Når platesamlingen blir for stor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    marsboer skrev:
    Jeg tør påstå at bedre kabinett til prisen rett og slett ikke finnes for en hjemmefilserver så lenge behovet ikke overstiger 8-11 disker.
    Hva kostet det da?

    edit: Jeg spør fordi jeg funderer på å kjøpe et kabinett til og dette ser bra ut.

    Jeg har YY-R501 med 2x 5 bay Supermicro hotswap SAS/SATA, kunne aldri tenkt meg å bygge filserver uten skikkelige hotswap brønner.
    Nå kostet bare tomt chassis over 4000 med frakt men det var verdt pengene synes jeg.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    KJ skrev:
    Lyngen skrev:
    ... Jeg liker få komponenter på en benk, ikke noe glorete HiFi-rack med masse komponenter. Rent og enkelt en min filosofi.

    Så jeg ser ikke kombinasjoenr som noen ulempe av betydning. Derimot ser jeg fine med å kombinere betjeninger, kabinett og ha samme fjernkonroll.
    Rent, pent og superenkelt ... en sqeezeserverboks i kottet og til stereobenken trenger du en sqeezetjenersak suppler med aktive høyttalere med SPDIF inn f.eks. fra Meridian, B&O eller noe slikt + et surfbrett (en eplesak eller ditto android) som fjernkontroll.

    mvh
    KJ




    Jeg tenkte litt á la KJ. En Logitech Squeezebox Touch er en fiffig og pen liten sak. Den vil neppe skjemme ut de fleste stuer. Lyden kan sendes digitalt via S/PDIF eller Toslink til en forsterker med digitalinngang (innebygd DAK), DAK, eller (KJs foreslåtte) aktive høyttalere med digitalinngang. Den kan t.o.m. sende lyden trådløst v.h.a. Audio Pros USB-sender TX100 (min planlagte kjøkkenløsning).

    Musikken kan lagres på en NAS, filtjener, vanlig datamaskin som aksesseres via kablet (standard Cat 5e eller høyere eller via strømnettet) eller trådløst nettverk, eller på en ekstern, lydsvak/-løs USB-disk som kobles rett inn i USB-porten på Logitech Squeezebox Touch.

    En Logitech Squeezebox Touch med USB-disk kan dessuten forsyne flere andre (anbefalt maks. 3) Squeezebox-produkter med musikk. Da har man en meget kompakt, støysvak og rimelig musikkserver. Jeg har forsøkt, og det ser ut til å fungere bra. Se "Squeezebox Touch as a Home Music Server".

    En fordel med Logitech Squeezebox Touch er at de er såpass rimelige at man ikke trenger å være altfor lei seg om man senere ønsker en annen løsning. Det er rett og slett ganske rimelig å prøve en slik løsning.

    _________________________________________________

    Apropos digital lyd fra TV og blu-rayspiller til stereo-DAK:

    CDWMcInSpots skrev:
    Digitale lydbegrensninger

    Jeg håper noen andre kan verifisere, utdype og/eller kommentere nedenfølgende momenter fordi jeg langtfra er sikker, men mener jeg har lest noe á la dette ved ulike anledninger.
    [...]
    Skinnyboy skrev:
    [...]
    Men jeg bruker praktisk talt ikke BD-spilleren til å se film, det er musikk som blir mest spilt på den, og da i en stadig økende BD-samling.
    Jeg antar at Philips BDP2500 skal mate den nye DAKen via S/PDIF RCA eller optisk(?)

    Jeg mener å ha lest at digital lyd ut fra en blu-ray-spiller har begrensninger slik at man ikke får mer enn 16 bit/44,1 kHz eller 16 bit/48 kHz selv om en blu-ray, DVD Audio (enn si SACD) har høyere oppløst lyd. Digital overføring av lyd med høyere oppløsning er forbeholdt HDMI og Denon Link o.l.

    På tv blir det praktisk talt bare spilt musikk, da jeg har både VH1 og VH1 Classic.
    En gang iblant ser jeg på MTV HD, siden jeg har HD-dekoderen til CD.
    [...]
    Jeg mener å ha lest at lyden til digitale TV-sendinger har ganske så lav bitrate og dermed begrenset informasjonsmengde selv om de benyttede kodekene er moderne og effektive. Dette medfører i så fall at selv en god DAK har begrensede muligheter fordi den ikke kan "gjøre vann til vin".
    Et annet problem er at mange HD-kanaler inkl. NRK1-3 sender flerkanal. (I hvert fall en del) TVer dekoder dette til stereo for analog ut og egne høyttalere, men sender kun flerkanal ut via digital ut. Dette forstår ikke stereo-DAKer noe av. Det burde (formodentlig) være en enkel sak å de-/omkode det digitale signalet til stereo i TVen før det sendes ut, men min Philips har intet slikt valg i menyen. Philips' forslag hjalp ikke og deretter sa de ifølge forhandleren at TV-distributørene (Canal Digital og Riksnett ble nevnt) krever at TVens digital ut videreformidler flerkanal. Dette er OK som "default", men man burde kunne velge omkoding til stereo i en eller annen bortgjemt meny. (Sukk!)
     

    Vedlegg

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Class skrev:
    marsboer skrev:
    Jeg tør påstå at bedre kabinett til prisen rett og slett ikke finnes for en hjemmefilserver så lenge behovet ikke overstiger 8-11 disker.
    Hva kostet det da?

    edit: Jeg spør fordi jeg funderer på å kjøpe et kabinett til og dette ser bra ut.

    Jeg har YY-R501 med 2x 5 bay Supermicro hotswap SAS/SATA, kunne aldri tenkt meg å bygge filserver uten skikkelige hotswap brønner.
    Nå kostet bare tomt chassis over 4000 med frakt men det var verdt pengene synes jeg.
    699,- der jeg kjøpte det:
    http://www.dustinhome.no/pd_5010465123.aspx

    Det egner seg ikke om du ønsker hot swap bays, siden det kun har 2 stk 5.25" brønner, og de 8 øvrige diskplassene er interne.
    Personlig gikk jeg inn for å unngå hotswap etter å ha levd med den forrige filserveren min med 12 disker i hot swap bays. De kjøler dårligere enn frittstående interne disker med gode kabinettløsninger når de er fulle, bråker mye mer samt at jeg fikk skrekken etter at en kompis opplevde at en hotswap bay tok kvelden noe som vil si at 3 disker falt ut samtidig. Dette påvirket ikke RAIDet hans positivt for å si det slik ;D
    Jeg tørte aldri å swap'e disker i drift uansett. Min nåværene løsning er et greit komprimiss for min del. Jeg drar ut rackskuffen kabinettet ligger på, flipper av lokket og da står jo alle diskene vendt oppover mot meg (kabinettet ligger på siden). Jeg kan med andre ord bytte diskene uten å ta ut kabinettet eller skru med verktøy de få gangene det er aktuelt.

    Men som sagt, siden hot swap bays er et må-krav for deg så er dette kabinettet fullstendig uegnet.

    Som et eksempel på hva jeg mener angående temperatur:
    Her gikk jeg fra å ha en full Chieftec SAS/SATA hotswap bay (3-in-2) (80mm vifte) til å stacke 6 disker sammen internt i chieftechkabinettet med to sideveggsmonterte 92mm vifter av stillegående type. De sitter fremdeles tett i tett, men det er nå fri luft rundt diskene med noen mm mellomrom og fritt luftrom fra viften til diskene.



    Temperaturen falt omlag 5-8 grader på diskene litt avhengig av hvordan de sto plassert og hvordan de nå står plassert i forhold til de andre.
     

    Vedlegg

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det er tydeligvis stor forskjell på temperatur mellom disse hotswap skuffene også.

    Jeg kjøpte en sånn Chieftec SAS/SATA 5-i-3 men returnerte den da det var det verste skrotet jeg har vært borti. Den var laget av plastikk og alu folie eller noe, skikkelig kjipt.
    Jeg sjekket ikke temp i den dog.

    I SM skuffene har diskene aldri vært over 36-37c selv med viften regulert helt ned.

    Qnap NAS-en min nå:
    HDD 1 Temperature 34°C/93°F
    HDD 2 Temperature 34°C/93°F
    HDD 3 Temperature 32°C/89°F
    HDD 4 Temperature --°C/--°F
    HDD 5 Temperature 32°C/89°F
    HDD 6 Temperature 33°C/91°F

    Dette er rimelig stillegående:
    System Fan 1 Speed 1101 RPM
    System Fan 2 Speed 997 RPM
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Class skrev:
    Det er tydeligvis stor forskjell på temperatur mellom disse hotswap skuffene også.

    Jeg kjøpte en sånn Chieftec SAS/SATA 5-i-3 men returnerte den da det var det verste skrotet jeg har vært borti. Den var laget av plastikk og alu folie eller noe, skikkelig kjipt.
    Jeg sjekket ikke temp i den dog.

    I SM skuffene har diskene aldri vært over 36-37c selv med viften regulert helt ned.

    Qnap NAS-en min nå:
    HDD 1 Temperature 34°C/93°F
    HDD 2 Temperature 34°C/93°F
    HDD 3 Temperature 32°C/89°F
    HDD 4 Temperature --°C/--°F
    HDD 5 Temperature 32°C/89°F
    HDD 6 Temperature 33°C/91°F

    Dette er rimelig stillegående:
    System Fan 1 Speed 1101 RPM
    System Fan 2 Speed 997 RPM
    Mine utgaver var ikke av den skrale typen. Tvert i mot var byggekvaliteten svært god. Metall over hele fjøla og meget solid:



    Billigversjonen var meget skrale saker som du sier. Jeg hadde en single disk hot swap fra chieftec også. Makan til møkk. Det var til og med fullt mulig å putte inn molex-strømpluggen feil vei uten motstand. 1 stk grillet harddiskchip var resultatet av det.

    Grunnen til de noe høye temperaturene i mitt tilfelle er at diskene er av typen WD Black Edition. De to Samsung-diskene ligger hele 10 grader lavere i temperatur som du ser på grafen.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Se der ja, jeg glemte at de hadde andre versjoner, den der virker mye bedre men har ikke prøvd dem selv.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Class skrev:
    Se der ja, jeg glemte at de hadde andre versjoner, den der virker mye bedre men har ikke prøvd dem selv.
    Uansett finnes det nok bedre kjøleløsninger på andre produsenters utgaver. Det var en masse "hindre" i veien mellom vifta og diskene på disse som man også ser på temperaturene.

    Jeg prøver forøvrig ikke å argumentere mot hot swap bays på generelt grunnlag, siden jeg har full forståelse for at en entusiast ønsker seg slike i filserveren. Jeg prøver bare å forklare hvorfor jeg ikke valgte å gå for slike i min nye filserver til tross for at jeg egentlig ikke hadde noen problemer med de som satt i den gamle, med unntak av mye støy.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Rotel RCX-1500 klarer vel det meste av det du ber om i én ganske rimelig boks. Jeg tror du må rippe musikken v.h.a. en datamaskin og lagre den på et eller annet som gjør den tilgjengelig i et nettverk (inkl. trådløst). Jeg tror den har fått noe ros. Den var kraftig forsinket, hvilket muligens sier noe om hvor vanskelig mange hififirmaer erfarer at det er å lage slike bokser (ref. programvareutvikling, -videreutvikling og -vedlikehold).

    Noen andre internettradio/strømmebokser jeg (tilfeldigvis) har registrert:

    Har du forresten skrevet noe konkret om ønsket prisnivå? Jeg tror kun jeg har registrert "ikke (meget) dyrt".

    Jeg mener dog fremdeles at Logitech Squeezebox Touch er en utmerket kandidat og løsning.
     

    Vedlegg

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    marsboer skrev:
    Jeg prøver forøvrig ikke å argumentere mot hot swap bays på generelt grunnlag, siden jeg har full forståelse for at en entusiast ønsker seg slike i filserveren.
    Neida, forskjellige dingser til forskjellige oppgaver/ønsker, sånn må det være. Det er fordeler og ulemper med disse tingene som med det meste annet.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg har grublet litt og tenkt at noe slikt hadde vært flott:




    En Time Capsule på 1 eller 2TB. Den er jo trådløs men den kan stå ved siden av iMac´en med USB. Tror dere den vil fungere godt som musikklager i Apple lossless? Ikke noen hastighetsproblemer via USB? Jeg hører den skal være så godt som lydløs?


    Og styre det hele via IPad2. Da trenger iMac´en å bare stå på? Den våkner vel fra dvale når man aktiverer iPad?



    Airport Express har jeg fra før. Eneste begrensing da er at den ikke streamer 24bit? Men det er vel noen år til 24bit blir vanlig, eller blir det det noen gang?


    Da trenger jeg jo faktisk ikke noen streamer og i såfall bare en bedre DAC etterhvert. Og et drivverk. Helst kombinert. Men det tror jeg kommer senere om jeg går for denne løsningen.


    Det blir litt dataspørsmål her, men håper det er greit. Jeg kunne jo ha klart med med en iPhone Touch, men siden jeg ikke har laptop så hadde det vært kjekt å ha en iPad. Og det er mye morsommere å surfe rundt i biblioteket med en slik sak. Passer fint å ha på mitt brede sofa-armlene ved siden av lenestolen. Siden jeg ikke bruker den som musikk- eller filmarkiv så holder det med den minste på 16B? Bare til dokumenter, noen programmer og endel bilder tror jeg. 3G er vel kjekt å ha? Eller greit å spare den tusenlappen?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Absolutt all high-res er 24bit så dette er en kritisk mangel om målet er å bruke dette til seriøs digital hi-fi lytting.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    marsboer skrev:
    Absolutt all high-res er 24bit så dette er en kritisk mangel om målet er å bruke dette til seriøs digital hi-fi lytting.
    Men fortsatt er det jo nesten kun mp3 og CD-kvalitet (16 bit) man har å velge i?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå er du på rett spor! Kjør på. Når du får nok HD-musikk kan du sikkert kjøpe neste generasjon AE.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Lyngen skrev:
    marsboer skrev:
    Absolutt all high-res er 24bit så dette er en kritisk mangel om målet er å bruke dette til seriøs digital hi-fi lytting.
    Men fortsatt er det jo nesten kun mp3 og CD-kvalitet (16 bit) man har å velge i?
    Det spørs på hvilke sjangere man ivrer for. Er det jazz og klassisk er utvalget ganske så stort, selv om det gjerne bare er enkeltalbum fra en artists diskografier. Blant populærmusikk er utvalget ca null.

    Men nå som man har fått tunge utgivelser som f.eks albumene til Rolling Stones og Beatles som helt nye high-res utgivelser begynner det å bli flere gode grunner til å gå for high-res.
    Personlig mener jeg at Muddy Waters Folk Singer i 24/192kHz alene er verdt en ekstra investering i high-res.

    Men men. Fremdeles er jo utgivelsesantallet nokså labert generelt. Jeg er rimelig midt på treet når det gjelder high-res fanatisme og anskaffelser.
    Statistikken fra mitt bibliotek ser slik ut:



    ~4.4% er high-res. I praksis 1230 filer av 25787. Til gjengjeld er dette nesten bare kvalitetsutgivelser som derfor har blitt påspandert high-res utgivelser.
    Ikke akkurat løp og kjøp, men viktig nok til at man bør ha muligheten når man går digitalt. Når man først har opplevd gode high-res utgivelser angrer man ikke for å si det slik.

    Men det er selvsagt mye viktigere at du får til å sette opp og trives med løsningen i bruk. Uten at det er i boks er tilstanden 0% digital musikk uansett.
     

    Vedlegg

    U

    utgatt60135

    Gjest
    Dazed skrev:
    Nå er du på rett spor! Kjør på. Når du får nok HD-musikk kan du sikkert kjøpe neste generasjon AE.
    Ja, om AE ikke støtter 24 bit så er det ikke noe problem å bytte ut den lille billige saken når 24 bit blir mer vanlig. Støtter Time Capsule 24 bit? Men det er vel heller egentlig ikke så viktig enda siden nesten alt lagret blir CD-rippa plater.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hvorfor da ikke bruke blu-ray spilleren som avspiller for CD-platene? Min egen er litt vel mye plastic feeling uten praktiske knapper på fronten. Men kunne jo oppgradert den til en mer solid sak? F.eks. en slik?



    Da begynner det å ligne på et smart og enkelt lyd- og bildesystem tror jeg. Det eneste er kanskje et savn av play/stop/next knapper på et fast apparat på stereobenken?

    Hva tenker dere om alt dette?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Hvorfor da ikke bruke blu-ray spilleren som avspiller for CD-platene?
    Det har jeg jo sagt i flere sider allerede. Inn i DAC-en med kabelen dens, bare. ;)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Dazed skrev:
    Lyngen skrev:
    Hvorfor da ikke bruke blu-ray spilleren som avspiller for CD-platene?
    Det har jeg jo sagt i flere sider allerede. Inn i DAC-en med kabelen dens, bare. ;)
    Ok ;).

    Men en trolig stor irritasjon er at med min nåværende blu-ray så setter TV´n på automatisk når en CD avspilles. Det må det nesten være mulig å unngå.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Dazed skrev:
    Lyngen skrev:
    Hvorfor da ikke bruke blu-ray spilleren som avspiller for CD-platene?
    Det har jeg jo sagt i flere sider allerede. Inn i DAC-en med kabelen dens, bare. ;)
    Ok ;).

    Men en trolig stor irritasjon er at med min nåværende blu-ray så setter TV´n på automatisk når en CD avspilles. Det må det nesten være mulig å unngå.
    Cambridge-en min har en knapp med "cd mode". Vet ikke om det er vanlig.

    ...Men den slår vel ikke PÅ tv-en, bare roper "se på meg", og så skifter tv-en til inngangen med BD-spilleren på?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Dazed skrev:
    ...Men den slår vel ikke PÅ tv-en, bare roper "se på meg", og så skifter tv-en til inngangen med BD-spilleren på?
    Den viser et skjermbilde med låtnumre, teller og alt. Tror den kan hente bilde fra nettet om jeg hadde koblet den til. Men ønsker ikke dette.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Dazed skrev:
    ...Men den slår vel ikke PÅ tv-en, bare roper "se på meg", og så skifter tv-en til inngangen med BD-spilleren på?
    Den viser et skjermbilde med låtnumre, teller og alt. Tror den kan hente bilde fra nettet om jeg hadde koblet den til. Men ønsker ikke dette.
    Ja, det er greit. Men hvis TV-en er slått av, slår den seg vel ikke på selv om blu-ray-spilleren slås på? Jeg skjønner at TV-en kan skifte kanal til den hvis TV-en allerede står på.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Dazed skrev:
    Lyngen skrev:
    Dazed skrev:
    ...Men den slår vel ikke PÅ tv-en, bare roper "se på meg", og så skifter tv-en til inngangen med BD-spilleren på?
    Den viser et skjermbilde med låtnumre, teller og alt. Tror den kan hente bilde fra nettet om jeg hadde koblet den til. Men ønsker ikke dette.
    Ja, det er greit. Men hvis TV-en er slått av, slår den seg vel ikke på selv om blu-ray-spilleren slås på?
    Jo, det gjør den. Men jeg tror ikke jeg vil bruke den som CD-spiller uansett som sagt.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Jo, det gjør den. Men jeg tror ikke jeg vil bruke den som CD-spiller uansett som sagt.
    OK. Det har jeg ikke sett før.

    (Nå er anmeldelsen min inne for snart en time siden, forresten.) ;)
     

    tiriljones

    Medlem
    Ble medlem
    24.02.2005
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    mikefish skrev:
    Det begynner å bli samme problemstilling med meg.Har nesten like mange cd'er.Alt ordnet alfabetisk og kronologisk.Det er en mengde plater jeg aldri vil gidde å høre igjen,men kommer aldri til å selge de heller.Vi har et tørkeloft i blokka der jeg har en bod.Tror det vil gå greit å stue unna plater der uten at de blir ødelagt.

    Men,har nylig kjøpt 5 nye cd-reoler (tårn).Det er 600 cd'er som skal inn der så snart jeg får montert de.Da begynner problemstillingen på nytt igjen da jeg kjøper mye musikk.

    Det blir ikke aktuellt å bruke fem flate øre på å rippe samlingen inn på harddisk.Kall meg gjerne gammeldags,men jeg setter pris på det ritualet og finne frem en cd eller lp og mate den inn i anlegget.Liker også det aspektet når man ikke helt vet hva man har lyst å høre.For da å ta et overblikk i hyllene og plutselig finne en go'plate.Er redd med en digitalisert samling må man hele tiden bla seg nedover fra A til Å.Ofte blir det første og beste på listen satt igang for lytting.Har ihvertfall det slik på i-pod'en.

    Som nevnt mange ganger før finner jeg et absurd å betale for et elektronisk signal som tar form som et album på pc'en.Hvis artister ikke gir ut musikken sin på plate gidder jeg ikke å betale for den.

    mvh. s,
    Hva med å ha cd samlingen i mapper?
    Det er mange muligheter her,de kan stå i bokhylla.
    Du legger front og bakcoveret sammen med cd i egne lommer .
    Disse spesial "lommene"kan kjøpes billig eller dyrt,på claes olson eller Hifi/musikk butikker.

    Jeg har selv begynnt å bruke dette p.g.a plassmangel,jeg er fornøyd,men det er jo selvsagt en smakssak.

    mvh
    T.J
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lyngen skrev:
    Dazed skrev:
    Lyngen skrev:
    Dazed skrev:
    ...Men den slår vel ikke PÅ tv-en, bare roper "se på meg", og så skifter tv-en til inngangen med BD-spilleren på?
    Den viser et skjermbilde med låtnumre, teller og alt. Tror den kan hente bilde fra nettet om jeg hadde koblet den til. Men ønsker ikke dette.
    Ja, det er greit. Men hvis TV-en er slått av, slår den seg vel ikke på selv om blu-ray-spilleren slås på?
    Jo, det gjør den. Men jeg tror ikke jeg vil bruke den som CD-spiller uansett som sagt.
    Jeg har:
    • TV: Philips 46PFL9704H
    • Blu-ray: OPPO BDP-83SE Nuforce Edition

    Blu-rayspillerens koblinger:
    • HDMI -> TV
    • Analog RCA -> Integrert forsterker

    TVens koblinger:
    • Digital RCA -> Logitech Transporter
    • Analog RCA -> Integrert forsterker

    Lyngen skrev:
    Hvorfor da ikke bruke blu-ray spilleren som avspiller for CD-platene? Min egen er litt vel mye plastic feeling uten praktiske knapper på fronten. Men kunne jo oppgradert den til en mer solid sak? F.eks. en slik?
    [Bilde av Cambridge Audio Azur 650BD]
    [...]
    Cambridge Audio Azur 650BD er i slekt med min OPPO BDP-83SE Nuforce Edition, siden begge er basert på OPPO BDP-83-plattformen.

    Min TV slår seg ikke på selv om jeg gjør noe med OPPOen. Den skifter heller ikke kanal. Jeg antar at dette kun skjer hvis man har skrudd på noe á la Panasonics og Sonys protokoll for at videospillere, DVD-spillere m.m. skal snakke med TVer (fra samme merke(?).

    Jeg kan altså spille CDer på OPPOen uten at det skjer noe med TVen, som gjerne kan vise et eller annet program. Jeg tror t.o.m. at OPPOen kan avspille en film mens jeg ser TV, men det er jo ikke særlig meningsfylt.

    OPPOs blu-raymultispillere har knapper på forsiden for avspillingskontroll og kan avspille (strømme) musikk m.m. fra et lager i ditt nettverk eller en direktetilkoblet harddisk (USB eller eSATA):
    http://www.oppodigital.com/blu-ray-bdp-93/blu-ray-BDP-93-Features.aspx

    Wireless & Ethernet – Using the included wireless-N adapter or the built-in RJ45 Ethernet port, users will be able to interact with BD-Live content, watch instant streaming programs from provides such as Netflix, Blockbuster etc., playback contents stored on their home network, and keep the BDP-93 up-to-date with firmware releases to ensure maximum Blu-ray compatibility.
    [...]
    Additional Disc & Media Formats - Additional disc and file formats, such as DVD, audio CD, HDCD, Kodak Picture CD, AVCHD, MP4, DivX, MKV, FLAC, WAV and other audio/video/picture files on recorded discs, USB or eSATA drives can be played back on the BDP-93.
    OPPO:
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    :-\ ::)

    Da har Cary´en blitt solgt og jeg sitter igjen med litt dårlig magefølese. Var det dumt ????

    Vel, uansett så er veien frem til digital lagring lagt nå.

    Først og fremst trenger jeg en bedre DAC enn Beresford og det er vel her jeg er litt bekymret. Bekymret på hvor langt opp i pris jeg må for å få samme kvalitet som Cary´n. Har tittet på bruktbørsen, men det flommer ikke akkurat over av Dac´er. Helst ville jeg ha hatt en Bryston 100 m/Dac, men det kan jeg ikke vente år på. Jeg vil helst ikke bruke mer enn 10k på en Dac.

    Jeg har fått Iphone fra jobben, så da kan jeg bruke den som fjernkontroll. Må da ha en trådløs router og så må jeg gå for en rimelig NAS siden andre løsninger er for dyrt.

    I tillegg er planen å også kunne avspille CD´er fra enten eget rimelig drivverk eller en Bluray spiller. Jeg tenker på å skaffe en nokså rimelig spiller som har knapper, ikke ser plastic ut og som ikke bruker lang tid på oppstart.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Ingen bidrag etter siste forandring, men jeg oppleves kanskje som vrien nå. Oppgraderingene til Focal/Cary/Sugden gikk som en drøm. Sikkert, bevisst og tydelig oppgradering. Men så begynte "rotet". Kudos sto ikke helt til forventningene og jeg tapte endel penger på Naim Uniti salg (men en god liten sak for pengene).

    Nå er jeg alså litt handlingslammet og angrer foreløpig på Cary salg.

    Har vært nærme å prøve ut en Hegel H10 DAC, men egentlig hadde jeg kunne tenkt meg en ny forsterker med normal effektbruk med integrert DAC. Men å erstatte en så god forsterker som Sugden A21SE tror jeg ikke blir lett med min økonomi. Ble nysgjerrig på Perreaux forsterkeren på brukten, men etter å ha lest endel tester bl.a. i HiFi& Musik så virker det som at den kan bli for myk/snill ( også i forhold til toppegenskapene til Focal). I den samme gruppetesten er Naim Supernait, en forsterker jeg har vært nysgjerrig på fra før. Men de ble visst ikke helt overbevist over DAC´en i den og stiller spørsmål om det ikke er på tide med en oppgradering. Uansett er de sjelden å se på brukten. Vinneren ble Bladelius Tyr hvor de også ikke har noen innvendinger på DAC´en. Men jeg har vært litt skeptisk til klangen i Bladelius når jeg har lyttet til dem på Dynaudio. Syntes som de låt litt kjølig og spisst, men kanskje nye utgaver er bedre? Og selv om jeg berømmer HiFi & Musik for ærlighet så blir jeg litt skeptisk til anmeldelser fra deres egne landsmenns produksjoner, noe som jeg ikke tror er helt uvanlig.

    Og så er jeg fortsatt litt motvillig til NAS server, men det er vel den veien jeg må gå for å ikke blakke meg. Helst ville jeg ha styrt en server fra stereobenken koblet rett til forsterker - gjerne innelukket og styrt fra IPhone. Vet ikke om noen slike rimelige løsninger.

    Alle innspill motttas med takk :). Håper jeg kan få oren på det etterhvert, men prøver å være tålmodig også.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja du er litt vanskelig. ;)
    Du skal ha det rimelig, noe med drivverk, helst ikke server og lukker samtidig døren for alternativer som f.eks Mac mini og en DAC eller en HTPC og lydkort/DAC. Begge løsninger kan styres fra en telefon og er stillegående. Da kunne du også ha brukt en USB disk til å ta backup framfor server om du ville.

    Jeg synes løsning med integrert forsterker er dårlig fordi man låser seg. Da må i så den holde svært bra nivå og da må du sansynligvis over på dyre løsninger som integrert Bryston med DAC.


    Uansett må du nesten bestemme deg for et kompromiss eller punge ut langt mer.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    orso skrev:
    Ja du er litt vanskelig. ;)
    Du skal ha det rimelig, noe med drivverk, helst ikke server og lukker samtidig døren for alternativer som f.eks Mac mini og en DAC eller en HTPC og lydkort/DAC. Begge løsninger kan styres fra en telefon og er stillegående. Da kunne du også ha brukt en USB disk til å ta backup framfor server om du ville.
    Kanskje er nettopp en MAC mini en god løsning. Da kan den styres fra Iphone uavhengig av egen iMac og nettverk? Kan den motta signaler via dør i TV benken?

    Jeg synes løsning med integrert forsterker er dårlig fordi man låser seg. Da må i så den holde svært bra nivå og da må du sansynligvis over på dyre løsninger som integrert Bryston med DAC.
    Jeg er i allefall enig i at man da bør velge en som har høy standard på dac´en og at den er på dagens nivå.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Lyngen skrev:
    Kanskje er nettopp en MAC mini en god løsning.
    Du skal ikke ha rare musikksamlingen før interndisk i Mini er full og du må til med eksterne disker eller en NAS likevel.

    Gå for en NAS, Sonos eller Squeezebox pluss en DAC?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Class skrev:
    Lyngen skrev:
    Kanskje er nettopp en MAC mini en god løsning.
    Du skal ikke ha rare musikksamlingen før interndisk i Mini er full og du må til med eksterne disker eller en NAS likevel.
    Ja, jeg fant nettopp ut av det.

    Må vel ha router i tillegg? Noen konkrete tips til NAS/Router? Har alså ikke trådløs nettverk fra før. Bruker Airport Express.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Class skrev:
    jeg bruker bl.a. en Airport Extreme (og en Express) pluss en QNAP TS-659 Pro+ NAS, veldig fornøyd med disse.
    9000 ???

    Herre min hatt jeg skal da bare spille av musikk til ett anlegg, ikke driver med all mulig deling. Jeg skjønner fortsatt ikke at noen ikke lager en enkel boks med HD og WiFi. Ikke noe av det er dyrt. Det burde da være et stort marked for det.

    Cary? Hvor er du? :'( :'( :'(
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det finnes mange rimelige NAS-er men du spurte etter min anbefaling :)

    Om du ikke skal bruke Squeezebox (som trenger Squeezeserver kjørende på NAS) slipper du unna med produkter fra den billige enden tror jeg men de har jeg ingen erfaring med.

    Se listen her, kanskje du greier deg med en 1bay NAS?
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Class skrev:
    Se listen her, kanskje du greier deg med en 1bay NAS?
    Aldri gå for 1bay NAS, sikkerheten med å ha speiling er viktig da jobben med å rippe til NAS'en ikke er ubetydelig. Feil på harddisker oppstår og da er det viktig å ha backup.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Geir Kristiansen skrev:
    Class skrev:
    Se listen her, kanskje du greier deg med en 1bay NAS?
    Aldri gå for 1bay NAS, sikkerheten med å ha speiling er viktig da jobben med å rippe til NAS'en ikke er ubetydelig. Feil på harddisker oppstår og da er det viktig å ha backup.
    Sant det men mange velger NAS med 1 bay og kjører backup til ekstern disk. I utgangspunktet er det en sunn tilnærming, om man husker backup da :)

    Jeg har hørt folk si at de ikke trenger backup av musikken for den har de jo "originalen" til. Jeg mistenker at disse enten har 37 CD-er eller evt. ikke husker hvor drita kjedelig det er å rippe flere hundre av dem :)
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.124
    Antall liker
    32.609
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Det kan ikke gjentas ofte nok at raid IKKE er god nok backup.
    1bay er likevel litt lite til store bibliotek, da kan man nesten like gjerne hekte en eksterndisk på en PC.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Ingen grunn til ikke å ha både redundans i NAS og egen backupdisk i 2011. En 2TB disk kostet ca 550,- da jeg sjekket sist.
    En normal arbeidstaker skal ikke bruke mer enn 2-3 timer på rippejobben totalt før den backupen lønner seg.

    Gitt at man i det hele tatt vil ha en slik sentralisert lagringsløsning i det hele tatt da, som vel er diskusjonen her.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert nevnt før, men den nye Minimac (helt ny med Lion) 4790,- + en ekstern firewireharddisk på 2 TB
    1300.- ?
    Da har du plass til 6-7 tusen cder i apple lossless (det holder)
    En HD eller to ekstra for backup (de kan kanskje være billigere også siden de ikke skal brukes daglig men være sikkerhet, og mindre nødvendig med firewire ?)
    Stillegående det jeg har iallefall.
    Så en dac som du velger sjøl etter lommebok/ønske.
    Jeg er enig med orso, jeg vil tenke meg godt om før jeg eventuelt noen gang går for kombinerte løsninger, da måtte jeg virkelig ha fått den store lytteroen og f.eks. slå meg til ro med slikt som Devialet e.l.
    Der er jeg ikke pr. idag og antagelig ikke på noen år.
    Frittstående dac, som lett kan skiftes (for egen del) når nytt (bedre) kommer eller lytteroen blir forstyrret.
    Større (løse) HD om nødvendig, de blir bare billigere og billigere.
    Ekstern HD til musikk og eventuelt den innebygde til film kanskje? alt etter plass du måtte ha behov for.

    BD spiller ha du kanskje eller har plan om å skaffe, den bruker du som drivverk til cdplatene dine eller selve macminien, men for meg noget uforståelig med det opplegget skissert.

    En timecapsule kan jo på sikt anskaffes da tar du fortløpende backup.
    Der finnes sikkert billigere løsninger og jeg bruker min kun til hovedmaskinen (iMac) men der har jeg jo også all musikken min ved siden av den (HD) jeg har på den løse til macmini, så jeg har all musikken min på tre forskjellige HD..............+ en full 250GB fra tidligere, før jeg måtte (ønsket meg) opp i størrelse og ny maskin(er)
    Men jeg har foreløbig ikke de store mengdene da bare 40 dager.

    Trenger du pre............trenger du flerkanal?

    Hva med en Marantz AV 7005................... http://www.akustikk.no/Marantz_Pre_Amp.htm

    Den har innebygd dac, airplay, balanserte utganger masse mer.... les mer på linken.
    Den er et meget interessant alternativ for meg i kjeller, jeg trenger en pre jeg er usikker men har litt lyst til å prøve flerkanal, da vil det være dumt å kjøpe annen (vanlig 2 ch. pre (og det til andreanlegg i kjeller)

    Den er pen (imo da), den er helt sikkert godt bygd (japansk) og kanskje utstyrsmessig overkill både for meg og deg, men om jeg eller du skulle få lyst på å gå for flerkanal, så er den fullstendig update på de fleste områder.
    Bare et tips.

    Mvh.KW
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn