Forsterkere NAD D3020 - en forsterker som blir hyllet. Hvorfor ønsker man seg mer?

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
[...] men for å svare trådstarter.. ja du vil mest sannsynlig få MYE mer ved å kjøpe en noe dyrere forsterker i en litt høyere prisklasse og med mer power.
Neppe. Man får litt mer ved å legge i (potensielt) mye mer penger. Sånn har det alltid vært i denne hobbyen.

Tror nok flesteparten i hi-fi miljøet har godt av å lese om G.A.S., et velkjent fenomen i fotoverden :)


Brukes tydeligvis i hi-fi også http://www.stereo.net.au/forums/ind...e-suffers-from-gas-gear-acquisition-syndrome/
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har ingen erfaring med BEL Canto. Selv hadde jeg blitt nevrotisk av å ikke bruke promo-inngangen til platespiller, og det kan du jo ikke med så fin ekstern dac. :) ...men det er meg.

Se på Naim som ble anbefalt, kanskje? Har ingen erfaring med den heller, men mange liker Naim.
Fin ekstern RIAA mener du vel?

Helt enig!

Men denne Naim har vel også bare 30W?
Ja, det mener jeg selvsagt. OK. Da ser jeg ikke noe poeng i å gå for den.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
[...] men for å svare trådstarter.. ja du vil mest sannsynlig få MYE mer ved å kjøpe en noe dyrere forsterker i en litt høyere prisklasse og med mer power.
Neppe. Man får litt mer ved å legge i (potensielt) mye mer penger. Sånn har det alltid vært i denne hobbyen.
Som igjen betyr mye for mange; altså at litt forskjell er det som virkelig får musikken til å 'synge' for ​deg ... Med andre ord; en umulig diskusjon ...
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Da har jeg et nytt spørsmål! Hva får man ved å ha mer krefter? La oss si man samenligner NADen med noe som har mye mer krefter, men koster det samme rent prismessig? Hva blir forskjellen? Er lydnivået det eneste?
Dette svarte jeg vel på? Kontroll, dynamikk, oppløsning og at lyden fremdeles er balansert selv når volumet stiger er ting som kan forbedres med mer effekt og strømreserver.
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Har ingen erfaring med BEL Canto. Selv hadde jeg blitt nevrotisk av å ikke bruke promo-inngangen til platespiller, og det kan du jo ikke med så fin ekstern dac. :) ...men det er meg.

Se på Naim som ble anbefalt, kanskje? Har ingen erfaring med den heller, men mange liker Naim.
Fin ekstern RIAA mener du vel?

Helt enig!

Men denne Naim har vel også bare 30W?
Ja, det mener jeg selvsagt. OK. Da ser jeg ikke noe poeng i å gå for den.

Hmm, ikke lett å finne en lignende forsterker med mer kraft ser det ut som. Får selge meg i noen måneder for en McIntosh, haha
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Da har jeg et nytt spørsmål! Hva får man ved å ha mer krefter? La oss si man samenligner NADen med noe som har mye mer krefter, men koster det samme rent prismessig? Hva blir forskjellen? Er lydnivået det eneste?
Dette svarte jeg vel på? Kontroll, dynamikk, oppløsning og at lyden fremdeles er balansert selv når volumet stiger er ting som kan forbedres med mer effekt og strømreserver.

Stemmer, takk!
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Hold deg til naden så lenge. Klarer du deg med effekten så skal du bra opp i pris.
 
M

MusicBear

Gjest
Tror det Znerken, at du nettopp slik du sier - spiller på lavere styrker - får vesentlig bedre lyd med en videreutviklet og kraftigere NAD.

Umulig, å stor eller god nok forsterker, uansett type høyttalere. Spesielt folk med små høyttalere burde putte "mer av" og "mer kvalitet" - utrolig hva gode småhøyttalere kan lyde med skikkelig "mat bak..." Velkonstruerte (og ofte kostbare) high-end småhøyttalere med skikkelige saker bak, har jeg mange ganger opplevd som så bra at det nesten er naturstridig.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Trenger du mer effekt uten å gå mye opp i pris, og uten å miste mye funksjonalitet, har man jo HK3770. Hvis det fins en betydelig ulempe, er det vel kabinettdimensjonene.
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Trenger du mer effekt uten å gå mye opp i pris, og uten å miste mye funksjonalitet, har man jo HK3770. Hvis det fins en betydelig ulempe, er det vel kabinettdimensjonene.

Jeg kan gå opp i pris når den tid kommer, men helst ikke mer enn 15k
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Trenger du mer effekt uten å gå mye opp i pris, og uten å miste mye funksjonalitet, har man jo HK3770. Hvis det fins en betydelig ulempe, er det vel kabinettdimensjonene.

Jeg kan gå opp i pris når den tid kommer, men helst ikke mer enn 15k
Det lå en brukt Parasound HINT på Facebook i går. Ikke lenge til de går for 15K. Da snakker vi!
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.474
Antall liker
35.323
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dette er et seriøst spørsmål. Jeg banner sikkert i kirken nå, men vil ha en saklig diskusjon rundt dette. Hvorfor putte 15 000 i en bedre forsterker enn D3020, dersom man ikke har behov for å spille på høye volum?

Når jeg leser reviews som for eksempel NAD D 3020 integrated amplifier Sam Tellig | Stereophile.com virker det som denne forsterkeren virkelig er i stand til å drive både vanskelig- og lettdrevne høyttalere?
NAD D3020 er en glimrende liten tass av en forsterker. Jeg kjøpte en slik til yngstedatter for å drive et par Dali Zensor 3 for en måneds tid tilbake. Det ble veldig bra, så jeg var litt nysgjerrig på hvordan dette henger sammen. Det viser seg at det er Hypex UcD forsterkerteknologi i den. Jeg tipper det er nokså likt dette kortet: http://www.hypex.nl/docs/UcD32OEM_datasheet.pdf

Grafene der viser også en del svar på styrker og svakheter. Det er ikke state-of-the-art måleresultater akkurat, men et forvrengningsspektrum som domineres av ørevennlig lavereordens forvrengning og som oppfører seg logisk ved økende volum. Opp til 1 W eller så ser det veldig bra ut. Den har ikke krefter til å dra et par tungdrevne B&W 802 i store lokaler, men det er den da heller ikke ment å gjøre.

Så jeg har nettopp bestilt to Hypex UcD34MP, hver med fire forsterkerkanaler og en SMPS på samme kretskort, for å drive toppene av de nye seks-veis høyttalerne mine. De kommer sjelden eller aldri til å behøve så mye som 5 W. Kanskje jeg bytter til noe bedre siden, men dette ser ut som en opplagt løsning.
http://www.hypex.nl/docs/UcD3xMP_Datasheet.pdf
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Som jeg skrev i en annen tråd (?) her en dag, står det "UcD" i NAD's whitepaper om D3020 også,
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Naden fikk en knalltest idag :) hifi+
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
I tilfelle det ikke har kommet frem godt nok: det er en stue i en leilighet, og jeg kan absolutt ikke spille for høyt. Da blir naboene veldig sure :)

Med andre er det best mulig lyd på OK nivå
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Jeg kan gå opp i pris når den tid kommer, men helst ikke mer enn 15k
Jeg tror også at D3020 kan være god nok for veldig mange. Så lenge høyttalerne er noenlunde lettdrevne. Så lenge man ikke skal spille voldsomt høyt. Så lenge man ikke har spesielt stort rom/stor lytteavstand. Dette gjelder sikkert de fleste lyttesituasjoner der ute.

Når/hvis du føler behov for mer krefter og/eller raffinement, kan jeg anbefale JOB INTegrated. Den har ikke Airplay og allslags fancy greier. Men en puristisk konstruksjon med kretser og komponentvalg som i mye dyrere forsterkere.
 
Sist redigert:

fordfiesta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2008
Innlegg
148
Antall liker
22
Jeg har hatt NAD C372BEE (150 watt) og NAD C316BEE (40 watt), og har nå Parasound Hint (160 watt), det ER forskjell på forsterkere men det viktigste for lyden er høyttalere og rom/plassering.

Den forsterkeren som låt dårligst var C372.
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.705
Antall liker
7.811
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hadde nok vurdert denne lett opp mot nad'en..

REVIEW: Marantz HD-AMP1 is a classic in the making | WORDS AND MUSIC

Denne er også spennende.
Sony 2.0 receiver HAP-S1 - Receiver og forsterker - Elkj�p

Har nok mest trua på den førstnevnte... men det finnes et billigere alternativ.

Marantz M-CR510 nettverksreceiver - Sort - Forsterker - Stereo

HD-AMP1 har vel egentlig ikke særlig mye mer watt enn D3020?
Nei, men forforsterker-delen i en fortsterker har minst like mye å si.
Det handler ikke kun om krefter i form av watt
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.513
Antall liker
9.271
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Interessant tråd dette her. En NAD D3020 må seriøst vurderes som forsterker til anlegget som skal brukes i feriehuset. Tanken er å bruke den sammen med 2 små høyttalere og 1 sub. Har alltid vært svak for underdoggen og dette knøttet av en forsterker passer fint inn i den filosofien.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.257
Antall liker
9.046
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Hadde nok vurdert denne lett opp mot nad'en..

REVIEW: Marantz HD-AMP1 is a classic in the making | WORDS AND MUSIC

Denne er også spennende.
Sony 2.0 receiver HAP-S1 - Receiver og forsterker - Elkj�p

Har nok mest trua på den førstnevnte... men det finnes et billigere alternativ.

Marantz M-CR510 nettverksreceiver - Sort - Forsterker - Stereo

HD-AMP1 har vel egentlig ikke særlig mye mer watt enn D3020?
Nei, men den er i en annen liga på det meste andre.. :)
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Hadde nok vurdert denne lett opp mot nad'en..

REVIEW: Marantz HD-AMP1 is a classic in the making | WORDS AND MUSIC

Denne er også spennende.
Sony 2.0 receiver HAP-S1 - Receiver og forsterker - Elkj�p

Har nok mest trua på den førstnevnte... men det finnes et billigere alternativ.

Marantz M-CR510 nettverksreceiver - Sort - Forsterker - Stereo

HD-AMP1 har vel egentlig ikke særlig mye mer watt enn D3020?
Nei, men den er i en annen liga på det meste andre.. :)
Smakssak men tror den skal slite med og gi bedre lyd
 

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
801
Antall liker
437
Torget vurderinger
10
D3020 er en forsterker jeg gjerne kunne tenkt meg i et kontoroppsett eller liknende. Har ingen betenkeligheter eller motforestillinger mot lyden. Med de rette høyttalerne, med enkle impedansedupper og fasevinkler tror jeg det kan bli riktig bra.

Det sagt så er det mer enn bare grei lyd som gjør denne hobbyen så morsom.

D3020 gir ingen eierglede. Noen bryr seg ikke om dette, og det er greit. Jeg gjør det. Følelsen av å bruke volumhjulet på d3020 er ikke en god følelse, selv om det gir godlyd.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.257
Antall liker
9.046
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Hadde nok vurdert denne lett opp mot nad'en..

REVIEW: Marantz HD-AMP1 is a classic in the making | WORDS AND MUSIC

Denne er også spennende.
Sony 2.0 receiver HAP-S1 - Receiver og forsterker - Elkj�p

Har nok mest trua på den førstnevnte... men det finnes et billigere alternativ.

Marantz M-CR510 nettverksreceiver - Sort - Forsterker - Stereo

HD-AMP1 har vel egentlig ikke særlig mye mer watt enn D3020?
Nei, men den er i en annen liga på det meste andre.. :)
Smakssak men tror den skal slite med og gi bedre lyd
Tviler jeg på.. betydelig bedre preamp, bedre dac osv osv.. :)
Blir det samme som at jeg sier primare i32 låter identisk som din digitale gato 250.. same shit innvendig nesten ;)
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.934
Antall liker
17.210
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Enig, og derfor er den kun min sommer-/reserveforsterker. Og den låter langt over "grei lyd" sammen med mine HT.

For min del kommer godfølelsen fof av god musikkgjengivelse, selv om et lekkert ytre og deilig kvalitet aldri er å forakte.

Ellers må jeg si at den Marantz HD-AMP1 er veldig interessant. Tenk om jeg kan klare meg med kun den, sommer som vinter - til en SPEC lander med julenissen!

D3020 er en forsterker jeg gjerne kunne tenkt meg i et kontoroppsett eller liknende. Har ingen betenkeligheter eller motforestillinger mot lyden. Med de rette høyttalerne, med enkle impedansedupper og fasevinkler tror jeg det kan bli riktig bra.

Det sagt så er det mer enn bare grei lyd som gjør denne hobbyen så morsom.

D3020 gir ingen eierglede. Noen bryr seg ikke om dette, og det er greit. Jeg gjør det. Følelsen av å bruke volumhjulet på d3020 er ikke en god følelse, selv om det gir godlyd.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.474
Antall liker
35.323
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Interessant tråd dette her. En NAD D3020 må seriøst vurderes som forsterker til anlegget som skal brukes i feriehuset. Tanken er å bruke den sammen med 2 små høyttalere og 1 sub. Har alltid vært svak for underdoggen og dette knøttet av en forsterker passer fint inn i den filosofien.
Formfaktoren var viktig for at jeg kjøpte en slik til frøkna. Det skulle også inn en platespiller (ja, vinyl) og et par høyttalere på nokså lite plass, så en slik boks på høykant var perfekt.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.257
Antall liker
9.046
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Nei, men den er i en annen liga på det meste andre.. :)
Smakssak men tror den skal slite med og gi bedre lyd
Tviler jeg på.. betydelig bedre preamp, bedre dac osv osv.. :)
Blir det samme som at jeg sier primare i32 låter identisk som din digitale gato 250.. same shit innvendig nesten ;)[/QUOT Naden låter ihvertfall bedre i mine ører enn Marantz pearl lite men ikke hørt nevnte Marantz
Der kommer det inn at smaken er som baken :) nad har på lik linje med hegel aldri klart å lage noe som imponerer. Dog er nad nærmere å få til noe enn hegel ;)
 

Outport

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2014
Innlegg
233
Antall liker
39
Betaler man 30k +- eller 10k for den saks skyld, må man få en låneavtale/pengene tilbake avtale på forhånd. Man må høre selv i eget rom. Det er selvfølgelig interessant å lese tester og forum. Man bør allikevel lytte selv og stole på det man hører og ta en avgjørelse basert på egen erfaring. Dette er det beste hifi rådet jeg har lest og fått personlig.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Takk Arve, det var dette jeg tenkte å gjøre!

Dataen til Pylon finner du her Zestaw głośnikowy Diamond 25 - Pylon Audio , dessverre på Polsk. Sier de noe?
Der var tekniske data. Ser at Diamond 25 spelar 88 dB i ein meters avstand. For å få tli dei nødvendige 100 dB på 2 meters avstand treng du teoretiske 64 watt. Eg ville hatt litt ekstra å gå på i tilfelle partybehovet skulle melde seg...altså brukt noko mellom 100 og 200 watt, slik produsenten tilrår. Men legg merke til at høgtalarane er på 4 Ohm. Sjekkar du t.d. NAD sine tekniske data, ser du at forsterkarane leverer meir watt i 4 enn i 8 ohm. Såleis kan ein verte freista til å meine at 4 Ohm er betre enn 8, men det er ikkje heilt så enkelt. Dess lågare impedanse ein høgtalar har, dess meir nærmar forsterkaren seg 0 Ohm, som er kortslutning. Om forsterkaren er liten, og skal jobbe under slike tilhøve, kan det verte tøft om ikkje straumforsyninga er sterk nok. Så små forsterkarar må passast på, medan "store forsterkarbeist" normalt er godt utrusta i straumforsyninga, og dessutan er bygde for å levere meir Watt.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.705
Antall liker
7.811
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takk Arve, det var dette jeg tenkte å gjøre!

Dataen til Pylon finner du her Zestaw głośnikowy Diamond 25 - Pylon Audio , dessverre på Polsk. Sier de noe?
Der var tekniske data. Ser at Diamond 25 spelar 88 dB i ein meters avstand. For å få tli dei nødvendige 100 dB på 2 meters avstand treng du teoretiske 64 watt. Eg ville hatt litt ekstra å gå på i tilfelle partybehovet skulle melde seg...altså brukt noko mellom 100 og 200 watt, slik produsenten tilrår. Men legg merke til at høgtalarane er på 4 Ohm. Sjekkar du t.d. NAD sine tekniske data, ser du at forsterkarane leverer meir watt i 4 enn i 8 ohm. Såleis kan ein verte freista til å meine at 4 Ohm er betre enn 8, men det er ikkje heilt så enkelt. Dess lågare impedanse ein høgtalar har, dess meir nærmar forsterkaren seg 0 Ohm, som er kortslutning. Om forsterkaren er liten, og skal jobbe under slike tilhøve, kan det verte tøft om ikkje straumforsyninga er sterk nok. Så små forsterkarar må passast på, medan "store forsterkarbeist" normalt er godt utrusta i straumforsyninga, og dessutan er bygde for å levere meir Watt.
I tillegg er det "vanskelige" med NAD at de kun opplyser watt som 30 watt 8/4 ohm samt dynamiske målinger. Dette gjelder vel for alle NAD sine stereoforstekere. Man kan da kun anta/spekulere i hva de levere i 4 ohm kontinuerlig drift..
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.934
Antall liker
17.210
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
100db?!
Syntes jeg spilte høyt her om dagen. Orket iaf ikke flere sanger om gangen. Tok frem mobiltelefon og målte, og kom frem til 92db. Skal sies at rommet sliter med for mye flutter ekko. Sitter dessuten ca 4 m fra HT, så jeg er vel oppe på 100db/2m likevel. Poenget er at det avhenger av lyttevaner. Det var altfor høyt for min del
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Det er forskjell på peak og snitt SPL da.. samt hva slags veiekurve målingen bruker, osv osv... Men mest sansynlig målte du 92 dB snitt C-veiet. Det er ikke så veldig høyt.
 
Topp Bunn