Så har man lov til å gjøre slike ting i Danmark... Hva skulle man gjort i Norge?
http://www.side2.no/helse/article3365225.ece
http://www.side2.no/helse/article3365225.ece
Han skulle fått angret på avgjørelsen, om det skjedde her.Ludo skrev:Så har man lov til å gjøre slike ting i Danmark...
Men han har jo loven i sin hånd... Skal vi sette oss til doms over lovverket da?OivindJ skrev:Han skulle fått angret på avgjørelsen, om det skjedde her.Ludo skrev:Så har man lov til å gjøre slike ting i Danmark...
Husk da loven om skyting i tettbygde områder.Asbjørn skrev:I Norge er det lovlig å skyte løshund som angriper husdyr, men ikke hvis den angriper barn, interessant nok. Da trengs det en tre-trinnsrakett:
1. Kjøp en sau, eller inngå en leasing-avtale på en sau med nærmeste sauebonde.
2. Sett den i tjor på plenen, så slipper du plenklippingen også.
3. Vent på gneldrebikkja med rifla klar.
Det er da ikke den eneste siden ved saken.Ludo skrev:Men han har jo loven i sin hånd...
Nei det er klart at det ikke går. Det ville jo vært ... anarki?Ludo skrev:Men han har jo loven i sin hånd... Skal vi sette oss til doms over lovverket da?OivindJ skrev:Han skulle fått angret på avgjørelsen, om det skjedde her.Ludo skrev:Så har man lov til å gjøre slike ting i Danmark...
Lett å la seg lede av følerier her, hvilket artikkelvinklingen naturligvis har lagt opp til også.bambadoo skrev:For de av oss som vet hvordan en sorgreaksjon tapet av en hund kan oppleves er dette totalt uforståelig.![]()
Ja saken er jo på mange måter føleri vs lov.noruego skrev:Lett å la seg lede av følerier her, hvilket artikkelvinklingen naturligvis har lagt opp til også.
Men lov er lov, og når naboen etter et tjuetalls episoder sier at nok er nok og med henvisning til loven gir skriftlig advarsel om hvilke konsekvenser det vil ha om ikke hundeeieren etter år med klager ikke er bevisst sitt ansvar, så måtte det vel gå som det gikk. Slik jeg leser saken, både på og mellom linjene, så er saken trist fordi en sikkert flott familiehund måtte bøte med livet på grunn av sine egne eieres uansvarlighet, ikke naboens.
Forøvrig, gratulerer med inntreden i XK-klubben.
sikkert trivelig under velmøtenetotte skrev:Både hundeieren og jegeren synes å fortjene hverandre som naboer og jeg er glad jeg slipper å ha kontakt med noen av dem.
En bikkje er en bikkje og ei tispe er faktisk nettopp det. En spade er også bare en spade. Ser ikke problemet.bambadoo skrev:Synes bikkje er et lite positivt ladet ord jeg ??? Vet det er litt geografisk betinget. Føler det blir som om folk skal kalle kona di tispa, bitchen etc.. Men kanskje det kan være på sin plass også av og til![]()
Hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg uansett ikke fått meg til å avlive hunden til hundeeierens barn, uavhengig av hva jeg måtte mene om hundeeierens uansvarlighet og uskikkethet til å ha hund. Det som fremstår som nokså tydelig i denne saken er at naboen har gått lei av at alle hans forsøk på ansvarliggjøring av hundeeieren ikke har ført frem, og at om han bare avleverte hunden på døren eller til politiet nok en gang så var det bare et spørsmål om tid før hunden tuslet innom på nytt.bambadoo skrev:Ja saken er jo på mange måter føleri vs lov.noruego skrev:Lett å la seg lede av følerier her, hvilket artikkelvinklingen naturligvis har lagt opp til også.
Men lov er lov, og når naboen etter et tjuetalls episoder sier at nok er nok og med henvisning til loven gir skriftlig advarsel om hvilke konsekvenser det vil ha om ikke hundeeieren etter år med klager ikke er bevisst sitt ansvar, så måtte det vel gå som det gikk. Slik jeg leser saken, både på og mellom linjene, så er saken trist fordi en sikkert flott familiehund måtte bøte med livet på grunn av sine egne eieres uansvarlighet, ikke naboens.
Forøvrig, gratulerer med inntreden i XK-klubben.
Loven vinner alltid selv om den er feil. Først etter f.eks. en sak som dette kan loven endres.
Om han som drepte hunden ikke var jeger, kunne han f.eks. steinet hunden til døde?
Ellers enig i innlegget ditt. Hundeeier har vært svært uansvarlig og man kan spørre seg om han i det hele tatt er skikket til å eie hund med det ansvar det medfører?
Har fremdeles problemer med å se på kjeledyrdrapsom aller siste utvei. Er nok mange fasetter i saken som ikke vi kjenner til.
PS: Med 10k innlegg må jeg nok bare poste i OT... Blir stående da..
er vel neppe noe borettslag hvis man har skog med villt på eiendommen65finger skrev:sikkert trivelig under velmøtenetotte skrev:Både hundeieren og jegeren synes å fortjene hverandre som naboer og jeg er glad jeg slipper å ha kontakt med noen av dem.
Er selv allergiker. All biltrafikk og spesielt piggdekk må forbys.. Røyking også.Trane skrev:Deres eget ønske om en koseklump er visst mye viktigere enn hensyn til allergikere.
enda godtnoruego skrev:er vel neppe noe borettslag hvis man har skog med villt på eiendommen65finger skrev:sikkert trivelig under velmøtenetotte skrev:Både hundeieren og jegeren synes å fortjene hverandre som naboer og jeg er glad jeg slipper å ha kontakt med noen av dem.
Jeg husker en chihuahua gikk amok ved nabobordet på Heregårdskroa i Frognerparken for noen år siden, men stakkaren nådde ikke opp til setehøyde engang, og pipene (ment som bjeff, antar jeg) hørte man ikke på grunn av all snakkingen. Hadde min egen hund på den tiden (grosser schweizer sennenhund, hann), gjort det samme hadde bord veltet. Halvkiloshunder og eierne av disse bør slippe unna med mer. Gamle hundeeiere er stort sett OK, synes jeg, bedre enn gamle generelt. Heller en pensjonist med puddel i parken enn en i trafikken eller to side-by-side i rulletrapp eller på fortau.bambadoo skrev:Er selv allergiker. All biltrafikk og spesielt piggdekk må forbys.. Røyking også.Trane skrev:Deres eget ønske om en koseklump er visst mye viktigere enn hensyn til allergikere.
http://www.frie-ytringer.com/2009/0...av-buss-muslimsk-passasjer-likte-ikke-hunder/
En ting jeg reagerer på er alt folk med småhunder kan tillate seg kontra folk med hunder. På kafe, i butikker etc. Ser dette spesielt i Oslo. Ikke så mye andre steder.
Det blir værre jo eldre hundeeier er.
totte skrev:Litt på siden: Jeg har nå tispe av samme rase, og siden hun har et sjelden drag på hannhunder hadde jeg under villatiden i Bergen jevnlig besøk av slike. Den hyppigst gjestende var en aldrende labrador med dårlig hofte som kom haltende den drøye kilometeren hjemmefra ca hver annen måned for å besøke sin venninne. Bare hyggelig syntes jeg, men selv om jeg ikke hadde syntes det og gitt beskjed om det, og vi hadde hatt dansk lovgiving, så hadde å skyte dyret vært en noe drøy reaksjon som hadde avslørt meg som en type man ikke ønsker seg som nabo eller kollega.
Den egenskapen burde du i så tilfelle vært alene om. ellers hadde det blitt mange slåsskamper. Vet ikke om du hadde blitt spesielt populær i nabolaget. Sånn som du hadde skrapet ned dører og pissa ned prydbuskene. For ikke å snakke om pipingentkr skrev:totte skrev:Litt på siden: Jeg har nå tispe av samme rase, og siden hun har et sjelden drag på hannhunder hadde jeg under villatiden i Bergen jevnlig besøk av slike. Den hyppigst gjestende var en aldrende labrador med dårlig hofte som kom haltende den drøye kilometeren hjemmefra ca hver annen måned for å besøke sin venninne. Bare hyggelig syntes jeg, men selv om jeg ikke hadde syntes det og gitt beskjed om det, og vi hadde hatt dansk lovgiving, så hadde å skyte dyret vært en noe drøy reaksjon som hadde avslørt meg som en type man ikke ønsker seg som nabo eller kollega.
Jeg har i mine yngre dager ofte misunt hannhunder deres evne til å lukte en villig og forberedt sexpartner på opptil 2 km avstand. Det hadde vært en kjekk egenskap å ha på byen en fredags kveld.
mvh
Nå skrev jeg "på byen", da.65finger skrev:Den egenskapen burde du i så tifelle blitt mange slåsskamper. Vet ikke om du hadde blitt spesielt populær i nabolaget. Sånn som du hadde skrapet ned dører og pissa ned prydbuskene. For ikke å snakke om pipingentkr skrev:totte skrev:Litt på siden: Jeg har nå tispe av samme rase, og siden hun har et sjelden drag på hannhunder hadde jeg under villatiden i Bergen jevnlig besøk av slike. Den hyppigst gjestende var en aldrende labrador med dårlig hofte som kom haltende den drøye kilometeren hjemmefra ca hver annen måned for å besøke sin venninne. Bare hyggelig syntes jeg, men selv om jeg ikke hadde syntes det og gitt beskjed om det, og vi hadde hatt dansk lovgiving, så hadde å skyte dyret vært en noe drøy reaksjon som hadde avslørt meg som en type man ikke ønsker seg som nabo eller kollega.
Jeg har i mine yngre dager ofte misunt hannhunder deres evne til å lukte en villig og forberedt sexpartner på opptil 2 km avstand. Det hadde vært en kjekk egenskap å ha på byen en fredags kveld.
mvh
Jeg var på en øy i Thailand for en del år siden. En del kvinnemennesker som bodde på samme bungalow-sted som meg syntest fryktelig synd på løshundene og matet de fra restaurantmaten. Til personalets fortvilelse, men det var tross alt deres betalende gjester, så det var begrenset hvor sinte de ble. Jeg prøvde å forklare disse pikene litt basal økosystemteori med forholdet mellom mat og antall individer og slikt, men det gikk selvsagt ikke hjem. En av fyrene som drev stedet skjønte at han hadde en åndsfrende i meg og forklarte meg at så snart sesongen var over så var det massejakt på løshunder.vredensgnag skrev:Har full forståelse for hva som skjedde her.
Selvsagt ;D du er MYE smartere enn en bikkjetkr skrev:Nå skrev jeg "på byen", da.65finger skrev:Den egenskapen burde du i så tifelle blitt mange slåsskamper. Vet ikke om du hadde blitt spesielt populær i nabolaget. Sånn som du hadde skrapet ned dører og pissa ned prydbuskene. For ikke å snakke om pipingentkr skrev:totte skrev:Litt på siden: Jeg har nå tispe av samme rase, og siden hun har et sjelden drag på hannhunder hadde jeg under villatiden i Bergen jevnlig besøk av slike. Den hyppigst gjestende var en aldrende labrador med dårlig hofte som kom haltende den drøye kilometeren hjemmefra ca hver annen måned for å besøke sin venninne. Bare hyggelig syntes jeg, men selv om jeg ikke hadde syntes det og gitt beskjed om det, og vi hadde hatt dansk lovgiving, så hadde å skyte dyret vært en noe drøy reaksjon som hadde avslørt meg som en type man ikke ønsker seg som nabo eller kollega.
mvh
Hvorfor skulle jeg forresten pisse i buskene og skrape på dører, kunne jeg ikke rett og slett ha ringt på?
mvh