Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Har prøvd å finne noen tester og omtaler av JBL 4365, men finner minimalt. Er det fordi de er mindre vellykkede/populære enn andre modeller fra JBL?
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Takk- men disse er på 4367. Er vel en nyere modell?
     

    sugress

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    99
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    2
    JBL 4365 Studio Monitor - Test di AUDIOreview n. 333 maggio 2012
    Takk- den fant jeg ikke :)

    Noen her som har erfaringer med 4365?
    Ja tror vi er en 4-5stk her på sentralen med 4365.
    Store, tunge og elsker effekt.
    Slår som en knyttneve i mellomgulvet.
    Herlig perspektiv, myk topp.
    Fantastisk på stemmer.
    Hadde den hatt bedre dypbass ville det vært den ultimate ht for meg.
    Brukt alt fra 40 transistorwatt til 210 rørwatt.
    Spiller flott på alt men den slipper seg best nedover med gode effektreserver.
    Lykke til i jakten hvis du leter etter disse.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Hadde den hatt bedre dypbass ville det vært den ultimate ht for meg.
    Hva føler du mangler med dypbassen, går den ikke dypt nok eller manko på effektivitet? Jeg må innrømme at jeg ikke føler de mangler dypbass og har plenty nivå, så ville kanskje nesten tro at det er utstyr eller romrelatert? I dagens oppsett/rom har jeg mindre bassboost og bruker da litt EQ i bunn, men de har såpass mye kapasitet at det ikke er noe problem.

    Har ingen erfaring med dette, men Devialet oppgir 18hz med sine SAM moduler på 4365, så at høyttalerne i seg selv er kapable tror jeg nok: https://www.devialet.com/soon/expert-pro-sam-ready-speakers/jbl/4365/
     

    sugress

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    99
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    2
    Hadde den hatt bedre dypbass ville det vært den ultimate ht for meg.
    Hva føler du mangler med dypbassen, går den ikke dypt nok eller manko på effektivitet? Jeg må innrømme at jeg ikke føler de mangler dypbass og har plenty nivå, så ville kanskje nesten tro at det er utstyr eller romrelatert? I dagens oppsett/rom har jeg mindre bassboost og bruker da litt EQ i bunn, men de har såpass mye kapasitet at det ikke er noe problem.

    Har ingen erfaring med dette, men Devialet oppgir 18hz med sine SAM moduler på 4365, så at høyttalerne i seg selv er kapable tror jeg nok: https://www.devialet.com/soon/expert-pro-sam-ready-speakers/jbl/4365/
    Musikkrommet (les stua) er 60kvm så det hjelper ikke på dypbassen nei.
    4365 er kjent for å være slanke i dypbassen.
    Har ikke planer om å bytte til Devialet.
    Min komplette sorte Audio Research reference rigg byttes ikke ut.
    Lever fint slik det spiller idag.
    Høyttalerne anbefales på det sterkeste.
     

    sugress

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    99
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    2
    Håper noen som har lyst på slike høyttalere kjøper de og ikke at de blir lagt ut igjen for 3-4 ganger prisen: https://www.finn.no/171519760, 4435 til 10.000 kr er bortimot gi bort pris
    Mja ....prisen er steget til kr 35000 så det er vel ikke fullt så fristende og godt kjøp lenger dessverre
    Ifølge selger ble de nettopp solgt for den nette sum av 16k.
    Jeg var villig til å gi betraktelig mer men så var det frakt tvers over landet.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Håper noen som har lyst på slike høyttalere kjøper de og ikke at de blir lagt ut igjen for 3-4 ganger prisen: https://www.finn.no/171519760, 4435 til 10.000 kr er bortimot gi bort pris
    Mja ....prisen er steget til kr 35000 så det er vel ikke fullt så fristende og godt kjøp lenger dessverre
    Ifølge selger ble de nettopp solgt for den nette sum av 16k.
    Jeg var villig til å gi betraktelig mer men så var det frakt tvers over landet.
    Ja det forstår man jo godt at du ville give mere for. 16.000kr er godt nok billigt :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Håper noen som har lyst på slike høyttalere kjøper de og ikke at de blir lagt ut igjen for 3-4 ganger prisen: https://www.finn.no/171519760, 4435 til 10.000 kr er bortimot gi bort pris
    Mja ....prisen er steget til kr 35000 så det er vel ikke fullt så fristende og godt kjøp lenger dessverre
    Ifølge selger ble de nettopp solgt for den nette sum av 16k.
    Jeg var villig til å gi betraktelig mer men så var det frakt tvers over landet.
    Jeg haddde også lyst på disse.
    Men var for sent ute.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Duelund silver cast montert i 4365. Får gi de noen dager før evaluering. Path motstandene som stod der tidligere var et knepp, eller to, opp fra de originale motstandene og hadde en behagelig lyd signatur.

    Førsteinntrykket av blod-ferske Duelund er positivt. Klar, dynamisk og mye detaljer. Time will tell...
     

    Vedlegg

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    I disse korona tider så har anlegget vært mye brukt og det virker som Duelund silver cast motstandene har gått seg til. De var noe hissige i toppen med en gang, men dette har nå roet seg. En vellykket oppgradering for min del da jeg har savnet litt mer livlighet i toppen. Cymbaler har den metalliske lyden de skal ha, og dynamikken generelt er bedre.

    Etter å ha lest litt om bruker erfaringer om disse motstandene så er det ikke alle som er like fornøyd (et stort flertall er), og det skjønner jeg. Har en et anlegg som ligger mot den slanke/lyse siden så kan silver cast sikkert forsterke eller avsløre denne lyd signaturen. De er veldig gjennomsiktige, detaljerte og gir godt innsyn i opptaket. Som alltid handler det om matching. Takk til LMC for standhaftig anbefaling :cool:

    Som svoren MB tilhenger så har jeg etterhvert fått meg en AMG JBL ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC
    L

    Lassencad

    Gjest
    I disse korona tider så har anlegget vært mye brukt og det virker som Duelund silver cast motstandene har gått seg til. De var noe hissige i toppen med en gang, men dette har nå roet seg. En vellykket oppgradering for min del da jeg har savnet litt mer livlighet i toppen. Cymbaler har den metalliske lyden de skal ha, og dynamikken generelt er bedre.

    Etter å ha lest litt om bruker erfaringer om disse motstandene så er det ikke alle som er like fornøyd (et stort flertall er), og det skjønner jeg. Har en et anlegg som ligger mot den slanke/lyse siden så kan silver cast sikkert forsterke eller avsløre denne lyd signaturen. De er veldig gjennomsiktige, detaljerte og gir godt innsyn i opptaket. Som alltid handler det om matching. Takk til LMC for standhaftig anbefaling :cool:

    Som svoren MB tilhenger så har jeg etterhvert fått meg en AMG JBL ;)
    så har jeg etterhvert fått meg en AMG JBL .... Hvad er det AMG JBL
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.782
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    I disse korona tider så har anlegget vært mye brukt og det virker som Duelund silver cast motstandene har gått seg til. De var noe hissige i toppen med en gang, men dette har nå roet seg. En vellykket oppgradering for min del da jeg har savnet litt mer livlighet i toppen. Cymbaler har den metalliske lyden de skal ha, og dynamikken generelt er bedre.

    Etter å ha lest litt om bruker erfaringer om disse motstandene så er det ikke alle som er like fornøyd (et stort flertall er), og det skjønner jeg. Har en et anlegg som ligger mot den slanke/lyse siden så kan silver cast sikkert forsterke eller avsløre denne lyd signaturen. De er veldig gjennomsiktige, detaljerte og gir godt innsyn i opptaket. Som alltid handler det om matching. Takk til LMC for standhaftig anbefaling :cool:

    Som svoren MB tilhenger så har jeg etterhvert fått meg en AMG JBL ;)
    så har jeg etterhvert fått meg en AMG JBL .... Hvad er det AMG JBL
    AMG er en slags trimmet Merce.

    ADC5AA81-596E-4512-BA9A-509899546A89.jpeg
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    I disse korona tider så har anlegget vært mye brukt og det virker som Duelund silver cast motstandene har gått seg til. De var noe hissige i toppen med en gang, men dette har nå roet seg. En vellykket oppgradering for min del da jeg har savnet litt mer livlighet i toppen. Cymbaler har den metalliske lyden de skal ha, og dynamikken generelt er bedre.

    Etter å ha lest litt om bruker erfaringer om disse motstandene så er det ikke alle som er like fornøyd (et stort flertall er), og det skjønner jeg. Har en et anlegg som ligger mot den slanke/lyse siden så kan silver cast sikkert forsterke eller avsløre denne lyd signaturen. De er veldig gjennomsiktige, detaljerte og gir godt innsyn i opptaket. Som alltid handler det om matching. Takk til LMC for standhaftig anbefaling :cool:

    Som svoren MB tilhenger så har jeg etterhvert fått meg en AMG JBL ;)
    så har jeg etterhvert fått meg en AMG JBL .... Hvad er det AMG JBL
    AMG er en slags trimmet Merce.

    Vis vedlegget 575615
    I Know :) Skulle bare drille lidt. :) :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Noen som har erfaring med 8 tommeren 2110H?

    Tiltenkt bruksområde 300 til 3500 Hz i åpen baffel med DSP.

    Har erfaring med 2118/2119 og det var knallbra.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har hørt den nye HDI serien og som vil dele sine inntrykk?
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Noen som kan si noe om fornuftig brukt pris for et par JBL 2050SL med beryllium?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Antar at du mener 2450SL og da med Truextent beryllium ?

    Drivere med original membraner er vel verdt ca. 5000, kanskje litt mer.
    Hva folk priser sine truextent membraner til vil nok variere men de er blitt dyre å skaffe nye (20k+ for paret tenker jeg)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Antar at du mener 2450SL og da med Truextent beryllium ?

    Drivere med original membraner er vel verdt ca. 5000, kanskje litt mer.
    Hva folk priser sine truextent membraner til vil nok variere men de er blitt dyre å skaffe nye (20k+ for paret tenker jeg)
    Takk for svar! Du antar rett, skulle være 2450SL med Truextent beryllium.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

    Membranene er helt de samme så evt forskjell må ligge i faseplugg og evt magnetsystem. Har 950pb alu selv kan ikke si noe om forskjellen....
    Liker godt 950....
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Solgte nettopp Radian 950BePB. Funket bra de i Klipsch K-402. Har null erfaring med JBL.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du husker det nok rett Arne og jeg mener det var billig.
    Det finnes en del sammenlignings diskusjoner på nett om akkurat de driverne og TAD 4001 trekkes gjerne inn også.
    Selv har jeg ikke funnet en endelig konklusjon men valgte å bytte bort mine 950 med original membraner mot et par 2451 og monterte mine truextent membraner som jeg hadde rett i de. Ikke spør hvorfor :) Men jeg og Arne her over fant ut at vi skulle leke litt og bytte litt og jeg tar sikte på å ta i bruk noe vintage Jbl til bass og midbass
    I tillegg hadde jeg nettopp byttet mine 475be med et par Tad 2001.
    Det jeg kan si at en jeg har stor tillit til mente at 4001 ikke nødvendigvis var vert prisforskjellen til de andre og at Radian til tross for sin 5 delte faseplugg ikke hadde i hans tester gjort noe bedre en Jbl og da blir det vel til slutt merke lojalitet som bestemmer.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Tar sikte på et par JBL 2450SL uten fancy membran i første omgang. Får se hva som dukker opp på brukten.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    2450SL og 2451 er samme driver (1,5") men med forskjellig boltsirkel 82mm vs 114mm
    2450SL er med coatet membran og 2451 etter som regel uten.
    Så er der i tillegg 2450H/J som er 2"....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Du husker det nok rett Arne og jeg mener det var billig.
    Det finnes en del sammenlignings diskusjoner på nett om akkurat de driverne og TAD 4001 trekkes gjerne inn også.
    Selv har jeg ikke funnet en endelig konklusjon men valgte å bytte bort mine 950 med original membraner mot et par 2451 og monterte mine truextent membraner som jeg hadde rett i de. Ikke spør hvorfor :) Men jeg og Arne her over fant ut at vi skulle leke litt og bytte litt og jeg tar sikte på å ta i bruk noe vintage Jbl til bass og midbass
    I tillegg hadde jeg nettopp byttet mine 475be med et par Tad 2001.
    Det jeg kan si at en jeg har stor tillit til mente at 4001 ikke nødvendigvis var vert prisforskjellen til de andre og at Radian til tross for sin 5 delte faseplugg ikke hadde i hans tester gjort noe bedre en Jbl og da blir det vel til slutt merke lojalitet som bestemmer.
    han kjenner jeg....
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det gjør du L. Men jeg vil ikke sitere fra private samtaler på åpent forum. Men at vedkommende har peil vet du ennå bedre en jeg. Pokkers pest, jeg hadde planlagt å be om date med Garrardzilla. Vi tar det så snart det er trygt å treffes
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn