impulse skrev:
Hvorfor ikke bare henge deg på en blindtest, nb? Så slipper du å henvise til tester andre har vært med på....
Mine tester samsvarer godt med mitt syn her - at ting stort sett låter likt. Jeg har lurt meg selv mange nok ganger og sett at andre har lurt seg selv og hørt om fornøyelige historier hvor folk har lurt seg selv så mange ganger at jeg ikke har så veldig stor tillit til selverklært gullører.
Og det er tydeligvis utrolig vanskelig for enkelte å fatte det helt elementære poenget i at for at en blindtest skal ha noensomhelst hensikt, må den gjennomføres av noen som hevder å være i stand til å høre disse lydforskjellene det snakkes om. Om jeg ønsket et nullresultat løses det enkelt ved å svare i vilden sky, så ville scoren bli ca 50/50. Det er mye vanskeligere å fake et positivt resultat. Men dette burde være såpass elementært og har blitt nevnt så mange ganger at det åpenbart ikke har noen hensikt å nevne det igjen siden det ikke ser ut til å sige inn i nevneverdig grad.
Tenk deg selv: Hva forteller deg mest av disse to hypotetiske tekstresultatene:
- at forumbruker "nb" ikke klarer å høre forskjell på to CD-spillere
- at Fidelitys redaksjon klarer å høre forskjell på innspillt og ikke innspillt høyttalerkabel.