Diverse Når er man fornøyd og senker skuldrene?

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
16.989
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Skuldrene er senket for lengst, men det rare er at når jeg er virkelig fornøyd med lyden, så får jeg lyst til å oppgradere.
Tenker på hva mere er det å hente. Tror det beste er en tur til legen;-)
Legen kan være løsningen.....og i noen tilfeller må behandlingen utføres flere ganger.
Det er ingen SKAM å være fornøyd med det man har..., men ikke fullt så moro?

Vis vedlegget 560315 Vis vedlegget 560315
Oioioi. Det er håp. Tipper skuldrene senkes ganske kraftig etter den behandlingen;-) Spørsmålet er om likegyldighet er svaret. Tror det ligger i menneske sin natur, at en alltid har lyst til å forbedre ting. Tror det er litt av drivkraften vår. Og det skal vi være glad for.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Veien er selve målet, men noen parkerer alt for tidlig......og tror de er i mål......eller "føler" at alt sitter som ei kule.....sorry ;)
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
16.989
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Å føle at en er i mål, er som regel forbigående. Men hvis jeg er direkte missfornøyde med lyden, så får jeg ikke lyst til å oppgradere. Da blir jeg bare lei og har lyst til å avslutte. Når det låter bra, vil jeg bare videre på reisen:)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.820
Antall liker
5.470
Sted
Holmestrand
Mine skuldre sank betydelig da jeg fikk inn SAT Amplifix.
Helt ned etter at ProAcene kom i hus.
Ikke sikkert alle er like imponert, men for meg spiller dette veldig fint.
:)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
For meg har skuldersenkingen blitt utløst av to forhold som henger sammen og som må oppnås samtidig; jeg lar volumknappen være i fred og jeg setter på enda en plate. Da kommer en periode hvor jeg er fornøyd.
Så kommer etterhvert oppgradering/nedgraderingstrangen som jeg ofte kaller sidegradering! Det blir hverken dårligere eller bedre, men annerledes. Uten at man riktig er klar over det så forlates den gode lyden, skuldrene heves, volumpotmeteret går opp og ned og det spilles gamle testplater...
Så etter en stund er man forhåpentligvis på rett spor igjen - og fokus går igjen i retning musikk. Slik har det vært siden 1978 egentlig...
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.608
Antall liker
14.546
Sted
Langesund
Veien er selve målet, men noen parkerer alt for tidlig......og tror de er i mål......eller "føler" at alt sitter som ei kule.....sorry ;)
Sorry:confused: Men da vet vi hvor vi skal ringe når vi har parkert for en stund.... så vi får bekreftet om vi har parkert for tidlig eller ikke;)
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.005
Antall liker
12.886
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Kan jeg senke skuldrene, og si meg førnøyd?
Muligens ikke, med en slik tilstand i hula.

20191115_182125.jpg


...men jeg håper å kunne la ambisjonsnivået hvile litt i løpet av neste år en gang....når alt er skrudd sammen.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Her i huset er det klang og tonal balanse som avgjør. Man har lett for å velge det som briljerer med detaljer, oppløsning og dynamikk. Men det er korrekt tonal balanse som får undertegnede til å senke skuldrene.

Videre er det viktig at man har råd til å gjøre et bomkjøp for å kunne senke skuldrene. Har man kjøpt noe som koster så det svir så skaper det gjerne litt høye skuldre om det ikke innfrir.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.608
Antall liker
14.546
Sted
Langesund
Her i huset er det klang og tonal balanse som avgjør. Man har lett for å velge det som briljerer med detaljer, oppløsning og dynamikk. Men det er korrekt tonal balanse som får undertegnede til å senke skuldrene.

Videre er det viktig at man har råd til å gjøre et bomkjøp for å kunne senke skuldrene. Har man kjøpt noe som koster så det svir så skaper det gjerne litt høye skuldre om det ikke innfrir.
Det har du helt rett i og det er lett for oss som styrer target for "best" mulig resultat og henge seg opp i mørk bakgrunn tydelige detaljer og snapp i gitarstrenger og lignende.
Klangfargene som gjør alt mer troverdig er viktigere, for lave skuldre. Det er vel egentlig det som er detaljer:)
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.835
Antall liker
16.057
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Kan jeg senke skuldrene, og si meg førnøyd?
Muligens ikke, med en slik tilstand i hula.

Vis vedlegget 560349

...men jeg håper å kunne la ambisjonsnivået hvile litt i løpet av neste år en gang....når alt er skrudd sammen.
Ingen grunn til å la seg stresse av det der. Er det ikke slik de fleste DIY høyttalere ser ut da ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Kanskje et lite sidespor her, men et genuint spørsmål til de som er i stand til å lage ting selv: Bruker dere aktiv deling i stor grad, noe som i min verden gir en fleksibilitet som passive delefiltre aldri kan gi, eller er tanken om det analoge viktigere?
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Svaret er (for min del, så langt)

Anlegg som vist, med Chick Corea over Blu-ray. Fra Barcelona. Med et par utrolige flamenco-dansere, Auxi Fernandez og Tomasito Romero på gulvet. Gåsehud og tårer i øyekroken. Formidabelt!

DA kan man senke skuldrene og være fornøyd:)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.005
Antall liker
12.886
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Kanskje et lite sidespor her, men et genuint spørsmål til de som er i stand til å lage ting selv: Bruker dere aktiv deling i stor grad, noe som i min verden gir en fleksibilitet som passive delefiltre aldri kan gi, eller er tanken om det analoge viktigere?
Aktiv deling/DSP, ja for min egen del.
Men det er de som også lager/bruker passive filtre.
Hva som fungerer og låter best er jeg usikker på da jeg ikke har hørt så mange DIY anlegg med med passive filtre.

Og begge leirer senker vel kanskje heller ikke skuldrene oftere enn de som kjøper kun ferdig vare.

Forskjellen blir vel at DIY folket skrider til verket på en annen måte. Istedenfor for å lese om og sikle på nye høyttalere, så funderer vi på nye konstruksjoner og ekslusive høyttaler elementer.

...hva om jeg jeg gjør slik eller sånn, og kjøper denne denne driveren...osv, osv.
Og slik går nu dagene...:p
 
Sist redigert:

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Kanskje et lite sidespor her, men et genuint spørsmål til de som er i stand til å lage ting selv: Bruker dere aktiv deling i stor grad, noe som i min verden gir en fleksibilitet som passive delefiltre aldri kan gi, eller er tanken om det analoge viktigere?
Akriv deling/DSP, ja for min egen del.
Men det er de som også lager/bruker passive filtre.
Hva som fungerer og låter best er jeg usikker på da jeg ikke har hørt så mange DIY anlegg med med passive filtre.

Og begge leirer senker vel kanskje heller ikke skuldrene oftere enn de som kjøper kun ferdig vare.

Forskjellen blir vel at DIY folket skrider til verket på en annen måte. Istedenfor for å lese om og sikle på nye høyttalere, så funderer vi på nye konstruksjer og ekslusive høyttalelementer.

...hva om jeg jeg gjør slik eller sånn, og kjøper denne denne driveren...osv, osv.
Og slik går nu dagene...:p
DIY er etter mitt syn et eeget «univers» (som de sier nå om dagen).

De karene der får fram noe som jeg ennå ikke har fått tak i. Men d er sikkert veldig bra:rolleyes:
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.680
Torget vurderinger
1
Jeg har egentlig senket skuldrene lenge uten å være klar over det når det gjelder lyd hjemme, ting bare fungerer nå. Jeg vet det finnes bedre anlegg (som også koster mye mer) og som i tillegg er bælstore så jeg faktisk ikke får de inn i stua. Jeg er fornøyd, og dama er fornøyd (med designet, og ikke for mange bokser.. Og det er vel det viktigste?). :)
Jeg har vært innom og hørt på noen horn som imponerte stort, men de var også veldig store så de vet jeg at jeg ikke får plass til rett og slett. Men joda, nå har jeg bodd samme plassen ganske lenge og har hatt stereoen lengre enn det igjen. Så den blir nok stående i noen år til, og tviler på at det blir noe annet før man evnt. flytter en gang i fremtiden til et større hus som man gjerne vil være med i prosessen selv på for å planlegge romløsningen i. Men akkurat nå så er hverken nytt hus eller anlegg i tankeboksen engang, det gjelder kanskje å ha flere hobbyer å drive på med og da gjerne noe man kan drive på med samtidig som man har noe god musikk å høre på samtidig. :)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Her i huset er det klang og tonal balanse som avgjør. Man har lett for å velge det som briljerer med detaljer, oppløsning og dynamikk. Men det er korrekt tonal balanse som får undertegnede til å senke skuldrene.
Vel talt.
Klang og tonal balanse først og viktigst, ja, og det kan man oppnå med utstyr til 5k som med 100k kr. Alt annet får komme som bonus. Men det er antagelig ønsket/tørsten etter å få alt annet også som er drivkraften (bytter/oppgraderinger), antar jeg.
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Rimelig lave skuldre i øyeblikket, som jeg har trodd så mange ganger tidligere. utallige ganger faktisk. Denne gangen står det på høytalerne. Kunne tenkt meg litt dypere frekvens på papiret, selv om 32Hz spiller bra nok. Sub vil jeg ikke ha. Er veldig glad i klasse D oppsettet mitt. Flere burde hørt det, men det må jo høres i USA for tiden ettersom jeg vet. Tror ingen ville tape på det agenturet.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.195
Antall liker
2.668
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Kanskje et lite sidespor her, men et genuint spørsmål til de som er i stand til å lage ting selv: Bruker dere aktiv deling i stor grad, noe som i min verden gir en fleksibilitet som passive delefiltre aldri kan gi, eller er tanken om det analoge viktigere?
Super tråd , jeg får si som joe walch synger , Iam a analog man, for det er jo en eviglang reise , tro , filosofi og kommitment , nesten religion .
Tidlig begynnte jeg selv med diy , for å kunne på virke resultatet min vei ,som regel begrenset i ferdig hi fi.Det ble ikke alltid billigere , men jeg har kunnet bygge i step etter økonomi .Man lærer og blir mer bevisst på valg etter tid .Jeg byttet høytalere feks for 2-3 år siden , og jeg visste hva jeg gikk til , jeg har utkast av 8 ulike filter typer feks, i tilleg mine egne ,Til sist kommer man i mål , dvs skuldrene kan senkes, og det er når du stter deg ned for å lytte " ikke for å justere , eller gruble på om fasen nå var korrekt eller nivået rett .Du kan putte på hva det skal være ,
Noen av referansene mine tidlig var eletronisk deling og I min søken på det perfekte "innebar mye filter designs og topologier , frekvenser filter steilheter , ledninger og kabler over allt ,
For 15 år siden gikk jeg lei, bestemmte meg for å lage en mammuth amp , min siste , den skulle drive det mest komplexe uten ånde nød , tilmed Apogee ned til 1 ohm .Denne avgjørelsen har jeg alldri angret , men det var ett ambisøst prosjekt som tok meg 2,5 år :Det ble laget bygge tegninger tilmed 2 identiske prototyper "
Jeg synes det er mye letterere å evaluere en forandring i ett stereo enn multi amp system feks
Min siste nå feks var luft kobber spoler vs flat foil , det gav meg ikke store tvilen :)
'Allt handler om filosofi, ja jeg kommer lettere i mål nå for tiden enn da jeg startet for over 35 år siden ,
Vel så hadde jeg en far som var hi fi gal og , og forsto ikke hvor bra det var før alle " skulle hjem til oss for å høre musikk.Jeg husker bare hvor fortvilet jeg var da jeg flyttet hjemme fra , med min fergusom forsterker og noen exspert høytalere , og forsto ikke ett bøss om hvordan det hadde seg .Der startet reisen min inn i gal skapen " som har gitt meg uendelig glede i gode og dårlige tider . Husker noen audio scan ?:)Fostex , nikko , coral , dynavektor , stax , accuphase , oohhh
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.195
Antall liker
2.668
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg har egentlig senket skuldrene lenge uten å være klar over det når det gjelder lyd hjemme, ting bare fungerer nå. Jeg vet det finnes bedre anlegg (som også koster mye mer) og som i tillegg er bælstore så jeg faktisk ikke får de inn i stua. Jeg er fornøyd, og dama er fornøyd (med designet, og ikke for mange bokser.. Og det er vel det viktigste?). :)
Jeg har vært innom og hørt på noen horn som imponerte stort, men de var også veldig store så de vet jeg at jeg ikke får plass til rett og slett. Men joda, nå har jeg bodd samme plassen ganske lenge og har hatt stereoen lengre enn det igjen. Så den blir nok stående i noen år til, og tviler på at det blir noe annet før man evnt. flytter en gang i fremtiden til et større hus som man gjerne vil være med i prosessen selv på for å planlegge romløsningen i. Men akkurat nå så er hverken nytt hus eller anlegg i tankeboksen engang, det gjelder kanskje å ha flere hobbyer å drive på med og da gjerne noe man kan drive på med samtidig som man har noe god musikk å høre på samtidig. :)
Da heter det DIY hifi :) i allefall en av de
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Senket skuldrene mye sist gang jeg gikk på en økonomisk smell. Solgte unna det meste og kjøpte inn litt for å ha mulighet å lytte på musikk. Så for meg har skuldersenkinga mye med hvor mye eller lite jeg har å rutte med.

Nå har jeg hatt et reserveanlegg ganske lenge.. Jeg kommer hjem og gleder meg til å sette meg ned å spille musikk. Sitter litt på bruktbørsene å titter, det er mye jeg har tidligere i karrieren har drømt litt om å eie. Men nå så er det lite jeg "har lysst på" Tar det som et tegn på at jeg trives der jeg er. Og at jeg bruker tiden min på andre ting enn det stadige jaget etter noe nytt, annet eller hva det er som driver oss til å ville gjøre endringer.

Selfølgelig, hadde lottoen tikket inn så er jeg rimelig trygg på at jeg hadde handlet inn noen greier. For jeg vet det finnes bedre, men det får meg ikke til å mislike det som står her idag.
 

Tears

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2018
Innlegg
134
Antall liker
64
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
0
Interessant problemstilling. For meg er det heldigvis enkelt.

Skuldrene går ned når jeg setter meg ned i stolen og ser på høyttalerne, kablene og forsterkerne. Så går de ned en tomme ekstra når musikken går på og øynene lukkes.
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.337
Antall liker
8.420
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Rimelig lave skuldre i øyeblikket, som jeg har trodd så mange ganger tidligere. utallige ganger faktisk. Denne gangen står det på høytalerne. Kunne tenkt meg litt dypere frekvens på papiret, selv om 32Hz spiller bra nok. Sub vil jeg ikke ha. Er veldig glad i klasse D oppsettet mitt. Flere burde hørt det, men det må jo høres i USA for tiden ettersom jeg vet. Tror ingen ville tape på det agenturet.
subber er ikke lett å få til. Må heller bygge ett bassystem.
Så du får kuttet av de andre elementene.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.247
Antall liker
4.383
Torget vurderinger
0
For min del har målet tatt litt «brodden» av interesssen. Jeg vet hva som vil gi meg flere hakk bedre lyd, men gidder ikke for øyeblikket. Har funnet roen med lyden i dagens stue som jeg har hatt i tre år nå. I sommer kjøpte jeg meg nye høyttalere litt på gammel vane. Rett og slett fordi det føltes for dumt å la muligheten for enda bedre lyd gå fra meg. Lyden er bedre nå, men hadde klart meg uten.

Entusiasmen for god lyd har derimot ikke blitt svekket og bruker anlegget minst like mye som før. Kjenner meg litt igjen i Olav2 sin lydfilosofi, men er litt seinere og tregere i oppfattelsen enn han og har brukt lenger tid.

Jeg har en tendens til å måtte begynne litt på nytt når jeg bytter lytterom, så vi får se hva som skjer neste gang jeg får nytt rom. :)
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.608
Antall liker
14.546
Sted
Langesund
For min del har målet tatt litt «brodden» av interesssen. Jeg vet hva som vil gi meg flere hakk bedre lyd, men gidder ikke for øyeblikket. Har funnet roen med lyden i dagens stue som jeg har hatt i tre år nå. I sommer kjøpte jeg meg nye høyttalere litt på gammel vane. Rett og slett fordi det føltes for dumt å la muligheten for enda bedre lyd gå fra meg. Lyden er bedre nå, men hadde klart meg uten.

Entusiasmen for god lyd har derimot ikke blitt svekket og bruker anlegget minst like mye som før. Kjenner meg litt igjen i Olav2 sin lydfilosofi, men er litt seinere og tregere i oppfattelsen enn han og har brukt lenger tid.

Jeg har en tendens til å måtte begynne litt på nytt når jeg bytter lytterom, så vi får se hva som skjer neste gang jeg får nytt rom. :)
Skal etter hvert besøke kinoen til din trompet-kollega, og hvis det planlegges litt kan det kanskje hende jeg klarer to fluer i en smekk.:)
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.247
Antall liker
4.383
Torget vurderinger
0
For min del har målet tatt litt «brodden» av interesssen. Jeg vet hva som vil gi meg flere hakk bedre lyd, men gidder ikke for øyeblikket. Har funnet roen med lyden i dagens stue som jeg har hatt i tre år nå. I sommer kjøpte jeg meg nye høyttalere litt på gammel vane. Rett og slett fordi det føltes for dumt å la muligheten for enda bedre lyd gå fra meg. Lyden er bedre nå, men hadde klart meg uten.

Entusiasmen for god lyd har derimot ikke blitt svekket og bruker anlegget minst like mye som før. Kjenner meg litt igjen i Olav2 sin lydfilosofi, men er litt seinere og tregere i oppfattelsen enn han og har brukt lenger tid.

Jeg har en tendens til å måtte begynne litt på nytt når jeg bytter lytterom, så vi får se hva som skjer neste gang jeg får nytt rom. :)
Skal etter hvert besøke kinoen til din trompet-kollega, og hvis det planlegges litt kan det kanskje hende jeg klarer to fluer i en smekk.:)
Hmm... Hvilken rekkefølge blir best mon tro?:)
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.608
Antall liker
14.546
Sted
Langesund
For min del har målet tatt litt «brodden» av interesssen. Jeg vet hva som vil gi meg flere hakk bedre lyd, men gidder ikke for øyeblikket. Har funnet roen med lyden i dagens stue som jeg har hatt i tre år nå. I sommer kjøpte jeg meg nye høyttalere litt på gammel vane. Rett og slett fordi det føltes for dumt å la muligheten for enda bedre lyd gå fra meg. Lyden er bedre nå, men hadde klart meg uten.

Entusiasmen for god lyd har derimot ikke blitt svekket og bruker anlegget minst like mye som før. Kjenner meg litt igjen i Olav2 sin lydfilosofi, men er litt seinere og tregere i oppfattelsen enn han og har brukt lenger tid.

Jeg har en tendens til å måtte begynne litt på nytt når jeg bytter lytterom, så vi får se hva som skjer neste gang jeg får nytt rom. :)
Skal etter hvert besøke kinoen til din trompet-kollega, og hvis det planlegges litt kan det kanskje hende jeg klarer to fluer i en smekk.:)
Hmm... Hvilken rekkefølge blir best mon tro?:)
Kanskje du har en ide, siden jeg ikke har hørt noen av de i det siste? En god del forandringer hos dere begge har jeg skjønt..
 
Sist redigert:

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.247
Antall liker
4.383
Torget vurderinger
0
Det går nok ut på det samme skulle jeg tippe.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.576
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Skuldrene har vel en tendens til å senke seg og livet føles godt i de stundene hvor man benker seg foran anlegget, setter på musikk, demper belysningen og føler at musikken kryper under huden på en og har "terapeutisk" effekt.
I slike situasjoner trenger man ikke nødvendigvis lytte på 90db, og musikken trenger ikke å være sk "typisk hifi" - det er heller snakk om å finne og velge musikk ut fra sinnsstemningen/dagsformen.
I alle fall er det ofte slik for egen del.

Så har man andre stunder, der man spiller "flinkis hifimusikk", der man er mer fokusert på å registrere og vurdere de rent lydmessige kvalitetene i eget oppsett. Noen ganger fordi man har kjøpt seg en ny komponent eller flere, andre ganger fordi man kanskje har hørt andre/nye komponenter en eller annen plass, i et eller annet annet oppsett - hvor man plusselig ble obs på detaljer eller kvaliteter man kanskje ikke husker fra eller har i eget oppsett. Da har skuldrene en tendens til å heve seg en ørliten tanke, og så er man "på kjøret igjen" - aka oppgraderingsspøkelset....

Et tegn på at man "er fornøyd og skuldrene senker seg", kan være perioder hvor det går "lenge" mellom hver gang man bytter komponenter i eget oppsett. Slike perioder med sjeldne utbyttinger inntreffer gjerne fordi man føler at man har kommet i mål, noe som har en tendens til å ikke holde helt vann i lengden....;)

mvh
Proffen
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.257
Antall liker
9.491
Torget vurderinger
2
Nå har jeg fått musikkstuen tilbake etter 15 mnd okkupasjon....deilig å nytemusikk på et ordentlig anlegg igjen
acc.jpg

t1.JPG
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.337
Antall liker
8.420
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Blir mer og mer fornøyd for tiden.
Satt 2 timer igår, med ren nytelse.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.337
Antall liker
8.420
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Blir mer og mer fornøyd for tiden.
Satt 2 timer igår, med ren nytelse.
Mulig litt mindre nivå nedover gjør at du opplever mer smekk og naturlighet. For mye nivå i den nederste bassen er i mine ører ganske ødeleggende
Præcis det ødelægger perceptionen i de områder som er langt vigtigere for totaloplevelse.
Ikke nødvendigvis, hvis man har full kontroll på rommet.
Men får man en etterhengende slepende bass i tid, er jeg helt enig.
Det er ikke særlig gøy å høre på, men der ligger jeg ganske bra til.
Innenfor ca 350ms ved 30hz med støygulvet på 45 db.
 

Teobald

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2002
Innlegg
443
Antall liker
402
Så mye handler om å finne noe bedre, lete etter ulyder og forvrengning, søke den klangen man liker og så videre. Det er en prosess som man må gå gjennom for å finne den gode lyden. For noen er det gjennomsiktighet for andre er det kos og stemning som teller. Det er et tema for mange debatter.

Et hifi-oppsett kan bygges på utallige måter, og det er ikke noe som er riktig eller galt. Bare mange veier til Roma.

For de kommersielle aktørene er det viktig at folk aldri blir fornøyd, for da slutter de jo å handle...

Jeg har vært gjennom dette så det rekker. Hatt virkelig god lyd, men likevel var det alltid noe som manglet. Den gnagende følelsen av .. hva hvis jeg bytter ut den men den.. blir det en oppgradering? Man kommer ikke utenom dette og man kan ikke kjøpe seg erfaring, ikke i annen forstand enn at man kan bytte ting oftere og skynde på prosessen en smule.

Men det jeg vil frem til med det hele er spørsmålet om når man er i havn, når er man fornøyd med enten det hele eller komponenter.

Mister man interessen når man er i mål, og er det bare veien og reisen som er verdt noe?
Pussig, det er på en måte der jeg er nå. Når jeg spiller musikk, så glemmer jeg egentlig anlegget. Det er egentlig ingenting som distraherer meg fra musikken. Den fyller hele rommet fra gulv til tak 360 grader med lag på lag av detaljer. Jeg er liksom sammen med musikerne. Diskanten er så god at den er liksom ikke der. Jeg har rullebass når den skal være der (parketten bølger seg). Jeg kan egentlig ikke si at jeg har hørt noe vesentlig bedre anlegg.

Nå må jeg tilføye at jeg har ikke hørt så mange gode anlegg og når jeg hører noe vesentlig bedre så kan det hende at skuldrene hever seg igjen. Utvilsomt så er det selvfølgelig mye bedre anlegg der ute, de er bare ikke del av min virkelighet ennå. Jeg lever i illusjonen og trives godt med det. Det er helt greit å innbille seg at man er i mål og jeg håper det varer lenge:p

Æsj, dette skulle være en test på å få til signatur med anleggsinfo. Fikk det ikke til :confused:
 
Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.576
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kan det hele avhenge av om en er:
1) opptatt av/interessert/glad i musikk i seg selv?

2) jakten på bedre og mer matchende komponenter, som bidrar til bedre subjektive opplevelser?

For egen del er jeg nok MEST på 1), men vet at 2) også betyr noe.

mvh
Proffen
 
Topp Bunn