Når platesamlingen blir for stor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    :)
    Jepp-i bunnlinja så er nok behovet det samme,å spille av digitalt lagret medie.Forskjellen er at vi har valgt ulike veier dit.
    Jeg er strålende fornøyd med mine valg og det håper jeg du også er.
     

    lars-chr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    301
    Antall liker
    104
    Jeg har bare behov for å spille av digital musikk ett sted i huset, så jeg har gjort det så enkelt som å ta en vanlig PC og gjort den så stillegående som mulig, satt inn en 2TB harddisk og et Creative X-FI Elite Pro lydkort. Maskinen står på gulvet under bordet som selve anlegget står på. Oppsettet er kanskje ikke like "strøkent" som mange av de dyrere boksene, men bruks- utvidelses- og oppgraderingsmulighetene her er jo enorme. Jeg har koblet den til den ene "Tape"-inn/utgangen på forsterkeren, så jeg har dermed også mulighet for å gjøre digitale innspillinger fra de andre enhetene i anlegget.
    Jeg har lagt inn alle de CDene jeg har som jeg har interesse av å høre på i det daglige, diverse egne innspillinger fra blant annet radio og TV, samt endel DVD-filmer; maskinen er også koblet opp mot projektor. Til lyd bruker jeg Wave-format tilsvarende CD-kvalitet (eller bedre i spesielle tilfeller ved egne innspillinger). Grunnen til det formatvalget er at Wave kanskje er det best etablerte formatet i dag, som du får spilt på "alt". Det er ingen behov for spesielle programmer eller kodeker, det er såvidt jeg vet ingen utsiker til at det vil dø ut med det første og så og si alle brenneprogrammer vil kunne brenne det over til en vanlig lyd-CD.
    Maskinen er forøvrig ikke tilkoblet internett/nettverk og det er lite inn/utflytting av filer mot andre maskiner, så faren for virus og andre ulumskheter er tilnærmet lik null.
    Jeg kjøper fortsatt musikk på andre formater enn CD, for hvis jeg har lyst på noe er det selve musikken jeg går etter, og lar formatet komme i annen rekke så lenge lydkvaliteten er god, for jeg får spilt av "alt" uansett.
    Jeg sikkerhetskopierer innholdet på maskinen hver gang jeg har gjort vesentlige endringer, og disse kopiene oppbevarer jeg på jobben.
     
    N

    nb

    Gjest
    @Lars Chr

    Det finnes ingen gode grunner for å bruke wav til lagring og en hel del grunner til ikke å bruke wav - bare så du er klare over det og kan begynne å rippe i noe annet (dvs lossless) jo før jo heller.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Såvidt jeg har forstått så er WAV lossless i likhet med FLAC,men forskjellen er at det ikke er komprimert og tilgang på metadata?

    Klippet fra Embla sin beskrivelse:Bit perfect copies
    Embla makes bit perfect copies of CD's to memory using our advanced proprietary data reading error analysis algorithms enabled by a high performance Teac drive. The bit perfect copies will be stored in strict wav pcm format
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Her skrytes mye av NAS, jeg har prøvd et par og de er ikke gode. ReadyNAS NV+ som jeg oppgraderte til er alt for treg. Jeg har derfor valgt å bruke HTPC'en(står i kjelleren) til alt fra lagring til kjøre servere.
    Jeg kunne dog ønske meg men en NAS av hensyn til strømforbruk og varmeutvikling. Kan noen anbefale noe som virker på f.eks squeezeserver?
    Har ellers 3 SB Duet og en boom som nytesover hele huset. Må få teste touchen også, om jeg virkelig hørerforskjell.

    AD
     
    N

    nb

    Gjest
    Schumacher skrev:
    Såvidt jeg har forstått så er WAV lossless i likhet med FLAC,men forskjellen er at det ikke er komprimert og tilgang på metadata?

    Klippet fra Embla sin beskrivelse:Bit perfect copies
    Embla makes bit perfect copies of CD's to memory using our advanced proprietary data reading error analysis algorithms enabled by a high performance Teac drive. The bit perfect copies will be stored in strict wav pcm format
    Korrekt. Metadata er ganske viktig å ha stell på for søking o.l. samt at FLAC og lignende tar halve lagringsplassen. Om man baserer seg på lagring i et mapphierarki som forteller hva filene inneholder utnytter man ikke dataverdenens muligheter mener jeg.

    Wav funker selvsagt, det er ikke det. Det er bare ikke så lurt å bruke det.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.109
    Antall liker
    32.549
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    ArtDeco skrev:
    Her skrytes mye av NAS, jeg har prøvd et par og de er ikke gode. ReadyNAS NV+ som jeg oppgraderte til er alt for treg. Jeg har derfor valgt å bruke HTPC'en(står i kjelleren) til alt fra lagring til kjøre servere.
    Jeg kunne dog ønske meg men en NAS av hensyn til strømforbruk og varmeutvikling. Kan noen anbefale noe som virker på f.eks squeezeserver?
    Har ellers 3 SB Duet og en boom som nytesover hele huset. Må få teste touchen også, om jeg virkelig hørerforskjell.

    AD
    Denne
    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616811
    Fins med 2-4-6 bays.
    Jeg har satt opp slike til to kamerater som kjører squeeze.
    Men sjekk forskjellen på specs mot NV+, jeg kjenner ikke den.

    Selv kjører jeg med en selvbygget pc som server (ubuntu-linux). Det er vel bedre, men fordrer litt mer jobbing og muligens litt mer strømforbruk. Men rom skal jo varmes opp, energien går ikke tapt. Om vinteren, i det minste.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    ArtDeco skrev:
    Her skrytes mye av NAS, jeg har prøvd et par og de er ikke gode. ReadyNAS NV+ som jeg oppgraderte til er alt for treg. Jeg har derfor valgt å bruke HTPC'en(står i kjelleren) til alt fra lagring til kjøre servere.
    Jeg kunne dog ønske meg men en NAS av hensyn til strømforbruk og varmeutvikling. Kan noen anbefale noe som virker på f.eks squeezeserver?
    Har ellers 3 SB Duet og en boom som nytesover hele huset. Må få teste touchen også, om jeg virkelig hørerforskjell.

    AD
    Jeg skryter av NAS som i network attached storage som konsept. Dessverre har det blitt slik at NAS forbindes med underdimensjonerte ferdige bokser fra D-link og tilsvarende, når det egentlig i utgangspunktet dreier seg om alle servere med lagring som tilgjengeligjøres over nettverk.

    Jeg mener imidlertid at de fleste ferdige NAS-løsninger er ubrukelige når man sammenligner med det man får om man bygger seg en egen server, men respekterer det faktum at dette ikke er kunnskapsmessig gjennomførbart for alle uten spesiell interesse. Men har man heller ingen spesiell interesse vet man heller ikke hvor mye mer effektivt man jobber med en lynrask og virkelig skreddersydd løsning, så da vil man kunne nyte godt av rimelig og enkel sentralisert lagring likevel.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    marsboer skrev:
    ArtDeco skrev:
    Her skrytes mye av NAS, jeg har prøvd et par og de er ikke gode. ReadyNAS NV+ som jeg oppgraderte til er alt for treg. Jeg har derfor valgt å bruke HTPC'en(står i kjelleren) til alt fra lagring til kjøre servere.
    Jeg kunne dog ønske meg men en NAS av hensyn til strømforbruk og varmeutvikling. Kan noen anbefale noe som virker på f.eks squeezeserver?
    Har ellers 3 SB Duet og en boom som nytesover hele huset. Må få teste touchen også, om jeg virkelig hørerforskjell.

    AD
    Jeg skryter av NAS som i network attached storage som konsept. Dessverre har det blitt slik at NAS forbindes med underdimensjonerte ferdige bokser fra D-link og tilsvarende, når det egentlig i utgangspunktet dreier seg om alle servere med lagring som tilgjengeligjøres over nettverk.

    Jeg mener imidlertid at de fleste ferdige NAS-løsninger er ubrukelige når man sammenligner med det man får om man bygger seg en egen server, men respekterer det faktum at dette ikke er kunnskapsmessig gjennomførbart for alle uten spesiell interesse. Men har man heller ingen spesiell interesse vet man heller ikke hvor mye mer effektivt man jobber med en lynrask og virkelig skreddersydd løsning, så da vil man kunne nyte godt av rimelig og enkel sentralisert lagring likevel.
    Jeg kjører med billigste sort Netgear ReadyNAS Dduo, og 2x1TB disk, gammel cpu, og til overmål på 100 mbps-nettverk, men det funker fint som bare det likevel, med fillagring, streaming av både musikk og video, samt fillagring fra 3-4 PC-er rundt i huset. Det skal ikke så mye til bestandig.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    ArtDeco skrev:
    Her skrytes mye av NAS, jeg har prøvd et par og de er ikke gode. ReadyNAS NV+ som jeg oppgraderte til er alt for treg. Jeg har derfor valgt å bruke HTPC'en(står i kjelleren) til alt fra lagring til kjøre servere.
    Jeg kunne dog ønske meg men en NAS av hensyn til strømforbruk og varmeutvikling. Kan noen anbefale noe som virker på f.eks squeezeserver?
    Har ellers 3 SB Duet og en boom som nytesover hele huset. Må få teste touchen også, om jeg virkelig hørerforskjell.

    AD
    Hvis jeg skulle gått for en ferdigløsning ville jeg ha valgt Synology DS411+II eller DS1511+ både pga ytelse og software.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Dazed skrev:
    Det skal ikke så mye til bestandig.
    Nope, det er jo ens egne behov som styrer.
    Personlig taker jeg i gigabiten hele tiden på alt fra kalkulering av replaygain, kopiering av filer mellom områder på serveren til videoencoding. Jeg har derfor linkaggregert to stk gigabit porter på filserveren slik at det ikke går på bekostning av alle klienter at gigabiten er makset i én sesjon.
    Det går likevel såpass raskt at jeg foreløpig tar til takke med at det tar noen få sekunder ekstra å gjøre ting i forhold til hva disksystemene egentlig klarer. 2-3 FLAC album per 10 sekund er greit nok for nå, men skulle gjerne sett at noe raskere enn gigabit kommer på banen for en litt mer normal pris snart. Bare en dobling ville jo hjulpet betraktelig.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    marsboer skrev:
    Dazed skrev:
    Det skal ikke så mye til bestandig.
    Nope, det er jo ens egne behov som styrer.
    Personlig taker jeg i gigabiten hele tiden på alt fra kalkulering av replaygain, kopiering av filer mellom områder på serveren til videoencoding. Jeg har derfor linkaggregert to stk gigabit porter på filserveren slik at det ikke går på bekostning av alle klienter at gigabiten er makset i én sesjon.
    Det går likevel såpass raskt at jeg foreløpig tar til takke med at det tar noen få sekunder ekstra å gjøre ting i forhold til hva disksystemene egentlig klarer. 2-3 FLAC album per 10 sekund er greit nok for nå, men skulle gjerne sett at noe raskere enn gigabit kommer på banen for en litt mer normal pris snart. Bare en dobling ville jo hjulpet betraktelig.
    Bare for å demonstrere de forskjellige behov og områder..... Det du sier her er fullstendig Gresk for meg Marsboer og jeg har hverken interesse eller evne innefor data/IT til å gjøre noe slikt. :)
    Likevel får jeg dekket mitt behov og er glimrende fornøyd med den måten jeg lagrer,samler og spiller av digitalt matreale på. ;)
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Takk for svar, jeg skal lese meg opp på QNAP TS-659 Pro+ 6-bay Turbo NAS og Netgear ReadyNAS Ultra 6 Plus, de ser ut til å være ganske likt spec'et, så da blir det grensesnittet som blir avgjørende.

    AD
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    ArtDeco skrev:
    Takk for svar, jeg skal lese meg opp på QNAP TS-659 Pro+ 6-bay Turbo NAS og Netgear ReadyNAS Ultra 6 Plus, de ser ut til å være ganske likt spec'et, så da blir det grensesnittet som blir avgjørende.

    AD
    Jeg kjører på med Netgear ReadyNAS Duo. Den eneste gangen jeg merker ytelsesproblemer er når jeg spiller av og ripper til flac samtidig. Hvis du kan legge opp kabel mellom router og NASboks så vil du ikke ha dette problemet. Benytter Squeezebox Duet som mediastreamer og dette fungerer stødig.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Nei, jeg er bare ikke lysten på noen nettverkserver. Det er noe "galt" med alt jeg sjekket ut av muligheter så derfor blir det bare en enkel løsning inntil videre. Prøvde å sette et CD-rack over på neste vegg, men det blir bare for mye. Ødelegger estetikken. Inntil videre legger unna endel plater som jeg sjelden spiller og ripper de lossless på Mac´en. Har god plass foreløpig på den. Spiller de av via Airport, men kan jo vurdere å skaffe Ipod Touch. Men det hadde vært mer aktuelt hvis jeg hadde hatt Spotify Premium da. Ulempen er "flaskehalsen" gjennom den billige Beresford´en.

    Men før eller senere vil nok alle plater lagres, men jeg tror at det kommer flere aktuelle kanditater senere. Muligens vil jeg se meg om etter ny forsterker med DAC (brukt). F.eks Supernait eller Bryston med dac (men det ser utrolig nok ut som de mangler vesentlige digitale innganger). Så kan man håpe på en rimeligere streamer med SSD og hvor man lagre og spille av plater direkte.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Geir Kristiansen skrev:
    ArtDeco skrev:
    Takk for svar, jeg skal lese meg opp på QNAP TS-659 Pro+ 6-bay Turbo NAS og Netgear ReadyNAS Ultra 6 Plus, de ser ut til å være ganske likt spec'et, så da blir det grensesnittet som blir avgjørende.

    AD
    Jeg kjører på med Netgear ReadyNAS Duo. Den eneste gangen jeg merker ytelsesproblemer er når jeg spiller av og ripper til flac samtidig. Hvis du kan legge opp kabel mellom router og NASboks så vil du ikke ha dette problemet. Benytter Squeezebox Duet som mediastreamer og dette fungerer stødig.
    Jeg har som sagt NV+, oo alt er kablet med Gb utstyr og CAT6. Jeg har slått på jumboframes at satt utstyret til Gb/full dupleks. Filoverføring fra maskinen jeg rip'er med gir bare 10Mb/s mens HTPC'n gir 30+.
    Jeg syns også responsen i squeezenter er alt for treg, derfor brukes readynas`en bare til backup.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Den eneste gangen jeg merker ytelsesproblemer er når jeg spiller av og ripper til flac samtidig. Hvis du kan legge opp kabel mellom router og NASboks så vil du ikke ha dette problemet.
    Vil dette si at du har NASen tilkoblet trådløst, eller vil det si at klienten din er tilkoblet trådløst?

    Jeg har som sagt NV+, oo alt er kablet med Gb utstyr og CAT6. Jeg har slått på jumboframes at satt utstyret til Gb/full dupleks. Filoverføring fra maskinen jeg rip'er med gir bare 10Mb/s mens HTPC'n gir 30+.
    Jeg syns også responsen i squeezenter er alt for treg, derfor brukes readynas`en bare til backup.
    Har du vurdert å bygge deg en egen server? Råtten ytelse (og mangel på fleksibilitet) er jo nettopp grunnen til at jeg finner ferdige NAS-løsninger for forbrukere svært lite tilfredsstillende.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Lyngen skrev:
    Bryston med dac (men det ser utrolig nok ut som de mangler vesentlige digitale innganger)
    Tenker du nå på forforsterkeren med innebygget DAC eller den separate DACen deres? Den separate DACen lider ingen mangel på innganger i hvertfall.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    marsboer skrev:
    Den eneste gangen jeg merker ytelsesproblemer er når jeg spiller av og ripper til flac samtidig. Hvis du kan legge opp kabel mellom router og NASboks så vil du ikke ha dette problemet.
    Vil dette si at du har NASen tilkoblet trådløst, eller vil det si at klienten din er tilkoblet trådløst?

    Jeg har som sagt NV+, oo alt er kablet med Gb utstyr og CAT6. Jeg har slått på jumboframes at satt utstyret til Gb/full dupleks. Filoverføring fra maskinen jeg rip'er med gir bare 10Mb/s mens HTPC'n gir 30+.
    Jeg syns også responsen i squeezenter er alt for treg, derfor brukes readynas`en bare til backup.
    Har du vurdert å bygge deg en egen server? Råtten ytelse (og mangel på fleksibilitet) er jo nettopp grunnen til at jeg finner ferdige NAS-løsninger for forbrukere svært lite tilfredsstillende.
    Hadde egen server en periode, men syns det var et pes med Linux og samba, så da HK sviktet flyttet jeg HD'ene over i HTPC'en. Har 6*2GB med snurredisker og en SSD til OS. Det fungerer utmerket, men så var det strømforbruket og varmen.. tipper den pøser ut 100-150W 24/7. :) Må se å få målt forbruket.
    Jeg ønsker meg en velfungerende NAS som jeg bare kan glemme.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg har målt idle-strømforbruket på min server over tid (alle diskene spinner kontinuerlig selvfølgelig). Den har en 4 kjerners Xeon på et Supermicro hovedkort med dual server gigabit NIC, ipmi og 8 porters SAS/S-ATA HBA-kontroller innebygget (i tillegg til de standard 6 S-ATA på chipset), 8GB ECC RAM, 1xSSD OS og 8x2TB i RAID6. 750W PSU og 3x120mm vifter. Den dro 89W fra veggen i følge Plugwise-strømpluggen. I tillegg er den stillegående (lydisolert kabinett). Dagens maskiner har blitt virkelig bra på strømforbruk. Så lenge man unngår å ha en skjerm på vil ikke selv et beist som den serveren der merkes på strømregninga en gang. Jeg hadde forventet minst 150W, nærmere 200W på den maskina, så når jeg så hvor lavt det lå hadde jeg ihvertfall ikke dårlig samvittighet for å ha enda en PC (Intel 3Ghz dual core med Intel SSD og 4GB RAM) som brannmur. Den bruker forøvrig enda mindre strøm. Det viktige er å unngå dedikert skjermkort, aktivere automatisk klokkestyring på CPU (i Linux må dette gjerne gjøres manuelt) og kjøpe ny moderne hardware.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    marsboer skrev:
    Lyngen skrev:
    Bryston med dac (men det ser utrolig nok ut som de mangler vesentlige digitale innganger)
    Tenker du nå på forforsterkeren med innebygget DAC eller den separate DACen deres? Den separate DACen lider ingen mangel på innganger i hvertfall.
    Tenkte på de integrerte B-60 SST eller B-100 SST med innebygget Dac. Så ikke at de hadde optisk inngang og syntes de de hadde få digitale innganger. Kjenner du du til lydkvaliteten/signaturen til de to?

    Edit; den har vel nok innganger, men ikke optisk. Det trengs vel ikke.

    Ny edit, jeg tok feil igjen. To optiske.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    marsboer skrev:
    Jeg har målt idle-strømforbruket på min server over tid (alle diskene spinner kontinuerlig selvfølgelig). Den har en 4 kjerners Xeon på et Supermicro hovedkort med dual server gigabit NIC, ipmi og 8 porters SAS/S-ATA HBA-kontroller innebygget (i tillegg til de standard 6 S-ATA på chipset), 8GB ECC RAM, 1xSSD OS og 8x2TB i RAID6. 750W PSU og 3x120mm vifter. Den dro 89W fra veggen i følge Plugwise-strømpluggen. ...
    Jøss ... den pinglete FreeNAS boksen min med et Asus mATX mammakort, AMD Athlon X2 5000+, 2G DDR2 RAM, 4X500G samsungdisker, og 450W PSU drar hele 60W ut av stikkontakten på tomgang, og muligens opp mot omkring nærmere 200W på full spiker. Halve utfordringen er effektiviteten i strømforsyningene med tomgangsforbruk som sjelden er veldig god.

    mvh
    KJ
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    @Lyngen: Det ligger en Transporter på brukten nå. Med den, et lite NAS i en bod et sted og CD-, DVD- eller BD-spilleren du sikkert allerede har, er du i mål. :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Dazed skrev:
    @Lyngen: Det ligger en Transporter på brukten nå. Med den, et lite NAS i en bod et sted og CD-, DVD- eller BD-spilleren du sikkert allerede har, er du i mål. :)
    Jeg vil ha en brukt Bryston B-100-DA SST og et nyutviklet superapparat 8).
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Lyngen skrev:
    Jeg vil ha en brukt Bryston B-100-DA SST og et nyutviklet superapparat 8).
    Dessverre for de av dere som foretrekker komplett integrerte alt-i-ett løsninger mistenker jeg at den mer seriøse delen av Hi-Fi-industrien nok ser på et slikt apparat som et skritt bakover og ikke fremover. Alt-i-ett løsninger har tradisjonelt vært forbeholdt den rimelige familievennlige delen av markedet.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    nb skrev:
    Det er i alle fall høyrisiko å basere seg på proprietært system fra en liten produsent. Det er langfra sikkert at produsenten eller gutta som utvikler og skal oppdatere programvaren ønsker å drive med det i fremtiden. En løsning basert på standard PC/Mac og programvare med stort nedslagsfelt gir i alle fall full fleksibilitet og lite lock-in. Billigere er det høyst sannsynlig også. Det som koster pæng på slike dingser er ikke hardware - den er skitbillig, men å utvikler programvare er mer komplisert og de får ikke spredt kostnadene utover særlig mange enheter. For PC/Mac finnes det menger av god programvare som koster fra absolutt ingen ting til svært lite.
    Helt enig. Datamaskinlignende, proprierære bokser fra små produsenter en neppe en god investering mht fremtiden. Selv har jeg en selvbygget PC skreddersydd for musikkavspilling ved siden av forsterker, og det fungerer helt gnistrende. Cantatis-kortet i den leverer lydkvalitet analogt ut som sjokkerer alle som tviler på at slike kan lyde godt (det er forresten håndbygget i UK ;)).

    PC'en er lydløs, drar lite strøm og har i praksis nesten ubegrenset lagringsplass til en billig penge, og kan styres med hva som helst av tenkelige og utenkelige dupeditter hvis man vil dèt.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte en transporter,lastet ned squeezebox server på pc,n,krysset av for bruk av itunes,og lese bibliotek fra ekstern disk
    Lastet ned alle cd,r via pc og itunes til ekstern disk (Samsung Story 1,5 tb)

    Så er det bare og trykke play på transporteren,syntes hele operationen var veldig lettvint og brukervennlig,
    Og en ekstern hd tar jo ingen plass eller lager støy
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    marsboer skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg vil ha en brukt Bryston B-100-DA SST og et nyutviklet superapparat 8).
    Dessverre for de av dere som foretrekker komplett integrerte alt-i-ett løsninger mistenker jeg at den mer seriøse delen av Hi-Fi-industrien nok ser på et slikt apparat som et skritt bakover og ikke fremover. Alt-i-ett løsninger har tradisjonelt vært forbeholdt den rimelige familievennlige delen av markedet.
    I forhold til hva??? Lydkvalitet og mer enn nok muligheter og fleksibilitet,eller ønsket om å sitte på ræva i sofaen hele tiden?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    marsboer skrev:
    Dessverre for de av dere som foretrekker komplett integrerte alt-i-ett løsninger mistenker jeg at den mer seriøse delen av Hi-Fi-industrien nok ser på et slikt apparat som et skritt bakover og ikke fremover.
    Et skritt bakover? Hvorfor det? Men det er klart at dette er et kostnadsspørsmål og hva de tjener mest på. Det hadde vært interessant å visst hva de tenker.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Et skritt bakover var nok dårlig formulert av meg siden det jo kan ligge mye teknologisk bak. Suboptimalt tror jeg nok er et bedre ord.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    marsboer skrev:
    Et skritt bakover var nok dårlig formulert av meg siden det ikke blir helt korrekt her siden det jo kan ligge mye teknologisk bak. Suboptimalt tror jeg nok er et bedre ord.
    Ok da...Suboptimalt iforhold til hva? Lydkvalitet?
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    "Alt i et bokser" må da være ganske suboptimalt i forhold til endrede formater, ønske om å oppgradere komponenter og i forhold til ødelagt utstyr?
    Jeg kan bytte hele dac'en eller oppgradere chiper eller opamper. Ryker en forsterker går jeg i kjelleren og finner en annen en annen. Har jeg lyst til å oppgradere forsterkeren fordi jeg har kjøpt nye høyttalere kan bytte bare effektforsterker osv.

    Greit nok å erstatte en billig boks men når prisen stiger blir det dyrt å bytte hele rekka bare fordi et nytt og bedre digitalformat er på banen.

    IMO
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Alt-i-ett-bokser i denne kategorien har vi diskutert tidligere:
    • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,57501.0.html
    • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,57501.0.html

    Noen er entusiastiske, mens andre er skeptiske.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    CDWMcInSpots skrev:
    marsboer skrev:
    [...]
    I tillegg er den stillegående (lydisolert kabinett).
    [...]
    Hvilket kabinett benytter du? Leveres det støyisolert, eller har du isolert selv, og i så fall hvordan?
    Fractal Design R3, Black Pearl. Det er lydisolert fra fabrikk og rimelig. I tillegg kommer det uten PSU så man kan kjøpe noe ordentlig. Jeg tør påstå at bedre kabinett til prisen rett og slett ikke finnes for en hjemmefilserver så lenge behovet ikke overstiger 8-11 disker. Det er svært pent, meget plasseffektivt, stille og med gode disk-, monterings- og kjøleløsninger.

    Jeg har 9 disker i mitt. 8x2TB lagring i RAID6 og en 160GB Intel X-25 gen 2 SSD disk til OS. Hele greia drar som nevnt tidligere 89W idle selv med fire kjerners Xeon CPU og 8GB ECC RAM.

    http://www.fractal-design.com/?view=product&prod=48

    Jeg tok noen kjappe bilder da jeg satte opp serveren min. De sier ikke så mye kanskje, men gir et visst innblikk i lydisoleringen og utseende. En fiffig detalj er at det også passer perfekt i et rack liggende på en rackhylle.. ser nesten ut som om den hører hjemme der (nederste server i racket på bildet).
     

    Vedlegg

    U

    utgatt60135

    Gjest
    ArtDeco skrev:
    Jeg kan bytte hele dac'en eller oppgradere chiper eller opamper.
    Hvor ofte har du følt behov for å bytte eller oppgradere Dac´en CD-spilleren? En Dac er ikke som en PC i så måte. Til en sammenligning synes jeg iMAC er glitrende uten å tenke oppgraderingen. Det en hel velfungerende flott sak som byttes om lenge. Jeg liker få komponenter på en benk, ikke noe glorete HiFi-rack med masse komponenter. Rent og enkelt en min filosofi.

    Så jeg ser ikke kombinasjoenr som noen ulempe av betydning. Derimot ser jeg fine med å kombinere betjeninger, kabinett og ha samme fjernkonroll.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    ... Jeg liker få komponenter på en benk, ikke noe glorete HiFi-rack med masse komponenter. Rent og enkelt en min filosofi.

    Så jeg ser ikke kombinasjoenr som noen ulempe av betydning. Derimot ser jeg fine med å kombinere betjeninger, kabinett og ha samme fjernkonroll.
    Rent, pent og superenkelt ... en sqeezeserverboks i kottet og til stereobenken trenger du en sqeezetjenersak suppler med aktive høyttalere med SPDIF inn f.eks. fra Meridian, B&O eller noe slikt + et surfbrett (en eplesak eller ditto android) som fjernkontroll.

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn