orso skrev:
Jeg har til gode å høre et automatisk oppsett med YPAO (brukt alene) som virkelig låt bra. Automatiske korreksjons løsninger har jeg veldig liten troen på. Det er for mange fallgruver med målingene. Med manuell korrigering, kan man lytte og justere. Snickers-is som kjenner godt til YPAO kjører først den automatiske korreksjonen og går deretter inn og justerer manuelt. Og ideelt bør man bruke bedre måleverktøy og måle rommet og mange posisjoner. Har også til gode å høre et vellydende oppsett med Lyngdorf med automatisk korreksjon.
Yamaha sin surround receivere er etter min mening også ganske langt fra å låte transparent selv med pure direct aktivert. Det er folk som har testet flaggskipet til Yamaha mot en forforsterker til 3-4k og funnet at forforsterkerdelen i Yamahaen var vesentlig dårligere.
For det første har nyere Yamahaer multipunktskorreksjon, dvs at min RX-V3900 kan måle opp mot åtte forskjellige posisjoner for å gi en relativt god og universell korreksjon for generelle romproblemer. Med en gang man kobler over til manuell etterjustering av de automatiske båndene skjer følgende på Yamahaen min:
- Antallet bånd reduseres fra et høyere antall automatiske bånd til kun 8 manuelle bånd, selv om man kopierer den automatiske korreksjonen til den manuelle 1:1. Med andre ord synker nøyaktigheten i korreksjonen selv om man ikke har gjort noen endringer annet enn å switche til manuell.
- Man hører godt forskjell i lydkvalitet om man veksler mellom manuell og automatisk selv om man har kopiert de automatiske innstillingene direkte inn i manuell uten å gjøre ytterligere endringer. Tapet av oppløsning merkes godt. Om dette skyldes kretsmessige ting eller at korreksjonen har færre bånd å spille på og dermed gir visse avvik i korreksjonen mellom disse er uvisst.
- Om man setter øret inntil diskanten når man gjør dette byttet hører man også at det er vesentlig mer bakgrunnstøy i manuellmodus. Med andre ord virker det på meg som om lyden går gjennom andre kretser i manuell modus. I hvertfall endres SNR tilsynelatende ganske mye.
Så for min del gir manuell modus mindre presis korreksjon grunnet færre bånd, mer bakgrunnstøy og mindre oppløsning i forhold til automatisk. Når romproblemene blir så mye redusert som de blir i YPAO automatisk modus så klarer ikke den manuelle etterkorrigeringen etter egen smak å veie opp for den øvrige ganske betydelige reduksjon i lydkvalitet her hos meg i hvertfall. Forøvrig er ikke YPAO noe annet enn en krykkeløsning som jeg benytter på surrounddelen for å gi bedre subintegrasjon og rette opp den ganske så bulkete frekvensresponsen på de bipolare bakhøyttalerne grunnet plassering nær hjørnet i høyden.
Jeg er ellers enig i det du sier. Jeg har enda til gode å høre automatisk korreksjon låte noe mer enn bra og styrer langt unna dette så langt det er mulig og rommet ikke er helt krise. Problemet er at jeg heller ikke har hørt manuell korreksjon låte virkelig bra. Men dette kan like gjerne skyldes manglende erfaring med slike løsninger fra min side.
Yamaha-receiveren min er også langt fra transparent som du også sier. FBQen er bare mye verre. FBQ er en skikkelig simpel løsning, men det var slik jeg tolket innlegget ditt. En simpel PEQ fra en billigleverandør som Behringer kontra en bedre kilde. Om man går over på de mer avanserte løsningene til Behringer forsvinner vel også litt av poenget om at en skrotbillig EQ satt opp på en god måte kan gi bedre lyd enn en dyrere kilde uten EQ.