Når FM-båndet avvikles??

erys

Medlem
Ble medlem
22.03.2007
Antall liker
0
Hva blir da løsningen for våre gamle receivere og tunere?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
FM båndet avvikles først når DAB har blitt så populært at de fleste har sluttet å bruke FM. Giske har uttalt at DAB ikke skal tvinges på folk, og at DAB må konkurrere ut FM før FM båndet kuttes. Mao så ha vi godt tid.

Om den tid kommer så kan du skaffe et DAB-adapter og kople på en liten FM-sender for innendørs bruk.

La oss håpe at dette aldri skjer!

:)

K

knutinh

Gjest
Ved å innføre en konvertering fra DAB til FM så tror jeg egentlig at du vil få det _verste_ fra begge verdener.

Eldre utstyr blir overflødig når standarder endres innimellom. Det er surt og irriterende, men sånn er det nå. Når bilene kom så ble hestene overflødige, når datamaskinen kom så ble mange manuelle hjelpemidler overflødige, når digitalt bakkenett for tv-sendinger kommer så blir alle analoge tv-tunere overflødige.

-k

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kommer DAB da ? I Sverige går de bort ifra DAB... Og vi kopierer ofte svenskene..dessverre..

K

knutinh

Gjest
HCS skrev:
Kommer DAB da ? I Sverige går de bort ifra DAB... Og vi kopierer ofte svenskene..dessverre..
Utbyggingen og sendingene er kommet godt i gang. Hva som faktisk kommer til å skje er vel like uforutsigbart som politikk alltid er?

http://medietilsynet.no/om/nyhetsarkiv/dab_rapporten
"Hovedlinjer i forslag om utbyggingen av DAB-nettet:

2006: DAB-dekning er på 80 %

2007: NRK ”slukker”/flytter sine analoge nisjekanaler

2009 (innen): Politisk beslutning om å ”slukke” FM-distribusjon i 2014

2012: DAB fullt utbygd

2014: Overgang fra analog til digital radiokringkasting"

-k

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
ja spennede å se hva våre kjære politikere får stellt istand... Forøvrig har jeg mine tvil om 80% :) . Her på bøgda ved Mjøsa er det tidvis dårlige forhold for dette digitale unikum ;)

Er DAB et europeisk system eller har de i statene?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Det er få som lytter til NRK på AM nå, ikke sant? Verden går 'fremover', enten vi liker det eller ikke.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Her i Egersund får vi ikke inn en eneste DAB kanal. Og er dårlig selv nærmere enkelte storbyer. Nei takke meg til, hørselvern med DAB radio på jobben? Når de kommer så kan de kjøre på

A

Aubi

Gjest
Rhesus skrev:
Det er få som lytter til NRK på AM nå, ikke sant? Verden går 'fremover', enten vi liker det eller ikke.
Eller sagt på en annen måte, verden går fremover og dette er forumet for alle som ikke liker det!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
HCS skrev:
ja spennede å se hva våre kjære politikere får stellt istand...
Du kan gi politikere skylda, men jeg kan ikke tenke meg en eneste politiker som har vært i stand til å finne på dette. Det er nok snarere teknologer (og noen finansfolk som ikke får plass til reklamesendingene sine på FM) som over tid påvirker de som styrer. Hva skal nå FM båndet benyttes til når det blir ledig? Mange maser om at frekvenser er en knapp resurs. Langbølge og mellombølge er nesten blitt tom for stasjoner. Skjer det samme med FM båndet?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Aubi skrev:
Rhesus skrev:
Eller sagt på en annen måte, verden går fremover og dette er forumet for alle som ikke liker det!
Mener du at alle forandringer er å gå fremover, at en forandring er et gode uansett?

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hva er så fantastisk siden vi MÅ ha DAB ? Greier meg lenge med FM jeg... Og ja...det er nok muligheter for finanser i bunn som driver dette medium videre... ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Det mest fantastiske er den måten DAB markedsføres på. CD lydkvalitet?! Bløff fra ende til annen. Lyden er påfallende dårlig slik den sendes ut i dag. I tillegg bruker systemet mye strøm i konverteringen, en stor ulempe for batterimottakere og for en ressursvennlig utvikling. Det er dessuten vanskeligere å få inn rene signaler med DAB enn med FM. Når forholdene er vanskelige får du en bobling og en forvrenging som ikke ligner noe. Da foretrekker jeg å ta inn mono med litt sus på FM. Da skjønner jeg iallefall hva de sier.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
ja spennede å se hva våre kjære politikere får stellt istand... Forøvrig har jeg mine tvil om 80% :) . Her på bøgda ved Mjøsa er det tidvis dårlige forhold for dette digitale unikum ;)

DAB har vært testet i flere land, blant annet Sverige, som forøvrig raskt gikk vekk fra standarden, grunnet dårlig lydkvalitet og tilgang på bedre systemer. ;)

Når vi nissene her på berget ender opp med DAB, skyldes det et politisk vedtak, og som kjent går det (i Norge...) lett prestisje i disse vedtakene, og dermed er de umulige å gjøre om. Hvorfor det er slik, kan man bare spekulere i. Kanskje "noen" taper penger i tilfelle..? Kanskje er vedtaket kjøpt og betalt? Tøff påstand? Ja, men det er ikke en direkte påstand, bare en hypotese... (Man må holde ryggen klar) Det foregår nok dessverre mye i styre og stell i dette landet, som vi ikke vet om, og som vi ikke ville tro om noen fortalte det... ::)

Til slutt sitter vi her med DAB-radioene våre, og kjører vi til Danmark eller Sverige, og vil høre på radio i bilen..? Eller hva om det f.eks skulle komme utlendinger til Norge pr bil..? Ingen av landene i EU kommer til å innføre DAB.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
erys skrev:
Hva blir da løsningen for våre gamle receivere og tunere?
Du vil kunne høre NRK P1 og sannsynligvis enkelte lokalradioer på FM-båndet i overskuelig fremtid. Av beredskapsmessige hensyn vil det være umulig og utenkelig å slukke FM-båndet så lenge DAB ikke kan gi den samme dekningen uansett utbygging.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
havar skrev:
HCS skrev:

DAB har vært testet i flere land, blant annet Sverige, som forøvrig raskt gikk vekk fra standarden, grunnet dårlig lydkvalitet og tilgang på bedre systemer. ;)

Når vi nissene her på berget ender opp med DAB, skyldes det et politisk vedtak, og som kjent går det (i Norge...) lett prestisje i disse vedtakene, og dermed er de umulige å gjøre om. Hvorfor det er slik, kan man bare spekulere i. Kanskje "noen" taper penger i tilfelle..? Kanskje er vedtaket kjøpt og betalt? Tøff påstand? Ja, men det er ikke en direkte påstand, bare en hypotese... (Man må holde ryggen klar) Det foregår nok dessverre mye i styre og stell i dette landet, som vi ikke vet om, og som vi ikke ville tro om noen fortalte det... ::)

Til slutt sitter vi her med DAB-radioene våre, og kjører vi til Danmark eller Sverige, og vil høre på radio i bilen..? Eller hva om det f.eks skulle komme utlendinger til Norge pr bil..? Ingen av landene i EU kommer til å innføre DAB.

...ja dumskapen lenge leve,.....enkelte ganger kan en bli flau over folket på løvebakken ;D

A

Aubi

Gjest
Gjest skrev:
Aubi skrev:
Rhesus skrev:
Mener du at alle forandringer er å gå fremover, at en forandring er et gode uansett?
Ja, jeg er så lei av motstand av forandring samme hva det gjelder eller hvor bra forandringen blir, at jeg er tilbøyelig til å være for forandringer uansett!

K

knutinh

Gjest
Jeg ser at Gjest & Co drar den samme regla med feilinformasjon og uviten om DAB vs FM. Dette temaet har vært diskuter i det vide og brede her på forumet, og jeg har ikke til hensikt å bidra til flere diskusjoner.

Hvis noen måtte ønske informert informasjon om emnet så finnes det stoff ved å søke her på forumet, på www.tu.no og mange andre steder.

-k

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Knutinh: Jeg er på min tredje DAB radio nå. Ingen av de holder mål. Først en Hitachi fra Elkjøp - den kosta ca 1000,- kroner, så en Sangean til ca 1500 kroner og nå et Argon DAB adapter. FM er overlegent det disse radioene presterer. Jeg har ikke brukt disse pengene for å bli misfornøyd, men i tro på et nytt format.

Jeg har ikke kommet med feilinfo, jeg har kommet med mine erfaringer: lyd og mottak er dårligere enn på en billig FM radio, og strømforbruket er høyere. DAB virker når forholdene er gode og lyden er sikkert god nok for de fleste, men hvorfor nøyes med det?

Hvilke erfaringer har du?

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
trenger vi radio? man kan jo bare kjøre høykvalitets nettradio rett i dacen :)

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Rhesus skrev:
FM var ei forbedring dengang.
Det kan man vel ikke si om DAB.
Når verden går "fremover" burde det vel være til det bedre.

B

bendis

Gjest
det sier segselv at DAB er dårlig når så mange land ikke vil ha det. og det skal litt til å avvikle en utvikling som vil spare millioner i bruk.
rart det går så fort med det digitale tv bakkenettet, som forøvrig også tar inn radio.

K

knutinh

Gjest
Gjest skrev:
Jeg har ikke kommet med feilinfo, jeg har kommet med mine erfaringer: lyd og mottak er dårligere enn på en billig FM radio, og strømforbruket er høyere. DAB virker når forholdene er gode og lyden er sikkert god nok for de fleste, men hvorfor nøyes med det?
Selv om personlige erfaringer er bra for diskusjonen så har de liten relevans hvis de bare beskriver akkurat din situasjon.

Hvis du ser på den svært kritiske rapporten til Sverre Holm så ser du at han overhodet ikke har noe kritisk å bemerke til modulasjon og transmisjons-systemet i DAB, kun selve lydkoderen:

http://www.duo.uio.no/publ/informatikk/2007/52348/SHolm-350.pdf

sitat:
"Da utviklingen av DAB startet på slutten av 80-tallet var målene [1]:
1) Audiokvalitet sammenlignbar med CD
2) Full kvalitet i bil, selv ved høye hastigheter
3) Effektiv utnyttelse av radiospektret
4) Kapasitet for tilleggsdata
5) Lav sendeeffekt
6) Mottakere som var enkle å bruke
7) Europeisk og helst verdensvid standard

DAB er utvilsomt en suksess når det gjelder punktene 3. – 6. Spesielt punktene 2. - 5. er grunnen til
at kringkasterne anser DAB for å være fremtiden for radio. De to punktene som angår lydkvalitet er
1. og 2. Punkt 1 angår særlig lydkoderen og punkt 2 radiosambandet.

Når det gjelder radiodelen så har kvalitet ved mottak i bil vært et vesentlig moment ved
utviklingen av DAB. Dette er også en av DABs store fordeler da forringelsen av FM-signaler
(skurr) pga. flerveistransmisjon i komplisert terreng er borte. Da FM ble utviklet på 30-tallet var det
mottakere i hjemmet som var i fokus, og mobilt mottak i bil var ikke viktig. Også på 50-60 tallet da
FM kom til Norge, var det slik. Men dette har vist seg å være en av svakhetene ved FM, og noe
som DAB forbedrer i vesentlig grad.

DAB kritiseres likevel for manglende dekning og svake radiosignaler, dvs. lydkvalitetsproblemer
pga. radiosambandet. Det kan være klager på dekning i tunneler, daler eller bak åser. Men dette kan
løses ved å bygge flere eller sterkere sendere, og det vil helt sikkert bli løst etter hvert, slik det er
blitt gjort for FM-nettet."

Videre så er dekningsgraden for DAB i dag 80% av befolkningen der de bor. Det betyr at dekningen slett ikke er fullstendig, ikke like bra som FM og ikke like bra som man håper å få til. Det betyr også at personlige erfaringer må kompletteres med system-forståelse for å kunne spå kvaliteten en vilkårlig bruker vil få over en periode på 5-10 år.

Det som vil kunne være en ødeleggende erfaring med DAB er dersom lydkvaliteten fra selve kodingen (dvs under gode radio-forhold) og "typiske" båndbredder er for dårlig. Dette kan bare forbedres ved å bytte ut lydkoderen, eller å endre kanal-bitrate ved å endre forholdet mellom antall kanaler (reduserte inntekter/samfunnsnytte) og båndbredde/antall mux-er (økte utgifter). Sverre Holm er i sin rapport kritisk til bruken av mp2 sammen med lave bitrater, mens blindtesten jeg har gjennomført her på forumet tyder på at mange hifi-interesserte kan være fornøyd med mp2 så lenge bitraten er tilstrekkelig.

Selv har jeg som sagt før ikke radio, og er primært opptatt av hva skattepengene mine skal gå (og ikke gå) til. Jeg mener at radio er et fenomen som tilhører forrige århundre, og primært skal fungere i nødssituasjoner, til værmelding og andre samfunnsnyttige funksjoner, foruten søppelmusikken som almuen er interessert i. Jeg er overhodet ikke interessert i å finansiere audiofile som av en eller annen grunn ikke har forstått hva CD-spilleren er til for. Disse kan heller finne musikk iblandet taletrengte verter via webradio, parabolradio eller andre løsninger som finansieres utenom statsbudsjettet.

-k

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Samme hvor gode argumentene engang var, så lenge de er tilbakevist i praksis. Når teknologien i tillegg er avlegs, og bedre alternativ finnes, er det bare latterlig at noen fortsatt vil kjempe for DAB. ::)

Man burde i det minste bli enige med nabolandene, slik at man kan bruke samme bilstereo når man besøker disse. :-[

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Knutinh:

Hvis jeg skal velge mellom å bruke mine erfaringer med DAB eller det jeg kan lese i vitenskapelige dokumenter så vet jeg hva som veier tyngst. Du kan vise fram tonnevis med dokumentasjon, min erfaring med DAB er dårlig likevel.

Og siden du ikke er radiolytter selv: Hva med å prøve DAB selv?

K

knutinh

Gjest
Gjest skrev:
Og siden du ikke er radiolytter selv: Hva med å prøve DAB selv?
Jeg har vel forklart hvorfor jeg mener at broadcast radio er utdatert uansett teknologi. Jeg synes ikke at det er spesielt interessant, kvaliteten og tjenestene appellerer ikke til meg for hverken FM eller DAB.

-k

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Nei, men å ta stilling til DAB vs FM greier du godt! Uten å ha hørt - bare ved å ha lest?!?

K

knutinh

Gjest
Gjest skrev:
Nei, men å ta stilling til DAB vs FM greier du godt! Uten å ha hørt - bare ved å ha lest?!?
Jeg foreslår at du diskuterer mine argumenter og forklarer hvorfor du mener at jeg tar feil, ikke retten min til å ha en mening eller forklare prinsipper jeg måtte se relevant.

-k

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Jeg synes ikke du har særlig godt grunnlag for å diskutere dette. Det er alltid praksis som gjelder - ikke teori.

En gang beviste vitenskapen at humla ikke kan fly. Det har heldigvis vist seg at humlene ikke bryr seg særlig om det. ;D

K

knutinh

Gjest
Gjest skrev:
Jeg synes ikke du har særlig godt grunnlag for å diskutere dette. Det er alltid praksis som gjelder - ikke teori.

En gang beviste vitenskapen at humla ikke kan fly. Det har heldigvis vist seg at humlene ikke bryr seg særlig om det. ;D
Men jeg har betalt skatt. Betyr det at jeg får lov til å diskutere hvilke prosjekter staten skal drive med?

-k

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
knutinh skrev:
Gjest skrev:

Men jeg har betalt skatt. Betyr det at jeg får lov til å diskutere hvilke prosjekter staten skal drive med?

-k
Nei. Du må og skal bare betale.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Ingen nekter deg å diskutere noe som helst her. Du har ikke vektlagt statens finanser særlig heller. Det handler mest om en teknologi som jeg - ikke du - har prøvd.

K

knutinh

Gjest
Gjest skrev:
Ingen nekter deg å diskutere noe som helst her. Du har ikke vektlagt statens finanser særlig heller.
Jeg siterer meg selv:
knutinh skrev:
Selv har jeg som sagt før ikke radio, og er primært opptatt av hva skattepengene mine skal gå (og ikke gå) til. Jeg mener at radio er et fenomen som tilhører forrige århundre, og primært skal fungere i nødssituasjoner, til værmelding og andre samfunnsnyttige funksjoner, foruten søppelmusikken som almuen er interessert i. Jeg er overhodet ikke interessert i å finansiere audiofile som av en eller annen grunn ikke har forstått hva CD-spilleren er til for. Disse kan heller finne musikk iblandet taletrengte verter via webradio, parabolradio eller andre løsninger som finansieres utenom statsbudsjettet.
Det blir framstilt som om DAB-nettet og DVB-T nettet er måter å redusere offentlige utgifter til aldrende analoge nett. En eller annen kastet ut et estimat på at overgangen fra analoge til digitale telefonsentraler kuttet vedlikeholdskostnader med 90% (uten å være direkte sammenlignbart).

Et viktig ledd i å redusere mengden skattepenger som går til en tjeneste jeg ikke benytter meg av er å øke kapasiteten slik at kommersielle aktører kommer seg inn og kan finansiere utbygging og drift. Hvorvidt dette holder i praksis er selvsagt et åpent spørsmål. Men for å være helt ærlig gir jeg beng i om det er 1 eller 10 private kanaler som deler en båndbredde på 300kbps. Så lenge musikken er dårlig og ødelagt av dynamikk-kompressor i studio så sier jeg bare lykke til og håper at de tjener mye reklamepenger på greia si.

Sett fra mitt synspunkt er det mye bedre at skattepengene mine går til helse enn til å vedlikeholde et 50 år gammelt radio/tv-nett fordi die-hard audiofile ønsker å holde sølvsuperen sin i drift.
Gjest skrev:
Det handler mest om en teknologi som jeg - ikke du - har prøvd.
Mener du at det gir deg en unik innsikt i hvordan systemet fungerer, hvordan det vil fungere de neste 50 år, og hvordan det vil fungere for alle andre brukere?

Mener du å kunne analysere deg fram til årsaken til alle dine negative erfaringer?

Har du forresten noen kommentar til blindtesten jeg gjennomførte som nettopp hadde som hensikt å få og gi innsikt i hva vi snakker om?
Gjest skrev:
I tillegg bruker systemet mye strøm i konverteringen, en stor ulempe for batterimottakere og for en ressursvennlig utvikling.
Dette ønsker jeg kilder på. Har du målt dette? Eller er det erfaring? "Mye" i forhold til hva, AAC-HE codecer? Konsensus på dette forum synes å være at den største ulempen med DAB er en simpel codec - at alt ville bli bedre om man valgte en codec som krever vesentlig flere logiske kretser.
Gjest skrev:
Det er dessuten vanskeligere å få inn rene signaler med DAB enn med FM.
Er dette en generell sannhet, eller er det en personlig erfaring? Hvis det tilfeldigvis er slik at du bor nært en FM-sender og i skygge fra en DAB-sender, hvor mye vekt skal vi andre (som ikke bor i samme hus som deg) tillegge denne informasjonen?

-k

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Foreslår at vi gir oss her. Vi blir ikke enige, og ikke er det andre som gidder henge seg på.

:)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det er et moment som drukner i all diskusjon om kvaliteten på DAB og hangen til å beholde FM:
Det er ike plass til flere aktører på FM båndet. Så enkelt.
Og (nå blir det litt teknisk igjen) FM er langt fra så god som mange hevder. Selve programmaterialet er digitalisert. Hvor mange mottar egentlig et perfekt FM signal? Svært få. Jeg gjør det ikke. Har tilgang til kabel nett og flere lokale / regionale sendere.

Einarson

Medlem
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
0
Hva skal vi med nye radiostasjoner nå alle er en P4 klone. Takke meg til god lydkvalitet på FM for P2 og Alltid Klasisk og P1 tirsdager med Herreavdelingen.

K

knutinh

Gjest
Einarson skrev:
Hva skal vi med nye radiostasjoner nå alle er en P4 klone. Takke meg til god lydkvalitet på FM for P2 og Alltid Klasisk og P1 tirsdager med Herreavdelingen.
Hvorfor skal jeg betale mer skatt*) for at du ønsker å lytte til musikk på den ineffektive måten?

CD, webradio, sat.radio er teknikker som er mer effektive til å formidle god lyd enn både FM og DAB, og det uten at skattebetalerne må betale en krone?

-k

*)Gitt at digital nett er selvfinansierende (reklameinntekter) mens analoge nett krever milliard-investeringer for å holde 40 år gammel teknologi i noenlunde stand.

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
0
Jeg har ikke hørt så god radio på lenge som hvis jeg lytter til P4 Bandit på denne i 3D-modus: http://www.njal-hansson.no/index.cfm?id=91371 Vanlig FM er skurr og grums og interferens og kompresjon uansett. God FM var på 70 - 80 tallet med Tandberg. De som har god takantenne, og lytter til NRK P2 på en førsteklasses tuner i 10 000 kr. klassen, kan jeg forstå, men no trur æ det er på tide å komme ned på jorda, de aller fleste av oss får bedre radio med DAB!

Uansett så vil nok en fet Internettforbindelse gi oss både HD-TV og HD-radio om noen år. Bare se på suksessen med Squeezebox. Men at Pandora ble slukket utenfor USA da!

Bare produsentene i datanerdenes land kan forstå at både programvare og hardvare MÅ FORENKLES OG GJØRES BRUKBART FOR FOLK FLEST!!!!!!!!!!!! Det går ikke an å fortsette på denne måten med PC-er som må ha det og det beskyttelsesprogrammet, rense bort gamle filer, oppdatere her og dialogbokser der. Man må kunne slå på apparatet, få lyd og bilde, og den ønskede interaktivitet, uten at man trenger å vite en døyt om hvilke dataoperasjoner som gjøres i bakgrunnen!

Til bærbart og mobilt bruk må man ha et bakkenett, og da er det greit med DAB. Ikke vær så vanskelig!

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Poenget er ikke om FM skal beholdes for en hver pris,men hvorfor ikke NRK benytter sjansen til å gi oss minst like god lydkvalitet gjennom sitt "nye"system som FM,under gode forhold,kan gi.
Denne linken beskriver vel hva jeg mener.
-Og folk som sier at de pga alle som ikke vil fornye noe somhelst,helst vil stemme for enhver fornying,gir meg mest lyst til å stemme i mot enhver fornyning...Selv om det blir like feil det også--

http://www.digitalradiotech.co.uk/articles/Why-dont-some-people-mind-DABs-sound-quality.php

Mvh Rune

Topp Bunn