Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Lassencad

    Gjest
    2450SL Truextent fra starten av :)

    Har testet 2450SL med standard aquaplas i M2 waveguide. Låt litt ullent i forhold. Da har jeg mer tro på Titan med tweeter.
    Okay

    Jeg har nu også forsøgt mig med et sæt 2405H . Men leder stadig efter et godt analog elektronisk delefilter .
    Ville så dele imellem 2432/2405 ved 9khz
    Må i gang igen snart :)
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.791
    Antall liker
    2.352
    Sted
    Portugal
    An Interview with Greg Timbers, Past Designer/Engineer for JBL

    An Interview with Greg Timbers, Past Designer/Engineer for JBL.

    By Dave Clark

    Greg Timbers

    My system consists of the following:

    2-channel:
    Everest DD67000, fully active 4-way
    DEQX HDP4
    DEQX Premate
    Pass Labs XVR1
    Parasound JC1, 4 amplifiers, 1 for each woofer.
    Quicksilver Mono 120, 1 for each large compression driver
    Pioneer Elite A-20, for UHF compression driver
    Pass Labs XP-15 Phono Stage
    Basis Audio Debut Turntable with SuperArm 9 and Dynavector DV-20x
    Tascam DA-3000, Digitizing LP's
    MacMini running JRiver Media Center 22
    PS Audio LanRover

    4 channel, All of the above plus:
    K2 S9900, fully active 2-way
    Pascal M-Pro amps within the speakers
    DEQX Premate for crossover and DSP
    Classe Audio CT-SSP
    Oppo BDP-103
    Oppo BDP-203
    JVC RS-600 Projector
    Stewart Film 110" Firehawk, 2.40:1
    LG 65" OLED

    All speaker cables and audio interconnects are StraightWire Virtuoso

    5 microphone array around listening position shows -3 dB @ 20 Hz and -6 dB @ 48 kHz. The 1/6 oct response of the 5 microphone average is less than +/- 1 dB from my target curve over that range. The system sensitivity (if passive) would be 96 dB for 2.83 v @ 1 m. Since the DEQX uses linear Phase (FIR) crossovers, I have the impulse of each individual transducer and its network aligned to less than 0.1 ms at the listening position. EQ and room correction is done in the DEQX, JRiver and the CT-SSP depending on input and overall system configuration. (Music, Phono, Movie}
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Vil ikke akkurat si at det er det ''nye'' JBL som er det som er av interesse akkurat nå. Harman har satset mye på såkalt gadget og bluetooth produkter i det siste. Jeg liker bedre å holde på med vintage, eller rettere sagt ''old school''. Vil begynne å rekone et par D130 bass elementer som egentlig er et extended range element som også ble brukt i 2-veis system. Men også brukt til gitar og orgel (16 ohm). Ellers så må jeg ta meg en tur i kjelleren og se litt nærmere på det som ligger der. Har lyst på JBL 375 driveren. Men da må jeg selge noe, for å ta meg råd til disse:)
     
    Sist redigert:

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Kassene er helt klart det svakeste punktet i denne konstruksjonen. Har aldri vært borte i kasser som er mer uegnet. De både synger med og slipper lyd igjennom. Prøv selv. Spill noe musikk med en fremtredende, dyp mannsstemme. Gjerne nyere Bill Callahan. Det rekker å spille litt over bakgrunnsmusikk lydnivå. Gå bak høyttalerkassa. Du vil nå helt tydelig høre nedre mellomtone komme ut gjennom bakplata på kassa. I tillegg vil du høre at det er en resonant "glasur" som legger seg ovet enkelte frekvenser og gjør at de enten stikker seg ut eller gjør stemmer/instrumenter udefinerte.

    Når du først har identifisert problemene trenger du i hvertfall et par tre gode øl for å orke å høre på selv bakgrunnsmusikk.

    En av grunnene til at det er så lett å høre er pga fordelene til systemet. Høy direktivitet ganske langt ned i frekvens gjør at du lettere hører hva som skjer på side og bak høyttaleren.



    Kassene er noe tynt skrammel og ikke bra!
    Kassene er bygd i 22mm MDF så vi har nok forskjellig oppfatning av hva som er tynt skrammel :)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Her er det nye recone kit for et gammelt JBL basselement som dere kanskje kjenner til. Skal i første omgang brukes sammen med JBL LE175 horn eller JBL 075. Dette settet er det nærmeste en kommer orginalen. De som har prøvet ut dette, er veldig fornøyd med resultatet. Skal bli spennende å prøve ut. Kabinettet vil bli rundt 100 liter.
    JBL D130 recon kit.jpg
     
    Sist redigert:

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.791
    Antall liker
    2.352
    Sted
    Portugal
    Her er det nye recone kit for et gammelt JBL basselement som dere kanskje kjenner til. Skal i første omgang brukes sammen med JBL LE175 horn eller JBL 075. Det settet er det nærmeste en kommer orginalen. De som har prøvet ut dette, er veldig fornøyd med resultatet. Skal bli spennende å prøve ut. Kabinettet vil bli rundt 100 liter.
    Vis vedlegget 555990
    The D130 was the second low frequency loudspeaker introduced by James B. Lansing Sound after the D101 of 1946. It was personally designed and developed by James Lansing
    Mere info her
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Her er det nye recone kit for et gammelt JBL basselement som dere kanskje kjenner til. Skal i første omgang brukes sammen med JBL LE175 horn eller JBL 075. Det settet er det nærmeste en kommer orginalen. De som har prøvet ut dette, er veldig fornøyd med resultatet. Skal bli spennende å prøve ut. Kabinettet vil bli rundt 100 liter.
    Vis vedlegget 555990
    The D130 was the second low frequency loudspeaker introduced by James B. Lansing Sound after the D101 of 1946. It was personally designed and developed by James Lansing
    Mere info her
    Det stemmer det oen:) Det er et par D 130 16 ohm elementer fra begynneslen av 70 tallet. Mebranen er av papir/papp, og er veldig tynnt. Det ene er forholsvis helt og fint med bare et par sprekker. Det andre elementet er bar i småbiter og helt uttørket. Dette var vel et av det første bass elementet JBL laget og ble brukt mest i toveis systemer? Det gir en spesiell klang, da det er et extended range element med denne ''curved'' hornlignende membranen som skal gi større spredning. Er vel også det mest lettdrevne. Skal bare rekone det ene elementet som er helt defekt først, så får man sammenligne.
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Kassene er helt klart det svakeste punktet i denne konstruksjonen. Har aldri vært borte i kasser som er mer uegnet. De både synger med og slipper lyd igjennom. Prøv selv. Spill noe musikk med en fremtredende, dyp mannsstemme. Gjerne nyere Bill Callahan. Det rekker å spille litt over bakgrunnsmusikk lydnivå. Gå bak høyttalerkassa. Du vil nå helt tydelig høre nedre mellomtone komme ut gjennom bakplata på kassa. I tillegg vil du høre at det er en resonant "glasur" som legger seg ovet enkelte frekvenser og gjør at de enten stikker seg ut eller gjør stemmer/instrumenter udefinerte.

    Når du først har identifisert problemene trenger du i hvertfall et par tre gode øl for å orke å høre på selv bakgrunnsmusikk.

    En av grunnene til at det er så lett å høre er pga fordelene til systemet. Høy direktivitet ganske langt ned i frekvens gjør at du lettere hører hva som skjer på side og bak høyttaleren.



    Kassene er noe tynt skrammel og ikke bra!
    Kassene er bygd i 22mm MDF så vi har nok forskjellig oppfatning av hva som er tynt skrammel :)
    Jeg bruker Blackholefive, som er svært effekttiv demping av høyttalerkasser. Da legges det på alle sider innvendig. Et produkt som er utviklet av Orkadesign, de samme folka som har lager de fantastiske Raven bånd-diskantene☺Kabinettet blir stein døtt og slipper ikke gjennom noe lyd. Der hjelper på tyngden også!
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Kassene er helt klart det svakeste punktet i denne konstruksjonen. Har aldri vært borte i kasser som er mer uegnet. De både synger med og slipper lyd igjennom. Prøv selv. Spill noe musikk med en fremtredende, dyp mannsstemme. Gjerne nyere Bill Callahan. Det rekker å spille litt over bakgrunnsmusikk lydnivå. Gå bak høyttalerkassa. Du vil nå helt tydelig høre nedre mellomtone komme ut gjennom bakplata på kassa. I tillegg vil du høre at det er en resonant "glasur" som legger seg ovet enkelte frekvenser og gjør at de enten stikker seg ut eller gjør stemmer/instrumenter udefinerte.

    Når du først har identifisert problemene trenger du i hvertfall et par tre gode øl for å orke å høre på selv bakgrunnsmusikk.

    En av grunnene til at det er så lett å høre er pga fordelene til systemet. Høy direktivitet ganske langt ned i frekvens gjør at du lettere hører hva som skjer på side og bak høyttaleren.



    Kassene er noe tynt skrammel og ikke bra!
    Kassene er bygd i 22mm MDF så vi har nok forskjellig oppfatning av hva som er tynt skrammel :)
    Jeg bruker Blackholefive, som er svært effekttiv demping av høyttalerkasser. Da legges det på alle sider innvendig. Et produkt som er utviklet av Orkadesign, de samme folka som har lager de fantastiske Raven bånd-diskantene☺Kabinettet blir stein døtt og slipper ikke gjennom noe lyd. Der hjelper på tyngden også!
    Er det noget du har gjort eller vil gøre. Hvis du har gjort det kan du så ikke smide et foto op af hvordan det ser ud ? :)
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    På nyåret kommer den serien til jbl hdi, den skal prøves når den kommer. Den største med 3x8tommer blir spennende og prøve i kinoen.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Spennende saker :)
    JBL burde absolutt få et oppsving her til lands :)
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    hei hei,

    så kan jeg melde mig ind her - 4 stk JBL 2225H netop indkommet til samlingen :)

    Nu skal jeg bare have fundet dele til resten af projektet, så er der JBL til stuen.

    :) :)

    // Chris
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    hei hei,

    så kan jeg melde mig ind her - 4 stk JBL 2225H netop indkommet til samlingen :)

    Nu skal jre bare have fundet dele til resten af projektet, så er der JBL til stuen.

    :) :)

    // Chris
    kommer der Løbende fotos af projektet
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    Så er der kommet flere JBL driver på lager til projektet!

    2447J med 2352horn

    2225H_2352.jpg

    2225H.jpg


    :)

    hei hei,

    så kan jeg melde mig ind her - 4 stk JBL 2225H netop indkommet til samlingen :)

    Nu skal jre bare have fundet dele til resten af projektet, så er der JBL til stuen.

    :) :)

    // Chris
    kommer der Løbende fotos af projektet
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Hei!
    jeg prøver denne posten her, om det blir feil å legge dette i denne gruppa så kan den fjernes:).

    Jeg har tidligere bygget meg et sett jbl 4333 og står nå på vei til å bygge meg noe av de jbl delene jeg har tilgjengelig. jeg har veldig lite erfaring med filter, dsp og de tingene som er viktig utenom selve byggingen..
    jeg har lyst til å bygge noe rundt 2226h siden jeg liker disse elementene godt, jeg kommer til å bygge to kasser med 2 stk 2226h i hver.
    Jeg trenger litt tips av noen her inne ang valg av driver i topp osv. jeg har flere le85 liggende og har også 2345 horn til disse om det kan være noe å gå for. (tenkt å bruke 2405 på topp). Siden jeg i første omgang vil holde meg til færrest mulig komponenter ønsker jeg å dele dette passivt, jeg har heller ikke erfaring med dsp ol. Har 3110A liggende og tenker evt å bruke disse om mulig. Jeg har tanker om å bruke b460 med aktiv deling i bunn. Ja dette ble rotete....
    Setter opp noen spørsmål som jeg hadde satt veldig pris på om noen sa noe om:
    1. Kan le85 sammen med 2345 være noe å bruke i et oppsett sammen med disse kassene? Har tilgang på 2445 og 2360, bør jeg heller gå for disse? (2360 hornene er for meg litt vel store, kan 2345 brukes med bra resultat så er det fint).
    2. Kan 3110A brukes? det sitter 8ohm diagrammer i le85, bytte til 16 eller dempe de som er med lpads eller lignende?

    håper noen kan dele litt erfaringer å gi meg noen tips før jeg drar igang med bygging.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hei!
    jeg prøver denne posten her, om det blir feil å legge dette i denne gruppa så kan den fjernes:).

    Jeg har tidligere bygget meg et sett jbl 4333 og står nå på vei til å bygge meg noe av de jbl delene jeg har tilgjengelig. jeg har veldig lite erfaring med filter, dsp og de tingene som er viktig utenom selve byggingen..
    jeg har lyst til å bygge noe rundt 2226h siden jeg liker disse elementene godt, jeg kommer til å bygge to kasser med 2 stk 2226h i hver.
    Jeg trenger litt tips av noen her inne ang valg av driver i topp osv. jeg har flere le85 liggende og har også 2345 horn til disse om det kan være noe å gå for. (tenkt å bruke 2405 på topp). Siden jeg i første omgang vil holde meg til færrest mulig komponenter ønsker jeg å dele dette passivt, jeg har heller ikke erfaring med dsp ol. Har 3110A liggende og tenker evt å bruke disse om mulig. Jeg har tanker om å bruke b460 med aktiv deling i bunn. Ja dette ble rotete....
    Setter opp noen spørsmål som jeg hadde satt veldig pris på om noen sa noe om:
    1. Kan le85 sammen med 2345 være noe å bruke i et oppsett sammen med disse kassene? Har tilgang på 2445 og 2360, bør jeg heller gå for disse? (2360 hornene er for meg litt vel store, kan 2345 brukes med bra resultat så er det fint).
    2. Kan 3110A brukes? det sitter 8ohm diagrammer i le85, bytte til 16 eller dempe de som er med lpads eller lignende?

    håper noen kan dele litt erfaringer å gi meg noen tips før jeg drar igang med bygging.
    Det er altid svært synes jeg at rådgive andre når det kommer til lyd gengivelse :)
    JBL 2226 H er jo en velkendt bas der er gennemprøvet og sidder i meget Diy. Jeg bruger den selv. Fandt ud af at i min stue deler jeg ved 280Hz 24dB.
    JBL 2405H Er også velkendt . Når jeg har brugt min deler jeg ved 9Khz eller 11Khz .
    Men lad os endelig se fotos løbende af dit projekt :)
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Hei!
    jeg prøver denne posten her, om det blir feil å legge dette i denne gruppa så kan den fjernes:).

    Jeg har tidligere bygget meg et sett jbl 4333 og står nå på vei til å bygge meg noe av de jbl delene jeg har tilgjengelig. jeg har veldig lite erfaring med filter, dsp og de tingene som er viktig utenom selve byggingen..
    jeg har lyst til å bygge noe rundt 2226h siden jeg liker disse elementene godt, jeg kommer til å bygge to kasser med 2 stk 2226h i hver.
    Jeg trenger litt tips av noen her inne ang valg av driver i topp osv. jeg har flere le85 liggende og har også 2345 horn til disse om det kan være noe å gå for. (tenkt å bruke 2405 på topp). Siden jeg i første omgang vil holde meg til færrest mulig komponenter ønsker jeg å dele dette passivt, jeg har heller ikke erfaring med dsp ol. Har 3110A liggende og tenker evt å bruke disse om mulig. Jeg har tanker om å bruke b460 med aktiv deling i bunn. Ja dette ble rotete....
    Setter opp noen spørsmål som jeg hadde satt veldig pris på om noen sa noe om:
    1. Kan le85 sammen med 2345 være noe å bruke i et oppsett sammen med disse kassene? Har tilgang på 2445 og 2360, bør jeg heller gå for disse? (2360 hornene er for meg litt vel store, kan 2345 brukes med bra resultat så er det fint).
    2. Kan 3110A brukes? det sitter 8ohm diagrammer i le85, bytte til 16 eller dempe de som er med lpads eller lignende?

    håper noen kan dele litt erfaringer å gi meg noen tips før jeg drar igang med bygging.
    Det er altid svært synes jeg at rådgive andre når det kommer til lyd gengivelse :)
    JBL 2226 H er jo en velkendt bas der er gennemprøvet og sidder i meget Diy. Jeg bruger den selv. Fandt ud af at i min stue deler jeg ved 280Hz 24dB.
    JBL 2405H Er også velkendt . Når jeg har brugt min deler jeg ved 9Khz eller 11Khz .
    Men lad os endelig se fotos løbende af dit projekt :)
    Takker, så fort jeg får bekreftet ja eller nei på tankene rundt valg av drivere og det filteret så blir det bygg. Jeg kommer til å legge ut endel underveis bilder om det er interessse for det:). Jeg er bare veldig usikker på 3110a (om det passer de driveverne jeg har osv), hadde vært knall å fått noe innspill på det om det siden jeg er helt grønnfersk på det området der:)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Er det så att det kan være risiko sport og kjøpe 4365 mht til disse rust bildene? Ett par på finn nå, noen som kjenner til disse?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Er det så att det kan være risiko sport og kjøpe 4365 mht til disse rust bildene? Ett par på finn nå, noen som kjenner til disse?

    De rustgreiene er ikke tema her oppe i vårt stabile inneklima. Sjekka mine og de var helt fine.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Interessant.
    Hadde planer om å kjøpe noen 2451 på bukta til å sette inn mine truextent membraner i.
    Kan se ut som jeg like gjerne kan beholde mine Radian 950.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn