Forsterkere NAD D3020 - en forsterker som blir hyllet. Hvorfor ønsker man seg mer?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.944
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tester har nesten ingen relevant verdi, av mange årsaker, særlig subjektive. Rasjonelle grunner har dessuten et snevert publikum i denne (og andre) interessen vi nå en gang har. Selv ville jeg aldri kjøpt en NAD, jeg finner de kjedelige, uinteressante, uten eierglede og med en pedigree som for meg har null interesse. Men dette er min egen subjektive og elitistisk snobbete mening, andre har helt forskjellige synspunkter og det respekterer jeg.

Det er greit, men poenget med tråden var i utgangspunktet verken testen eller NAD som merke :)

Jeg er ute etter hva man får dersom man bruker 15 000 kontra 4000 på en forsterker, dersom det virker som NADen kan levere god lyd på moderate nivåer.
Dersom du har tungdrivne høgtalarar, får du høve til spele meir realistisk om du kjøper kraftigare forsterkar. Du kan også få forsterkarar som har betre kontroll på bassen, nyanserar dynamikk betre, og har ei meir nøytral/øyrevennleg klangbalanse. Sjølv har eg ikkje prøvd "den nye 3020". Ser ingen vits i å bruke forsterkarar i denne vektklassen då eg har tungdrivne høgtalarar. Men då eg prøvde W4S sine største monoblokker, vart det liv i stova.
Elles trur eg mange kan klare seg både med ny og gammal 3020, om dei ikkje er for strenge på krava.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.429
Antall liker
12.521
Sted
Sørlandet
Igjen takk til Znerken for nok en interessant tråd.

Jeg har, som nevnt tidligere, hatt en ekstremt bratt hifi-lærekurve de siste to årene. Jeg digitaliserte og minimaliserte både musikk og anlegg og endte opp med John Blue minibokser. Disse boksene ble byttet ut med Nad D3020 sammen med John Blue høyttalerne. Høyttalerne ble så byttet ut med noen originale Rogers LS3/5 som jeg fant på loftet når hifi interessen så smått begynte å komme tilbake igjen. Denne kombinasjonen spilte i mine ører veldig fint og lyttervennlig med en grei imponatoreffekt for dem som kom på besøk. Spesielt vokalen ble nevnt av flere. Bassen ble aldri nevnt for den eksisterte ikke. Jeg byttet så forsterkeren med en større Nad og vips var "magien" borte i mer detaljer, fremhevet mellomtone og styggere design. På min reise videre har jeg vært innom Primare, Hegel og nå Mcintosh. Med Mcintosh er jeg ved endestasjonen på forsterkersiden. Eiergleden med Mc'n er enorm og lydsignaturen er slik jeg ønsker at den skal være. Jeg kan sitte å kose meg i flere timer fullstendig paralysert av de dansende nålene.

Mvh
BB
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Igjen takk til Znerken for nok en interessant tråd.

Jeg har, som nevnt tidligere, hatt en ekstremt bratt hifi-lærekurve de siste to årene. Jeg digitaliserte og minimaliserte både musikk og anlegg og endte opp med John Blue minibokser. Disse boksene ble byttet ut med Nad D3020 sammen med John Blue høyttalerne. Høyttalerne ble så byttet ut med noen originale Rogers LS3/5 som jeg fant på loftet når hifi interessen så smått begynte å komme tilbake igjen. Denne kombinasjonen spilte i mine ører veldig fint og lyttervennlig med en grei imponatoreffekt for dem som kom på besøk. Spesielt vokalen ble nevnt av flere. Bassen ble aldri nevnt for den eksisterte ikke. Jeg byttet så forsterkeren med en større Nad og vips var "magien" borte i mer detaljer, fremhevet mellomtone og styggere design. På min reise videre har jeg vært innom Primare, Hegel og nå Mcintosh. Med Mcintosh er jeg ved endestasjonen på forsterkersiden. Eiergleden med Mc'n er enorm og lydsignaturen er slik jeg ønsker at den skal være. Jeg kan sitte å kose meg i flere timer fullstendig paralysert av de dansende nålene.

Mvh
BB

Takk for det :)

Når du underveis vekslet mellom alle disse forsterkerne, var du redd for at NADen skulle ødelegge høyttalerne? De fleste sier det er fare for at en så liten forsterker vil sprenge noen høyttalere som Diamomd 25, men det stemmer jo ikke helt overens med de jeg leser av reviews.
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Sist redigert:

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Tester har nesten ingen relevant verdi, av mange årsaker, særlig subjektive. Rasjonelle grunner har dessuten et snevert publikum i denne (og andre) interessen vi nå en gang har. Selv ville jeg aldri kjøpt en NAD, jeg finner de kjedelige, uinteressante, uten eierglede og med en pedigree som for meg har null interesse. Men dette er min egen subjektive og elitistisk snobbete mening, andre har helt forskjellige synspunkter og det respekterer jeg.

Det er greit, men poenget med tråden var i utgangspunktet verken testen eller NAD som merke :)

Jeg er ute etter hva man får dersom man bruker 15 000 kontra 4000 på en forsterker, dersom det virker som NADen kan levere god lyd på moderate nivåer.
Dersom du har tungdrivne høgtalarar, får du høve til spele meir realistisk om du kjøper kraftigare forsterkar. Du kan også få forsterkarar som har betre kontroll på bassen, nyanserar dynamikk betre, og har ei meir nøytral/øyrevennleg klangbalanse. Sjølv har eg ikkje prøvd "den nye 3020". Ser ingen vits i å bruke forsterkarar i denne vektklassen då eg har tungdrivne høgtalarar. Men då eg prøvde W4S sine største monoblokker, vart det liv i stova.
Elles trur eg mange kan klare seg både med ny og gammal 3020, om dei ikkje er for strenge på krava.

Hva med dersom man ikke har tungdrevne? Pylon påstår de er veldig lettdrevne, og ettersom de bruker dem med NAD 356 så høres jo det riktig ut.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Jeg vil også gjerne høre forslag til forsterkere som da er passende til å drive slike høyttalere :)

Har to krav:
1. Ikke veldig mye lengre enn NADen liggende
2. Må ha optisk inn da den også brukes med TV


Hva med

Bel Canto Design C7R D/A receiver | Stereophile.com

eller

Peachtree Audio nova125 integrated amplifier | Stereophile.com
Sliter nok i den prisklassen. Bel Canto er vel nærmest. I en blindtest så hadde D3020 nok kommet veldig bra ut. Spiller selv med en på Klipsch RF52mkll og det låter bra. Også testet på mine langt dyrere horns høytalere og det er nesten ufattelig at det kan komme så bra lyd fra en så liten og nesten gratis boks
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Jeg vil også gjerne høre forslag til forsterkere som da er passende til å drive slike høyttalere :)

Har to krav:
1. Ikke veldig mye lengre enn NADen liggende
2. Må ha optisk inn da den også brukes med TV


Hva med

Bel Canto Design C7R D/A receiver | Stereophile.com

eller

Peachtree Audio nova125 integrated amplifier | Stereophile.com
Sliter nok i den prisklassen. Bel Canto er vel nærmest. I en blindtest så hadde D3020 nok kommet veldig bra ut. Spiller selv med en på Klipsch RF52mkll og det låter bra. Også testet på mine langt dyrere horns høytalere og det er nesten ufattelig at det kan komme så bra lyd fra en så liten og nesten gratis boks

Har du D3020 eller Bel Canto?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Tester har nesten ingen relevant verdi, av mange årsaker, særlig subjektive. Rasjonelle grunner har dessuten et snevert publikum i denne (og andre) interessen vi nå en gang har. Selv ville jeg aldri kjøpt en NAD, jeg finner de kjedelige, uinteressante, uten eierglede og med en pedigree som for meg har null interesse. Men dette er min egen subjektive og elitistisk snobbete mening, andre har helt forskjellige synspunkter og det respekterer jeg.

88db og 3,2 Ohm er IKKE spesielt lettdrevent.. Hvis dette hevdes så er det i beste fall et salgs-triks basert på uvitenhet.. ;)


Det er greit, men poenget med tråden var i utgangspunktet verken testen eller NAD som merke :)

Jeg er ute etter hva man får dersom man bruker 15 000 kontra 4000 på en forsterker, dersom det virker som NADen kan levere god lyd på moderate nivåer.
Dersom du har tungdrivne høgtalarar, får du høve til spele meir realistisk om du kjøper kraftigare forsterkar. Du kan også få forsterkarar som har betre kontroll på bassen, nyanserar dynamikk betre, og har ei meir nøytral/øyrevennleg klangbalanse. Sjølv har eg ikkje prøvd "den nye 3020". Ser ingen vits i å bruke forsterkarar i denne vektklassen då eg har tungdrivne høgtalarar. Men då eg prøvde W4S sine største monoblokker, vart det liv i stova.
Elles trur eg mange kan klare seg både med ny og gammal 3020, om dei ikkje er for strenge på krava.

Hva med dersom man ikke har tungdrevne? Pylon påstår de er veldig lettdrevne, og ettersom de bruker dem med NAD 356 så høres jo det riktig ut.

88db og 3,2 Ohm er IKKE spesielt lettdrevent. Å hevde dette må isåfall være basert på uvitenhet eller forsøk på dårlig salgs-triks..
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Dersom du har tungdrivne høgtalarar, får du høve til spele meir realistisk om du kjøper kraftigare forsterkar. Du kan også få forsterkarar som har betre kontroll på bassen, nyanserar dynamikk betre, og har ei meir nøytral/øyrevennleg klangbalanse. Sjølv har eg ikkje prøvd "den nye 3020". Ser ingen vits i å bruke forsterkarar i denne vektklassen då eg har tungdrivne høgtalarar. Men då eg prøvde W4S sine største monoblokker, vart det liv i stova.
Elles trur eg mange kan klare seg både med ny og gammal 3020, om dei ikkje er for strenge på krava.

Hva med dersom man ikke har tungdrevne? Pylon påstår de er veldig lettdrevne, og ettersom de bruker dem med NAD 356 så høres jo det riktig ut.

88db og 3,2 Ohm er IKKE spesielt lettdrevent. Å hevde dette må isåfall være basert på uvitenhet eller forsøk på dårlig salgs-triks..

Tror det er 4ohm, men det er kanskje ikke så relevant
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Tester har nesten ingen relevant verdi, av mange årsaker, særlig subjektive. Rasjonelle grunner har dessuten et snevert publikum i denne (og andre) interessen vi nå en gang har. Selv ville jeg aldri kjøpt en NAD, jeg finner de kjedelige, uinteressante, uten eierglede og med en pedigree som for meg har null interesse. Men dette er min egen subjektive og elitistisk snobbete mening, andre har helt forskjellige synspunkter og det respekterer jeg.

Det er greit, men poenget med tråden var i utgangspunktet verken testen eller NAD som merke :)

Jeg er ute etter hva man får dersom man bruker 15 000 kontra 4000 på en forsterker, dersom det virker som NADen kan levere god lyd på moderate nivåer.
Dersom du har tungdrivne høgtalarar, får du høve til spele meir realistisk om du kjøper kraftigare forsterkar. Du kan også få forsterkarar som har betre kontroll på bassen, nyanserar dynamikk betre, og har ei meir nøytral/øyrevennleg klangbalanse. Sjølv har eg ikkje prøvd "den nye 3020". Ser ingen vits i å bruke forsterkarar i denne vektklassen då eg har tungdrivne høgtalarar. Men då eg prøvde W4S sine største monoblokker, vart det liv i stova.
Elles trur eg mange kan klare seg både med ny og gammal 3020, om dei ikkje er for strenge på krava.

Hva med dersom man ikke har tungdrevne? Pylon påstår de er veldig lettdrevne, og ettersom de bruker dem med NAD 356 så høres jo det riktig ut.
Hei Znerken!
Interessant tråd du har startet her, ja ... :) Jeg har vært gjennom nøyaktig samme 'karusell' som deg, og det har vært i løpet av ganske nøyaktig 12 måneder. Jeg sitter også å venter på nye høyttalere fra Mala, og er veldig spent på det. I forbindelse med nye høyttalere byttet jeg også ut forsterker; fra en jeg var veldig fornøyd med(!?) til noe jeg egentlig bare håpet og trodde skulle være bedre enn min gamle. Altså; mer av det gode. Jeg gikk fra en LM216IA, en rørforsterker, til en LM518IA, som også er rør, men med en litt annen teknologi (SET), som visstnok skulle være bra. Umiddelbart syntes jeg lydbildet var mye 'fyldigere', bedre dynamikk, stereoperspektiv og 'nerve' ... Samtidig synes jeg kanskje det kan bli litt 'spist' i toppen, noe som nok har mest med rommet mitt å gjøre. Det er mer behagelig å høre på vinyl enn FLAC, noe jeg ikke kan forklare, men sånn er det. Forøvrig, og dette er litt av poenget mitt, så begynte alt dette med at jeg handlet inn et par Dali Ikon høyttalere og en NAD 356 fra Hifi-klubben for litt over ett år siden. Det gikk _ikke_ mange ukene før jeg ville ha en bedre forsterker; og særlig etter å ha prøvelånt den nevnte 216 rørforsterkeren hjem fra Mala i et par uker var jeg ikke i tvil. Nå håper jeg veldig på at kombinasjonen nye høyttalere og ny forsterker vil gi meg mye glede og kanskje litt ro til endelig å bare nyte musikken uten å savne alt for mye. NAD-en har jeg fortsatt, men den har stått ubrukt i skapet ett år nå, og må dessuten inn til reparasjon(!) da den kutter lyden over et visst volum. Veien blir til mens vi tusler av gårde ....
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Dersom du har tungdrivne høgtalarar, får du høve til spele meir realistisk om du kjøper kraftigare forsterkar. Du kan også få forsterkarar som har betre kontroll på bassen, nyanserar dynamikk betre, og har ei meir nøytral/øyrevennleg klangbalanse. Sjølv har eg ikkje prøvd "den nye 3020". Ser ingen vits i å bruke forsterkarar i denne vektklassen då eg har tungdrivne høgtalarar. Men då eg prøvde W4S sine største monoblokker, vart det liv i stova.
Elles trur eg mange kan klare seg både med ny og gammal 3020, om dei ikkje er for strenge på krava.

Hva med dersom man ikke har tungdrevne? Pylon påstår de er veldig lettdrevne, og ettersom de bruker dem med NAD 356 så høres jo det riktig ut.
Hei Znerken!
Interessant tråd du har startet her, ja ... :) Jeg har vært gjennom nøyaktig samme 'karusell' som deg, og det har vært i løpet av ganske nøyaktig 12 måneder. Jeg sitter også å venter på nye høyttalere fra Mala, og er veldig spent på det. I forbindelse med nye høyttalere byttet jeg også ut forsterker; fra en jeg var veldig fornøyd med(!?) til noe jeg egentlig bare håpet og trodde skulle være bedre enn min gamle. Altså; mer av det gode. Jeg gikk fra en LM216IA, en rørforsterker, til en LM518IA, som også er rør, men med en litt annen teknologi (SET), som visstnok skulle være bra. Umiddelbart syntes jeg lydbildet var mye 'fyldigere', bedre dynamikk, stereoperspektiv og 'nerve' ... Samtidig synes jeg kanskje det kan bli litt 'spist' i toppen, noe som nok har mest med rommet mitt å gjøre. Det er mer behagelig å høre på vinyl enn FLAC, noe jeg ikke kan forklare, men sånn er det. Forøvrig, og dette er litt av poenget mitt, så begynte alt dette med at jeg handlet inn et par Dali Ikon høyttalere og en NAD 356 fra Hifi-klubben for litt over ett år siden. Det gikk _ikke_ mange ukene før jeg ville ha en bedre forsterker; og særlig etter å ha prøvelånt den nevnte 216 rørforsterkeren hjem fra Mala i et par uker var jeg ikke i tvil. Nå håper jeg veldig på at kombinasjonen nye høyttalere og ny forsterker vil gi meg mye glede og kanskje litt ro til endelig å bare nyte musikken uten å savne alt for mye. NAD-en har jeg fortsatt, men den har stått ubrukt i skapet ett år nå, og må dessuten inn til reparasjon(!) da den kutter lyden over et visst volum. Veien blir til mens vi tusler av gårde ....


Takk for svar. Jeg er også blitt anbefalt 216, men tror kanskje ikke denne passer så godt i et miljø hvor hifien brukes til TV titting også? Ingen optisk inn blant annet?


Hvilke høyttalere har du kjøpt?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Jeg testet D3020 for et par snaue år siden. Den gjorde en veldig bra figur, men kan likevel ikke sammenlignes med forsterkere i langt høyere prisklasser. Som f.eks komboen Linn Kinos forforsterker og Burson Timekeeper effektfrorsterkere, som den ble direkte sammenlignet med den gangen.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Takk for svar. Jeg er også blitt anbefalt 216, men tror kanskje ikke denne passer så godt i et miljø hvor hifien brukes til TV titting også? Ingen optisk inn blant annet?


Hvilke høyttalere har du kjøpt?
Venter på LM H-222 som er totalt ukjent mark, og et gedigent sjansespill fra min side! :)
Når det gjelder TV-titting så går det jo an å koble DAC-en til forsterker, og ha optisk fra TV og inn på DAC. Jeg har en NAD 1050D som dac, og den har bra med innganger, så det er egentlig ikke et stort problem. Kan kanskje være en diskusjon om man skal bruke opp 'rør-tid' på TV, men det er ikke et veldig stort problem mener jeg ... Altså, rørene må byttes ut etter 1500-3000 timers bruk, så det koster litt å ha forsterkeren gående, men det er minimalt ...
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Jeg testet D3020 for et par snaue år siden. Den gjorde en veldig bra figur, men kan likevel ikke sammenlignes med forsterkere i langt høyere prisklasser. Som f.eks komboen Linn Kinos forforsterker og Burson Timekeeper effektfrorsterkere, som den ble direkte sammenlignet med den gangen.

Men hva hvis man ikke har råd til de i langt høyere prisklasser. Er det da verdt å oppgradere fra NADen til noe i 10-15000 klassen?
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Hifiklubben opplyser om følgende på NADen

Dynamisk effekt: 60 watt (8 ohm), 100 watt (4 ohm), 165 watt
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Jeg testet D3020 for et par snaue år siden. Den gjorde en veldig bra figur, men kan likevel ikke sammenlignes med forsterkere i langt høyere prisklasser. Som f.eks komboen Linn Kinos forforsterker og Burson Timekeeper effektfrorsterkere, som den ble direkte sammenlignet med den gangen.

Men hva hvis man ikke har råd til de i langt høyere prisklasser. Er det da verdt å oppgradere fra NADen til noe i 10-15000 klassen?
Nå er vel 10-15.000,- også en langt høyere prisklasse. Og med riktig valg tilpasset dine høyttalere er jeg overbevist om at du kan få et lang bedre resultat. Men om det er verd merkostnaden blir selvfølgelig alltid et personlig valg.

Et produkt som kan være nokså sammenlignbart med D3020 når det gjelder funksjonalitet, men i en vesentlig høyere prisklasse, er Naim UnitiQute 2 som jeg testet i sommer. Blant mye annet ble også disse testet sammen med Xavian Mia 2 og Linn Katan. Og inntrykket er at Naim spiller i en helt annen divisjon. Jeg må likevel fremheve at det var mer enn et år mellom disse testene.
 

Jones67

Medlem
Ble medlem
14.07.2013
Innlegg
20
Antall liker
14
Sted
Rogaland
Kjekk tråd !
Jeg kjøpte en D3020 til feriestedet vårt. Parret den med et sett fine små Snell M (som jeg kom over på bruktbørsen her).
Herlig kombinasjon som gir stor eierglede og varm/fin vellyd.
Sammenlignet med anlegget hjemme er det et "mindre" lydbilde ....men musikkgleden og lyttegleden er like stor.
I mine øyne/ører har Nad truffet blink med denne ampen
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Men vil det være på noen måte farlig å bruke NADen med høyttalerne? Det kan jo godt hende at lyden er veldig bra, og at jeg ikke trenger å oppgradere umiddelbart?
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Jeg ville heller ha fokuseert på hva slags lyd du liker. Jeg har eid godt over 50 forsterkere de siste 25 årene (sannsynligvis langt flere) og noen av forsterkerne låter mørk, noen låter lyst, noen fokuserer mest på diskant, andre mer på mellomtonen eller bass. Noen låter mer analytisk og fokuserer på "detaljene", mens andre har større rytmisk skyv og "gøyfaktor" Hvilke lyd som du foretrekker må vel være viktigere enn pris og merke?

Selv kan jeg ikke ha en forsterker som låter pågående i diskanten eller har et analytisk og detaljfokusert klangideal. For meg er det kun rytmisk driv som gjelder ("trøkk" i mellombassen), gjerne sammen med en avrundet og glatt diskant med bra utklinging (liker ikke tørr bass). Andre kan ikke utstå de samme egenskapene.

I et blad som f.eks. norske/nordiske Lyd og Bilde har redaktør Lasse Svendsen ofte en liten forkjærlighet for forsterkere som går mer i retning av analytisk lyd. For meg ville det gått rett vest om jeg skulle høre på ham. Det samme gjelder deg: ikke stol på hva ulike testere skriver. Dog; er et mange nok som hevder noenlunde det samme, så kan det dog være verdt å lytte til det som skrives.

Det er egentlig bare DU som kan avgjøre hva som er god lyd FOR DEG. Men å hevde at alle forsterkere låter likt, betyr enten: (1) At man ikke har prøvd mange nok forsterkere, (2) Resten av utstyret er ikke "avslørende" nok til å "gi" deg forskjellene, eller (3) Alle folk hører ikke like godt. Dette siste punktet handler ikke om hørsel, men om evnen til å oppfatte forskjeller. Mine to søstre har eksempelvis hørt flere av mine forsterkere, men for dem låter de alle "likt" og de bryr seg dog heller ikke...
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Men vil det være på noen måte farlig å bruke NADen med høyttalerne? Det kan jo godt hende at lyden er veldig bra, og at jeg ikke trenger å oppgradere umiddelbart?
Jeg ville heller ha fokuseert på hva slags lyd du liker. Jeg har eid godt over 50 forsterkere de siste 25 årene (sannsynligvis langt flere) og noen av forsterkerne låter mørk, noen låter lyst, noen fokuserer mest på diskant, andre mer på mellomtonen eller bass. Noen låter mer analytisk og fokuserer på "detaljene", mens andre har større rytmisk skyv og "gøyfaktor" Hvilke lyd som du foretrekker må vel være viktigere enn pris og merke?

Selv kan jeg ikke ha en forsterker som låter pågående i diskanten eller har et analytisk og detaljfokusert klangideal. For meg er det kun rytmisk driv som gjelder ("trøkk" i mellombassen), gjerne sammen med en avrundet og glatt diskant med bra utklinging (liker ikke tørr bass). Andre kan ikke utstå de samme egenskapene.

I et blad som f.eks. norske/nordiske Lyd og Bilde har redaktør Lasse Svendsen ofte en liten forkjærlighet for forsterkere som går mer i retning av analytisk lyd. For meg ville det gått rett vest om jeg skulle høre på ham. Det samme gjelder deg: ikke stol på hva ulike testere skriver. Dog; er et mange nok som hevder noenlunde det samme, så kan det dog være verdt å lytte til det som skrives.

Det er egentlig bare DU som kan avgjøre hva som er god lyd FOR DEG. Men å hevde at alle forsterkere låter likt, betyr enten: (1) At man ikke har prøvd mange nok forsterkere, (2) Resten av utstyret er ikke "avslørende" nok til å "gi" deg forskjellene, eller (3) Alle folk hører ikke like godt. Dette siste punktet handler ikke om hørsel, men om evnen til å oppfatte forskjeller. Mine to søstre har eksempelvis hørt flere av mine forsterkere, men for dem låter de alle "likt" og de bryr seg dog heller ikke...

Et godt poeng dette. Dog tar det ofte tid før man klarer å definere hva man selv ønsker, og foreløpig har jeg prøvd så lite at jeg ikke har peil. Dog synes jeg det låt ganske bra med 685S2 og D3020, men føler jeg kan hente ut mer med bedre høyttalere. Hadde i utgangspunktet bare tenkt å oppgradere høyttalerne i første omgang, for det er der det er mest hørbar forskjell. Etter å ha snakket med noen hi-fi nerder fikk jeg beskjed om at jeg kunne få mye mer ut av høyttalerne dersom jeg oppgraderte forsterkeren også. Da ble jeg veldig spent på hva mer er?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Men vil det være på noen måte farlig å bruke NADen med høyttalerne? Det kan jo godt hende at lyden er veldig bra, og at jeg ikke trenger å oppgradere umiddelbart?
I bunn og grunn har du svart deg selv... Kos deg med høyttalere og NAD. Er du fornøyd så er det greit. Får du lyst til å høre noe annet låner Mala villig ut. Noe enkelt stående innlegg, om hva som er best for deg, er det ingen som har. Lykke til!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Igjen takk til Znerken for nok en interessant tråd.

Jeg har, som nevnt tidligere, hatt en ekstremt bratt hifi-lærekurve de siste to årene. Jeg digitaliserte og minimaliserte både musikk og anlegg og endte opp med John Blue minibokser. Disse boksene ble byttet ut med Nad D3020 sammen med John Blue høyttalerne. Høyttalerne ble så byttet ut med noen originale Rogers LS3/5 som jeg fant på loftet når hifi interessen så smått begynte å komme tilbake igjen. Denne kombinasjonen spilte i mine ører veldig fint og lyttervennlig med en grei imponatoreffekt for dem som kom på besøk. Spesielt vokalen ble nevnt av flere. Bassen ble aldri nevnt for den eksisterte ikke. Jeg byttet så forsterkeren med en større Nad og vips var "magien" borte i mer detaljer, fremhevet mellomtone og styggere design. På min reise videre har jeg vært innom Primare, Hegel og nå Mcintosh. Med Mcintosh er jeg ved endestasjonen på forsterkersiden. Eiergleden med Mc'n er enorm og lydsignaturen er slik jeg ønsker at den skal være. Jeg kan sitte å kose meg i flere timer fullstendig paralysert av de dansende nålene.

Mvh
BB

Takk for det :)

Når du underveis vekslet mellom alle disse forsterkerne, var du redd for at NADen skulle ødelegge høyttalerne? De fleste sier det er fare for at en så liten forsterker vil sprenge noen høyttalere som Diamomd 25, men det stemmer jo ikke helt overens med de jeg leser av reviews.
Det er vel ikke helt riktig. En liten forsterker som tvinges til å prøve å sende et kraftigere signal enn den klarer til en høyttaler vil klippe signalet og forvrenge lyden. Hvis dette blir for ille, kan et slikt signal i verste fall gjøre at forsterkeren mister kontroll på høyttaleren og svingspolene kan treffe magneten i elementet. Da blir det stopp.

Som sagt tror jeg ikke du behøver å bekymre deg så veldig for dette. Du bør høre det i god tid før forsterkeren sliter såpass. Dette er ting som gjerne skjer når fulle kompiser på fest skrur opp lyden, etc. ;) Faren er ikke akkurat overhengende, for å si det forsiktig.

Prøv først, og så tipper jeg det fungerer helt fint. Føler du at du trenger å spille høyere, kan du tenke på større forsterker da.

Brått tilbyr noen seg å komme på besøk med en forsterker under armen også, så kan du høre evt. forskjeller selv.

Prøv først! ;)
 
Sist redigert:

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Jeg ville absolutt ha brukt D3020 sammen med de nye høyttalerne en periode før jeg vurderte oppgradering av forsterker. Det gir også et bedre grunnlag for å finne ut av om du syns det du forsker som oppgradering er verd prisforskjellen.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk for svar. Jeg er også blitt anbefalt 216, men tror kanskje ikke denne passer så godt i et miljø hvor hifien brukes til TV titting også? Ingen optisk inn blant annet?
Merkelig, det der, hvor godt forsterkermerket til samme importør som solgte deg høyttalerne passer til dem. ;)

Kan sikkert funke, den, men hvor mye effekt leverer den?

Hvis du finner en interessant forsterker som ikke har innebygget DAC, finnes det jo separate DAC-er, da. Mer elegant med én boks kanskje, men likevel.
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Takk for svar. Jeg er også blitt anbefalt 216, men tror kanskje ikke denne passer så godt i et miljø hvor hifien brukes til TV titting også? Ingen optisk inn blant annet?
Merkelig, det der, hvor godt forsterkermerket til samme importør som solgte deg høyttalerne passer til dem. ;)

Kan sikkert funke, den, men hvor mye effekt leverer den?

Hvis du finner en interessant forsterker som ikke har innebygget DAC, finnes det jo separate DAC-er, da. Mer elegant med én boks kanskje, men likevel.
Haha, du sier noe! Tror kanskje Bel Canto eller noe blir en naturlig vei å oppgradere? Litt kjedelig at den har egen platespiller inngang, men det gjør kanskje ikke mye!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har ingen erfaring med BEL Canto. Selv hadde jeg blitt nevrotisk av å ikke bruke promo-inngangen til platespiller, og det kan du jo ikke med så fin ekstern dac. :) ...men det er meg.

Se på Naim som ble anbefalt, kanskje? Har ingen erfaring med den heller, men mange liker Naim.
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Har ingen erfaring med BEL Canto. Selv hadde jeg blitt nevrotisk av å ikke bruke promo-inngangen til platespiller, og det kan du jo ikke med så fin ekstern dac. :) ...men det er meg.

Se på Naim som ble anbefalt, kanskje? Har ingen erfaring med den heller, men mange liker Naim.
Fin ekstern RIAA mener du vel?

Helt enig!

Men denne Naim har vel også bare 30W?
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Jeg vil også gjerne høre forslag til forsterkere som da er passende til å drive slike høyttalere :)

Har to krav:
1. Ikke veldig mye lengre enn NADen liggende
2. Må ha optisk inn da den også brukes med TV


Hva med

Bel Canto Design C7R D/A receiver | Stereophile.com

eller

Peachtree Audio nova125 integrated amplifier | Stereophile.com
Sliter nok i den prisklassen. Bel Canto er vel nærmest. I en blindtest så hadde D3020 nok kommet veldig bra ut. Spiller selv med en på Klipsch RF52mkll og det låter bra. Også testet på mine langt dyrere horns høytalere og det er nesten ufattelig at det kan komme så bra lyd fra en så liten og nesten gratis boks

Har du D3020 eller Bel Canto?
Har naden som nr to forsterker og har hatt Bel canto. Ser man bort ifra krefter så skal du nok opp et stykke i pris for og danke ut naden med lyd er jo en smakssak. Naden gjør ikke så mye ut av seg og den er dønn tyst
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Jeg vil også gjerne høre forslag til forsterkere som da er passende til å drive slike høyttalere :)

Har to krav:
1. Ikke veldig mye lengre enn NADen liggende
2. Må ha optisk inn da den også brukes med TV


Hva med

Bel Canto Design C7R D/A receiver | Stereophile.com

eller

Peachtree Audio nova125 integrated amplifier | Stereophile.com
Sliter nok i den prisklassen. Bel Canto er vel nærmest. I en blindtest så hadde D3020 nok kommet veldig bra ut. Spiller selv med en på Klipsch RF52mkll og det låter bra. Også testet på mine langt dyrere horns høytalere og det er nesten ufattelig at det kan komme så bra lyd fra en så liten og nesten gratis boks

Har du D3020 eller Bel Canto?
Har naden som nr to forsterker og har hatt Bel canto. Ser man bort ifra krefter så skal du nok opp et stykke i pris for og danke ut naden med lyd er jo en smakssak. Naden gjør ikke så mye ut av seg og den er dønn tyst

Det er jo kult!

Da har jeg et nytt spørsmål! Hva får man ved å ha mer krefter? La oss si man samenligner NADen med noe som har mye mer krefter, men koster det samme rent prismessig? Hva blir forskjellen? Er lydnivået det eneste?

Naim er jo mye dyrere når det gjelder pris, men har akkurat samme watt. Må jo være noe mer du betaler for?
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Dersom du har tungdrivne høgtalarar, får du høve til spele meir realistisk om du kjøper kraftigare forsterkar. Du kan også få forsterkarar som har betre kontroll på bassen, nyanserar dynamikk betre, og har ei meir nøytral/øyrevennleg klangbalanse. Sjølv har eg ikkje prøvd "den nye 3020". Ser ingen vits i å bruke forsterkarar i denne vektklassen då eg har tungdrivne høgtalarar. Men då eg prøvde W4S sine største monoblokker, vart det liv i stova.
Elles trur eg mange kan klare seg både med ny og gammal 3020, om dei ikkje er for strenge på krava.

Hva med dersom man ikke har tungdrevne? Pylon påstår de er veldig lettdrevne, og ettersom de bruker dem med NAD 356 så høres jo det riktig ut.
Hei Znerken!
Interessant tråd du har startet her, ja ... :) Jeg har vært gjennom nøyaktig samme 'karusell' som deg, og det har vært i løpet av ganske nøyaktig 12 måneder. Jeg sitter også å venter på nye høyttalere fra Mala, og er veldig spent på det. I forbindelse med nye høyttalere byttet jeg også ut forsterker; fra en jeg var veldig fornøyd med(!?) til noe jeg egentlig bare håpet og trodde skulle være bedre enn min gamle. Altså; mer av det gode. Jeg gikk fra en LM216IA, en rørforsterker, til en LM518IA, som også er rør, men med en litt annen teknologi (SET), som visstnok skulle være bra. Umiddelbart syntes jeg lydbildet var mye 'fyldigere', bedre dynamikk, stereoperspektiv og 'nerve' ... Samtidig synes jeg kanskje det kan bli litt 'spist' i toppen, noe som nok har mest med rommet mitt å gjøre. Det er mer behagelig å høre på vinyl enn FLAC, noe jeg ikke kan forklare, men sånn er det. Forøvrig, og dette er litt av poenget mitt, så begynte alt dette med at jeg handlet inn et par Dali Ikon høyttalere og en NAD 356 fra Hifi-klubben for litt over ett år siden. Det gikk _ikke_ mange ukene før jeg ville ha en bedre forsterker; og særlig etter å ha prøvelånt den nevnte 216 rørforsterkeren hjem fra Mala i et par uker var jeg ikke i tvil. Nå håper jeg veldig på at kombinasjonen nye høyttalere og ny forsterker vil gi meg mye glede og kanskje litt ro til endelig å bare nyte musikken uten å savne alt for mye. NAD-en har jeg fortsatt, men den har stått ubrukt i skapet ett år nå, og må dessuten inn til reparasjon(!) da den kutter lyden over et visst volum. Veien blir til mens vi tusler av gårde ....


Takk for svar. Jeg er også blitt anbefalt 216, men tror kanskje ikke denne passer så godt i et miljø hvor hifien brukes til TV titting også? Ingen optisk inn blant annet?


Hvilke høyttalere har du kjøpt?
Med 216 så vil du få mer støy der naden er 100% tyst noe som har gitt meg en helt annen lytteropplevelse. Alle klasse D forsterkere jeg har testet har null støy
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Har du D3020 eller Bel Canto?
Har naden som nr to forsterker og har hatt Bel canto. Ser man bort ifra krefter så skal du nok opp et stykke i pris for og danke ut naden med lyd er jo en smakssak. Naden gjør ikke så mye ut av seg og den er dønn tyst

Det er jo kult!

Da har jeg et nytt spørsmål! Hva får man ved å ha mer krefter? La oss si man samenligner NADen med noe som har mye mer krefter, men koster det samme rent prismessig? Hva blir forskjellen? Er lydnivået det eneste?
Naden er bra med fra bunnen så matcher den høytalerne så trenger du ikke tenke så mye på krefter. Du merker jo selv hvis du synes forsterkeren går tom for tidlig
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Det er vel ikke helt riktig. En liten forsterker som tvinges til å prøve å sende et kraftigere signal enn den klarer til en høyttaler vil klippe signalet og forvrenge lyden. Hvis dette blir for ille, kan et slikt signal i verste fall gjøre at forsterkeren mister kontroll på høyttaleren og svingspolene kan treffe magneten i elementet. Da blir det stopp.

Som sagt tror jeg ikke du behøver å bekymre deg så veldig for dette. Du bør høre det i god tid før forsterkeren sliter såpass. Dette er ting som gjerne skjer når fulle kompiser på fest skrur opp lyden, etc. ;) Faren er ikke akkurat overhengende, for å si det forsiktig.

Prøv først, og så tipper jeg det fungerer helt fint. Føler du at du trenger å spille høyere, kan du tenke på større forsterker da.

Brått tilbyr noen seg å komme på besøk med en forsterker under armen også, så kan du høre evt. forskjeller selv.

Prøv først! ;)
Spolen vil bevege seg inn og ut som normalt selv under klipping, så det er ingen grunn til å bekymre seg for at den skal treffe magneten.
Her er ett eksempel på en forsterker som blir kjørt på full effekt uten klipping og i hard klipping.



I begge tilfellene er spenningen på topp og bunn av kurven den samme, forskjellen er at når når den klipper, er spenningen på topp mye lengre av gangen og RMS spenningen (og dermed effekten) blir veldig mye høyere. Det gjør at høyttaleren utvikler mye mer varme enn den gjør med det uklippede signalet og den får mindre tid mellom pulsene til å kjøle seg ned.
Diskanten er det elementet som har størst problem med å avlede varme pga liten luftsirkulasjon rundt og lite metall, derfor er det stort sett diskanten som gir seg først ved klipping. Når temperaturen når ett visst punkt, smelter lakken på spolen slik at den kortslutter, da går det enda mer strøm og til slutt vil den ryke.
 
Sist redigert:

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Jeg testet D3020 for et par snaue år siden. Den gjorde en veldig bra figur, men kan likevel ikke sammenlignes med forsterkere i langt høyere prisklasser. Som f.eks komboen Linn Kinos forforsterker og Burson Timekeeper effektfrorsterkere, som den ble direkte sammenlignet med den gangen.

Men hva hvis man ikke har råd til de i langt høyere prisklasser. Er det da verdt å oppgradere fra NADen til noe i 10-15000 klassen?
I siste nummer av Lyd og Bilde er Yamaha A-S1100 gruppevinner blant forsterkere i prisklassen rundt 15000 kr. Den kan kjøpes blant annet her hos Stereofil. Den selges også til veilendede 3000$ i USA, så 15000 kr for den i Norge er sånn sett en bra pris. Personlig ville jeg prøvd å få lånt med meg en slik Yamaha hjem og sammenlignet den opp mot NAD forsterkeren på dine nye Pylon høyttalere, så ville du eventuelt fått et svar på om det er forskjell nok til at du ønsker å investere i en dyrere forsterker.
 

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
773
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Så watt er kun relatert til volum, altså hvor høyt du kan spille relatert til høyttalerne selvfølgelig?
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.944
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ja, matching har alt å seie når du skal setje saman eit anlegg. Er du fersk, er det aldri dumt å starte med høgtalarane. Når du har funne noko som passar din musikksmak og ditt lytterom, er tida inne for å sjå etter ein forsterkar som gjer ein god jobb i denne samanhengen. Eit råd: lytt for all del til velmeinte råd, men når det kjem til alvor: stol på eigen smak meir enn noko anna.

Eg ser ikkje data på Pylonhøgtalarane, men kan forklare litt om kor kraftig forsterkaren bør vere.
Skal du spele relativt høgt, bør anlegget ditt levere ca 100 dB i lytteposisjon (dette er sterkt individuelt ut frå musikksmak m.m. Andre vil nok bruke eit anna tal her - både større og mindre.)

Når du fjernar deg 1 meter frå høgtalaren, fell lydtrykket med 3 dB (og aukar etter kor nær du sit)

Når du doblar effekten, aukar lydtrykket med 3 dB (og fell med 3 dB om du halverar effekten)

Høgtalardata bør innehalde anten kor høgt høgtalaren spelar med 1 Watt tilført signal, i 1 meter avstand (Ein tungdriven høgtalar ligg typisk under 85 dB/Wm), eller driftseffekt (kor mange Watt som skal til for å spele 96 dB i ein meters avstand.

Mine høgtalarar treng ca 35 watt for å spele 96 dB, og eg har ein lytteavstand som ofte er 2,5 meter. For å komme opp i 100 dB i denne avstanden, må eg ha godt over 100 Watt. I praksis syner dette seg å vere for lite. Så eg er ikkje fornøgd før eg har minst 300 Watt tilgjengeleg.

Folk som satsar på horn, treng gjerne langt mindre for å oppnå same lydtrykk. Det finnest høgtalarar som spelar 105 dB på Watten, slik at dei kan klare seg med 1 - 2 watt. Ein skulle tru dette var det mest fornuftige og miljøvennlege, men:
- hornhøgtalarar fargar normalt klangkarakteren til høgtalarane ganske mykje (unnskyld, hornalliansen...)
- Horn spelar ikkje bass om du ikkje gjer noko radikalt (unnskyld, hornalliansen....)
- Horn er vanskelege å få til å låte homogent (unnskyld, hornalliansen...)
- gå til hornografi-tråden for å sjå korleis desse høgtalarne ser ut (Her har hornalliansen skulda sjølv. De trengde strengt tatt ikkje publisere desse fotografia..).
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
[...] men for å svare trådstarter.. ja du vil mest sannsynlig få MYE mer ved å kjøpe en noe dyrere forsterker i en litt høyere prisklasse og med mer power.
Neppe. Man får litt mer ved å legge i (potensielt) mye mer penger. Sånn har det alltid vært i denne hobbyen.
 
Topp Bunn