Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.354
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    slowmotion skrev:
    Verden er nok ikke så enkel, selv om vi kunne ønske at det var slik?
    Vi er kanskje slik skrudd sammen at det er hele opplevelsen med musikklytting i heimen
    som driver oss, og ikke kun "best mulig lyd"?
    Nettopp! For noen er gleden med verktøyet i seg selv, vèl så stor som gleden over resultatet av den jobben verktøyet gjør. Dette er et viktig moment å både forstå og respektere når vi diskuterer.

Det triste blir når man ser seg nødt til å fornekte viten, for å beskytte sin egen innfallsvinkel til hobbyen.
    Noe av det forunderlige med dette er at det «kun» er «prioriteringen» av «best lyd» som gir «kredibilitet». «Vi» har ofte en merkverdig oppfatning av at det «kun» er lydkvalitet som er det «rasjonelle» grunnlaget for prioriteringene, selv om det antagelig er åpendbart for de fleste utenforstående at prioriteringsgrunnlaget er langt bredere enn som så. Den dagen «vi» forstår at en tradisjonell subjektiv vurdering av «lydkvalitet» ofte omfatter langt flere forhold og aspekter enn lyd, så har vi kommet et ganske godt stykke på vei. En form for «feilaktig» og misforstått «puristianisme». «Vi» «sliter» også ofte med å skille mellom komponist, pianist, piano, pianostemmer, kosertlokale og publikum, alt sauses sammen og vi kaller det «lydkvalitet».

Forøvrig mener jeg at de rituelle øvelsene og besvergelsene med vinylavspilling er en viktig del av MIN hobby. Noe av det som fasinerer med vinyl er hvor nesten «usannsynlig» det er at formatet skal fungere så godt som det gjør. Teknologisk sett er det en «under-dog» som «biter» godt fra seg.

mvh
    KJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    KJ skrev:
    Forøvrig mener jeg at de rituelle øvelsene og besvergelsene med vinylavspilling er en viktig del av MIN hobby. Noe av det som fasinerer med vinyl er hvor nesten «usannsynlig» det er at formatet skal fungere så godt som det gjør. Teknologisk sett er det en «under-dog» som «biter» godt fra seg.

mvh
    KJ
    Helt greit. Problemet oppstår den dagen du føler behov for å påstå at vinyl er alt annet overlegent.
    Personlig forbinder jeg vinyl med et for lengst tilbakelagt stadium. Jeg savner hverken stabler med plater eller knitring og støv.
    Jeg har et pragmatisk forhold til det hele, og omfavner fremtidens løsning med harddiskbasert musikk. Tilgang til alt jeg ønsker fra godstolen via en fjernkontroll, som til og med viser albumcover! Denne løsning kan like gjerne gi meg "vinyl-lyd" som cd-lyd. Det kommer bare an på hva jeg lastet inn fra. Men ritualet får jeg ikke. Og det er på slike grunnlag at diskusjonene ofte ender i goddagmannøkseskaft.. ;)

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Karma skrev:
    Helt greit. Problemet oppstår den dagen du føler behov for å påstå at vinyl er alt annet overlegent.
    Personlig forbinder jeg vinyl med et for lengst tilbakelagt stadium. Jeg savner hverken stabler med plater eller knitring og støv.
    Jeg har et pragmatisk forhold til det hele, og omfavner fremtidens løsning med harddiskbasert musikk. Tilgang til alt jeg ønsker fra godstolen via en fjernkontroll, som til og med viser albumcover! Denne løsning kan like gjerne gi meg "vinyl-lyd" som cd-lyd. Det kommer bare an på hva jeg lastet inn fra. Men ritualet får jeg ikke. Og det er på slike grunnlag at diskusjonene ofte ender i goddagmannøkseskaft.. ;)
    Det betyr vel at du aldri har kommet så langt at du har hørt hva vinyl gjør så overlegent mye bedre enn et hvilket som helst digitalt medium, uansett hvilken digital kilde du benytter.

N

nb

Gjest
    ayaboh skrev:
    Det betyr vel at du aldri har kommet så langt at du har hørt hva vinyl gjør så overlegent mye bedre enn et hvilket som helst digitalt medium, uansett hvilken digital kilde du benytter.
    For tiden digitaliserer jeg vinylavspillingen min, det er akkurat like morro å spille plater som det var før selv om den nå er innom en AD og en DA før noe kommer i høyttalerene.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Nordenstam skrev:
    For en tråd!

Når det gjelder akustikk er det vanskelig å overdrive hvor viktig det er. Høytaler og rom spiller sammen som streng og kasse i et instrument. Eller som element og kabinett i høytaleren. I bassområdet er det ikke mulig å skille de ad som separate enheter under noen omstendigheter. Skal mye flaks til å ha god akustikk ut av ren tilfeldighet. Det handler ikke om å få klinisk analytisk lyd. Evnen til å la seg fange og fenge av musikken stiger i aller høyeste grad når det lydtekniske kommer på stell! Når akustikken blir god nok og anlegget integrert godt nok i rommet er det såpass spektakulært at selv de minst musikkinteresserte folk blir fengslet av opplevelsen. Det er noe eget med det, som HD bilder i forhold til VHS.

Det var egentlig ikke derfor jeg fikk for meg å poste nå. Det var trådens egentlige tema. Har lurket litt i tråden, men ikke fått med meg alt. Så vidt jeg kan se har dette blitt forbigått av en eller annen grunn. Et greit mål er, ganske åpenbart, det hørbare området for mennesker. Helst enda litt til, for å ha marginer. 120dB er et velkjent tall innen lyd og det stemmer bra med hva tester sier om saken. "A dynamic range of 118 dB is determined necessary for subjective noise-free reproduction of music in a dithered digital audio recorder. Maximum peak sound levels in music are compared to the minimum discernible level of white noise in a quiet listening situation. Microphone noise limitations, monitoring loudspeaker capabilities, and performance environment noise levels are also considered." http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=11981

Det viktige med dette er at det er all verdens grunn til å anta at det, i utgangspunktet grovt sett, skal la seg gjøre å høre forskjell på det aller meste av utstyr som noensinne er produsert. Er svært få enheter som går forbi en slik ramme. Det meste av publiserte måledata er ikke til å stole på i så måte. Er ikke så veldig hokus pokus å trylle frem et 120dB tall i noen målinger, men det er værre å få det til å tåle nøye nok etterforskning. Apropos, ideen om at ting måler likt stemmer rett og slett ikke. Det skjer ikke. Å måle forskjeller er bare et spørsmål om å måle godt nok! Alt måler forskjellig om det myses hardt nok på subjektet.

Når det klart overstiger menneskers evner til å høre forskjeller er det ikke rart skeptikerne forblir tvilende. Forskjeller på langt mer enn 120dB område er ikke fysisk mulig å høre. Øret er fantastiske instrumenter! Sett deg selv i en stille nok situasjon, så vil du høre blodet bruse i øregangene og molekyler i luften som spretter på trommehinnen. Høreterskelen som vitenskaper henviser til er en forskyving av trommehinnen som er 1/10 dels diameter til et hydrogrenmolekyl. Det er så lite at selv den mest overoptimistiske lytter kan glemme å påstå at de hører bedre enn som så! Er uansett ikke mulig å finne et normalt lytterom som ikke har støygulv langt høyere enn dette. Fra 0dB SPL til smerteterskel på 120dB er størrelsesforholdet en til en million. Ikke noe i veien med dynamikken! Om forskjellene forsvinner under støygulvet som satt av normal atmosfærisk og kroppslig aktivitet er det derfor naturlig å anta at det ikke er fysisk mulig å oppfatte forskjeller.

"Måler dårlig men låter bra". Forstår godt hva som menes med det! Ta f.eks. støygulv. Hvit støy er langt mer plagsom enn romstøy som er sterkt vektet mot bass. Vinylplater har dårlig støyforhold på papiret men leverer i praksis langt mer enn 30-60 dB dynamisk område skulle tilsi. Ditto med rørforsterkere etc som måler lav dynamikk men har det meste av støyen i bunn. CD formatets "96 dB dynamikk" er i praksis 10-20dB mer pga forming av støyen. Vreng er et annet normalt eksempel. Digital vreng gir inharmoniske vrengtoner, de følger inngangssignalet på et vis som ikke henger ikke på grep harmonisk. Rørvreng osv som gir varme vrengtoner kan være svært mye høyere enn digitalvreng og fortsatt høres helt grei ut. De fleste høytalere har vrengspesifikasjoner som langt overstiger normalt utstyr. Cluet er at det ikke er spesielt destruktiv vreng. Det kan til og med gi ønsket kjøtt på beinet. Til sammenliging kan digitalfeil være plagsomme på bokstavlig talt tusen ganger (pluss!) lavere nivå.

Håper det går ann å poste noe sånt som det her uten å skape konflikt. Overhodet ikke noe sånt ment! Må bare prøve å få frem at det går ann å være målefrik og si heia ørene! Samtidig som jeg ikke har noen tvil om at placebo er overalt hele tiden og eneste måten å bruke ørene til å trekke konklusjoner er blindtesting. Det er gøy! Med ABXY type test der resultatet gis etter hvert forsøk er det lett å lage en lek ut av det. Er utrolig hvor små detaljer som kan høres om man først bestemmer seg. Har funnet ut at det er litt som å se på svake stjerner på natten, de sees bare i sidesynet. Noe merkelig måte å lytte på, men det gir 10-15 dB ekstra dybde i blindtestene! Ser klart muligheten for at folk flest rett og slett lytter på det viset når de lytter "ubevisst".

Forutsetningen for å trekke konklusjoner ut av lyttingen er at elementer som "dyr", "teknisk korrekt"(!), "likes av anmeldere", "pianolakk" osv fjernes fra testen. Floyd Toole (Harman, som Orso nevnte) har en del interessant å komme med i denne sammenheng. Hans bok "sound reproduction - acoustics and psychoacoustics of loudspeakers and rooms" anbefales! Der vises blant mye annet en rekke forsøk som belyser hvor ekstremt stor forskjell det er fra sett til blind testing. Et slående eksempel i så måte er test av samme høytaler i ulike posisjoner i et rom. Med blind testing hørte personene klart forskjell på ulik plassering og dette slo også ut i testene. Med syn som en del av testen, der det ble tydelig at det var samme høytaler som sto på ulike steder i rommet, forsvant evnen til å høre forskjell i høytalernes respons. Dette fordi vi forventer å høre det samme ut av samme høytaleren. Det er også på en del felt ganske universalt hva folk liker og ikke liker i blindtester. De aller fleste, fra godt trente til totalt amatører, gir helt konsekvent subjektiv preferanse til høytalere som måler bedre(innenfor den gitte rammen). Når samme testene gjøres sett, der folk kan se hva som er dyrt og hva som er billig, blir plutselig pris og blingnivå en avgjørende faktor for hvor gode egenskaper folk legger i lyden. Enda et eksempel på øynenes påvirkning ligger i utslagene fra ulike stykker med musikk. Det er naturlig å anta at ulike låter har ulik evne til å belyse forskjeller i høytalerne som ble testet. Dette slo også ut på de blinde målingene ved at det ble konsekvent større forskjeller med noen låter enn med andre. Når samme testene gjøres sett forsvinner også forskjellene i låtene. Folk bryr seg ikke lenger bare om lyden i seg selv. Bevisstheten om produktet overskrider evnen til å lytte nøytralt.

Et annet viktig moment med slike tester er forskjellene på normale ører og dårligere ører. Normalt-fungerende testere har helt klart tendenser til å foretrekke det som måler best(innenfor gitte rammer). Slike tester er gjort med hundrevis av folk over lengre tidsrom, fra veltrente ører til totalt amatører som tilfeldigvis ramler innom. De store avvikene finnes i testpersonene med nedsatt hørsel. Disse er eneste testerne der valgene spriker villt mellom alle tenkelige muligheter, fra teknisk gode høytalere (foretrukket av gjennomsnittet med normalhørsel) til høytalere med elendig teknisk prestanda(som snittet med normalhørsel ikke setter særlig stor pris på). Skummelt. På den annen side så går det ikke ut over evnen til å ha det gøy med musikk. Kanskje tvert i mot?

Nedsatt hørsel med stigende alder er forresten til en viss grad en frivillig sak. Tall som "maks 8 timer på 90 dB" er laget for å beskytte det generelle publikum mot så store skader at de blir fullstendig døv når de blir gammel. Maks støy på arbeidsplasser, i det offentlige rom osv er tilpasset et nivå som gir jevn forverring av hørsel over tid. Ved proper bruk av beskyttelse der det trengs og godt med hvile for ørene (sove med propper er godt triks!) er det ikke noe som tyder på at det er automatikk i at ører blir såpass mye dårligere med alderen som snittet i dagens vestlige samfunn.

Igjen: ikke for å provosere folk eller skape krig på noen måte. Har registert det er lett for på dette forumet. Hadde egentlig tenkt å holde meg unna, men føler det kan være verdt å belyse noen av disse momentene utover det som allerede har vært gjort i tråden. Håper det ikke gir opphav til sterke negative emosjonelle reaksjoner! Både for forumets del og ikke minst for hver enkelt leser.

Ærbødigst,

Andreas Nordenstam
    Svært godt innlegg:)

Har skumlest hjemmesiden og også det var spennende lesning.
    Håper du tar deg tid til flere innlegg. Med slik erfaring og innsikt er jeg overbevist om at flere kommer i riktig modus for å suge til seg litt gratis lærdom.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.507
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    ...og hva er så det?

Hos meg spilte vinylriggen bedre enn CD inntil EMC1 ble til EMC1-UP, sånn omtrent, og deretter har det dessverre vært motsatt. Nå finnes det sikkert bedre vinylrigger enn min Michell Gyrodec med Mørch DP6, Ortofon Kontrapunkt a og EC ECP1, men det finnes da også bedre CD-rigger enn EMC1-UP.

Derimot, for meg er den viktigste grunnen til å spille vinyl å kunne spille 70- og 80-talls rock som ikke er ødelagt av "remastering" med altfor mye kompresjon. Prøv Iron Maiden på vinyl vs de CD-utgivelsene som er å få kjøpt nå. Skremmende greier.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    ayaboh skrev:
    ...og hva er så det?

Hos meg spilte vinylriggen bedre enn CD inntil EMC1 ble til EMC1-UP, sånn omtrent, og deretter har det dessverre vært motsatt. Nå finnes det sikkert bedre vinylrigger enn min Michell Gyrodec med Mørch DP6, Ortofon Kontrapunkt a og EC ECP1, men det finnes da også bedre CD-rigger enn EMC1-UP.

Derimot, for meg er den viktigste grunnen til å spille vinyl å kunne spille 70- og 80-talls rock som ikke er ødelagt av "remastering" med altfor mye kompresjon. Prøv Iron Maiden på vinyl vs de CD-utgivelsene som er å få kjøpt nå. Skremmende greier.
    Så også du vurderer lydkvaliteten subjektivt.
    Målemessig er vel omtrent samtlige cd-spillere produsert bedre enn selv den mest topptrimmede vinylrigg. Eller hur?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.853
    Sted
    Østfold
    Sorry fellows, det var bare kona som fikk se det satt en flue i hurtigsvarfeltet, så prøvde hun om det gikk an å poste den på forumet. Da får dere kanskje en indikasjon på hva jeg har å stri med :D

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.507
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    mutz skrev:
    Målemessig er vel omtrent samtlige cd-spillere produsert bedre enn selv den mest topptrimmede vinylrigg. Eller hur?
    Ja, selvsagt vurderer jeg lydkvalitet subjektivt. Poenget er jo å høre på musikk.

Målemessig bedre - tja, det kommer litt an på hva som måles. Det er ganske velkjent at de "enkleste" målingene ikke alltid stemmer spesielt godt overens med subjektiv lydkvalitet. Noen stikkord er uvektet THD vs et forvrengningsspekter hvor femte- og syvendeharmoniske dominerer, eller diverse maskeringseffekter i tid, frekvens og forvrengning. Det viser vel bare at vi ikke helt vet hva vi skal måle for å kunne forutsi hvordan lydkvaliteten fra et gitt apparat vil oppleves. Men på alle de opplagte tingene som frekvensrespons, oppløsning, dynamisk range, støy etc måler nok en CD-spiller fra 1985 bedre enn de aller fleste vinylrigger, vil jeg tro.

Neste loddeprosjekt blir forresten en målerigg for bruk med Arta. Earthworks mikrofon, M-Audio lydkort, og en dedikert LM3886-basert effektforsterker med inn/utkoblingsbar seriemotstand for impedansmålinger og slikt. Deler fra Mouser ankom i dag. :)

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    mutz skrev:
    Ja, selvsagt vurderer jeg lydkvalitet subjektivt. Poenget er jo å høre på musikk.

Målemessig bedre - tja, det kommer litt an på hva som måles. Det er ganske velkjent at de "enkleste" målingene ikke alltid stemmer spesielt godt overens med subjektiv lydkvalitet. Noen stikkord er uvektet THD vs et forvrengningsspekter hvor femte- og syvendeharmoniske dominerer, eller diverse maskeringseffekter i tid, frekvens og forvrengning. Det viser vel bare at vi ikke helt vet hva vi skal måle for å kunne forutsi hvordan lydkvaliteten fra et gitt apparat vil oppleves. Men på alle de opplagte tingene som frekvensrespons, oppløsning, dynamisk range, støy etc måler nok en CD-spiller fra 1985 bedre enn de aller fleste vinylrigger, vil jeg tro.

Neste loddeprosjekt blir forresten en målerigg for bruk med Arta. Earthworks mikrofon, M-Audio lydkort, og en dedikert LM3886-basert effektforsterker med inn/utkoblingsbar seriemotstand for impedansmålinger og slikt. Deler fra Mouser ankom i dag. :)
    Helt enig i dette. Og det illustrerer at det er mulig å ha to tanker i hodet samtidig.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.354
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    ...
    ...
    Bedre enn alt? Nææææ ... en slik en er nok et hakk bedre:

;D

...
    Ordvekslingene selvdestrueres bl.a. fordi «vi» ikke skiller på ulike apsekter av opplevelsen, jf. piano over, siden vi sauser alt inn i «best lyd». Dernest fordi vi ikke leser det som er skrevet men det vi tror er skrevet i innleggene fra «motparten». En tredje faktor er denne usvikelige evnen til å ta seg nær av alt.

mvh
    KJ

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.666
    Torget vurderinger
    10
    ayaboh skrev:
    Karma skrev:
    @ Ayaboh
    Da kan vi også snu på det, da har du tydligvis ikke hørt en skikkelig cd-spiller!
    Tror du sliter med å få båret inn en vinylrigg hos meg som matcher min Esoteric/APL.

Mvh.
    SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    KJ skrev:
    Dernest fordi vi ikke leser det som er skrevet men det vi tror er skrevet i innleggene fra «motparten». En tredje faktor er denne usvikelige evnen til å ta seg nær av alt.

mvh
    KJ
    En annen måte å si det på kan være: Vi leser hverandres innlegg, som fanden leser bibelen. ;)

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    SAL skrev:
    @ Ayaboh
    Da kan vi også snu på det, da har du tydligvis ikke hørt en skikkelig cd-spiller!
    Tror du sliter med å få båret inn en vinylrigg hos meg som matcher min Esoteric/APL.

Mvh.
    SAL
    Joda, det har jeg. Jeg har vel en relativt potent en selv, og som helt klart spiller bedre enn vinylriggen min. Jeg sikter mer til vinyl og CD som medium. Det er en del ting en mekanisk PU i ei rille klarer som ikke en CD-spiller klarer like bra. Legg på en bra Sheffield innspilling og hør etter.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    Er fakta og sannhet den største trussel mot tradisjonell audiofili? Man kan lett få det inntrykket på dette forum generelt, og denne tråden spesielt. Mange lever i en slags "virtual reality", og legger stor vekt på å få forbli nettopp der. Miljøet preges i stor grad av hva man personlig ØNSKER skulle vært fakta og sant. Jeg er overbevist om at mange personer på dette forum, argumenterer mot bedre viten..
    Man koser seg seg med sine seremonier og sitt "dilldall", og trives svært godt med alt man mener å høre forskjell på. Dette er en så viktig del av hobbyen, at man velger å gjøre som strutsen med alt som kan true dette bildet.
    For en som har et rasjonelt forhold til lyd, og som bare ønsker å få best mulig lyd , men uten å betale mer enn nødvendig, havner her i en veritabel kulturkollisjon. Hans "naive" ønsker, kolliderer med de som har tweaking, vinyl og pu-er som viktig del av både hobby og ritual. Alt dette er jo greit nok. Vi må alle lære å respektere ulike innfallsvinkler til både musikken og utstyret. Problemet oppstår når man forkaster all kjent vitenskap, og behandler de mest kunnskapsrike personer som uønsket på forumet.

Nå regner jeg med å bli møtt med: Hvem skal bestemme hva som er fakta og sannhet.. Og dermed er man like langt. ;)
    Det må nødvendigvis bli motsetninger når det stilles tvil rundt opplevelsen. Det har du også blitt offer for. Noe som ikke gikk helt upåaktet henn for en tid tilbake siden.

Kunnskap presentert med respekt for ulike synspunkter blir som regel tatt positivt mot. Her kan man trekke frem innlegget til Nordenstam som et godt eksempel. Et flott innlegg som belyser viktige tekniske aspekter, og samtidig tas det biologiske sanseapparatet med i ligningen.

Du stiller jo selv spørsmålet om hva som er fakta? Ja, hvem vet. Innenfor faget psykoakustikk er det rom for visse fortolkninger som ikke nødvendigvis sammenfaller med det målekorrekte. Et visst innslag av akustikkmessig klang kan ha en positiv effekt. Noen foretrekker en litt bunntung kurve(populært kallt hedmarkskurven her på berget), Rør med annenharmonisk forvrengning kan muligens bli foretrukket av enkelte.
    Og selvsagt dette paradokset med gode platespillere. Disse faller målemessig igjennom, men det flyr okke som:)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    mutz skrev:
    Du stiller jo selv spørsmålet om hva som er fakta? Ja, hvem vet. Innenfor faget psykoakustikk er det rom for visse fortolkninger som ikke nødvendigvis sammenfaller med det målekorrekte. Et visst innslag av akustikkmessig klang kan ha en positiv effekt. Noen foretrekker en litt bunntung kurve(populært kallt hedmarkskurven her på berget), Rør med annenharmonisk forvrengning kan muligens bli foretrukket av enkelte.
    Og selvsagt dette paradokset med gode platespillere. Disse faller målemessig igjennom, men det flyr okke som:)
    Man skiller ikke mellom psykoakustikk og det som måles "korrekt". Psykoakustikk er like mye vitenskap som målinger. De aller fleste testene som har blitt linket til her har vært hørbare tester og noen omhandler psykoakustikk. Alikevel så har sarkasmen fortsatt med utsagn som: "Skal man ikke bruke ørene liksom, er det bare måleapparater som gjelder?".

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    mutz skrev:
    Man skiller ikke mellom psykoakustikk og det som måles "korrekt". Psykoakustikk er like mye vitenskap som målinger. De aller fleste testene som har blitt linket til her har vært hørbare tester og noen omhandler psykoakustikk. Alikevel så har sarkasmen fortsatt med utsagn som: "Skal man ikke bruke ørene liksom, er det bare måleapparater som gjelder?".
    Er du sikker på det.
    Hvilke produkter har du sett målinger på som prøver å imøtegå psykoakustikken aktivt. Det nærmeste jeg kommer på er BOSE som har forsket mer på dette enn sikkert samtlige andre produsenter til sammen, og de har jo ikke akkurat cred i våre kretser.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.354
    Torget vurderinger
    1
    mutz skrev:
    ...
    Er du sikker på det.
    Hvilke produkter har du sett målinger på som prøver å imøtegå psykoakustikken aktivt. Det nærmeste jeg kommer på er BOSE som har forsket mer på dette enn sikkert samtlige andre produsenter til sammen, og de har jo ikke akkurat cred i våre kretser.
    Det handler mere om å forstå hva og hvordan «vi» hører og tolker det «vi» hører; det er desto vanskeligere å ha kontroll på når det er snakk om «information overflow» som dynamisk musikk som i tillegg bidrar til å «styre» oppmerksomheten. Det er kanskje igjen på tide å oppfordre til å lese Daniel Levitin - This is your brain on music, til snaue 6£ er det ikke noe å lure på.

mvh
    KJ

L

larkus

Gjest
    mutz skrev:
    Og selvsagt dette paradokset med gode platespillere og gode innspillinger. Disse faller målemessig igjennom, men det flyr okke som:)
    Det som er i rødt i sitatet har jeg lagt til for egen regning. CD-spillere er selvfølgelig teknisk overlegent selv den beste platespiller. Men jeg har hørt enkelte 40 - 50 år gamle innspillinger på vinyl som har "noe" over seg som jeg synes mangler på CD. Hvis en skal dra en sammenligning over til det visuelle, så må det være to tegninger der den ene er tegnet med linjal og den andre er tegnet på frihånd.

mvh
    larkus

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.853
    Sted
    Østfold
    Jeg er overrasket over hvor rigid konflikten rundt hva som er vitenskap, hva vitenskapen faktisk inneholder av kunnskap om subjektive lydopplevelser osv faktisk er.

Et fag som i høyeste grad er vitenskaplig er der som handler om ergonomisk design. Man kan godt si at det å gjenskape lyd handler om akustisk ergonomi. Innenfor ergonomi er det kroppen som bestemmer hva som er bra, men man kan alltid måle hva det er kroppen liker. De som bruker mye energi på dette lager helt utrolig ergonomiske produkter, spesielt på de områdene de har fokusert på. Allikevel, til tross for at denne vitenskapen er tilgjengelig for alle, er det mange produsenter som lager totalt ikkeergonomiske stoler, biler, sykler, tastaturer, fjernkontroller, verktøy, kjøkkenredskaper osv osv.

En av de største utfordringene når man skal lage et produkt er å klare å bla opp mye nok av den tilgjengelige kunnskapsmassen der ute til å kunne lage et tilnærmet feilfritt produkt både hva ytelse, design, ergonomi, brukervennlighet, kompatibilitet osv osv angår. Jeg vil påstå at det til dags dato ikke er produsert et eneste produkt som ikke kunne vært forbedret med minst en enkel detalj som selv en 12-åring kunne googlet frem på 10 minutter.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    larkus skrev:
    mutz skrev:
    Og selvsagt dette paradokset med gode platespillere og gode innspillinger. Disse faller målemessig igjennom, men det flyr okke som:)
    Det som er i rødt i sitatet har jeg lagt til for egen regning. CD-spillere er selvfølgelig teknisk overlegent selv den beste platespiller. Men jeg har hørt enkelte 40 - 50 år gamle innspillinger på vinyl som har "noe" over seg som jeg synes mangler på CD. Hvis en skal dra en sammenligning over til det visuelle, så må det være to tegninger der den ene er tegnet med linjal og den andre er tegnet på frihånd.

mvh
    larkus
    ...og i denne tråden er det påfallende mange som er glade i linjaler.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    impulse skrev:
    larkus skrev:
    mutz skrev:

mvh
    larkus

En rett strekk, er kun en rett strek... Kunst må du ha et forhold til, noe som kan være krevende for noen sikkert... 8)

L

larkus

Gjest
    impulse skrev:
    larkus skrev:
    mutz skrev:

mvh
    larkus
    Nå er jeg ikke helt med, impulse :)
    For å unngå evt. misforståelser, så var det linjaltegningen som skulle være CD-mediet i sammenligningen.
    Men det regner jeg nesten med at nesten alle har forstått ;)

mvh
    larkus

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.729
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    impulse skrev:
    larkus skrev:
    mutz skrev:

mvh
    larkus
    Vel jeg tror vel de fleste mener det kan være opp til den enkelte kunstner om man vil bruke linjale eller ikke. Men når man så skal reporduserere kunstverket er det kanskje bedre med en kopimaskin enn en tegner på frihånd...?

mvh
    OMF

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    OMF skrev:
    impulse skrev:
    larkus skrev:
    mutz skrev:

mvh
    larkus
    Vel jeg tror vel de fleste mener det kan være opp til den enkelte kunstner om man vil bruke linjale eller ikke. Men når man så skal reporduserere kunstverket er det kanskje bedre med en kopimaskin enn en tegner på frihånd...?

mvh
    OMF

...skulle likt å sett den kopimaskina som fikk lempa Mona Lisa oppå plata :)... Men ser tanken din OMF og kan være enig i den da...

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.666
    Torget vurderinger
    10
    ayaboh skrev:
    SAL skrev:
    @ Ayaboh

Mvh.
    SAL
    Joda, det har jeg. Jeg har vel en relativt potent en selv, og som helt klart spiller bedre enn vinylriggen min. Jeg sikter mer til vinyl og CD som medium. Det er en del ting en mekanisk PU i ei rille klarer som ikke en CD-spiller klarer like bra. Legg på en bra Sheffield innspilling og hør etter.

Prøv spilleren min så skjønner du hva jeg prater om, spiller`n din er ikke i samme liga.... ;)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    OMF skrev:

mvh
    OMF
    Et gullkorn OMF!!

Kanskje noe av skillet på forumet går mellom de som ønsker å kopiere kunstverk, på godt og vondt, og de som ønsker å retusjere? Dette da kanskje uten at de innvolverte selv helt er klar over sitt eget ståsted?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Karma skrev:
    OMF skrev:

mvh
    OMF
    Et gullkorn OMF!!

Kanskje noe av skillet på forumet går mellom de som ønsker å kopiere kunstverk, på godt og vondt, og de som ønsker å retusjere? Dette da kanskje uten at de innvolverte selv helt er klar over sitt eget ståsted?

Og hva legger du i "retusjere" Karma ? De fleste ønsker vel å få gjengitt musikken så nære virkeligheten som mulig, eller tar jeg feil ? Og det er vel et slags felles ståsted. For å ha i det hele tatt ha et ståsted, bør en ha hørt mye live musikk og helst akustisk. PA har lite med lyd å gjøre med sine komprimeringer, klanger og "skruing". Ja, det kan låte fint, men det er ikke virkeligheten.. Slik ser jeg det og med eq, dessto mer av signalet som må bearbeides, dessto mer fjerner enn seg ifra det opprinnelige. Sant nok kan det sies at signalet kan trenge justering for å passe det rom det skal spilles i , men det er en annen diskusjon.. 8)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    HCS:
    Opplevelse av "virkelighet", er knyttet til egen personlighet. Dette kan vel vanskelig måles?
    Virkelighet i forhold til en gitt innspilling, kan i stor grad måles. Om man så foretrekker gjengivelse av den innspilte virkelighet, er igjen knyttet til personlighet. Maten kan jo faktisk bli bedre, om man velger å krydre den mer enn det som står i oppskriften. Men da kan du vel ikke hevde å ha laget rett nr 20 fra side 12?

"De fleste ønsker vel å få gjengitt musikken så nære virkeligheten som mulig, eller tar jeg feil ?"

Jo, selvsagt. Men du kan da vel være enig om, at alle diskusjonene på dette forum må i hvert fall gi følgende konklusjon: Det finnes et hav av definisjoner av "virkelighet", og alle kan ikke ha rett samtidig.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.354
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    ...
    Og hva legger du i "retusjere" Karma ? De fleste ønsker vel å få gjengitt musikken så nære virkeligheten som mulig, eller tar jeg feil ? Og det er vel et slags felles ståsted. For å ha i det hele tatt ha et ståsted, bør en ha hørt mye live musikk og helst akustisk. ...
    Vi er jo ikke en gang enige om noen «virkelighet». Dessuten er det mange av oss som foretrekker litt sminke og retusjering selv om vi har vanskelig for å innreømme det. Akustisk livemusikk har heller ikke så mye med hermetisk musikk å gjøre ...

...
    PA har lite med lyd å gjøre med sine komprimeringer, klanger og "skruing". Ja, det kan låte fint, men det er ikke virkeligheten.. Slik ser jeg det og med eq, dessto mer av signalet som må bearbeides, dessto mer fjerner enn seg ifra det opprinnelige. Sant nok kan det sies at signalet kan trenge justering for å passe det rom det skal spilles i , men det er en annen diskusjon.. 8)
    «Skrudd» lyd er også gjengs for rene og «puristiske» akustiske opptak. Uansett, mht digitalisert hermetikk så er referansen på plata, greit og entydig definert. Det er hermetikken som skal reproduseres ikke en eller annen «virkelighet».

mvh
    KJ

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Karma skrev:
    HCS:
    Opplevelse av "virkelighet", er knyttet til egen personlighet. Dette kan vel vanskelig måles?
    Virkelighet i forhold til en gitt innspilling, kan i stor grad måles. Om man så foretrekker gjengivelse av den innspilte virkelighet, er igjen knyttet til personlighet. Maten kan jo faktisk bli bedre, om man velger å krydre den mer enn det som står i oppskriften. Men da kan du vel ikke hevde å ha laget rett nr 20 fra side 12?

"De fleste ønsker vel å få gjengitt musikken så nære virkeligheten som mulig, eller tar jeg feil ?"

Jo, selvsagt. Men du kan da vel være enig om, at alle diskusjonene på dette forum må i hvert fall gi følgende konklusjon: Det finnes et hav av definisjoner av "virkelighet", og alle kan ikke ha rett samtidig.
    Helt enig karma, definisjonen av virkelighet er uendelig her inne. Til stor frustrasjon til tider :). Og når alle bruker sitt eget "krydder" er det neppe mulig å komme med en ensrådende fasit uansett om den er basert på målinger, "tilsatt sløringer" eller andre remedier... Kanskje like greit å være enig om at det å kose seg med god musikk bør være i fokus. Så får veien frem dit være individuell, takk og pris, med alle de muligheter det gir :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    KJ skrev:
    HCS skrev:
    ...
    Og hva legger du i "retusjere" Karma ? De fleste ønsker vel å få gjengitt musikken så nære virkeligheten som mulig, eller tar jeg feil ? Og det er vel et slags felles ståsted. For å ha i det hele tatt ha et ståsted, bør en ha hørt mye live musikk og helst akustisk. ...
    Vi er jo ikke en gang enige om noen «virkelighet». Dessuten er det mange av oss som foretrekker litt sminke og retusjering selv om vi har vanskelig for å innreømme det. Akustisk livemusikk har heller ikke så mye med hermetisk musikk å gjøre ...

...
    PA har lite med lyd å gjøre med sine komprimeringer, klanger og "skruing". Ja, det kan låte fint, men det er ikke virkeligheten.. Slik ser jeg det og med eq, dessto mer av signalet som må bearbeides, dessto mer fjerner enn seg ifra det opprinnelige. Sant nok kan det sies at signalet kan trenge justering for å passe det rom det skal spilles i , men det er en annen diskusjon.. 8)
    «Skrudd» lyd er også gjengs for rene og «puristiske» akustiske opptak. Uansett, mht digitalisert hermetikk så er referansen på plata, greit og entydig definert. Det er hermetikken som skal reproduseres ikke en eller annen «virkelighet».

mvh
    KJ
    Akustisk musikk er bare ment som et refereanse punkt, et nyttig et sådan. Hermetisk musikk er aldri noe mer enn det, hermetisk...

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.729
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    HCS skrev:
    Karma skrev:
    OMF skrev:

mvh
    OMF
    Et gullkorn OMF!!

Og hva legger du i "retusjere" Karma ? De fleste ønsker vel å få gjengitt musikken så nære virkeligheten som mulig, eller tar jeg feil ? Og det er vel et slags felles ståsted. For å ha i det hele tatt ha et ståsted, bør en ha hørt mye live musikk og helst akustisk. PA har lite med lyd å gjøre med sine komprimeringer, klanger og "skruing". Ja, det kan låte fint, men det er ikke virkeligheten.. Slik ser jeg det og med eq, dessto mer av signalet som må bearbeides, dessto mer fjerner enn seg ifra det opprinnelige. Sant nok kan det sies at signalet kan trenge justering for å passe det rom det skal spilles i , men det er en annen diskusjon.. 8)
    Noen korte kommentarer....
    - jeg er enig i at mye "live"erfaring gir et godt grunnlag for å ha en referanse i virkeligheten
    - Siden det man hører live aldri er det samme som er på plata (Selv om man er på samme konsert og står rett foran miksen) - så kan ikke live brukes som noe annet enn generell referanse
    - Skal man være tro mot kilden har man ikke noe annet verktøy enn målinger - som forteller hvor store avvik man har i forhold til kilden!

(Jeg er som sagt glad i det tekniske og baserer mitt oppsett på målinger/specs - og etter mine preferanser/referanser så er mitt eget det oppsettet som låter mest naturtro/realistisk av de jeg har hørt - bare for å få et ankerfeste til den siste kommentaren min ;D)

Mvh
    OMF

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    SAL skrev:
    Prøv spilleren min så skjønner du hva jeg prater om, spiller`n din er ikke i samme liga.... ;)
    Du vet vel at dette ikke stemmer? Hvis du har hengt med i denne tråden vet du selvfølgelig at kvaliteten på CD-spillere flater ut rundt 30 000,-

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Hele greia dreier seg om at "pappan min har større tiss enn din".
    Alt jeg kan si, er at pappan min har i det minste pult.

zzzzzzzzzzzzzzzzz

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    KJ skrev:

mvh
    KJ
    Jeg vil anta denne hermetikken er iht produsentens/lydstudioets virkelighet, eller i hverfall slik disse vil at det skal låte. Spørsmålet er vel mer om du som forbruker av hermetikken faktisk er enig i de valgene som er gjort underveis.

Etter det jeg kjenner til finnes det ingen standard for hvor mye bass det skal være, eller hvor mye energi det skal være i toppen på en innspilling. Vi har heller ingen kontroll over hvilke høyttalere og elektronikk som er benyttet under produksjon og mastering. Vi ender derfor opp med CD'er med vidt forskjellig lydideal.

Er det noen her som har en absolutt referanse å anbefale?

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    HCS skrev:
    De fleste ønsker vel å få gjengitt musikken så nære virkeligheten som mulig, eller tar jeg feil ?
    Jeg tror ikke dette er helt målet for veldig mange her inne.
    Tror man er på jakt etter sin "sound" med litt pynting her og der.

Min mening om denne "pyntingen" er at man da uten kanskje å vite det, justerer litt på frekvensgangen, endrer litt på etterklang, osv, osv.

Derfor er min bastante mening at er man ute etter det som er i virkeligheten(eller det som er mikset på plata), så må man ha en jevn frekvensgang, gode akustikktiltak og kontroll på etterklang, samt pinlig nøyaktig plassering og vinkling av høyttalere og en sweetspot.

Alt annet enn dette går på personlige preferanser, eller begrensninger i rommet/utseende/m.m. og man kan ikke enes om at dette "andre" blir feil eller riktig lyd.

Derimot er det ikke "feil" at noen av forskjellige grunner ikke velger å gjøre dette, da det ikke er "feil" å like det, men skal man sammenligne noe, så er det vel kun det ovenstående som teller?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    EHED skrev:
    HCS skrev:
    De fleste ønsker vel å få gjengitt musikken så nære virkeligheten som mulig, eller tar jeg feil ?
    Jeg tror ikke dette er helt målet for veldig mange her inne.

Derfor er min bastante mening at er man ute etter det som er i virkeligheten(eller det som er mikset på plata), så må man ha en jevn frekvensgang, gode akustikktiltak og kontroll på etterklang, samt pinlig nøyaktig plassering og vinkling av høyttalere og en sweetspot.

Alt annet enn dette går på personlige preferanser, eller begrensninger i rommet/utseende/m.m. og man kan ikke enes om at dette "andre" blir feil eller riktig lyd.

Derimot er det ikke "feil" at noen av forskjellige grunner ikke velger å gjøre dette, da det ikke er "feil" å like det, men skal man sammenligne noe, så er det vel kun det ovenstående som teller?
    Tviler vel på at de færreste har en testlab for å teste ut nye produkter med alle de fasiliteter som trengs hjemme hos seg selv... Men langt på vei enig i det meste du skriver her. Et enkelt spørsmål. Vil det si at alle høytalere som ikke besitter en 100% jevn frekensgang ikke høres "gode" ut i dine ører ?Det vil isåfall eksludere en anselig mengde høytalere der ute... Og jeg sa 100% liniæritet på frekvensgangen :)

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    ayaboh skrev:
    Jeg vil anta denne hermetikken er iht produsentens/lydstudioets virkelighet, eller i hverfall slik disse vil at det skal låte. Spørsmålet er vel mer om du som forbruker av hermetikken faktisk er enig i de valgene som er gjort underveis.
    Etter det jeg kjenner til finnes det ingen standard for hvor mye bass det skal være, eller hvor mye energi det skal være i toppen på en innspilling. Vi har heller ingen kontroll over hvilke høyttalere og elektronikk som er benyttet under produksjon og mastering. Vi ender derfor opp med CD'er med vidt forskjellig lydideal.
    Er det noen her som har en absolutt referanse å anbefale?
    1. Er jeg ikke enig i hva produsenten har gjort på skiva, ja så velger jeg å ikke spille den skiva, da det jo er noe jeg ikke liker. Akkurat som jeg ikke spiser tomat for det er jeg ikke så veldig glad i ;)

2. Vi har ingen kontroll over studioets bruk av høyttalere, etc., men det finnes en standard for lydstudioer: Bl.a. ITU 775 for oppsett av surround miksemiljø. Da er det opp til studioet å bruke disse eller ikke. Noen av standardene har til og med en tabell for reduksjon i diskant i forhold til størrelsen på rommet.

Min mening er at man bør høre og se på hva proffene gjør dersom vi skal ha noe å sammenligne oss i mellom.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn