NAD har laget.
    Synes stereophile oppsumerer bra https://www.stereophile.com/content/nad-master-series-m3-integrated-amplifier-measurements
    Hos meg ble den brukt på Klipsch rp 160m som var en god match. Klipsch generelt spiller lett høyt men de dipper under 4ohm i bassen, så det er alltid kjekt med litt gamp.
    Eneste ankepunktet er kvaliteten på forsterkere, hadde problemer med begge enhetene som måtte repareres.
     

    andreasrb

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2020
    Innlegg
    13
    Antall liker
    1
    Sted
    Ålesund
    Har eiet M3 to ganger og lydmessig er den nydelig. Om den er bedre kommer litt an på hva du vektlegger, synes selv at den er blandt de beste NAD har laget.
    Synes stereophile oppsumerer bra https://www.stereophile.com/content/nad-master-series-m3-integrated-amplifier-measurements
    Hos meg ble den brukt på Klipsch rp 160m som var en god match. Klipsch generelt spiller lett høyt men de dipper under 4ohm i bassen, så det er alltid kjekt med litt gamp.
    Eneste ankepunktet er kvaliteten på forsterkere, hadde problemer med begge enhetene som måtte repareres.
    takk for svar begge to over, det setter jeg pris på :) er det noen som har fått sammenligna lyd på m3 vs 375+275? Er det nok kraft i M3? Er det en oppgradering eller nedgradering og bytte ut anlegget mitt for en M3?
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.852
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Noen som har fått opgradert MDC VM200 til VM300 på T785HD? Opplever at recieveren ikker viser korrekt lydspor i displayet. Hdmi fra t-we boks 2 ender opp med PCM Stereo der det skal være Dolby Digital. Med ChromeCast så får jeg Dolby Digital+. Fra EC EMP2 vil ike recieveren levere lyd i det hele tatt. Kjører jeg hdmi rett inn i tv så vil den levere lydsporet til reciever med HDMI ARC i displayet. Noen ganger vil recieveren informere korrekt fra t-we boks2, men skifter jeg kilde og går tilbake så blir det feilt igjen. Jeg har hatt lyd fra EMP2 der den viser Dolby True HD og DTS Master Audio, men slår jeg den av så blir det problem igjen. Selv om displayet viser galt så har jeg surround, det hele er bare så irriterende.
     

    crimsonking

    Medlem
    Ble medlem
    15.07.2006
    Innlegg
    32
    Antall liker
    3
    Har bestilt M33. Gleder meg veldig men leveres ikke før i slutten av august.

    ikke hatt NAD siden gutte-dagene og det er blitt noen år-tier siden. Siste 10 åra vært veldig happy m Lyngdorf. Nå er alt gammalt solgt bortsett fra Dali MS 4, som jeg skal teste mot Ø og Børresen 03.
    hei,sikkler på denne, har du fått den ? hvis du har fått den ,fornøyd ? skal få den på hjemlån når de får den inn
     

    Chila

    Medlem
    Ble medlem
    15.07.2020
    Innlegg
    46
    Antall liker
    33
    Sted
    Oslo
    hei,sikkler på denne, har du fått den ? hvis du har fått den ,fornøyd ? skal få den på hjemlån når de får den inn
    Har fått den, men Dirac virket ikke. Vokal kom bare gjennom høyre kanal. Kan være en bug, en mandagsutgave eller noe kuk m mic. Skal prøve igjen i morra. Men inntrykket ellers er 100% i tråd m forventning. Meget godt fornøyd så langt!!
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.930
    Antall liker
    4.479
    Torget vurderinger
    1
    Sitter med to stk Nad 306. Noen som har erfaring med å brokoble disse? Tenkte å teste dette, men har egentlig ikke høyttalere som vil rettferdiggjøre effekten jeg får :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Skaffet en Nad T778 for noen mnd. siden, må bare si meg meget fornøyd! Kjøpte en Denon 6700H først, men den var det ullen lyd i sammen med Quad høyttalerne så da byttet jeg bare inn til Nad. Har kjørt C368 på Quadene fra før og visste de nye Nad seriene matchet godt, høyttalerne har litt varm lyd og det virker som de dipper veldig i Ohm ved frekvensområdet til diskantene og det er det ikke alle forsterkere som takler godt og forsterker er nødt til å være veldig nøytral i lydbildet for å unngå lyttetrøtthet (har forsøkt mye forskjellig på Quad med variabel sukses:, Musical Fidelity M500, Yamaha RN-803D, Beta Three PA-amp klasse H, Nad M27, Nad C368). Har aldri sett Beta Three ampen lyse rødt før på diodene, men det gjorde jeg med disse høyttalerne selv på moderat volum. Nad ampene hørtes mye bedre ut, de andre var det bare å glemme da det gir dotter i øra.
    Har fiklet såvidt med Dirac, ble vel litt bedre lyd etter å ha kjørt litt korrigering men er nok ikke helt ferdig enda. Har blitt kvitt noen stygge dipper på frekvensområder i bassområdet, men noen små gjenstår. Også vil jeg prøve å få litt mer punch i sub for filmtittingen sin del. Ikke ofte jeg får gåsehud lengre, men satte på The Wall blu-ray med Atmos spor og det spiller utrolig bra på musikk må jeg si! Hårene på armen startet å reise seg gitt, det er det nok noen år siden det skjedde sist. Er nok blitt ganske bortskjemt med lyd i hverdagen.
    Tenker nok at Nad T778 blir stående der lenge ihvertfall. :)
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sitter med en strøken NAD 3130 (ca 87-modell).
    Er det noen som har noen formening om hva den kan være verdt?

    Mvh Morten
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Har idag C388 sammen med Epicon 6, så kom oppgraderingsspøkelset snikende i det siste. Har en T778 på hjemmekinoen og den spiller vanvittig bra nå, oppgraderte Dirac på den. Epicon ble litt ullen i lyden til sammenligning nå, og slik bør det jo ikke være. Dirac blir kravet om jeg skal bytte, men så var det effekt da og Bluesound en selvfølge. C388 leverer nok effekt, men usikker på om M10 holder? C658 sammen med C298 som nylig er kommet er en spennende kombo (om jeg får plass i stereobenken). Eller gå rett for M33..
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Fikk tilbake en NAD 320BEE jeg har lånt bort til søsteren min i mange år. Fikk bakoversveis over hvor bra den låter. Driver selv Wilson Audio Yvette upåklagelig.
    Aldri helt skjønt hvorfor norsk hi-fi presse er så lunken til NAD Cxxx serien. Har sammenlignet disse rimelige NADene direkte med flere forsterkere oppover i pris og kommer hver gang fram til at de spiller meget bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn