Når FM-båndet avvikles??

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Som sagt er jeg på min tredje DAB-radio nå. Min 38 år gamle Radionette Hifinette slår alle sammen med lengder både på mottak og lydkalitet. Den har fem forhåndsinnstillinger som alle er opptatt. Jeg bruker bare to av de: P1 og P2. Min fhv Sangean DAB radio hadde også fem forhåndsinnstillinger, og jeg brukte bare to av de også. Den lød skrekkelig, til tross for gode tester.

De fleste bruker bare en par-tre kanaler i praksis. Nå har vi P1, P2, P3, P4 og P24. Hvor mye pjatt og plater (gjelder ikke P2) skal vi fylle eteren med?

knutinh: du etterlyste dokumentasjon på det høye strømforbruket. Det er omtalt under tekniske data for hver bærbar radio, under batterilevetid. En brøkdel av det som er normalt for en FM-mottaker.

Dessuten er en FM radio enklere i bruk. En på/av bryter med volumkontroll og en søkekontroll er nok. Alle kan bruke en slik enkel radio. DAB radioer må stilles etter en lagringsprosedyre som er en barriere for mange.

Jeg har prøvd tre DAB radioer, med håp og velvilje. Jeg var ingen DAB hater, men har blitt det av erfaring. Mange deler mine erfaringer og meninger. DAB ser ut til å dø. Heldigvis for alle som vil ha nyheter på en enkel og god måte. Heldigvis for radiolyttingens fremtid. DAB gjør alt vanskeligere enn det trenger å være.

K

knutinh

Gjest
Gjest skrev:
DAB ser ut til å dø. Heldigvis for alle som vil ha nyheter på en enkel og god måte. Heldigvis for radiolyttingens fremtid.
Dette var i utgangspunktet en tråd om hva man skulle/måtte gjøre når FM-nettet slukkes. Det var ikke min intensjon å gjøre den om til en DAB-debatt. Ingenting av det du eller jeg har sagt har belyst sider som ikke er belyst i løpet av 10-talls sider med tidligere debatter.

mvh
Knut

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Visste du ikke det da du startet debatten?

K

kbwh

Gjest
Hmm, hvordan bruker jeg radio?

Stasjonært:
I dag FM, neste gang sannsynligvis Squeezebox og webradio.
Mobilt:
I dag FM, i overskuelig framtid FM og DAB. Audiofil lydkvalitet mobilt? Hah!

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
;)Tja.Vet ikke med dere,og hva dere er villige til å ta sjansen på,men jeg bruker denne,og er strålende fornøyd. 8) Enkle saker,men like god lyd som fra gode NRK-signal.
http://www.aareff.com/50mwsb.htm

Mvh Rune

K

kbwh

Gjest
Nu må jeg jo bare få handlet en slik og en 3001 slik at jeg endelig kan få orden på lyden fra CDene mine.

Seriøst: Artig produkt det der Rune.U.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
;D Naturligvis blir det feil i alle henseende å spille av musikk over dette,og "kjøpe" det som topp gjengivelse,men det har sine kvaliteter,lydmessig,med FM-overføring også..,i alle fall på dårlige CDer,og med en førsteklasses mottaker.Vil ikke ryke opp i en krangel ang dette,for det kan ikke,på noe vis forsvares,mht målinger,og oppløsning osv.-Men jeg kan gjerne anbefale dere å forsøke,og det er jo et svært anvendelig produkt-da :)
Mvh Rune

M

Mulelid

Gjest
Klarer man å høre god lyd på P4 og andre kanaler utenom NRK P1, bør man enten vaske ørene eller kjøpe nytt anlegg. ;) Og da mener jeg NRK P1 både på FM og fra satellitt. Det er noe med lyden som NRK klarer å få til, men som de andre klarer å ødelegge så til de grader. Grunnen til det er at NRK er nr to i verden når det gjelder kringkastingskvalitet, med BBC foran seg. P4 og Kanal 24 komprimerer til det ikke er noe igjen, med lyd som høres helt grufull ut. Til og med Russland sine kortbølgesendinger har bedre lyd. :)

Topp Bunn