Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    M

    musicus

    Gjest
    Hvem bryr seg om objektiv "korrekthet", väre seg den er dyr eller billig, hifi er vel en höyst subjektiv opplevelses hobby, og takke faen for det.

    Man setter da vel ihop ett/sitt system som det passer ens egne prioritering/er og fornöyelse/r og ikke fölger man vel noen hifi bjellesau som breker om hva som er "rett" og "galt", eller?

    mvh
    en som spiller på en ny og rimeligere cdspiller enn den forrige, dog med bedre opplevd lyd....
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.319
    Antall liker
    16.401
    Sted
    Østfold
    Jeg føler vel i grunnen at diskusjonen ble terminert da argumentet om at enkelte spillere gir mer detaljer enn i virkeligheten kom på bordet.

    Ellers er jo perspektivet kilde vs akustikk bragt på banen noen ganger her, men blir konsekvent møtt med barnslige mobbeforsøk som verken moderatorer eller admin ser noen grunn til å reagere på.
     

    fodera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    tkr skrev:
    fodera skrev:
    Her tror jeg noen bør trå særdeles varsomt ;D det kan faktisk hende at denne trådens hentydning til rebranding kan i kabelsalatens ånd få seg en reel overaskelse... så la denne form for uønsket innblanding ligge urørt, hvis troverdigheten er ønsket vedvarende... ;D ;D

    mvh
    ;D
    Hvis det er Audioquest du tenker på, er det neppe noen rykende fersk nyhet.

    mvh
    Nei det var det ikke...... men det er bemerkelsesverdig at ikke ultra-highend gjengen som er så til de grader opplyst om alt annet ikke får med seg avsløringer andre forum blir del av.

    Men som jeg har antydet er det ekstrem selektivitet ute å går....

    mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Roysen skrev:
    Så lenge det ikke finnes tilstrekkelig gode objektive metoder å bevise det på blir det nok en utfordring for de fleste å bevise noe som helst annet enn enkelt parametere.

    Mvh
    Roysen
    De "måle-enhetene og metodene" vi har idag ble avdekket for rundt 150 år siden. Man har i grunn ikke funnet noen andre elektriske egenskaper enn de som omfattes av begrepet impedans. Ved å måle og modellere elektronikk basert på denne kunnskapen så kan man i dag bygge dataswitcher som kan la samtlige kinesere streame video samtidig, man kan lage GPS som kan måle avstander ned til noen få meter basert på en tidsforskjellen mellom et gitt antall satelitter som svever rundt i verdensrommet, man har datamskiner som operer med i Ghz omårdet - altså omtrent 100 000 ganger raskere enn behovet fra en CD spiller, man kan i dag lett måle bakgrunnstålingen fra Big Bang i verdensrommet, vi kan lett måle radioaktiviteten for å posisjonsbestemme en borekrone et par tusen meter ned i bakken.....men menneskeheten greier altså ikke å måle forksjellen på to CD spiller (eller kabler for den saks skyld) som mange av medlemmene her på sentralen lett hører forskjell på via høytalerne. For ordens skyld - hvis man flytter hodet 1 cm i lyttepsosjon - så kan man måle reelle forskjeller som er tusenvis av ganger større en det som finnes blant annet mellom signalkabler.

    vel....av alle verdens audiofile er det fremdeles ingen som har greid å høre forksjell på to "målemessig like kabler" uten å vite hva de hører på....

    (Joda - det er selvsaggt forksjell på CD spiller - spesiellt hvis man blander i rør og slikt på utgangene, men med dagens teknologi så skulle det ikke være spesiellt vanskelig eller dyrt og lage en "transparent" CD spiller.)

    Mvh
    OMF
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.755
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    fodera skrev:
    tkr skrev:
    fodera skrev:
    Her tror jeg noen bør trå særdeles varsomt ;D det kan faktisk hende at denne trådens hentydning til rebranding kan i kabelsalatens ånd få seg en reel overaskelse... så la denne form for uønsket innblanding ligge urørt, hvis troverdigheten er ønsket vedvarende... ;D ;D

    mvh
    ;D
    Hvis det er Audioquest du tenker på, er det neppe noen rykende fersk nyhet.

    mvh
    Nei det var det ikke...... men det er bemerkelsesverdig at ikke ultra-highend gjengen som er så til de grader opplyst om alt annet ikke får med seg avsløringer andre forum blir del av.

    Men som jeg har antydet er det ekstrem selektivitet ute å går....

    mvh
    Jeg simpelthen elsker halvkvedde viser. :p

    mvh
     

    fodera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    lars_erik skrev:
    fodera skrev:
    Roysen skrev:
    fodera skrev:
    Roysen !

    Hvilke ultra highend produsent vet du om som kun måler og ikke lytter seg frem til resultatet som du hvis jeg ikke husker feil har stått på din liste over aktuelle produkter du har vurdert/vurderer ?

    mvh
    Ingen gjør det. Om de påstår så er det ivrig markedsføring for å nå "målemafia" kundegruppen.

    Mvh
    Roysen
    Hører soulution til målemafian ?

    lars_erik skrev:
    Alle sammen!

    Nachspiel på kabeltråden, der vi diskuterer hvorfor dyre strømkabler er bedre enn billige ;D ;D ;D
    Her tror jeg noen bør trå særdeles varsomt ;D det kan faktisk hende at denne trådens hentydning til rebranding kan i kabelsalatens ånd få seg en reel overaskelse... så la denne form for uønsket innblanding ligge urørt, hvis troverdigheten er ønsket vedvarende... ;D ;D

    mvh
    ;D
    Jøss! :eek:
    Vet du....... Jeg har sjelden gledet meg mere over påstander en akkurat denne..

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    OMF,

    Du går i sirkler rundt grøten. Du vet like godt som meg at man ikke kan måle hvordan en kompoent låter. Det man kan måle er enkeltparametere.

    Mvh
    Roysen
     

    fodera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    OMF skrev:
    Roysen skrev:
    Så lenge det ikke finnes tilstrekkelig gode objektive metoder å bevise det på blir det nok en utfordring for de fleste å bevise noe som helst annet enn enkelt parametere.

    Mvh
    Roysen
    De "måle-enhetene og metodene" vi har idag ble avdekket for rundt 150 år siden. Man har i grunn ikke funnet noen andre elektriske egenskaper enn de som omfattes av begrepet impedans. Ved å måle og modellere elektronikk basert på denne kunnskapen så kan man i dag bygge dataswitcher som kan la samtlige kinesere streame video samtidig, man kan lage GPS som kan måle avstander ned til noen få meter basert på en tidsforskjellen mellom et gitt antall satelitter som svever rundt i verdensrommet, man har datamskiner som operer med i Ghz omårdet - altså omtrent 100 000 ganger raskere enn behovet fra en CD spiller, man kan i dag lett måle bakgrunnstålingen fra Big Bang i verdensrommet, vi kan lett måle radioaktiviteten for å posisjonsbestemme en borekrone et par tusen meter ned i bakken.....men menneskeheten greier altså ikke å måle forksjellen på to CD spiller (eller kabler for den saks skyld) som mange av medlemmene her på sentralen lett hører forskjell på via høytalerne. For ordens skyld - hvis man flytter hodet 1 cm i lyttepsosjon - så kan man måle reelle forskjeller som er tusenvis av ganger større en det som finnes blant annet mellom signalkabler.

    vel....av alle verdens audiofile er det fremdeles ingen som har greid å høre forksjell på to "målemessig like kabler" uten å vite hva de hører på....

    (Joda - det er selvsaggt forksjell på CD spiller - spesiellt hvis man blander i rør og slikt på utgangene, men med dagens teknologi så skulle det ikke være spesiellt vanskelig eller dyrt og lage en "transparent" CD spiller.)

    Mvh
    OMF
    Ja men OMF da..... du har da for billig anlegg til å vite hva du snakker om.... ;)


    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Nice, Fodera! Du viser en enestående evne til å ta til deg denne debattens argumenter. Bestemannspremien sendes i posten.

    Mvh
    Roysen
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Dette er ikke noen debatt med mening! Det er en typisk HFSdebatt. Dette forumet har ingen fremtid
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.153
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Goldmund klarer da å måle seg til lyden.
    Wedonotlisten…

    The problem in listening to an Audio component is the automatic compensation made by the brain.

    If High-End Audio Manufacturers tell you they have to design their product by listening, it means they believe Audio is Magic and cannot be measured.

    Don’t believe them…Everything is measurable. So, send them back to school!

    When we listen (yes, we do too!), it is only to check one parameter at a time, and only to be able to correlate it with measurement.

    You cannot tune a whole product like that.

    We, at Goldmund, absolutely never listen to our components before releasing them to the market. But we have a pretty good idea on how they will sound, because we do measure them…
    http://goldmund.com/technology/
    Men dette er gammelt nytt.

    Er forøvrig endel sleivspark ute og går i tråden. Dask på lanken til de som føler seg truffet.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    65finger skrev:
    Dette er ikke noen debatt med mening! Det er en typisk HFSdebatt. Dette forumet har ingen fremtid
    Visst har det en fremtid! Slike diskusjoner som denne er 100 ganger mer underholdende enn slappe "Hvilken receiver til 4000kr?"-diskusjoner på avforum!

    Jeg synes det er konge at diskusjonen sklir bort fra topic, når topic er så håpløst i utgangspunktet ;D
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Roysen skrev:
    OMF,

    Du går i sirkler rundt grøten. Du vet like godt som meg at man ikke kan måle hvordan en kompoent låter. Det man kan måle er enkeltparametere.

    Mvh
    Roysen
    Nei Roysen - jeg mener vel bestemt at man kan måle hvordan en komponenet måler. Jeg er opptatt av å ha et oppsett som er "transparent" og gir meg det som finnes på kilden. Derfor er målbare egenskaper det som er viktigst for meg.

    (Jeg utelukker på ingen måte at en "målemessig mindreverdig" komponent kan subjektivt låte bedre enn en bedre - men det skyldes i så fall at 2 feil kansselerer hverandre - og da vil jeg heller ha sikre best mulig ytelse på den første komponenten, også fjerne feilen på den andre også)

    Pr idag er det i mine øyne relativt enkelt å finne transparent elektronikk. Og man har også objektive egenskaper som sier litt om hvordan ting fungerer med annet utstyr! (har man skyhøy utgangsimpendas, lav Q i oppsettet, tydelig frekvensavvik osv - så er det kalrt at da blir hele oppsettet basert på matching og det blir umulig å se på specs.)


    Hvis man derimot blander inn utstyr som har klare målbare "karakterer = forvrenging" - så blir i grunn alt et rot - fordi det er umulig å si hva slags fargin den enkelte foretrekker. Høytalere farger også lyden såpass mye at det er umulig å måle seg frem til hva som er bra. Men alt utstyret frem til høytalerne kan man i dag enkelte velge det utsytret som måler bra. så lipper man å stresse med noe annet en høytalere, plassering og akustikk - det er i grunn nok bare det!

    mvh
    OMF
     

    fodera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    Nice, Fodera! Du viser en enestående evne til å ta til deg denne debattens argumenter. Bestemannspremien sendes i posten.

    Mvh
    Roysen
    Du føler ikke at du av og til møter deg selv i døra ?
    Jeg synes rett å slett at du aldri krediterer andre debatanter noen som helst troverdighet foruten de som er absolutt enig med deg i alt..... ????

    Så send gjerne bestemannspremie i posten du....... Du er fullstendig klar over at situasjonen i highend markedet ikke er så svart/hvit som du med flere fremstiller den som, men du gidder ikke å tilkjennegi at du vet for det vil destruere imaget og argumentasjonen
    dere prøver å fremstå med..... Det er trist Roysen fordi jeg har sinnsyk respekt for din audiofile entusiasme rundt det å eie de beste produkter som har blitt produsert/produseres.
    Men du må ikke dermed få alle andre til å fremstå som idioter bare fordi de har en litt annen mening om at alt ikke er svart og hvit... Du blir nemlig ikke mindre respektert av å erkjenne at forholdet pris-kvalitet nødvendigvis ikke har sammenheng..

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Noen som faktisk tror på det Goldmund hevder i den markedsføringen der?

    Mvh
    Roysen
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    marsboer skrev:
    65finger skrev:
    Dette er ikke noen debatt med mening! Det er en typisk HFSdebatt. Dette forumet har ingen fremtid
    Visst har det en fremtid! Slike diskusjoner som denne er 100 ganger mer underholdende enn slappe "Hvilken receiver til 4000kr?"-diskusjoner på avforum!

    Jeg synes det er konge at diskusjonen sklir bort fra topic, når topic er så håpløst i utgangspunktet ;D
    joda men etter 3-4 runder med det samme gnålet kan det være greit å skifte topic
     

    fodera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    bambadoo skrev:
    Goldmund klarer da å måle seg til lyden.
    Wedonotlisten…

    The problem in listening to an Audio component is the automatic compensation made by the brain.

    If High-End Audio Manufacturers tell you they have to design their product by listening, it means they believe Audio is Magic and cannot be measured.

    Don’t believe them…Everything is measurable. So, send them back to school!

    When we listen (yes, we do too!), it is only to check one parameter at a time, and only to be able to correlate it with measurement.

    You cannot tune a whole product like that.

    We, at Goldmund, absolutely never listen to our components before releasing them to the market. But we have a pretty good idea on how they will sound, because we do measure them…
    http://goldmund.com/technology/
    Men dette er gammelt nytt.

    Er forøvrig endel sleivspark ute og går i tråden. Dask på lanken til de som føler seg truffet.
    Det har du rett i.... jeg er en av dem....

    Roysen !

    Jeg kan ikke fri meg fra denne linken.......... Den bør du lese i all særdeleshet og så går du tilbake og leser innholdet du har bidratt med i denne tråden..( noe av det )
    Du har jo angivelig Goldmund på listen din....over ultra highend produkter...( du eier da også )
    Min henvisning til deg var feil det var ikke Soulution men GOLDMUND...... men det viste du vel allerede i og med at du ikke svarte.... ;)

    mvh
     

    fodera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    Noen som faktisk tror på det Goldmund hevder i den markedsføringen der?

    Mvh
    Roysen
    Ærlig talt Roysen... ??? ??? ???

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    fodera skrev:
    Roysen skrev:
    Noen som faktisk tror på det Goldmund hevder i den markedsføringen der?

    Mvh
    Roysen
    Ærlig talt Roysen... ??? ??? ???

    mvh
    Ærlig talt? Spørsmålet står fast. Så lenge man ikke kan måle hvordan noe lyder, hvordan kan man da vite hva man slipper på markedet uten å supplere målingene med lytting.

    Er det faktisk noen som tror Goldmund i denne uttalelsen?

    Mvh
    Roysen
     

    DR HEE

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.05.2007
    Innlegg
    76
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    "When we listen (yes, we do too!), it is only to check one parameter at a time, and only to be able to correlate it with measurement."

    Her gjør vel ikke GOLDMUND det så veldig annerledes enn det store flertall av produsenter av lydprodukter ?

    Det er vel faktisk på denne måten, altså hvordan en endring på det målemessige, gir utslag på lyden, at en
    utvikler av lydprodukter kan lære seg hvor viktig ( eller ikke ) en endring av kretsløsninger i et produkt er.
    Samtidig erfarer en jo hvilke lydmessige forandringer som skjer !

    At de etterhvert opparbeider seg en erfaring til å bedre kunne forutse de lydmessige endringene basert på
    måledata, vil jo nettopp være et resultat av den "lyttende" evalueringen.
     

    kneip

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2010
    Innlegg
    137
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    fodera skrev:
    Roysen skrev:
    Noen som faktisk tror på det Goldmund hevder i den markedsføringen der?

    Mvh
    Roysen
    Ærlig talt Roysen... ??? ??? ???

    mvh
    Ærlig talt? Spørsmålet står fast. Så lenge man ikke kan måle hvordan noe lyder, hvordan kan man da vite hva man slipper på markedet uten å supplere målingene med lytting.

    Er det faktisk noen som tror Goldmund i denne uttalelsen?

    Mvh
    Roysen
    Poenget er vel at man kan måle seg til hvordan en komponent ikke låter, dvs at man kan kvalifisere den som transparent.
     

    fodera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    fodera skrev:
    Roysen skrev:
    Noen som faktisk tror på det Goldmund hevder i den markedsføringen der?

    Mvh
    Roysen
    Ærlig talt Roysen... ??? ??? ???

    mvh
    Ærlig talt? Spørsmålet står fast. Så lenge man ikke kan måle hvordan noe lyder, hvordan kan man da vite hva man slipper på markedet uten å supplere målingene med lytting.

    Er det faktisk noen som tror Goldmund i denne uttalelsen?

    Mvh
    Roysen
    Roysen synes du ikke selv at du sliter med agrumentasjonen når du hevder Goldmund farer med løgn om sin egen fremstillingsprosess ? Hvis du ikke ser det selv så er du i ferd med å drite deg loddrett ut i argumentasjonen hvis du virkelig mener dette ? Jeg begynner seriøst å bli bekymmret over bidragene dine..... :-\

    Når du turer frem med å fornekte "fakta" selv fra produsentene som du fremhever i ellers positive ordlag må du da vel forstå at mange ikke kan ta deg seriøst lengre...

    I beste mening Roysen......

    mvh
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    ...også var det den biten med å vise litt folkeskikk og slikt. Personangrep er ikke OK og dere grenser veldig nært. Jeg foreslår at deltakerne i denne tråden trekker pusten og tenker seg om, ellers blir det jobb på oss moderatorer.

    Mbare - moderator
     

    fodera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    fodera skrev:
    Roysen skrev:
    fodera skrev:
    Roysen skrev:
    Noen som faktisk tror på det Goldmund hevder i den markedsføringen der?

    Mvh
    Roysen
    Ærlig talt Roysen... ??? ??? ???

    mvh
    Ærlig talt? Spørsmålet står fast. Så lenge man ikke kan måle hvordan noe lyder, hvordan kan man da vite hva man slipper på markedet uten å supplere målingene med lytting.

    Er det faktisk noen som tror Goldmund i denne uttalelsen?

    Mvh
    Roysen
    Roysen synes du ikke selv at du sliter med agrumentasjonen når du hevder Goldmund farer med løgn om sin egen fremstillingsprosess ? Hvis du ikke ser det selv så er du i ferd med å drite deg loddrett ut i argumentasjonen hvis du virkelig mener dette ? Jeg begynner seriøst å bli bekymmret over bidragene dine..... :-\

    Når du turer frem med å fornekte "fakta" selv fra produsentene som du fremhever i ellers positive ordlag må du da vel forstå at mange ikke kan ta deg seriøst lengre...

    I beste mening Roysen......

    mvh
    Jeg er ikke ute etter deg og anser deg heller ikke som fiende på noen som helst måte.
    Derimot har jeg EKSTREMT stor respekt for deg...... Jeg mener det virkelig ikke vondt på noen som helst måte... Men du kan ikke være bekjent av å argumentere slik...

    Håper du forstår at jeg blir veldig forbauset ???

    mvh
     

    fodera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    Mbare skrev:
    ...også var det den biten med å vise litt folkeskikk og slikt. Personangrep er ikke OK og dere grenser veldig nært. Jeg foreslår at deltakerne i denne tråden trekker pusten og tenker seg om, ellers blir det jobb på oss moderatorer.

    Mbare - moderator
    Er klar over det..... og beklager det...........

    Men håper virkelig at Roysen kan se litt mellom linjene at det ikke er vondt ment, men bruk av dårlige ord i mangel på bedre... rett å slett fordi jeg ikke tror det jeg leser...

    mvh
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Den flatet ut etter at Audio note begynte å lage dacer,så det så...

    Mvh.
     

    DR HEE

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.05.2007
    Innlegg
    76
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Fodera !

    GOLDMUND skriver jo at de kombinerer måling og lytting.

    Det gjør de vel også faktisk lurt i !
     

    fodera

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    DR HEE skrev:
    Fodera !

    GOLDMUND skriver jo at de kombinerer måling og lytting.

    Det gjør de vel også faktisk lurt i !
    Ja man kan jo velge å legge trykk der det har størst effekt.........på argumentasjonen..
    Jeg tror de fleste greier å lese innholdet uten å måtte selektere hva som er det egentlige innholdet.... Som sagt jeg har lest alt både nå og tidligere ;)

    Er forøvrig enig i at måling og lytting er logisk.... I mitt system til noen hundre tusen har ikke fremstillings-metodene bekymmret meg nevneverdig da jeg er sånn høflig fornøyd med investeringen....

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Fodera,

    Med de siste innleggene dine tar jeg ikke det du skriver alvorlig lenger og vil i det minste bli ignorert av meg.

    For the record - markedsføringen til Goldmund er selvsagt en overdrivelse for å treffe et spesiellt markedssegment som normal audiofil subjektiv rettet markedsføring ikke når.

    Hvilke highend hifi produsenter bruker ikke kreative argumenter i sin markedsføring? Produktene holder ofte høy kvalitet likevel.

    Dette har imidlertid lite med kvaliteten på produktene deres som er markedsledende på de fleste områder. Dessverre medfører dette også høyeste prisklasse i markedet, men som nevnt tidligere kvalitet koster penger.


    Mvh
    Roysen
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge vi ikke en gang er enige om hva som kvalitetsforskjeller, så er det en rimelig håpløs debatt. En leir mener det er egne subjektive opplevelser ene og alene. Og den andre leiren virker til å være enig om at transparens er den parameteren som kan brukes.

    Påstand fra meg:
    Et oppsett med en kilde til 1500 kr (f.eks ESI Juli@ og PC) og en del gode akustiske tiltak vil fint spille ringer rundt samme oppsett uten de akustiske tiltakene men med en kilde til 600k. Enig?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    orso skrev:
    Så lenge vi ikke en gang er enige om hva som kvalitetsforskjeller, så er det en rimelig håpløs debatt. En leir mener det er egne subjektive opplevelser ene og alene. Og den andre leiren virker til å være enig om at transparens er den parameteren som kan brukes.

    Påstand fra meg:
    Et oppsett med en kilde til 1500 kr (f.eks ESI Juli@ og PC) og en del gode akustiske tiltak vil fint spille ringer rundt samme oppsett uten de akustiske tiltakene men med en kilde til 600k. Enig?
    det gjenstår å høre men ikke umulig
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.153
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nå er det direkte sjikanerende uttrykk som blir brukt. Faktisk utskjelling. Ett innlegg er moderert.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    orso skrev:
    Så lenge vi ikke en gang er enige om hva som kvalitetsforskjeller, så er det en rimelig håpløs debatt. En leir mener det er egne subjektive opplevelser ene og alene. Og den andre leiren virker til å være enig om at transparens er den parameteren som kan brukes.

    Påstand fra meg:
    Et oppsett med en kilde til 1500 kr (f.eks ESI Juli@ og PC) og en del gode akustiske tiltak vil fint spille ringer rundt samme oppsett uten de akustiske tiltakene men med en kilde til 600k. Enig?
    Øøøh.... NEI!

    mvh
    Proffen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    orso skrev:
    Så lenge vi ikke en gang er enige om hva som kvalitetsforskjeller, så er det en rimelig håpløs debatt. En leir mener det er egne subjektive opplevelser ene og alene. Og den andre leiren virker til å være enig om at transparens er den parameteren som kan brukes.

    Påstand fra meg:
    Et oppsett med en kilde til 1500 kr (f.eks ESI Juli@ og PC) og en del gode akustiske tiltak vil fint spille ringer rundt samme oppsett uten de akustiske tiltakene men med en kilde til 600k. Enig?
    Det er en drøy påstand du ikke har belegg for Orso. I det minste når man ikke vet mer om resten av anlegget. Sannsynligheten for at du tar feil er stor.

    Mvh
    Roysen
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Så lenge det ikke finnes tilstrekkelig gode objektive metoder å bevise det på blir det nok en utfordring for de fleste å bevise noe som helst annet enn enkelt parametere.

    Mvh
    Roysen
    Det finnes opbjektive metoder men du nekter å ta det innover deg. Du synes også å heve deg over resten av arten Homo Sapiens som desverre ikke har et eksakt sansesystem, men er utsatt for utstrakte placebofenomener.
    Det jeg ikke skjønner er hvorfor noen audiofile ikke ønsker å skille subjektivt opplevd fra reelle fenomener. Det fryktelig mye penger å spare....
     

    DR HEE

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.05.2007
    Innlegg
    76
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Så lenge vi ikke en gang er enige om hva som kvalitetsforskjeller, så er det en rimelig håpløs debatt. En leir mener det er egne subjektive opplevelser ene og alene. Og den andre leiren virker til å være enig om at transparens er den parameteren som kan brukes.

    Påstand fra meg:
    Et oppsett med en kilde til 1500 kr (f.eks ESI Juli@ og PC) og en del gode akustiske tiltak vil fint spille ringer rundt samme oppsett uten de akustiske tiltakene men med en kilde til 600k. Enig?
    Hvis det dyreste anlegget blir plassert i en tom betongbunker, er jeg helt enig med deg,
    hvis ikke
    Proffen skrev:
    Øøøh.... NEI!

    mvh
    Proffen
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    orso skrev:
    Så lenge vi ikke en gang er enige om hva som kvalitetsforskjeller, så er det en rimelig håpløs debatt. En leir mener det er egne subjektive opplevelser ene og alene. Og den andre leiren virker til å være enig om at transparens er den parameteren som kan brukes.

    Påstand fra meg:
    Et oppsett med en kilde til 1500 kr (f.eks ESI Juli@ og PC) og en del gode akustiske tiltak vil fint spille ringer rundt samme oppsett uten de akustiske tiltakene men med en kilde til 600k. Enig?
    Hva har akustiske tiltak å gjøre med kvaliteten på kilder?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Det er en drøy påstand du ikke har belegg for Orso. I det minste når man ikke vet mer om resten av anlegget. Sannsynligheten for at du tar feil er stor.

    Mvh
    Roysen
    Jeg mener det er godt fundamendert i hva man vet om hva som er viktigst for gjengivelse av lyd. Jeg vet ikke om akkurat en tilsvarende eksempel er blitt gjort, men man vet utifra både målinger og blindtester at forskjell mellom en middels kilde og en bedre enn er veldig liten. Du kan gjerne hevde noe annet Roysen og rope så høyt du kan, men det har du faktisk ikke belegg for. For det andre vet man at foruten frekvensrespons, så er refleksjoner fra rommet og etterklangstid som er de viktigste områdene for god lyd. Og da kan man i grunnen legge to og to sammen selv.

    Mener man noe annet, så vil jeg gjerne se gode argumenter. Holder å ikke si NEI proffen ;D

    Så kan jeg legge til mange har erfart deg jeg beskriver. Det er litt for å sette kilder i et større perspektiv. Sammenlignet med høyttalere og rom, så er betydningen liten. Forsterkeri har også større betydning for lyden. Og heldigvis trenger man ikke betale mye for en kilde som gir svært god lyd. Kvalitetsforskjeller fra f.eks en T C Electronic Konnekt 24D og til noe bedre er marginalt. Ikke nødvendigvis en uvesentlig forbedring, men det er i alle fall ikke der jeg ville ha begynt og lagt budsjettet mitt. Prioriterer man å jobbe med best mulig frekvensrespons, akustikk, høyttalere med lav forvrengning, så mye membranarealet man har råd til, forsterkeri til å drive høyttalerne så får man kjempe lyd uten å bruke spesielt mye på en kilde. Men hiv gjerne i en DAC til 10-15 høvdinger om man har råd og kutt ut drivverk. Dagens tips herfra.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn