NAD sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hmm...litt å tenke på her. Ser det ligger flere M51 på Finn til OK priser. Med tanke på fremtidige oppgraderinger er det nok alternativ 1 og 2 som er mest gunstig. Hadde vært gøy å prøve litt forskjellige effektforsterkere også med tiden. Et par brukte C275BEE i mono er heller ikke helt uaktuelt, og burde gå greit å få til med mitt budsjett.
    Ligger en på torget her til 7300,- det er ca.1/2 pris.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Dette skrives om Nad m17 surroundforforsterker.

    State-of-the-art digital signalbehandling
    Med to høyhastighets 24-bit DSP-er gir M17 støyfri og uforvrengt lydgjengivelse som overgår 32-bits "floating point"-design som ellers er normen i denne klassen. Når dette kombineres med full 24-bit/192 kHz A/D og D/A konvertering, skjønner man at M17 yter full rettferdighet til de aller beste lydformatene, både i dag og i årene som kommer. Konverterne er av state-of-the-art-kvalitet og kommer fra anerkjente produsenter som Burr-Brown, Wolfson og AKM.

    Uvanlig nok har NAD valgt å benytte en rekke to-kanals DAC-er i stedet for 8-kanalstypen som sitter i mange av de konkurrerende produktene. Denne løsningen gir rett og slett bedre lydkvalitet og er uten tvil verdt den ekstra prisen på et high-end produkt som M17.


    Det jeg da lurer på er om dac'ene som sitter i denne er lik de som sitter i m51 og eller den nye m12

    Ønsker å ha 5.1 eller 5.2 oppsett men ønsker ikke noe kompromi når det kommer til stereo.

     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Dette skrives om Nad m17 surroundforforsterker.

    State-of-the-art digital signalbehandling
    Med to høyhastighets 24-bit DSP-er gir M17 støyfri og uforvrengt lydgjengivelse som overgår 32-bits "floating point"-design som ellers er normen i denne klassen. Når dette kombineres med full 24-bit/192 kHz A/D og D/A konvertering, skjønner man at M17 yter full rettferdighet til de aller beste lydformatene, både i dag og i årene som kommer. Konverterne er av state-of-the-art-kvalitet og kommer fra anerkjente produsenter som Burr-Brown, Wolfson og AKM.

    Uvanlig nok har NAD valgt å benytte en rekke to-kanals DAC-er i stedet for 8-kanalstypen som sitter i mange av de konkurrerende produktene. Denne løsningen gir rett og slett bedre lydkvalitet og er uten tvil verdt den ekstra prisen på et high-end produkt som M17.


    Det jeg da lurer på er om dac'ene som sitter i denne er lik de som sitter i m51 og eller den nye m12

    Ønsker å ha 5.1 eller 5.2 oppsett men ønsker ikke noe kompromi når det kommer til stereo.

    Hvis converterne er fra BB/Ti, Wolfson eller AKM så er det andre chipper enn den som sitter i M51. M51 bruker en zetex chip som gjør om dataene til 7-bit med høyere samplingfrekvens og tror det er samme som brukes i M12. Med M51 så kjøres det ut på utgangstrinnet som PWM, dvs. i praksis så opperer M51 i klasse D på utgangstrinnet og antar at M12 gjør det samme. Finnes nesten ikke ladder DAC-chipper igjen på markedet og enda færre DACer som bruker R2R ladders med individuelle resistorer (ikke chip), så hvis det er en chip fra en av produsentene du nevnte så tipper jeg det er Sigma-Delta chipper som bruker algoritmer og modulasjon for å re-encode signalet med høyere sampling frekvens, men lavere bit-dybde under konverteringen. Eneste måten å finne ut om det er bedre eller dårligere er å lytte på M12, M17 og M51 på samme oppsettet.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Takke for svar, da gjenstår det bare å overtale den lokale HFK til å skaffe en M17 som man kan låne hjem:rolleyes:
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.802
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en M3 som begynner å bli litt blass og ujevn i deler av displayet. Har lest på Audiogon at dette skyldes at deler av displayet er lite i bruk og ordnes ved en softvareoppdatering. Er det noen her som har hatt samme problem og har prøvd å oppdater? Etter hva jeg forstår skal det lastes ned på en PC og overføres til M3'en via RS232-kabel. Det er en slik kontakt bakpå forsterkeren.

    Edit: Ringte servicetelefonen på Hifiklubben og problemet løses ved å sende inn forsterkeren på rep/oppdatering i Danmark. Forsterkeren er kjøpt i august 2011 så det er garanti på den. Bra service så langt, får legge inn en trondheimstur snart.
     
    Sist redigert:

    LeGranDuc

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.07.2015
    Innlegg
    68
    Antall liker
    78
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    4
    Byttet nylig ut en 275BEE med en M22. Det ga en veldig merkbar forbedring.
    På noen av favoritt sangene mine kom det frem instrumenter jeg ikke hadde hørt før.
     
    M

    Mister_Zeropage

    Gjest
    Byttet nylig ut en 275BEE med en M22. Det ga en veldig merkbar forbedring.
    På noen av favoritt sangene mine kom det frem instrumenter jeg ikke hadde hørt før.
    Gratulerer med M22.
    Den er nok veldig bra.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Byttet nylig ut en 275BEE med en M22. Det ga en veldig merkbar forbedring.
    På noen av favoritt sangene mine kom det frem instrumenter jeg ikke hadde hørt før.
    Det at det kommer frem insturmenter du ikke har hørt før.... da er jaggu meg 275bee dårlige greier :p.
     

    LeGranDuc

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.07.2015
    Innlegg
    68
    Antall liker
    78
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    4
    Har kun en Marantz SR6008 surroundreceiver før effektforsterker.
    Har nok mer penger enn fornuft. :p
    Kjøpelysten tok overhånd. En mindre varmeovn i stua mi. (M22 blir knapt lunken ved mitt bruk.)

    Hadde stor glede av 275BEE i flere år. Gjorde ikke en grundig test når jeg byttet til M22, men spillte noen av favorittsangene mine før jeg koblet om.
    I noen av de rolige partiene la jeg merke til ekstra instrumenter. (Er jo fullt mulig jeg "ville" høre stor forbedring.)
    Mangler nå og oppgradere forforsterker.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med M22 de er flotte å se på og spiller nok bra :)
    Blir det en M17 da:confused:
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.926
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    2
    Byttet nylig ut en 275BEE med en M22. Det ga en veldig merkbar forbedring.
    På noen av favoritt sangene mine kom det frem instrumenter jeg ikke hadde hørt før.
    Det at det kommer frem insturmenter du ikke har hørt før.... da er jaggu meg 275bee dårlige greier :p.
    Jeg ser det er flere som sier det samme om nye detaljer med flere av de nye klasse D forsterkene (se feks #9):
    http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/79687-nuprime-ida-16-a.html

    Synes m22-m12 ser spennende ut, men jeg synes de virker litt stivt priset.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.926
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har prøvd både M51 mot M12 som forforsterker til M22? Det er jo et ganske stort steg opp i pris fra M51 til M12.
    Lurer på om det er verdt det (lydmessig) å leve på havregryn og vann for å spare til M12, eller bruke M51 som pre?
     

    superclementz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2013
    Innlegg
    249
    Antall liker
    61
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som har prøvd både M51 mot M12 som forforsterker til M22? Det er jo et ganske stort steg opp i pris fra M51 til M12.
    Lurer på om det er verdt det (lydmessig) å leve på havregryn og vann for å spare til M12, eller bruke M51 som pre?
    Begge funker bra. ikke hørt M51 på M22.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har prøvd både M51 mot M12 som forforsterker til M22? Det er jo et ganske stort steg opp i pris fra M51 til M12.
    Lurer på om det er verdt det (lydmessig) å leve på havregryn og vann for å spare til M12, eller bruke M51 som pre?
    Vurderte selv å bytte ut M51 med M12, leste opp og ned på nett for å finne ut om M12 var like bra lydmessig på stereo som M51 men fant ikke noe (ca.1/2 år siden) Skrev til nad og spurte, de kunne ikke si at dette var en oppgradering to-kanalsmessig, ble anbefalt å teste det på eget anlegg for å vurdere selv. Det ble aldrig utført av meg, men havregryn noen dager så kan jo dette testes. Og er man ikke fornøyd så får man vel pengene tilbake fra hfk, og penger kan jo brukes på så mangt så det er nok ikke bortkastet ;)
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som har prøvd både M51 mot M12 som forforsterker til M22? Det er jo et ganske stort steg opp i pris fra M51 til M12.
    Lurer på om det er verdt det (lydmessig) å leve på havregryn og vann for å spare til M12, eller bruke M51 som pre?
    Det kommer veldig an på hvilke høytallere du har og hvilke ambisjoner du har med anlegget. Når jeg prøvde M12 vs M51 (ver 1.39) på Dynaudio Focus 160 var det vanskelig å høre forskjell på blindtest. M12 var litt mørkere, litt bedre punch i bass og litt mer detaljer.
    Når jeg kobler på 805 diamond derimot var lett å høre forskjell i favør M12. Lyden ble større og mer frigjort, og ellers likt som med Focus 160.

    Med M51 som pre får du mye detaljer, samtidig som ikke låter hardt. Men det må nevnes at M51 ikke farger noen ting og jeg syntes den er kjedelig på dårlige opptak.
    M12 og gir klar beskjed om dårlige opptak,men har bedre grunntone som kompenserer. (Til M22 synes jeg det var bedre match med Arcam C31 pre og D33 dac.)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har prøvd både M51 mot M12 som forforsterker til M22? Det er jo et ganske stort steg opp i pris fra M51 til M12.
    Lurer på om det er verdt det (lydmessig) å leve på havregryn og vann for å spare til M12, eller bruke M51 som pre?
    Det kommer veldig an på hvilke høytallere du har og hvilke ambisjoner du har med anlegget. Når jeg prøvde M12 vs M51 (ver 1.39) på Dynaudio Focus 160 var det vanskelig å høre forskjell på blindtest. M12 var litt mørkere, litt bedre punch i bass og litt mer detaljer.
    Når jeg kobler på 805 diamond derimot var lett å høre forskjell i favør M12. Lyden ble større og mer frigjort, og ellers likt som med Focus 160.

    Med M51 som pre får du mye detaljer, samtidig som ikke låter hardt. Men det må nevnes at M51 ikke farger noen ting og jeg syntes den er kjedelig på dårlige opptak.
    M12 og gir klar beskjed om dårlige opptak,men har bedre grunntone som kompenserer. (Til M22 synes jeg det var bedre match med Arcam C31 pre og D33 dac.)
    Første sammenligningen jeg har lest, var no klar tale dette, takk for opplysningene.
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Jeg er ute etter ny front eller komplett kasse til NAD 208. En tidligere eier avr skjært av endene med håndtakene på min. Har prøvd både HFK og NAD uten at de kunne hjelpe. Hvis noen vet av eller har så si ifra. :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Søker herved medlemskap i "NAD klubben" da jeg nå har et par M27 :)
    Spennende!!
    2 x 7 kanaler hva planlegger du?
    Eller hvordan er disse koblet opp?
    Kjører helaktiv drift så hver driver eller høyttaler element får sin egen forsterkerkanal. Er bare i startgropen for byggeprosjektet mitt og bruker bare 8 kanaler nå, så ettersom jeg får bygget ting ferdig så tar jeg i bruk de ledige kanalene som jeg har til disposisjon. 14 kanaler til høyre, venstre og senter høyttaler om du vil :) Sub'ene som du ser i bildet skal på sikt bli drevet av noe annet.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.822
    Antall liker
    38.490
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg er ute etter ny front eller komplett kasse til NAD 208. En tidligere eier avr skjært av endene med håndtakene på min. Har prøvd både HFK og NAD uten at de kunne hjelpe. Hvis noen vet av eller har så si ifra. :)
    Har sendt deg pm

    mvh
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Melder meg inn i venneklubben igjen med en M22. Kan ikke se for meg at det blir noe annet enn klasse D forsterkere her fremover. 2x250w @ 8ohm uten å måtte lukke opp vindu og lufte ut varmen, ingen "sjarmerende" trafo summing å høre på mellom hver sang, og en kontrollert og smooth lyd. Kjempe fornøyd med at jeg endelig tok steget å gikk for klasse D.

    nadm22.jpg
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med kongebra forsterker mariusaa! :)
     

    B W

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2014
    Innlegg
    121
    Antall liker
    53
    Melder meg inn her også! Har en m50, m51 og m2. Veldig fornøyd! Er m12 og m22 sammen bedre enn m2?? Har noen fått testet det ut?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Helt rått, hvordan NAD har laget design til terningkast 6 - av mange erklært det samme lydmessig.

    Er disse forsterkerne veldig bra, så er øvelsene lyd/design/pris av en karakter så jeg tør antyde nesten utklassing! Forforsterkeren, og to av disse forsterkerne for skikkelig kontroll på elementene - att på til uten at man må lufte sommerstid - er en smakebit på at hi-fi også har gått videre. Ikke bare datamaskiner.

    Og når Hifiklubben i tillegg har B&W CM10 (som B&W har glemt å overprise som de andre), så mener jeg de byr på et anlegg få eller ingen slår.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med kongebra forsterker mariusaa! :)
    Takker! Sitter å koser meg med musikk og er kjempe fornøyd her (gammelt bilde så både tv og yamaha A3040 er byttet ut, men ellers stemmer det :))
    Det er godt å høre og forstår det veldig godt at du er fornøyd. Har selv M27 og går neppe tilbake.
    Kjempelekkert rom du har der!

    @B W velkommen i klubben og gratulerer så mye til deg også! :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Helt rått, hvordan NAD har laget design til terningkast 6 - av mange erklært det samme lydmessig.

    Er disse forsterkerne veldig bra, så er øvelsene lyd/design/pris av en karakter så jeg tør antyde nesten utklassing! Forforsterkeren, og to av disse forsterkerne for skikkelig kontroll på elementene - att på til uten at man må lufte sommerstid - er en smakebit på at hi-fi også har gått videre. Ikke bare datamaskiner.

    Og når Hifiklubben i tillegg har B&W CM10 (som B&W har glemt å overprise som de andre), så mener jeg de byr på et anlegg få eller ingen slår.
    Ja design og kvalitetsfølelse på disse er "top notch". Jeg funderte selv på å "snekre" sammen Ncore moduler selv men det hadde blitt mer kostbart, og tro meg designet ville vært på laveste nivå med mine ferdigheter ;)
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Det er godt å høre og forstår det veldig godt at du er fornøyd. Har selv M27 og går neppe tilbake.
    Kjempelekkert rom du har der!
    Takk, takk :) Skal komme etter deg når det gjelder bass dagen jeg flytter ut, men bor akkurat nå i hus som er delt opp i 3 leiligheter og det er folk i begge de andre leilighetene som ikke jobber og er hjemme hele tiden - OG det er lytt her - så trenger ikke kline til med noen 12-15" subber. Men er missunnelig på dere som kan det! ;)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Takk, takk :) Skal komme etter deg når det gjelder bass dagen jeg flytter ut, men bor akkurat nå i hus som er delt opp i 3 leiligheter og det er folk i begge de andre leilighetene som ikke jobber og er hjemme hele tiden - OG det er lytt her - så trenger ikke kline til med noen 12-15" subber. Men er missunnelig på dere som kan det! ;)
    Hehe ja det må du bare se til å gjøre så fort muligheten er der. Er uhyre moro og hobbyen får en helt ny dimensjon når man snekrer selv. Alt fra planlegging til man sitter der å hører resultatet er bare så utrolig givende.
    Det som er litt interessant er at jeg i snitt ligger på lavere lydnivåer nå, og føler heller ikke det behovet for å dra det opp i samme grad som før. Får "fullt utbytte" okke som liksom :)
     

    B W

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2014
    Innlegg
    121
    Antall liker
    53
    @nait: takk!

    Har ingen av dere virkelig fått testet ut m2 Vs m22 og m12?

    M2 overrasket meg stort da den virker på høyde med dyre forsterkere som har ett 0 ekstra i prislappen. Har testet med flere. Så det er vanskelig for meg å tro at nadm12 og m22 kan bli bedre enn m2. Noen som kan motbevise meg??
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    @nait: takk!

    Har ingen av dere virkelig fått testet ut m2 Vs m22 og m12?

    M2 overrasket meg stort da den virker på høyde med dyre forsterkere som har ett 0 ekstra i prislappen. Har testet med flere. Så det er vanskelig for meg å tro at nadm12 og m22 kan bli bedre enn m2. Noen som kan motbevise meg??
    Har hatt M12 og M22 hjemme og M2 har jeg bare hørt i butikk, begge på diverse B&W høyttalere. Opplevde M12 og M22 som bedre, men ville heller lagt penger i høyttalere hvis du skal oppgradere.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dere; ikke undervurder alle som jobber i Hifiklubben da! Kan være svært så mange der som har kunnskap og meninger om dette, samt baller til å fortelle sannheten - enten M2 var best eller M12 bedre.

    Selv tenker jeg de nye M12 og M22 må være billige - sagt på annen måte; ikke overpriset - om man skal legge til grunn litt av begeistringen som fremkommer i så vel tester som oppegående folks meninger.

    Var NAD fan for 25 - 30 år siden, merker det begynner å komme tilbake :)
     

    B W

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2014
    Innlegg
    121
    Antall liker
    53
    @nait: takk!

    Har ingen av dere virkelig fått testet ut m2 Vs m22 og m12?

    M2 overrasket meg stort da den virker på høyde med dyre forsterkere som har ett 0 ekstra i prislappen. Har testet med flere. Så det er vanskelig for meg å tro at nadm12 og m22 kan bli bedre enn m2. Noen som kan motbevise meg??
    Har hatt M12 og M22 hjemme og M2 har jeg bare hørt i butikk, begge på diverse B&W høyttalere. Opplevde M12 og M22 som bedre, men ville heller lagt penger i høyttalere hvis du skal oppgradere.
    Vanskelig å sammenligne når rom og komponenter er ikke de samme. Har allerede drømmehøytalere. Finnes faktisk ikke noen review på nettet som har sammenlignet disse to.. finner det rart. Blir dumt å kjøpe m12 og m22 bare for å teste...
     

    munin

    Medlem
    Ble medlem
    02.04.2015
    Innlegg
    36
    Antall liker
    8
    Å dømme etter anmeldelser jeg har lest av M22 ser det ut til at man får superlyd til en hyggelig pris. Den ble testet med M12, men det kan vel bli like bra, eller kanskje bedre, med en annen forforsterker. Jeg bruker en Mcintosh c46 med Ati 3002 nå, og er veldig fornøyd, men kunne tenke meg et alternativ med M22 for å få noe varmere og mykere lyd. Eller rett og slett forskjellg lyd.
     

    B W

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2014
    Innlegg
    121
    Antall liker
    53
    Dere; ikke undervurder alle som jobber i Hifiklubben da! Kan være svært så mange der som har kunnskap og meninger om dette, samt baller til å fortelle sannheten - enten M2 var best eller M12 bedre.

    Selv tenker jeg de nye M12 og M22 må være billige - sagt på annen måte; ikke overpriset - om man skal legge til grunn litt av begeistringen som fremkommer i så vel tester som oppegående folks meninger.

    Var NAD fan for 25 - 30 år siden, merker det begynner å komme tilbake :)
    De fleste som jobber på hifiklubben er veldig hyggelig. Liker den klubben der godt.
    Noen av dem har sikkert også mye kunnskap på det de selger ja. Uheldigvis har jeg bare blitt møtt av de yngre som jobber der og trist å si så synes jeg at de har altfor lite high end kunnskaper og erfaringer til egentlig å kunne hjelpe oss "fatally wounded audiophiles"..

    Det blir "litt" feil av dem å påstå at classe er beste forsterkere for b&w 802/800....
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn