Juss og økonomi Når bikkja til naboen irriterer....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.784
    Torget vurderinger
    4
    Det må da finnes mer diskrete måter enn det der ?

Sist sommer begynte jeg seriøst å lure på hvor mange nitroglyserin en gneldrete liten puddeljævel trenger.....og om man får stappet tilstrekkelig antall inn i en wienerpølse ?

Bikkjedotten hadde flaks da jeg til alt hell oppdaget at eieren hans hadde lagt leiligheten ut for salg.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.718
    I henhold til loven så var denne naboen i sin fulle rett. Da har man som hundeeier strengt tatt bare seg selv å skylde på.
    Og det mener jeg i fullt alvor som eier av en menneskeglad fuglehund med stor utforskertrang.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I Norge er det lovlig å skyte løshund som angriper husdyr, men ikke hvis den angriper barn, interessant nok. Da trengs det en tre-trinnsrakett:

1. Kjøp en sau, eller inngå en leasing-avtale på en sau med nærmeste sauebonde.
    2. Sett den i tjor på plenen, så slipper du plenklippingen også.
    3. Vent på gneldrebikkja med rifla klar.

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.245
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    OivindJ skrev:
    Ludo skrev:
    Så har man lov til å gjøre slike ting i Danmark...
    Han skulle fått angret på avgjørelsen, om det skjedde her.
    Men han har jo loven i sin hånd... Skal vi sette oss til doms over lovverket da?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.374
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn skrev:
    I Norge er det lovlig å skyte løshund som angriper husdyr, men ikke hvis den angriper barn, interessant nok. Da trengs det en tre-trinnsrakett:

1. Kjøp en sau, eller inngå en leasing-avtale på en sau med nærmeste sauebonde.
    2. Sett den i tjor på plenen, så slipper du plenklippingen også.
    3. Vent på gneldrebikkja med rifla klar.
    Husk da loven om skyting i tettbygde områder.

Steinar.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.522
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    For de av oss som vet hvordan en sorgreaksjon tapet av en hund kan oppleves er dette totalt uforståelig. :(

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.270
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Om det hadde vært min nabo som gjorde dette ville vedkommede hatt dårlige dager i møte!

T

Torget

Gjest
    Ludo skrev:
    Men han har jo loven i sin hånd...
    Det er da ikke den eneste siden ved saken.

Denne "jeg har loven i min hånd, derfor har jeg ingen andre betenkligheter"-holdningen, begriper jeg ikke.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.449
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    virker som om jegeren driter i det meste her og at det var godt planlagt/tilrettelagt
    han visste at det måtte skje igjen!
    mvh
    Leif

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.522
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    "Jeg har våpen i min hånd"...
    Å påføre andre unødig lidelse iform av eks. sorg kan umulig være rett det heller.
    Unødvendig våpenbruk er det ihvertfall. Å skyte hunden kan umulig være absolutt siste utvei?

Ellers å stinker denne saken. Det er garantert 2 sider av den og mulig (uten å anta for mye) en langvarig nabofeide har funnet sted.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    26
    Torget vurderinger
    5
    Ludo skrev:
    OivindJ skrev:
    Ludo skrev:
    Så har man lov til å gjøre slike ting i Danmark...
    Han skulle fått angret på avgjørelsen, om det skjedde her.
    Men han har jo loven i sin hånd... Skal vi sette oss til doms over lovverket da?
    Nei det er klart at det ikke går. Det ville jo vært ... anarki?

Har ikke hund. Liker ikke hunder. Men det er ikke interessant her. Liker dårlig at folk skyter hunder. Loven kan de stappe der den passer.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.522
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Synes bikkje er et lite positivt ladet ord jeg ??? Vet det er litt geografisk betinget. Føler det blir som om folk skal kalle kona di tispa, bitchen etc.. Men kanskje det kan være på sin plass også av og til ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Såvidt jeg kan lese har den som skjøt hatt hunden innom minst tyve ganger. Han har returnert den til familien syv ganger, og til politiet fire ganger. De øvrige må vi kunne regne med at han har tatt kontakt med eierne, som så har hentet hunden.

Den som skjøt har advart, i henhold til dansk lov, om hva som ville skje dersom hundeeierne ikke tok seg sammen og sørget for å holde hunden sin under kontroll.

Jeg har eid fjorten hannhunder, og har en nå. Kun én av disse har stukket av, én gang. De øvrige har jeg hatt kontroll på. Det er ingen menneskerett å plage andre med en løshund man gir blaffen i å ha oversikt over.

Har full forståelse for hva som skjedde her.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.718
    bambadoo skrev:
    For de av oss som vet hvordan en sorgreaksjon tapet av en hund kan oppleves er dette totalt uforståelig. :(
    Lett å la seg lede av følerier her, hvilket artikkelvinklingen naturligvis har lagt opp til også.

Men lov er lov, og når naboen etter et tjuetalls episoder sier at nok er nok og med henvisning til loven gir skriftlig advarsel om hvilke konsekvenser det vil ha om ikke hundeeieren etter år med klager ikke er bevisst sitt ansvar, så måtte det vel gå som det gikk. Slik jeg leser saken, både på og mellom linjene, så er saken trist fordi en sikkert flott familiehund måtte bøte med livet på grunn av sine egne eieres uansvarlighet, ikke naboens.

Forøvrig, gratulerer med inntreden i XK-klubben.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sist vi hadde en uregjerlig løsbikkje innom hos oss, ringte vi politiet. De hentet den og avleverte den hos eier med streng formaning om at eier burde merke seg at vi kunne kreve dyret avlivet hvis dette skjedde flere ganger. Siden har vi ikke sett den.

Det funker i tettbygd strøk. Bygda hvor jeg vokste opp er litt annerledes.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.522
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    noruego skrev:
    Lett å la seg lede av følerier her, hvilket artikkelvinklingen naturligvis har lagt opp til også.

Men lov er lov, og når naboen etter et tjuetalls episoder sier at nok er nok og med henvisning til loven gir skriftlig advarsel om hvilke konsekvenser det vil ha om ikke hundeeieren etter år med klager ikke er bevisst sitt ansvar, så måtte det vel gå som det gikk. Slik jeg leser saken, både på og mellom linjene, så er saken trist fordi en sikkert flott familiehund måtte bøte med livet på grunn av sine egne eieres uansvarlighet, ikke naboens.

Ja saken er jo på mange måter føleri vs lov.
    Loven vinner alltid selv om den er feil. Først etter f.eks. en sak som dette kan loven endres.

Om han som drepte hunden ikke var jeger, kunne han f.eks. steinet hunden til døde?

Ellers enig i innlegget ditt. Hundeeier har vært svært uansvarlig og man kan spørre seg om han i det hele tatt er skikket til å eie hund med det ansvar det medfører?

Har fremdeles problemer med å se på kjeledyrdrap ;) som aller siste utvei. Er nok mange fasetter i saken som ikke vi kjenner til.

PS: Med 10k innlegg må jeg nok bare poste i OT... Blir stående da..

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Både hundeieren og jegeren synes å fortjene hverandre som naboer og jeg er glad jeg slipper å ha kontakt med noen av dem.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    totte skrev:
    Både hundeieren og jegeren synes å fortjene hverandre som naboer og jeg er glad jeg slipper å ha kontakt med noen av dem.
    sikkert trivelig under velmøtene

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.245
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Det var noen som trakk frem dette med dyreplageri i den opprinnelige artikkelen, men et velrettet skudd i hjertet kan vel ikke kalles det...

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.784
    Torget vurderinger
    4
    bambadoo skrev:
    Synes bikkje er et lite positivt ladet ord jeg ??? Vet det er litt geografisk betinget. Føler det blir som om folk skal kalle kona di tispa, bitchen etc.. Men kanskje det kan være på sin plass også av og til ;)
    En bikkje er en bikkje og ei tispe er faktisk nettopp det. En spade er også bare en spade. Ser ikke problemet.

Selv liker jeg bikkjer, men dessverre er det altfor mange dårlige eiere av kjæledyr der ute. Som nabojævlen min som først overså borettslagets forbud mot hunder og katter for deretter å ha null kontroll på puddelkreket. Det er grenser for hvor mange kvelder man er tålmodig med en gneldrete pelsdott som uler og bjeffer til morgenkvisten.

Jeg er heller ikke særlig imponert av eiere som forurettet furter over at det enkelte steder er forbud mot hunder og katter. De føler seg visst diskriminert. Deres eget ønske om en koseklump er visst mye viktigere enn hensyn til allergikere.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.718
    bambadoo skrev:
    noruego skrev:

Ja saken er jo på mange måter føleri vs lov.
    Loven vinner alltid selv om den er feil. Først etter f.eks. en sak som dette kan loven endres.

Om han som drepte hunden ikke var jeger, kunne han f.eks. steinet hunden til døde?

Ellers enig i innlegget ditt. Hundeeier har vært svært uansvarlig og man kan spørre seg om han i det hele tatt er skikket til å eie hund med det ansvar det medfører?

Har fremdeles problemer med å se på kjeledyrdrap ;) som aller siste utvei. Er nok mange fasetter i saken som ikke vi kjenner til.

PS: Med 10k innlegg må jeg nok bare poste i OT... Blir stående da..
    Hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg uansett ikke fått meg til å avlive hunden til hundeeierens barn, uavhengig av hva jeg måtte mene om hundeeierens uansvarlighet og uskikkethet til å ha hund. Det som fremstår som nokså tydelig i denne saken er at naboen har gått lei av at alle hans forsøk på ansvarliggjøring av hundeeieren ikke har ført frem, og at om han bare avleverte hunden på døren eller til politiet nok en gang så var det bare et spørsmål om tid før hunden tuslet innom på nytt.

En bedre måte å regulere slike saker ville være å sende skriftlig varsel om at hunden ville bli avsendt til politiet for avliving om den kom innom igjen. Hvis så skjedde kunne eier fått beskjed fra politiet om at avliving vil bli foretatt med mindre hundeeier betalte en (klekkelig) bot innen en uke. Lite har slik en ansvarliggjørende virkning som å måtte svi litt på pungen for ens dårskap. Dessuten, det burde også ha en god oppdragende effekt for barna å vite at deres far har valget mellom å punge ut med noen tusen kroner for at deres hund skal få overleve, som straff for ikke å ha passet godt nok på den i første omgang.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.718
    65finger skrev:
    totte skrev:
    sikkert trivelig under velmøtene
    er vel neppe noe borettslag hvis man har skog med villt på eiendommen

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    26
    Torget vurderinger
    5
    Hadde hundemorderen drept hundeeieren så hadde saken vært rimelig grei. Det er ikke hunden sin feil at den løper rundt som hunder gjør.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.522
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Trane skrev:
    Deres eget ønske om en koseklump er visst mye viktigere enn hensyn til allergikere.
    Er selv allergiker. All biltrafikk og spesielt piggdekk må forbys.. Røyking også.

http://www.frie-ytringer.com/2009/0...av-buss-muslimsk-passasjer-likte-ikke-hunder/

En ting jeg reagerer på er alt folk med småhunder kan tillate seg kontra folk med hunder. På kafe, i butikker etc. Ser dette spesielt i Oslo. Ikke så mye andre steder.
    Det blir værre jo eldre hundeeier er.

V

vredensgnag

Gjest
    Danskene har også båndtvang. Den som skjøt må være Danmarks mest tålmodige Landmand. Totalt 20 ganger fikk han inn hunden, fikk den inn i bilen, og dro til politi eller hundeeier. Første gang tok han seg bryet med å finne ut hvem eier var. Hunden syns sikkert det var spennende å løpe blant rådyrkillinger og fasankyllinger, og fant fort veien tilbake.

Et stort irritasjonsmoment. Hadde dette vært i Norge ville den hunden vært død etter langt færre runder, om den på tilsvarende vis hadde plaget en bonde.

Den danske bonden orienterte skriftlig til eier og politi om hva som ville skje neste gang. Helt i henhold til loven og betydelig på overtid.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    bambadoo skrev:
    Trane skrev:
    Deres eget ønske om en koseklump er visst mye viktigere enn hensyn til allergikere.
    Er selv allergiker. All biltrafikk og spesielt piggdekk må forbys.. Røyking også.

http://www.frie-ytringer.com/2009/0...av-buss-muslimsk-passasjer-likte-ikke-hunder/

En ting jeg reagerer på er alt folk med småhunder kan tillate seg kontra folk med hunder. På kafe, i butikker etc. Ser dette spesielt i Oslo. Ikke så mye andre steder.
    Det blir værre jo eldre hundeeier er.
    Jeg husker en chihuahua gikk amok ved nabobordet på Heregårdskroa i Frognerparken for noen år siden, men stakkaren nådde ikke opp til setehøyde engang, og pipene (ment som bjeff, antar jeg) hørte man ikke på grunn av all snakkingen. Hadde min egen hund på den tiden (grosser schweizer sennenhund, hann), gjort det samme hadde bord veltet. Halvkiloshunder og eierne av disse bør slippe unna med mer. Gamle hundeeiere er stort sett OK, synes jeg, bedre enn gamle generelt. Heller en pensjonist med puddel i parken enn en i trafikken eller to side-by-side i rulletrapp eller på fortau.

Litt på siden: Jeg har nå tispe av samme rase, og siden hun har et sjelden drag på hannhunder hadde jeg under villatiden i Bergen jevnlig besøk av slike. Den hyppigst gjestende var en aldrende labrador med dårlig hofte som kom haltende den drøye kilometeren hjemmefra ca hver annen måned for å besøke sin venninne. Bare hyggelig syntes jeg, men selv om jeg ikke hadde syntes det og gitt beskjed om det, og vi hadde hatt dansk lovgiving, så hadde å skyte dyret vært en noe drøy reaksjon som hadde avslørt meg som en type man ikke ønsker seg som nabo eller kollega.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.832
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    totte skrev:
    Litt på siden: Jeg har nå tispe av samme rase, og siden hun har et sjelden drag på hannhunder hadde jeg under villatiden i Bergen jevnlig besøk av slike. Den hyppigst gjestende var en aldrende labrador med dårlig hofte som kom haltende den drøye kilometeren hjemmefra ca hver annen måned for å besøke sin venninne. Bare hyggelig syntes jeg, men selv om jeg ikke hadde syntes det og gitt beskjed om det, og vi hadde hatt dansk lovgiving, så hadde å skyte dyret vært en noe drøy reaksjon som hadde avslørt meg som en type man ikke ønsker seg som nabo eller kollega.

Jeg har i mine yngre dager ofte misunt hannhunder deres evne til å lukte en villig og forberedt sexpartner på opptil 2 km avstand. Det hadde vært en kjekk egenskap å ha på byen en fredags kveld.

mvh

V

vredensgnag

Gjest
    Ifølge genboen, der skød familien Toft Hansens hund har han mange gange advaret familien både mundtlig og skriftligt. - Jeg har det virkelig dårligt med det, men jeg har afleveret hunden til familien mere end tyve gange og tre gange til politiet, og familien har slet ikke været til at tale med. Rådyrene i skoven skal til at have lam, som hunden sagtens kunne slå ihjel, og derfor havde jeg ikke andre muligheder.

Sådan siger genboen Johnny Pedersen, efter at han mandag skød familien Toft Hansens hund, da den var løbet ind i hans granskov på Bognæs. Han er jæger, og da rådyrene snart vil få lam, var han bange for, at hunden ville slå dem ihjel, hvis den fortsatte med at løbe ind i skoven.

Hunden har ikke været inde på hans grund i flere måneder, men da han tidligere har advaret familien om, at den ville blive skudt næste gang, så han ingen anden mulighed.

Da Johnny Pedersen skriftligt har advaret familien, siger mark- og vejfredsloven, at han godt må skyde hunden. Derfor får han formodentlig ikke en bøde.

Men familien Toft Hansen er helt uforstående over for den voldsomme handling, der betød, at de nu har mistet deres hund igennem 10 år.

- Vi har lavet en indhegning rundt om vores have, og Balder har ikke været oppe hos ham, siden vi fik den første advarsel, så det er sygt, at han skyder den, for den har aldrig gjort nogen noget, siger Lone Toft,

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    tkr skrev:
    totte skrev:

Jeg har i mine yngre dager ofte misunt hannhunder deres evne til å lukte en villig og forberedt sexpartner på opptil 2 km avstand. Det hadde vært en kjekk egenskap å ha på byen en fredags kveld.

mvh
    Den egenskapen burde du i så tilfelle vært alene om. ellers hadde det blitt mange slåsskamper. Vet ikke om du hadde blitt spesielt populær i nabolaget. Sånn som du hadde skrapet ned dører og pissa ned prydbuskene. For ikke å snakke om pipingen

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.832
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    tkr skrev:
    totte skrev:

mvh
    Den egenskapen burde du i så tifelle blitt mange slåsskamper. Vet ikke om du hadde blitt spesielt populær i nabolaget. Sånn som du hadde skrapet ned dører og pissa ned prydbuskene. For ikke å snakke om pipingen
    Nå skrev jeg "på byen", da.

Hvorfor skulle jeg forresten pisse i buskene og skrape på dører, kunne jeg ikke rett og slett ha ringt på?

mvh

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Her har jeg full forståelse for jegerens handling. Hadde dette vært mitt tilfelle hadde bikkja vært avlevert til politiet hver eneste gang, forhåpentligvis med avliving som følge langt hurtigere enn i dette tilfellet. Mitt inntrykk er at om politiet plages nok med slike saker så skjer det til slutt. Heldigvis.

Det er ikke en menneskerett å ha hund. Har selv hatt hund som har vært svært snill og menneskekjær, men etter at den stakk av var jeg forberedt på å få den avlivet. Tenk om den hadde angrepet et barn?

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Har full forståelse for hva som skjedde her.
    Jeg var på en øy i Thailand for en del år siden. En del kvinnemennesker som bodde på samme bungalow-sted som meg syntest fryktelig synd på løshundene og matet de fra restaurantmaten. Til personalets fortvilelse, men det var tross alt deres betalende gjester, så det var begrenset hvor sinte de ble. Jeg prøvde å forklare disse pikene litt basal økosystemteori med forholdet mellom mat og antall individer og slikt, men det gikk selvsagt ikke hjem. En av fyrene som drev stedet skjønte at han hadde en åndsfrende i meg og forklarte meg at så snart sesongen var over så var det massejakt på løshunder.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    tkr skrev:
    65finger skrev:
    tkr skrev:
    totte skrev:

mvh
    Den egenskapen burde du i så tifelle blitt mange slåsskamper. Vet ikke om du hadde blitt spesielt populær i nabolaget. Sånn som du hadde skrapet ned dører og pissa ned prydbuskene. For ikke å snakke om pipingen
    Nå skrev jeg "på byen", da.

Hvorfor skulle jeg forresten pisse i buskene og skrape på dører, kunne jeg ikke rett og slett ha ringt på?

mvh
    Selvsagt ;D du er MYE smartere enn en bikkje

svingen68

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Du verden så gøy for deg da!!!

comstedt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2010
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er hund eier og har hatt hund snart halve livet mit.

Er det en ende ting jeg ville at folk skulle gjøre er det at bruke band på hunderne sine, spesiellt i byen!! UAnsett vis di/du føler at du er proff på hunder eller ikke. Mange menesker er redd hund. Og det kan ske veldig mye på 1sekund viss man ser lit ned på en mobil eller hilser på naboen som passerer i en bil på gata og lignende. Har du peiling på din hund kan du gå i marka uten band, ha den på din mark runt et inhengnet hus for exempel. Jeg har i prinsip bare min hund løs på inhegnet område sell om jeg har meget god kontroll på min hund.

Jeg har flere ganger blivit attakert av løse hunder og hunder i band, av forskjellige størrelse og rase. Er det noe som irriterer meg så er det når hundeiere ikke tar vare på sine dyr. Det er flere som sagt at di ikke såg fordi deres hund løpte i forvei, og at han aldrig bitt noen førr og liggnende. Jeg har og tatt imot mennesker når jeg jobbet på ortopediskavd. på sykehus som fått lårbeinsbrudd for deres lille ulltusshund har blitt attakert. Selvfølgelig har di hatt en meget sint liten hund som di bare måtte ta opp og beskytte selv om di er rnt 90 år gamle. Og uansett om nesten alle andre hundeier missliker deres bjeffige dritthund så fortjener di ikke hamne akut på sykehus fordi.... Og 1/3 av alle så gamle dør av føljd sykdomer etter et sånt uheld. De kan vara lungebetennelse, infisert operasionssår eller lignende. Det kan ta længre tid som 1år der tiden på sykehus gjort dem mye dårligere og bare forkortet livet veldig mye. Di kansje snart ska dø uansett men er det riktig!?

Forige vinter måtte jeg gå til legevakta fordi jeg blev attakert av en løs Rottweiler som ville drepe min hund og jeg prøvde trekke min hund og da beit han meg i armer og hender. Eieren løpte til oss men var flere hundre meter borte. så jeg fikk vel en 4-5 bitt og min hund fikk 13bitt! Dette i Oslo i tettbebygget område selv om det ikke var i sentrum. Men det var og mellom blockhus!

Jag ville ikke drept denne hund som di i Danmark og jeg ville ikke drepe den hund som attakerte meg, men viss det var lov hade jeg tatt hunden og oppdratt den under en tid og noen mer ansvarsfull hade fått den. Noen som ville tatt vare på sin hund og gjett den et gott liv uten at den ska skade andre eller bli skadet selv. Det er mange som ikke burde få lov at ha hund.

At skade hunder er idiotiskt og grusomt, men at ikke opdra sin hund eller ha en uoppdragen hund løs i byen kan og skade den eller andre hunder og andre dyr.

Alle di hundeiere som ikke har peiling på hvordan di ska oppdra sin hund og ikke gidder gå kurs med hunden for at få den lit normal, men ikke heller gidder ha den i band og holde den undan andre hunder burde ikke ha hund. Jeg har selv hjulpet mange som har hatt lit problemhunder før både aggresivitet og vanlig grund hundkunskap. Nå vil jeg ikke gjøre det lengre for vi har en 14mån baby hjemme og jeg vil ikke utsette hu for den typen av hund og vår hund vil kansje skade en an hund viss han føler at han må beskytte henne. Men det kreves ikke mye for at få en hund som lert seg di grund ting som en familije trenger. Og som vil få hunden og familjen/eiere at ha mye mer glede av verandre.

Uansett bruk bond, ta opp etter deg i byen så får ale hundeier så mye bedre rykte. Og så kanske det forhindrer at fler og flere hundraser blir forbytt i dette land...... Det er helt sinsykt at terorister ska kunne skaffe vopen fordi di går med i en skytteklubb, men du ska ikke kunne skaffe masse forskjellige raser fordi noen politiker synes det har vart så mange aggresive av den rasen.....

For exempel Rottweiler blir sikkert forbytt, og da har vi hatt noen kjempefine og goe i slekten før elv om ikke jeg eid di. MEn det er og en av di hunder jeg blitt attakert flest ganger av. Jeg har og treffet veldig aggressive pitbuls(nå er di forbytt) men jeg har og treffet di som har dem som familiehund og di har vart så super goe og så super super koselige. Det sier så mye om den store påvirkningen vi mennesker gjører. Vi gjører hunden bra eller dårlig, redd eller uredd, snill eller aggresiv.

Hunder har stor del av mitt liv vart det beste i hele verlden og Hund er noe av det beste som finnes i Livet nå, (Siden jeg nå har jeg barn så det er for meg bedre, men jeg skjønner di som synes hunder er det beste i hele livet)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kona nekter fortsatt å gå tur i vår lokale skog etter en opplevelse med en løs Rottweiler for fire-fem år siden.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn