Når platesamlingen blir for stor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt60135

    Gjest
    Dazed skrev:
    Lyngen skrev:
    Prøvde å rydde unna plater jeg ikke bryr meg om lengre, men det hjelper lite :-\. Ser ikke min ideelle boks noen sted. De som ligner mest er for dyre og har ikke alt ønskelig alikevel. Enten er det det ene eller så er det det andre :-\.

    Kremt ... hvor får jeg plass til flere hyller?
    Det er bare å kjøpe et NAS først som sist, vel? Jeg skjønner ikke hva problemet med den løsningen skulle være. Da kan du spille av fra enhver boks som helst som kan streame musikk fra server. Squeezebox, PC, Mac, WDTV, whatever.
    Er det ikke bedre å ha noen slike i spilleren?



    Men ser at de største er veldig dyre enda.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    orso skrev:
    Hvorfor ikke en maskin stående i anlegget sammen med DAC?
    Jeg vil ha det så enkelt som mulig. Liker ikke rack med en drøss av komponenter. 2 burde holde.

    Men jeg må rett og slett vurdere NAS siden det tilsynelatende ikke finnes noen perfekte til overkommelig pris.

    Så hva kunne jeg vurdert som streamer med CD-drivverk og Dac med nok innganger til TV/Bluray med en kvalitet som står til Focal og Sugden? Eller en ny forsterker med DAC?

    Akk vel, jeg har vel egentlig ikke råd til dette uansett nå.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Lyngen skrev:
    orso skrev:
    Hvorfor ikke en maskin stående i anlegget sammen med DAC?
    Jeg vil ha det så enkelt som mulig. Liker ikke rack med en drøss av komponenter. 2 burde holde.

    Men jeg må rett og slett vurdere NAS siden det tilsynelatende ikke finnes noen perfekte til overkommelig pris.

    Så hva kunne jeg vurdert som streamer med CD-drivverk og Dac med nok innganger til TV/Bluray med en kvalitet som står til Focal og Sugden? Eller en ny forsterker med DAC?
    Naim Supernait, Airport Express og en NAS = en synlig boks.
    Enkelt. Og godt.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Er det ikke bedre å ha noen slike i spilleren?



    Men ser at de største er veldig dyre enda.
    Sånn sett kan du sikkert putte SSD-disker i NAS-et ditt også, uten at jeg helt ser poenget.

    Slik jeg ser det er lagringslsning, DAC og streamer i tre separate og uavhengige bokser en overlegen løsning mtp. skalerbarhet, fleksibilitet og utviklingsmuligheter, fremfor én proprietær boks.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Lyngen skrev:
    Dazed skrev:
    Lyngen skrev:
    Prøvde å rydde unna plater jeg ikke bryr meg om lengre, men det hjelper lite :-\. Ser ikke min ideelle boks noen sted. De som ligner mest er for dyre og har ikke alt ønskelig alikevel. Enten er det det ene eller så er det det andre :-\.

    Kremt ... hvor får jeg plass til flere hyller?
    Det er bare å kjøpe et NAS først som sist, vel? Jeg skjønner ikke hva problemet med den løsningen skulle være. Da kan du spille av fra enhver boks som helst som kan streame musikk fra server. Squeezebox, PC, Mac, WDTV, whatever.
    Er det ikke bedre å ha noen slike i spilleren?



    Men ser at de største er veldig dyre enda.
    Bladelius Embla har 2 porter for SSD-disker :)
    Leveres stock med 64MB,men kan leveres med 2T.
    Billigst er seff å kjøpe brukt og oppgradere med egne SSD internt-eller ekstern HD.
    Har sistnevnte løsning selv med HD med bit-perfect rip fra Embla og FLAC.Funkerer smertefritt.
    Attpåtil at man har alle muligheter for styring av NAS og flust med analoge og digitale inn og utganger. Anbefales.
    Som sagt-dyrt,men fyttikatta for en go lyd og eierglede det gir.
    Jeg har Classic utgaven med muligheten for å velge mellom 3 forskjellige DAC alt etter ønske.Denne kostet skjorta,men jeg er sjeleglad for jeg kjøpte den.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Schumacher skrev:
    Bladelius Embla har 2 porter for SSD-disker :)

    Som sagt-dyrt,men fyttikatta for en go lyd og eierglede det gir.
    Ja, det er utvilsomt sikleprodukt nummer 1. Men jeg er ufrivillig deltidsansatt :'( :'( :'(. Selv etter 16 år i så godt som samme bedrift. Jeg har ikke råd.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Dazed skrev:
    Lyngen skrev:
    Er det ikke bedre å ha noen slike i spilleren?



    Men ser at de største er veldig dyre enda.
    Sånn sett kan du sikkert putte SSD-disker i NAS-et ditt også, uten at jeg helt ser poenget.

    Slik jeg ser det er lagringslsning, DAC og streamer i tre separate og uavhengige bokser en overlegen løsning mtp. skalerbarhet, fleksibilitet og utviklingsmuligheter, fremfor én proprietær boks.
    The feeling, Dazed! Å ha en fysisk plate en en god feeling for musikken man er så glad i. Jeg får mye mer god feeling for en lekker boks med alt i ved anlegget enn en stygg boks i et kott.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå skjønner jeg ikke? Gir det en bedre feeling å ha filene lagret på platelager eller solid state-disker i selve streameren enn det gjør å ha dem lagret på en slags serverløsning hvor som helst i huset? Det er jo ingen som sier du ikke kan fikle med platecovere, ha et cd-drivverk eller ha en kul boks (streamer/avspiller og DAC) å glede deg over i anlegget likevel.

    Er du sikker på at du ikke rett og slett har konstruert et problem som ikke eksisterer?
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Er du sikker på at du ikke rett og slett har konstruert et problem som ikke eksisterer?
    Var inne på samme tanken. 3-åringen i hus er ekspert på dette. Om jeg kommer med et glass uten prinsessemotiv blir det ville protester.. - nå sier jeg ikke at Lyngen er på 3årsstadiet :D
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    orso skrev:
    Hvorfor ikke en maskin stående i anlegget sammen med DAC?
    Jeg vil ha det så enkelt som mulig. Liker ikke rack med en drøss av komponenter. 2 burde holde.

    Men jeg må rett og slett vurdere NAS siden det tilsynelatende ikke finnes noen perfekte til overkommelig pris.

    Så hva kunne jeg vurdert som streamer med CD-drivverk og Dac med nok innganger til TV/Bluray med en kvalitet som står til Focal og Sugden? Eller en ny forsterker med DAC?

    Akk vel, jeg har vel egentlig ikke råd til dette uansett nå.
    Ikke enkelt det der når det i tillegg skal være billig. En Logitech transporter og integrert forsterker er en mulighet.

    Ellers så skal du ikke skimsa av en surround receiver eller surround prosessor. Kjøper du en med Audyessey sitt MultiEQ så får god romkorreksjon med på kjøpet. Personlig tror romkorreksjonen vil overgå det du måtte tape litt i lydkvalitet ved å kvitte deg med Sugden. Se på f.eks Onkyo sin prosessor eller en receiver fra Denon med MultiEq. De kan også streame musikk fra en server. Har aldri prøvd det i praksis selv, så vet ikke hvor brukervennlig systemet er. Hjemlån er lurt ja.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Dazed skrev:
    Nå skjønner jeg ikke? Gir det en bedre feeling å ha filene lagret på platelager eller solid state-disker i selve streameren enn det gjør å ha dem lagret på en slags serverløsning hvor som helst i huset? Det er jo ingen som sier du ikke kan fikle med platecovere, ha et cd-drivverk eller ha en kul boks (streamer/avspiller og DAC) å glede deg over i anlegget likevel.

    Er du sikker på at du ikke rett og slett har konstruert et problem som ikke eksisterer?
    DETTE ER ET KJEMPEPROBLEM!!!
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ser heller ikke problemet.

    En eller annen form for filserver/NAS er uvurderlig etter min mening og kan gjemmes unna i kott/loft/garage osv.
    Selve avspillingen kan gjøres på mange forskjellige måter med Squeezebox, Sonos, Airport Express, lydløs "PC" (Mac/Windows/Linux osv.) koblet til en DAC.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    DETTE ER ET KJEMPEPROBLEM!!!
    Mulig du fleiper nå, men jeg skjønner egentlig ikke helt hva problemet består i. I alle fall ikke hvis problemet blir mindre med harddisken i racket enn utenfor. Kan du forklare meg det en gang til?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Dazed skrev:
    Mulig du fleiper nå, men jeg skjønner egentlig ikke helt hva problemet består i. I alle fall ikke hvis problemet blir mindre med harddisken i racket enn utenfor. Kan du forklare meg det en gang til?
    Ingen forstår meg :'(. Ok, jeg er kresen :-\.

    (har du ikke sett ut i vår hage?)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du må velge et kompromiss Lyngen. Enten tåle flere bokser eller betale i dyre dommer. Kan ikke skjønne at en liten datamaskin med ekstern liten DAC boks koblet til en integrert forsterker skal være så ille å ha i racket. Blu-ray spilleren kan du kvitte deg med hvis du har et Blu-ray drev i maskinen. En datamaskin og en surround receiver gir enda en mindre boks.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Dazed skrev:
    Mulig du fleiper nå, men jeg skjønner egentlig ikke helt hva problemet består i. I alle fall ikke hvis problemet blir mindre med harddisken i racket enn utenfor. Kan du forklare meg det en gang til?
    Ingen forstår meg :'(. Ok, jeg er kresen :-\.

    (har du ikke sett ut i vår hage?)
    Men altså: En liten NAS-boks i et kott eller en kjellerbod et sted, som selvsagt trenger nett, en streamer og en dac eller en combo av de to, og kanskje en bitteliten cd/dvd/blu-ray-spiller i racket (kanskje under TV-en, der BD/DVD sikkert står likevel?) trenger ikke ta så mye plass. Kanskje du til og med, som meg, vil oppdage at du aldri bruker CD-drivverket mer når streameren er i hus, og da kan du evt. rasjonalisere bort en boks.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Fordelene med en NAS er egentlig ikke musikkbiten. Om man har mer enn 1 enhet med nettverk i huset vil det kun gå en måned eller to før man ikke kan forstå hvordan i huleste man klarte seg uten sentralisert lagring.

    Alt i fra å ha alle dokumenter/bilder/musikk/film/data tilgjengelig uansett hvilken maskin man sitter på til at man sømløst kan spille musikken fra samme musikkbibliotek på PC, streamere, hi-fi bokser osv, helt uten noen form for duplisering eller synkronisering av filer.
    Om du har en PC/Mac i huset og har behov for avspilling av digitale filer i anlegget ditt så har du allerede to enheter i huset med sammenfallende interesser i form av en sentralisert nettverkslagring. Da kan du kutte ut enhver form for statisk lokal lagring på enhetene dine og få en helt annen informasjonsflyt i hjemmet.

    I tillegg gir jo dette langt større muligheter for redundans siden disker kan ryke når som helst (hos meg gikk det nettopp to stk 4 mnd gamle 2TB disker på under 2 uker) samt kontrollert backup. Å ha skikkelig styr på backup er en utfordring om ting ligger strødd på ulike maskiner og enheter.

    Den mest brukervennlige løsningen som både støtter spotify og Wimp i tilllegg får du nok med NAS -> Squeezebox XXX -> DAC og enten medfølgende eller en snaxy ipad til å ta seg av styringen.

    Om du insisterer på en direktekoblet PC i anlegget (jeg anbefaler riktignok en nettverkstreamerløsning fremfor dette) virker en løsning basert på Apple-produkter som det mest brukervennlige.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Noe sånt:



    Pluss knapper for:

    start/stop/next/prev/eject

    cd/stream/video/tv

    1 TB SSD

    Og musikken styres fra iPod Touch.


    Det må da være den perfekte boks? Hvorfor er det ingen som lager en slik en? Ok, det må naturligvis koste endel men ikke svindyrt?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Det må da være den perfekte boks?
    For deg, akkurat nå.

    Lyngen skrev:
    Hvorfor er det ingen som lager en slik en? Ok, det må naturligvis koste endel men ikke svindyrt?
    Tja. Det kan være nettopp fordi en sånn løsning er veldig lite fleksibel. Om to-tre år kan det hende lagringskapasiteten i en sånn ikke er god nok, at CD-drevet har blitt helt avlegs, At DA-converteren ikke støtter den nye "flavour of the month", etc.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Lyngen skrev:
    Noe sånt:



    Pluss knapper for:

    start/stop/next/prev/eject

    cd/stream/video/tv

    1 TB SSD

    Og musikken styres fra iPod Touch.


    Det må da være den perfekte boks? Hvorfor er det ingen som lager en slik en? Ok, det må naturligvis koste endel men ikke svindyrt?
    Du kan nok regne med at en boks med 1 TB SSD koster mer enn uhyrlig mye. 1 TB SSD finner jeg ikke engang hos Netshop, men regner med at den kommer på 15000+ kr og da kommer alt det annet du forespør i tillegg.
    Vanlig harddiske idag er såpass stillegående at du ikke hører dem, når de er i kabinett. Jeg har en 640 GB Western Digital Green Power disk i min maskin og den høres ikke i det hele tatt, selvom den står 1 meter fra hvor jeg sitter.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    IMO hører ikke digital lagring hjemme i hi-fi racket, uansett lydnivå. Da mister man mye fleksibilitet og blir låst mtp løsning grunnet støynivå, utseende og størrelse.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    marsboer skrev:
    IMO hører ikke digital lagring hjemme i hi-fi racket, uansett lydnivå. Da mister man mye fleksibilitet og blir låst mtp løsning grunnet støynivå, utseende og størrelse.
    Kan du utdype dette Marsboer?
    Hva er egentlig problemet med ha ha ett Silent Replay system i racket basert på f.eks SSD?
    Dette skjønner jeg bare ikke.

    Kjøpt det du har råd til og lyst på NÅ Lyngen....-mange vil fraråde deg hva du ønsker uansett basert på egne preferanser.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har selv et par disker i serveren som står i kjelleren og synes dette er eneste riktige løsning; netopp pga. tilgang fra hvor som helst i huset, både musikk og alle andre filer som ligger lagret her. Kommentaren var til ønsket om 1 TB disk i boksen som skal stå i racket.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Nolfi skrev:
    Du kan nok regne med at en boks med 1 TB SSD koster mer enn uhyrlig mye. 1 TB SSD finner jeg ikke engang hos Netshop, men regner med at den kommer på 15000+ kr og da kommer alt det annet du forespør i tillegg.
    Kan jo bare ha flere slots og bygge ut når prisene blir normale?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Så hva tror dere blir det mest vanlige systemet om la oss si 5 år? Akkurat som i dag?
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Lyngen skrev:
    Nolfi skrev:
    Du kan nok regne med at en boks med 1 TB SSD koster mer enn uhyrlig mye. 1 TB SSD finner jeg ikke engang hos Netshop, men regner med at den kommer på 15000+ kr og da kommer alt det annet du forespør i tillegg.
    Kan jo bare ha flere slots og bygge ut når prisene blir normale?
    Jepp-prisene på disse vil gå ned.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    marsboer skrev:
    Fordelene med en NAS er egentlig ikke musikkbiten. Om man har mer enn 1 enhet med nettverk i huset vil det kun gå en måned eller to før man ikke kan forstå hvordan i huleste man klarte seg uten sentralisert lagring.

    Alt i fra å ha alle dokumenter/bilder/musikk/film/data tilgjengelig uansett hvilken maskin man sitter på til at man sømløst kan spille musikken fra samme musikkbibliotek på PC, streamere, hi-fi bokser osv, helt uten noen form for duplisering eller synkronisering av filer.
    Om du har en PC/Mac i huset og har behov for avspilling av digitale filer i anlegget ditt så har du allerede to enheter i huset med sammenfallende interesser i form av en sentralisert nettverkslagring. Da kan du kutte ut enhver form for statisk lokal lagring på enhetene dine og få en helt annen informasjonsflyt i hjemmet.
    Ja, NAS er sikkert perfekt for et hus med mange beboere og småbedfrifter. Ikke alle har det behovet.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Schumacher skrev:
    marsboer skrev:
    IMO hører ikke digital lagring hjemme i hi-fi racket, uansett lydnivå. Da mister man mye fleksibilitet og blir låst mtp løsning grunnet støynivå, utseende og størrelse.
    Kan du utdype dette Marsboer?
    Hva er egentlig problemet med ha ha ett Silent Replay system i racket basert på f.eks SSD?
    Dette skjønner jeg bare ikke.
    En sentralisert nettverksbasert løsning kan utnyttes av alle nettverkskapable enheter i huset på generelt grunnlag, ikke bare til musikkbruk. Særlig på PC/Mac siden vil man se store fordeler.
    SSD er også alt for små og alt for dyre. Dette regner jeg med at blir bedre etterhvert, men vi er jo trossalt i nåtiden.
    Ethvert seriøst musikkbibliotek bør definitivt ha både redundans og backup også. Ergo bør man gjerne ha minst 2 eller flere fysiske diskenheter (speiling, , RAID10, RAID5 eller RAID6). Dette vil jeg tro ikke lar seg gjennomføre med "hi-fi boksene" tilgjengelig i dag.

    Når du går tom for plass er det bare å slenge inn mer lagring i en sentralisert enhet. Har man ikke mer fysisk plass kjøper man bare en større enhet og hi-fi'en forblir uendret.
    Stille trenger den heller ikke være, noe som i høyeste grad er en nødvendighet og vanskelig gjennomførbart i dag uten å kjøre hobbyløsninger med delvise kopier av musikksamlingen lokalt på en SSD hvor man da må bytte musikk ut og inn etter behov grunnet plassmangel.

    Du virker å tenke kun på avspilling i hi-fi anlegg, mens det egentlig ikke er noen grunn til å ikke bygge løsningen mer fleksibel i utgangspunktet og dermed høste gevinster for hele husstanden.
    Jeg kan for å være helt ærlig ikke se en eneste fordel med en alt-i-ett løsning utover potensielt redusert kompleksitet ved førstegangsoppsett. Ulempene er imidlertid helt konkrete og relevante, selv om du selv må avgjøre om dette er ulemper du finner viktige.
    Hvis du kunne levd med begge løsninger side om side over et par måneder, så er jeg i hvertfall 100% sikker på hvilken løsning som ville blitt valgt til slutt for å si det slik.

    Schumacher skrev:
    Kjøpt det du har råd til og lyst på NÅ Lyngen....-mange vil fraråde deg hva du ønsker uansett basert på egne preferanser.
    Der er jeg enig. Vi er alle bare en haug med nisser som alle finner våre egne løsninger best uansett.
     
    N

    nb

    Gjest
    Schumacher skrev:
    Kan du utdype dette Marsboer?
    Hva er egentlig problemet med ha ha ett Silent Replay system i racket basert på f.eks SSD?
    Dette skjønner jeg bare ikke.
    Lagring bør skje på ett sted i heimen og være tilgjengelig i store mengder. En server/NAS i en bod eller i kjelleren eller hvorsomhelst man ikke hører det er det mest elegante, rimeligste og mest fornuftige. Dette gjelder spesielt om man skal spille av mer enn ett sted.

    SSD er dyrt og har lav kapasitet sammenlignet med snurredisker. For streaming av musikk og film trengs er uansett ikke diskytelse en flaskehals.

    Når man innser at den fysiske lagringen av (musikk)filer er helt uavhengig av husalteret åpner det seg en del nye muligheter.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Lyngen skrev:
    marsboer skrev:
    Fordelene med en NAS er egentlig ikke musikkbiten. Om man har mer enn 1 enhet med nettverk i huset vil det kun gå en måned eller to før man ikke kan forstå hvordan i huleste man klarte seg uten sentralisert lagring.

    Alt i fra å ha alle dokumenter/bilder/musikk/film/data tilgjengelig uansett hvilken maskin man sitter på til at man sømløst kan spille musikken fra samme musikkbibliotek på PC, streamere, hi-fi bokser osv, helt uten noen form for duplisering eller synkronisering av filer.
    Om du har en PC/Mac i huset og har behov for avspilling av digitale filer i anlegget ditt så har du allerede to enheter i huset med sammenfallende interesser i form av en sentralisert nettverkslagring. Da kan du kutte ut enhver form for statisk lokal lagring på enhetene dine og få en helt annen informasjonsflyt i hjemmet.
    Ja, NAS er sikkert perfekt for et hus med mange beboere og småbedfrifter. Ikke alle har det behovet.
    NAS er perfekt for hus med mer enn 1 maskin eller mer enn 1 enheter som skal avspille musikk.
    Har du to maskiner i relativt regelmessig bruk hjemme vil en gevinst med NAS oppleves signifikant etter kun noen måneders bruk, selv om du føler du lever godt med dine løsninger i dag.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Så hva tror dere blir det mest vanlige systemet om la oss si 5 år? Akkurat som i dag?
    Mest utbredt vil nok være surround receivere som henter musikken fra streamingtjenester eller en server.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    nb skrev:
    Schumacher skrev:
    Kan du utdype dette Marsboer?
    Hva er egentlig problemet med ha ha ett Silent Replay system i racket basert på f.eks SSD?
    Dette skjønner jeg bare ikke.
    Lagring bør skje på ett sted i heimen og være tilgjengelig i store mengder. En server/NAS i en bod eller i kjelleren eller hvorsomhelst man ikke hører det er det mest elegante, rimeligste og mest fornuftige. Dette gjelder spesielt om man skal spille av mer enn ett sted.

    SSD er dyrt og har lav kapasitet sammenlignet med snurredisker. For streaming av musikk og film trengs er uansett ikke diskytelse en flaskehals.

    Når man innser at den fysiske lagringen av (musikk)filer er helt uavhengig av husalteret åpner det seg en del nye muligheter.
    Såvidt jeg har forstått hittil så har ikke Lyngen uttrykt noe behov for STOOORE mengder lagringsplass...1 til 2T får man mye musikk på.
    Og at det skal gi mulighet til å streame musikk til flere anlegg i bopæl har jeg heller ikke sett er ett krav,mulig jeg har oversett dette men...
    For meg hvertfall som ikke er datanerd så klarer jeg meg godt uten NAS og streaming,nettverk og Gud vet hva.
    Kommer an på hva man har som behov og prioriterer dette.
    Jeg tror faktisk der er mulig å være framtidsrettet som noen stresser voldsomt her uten å ha NAS,eeeenorm lagringskapasitet og likefullt nyte musikkbehovet sitt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Blir platesamlingen for stor - ring meg. Henter gratis, har lastebil og godt plass til noen tusen titler til.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Schumacher skrev:
    nb skrev:
    Schumacher skrev:
    Kan du utdype dette Marsboer?
    Hva er egentlig problemet med ha ha ett Silent Replay system i racket basert på f.eks SSD?
    Dette skjønner jeg bare ikke.
    Lagring bør skje på ett sted i heimen og være tilgjengelig i store mengder. En server/NAS i en bod eller i kjelleren eller hvorsomhelst man ikke hører det er det mest elegante, rimeligste og mest fornuftige. Dette gjelder spesielt om man skal spille av mer enn ett sted.

    SSD er dyrt og har lav kapasitet sammenlignet med snurredisker. For streaming av musikk og film trengs er uansett ikke diskytelse en flaskehals.

    Når man innser at den fysiske lagringen av (musikk)filer er helt uavhengig av husalteret åpner det seg en del nye muligheter.
    Såvidt jeg har forstått hittil så har ikke Lyngen uttrykt noe behov for STOOORE mengder lagringsplass...1 til 2T får man mye musikk på.
    Og at det skal gi mulighet til å streame musikk til flere anlegg i bopæl har jeg heller ikke sett er ett krav,mulig jeg har oversett dette men...
    For meg hvertfall som ikke er datanerd så klarer jeg meg godt uten NAS og streaming,nettverk og Gud vet hva.
    Kommer an på hva man har som behov og prioriterer dette.
    Jeg tror faktisk der er mulig å være framtidsrettet som noen stresser voldsomt her uten å ha NAS,eeeenorm lagringskapasitet og likefullt nyte musikkbehovet sitt.
    1-2TB SSD er helt urealistisk og man trenger i hvertfall 1TB, helst 2-4 ganger mer om man vil ha redundans og backup.

    Her kan man enten velge dyr og lite funksjonalitet eller sannsynligvis rimeligere, mer og bedre mer gjennomtestet funksjonalitet i form av mer tradisjonelle løsninger. Det handler slik jeg ser det ikke om datanerd vs hi-fi entusiast og musikknyter. Selvfølgelig er det ingenting i veien for å velge alt-i-ett løsningen, men hvorfor gjøre det når man kan få mer og bedre funksjonalitet for en mindre sum penger?
    Ikke at alt trenger en rasjonell forklaring siden man må velge det man føler seg trygg på, men det hadde vært fint for diskusjonen om det hadde fremkommet ihvertfall et par konkrete og relevante argumenter for å velge en alt-i-ett løsning, argumenter som ikke gjøres bedre med et godt valg av NAS/Server -> PC/Mac/Streamer -> DAC løsning.

    Antall bokser er det eneste argumentet som har fremkommet til nå og hvis dette virkelig er et stort problem så er det jo greit. Min teori er imidlertid at dette problemet "forsvinner" så fort en slik løsning tas i bruk og gir reell brukseffekt. Jeg mistenker at det bygges en slags teknisk terskel her som faktisk ikke er reell i praksis om man velger fornuftig.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    "Antall bokser er det eneste argumentet som har fremkommet til nå og hvis dette virkelig er et stort problem så er det jo greit. Min teori er imidlertid at dette problemet "forsvinner" så fort en slik løsning tas i bruk og gir reell brukseffekt. Jeg mistenker at det bygges en slags teknisk terskel her som faktisk ikke er reell i praksis om man velger fornuftig."

    Jeg har forstått det slik at Lyngen har noe av de samme ønskene og behov som jeg hadde når jeg gikk over fra CD-spiller til lagringsbasert Silent Replay system.
    For meg så vær det aldri ett alternativ å sette igang ett prosjekt med NAS/PC/Mac/streaming/DAC....-hvorfor?
    Fordi jeg er overhodet ikke kompetent til å drive med disse tingene-jeg er ingen datanerd og klarer meg greit uten å være det.Akkurat DETTE kan være ett tankekors til dere som er datanerder og kanskje tom jobber med det.
    Muli Lyngen er en virtous på data,men for meg så var dette realiteten.Dette er noe som er meget tungtveiende.

    Jeg valgte meg en Bladelius Embla Classic. Den har ALT jeg trenger og mer til-alle tenkelige muligheter med styring av NAS hvis jeg mot formodning skal prøve det.Flusst med USB,digitale og analoge inn og utganger-fleksibilitet til tusen.
    Jeg har tilkoblet en LaCie ekstern HD som jeg lagrer på ettersom SSD i Embla er full.
    Men viktigst av alt....-den gir meg fantastisk lydkvalitet og design også.
    3 forskjellige DAC innebygd alt etter personlig smak og 32bit/192Khz upsampling.
    Lagring av ny musikk enten man ripper eller laster ned er veldig enkelt og administrere.

    Husk at det er forskejellige behov der ute
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Schumacher skrev:
    "Antall bokser er det eneste argumentet som har fremkommet til nå og hvis dette virkelig er et stort problem så er det jo greit. Min teori er imidlertid at dette problemet "forsvinner" så fort en slik løsning tas i bruk og gir reell brukseffekt. Jeg mistenker at det bygges en slags teknisk terskel her som faktisk ikke er reell i praksis om man velger fornuftig."

    Jeg har forstått det slik at Lyngen har noe av de samme ønskene og behov som jeg hadde når jeg gikk over fra CD-spiller til lagringsbasert Silent Replay system.
    For meg så vær det aldri ett alternativ å sette igang ett prosjekt med NAS/PC/Mac/streaming/DAC....-hvorfor?
    Fordi jeg er overhodet ikke kompetent til å drive med disse tingene-jeg er ingen datanerd og klarer meg greit uten å være det.Akkurat DETTE kan være ett tankekors til dere som er datanerder og kanskje tom jobber med det.
    Muli Lyngen er en virtous på data,men for meg så var dette realiteten.Dette er noe som er meget tungtveiende.

    Jeg valgte meg en Bladelius Embla Classic. Den har ALT jeg trenger og mer til-alle tenkelige muligheter med styring av NAS hvis jeg mot formodning skal prøve det.Flusst med USB,digitale og analoge inn og utganger-fleksibilitet til tusen.
    Jeg har tilkoblet en LaCie ekstern HD som jeg lagrer på ettersom SSD i Embla er full.
    Men viktigst av alt....-den gir meg fantastisk lydkvalitet og design også.
    3 forskjellige DAC innebygd alt etter personlig smak og 32bit/192Khz upsampling.
    Lagring av ny musikk enten man ripper eller laster ned er veldig enkelt og administrere.

    Husk at det er forskejellige behov der ute
    Ditt behov er ca identisk med mitt vil nå jeg si; avspille digital musikk i stereoanlegget.
    Men men, det viktigste er jo at du er fornøyd og at du tror løsningen din er best for deg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn