Nøytralt, igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Vil bare si at jeg leser det meste Snickersen skriver her på forumet og synes han er en gavepakke av kunnskap og nysgjerrighet. Har store problemer med å skjønne hvorfor han skal få pepper, noe han av en eller annen grunn får. "Du kan ikke definere nøytralt", "jeg har hørt og ikke fått til en av dine produkter en gang så jeg skal ikke høre på å deg".

    Du skriver åpent, logisk og legger opp til debatt basert på forskning. Virker som om folk ikke egentlig får med seg hva du skriver, basert på visse tilbakemeldinger og stikk.

    Selv om jeg ikke akkurat er spesielt aktiv selv vil jeg uansett bare si at dine innlegg leser jeg alltid med stor interesse, så bare fortsett :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi må ta med Asbjørn også i tillegg til Snickers, begge er to usedvanlige kunnskapsrike herrer, og innleggene leses med stor interesse. Det tekniske kan til tider ligge litt høyt for meg, men mye er likevel begripelig:). God Påske.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.795
    Torget vurderinger
    23
    Sneakers er hel ved, et oppkommeav kunnskap og en delingsvilje som overgår selv Asbjørns! En EKTE kvise på Snåsafolkets kollektive akterspeil! Ha en riktig så god påsk min gode mann, setter stor pris på samtalene våre!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.393
    Sted
    Østfold
    Det er viktig å skille påstander fra produsentenes markedsføring fra forskningen på området. Nøytral lyd er ikke et ikkeeksisterende fenomen bare fordi begrepet er blitt misbrukt.

    La 100 personer lytte til 100 ulike studioopptak i det studioet opptaket ble gjort. La dem så lytte til 100 ulike anlegg i like mange ulike rom og la dem avgjøre hvilket anlegg som låter mest likt som flest av studio-kontrollrommene. Det anlegget som får flest stemmer er mest nøytralt. Værre er det ikke.
    Dette kan bli et interessant eksperiment, men er det ikke et faktum at hukommelsen vil spille disse 100 personer et «puss»? Husker vi egentlig akustisk særlig presist?
    I utgangspunktet er dette et illustrerende tankeeksperiment i forsøk på å oppsummere det logiske grunnlaget for hva som må sies å være nøytral lyd.

    For ordens skyld kan man jo tenke seg at man hører ett studiooppsett, så to andre og gir poeng til disse to der den som får poeng går videre mens den andre kandidaten byttes ut. Dette kan man se for seg kan gjøres med bare ett trykk på en fjernkontroll slik at akustisk minne ikke spiller inn. Til slutt står man igjen med ett oppsett pr studiooppsett. Man vil da med stor sannsynlighet ha ett oppsett som går igjen oftere enn de andre. Dette vil med stor sannsynlighet være det samme oppsettet for nær alle lytterne.

    Men to andre ting kan være interessante å merke seg. For det første vil gjennomsnittet av alle de valgte oppsettende være nærmere nøytral lyd enn det mest valgte oppsettet alene.

    For det andre ville etter all sannsynlighet det oppsettet som vant også bli vinner dersom spørsmålet bare var hvilket oppsett som låt best.

    Hadde man spurt hvilket oppsett som låt best OG inkludert studioeksemplene ville folk trolig vært enda mer samlet om resultatet siden de da hadde mer kunnskap om hvordan ting var ment å låte.

    Det er allikevel interessant at forskning faktisk viser at folk har en soleklar tendens til å foretrekke det samme selv helt uten kunnskap om hvordan ting er ment å skulle låte, og helt uten felles bakgrunn og preferanser fra før.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     
    • Liker
    Reaksjoner: K2

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.393
    Sted
    Østfold
    Sneakers er hel ved, et oppkommeav kunnskap og en delingsvilje som overgår selv Asbjørns! En EKTE kvise på Snåsafolkets kollektive akterspeil! Ha en riktig så god påsk min gode mann, setter stor pris på samtalene våre!
    Riktig god påske til deg også! Satser på at du brukte Tech7 så du kan komme deg opp 3. dag slik tradisjonen foreskriver 8)

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Synes du stiller deg selv i et dårlig lys, synes det er litt trist at voksne folk oppfører seg slik som deg, spesielt når du må poengtere at du har rett og jeg tar feil. :rolleyes:
    Og du synes du leverer bra selv?
    Ja, er jo bare tull det her. :)

    Nå er ikke jeg bransjeaktør og påstår at jeg sitter med alle svarene heller, er en vesentlig forskjell vil nå jeg si. ;)
    No further questions
    Jeg tror ikke dere som trykte liker forsto sarkasmen her. Rett fra levra i stedet?

    Å slenge innom i ny og for å øse ut meninger og deretter trekke seg ut under påskudd av at man ikke er så interessert likevel, er skikkelig lavmål i min bok. Trådstarter er en kunnskapsrik formidler av kompetanse som burde fange interessen hos mange her. Personlig leser jeg hans, og flere andres innlegg med stor interesse. Det er tydelig at formell kompetanse og vitenskapelig, logisk tilnærming heller oppfattes som en trussel hos mange av de selvutnevnte lenestolgulløreguruene med store investeringer i homøopatiske virkemidler og troen på at alt kan virke bare man lytter til det. Jeg har sett flat earth dokumentaren på netflix og argumentasjonen og fornektelsen er den samme. Stå på snickers m fl. Kompetansen settes stor pris på og det er godt å se en tullingfri variant av hobbyen.

    Sånn, klarere nå?

    Og god påske til alle, også flat eartherne. Jeg vet dere er over hele kloden.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.393
    Sted
    Østfold
    Ja, er jo bare tull det her. :)

    Nå er ikke jeg bransjeaktør og påstår at jeg sitter med alle svarene heller, er en vesentlig forskjell vil nå jeg si. ;)
    No further questions
    Jeg tror ikke dere som trykte liker forsto sarkasmen her. Rett fra levra i stedet?

    Å slenge innom i ny og for å øse ut meninger og deretter trekke seg ut under påskudd av at man ikke er så interessert likevel, er skikkelig lavmål i min bok. Trådstarter er en kunnskapsrik formidler av kompetanse som burde fange interessen hos mange her. Personlig leser jeg hans, og flere andres innlegg med stor interesse. Det er tydelig at formell kompetanse og vitenskapelig, logisk tilnærming heller oppfattes som en trussel hos mange av de selvutnevnte lenestolgulløreguruene med store investeringer i homøopatiske virkemidler og troen på at alt kan virke bare man lytter til det. Jeg har sett flat earth dokumentaren på netflix og argumentasjonen og fornektelsen er den samme. Stå på snickers m fl. Kompetansen settes stor pris på og det er godt å se en tullingfri variant av hobbyen.

    Sånn, klarere nå?

    Og god påske til alle, også flat eartherne. Jeg vet dere er over hele kloden.
    Bor det flat-earthere både på forsiden og baksiden av kloden?

    Jeg har ofte undret meg over hvordan disse folkene forklarer flyrutene det er flyruter som krysser Atlanteren og andre flyruter som krysser Stillehavet, også er det pokker i meg flyruter som knytter disse sammen på den andre siden? Er det to stk Kina? Eller har man flydd rundt kanten? Ligger Kina simpelthen på undersiden?

    Ellers vurderte jeg å kommentere kommentaren din som du forklarer her, men syntes du gjorde en så effektiv jobb at jeg hadde no further questions til det sidesporet.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, er jo bare tull det her. :)

    Nå er ikke jeg bransjeaktør og påstår at jeg sitter med alle svarene heller, er en vesentlig forskjell vil nå jeg si. ;)
    No further questions
    Jeg tror ikke dere som trykte liker forsto sarkasmen her. Rett fra levra i stedet?

    Å slenge innom i ny og for å øse ut meninger og deretter trekke seg ut under påskudd av at man ikke er så interessert likevel, er skikkelig lavmål i min bok. Trådstarter er en kunnskapsrik formidler av kompetanse som burde fange interessen hos mange her. Personlig leser jeg hans, og flere andres innlegg med stor interesse. Det er tydelig at formell kompetanse og vitenskapelig, logisk tilnærming heller oppfattes som en trussel hos mange av de selvutnevnte lenestolgulløreguruene med store investeringer i homøopatiske virkemidler og troen på at alt kan virke bare man lytter til det. Jeg har sett flat earth dokumentaren på netflix og argumentasjonen og fornektelsen er den samme. Stå på snickers m fl. Kompetansen settes stor pris på og det er godt å se en tullingfri variant av hobbyen.

    Sånn, klarere nå?

    Og god påske til alle, også flat eartherne. Jeg vet dere er over hele kloden.
    Bor det flat-earthere både på forsiden og baksiden av kloden?

    Jeg har ofte undret meg over hvordan disse folkene forklarer flyrutene det er flyruter som krysser Atlanteren og andre flyruter som krysser Stillehavet, også er det pokker i meg flyruter som knytter disse sammen på den andre siden? Er det to stk Kina? Eller har man flydd rundt kanten? Ligger Kina simpelthen på undersiden?

    Ellers vurderte jeg å kommentere kommentaren din som du forklarer her, men syntes du gjorde en så effektiv jobb at jeg hadde no further questions til det sidesporet.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Alt er på oversiden, det er ingenting på undersiden;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    En av flat eartherne kjøpte en presisjonsgyro til 20000usd for å bevise at jorden ikke roterer. De fikk 15grader/time som svar, kalte det et tilbakeslag, men fortsatte ufortrødent å samle bevis på at jorden ikke roterer. Jeg tør ikke tenke på hvor mange uvirksomme tweaks dette markedet representerer.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.393
    Sted
    Østfold
    Det er urolig skremmende hvor stor makt liksomvitenskapen har fått i samfunnet.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Liksomvitenskap har alltid stått sterkt i vårt samfunn.
    Det finnes mange mennesker som er gode talere. Mer skal det ikke til før folket følger.
    Det ligger det en utfordring for de som liker å finne fakta bak ting.
    De må bli flinkere til å predikere :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Liksomvitenskap har alltid stått sterkt i vårt samfunn.
    Det finnes mange mennesker som er gode talere. Mer skal det ikke til før folket følger.
    Det ligger det en utfordring for de som liker å finne fakta bak ting.
    De må bli flinkere til å predikere :)
    Mener du virkelig predikere? Eller preke, predike?

    ;)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Hehe der tok meg ja ;) Du må ikke se så svart hvitt på det.
    Så får jeg justere til predike.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hehe der tok meg ja ;) Du må ikke se så svart hvitt på det.
    Så får jeg justere til predike.
    Når det er sagt, noe av hensikten med vitenskap er å kunne predikere, forutsi. Så det var ikke så halvgærent likevel ;)

    Men presisjon i talen er i alle fall ingen ulempe når man forsøker å gjøre seg forstått på et forum; selv når klarheten tidvis gir opphav til kognitiv dissonans :)
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Asbjørn vinner prisen for popularisering av vanskelige temaer, stoisk ro, diplomatiske evner og generell utholdenhet. Snickers-is vinner vel heller prisen for faglig stolthet og tro på egne evner (ikke noe galt i det), faglig dybde og stor referanseramme. Det som kanskje skjer til en viss grad i denne diskusjonen er at man ikke helt er enige om selve definisjonen av 'nøytral lyd', i hvert fall slik jeg har lest det til nå. Hva betyr egentlig nøytral lyd? Jeg mener å tro at det er viktig å ha slike definisjoner på plass _før_ man diskuterer hvordan man kan oppnå noe slikt (altså; hva er det egentlig man ønsker å oppnå?).

    At noen mener at det ikke er noe som kan være 'nøytral' lyd fordi det finnes så mange variabler, mener jeg må være greit. At noen prøver å forklare hva definisjonen av hva nøytral lyd er, er også greit. At disse to tingene ikke alltid vil kunne forenes, fordi vi har forskjellige oppfatninger av hva som er selve definisjonen, og hva som er realiteten av å oppfatte nøytral lyd, bør være greit. Dette er, som mange har påpekt tidligere, et diskusjonsforum ... :)

    Ikke meningen å provosere noen med dette innlegget, og hvis så skjer, så beklager jeg på forhånd ...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Akustisk hukommelse er ganske dårlig, men i et slikt forsøk ville det opptrådt som tilfeldig støy og blitt motvirket av det store antallet forsøkspersoner. Likevel, det hadde vært enklere å bare spørre hva forsøkspersonene likte best for avspilling av opptak med naturlig klangbalanse. Det viser seg (ref Toole) at folk foretrekker flat frekvensgang på aksen og jevn spredning, noe som gir en jevn og slakt fallende frekvensgang i lytteposisjon når direktelyd, refleksjoner og romklang virker sammen. Det er ikke så mye vanskeligere enn det.
    Tesen om dårlig akustisk hukommelse tror jeg ingenting på. Spesielt hva angår stemmer. Faren min døde i 1976, jeg var 15 år, jeg kan den dag i dag "høre" hans stemme inne i mitt hode. En gang for en del år tilbake ringte en perifer bekjent til meg, og, selv om jeg ikke hadde snakket med ham på flere år, tok meg ca. 2/10-sekund å gjenkjenne stemmen og se ham for meg i mitt indre, og det var via en passe dårlig telefonlinje.

    Det samme gjelder dufter, mennesket har sterke årsaker til å huske både lukt og lyd. Det lagres for hele livet, vårt liv avhenger av det.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.525
    Sted
    Sørlandet
    Ta en liter vann og kok det opp under rene forhold. Hell det over på en ren/sterilisert flaske - drikk. Ta deretter et glass kaldt vann fra springen og drikk. Hvilke smaker best? Jeg kan garantere at det kokte/rene vannet ihvertfall måler best og har minst ulumskheter....

    -BB-
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Joda.
    Men glem nå ikke å ta litt sol mellom slagene. Strålende vær nå om dagen!
    Så får heller haifai nytes om kveldene, de av dere som faktisk har et anlegg oppe og går, og ikke en evig byggeplass for det ene og det andre - "skal bare, snart ferdig, mangler bare" osv :rolleyes:
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn vinner prisen for popularisering av vanskelige temaer, stoisk ro, diplomatiske evner og generell utholdenhet. Snickers-is vinner vel heller prisen for faglig stolthet og tro på egne evner (ikke noe galt i det), faglig dybde og stor referanseramme. Det som kanskje skjer til en viss grad i denne diskusjonen er at man ikke helt er enige om selve definisjonen av 'nøytral lyd', i hvert fall slik jeg har lest det til nå. Hva betyr egentlig nøytral lyd? Jeg mener å tro at det er viktig å ha slike definisjoner på plass _før_ man diskuterer hvordan man kan oppnå noe slikt (altså; hva er det egentlig man ønsker å oppnå?).

    At noen mener at det ikke er noe som kan være 'nøytral' lyd fordi det finnes så mange variabler, mener jeg må være greit. At noen prøver å forklare hva definisjonen av hva nøytral lyd er, er også greit. At disse to tingene ikke alltid vil kunne forenes, fordi vi har forskjellige oppfatninger av hva som er selve definisjonen, og hva som er realiteten av å oppfatte nøytral lyd, bør være greit. Dette er, som mange har påpekt tidligere, et diskusjonsforum ... :)

    Ikke meningen å provosere noen med dette innlegget, og hvis så skjer, så beklager jeg på forhånd ...
    Tja; nøytral er for noen et vitenskapelig relatert begrep - Jf. gjennomsiktighet - i overføring fra en komponent til en annen; den kan ha noe med vitenskapelige empiriske undersøkelser om hva folk mener lyder godt, og det kan ha med at noen mener dette bare er smak og behag. Det er intet problem i å skille disse fra hverandre. Det er retorisk sett viktig å blande alt sammen. Trådstarter er i utgangspunktet innenfor den første mening. De som mener at alt er fargelagt, og derfor ikke ser seg tvunget til å snakke om et mer eller mindre, går rett over til smak og behag. Dette siste kobles på sin side til at smak og behag lytter til musikk, med den underforståtte melding om at de som går for de første betydninger ikke gjør det samme.

    Det er ganske lett å skjære igjennom, og har lite med semantisk forvirring å gjøre. At det er smakogbehagerne som lever på og nyttiggjør seg denne retoriske forvirring kan en bare konstatere.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.393
    Sted
    Østfold
    Akustisk hukommelse er ganske dårlig, men i et slikt forsøk ville det opptrådt som tilfeldig støy og blitt motvirket av det store antallet forsøkspersoner. Likevel, det hadde vært enklere å bare spørre hva forsøkspersonene likte best for avspilling av opptak med naturlig klangbalanse. Det viser seg (ref Toole) at folk foretrekker flat frekvensgang på aksen og jevn spredning, noe som gir en jevn og slakt fallende frekvensgang i lytteposisjon når direktelyd, refleksjoner og romklang virker sammen. Det er ikke så mye vanskeligere enn det.
    Tesen om dårlig akustisk hukommelse tror jeg ingenting på. Spesielt hva angår stemmer. Faren min døde i 1976, jeg var 15 år, jeg kan den dag i dag "høre" hans stemme inne i mitt hode. En gang for en del år tilbake ringte en perifer bekjent til meg, og, selv om jeg ikke hadde snakket med ham på flere år, tok meg ca. 2/10-sekund å gjenkjenne stemmen og se ham for meg i mitt indre, og det var via en passe dårlig telefonlinje.

    Det samme gjelder dufter, mennesket har sterke årsaker til å huske både lukt og lyd. Det lagres for hele livet, vårt liv avhenger av det.
    Men det er ikke helt det samme som akustisk hukommelse. Det du husker er et visst mønster av overtoner som du har koblet opp mot din fars ansikt og det du føler for ham. Selv om det er mange år siden han gikk bort ville du mest sannsynlig kjent ham igjen om du møtte ham på gata, og du ville trolig også kjent igjen stemmen.

    Imidlertid ville trolig møtet på gata bydd på en fundamental overraskelse. Du har sikkert mange ganger sett på bilder av ham etterpå, så utseendet hans er nok rimelig skarpskodd i hodet ditt. Stemmen hans derimot, ville du trolig kjent igjen, men allikevel ville du opplevd den annerledes enn den stemmen du har erindret i hodet (om du da ikke også har innspillinger av stemmen hans du hører på rett som det er).

    Årsaken til dette er at vi lar minnene våre påvirkes av impulser utenfra. For eksempel steder vi var da vi var små ser veldig annerledes ut når vi besøker dem mange år senere. Vi aksepterer på en måte at det er "akkurat slik vi husker det", men allikevel er ofte alt krympet, proporsjonene er litt annerledes, materialene og teksturene er litt annerledes, fargene osv. Og detaljer vi mente å huske så klokkeklart er totalt ute å kjøre. Vi har mer en slags assosiativ stemningserindring, og selv om vi har justert dette bildet betydelig opp gjennom årene, føles det helt 100% presist.

    Debatten om dette emnet tok en dramatisk retningsendring etter Bjugnsaken, der lensmannen ble feilaktig mistenkt for å ha misbrukt barn. Etter å ha blitt spurt mange nok ganger utviklet disse barna helt realistiske minner om ting som ikke hadde skjedd. Det ble gjort en rekke tester der barn ble spurt om ting man hadde diktet opp fra grunnen av for å teste om barna utviklet slike minner, og ganske riktig, barna var ikke i stand til å skille disse minnene fra virkelige minner, og man fant ut at vår evne til å huske er svært begrenset, og at vi derfor hele tiden ubevisst kompenserer for å forsøke å rette feilene ved hjelp av den informasjonen vi får tilgang på.

    Alt jeg har kommet over av undersøkelser som handler om akustisk minne tyder på at det står enda dårligere til med dette. Men la oss ta et interessant eksempel. Se for deg at du er innom en messestand i Horten på lørdag. Du hører din fars stemme over dette oppsettet. Så kommer du tilbake dagen etter, du har med deg din kone (om du har en kone) og går innom samme messestand. Du hører din fars stemme igjen og forklarer henne at dette er et opptak av din far. Imidlertid har høyttalerkablene på den ene høyttaleren falt ut i løpet av kvelden, og på morgenen ble dette koblet til igjen, men med feil polaritet. Men siden formålet var å høre din fars stemme, og siden den fortsatt var lett gjenkjennelig falt det faktum at høyttalerne først var i fase, og dagen etter var ute av fase utenfor oppmerksomheten.

    Det blir litt som å se pyramidene i Giza, også etterpå få beskjed om at man skal forsøke å tegne dem så godt man kan. Så ender man opp med å bomme på antallet pyramider fordi man ikke tenkte over at man skulle telle dem. Man har bare laget seg et slags stemningsbilde av pyramidene fordi det ikke var en oppgave da man så dem at man skulle memorere dem på en måte som gjør at man kan tegne dem etterpå.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Ta en liter vann og kok det opp under rene forhold. Hell det over på en ren/sterilisert flaske - drikk. Ta deretter et glass kaldt vann fra springen og drikk. Hvilke smaker best? Jeg kan garantere at det kokte/rene vannet ihvertfall måler best og har minst ulumskheter....

    -BB-
    Det som smaker best er rent naturlig kildevann/fjellvann generelt sett da filtreringa gjennom mark og fjell gir et fint tilsig av godiser som mineraler og slikt. Forurenset vann smaker alt fra skitt til go folkelig heimkok. Aseptisk vann smaker som regel minst og Sterilisert/Antiseptisk tilfører null næring for kroppen men alle egnet for medisinsk bruk ol. Hvilket vann som "måler best" blir alt ettersom formålet med vannet.
    Vann tilsatt klor og fluor smaker deretter, litt som DSP...:D
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.665
    Antall liker
    3.364
    Interessant debatt om akustisk hukommelse. Jeg tror også at den gode akustisk hukommelse kommer fra ett visst mønster av overtoner og at hørselen er adaptiv til å tilpasse seg og "tunes" inn mot viktige stemmer og lyder. Da henger det godt på greip at den svekkes over noe tid når man ikke lengre har kilden, eller denne ikke er så viktig. En interessant test i Snickers eksempel ovenfor med opptak av farens stemme ville være om stemmen, og hva stemmen sa, førte til reaksjoner. La oss si at stemmen sier "plukk opp etter deg". Ville dette føre til øyeblikkelig forståelse og reaksjon eller går det litt forbi øret og hodet. Hvilket drama skapes av en korrekt gjengitt stemme og en stemme hvor fasene er 180 grader snudd selv om de tilsynelatende høres like ut, og begge kan sies å være den samme stemmen.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Akustisk hukommelse er ganske dårlig, men i et slikt forsøk ville det opptrådt som tilfeldig støy og blitt motvirket av det store antallet forsøkspersoner. Likevel, det hadde vært enklere å bare spørre hva forsøkspersonene likte best for avspilling av opptak med naturlig klangbalanse. Det viser seg (ref Toole) at folk foretrekker flat frekvensgang på aksen og jevn spredning, noe som gir en jevn og slakt fallende frekvensgang i lytteposisjon når direktelyd, refleksjoner og romklang virker sammen. Det er ikke så mye vanskeligere enn det.
    Tesen om dårlig akustisk hukommelse tror jeg ingenting på. Spesielt hva angår stemmer. Faren min døde i 1976, jeg var 15 år, jeg kan den dag i dag "høre" hans stemme inne i mitt hode. En gang for en del år tilbake ringte en perifer bekjent til meg, og, selv om jeg ikke hadde snakket med ham på flere år, tok meg ca. 2/10-sekund å gjenkjenne stemmen og se ham for meg i mitt indre, og det var via en passe dårlig telefonlinje.

    Det samme gjelder dufter, mennesket har sterke årsaker til å huske både lukt og lyd. Det lagres for hele livet, vårt liv avhenger av det.
    Men det er ikke helt det samme som akustisk hukommelse. Det du husker er et visst mønster av overtoner som du har koblet opp mot din fars ansikt og det du føler for ham. Selv om det er mange år siden han gikk bort ville du mest sannsynlig kjent ham igjen om du møtte ham på gata, og du ville trolig også kjent igjen stemmen.

    Imidlertid ville trolig møtet på gata bydd på en fundamental overraskelse. Du har sikkert mange ganger sett på bilder av ham etterpå, så utseendet hans er nok rimelig skarpskodd i hodet ditt. Stemmen hans derimot, ville du trolig kjent igjen, men allikevel ville du opplevd den annerledes enn den stemmen du har erindret i hodet (om du da ikke også har innspillinger av stemmen hans du hører på rett som det er).

    Årsaken til dette er at vi lar minnene våre påvirkes av impulser utenfra. For eksempel steder vi var da vi var små ser veldig annerledes ut når vi besøker dem mange år senere. Vi aksepterer på en måte at det er "akkurat slik vi husker det", men allikevel er ofte alt krympet, proporsjonene er litt annerledes, materialene og teksturene er litt annerledes, fargene osv. Og detaljer vi mente å huske så klokkeklart er totalt ute å kjøre. Vi har mer en slags assosiativ stemningserindring, og selv om vi har justert dette bildet betydelig opp gjennom årene, føles det helt 100% presist.

    Debatten om dette emnet tok en dramatisk retningsendring etter Bjugnsaken, der lensmannen ble feilaktig mistenkt for å ha misbrukt barn. Etter å ha blitt spurt mange nok ganger utviklet disse barna helt realistiske minner om ting som ikke hadde skjedd. Det ble gjort en rekke tester der barn ble spurt om ting man hadde diktet opp fra grunnen av for å teste om barna utviklet slike minner, og ganske riktig, barna var ikke i stand til å skille disse minnene fra virkelige minner, og man fant ut at vår evne til å huske er svært begrenset, og at vi derfor hele tiden ubevisst kompenserer for å forsøke å rette feilene ved hjelp av den informasjonen vi får tilgang på.

    Alt jeg har kommet over av undersøkelser som handler om akustisk minne tyder på at det står enda dårligere til med dette. Men la oss ta et interessant eksempel. Se for deg at du er innom en messestand i Horten på lørdag. Du hører din fars stemme over dette oppsettet. Så kommer du tilbake dagen etter, du har med deg din kone (om du har en kone) og går innom samme messestand. Du hører din fars stemme igjen og forklarer henne at dette er et opptak av din far. Imidlertid har høyttalerkablene på den ene høyttaleren falt ut i løpet av kvelden, og på morgenen ble dette koblet til igjen, men med feil polaritet. Men siden formålet var å høre din fars stemme, og siden den fortsatt var lett gjenkjennelig falt det faktum at høyttalerne først var i fase, og dagen etter var ute av fase utenfor oppmerksomheten.

    Det blir litt som å se pyramidene i Giza, også etterpå få beskjed om at man skal forsøke å tegne dem så godt man kan. Så ender man opp med å bomme på antallet pyramider fordi man ikke tenkte over at man skulle telle dem. Man har bare laget seg et slags stemningsbilde av pyramidene fordi det ikke var en oppgave da man så dem at man skulle memorere dem på en måte som gjør at man kan tegne dem etterpå.
    OK, så dropper vi fattern.
    Hva så med han som ringte meg etter 6 - 7 år og sa: - Hallo, husker du meg? Ikke noe navn, ikke noe info. 2 tidels sekund, og jeg visste hvem det var. Han var en perifer bekjent, ikke en jeg hadde hatt noen slags venneforhold til, kun truffet ham noen ganger i forbindelse med hans jobb.
    Andre eksempler er at du så definitivt kjenner igjen stemmen, men kan ikke plassere hvor du har den fra. Si at du hører stemmen til Dan Børge Akerø uten at du ser ham, du tar'n med en gang. Mennesket har ikke bare litt akustisk hukommelse, vi har en sykt bra akustisk hukommelse.

    Og, om du så Ingrid Bjørnov i programmet "Tidsbonanza" for litt siden, hver gang de spilte en låt, tok hun tonearten i løpet av 2 sekunder. Det er også umulig uten en spesiell form for akustisk hukommelse.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Analogien blir feil. I et stereoanlegg er ideen at musikken du putter inn skal påvirkes minst mulig før den kommer ut. Det er ikke analogt med å drikke vannet, men å vaske med vannet. Spørsmålet er om du tror det blir renest med aseptisk vann eller fjellvann med ukjent innhold eller klorholdig vann eller.....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Akustisk hukommelse er ganske dårlig, men i et slikt forsøk ville det opptrådt som tilfeldig støy og blitt motvirket av det store antallet forsøkspersoner. Likevel, det hadde vært enklere å bare spørre hva forsøkspersonene likte best for avspilling av opptak med naturlig klangbalanse. Det viser seg (ref Toole) at folk foretrekker flat frekvensgang på aksen og jevn spredning, noe som gir en jevn og slakt fallende frekvensgang i lytteposisjon når direktelyd, refleksjoner og romklang virker sammen. Det er ikke så mye vanskeligere enn det.
    Tesen om dårlig akustisk hukommelse tror jeg ingenting på. Spesielt hva angår stemmer. Faren min døde i 1976, jeg var 15 år, jeg kan den dag i dag "høre" hans stemme inne i mitt hode. En gang for en del år tilbake ringte en perifer bekjent til meg, og, selv om jeg ikke hadde snakket med ham på flere år, tok meg ca. 2/10-sekund å gjenkjenne stemmen og se ham for meg i mitt indre, og det var via en passe dårlig telefonlinje.

    Det samme gjelder dufter, mennesket har sterke årsaker til å huske både lukt og lyd. Det lagres for hele livet, vårt liv avhenger av det.
    Men det er ikke helt det samme som akustisk hukommelse. Det du husker er et visst mønster av overtoner som du har koblet opp mot din fars ansikt og det du føler for ham. Selv om det er mange år siden han gikk bort ville du mest sannsynlig kjent ham igjen om du møtte ham på gata, og du ville trolig også kjent igjen stemmen.

    Imidlertid ville trolig møtet på gata bydd på en fundamental overraskelse. Du har sikkert mange ganger sett på bilder av ham etterpå, så utseendet hans er nok rimelig skarpskodd i hodet ditt. Stemmen hans derimot, ville du trolig kjent igjen, men allikevel ville du opplevd den annerledes enn den stemmen du har erindret i hodet (om du da ikke også har innspillinger av stemmen hans du hører på rett som det er).

    Årsaken til dette er at vi lar minnene våre påvirkes av impulser utenfra. For eksempel steder vi var da vi var små ser veldig annerledes ut når vi besøker dem mange år senere. Vi aksepterer på en måte at det er "akkurat slik vi husker det", men allikevel er ofte alt krympet, proporsjonene er litt annerledes, materialene og teksturene er litt annerledes, fargene osv. Og detaljer vi mente å huske så klokkeklart er totalt ute å kjøre. Vi har mer en slags assosiativ stemningserindring, og selv om vi har justert dette bildet betydelig opp gjennom årene, føles det helt 100% presist.

    Debatten om dette emnet tok en dramatisk retningsendring etter Bjugnsaken, der lensmannen ble feilaktig mistenkt for å ha misbrukt barn. Etter å ha blitt spurt mange nok ganger utviklet disse barna helt realistiske minner om ting som ikke hadde skjedd. Det ble gjort en rekke tester der barn ble spurt om ting man hadde diktet opp fra grunnen av for å teste om barna utviklet slike minner, og ganske riktig, barna var ikke i stand til å skille disse minnene fra virkelige minner, og man fant ut at vår evne til å huske er svært begrenset, og at vi derfor hele tiden ubevisst kompenserer for å forsøke å rette feilene ved hjelp av den informasjonen vi får tilgang på.

    Alt jeg har kommet over av undersøkelser som handler om akustisk minne tyder på at det står enda dårligere til med dette. Men la oss ta et interessant eksempel. Se for deg at du er innom en messestand i Horten på lørdag. Du hører din fars stemme over dette oppsettet. Så kommer du tilbake dagen etter, du har med deg din kone (om du har en kone) og går innom samme messestand. Du hører din fars stemme igjen og forklarer henne at dette er et opptak av din far. Imidlertid har høyttalerkablene på den ene høyttaleren falt ut i løpet av kvelden, og på morgenen ble dette koblet til igjen, men med feil polaritet. Men siden formålet var å høre din fars stemme, og siden den fortsatt var lett gjenkjennelig falt det faktum at høyttalerne først var i fase, og dagen etter var ute av fase utenfor oppmerksomheten.

    Det blir litt som å se pyramidene i Giza, også etterpå få beskjed om at man skal forsøke å tegne dem så godt man kan. Så ender man opp med å bomme på antallet pyramider fordi man ikke tenkte over at man skulle telle dem. Man har bare laget seg et slags stemningsbilde av pyramidene fordi det ikke var en oppgave da man så dem at man skulle memorere dem på en måte som gjør at man kan tegne dem etterpå.
    OK, så dropper vi fattern.
    Hva så med han som ringte meg etter 6 - 7 år og sa: - Hallo, husker du meg? Ikke noe navn, ikke noe info. 2 tidels sekund, og jeg visste hvem det var. Han var en perifer bekjent, ikke en jeg hadde hatt noen slags venneforhold til, kun truffet ham noen ganger i forbindelse med hans jobb.
    Andre eksempler er at du så definitivt kjenner igjen stemmen, men kan ikke plassere hvor du har den fra. Si at du hører stemmen til Dan Børge Akerø uten at du ser ham, du tar'n med en gang. Mennesket har ikke bare litt akustisk hukommelse, vi har en sykt bra akustisk hukommelse.
    Du vil kjenne igjen favorittartistene på en dårlig reiseradio også etter et par tideler, men hva beviser det? Ikke at vi tar signaturen fra en hifikomponent på kornet nødvendigvis.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.393
    Sted
    Østfold
    OK, så dropper vi fattern.
    Hva så med han som ringte meg etter 6 - 7 år og sa: - Hallo, husker du meg? Ikke noe navn, ikke noe info. 2 tidels sekund, og jeg visste hvem det var. Han var en perifer bekjent, ikke en jeg hadde hatt noen slags venneforhold til, kun truffet ham noen ganger i forbindelse med hans jobb.
    Andre eksempler er at du så definitivt kjenner igjen stemmen, men kan ikke plassere hvor du har den fra. Si at du hører stemmen til Dan Børge Akerø uten at du ser ham, du tar'n med en gang. Mennesket har ikke bare litt akustisk hukommelse, vi har en sykt bra akustisk hukommelse.
    Vi har masse hukommelse, men allikevel er den ekstremt plastisk fordi vi utelater så ufattelig mye. Om du hadde sett disse pyramidene i Giza, og dagen etter fikk du i oppgave å tegne dem, men kunne ikke en gang tegne riktig antall, så er ikke det det samme som at du ikke hadde kjent igjen pyramidene om du hadde sett dem 10 år senere. Imidlertid ville du ikke så lett oppdage om noe var forandret.

    Du har sikkert sett Nidarosdomen. Kan du tegne den fritt fra hodet? Ville du kjent den igjen om du fikk se den en gang til?

    Og, om du så Ingrid Bjørnov i programmet "Tidsbonanza" for litt siden, hver gang de spilte en låt, tok hun tonearten i løpet av 2 sekunder. Det er også umulig uten en spesiell form for akustisk hukommelse.
    Det er jo lett å høre om det er en dur eller en moll toneart. Ellers har hun da trolig absolutt gehør. Det er det ikke mange som har. Men om man for eksempel hører en C-dur skal det ikke altfor mye trening til før man da raskt klarer å plukke en påfølgende E-moll for eksempel. Og hun har så absolutt mye trening i dette.

    Her kan man jo kanskje trekke frem en litt småsær ting som forskjellen på C-flat og C-sharp som eksempel. Jeg tror man nesten må lære forskjellen før man kan ha noe særlig sjanse for å kjenne igjen om det er en C-flat eller C-sharp som spilles, og da må man nesten lære litt teori om tonesystemer først.

    Hadde man vært spesialist på antikk arkitektur ville man trolig hatt langt større sjanse til å gjengi pyramidene i Giza i riktig antall, størrelsesforhold og plassering, en om man ikke har spesiell interesse for dette.

    Jeg tror også at om jeg og min kone ser et par høyttalere for første gang, og senere blir bedt om å tegne dem, ville jeg hatt langt større sjanse for å få riktig antall drivere enn henne, simpelthen på grunn av betydningen dette har for meg, og betydningen det overhodet ikke har for henne.

    Du har sikkert også vært med på å leke leken "se på tingene på brettet, en fjernes, ta en kikk til og gjett hva som ble fjernet". For å gjenskape et lydbilde i denne analogien burde det ligge minst 100 ting på brettet. For de fleste kunne man sikkert byttet ut minst 20 ting, for eksempel kunne en rød hest i plast, en grønn sau i plast, og en blå ku i plast helt sikkert trygt vært byttet ut med en grønn ku, en rød sau og en grønn hest, uten at noen hadde reagert. Om da ikke en person så den blå kua og tenkte Stratos! Derimot ville man ikke dermed hatt noen større forutsetning for å huske noen andre ting på brettet av den grunn.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Du benytter visuell hukommelse og gjengivelse av den ved hjelp av tegning som eksempel. Det kan overføres til audio som om jeg hører Blackmore spille soloen på Highway Star, for så å spille den selv for å bevise at jeg husker den. Dette blir jo feil, feil, feil.

    Poenget er: Kan du kjenne igjen noe du har hørt før? Kan du erindre lydgjengivelse? Min påstand er: ja det kan du. Beviset er at når du hører noe igjen, så kan du si om du har hørt det før, eller ikke. Det er irrelevant om du selv er i stand til å gjengi det eksakt, for det er ikke hukommelse, det er en tilegnet kunnskap eller egenskap.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Hvor eksakt blir gjenkjennelsen da? Minner har tendens til å endre seg. Rart hvis ikke det gjelder lyd?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For min egen del er det lett å kjenne igjen en melodi eller en stemme, men å huske lydkvalitet i den grad at jeg kan si om noe jeg hørte en dag låt bedre enn noe jeg hørte en annen dag er mer krevende. Jeg husker hva jeg syntes om det, men ikke nødvendigvis alle detaljene i gjengivelsen. Hvis jeg skal sammenligne lydkvalitet med noen grad av sikkerhet må jeg ha tingene presentert ved siden av hverandre med bare noen få sekunders mellomrom. Det virker som dette er ganske normalt.

    https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0089914
    Studies of the memory capabilities of nonhuman primates have consistently revealed a relative weakness for auditory compared to visual or tactile stimuli: extensive training is required to learn auditory memory tasks, and subjects are only capable of retaining acoustic information for a brief period of time. Whether a parallel deficit exists in human auditory memory remains an outstanding question. In the current study, a short-term memory paradigm was used to test human subjects’ retention of simple auditory, visual, and tactile stimuli that were carefully equated in terms of discriminability, stimulus exposure time, and temporal dynamics. Mean accuracy did not differ significantly among sensory modalities at very short retention intervals (1–4 s). However, at longer retention intervals (8–32 s), accuracy for auditory stimuli fell substantially below that observed for visual and tactile stimuli. In the interest of extending the ecological validity of these findings, a second experiment tested recognition memory for complex, naturalistic stimuli that would likely be encountered in everyday life. Subjects were able to identify all stimuli when retention was not required, however, recognition accuracy following a delay period was again inferior for auditory compared to visual and tactile stimuli. Thus, the outcomes of both experiments provide a human parallel to the pattern of results observed in nonhuman primates. The results are interpreted in light of neuropsychological data from nonhuman primates, which suggest a difference in the degree to which auditory, visual, and tactile memory are mediated by the perirhinal and entorhinal cortices.
    https://theheadphonelist.com/wp-content/uploads/2014/03/PMC2667065
    Visual memory for scenes is surprisingly robust. We wished to examine whether an analogous ability exists in the auditory domain. Participants listened to a variety of sound clips and were tested on their ability to distinguish old from new clips. Stimuli ranged from complex auditory scenes (e.g., talking in a pool hall) to isolated auditory objects (e.g., a dog barking) to music. In some conditions, additional information was provided to help participants with encoding. In every situation, however, auditory memory proved to be systematically inferior to visual memory. This suggests that there exists either a fundamental difference between auditory and visual stimuli, or, more plausibly, an asymmetry between auditory and visual processing.

    For several decades, we have known that visual memory for scenes is very robust (1, 2). In the most dramatic demonstration, Standing (3) showed observers up to 10,000 images for a few seconds each and reported that they could subsequently identify which images they had seen before with 83% accuracy. This memory is far superior to verbal memory (4) and can persist for a week (5). Recent research has extended these findings to show that we have a massive memory for the details of thousands of objects (6). Here, we ask whether the same is true for auditory memory and find that it is not.
    https://asia-latinamerica-mea.yamah...udio/docs/audio_quality/09_audio_quality.html
    When it comes to the assessment of audio quality and sound quality of a networked audio system through listening (assessing the quality of the invoked hearing sensation), the human auditory system makes things extremely difficult: a hearing sensation is affected by the quality of the sound source, acoustic environment, listening position and angle, the individual’s hearing abilities, preferences, expectations, short term aural activity image memory, long term aural scene memory, and all other sensory inputs of the human body such as vision, taste, smell, touch. For this reason, quality judgements based on hearing sensations have to be analysed for all factors that play a role in the hearing experience before any quality statement can be extracted about the audio system. Figure 902 presents a selection of the most important factors that play a role in the result of a listening session, with selected factors discussed in the remainder of this chapter..
    selftraining_audio_guality_09_figure_902_740x330_682db7976bd0f61717a25e0c2a2f9d3e.jpg

    Aural scene memory
    As the definition of quality is ‘conformance to requirements’, always both the measurement - in the case of a listening session the hearing sensation - and the requirement are needed to come to a quality assessment. The problem is that for hearing sensations, requirements do not really exist. Every individual has different preferences or expectations for a hearing sensation, only an average hearing sensation can be assumed as requirement - at this moment only available indirectly through the sales results of theatre tickets, CD’s and music downloads. This data is not very reliable, as it is heavily biased with other factors not even included in figure 902, such as social peer pressure, culture, commercial factors.

    The only compatible and relevant reference for quality assessment are previous hearing sensations stored in the brain’s memory as aural scenes. However, these are only relevant if they are undergone at exactly the same conditions as the conditions in the listening session. Any deviation in the environment - from all factors in figure 902 - make the memory invalid for reference. A fundamental conclusion - based on the simplified auditory processing model presented in figure 412 in chapter 4.3 - is that the assessment of the quality of a sound system can never be achieved by a single listening session because the aural scene memory is virtually always invalid. Listening tests always have to be performed in two or more sessions to create a reference and allow differential analysis to come to a quality assessment.

    Aural activity image memory
    In the auditory processing model, long term aural scene memory and short term aural activity image memory are presented. Because multiple listening sessions can only be conducted one-by-one, the reference used for differential analysis always uses memory. In case of long listening sessions, only the overall aural scene can be used for comparison - as it is stored in long term memory, allowing only aggregated quality assessments. If detailed quality assessments are required, the brain’s short term aural activity image memory of 20 seconds has to be used - which means that comparisons of hearing sensations have to take place within 20 seconds - using identical sound source signals. Listening sessions performed by switching between two situations while listening to an integral piece of music are not valid, as then the 20 seconds before and after the switch are never the same. The conclusion is that audio fragments used in listening sessions for detailed quality assessment have to be identical pieces of sound, shorter than 20 seconds.
    Så kan noen sikkert hevde at neida, dette gjelder ikke for vedkommende, men det gjelder ihvertfall for min egen del.
     
    Sist redigert:

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Hvor eksakt blir gjenkjennelsen da? Minner har tendens til å endre seg. Rart hvis ikke det gjelder lyd?
    Tja, med demens så husker man neppe verken hvor underbuksa ligger eller hvor man bor så da spiller det ingen rolle!:D
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvor eksakt blir gjenkjennelsen da? Minner har tendens til å endre seg. Rart hvis ikke det gjelder lyd?
    Tja, med demens så husker man neppe verken hvor underbuksa ligger eller hvor man bor så da spiller det ingen rolle!:D
    Men du husker jævla godt stereoanlegget du kjøpte for konfirmasjonspengene:D
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.393
    Sted
    Østfold
    Du benytter visuell hukommelse og gjengivelse av den ved hjelp av tegning som eksempel. Det kan overføres til audio som om jeg hører Blackmore spille soloen på Highway Star, for så å spille den selv for å bevise at jeg husker den. Dette blir jo feil, feil, feil.

    Poenget er: Kan du kjenne igjen noe du har hørt før? Kan du erindre lydgjengivelse? Min påstand er: ja det kan du. Beviset er at når du hører noe igjen, så kan du si om du har hørt det før, eller ikke. Det er irrelevant om du selv er i stand til å gjengi det eksakt, for det er ikke hukommelse, det er en tilegnet kunnskap eller egenskap.
    Men hva har gjenkjennelse med saken å gjøre? Hvis du blir presentert for et brett med gjenstander du skal huske, og får se brettet igjen ved et annet tilfelle vil du kjenne det igjen. Er det det samme som at du husker alle gjenstandene?

    Om du hører en låt og klarer å gjengi melodien på ett eller annet instrument, det beviser vel bare at du husker en enkeltparameter ved låta? Og om det går noen timer før du skal spille den, vil du en gang spille den i samme nøkkel?
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Du benytter visuell hukommelse og gjengivelse av den ved hjelp av tegning som eksempel. Det kan overføres til audio som om jeg hører Blackmore spille soloen på Highway Star, for så å spille den selv for å bevise at jeg husker den. Dette blir jo feil, feil, feil.

    Poenget er: Kan du kjenne igjen noe du har hørt før? Kan du erindre lydgjengivelse? Min påstand er: ja det kan du. Beviset er at når du hører noe igjen, så kan du si om du har hørt det før, eller ikke. Det er irrelevant om du selv er i stand til å gjengi det eksakt, for det er ikke hukommelse, det er en tilegnet kunnskap eller egenskap.
    Men hva har gjenkjennelse med saken å gjøre? Hvis du blir presentert for et brett med gjenstander du skal huske, og får se brettet igjen ved et annet tilfelle vil du kjenne det igjen. Er det det samme som at du husker alle gjenstandene?

    Om du hører en låt og klarer å gjengi melodien på ett eller annet instrument, det beviser vel bare at du husker en enkeltparameter ved låta? Og om det går noen timer før du skal spille den, vil du en gang spille den i samme nøkkel?
    Må ikke bli så sinna...Med fotografisk minne eller tilsvarende går det helt fint. Tenk på Mozart...hans niende symfoni, som er et av hans mest berømte verker, ble for eksempel komponert mens han var fullstendig døv. Dvs kun musikk minne der i gården. ;)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.393
    Sted
    Østfold
    Du benytter visuell hukommelse og gjengivelse av den ved hjelp av tegning som eksempel. Det kan overføres til audio som om jeg hører Blackmore spille soloen på Highway Star, for så å spille den selv for å bevise at jeg husker den. Dette blir jo feil, feil, feil.

    Poenget er: Kan du kjenne igjen noe du har hørt før? Kan du erindre lydgjengivelse? Min påstand er: ja det kan du. Beviset er at når du hører noe igjen, så kan du si om du har hørt det før, eller ikke. Det er irrelevant om du selv er i stand til å gjengi det eksakt, for det er ikke hukommelse, det er en tilegnet kunnskap eller egenskap.
    Men hva har gjenkjennelse med saken å gjøre? Hvis du blir presentert for et brett med gjenstander du skal huske, og får se brettet igjen ved et annet tilfelle vil du kjenne det igjen. Er det det samme som at du husker alle gjenstandene?

    Om du hører en låt og klarer å gjengi melodien på ett eller annet instrument, det beviser vel bare at du husker en enkeltparameter ved låta? Og om det går noen timer før du skal spille den, vil du en gang spille den i samme nøkkel?
    Må ikke bli så sinna...Med fotografisk minne eller tilsvarende går det helt fint. Tenk på Mozart...hans niende symfoni, som er et av hans mest berømte verker, ble for eksempel komponert mens han var fullstendig døv. Dvs kun musikk minne der i gården. ;)
    Stikkordet er "de fleste mennesker".
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Spørsmålet er for meg hvorfor?
    Jeg har prøvd å forklare det deg utallige ganger, men ser det har vært til ingen nytte. Du har ikke klart å forstå opptaksteknikk og forskjellen mellom naturlig lyd og nøytral lyd.

    Snikcers-is har helt rett, imo. Veldig bra innlegg!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn