- Ble medlem
- 22.03.2007
- Antall liker
- 0
Hva blir da løsningen for våre gamle receivere og tunere?
|
Utbyggingen og sendingene er kommet godt i gang. Hva som faktisk kommer til å skje er vel like uforutsigbart som politikk alltid er?HCS skrev:Kommer DAB da ? I Sverige går de bort ifra DAB... Og vi kopierer ofte svenskene..dessverre..
Eller sagt på en annen måte, verden går fremover og dette er forumet for alle som ikke liker det!Rhesus skrev:Det er få som lytter til NRK på AM nå, ikke sant? Verden går 'fremover', enten vi liker det eller ikke.
Du kan gi politikere skylda, men jeg kan ikke tenke meg en eneste politiker som har vært i stand til å finne på dette. Det er nok snarere teknologer (og noen finansfolk som ikke får plass til reklamesendingene sine på FM) som over tid påvirker de som styrer. Hva skal nå FM båndet benyttes til når det blir ledig? Mange maser om at frekvenser er en knapp resurs. Langbølge og mellombølge er nesten blitt tom for stasjoner. Skjer det samme med FM båndet?HCS skrev:ja spennede å se hva våre kjære politikere får stellt istand...
Mener du at alle forandringer er å gå fremover, at en forandring er et gode uansett?Aubi skrev:Eller sagt på en annen måte, verden går fremover og dette er forumet for alle som ikke liker det!Rhesus skrev:Det er få som lytter til NRK på AM nå, ikke sant? Verden går 'fremover', enten vi liker det eller ikke.
DAB har vært testet i flere land, blant annet Sverige, som forøvrig raskt gikk vekk fra standarden, grunnet dårlig lydkvalitet og tilgang på bedre systemer.HCS skrev:ja spennede å se hva våre kjære politikere får stellt istand... Forøvrig har jeg mine tvil om 80%. Her på bøgda ved Mjøsa er det tidvis dårlige forhold for dette digitale unikum
Er DAB et europeisk system eller har de i statene?
Du vil kunne høre NRK P1 og sannsynligvis enkelte lokalradioer på FM-båndet i overskuelig fremtid. Av beredskapsmessige hensyn vil det være umulig og utenkelig å slukke FM-båndet så lenge DAB ikke kan gi den samme dekningen uansett utbygging.erys skrev:Hva blir da løsningen for våre gamle receivere og tunere?
havar skrev:DAB har vært testet i flere land, blant annet Sverige, som forøvrig raskt gikk vekk fra standarden, grunnet dårlig lydkvalitet og tilgang på bedre systemer.HCS skrev:ja spennede å se hva våre kjære politikere får stellt istand... Forøvrig har jeg mine tvil om 80%. Her på bøgda ved Mjøsa er det tidvis dårlige forhold for dette digitale unikum
Er DAB et europeisk system eller har de i statene?
Når vi nissene her på berget ender opp med DAB, skyldes det et politisk vedtak, og som kjent går det (i Norge...) lett prestisje i disse vedtakene, og dermed er de umulige å gjøre om. Hvorfor det er slik, kan man bare spekulere i. Kanskje "noen" taper penger i tilfelle..? Kanskje er vedtaket kjøpt og betalt? Tøff påstand? Ja, men det er ikke en direkte påstand, bare en hypotese... (Man må holde ryggen klar) Det foregår nok dessverre mye i styre og stell i dette landet, som vi ikke vet om, og som vi ikke ville tro om noen fortalte det... :
Til slutt sitter vi her med DAB-radioene våre, og kjører vi til Danmark eller Sverige, og vil høre på radio i bilen..? Eller hva om det f.eks skulle komme utlendinger til Norge pr bil..? Ingen av landene i EU kommer til å innføre DAB.
Ja, jeg er så lei av motstand av forandring samme hva det gjelder eller hvor bra forandringen blir, at jeg er tilbøyelig til å være for forandringer uansett!Gjest skrev:Mener du at alle forandringer er å gå fremover, at en forandring er et gode uansett?Aubi skrev:Eller sagt på en annen måte, verden går fremover og dette er forumet for alle som ikke liker det!Rhesus skrev:Det er få som lytter til NRK på AM nå, ikke sant? Verden går 'fremover', enten vi liker det eller ikke.
FM var ei forbedring dengang.Rhesus skrev:Det er få som lytter til NRK på AM nå, ikke sant? Verden går 'fremover', enten vi liker det eller ikke.
Selv om personlige erfaringer er bra for diskusjonen så har de liten relevans hvis de bare beskriver akkurat din situasjon.Gjest skrev:Jeg har ikke kommet med feilinfo, jeg har kommet med mine erfaringer: lyd og mottak er dårligere enn på en billig FM radio, og strømforbruket er høyere. DAB virker når forholdene er gode og lyden er sikkert god nok for de fleste, men hvorfor nøyes med det?
Jeg har vel forklart hvorfor jeg mener at broadcast radio er utdatert uansett teknologi. Jeg synes ikke at det er spesielt interessant, kvaliteten og tjenestene appellerer ikke til meg for hverken FM eller DAB.Gjest skrev:Og siden du ikke er radiolytter selv: Hva med å prøve DAB selv?
Jeg foreslår at du diskuterer mine argumenter og forklarer hvorfor du mener at jeg tar feil, ikke retten min til å ha en mening eller forklare prinsipper jeg måtte se relevant.Gjest skrev:Nei, men å ta stilling til DAB vs FM greier du godt! Uten å ha hørt - bare ved å ha lest?!?
Men jeg har betalt skatt. Betyr det at jeg får lov til å diskutere hvilke prosjekter staten skal drive med?Gjest skrev:Jeg synes ikke du har særlig godt grunnlag for å diskutere dette. Det er alltid praksis som gjelder - ikke teori.
En gang beviste vitenskapen at humla ikke kan fly. Det har heldigvis vist seg at humlene ikke bryr seg særlig om det. ;D
Nei. Du må og skal bare betale.knutinh skrev:Men jeg har betalt skatt. Betyr det at jeg får lov til å diskutere hvilke prosjekter staten skal drive med?Gjest skrev:Jeg synes ikke du har særlig godt grunnlag for å diskutere dette. Det er alltid praksis som gjelder - ikke teori.
En gang beviste vitenskapen at humla ikke kan fly. Det har heldigvis vist seg at humlene ikke bryr seg særlig om det. ;D
-k
Jeg siterer meg selv:Gjest skrev:Ingen nekter deg å diskutere noe som helst her. Du har ikke vektlagt statens finanser særlig heller.
Det blir framstilt som om DAB-nettet og DVB-T nettet er måter å redusere offentlige utgifter til aldrende analoge nett. En eller annen kastet ut et estimat på at overgangen fra analoge til digitale telefonsentraler kuttet vedlikeholdskostnader med 90% (uten å være direkte sammenlignbart).knutinh skrev:Selv har jeg som sagt før ikke radio, og er primært opptatt av hva skattepengene mine skal gå (og ikke gå) til. Jeg mener at radio er et fenomen som tilhører forrige århundre, og primært skal fungere i nødssituasjoner, til værmelding og andre samfunnsnyttige funksjoner, foruten søppelmusikken som almuen er interessert i. Jeg er overhodet ikke interessert i å finansiere audiofile som av en eller annen grunn ikke har forstått hva CD-spilleren er til for. Disse kan heller finne musikk iblandet taletrengte verter via webradio, parabolradio eller andre løsninger som finansieres utenom statsbudsjettet.
Mener du at det gir deg en unik innsikt i hvordan systemet fungerer, hvordan det vil fungere de neste 50 år, og hvordan det vil fungere for alle andre brukere?Gjest skrev:Det handler mest om en teknologi som jeg - ikke du - har prøvd.
Dette ønsker jeg kilder på. Har du målt dette? Eller er det erfaring? "Mye" i forhold til hva, AAC-HE codecer? Konsensus på dette forum synes å være at den største ulempen med DAB er en simpel codec - at alt ville bli bedre om man valgte en codec som krever vesentlig flere logiske kretser.Gjest skrev:I tillegg bruker systemet mye strøm i konverteringen, en stor ulempe for batterimottakere og for en ressursvennlig utvikling.
Er dette en generell sannhet, eller er det en personlig erfaring? Hvis det tilfeldigvis er slik at du bor nært en FM-sender og i skygge fra en DAB-sender, hvor mye vekt skal vi andre (som ikke bor i samme hus som deg) tillegge denne informasjonen?Gjest skrev:Det er dessuten vanskeligere å få inn rene signaler med DAB enn med FM.
Hvorfor skal jeg betale mer skatt*) for at du ønsker å lytte til musikk på den ineffektive måten?Einarson skrev:Hva skal vi med nye radiostasjoner nå alle er en P4 klone. Takke meg til god lydkvalitet på FM for P2 og Alltid Klasisk og P1 tirsdager med Herreavdelingen.