Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Røfflig hvor mye koster det med et sett 2002 og 4003 + fornuftige horn og stativ?

    Edit:Leita litt og kom til at 140k er rundt der jeg ville havnet
     
    Sist redigert:

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    18sound sin 1,5" berylliumsdriver er et fint alternativ. Har ikke funnet andre som leverer nye drivere med 1,5". Radian har kun 1,4".

    Grelv målte dem og sier at de er minst like bra som JBL 2450SL. De burde være noe bedre da verden forhåpentligvis går fremover med faseplugger og slikt? (LMC har vel en kommentar her regner jeg med). Byggekvaliteten er meget bra og neodym magneten er råkraftig.

    Jeg var ikke helt fornøyd med matching av driverne. De er innenfor deres toleranser sier de. Det er vel slik i PA verdenen.

    De var fleksible mot at jeg betaler litt ekstra så håndplukker de et par som matcher skikkelig i neste produksjon. Vet ikke om det er en tjeneste de tilbyr alle?

    18 Sound | ND4015BE
    Hmm... skeptisk..
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Det er dessverre ganske vanlig at drivere ikke måler 100% likt. De jobber innenfor et vindu som jeg syntes kunne vært mindre.

    TAD sine kompdrivere er imidlertid kjent for å være ekstremt jevne. Vet ikke om det skyldes matching pair eller om produksjonen er jevnere?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.888
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det er dessverre ganske vanlig at drivere ikke måler 100% likt. De jobber innenfor et vindu som jeg syntes kunne vært mindre.

    TAD sine kompdrivere er imidlertid kjent for å være ekstremt jevne. Vet ikke om det skyldes matching pair eller om produksjonen er jevnere?
    Jevn produksjon.
    De 2001 jeg fikk av deg er vel så vidt jeg husker, ikke matchet par.
    Men de måler veldig likt.
    Ikke hører jeg noen skjevheter i lyden heller.

    Oisann, er visst en JBL tråd dette...for 12" og opp.
    (jeg har noen JBL 12" i boden, men bruker heller TAD 1201, låter fett) :p
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Det er dessverre ganske vanlig at drivere ikke måler 100% likt. De jobber innenfor et vindu som jeg syntes kunne vært mindre.

    TAD sine kompdrivere er imidlertid kjent for å være ekstremt jevne. Vet ikke om det skyldes matching pair eller om produksjonen er jevnere?
    Jevn produksjon.
    De 2001 jeg fikk av deg er vel så vidt jeg husker, ikke matchet par.
    Men de måler veldig likt.
    Ikke hører jeg noen skjevheter i lyden heller.

    Oisann, er visst en JBL tråd dette...for 12" og opp.
    (jeg har noen JBL 12" i boden, men bruker heller TAD 1201, låter fett) :p
    Kan være at det å plukke par også er en del av det.

    Anyway, de måler rent og med AL er det null problem. Det var derfor du fikk et godt prisavslag ;)

    På passive høyttalere er det veldig uheldig med forskjellig respons selv om f eks Audio Note er kjent for å tilpasse delefilterne parvis.

    For meg med GS er det også kjekt å ha helt lik respons da det er veldig knotete med individuelle justeringer pr kanal. Skulle gjerne hatt AL.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Nei, er ikke så mye å skryte av dessverre.
    til en tusenlapp eller mindre kunne det funket til et studentfest-anlegg, men 2000kr er farlig nærme nyprisen.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Skal hente meg noen eldre JBL høyttalere (som jeg forsåvidt har hatt en gang tidligere også), morsomme saker, 3 vegs med 2226, 2118 og 2404.

    Kassene er lagd i kryssfiner og forsåvidt i bra stand, men er ikke akkurat vakre uansett i den fargen. Så lurte på om noen har prøvd å fjerne lakken på lignende høyttalere og pusse de ned til ren kryssfiner igjen, om det kan bli OK eller om det bare er å glemme det og heller gå for maling/lakk?

    Like disse:

    jbl-4730a-33595.jpg
     

    krisring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2013
    Innlegg
    156
    Antall liker
    68
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    4
    Skal hente meg noen eldre JBL høyttalere (som jeg forsåvidt har hatt en gang tidligere også), morsomme saker, 3 vegs med 2226, 2118 og 2404.

    Kassene er lagd i kryssfiner og forsåvidt i bra stand, men er ikke akkurat vakre uansett i den fargen. Så lurte på om noen har prøvd å fjerne lakken på lignende høyttalere og pusse de ned til ren kryssfiner igjen, om det kan bli OK eller om det bare er å glemme det og heller gå for maling/lakk?

    Like disse:
    Jeg gjorde dette med et par 4311b jeg hentet fra en kjeller for noen år siden. De var sortmalte (spraylakkerte, muligens?). De var såpass herjet at jeg tok sjansen på å gå på med slipemaskin (mus/eksentersliper, IKKE båndsliper!). Prøvde meg med forholdsvis fint papir først, men det tok evigheter. Gikk for det groveste jeg kunne som ikke laget for mye spor, og holdt på til jeg var gjennom malingen. Gikk greit, men var mye jobb.
    Kom ikke gjennom finéren, heldigvis. Ble ganske bra resultat, valnøttfinéren kom fint til sin rett.

    Edit: Mulig det går an å prøve med en malingskrape? Tohåndsskrape uten hakkete blad, fortrinnsvis.
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Du kan jo pröve med malingfjerner.
    Men uansett, tror du det er noe fin finér som er benyttet i de kabinettene? kjöpte noen andre fra Cabaret serien (som jeg ikke husker navnet på) for slakting. De var bygd i en ganske kjip 4 lags granfinér og da er en ok lakk bedre imo
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Hakke peiling på finerkvaliteten, det er ikke Cabaret men nyere, dog sikkert ikke helt ulikt.

    Høres på Krisring ut som en relativt omfattende jobb så spørs om jeg skal begi meg i kast med det, kan prøve under først og se både hvor mye arbied og hvordan det ser ut, og evt bare male/lakkere de. Blir ikke noe stuehøyttaler uansett men hadde det blitt OK utseende så hadde det heller ikke gjort noe :)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja, to veldig profesjonelle firma jeg har handlet med. Absolutt de beste videoene på nettet for opplæring av oss som vil holde på å reparere på 30-50 år gamle høyttaler elementer. De to siste recon kit til JBL D 140 ble nå bestillt fra Sound Speaker Repair. Viktig å få de riktige spesifikkasjonene på recone Kit for å opprettholde orginal lyden.
    Simply Speakers tar service/rep på høyttalere for anerkjente firma og artister.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja monitor farge :)
    RAL 5007....trur jeg...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Storm i vannglass!
    Dårlig lagring, fuktig og varmt miljø.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke sjekket mine enda, men ble bekymret når jeg såg dette at flere melder om det samme, inkludert han ene fra Sverige som jeg vet ikke har lagret de dårlig. Ser og linken som er der som henviser til Seas med magnesium membran med lignende korrosjons problem så kan en lure på om det kan være noe i det.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Driveren ser helt lik ut innvendig som mine 2446, bortsett fra rusten..
    Forbauser meg litt dette, kan ikke forstå annet enn at en eller annen plass på veien er disse blitt utsatt for noe dem ikke burde..

    Hva membraner er det som står i 476Mg?
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Det ligger i de to siste bokstavene :) MG = magnesium. Teorien er vell at det er noe med magnesium som forårsaker dette, derfor link mot Seas problemet med magnesium membran.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg støtter oks her. Det virker som de har blitt utsatt for noe utover normalen.
    Etter å ha blitt gjort oppmerksom på denne tråden i Lansing forumet av Baldrick var det ikke noen vei utenom for min del.
    Her er noen bilder av min ene 476 mg. Høytt kjøpt nye julen 2011 og har stått i stabil innetemp rundt 20-22˚.
    Ser jo helt ok ut dette her.
     

    Vedlegg

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hmm..
    Ser samme som oen, men reagerer litt på hvordan membranets side mot fasepluggen ser ut..
    Er det bare støv? Skal vel være blankt hele membranet?

    Mulig det er noe i dette greiene? Magnesium er uedelt.

    Jeg ble litt usikker... :)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Oen, Ikke antydning til rust, bildet lyver litt.
    Oks, ikke støv, og sammenlignet med andre bilder av mg så ser det normalt ut såvidt jeg kan skjønne.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Såg ikke så nærme på bildene men ser desverre ikke helt bra ut nei :(

    Det betyr egentlig at av alle 476mg som er åpnet/sjekket sålangt er det kun det ene paret som ser bra ut. Mulig det er av nyere utgave eller noe, det var ihvertfall kjøpt løst.

    Men meg bekjent er 476mg i 4365 og K2/E2 identiske så mest sannsynlig er det samme problem også på de
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Oen, Ikke antydning til rust, bildet lyver litt.
    Oks, ikke støv, og sammenlignet med andre bilder av mg så ser det normalt ut såvidt jeg kan skjønne.

    OK så det er ikke rust? Det såg faktisk slik ut.

    Men som du skrev selv, er visst ingen veg utenom å sjekke mine og :) Kanskje det ender opp i oppgradering til BE
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.791
    Antall liker
    2.350
    Sted
    Portugal
    Rust problemer er ikke helt ukjent. Har hatt dette på 2450J som på dette bilde.

    Rust.jpg


    Bilde fra audioheritage.org
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn