Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det blir litt fintenking rundt drivervalg og jeg har tenkt å gå veien mot det som er komersielt tilgjengelig og bra... iallfall ikke låse det til unobtaniumgreier som en del av JBL utstyret er. Min intensjon er m.a.o. ikke å låse det til en 1:1 klone.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det blir litt fintenking rundt drivervalg og jeg har tenkt å gå veien mot det som er komersielt tilgjengelig og bra... iallfall ikke låse det til unobtaniumgreier som en del av JBL utstyret er. Min intensjon er m.a.o. ikke å låse det til en 1:1 klone.
    Ok, blir veldig spennende å følge med hva du gjør og får til med dem, har bare hørt K2 S9900 og det var fantastisk. Du virker som rett mann til prosjektet. Regner med det er E2 som blir prosjektert hos deg. Merker en dus følelse av at jeg nesten ble litt angrende over at jeg ikke kjøpte, HAHAHAHA.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    5.402
    Sted
    oslo
    Dritbra tiltak tytte!

    tenkte at noe sånt ville være den beste måten å bruke kabinettene på når jeg så dem, men manglet motet til å kaste meg inn i budrunden, for ikke å snakke om knowhow'en som skal til for å få konstruksjonen til å funke med andre elementer.

    Blir spennende å følge med på fortsettelsen! :cool:
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det blir litt fintenking rundt drivervalg og jeg har tenkt å gå veien mot det som er komersielt tilgjengelig og bra... iallfall ikke låse det til unobtaniumgreier som en del av JBL utstyret er. Min intensjon er m.a.o. ikke å låse det til en 1:1 klone.
    Ok, blir veldig spennende å følge med hva du gjør og får til med dem, har bare hørt K2 S9900 og det var fantastisk. Du virker som rett mann til prosjektet. Regner med det er E2 som blir prosjektert hos deg. Merker en dus følelse av at jeg nesten ble litt angrende over at jeg ikke kjøpte, HAHAHAHA.
    Ikke for sent å hive seg på enda :cool:
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ikke for sent å hive seg på enda :cool:
    Innser vel min begrensning, så egentlig håper jeg på at måkene kommer slik at de blir revet ut av armene på deg. ;D Sånt som dette krever presisjon, og ikke moro å stå med Claes Ohlson-overfres og skulle fikse på dette.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Dritbra tiltak tytte!

    tenkte at noe sånt ville være den beste måten å bruke kabinettene på når jeg så dem, men manglet motet til å kaste meg inn i budrunden, for ikke å snakke om knowhow'en som skal til for å få konstruksjonen til å funke med andre elementer.

    Blir spennende å følge med på fortsettelsen! :cool:
    Det gjelder her som ellers i livet, å bruke den know how som finnes rundt en. Her kan man selvsagt gå all-out og kjøre originale drivere, hvis man har kontaktene i orden vel og merke. Ellers vil prosjektet blir basert på egne erfaringer og erfaringer fra solide figurer i diy-miljøet :) Alle innspill blir mottatt med åpne armer når prosjektet starter. Cluet er å finne gode ting som er allment tilgjengelig.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ikke for sent å hive seg på enda :cool:
    Innser vel min begrensning, så egentlig håper jeg på at måkene kommer slik at de blir revet ut av armene på deg. ;D Sånt som dette krever presisjon, og ikke moro å stå med Claes Ohlson-overfres og skulle fikse på dette.
    Det må være bra vingespenn på de måkene ;) Hele greia er at jeg selv ikke har verktøy, plass og tid til å gjøre a-å diy i dette kaliber. Bare et horn som i Everest krever enormt med håndarbeidsinnsats for å bli 100%. Å tegne derimot og så få det støpt eller maskinert er en helt annen sak, da blir det straks realiserbart og ikke nødvendigvis så ille kostbart.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Dette her jo helt konge, Tytte71! Dette hadde vært noe...
     

    jjcale

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2007
    Innlegg
    33
    Antall liker
    4
    Dette prosjektet blir det spennende å følge med på, kan ikkje tenke meg noko bedre å bruke desse kabinettene på!! Tommel opp til tytte71 :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    4425 er så søte høyttalere! Små 4430-bebiser! ;D Gratulerer!

    Bør være bra stereoperspektiv og holografi slik du har plassert dem på bildet, kan jeg tenke meg? Synes ikke 4430 trenger noe særlig toe in med mindre de står innat sidevegg, og luft mellom htt er alltid en fordel om man kan.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.010
    Antall liker
    51.713
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    4425 er så søte høyttalere! Små 4430-bebiser! ;D Gratulerer!

    Bør være bra stereoperspektiv og holografi slik du har plassert dem på bildet, kan jeg tenke meg? Synes ikke 4430 trenger noe særlig toe in med mindre de står innat sidevegg, og luft mellom htt er alltid en fordel om man kan.
    Takk :)
    Jeg toet de inn først men satte de rettere etter vært,låter bra nå. Deilig mellom bass/bass i disse.

    O
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    4425 er så søte høyttalere! Små 4430-bebiser! ;D Gratulerer!

    Bør være bra stereoperspektiv og holografi slik du har plassert dem på bildet, kan jeg tenke meg? Synes ikke 4430 trenger noe særlig toe in med mindre de står innat sidevegg, og luft mellom htt er alltid en fordel om man kan.
    Takk :)
    Jeg toet de inn først men satte de rettere etter vært,låter bra nå. Deilig mellom bass/bass i disse.

    O
    At det er deilig mellombass, ja! Det er JBL det! ;D Har et par 120Ti som bruker 128H 12" som har litt til felles med dine 2214H 12", og kan melde om akkurat det samme der. Skikkelig snert. Det er deilig, deilig, deilig!

    Hvor mye power tilbyr du dem? Takler 200w(!). Er det aktiv delingsmulighet innebygget i 4425? Gjør du det? Hvis ikke kunne du nok hentet ut enda mer snert og detaljer i bassen om du gikk den veien, for da slipper du spolen på delefilteret foran basseren.

    Fant denne oversikten på Audioheritage, da jeg sjekket opp 2214. :)

    |.. . .| 2214H | 128H | units . .|
    | fs . | 23 . .| 20 . | Hz . . . |
    | Qts .| .24 . | .24 .| . . . . .|
    | Qms .| 10.5 .| 7.0 .| . . . . .|
    | Qes .| .25 . | .25 .| . . . . .|
    | Vas .| 7.9 . | 9.9 .| ft^3 . . |
    | Eff .| 1.1 . | .86 .| % . . . .|
    | Pe . | 200 . | 100 .| watts . .|
    | Xmax | .26 . | .31 .| inch . . |
    | VD . | 21 . .| 25 . | in^3 . . |
    | Re . | 5.6 . | 5.7 .| ohms . . |
    | Le . | 1.3 . | 0.6 .| mH . . . |
    | SD . | 81.7 .| 81.7 | in^2 . . |
    | Dia .| 10.2 .| 10.2 | in . . . |
    | Bl . | 16.0 .| 16.0 | Newt/Amp |
    | Mms .| 90 . .| 70 . | grams . .|
    | flux | 1.07__| 1.07 | tesla____|
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.010
    Antall liker
    51.713
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Bruker 2x160 W på de,ikke aktiv deling. Jeg savner ikke noe nå ;)
    Får se etter vært,ikke umulig jeg ser etter større studiomonitorer :)
    Selv om jeg spiller lavt så er det masse bass her,ikke noen pingle bass i sansuien akkurat heller, føler jeg får ut det som bor i den nå.

    O
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Høres bra ut! :)

    Ja, de større er utrolige! Hadde et par 4307 med 10" og det var ikke ille det heller, men de store kan spille høyt uten å stresse og veldig pent på lavt volum. JBL studiomonitorene låter alt annet enn kjedelig. :)
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Fascinerende stykke ingeniørkunst. En interessant artikkel.

    The Making of a Monitor: An Inside Look at How JBL Developed the M2 and Re-ignited Its Studio Line
    Mix gets the story behind JBL's M2 Monitors | Mix covers the making of the JBL M2 Monitors, in the October 2013 issue of Mix



    JBL M2

    A rich and storied legacy, one associated with integrity, quality, reliability and performance, is obviously a good thing to have for any company in any market. Of course it is. It brings built-in brand recognition, lower barriers of entry to new markets, trusted experience, scale, volume, employee pride and countless other benefits. But having a rich and storied legacy can also be a curse, especially in technology-related industries, where the pace of change has accelerated exponentially in the global market and the pressure from new and varied competitors is constant. Maintaining a legacy in the modern world can be every bit as challenging as building one. The overriding requirements, it seems, are an unceasing drive to innovate and an uncompromised approach to quality.

    There are a number of companies in professional audio that meet the criteria; we are an industry built on loyalty, trust and a thirst for vintage gear. But consider JBL: approaching 70 years as a company in its own right, with another 20 years of loudspeaker development and culture tacked on for the founder, James B. Lansing, who began designing horns and drivers to usher in the age of film sound. A company that straddles pro and consumer, across multiple markets, including cinema, studio, installation, touring, hi-fi and automotive. A company that has risen and fallen with business cycles many times over many years. A company that has virtually “owned” entire markets for extended periods of time, then lost ground, then boomed again. There are many great loudspeaker manufacturers in professional audio, many with storied histories, but JBL remains unique.

    In late 2012, 65 years after the founding of the company with the famed D130 driver and 75 years after James B. Lansing released the Iconic, the first real studio monitor, JBL showed what they termed a “next-generation studio monitor” in a seminar at AES. It was a quiet introduction, followed up by an official launch of the M2 Master Reference Monitor at NAMM a few months later. But what it signaled was much larger: a re-ignition of the studio line, based once again on innovation. To put it another way, JBL didn’t build a new speaker; they developed new technologies, then integrated them and built a new line of speakers, across multiple markets. The Technologies of M2
    The D2 Dual-Diaphragm Dual-Voice-Coil Driver

    “From the very founding, with James B. Lansing, the company has been about using high-quality materials to deliver high-quality performance,” says Director of JBL Technology Mark Gander, who joined JBL in 1976 as a transducer engineer so that he could “apprentice with the masters.” “We may integrate the technologies and elements in a unique way, for either studio or live,” he says, “but it is still all about sonic accuracy.

    “For example, the D2 compression driver, which we feel is a real step forward with two annular diaphragms, was developed as a high-performance element, just like the D130 was designed as a high-performance element,” he continues. “We happened to put it first in the VTX line array. It could have just as easily started in the M2, but in a studio monitor we still needed a very specific kind of waveguide to give it very even coverage and low distortion. The D2 does the same job and has the same stringent requirements, live and studio, but it’s customized and integrated to fit the application.”

    The D2 dual-diaphragm, dual-voice coil compression driver was designed by Senior Manager of Transducer Design Alexander Voishvillo, for VTX, the line array system introduced in January 2012. Voishvillo, a Ph.D. who in a previous life designed studio monitors for the Russian Broadcasting Corporation, came up with the idea of foregoing the more traditional dome compression driver and developing a dual-annular diaphragm with dual 3.5-inch voice coils. The result was higher SPL, greater efficiency, less power required.

    “We split into two annular diaphragms made out of special high polymers, thermoformed and very light,” Voishvillo explains. “Then we have two coils doing the job of one coil. That means there is half as much power delivered to each coil, so we have low thermal compression. It’s lighter, more flexible, with lower moving mass, matching phasing plugs and internal damping. And it has ultra-low distortion.”

    That low distortion led him across the proverbial hallway in JBL’s Northridge, Calif., facility to Peter Chaikin, Senior Manager, JBL Recording and Broadcast Marketing. Chaikin actually had a version of the two-way large-format monitor in early stages of development at the time, focusing on the high-end personal professional studio and post-production houses. When he was introduced to the D2, the ultimate design began to take shape.

    “We wanted to make large-format monitoring a viable option for a wide range of production spaces,” Chaikin says. “We needed high output, extended yet neutral frequency response, a small footprint for a broad range of placements, and it had to be tuneable. Conventional compression drivers act like pistons and high frequencies can break up, leading to distortion. The D2 met seemingly opposing objectives: extended high frequencies, very low distortion and very high output.” The M2 team—and it really was a team approach, with expertise across the company—then began integration of a new 2216Nd Differential Drive woofer, chosen as the ideal complement to the D2. Based on JBL’s Differential Drive dual-voice coil design originally developed in the late 1990s, the new 2216Nd contains five patented technologies, including Low TCR edge-wound wire that allows the woofer to maintain constant impedance regardless of output.
    The revolutionary, patent-pending Image Control Waveguide.

    The key to integrating the driver and woofer, then, was the third key innovation: the patent-pending Image Control Waveguide, developed by Senior Systems Engineer Charles Sprinkle, working side-by side with Harman Corporate Technology Group’s Alan Devantier, responsible for system tuning and design of the enclosure, including the patented front ports.

    “The Bi-Radial horn that we have had for decades was a 90x60 horn, and not the best match for the low frequency device in the M2,” Sprinkle says. “This horn is 120 degrees horizontal and 110 degrees vertical. We knew that if we wanted a good directivity transition between the woofer and the high frequencies, we had to have that amount of pattern, so the waveguide was designed to have a pattern consistent with what the woofer was doing with no discontinuity at the crossover point, which is 800 Hz.

    “The second thing we did was use a blending geometry—there are no straight lines, you’ll notice—that has a generally decreasing radius,” he continues, “forming an infinite number of reflections, and the net effect is that it smears the reflections coming back down the horn and negates them.

    “The third thing we did is bring these ‘knuckles,’ which is a name that sort of stuck, in from the side so that rather than having this 1.5-inch aperture that we had in the Bi-Radial design, we were able to get the upper pattern control frequency up near 10k, much like it would be with a 25mm dome. You combine that with a high-frequency device that has the internal damping characteristics this driver has, and it sounds like a silk-dome! That nice, sweet, effortless, open sound. In the process, that directivity characteristic in the mid-band went away. Alan was really a champion of doing the right thing with the architecture: driver placement, making the cabinet taller—that opened the door to the work that was done on the waveguide.”

    From Chaikin’s point of view, the new waveguide delivers remarkable high-frequency detail, a true soundstage with natural balance at nearly any listening position, and a neutral frequency response both on- and off-axis, allowing for optimum performance in a broad range of environments, large and small, whether soffit-mounted, free-standing or behind a screen. A product for the professional in everyone.

    Process and Measurement
    While the D2, 2216Nd and Image Control Waveguide provide the core, many other technologies round out the system. I-Tech 5000HD amplifiers from fellow Harman company Crown supply the power and the floating-point DSP for the system crossover and the EQ needed for room tuning.
    The 2216Nd Differential Drive Woofer

    But these are technologies, and lots of people are developing lots of great technologies. What’s different about JBL is the integration of the technologies under a single roof, with a commitment to process, measurement and quality. In the development of any product, engineers have access to four anechoic chambers, multichannel listening labs, power test rooms (100 hours at max SPL for new product designs), interferometers, 3-D printers and rapid prototyping for the constant iterations in product development. Rather than measure a single on-axis frequency response, engineers measure the entire sphere radiated into the listening space—data gathered at every ten degrees and reflecting 1296 times the information of a single-point response curve.

    Dr. Sean Olive has been with the company for 20 years as director of acoustic research. He credits Dr. Sidney Harman, who purchased the company in 1969, with “bringing science to the process of speaker development. He didn’t want to sell speakers based on marketing and sales. He wanted the science to back up the claims, and he hired Dr. Floyd Toole to lead the effort.”

    In 1993, Olive, working under Dr. Toole, began setting up a system for subjective evaluation of loudspeakers and the correlation of subjective responses and objective measurements. It’s not an easy task, considering one could argue that all aspects of music production and consumption are subjective, speaker preference most of all. By 2004 he had perfected his double-blind listening setup, making use of a pneumatic speaker shuffler that removes the “nuisance variables” that affect perception of the loudspeaker, such as visibility of the brand logo, the size, shape and industrial design of the speaker and awareness of its price point. His papers on the subject are widely circulated; he maintains an active blog that is worth reading. “What we’ve found in general, across age, culture, genre and experience, whether the subject has ear-training or not, is that most people prefer an accurate, neutral monitor,” he explains. “One that maintains the perception of timbre across the frequency spectrum, in the combined direct and reflected source. In developing the speaker, then, the research can get the engineers 90 percent of the way to their goal, which is an even, accurate, neutral listening experience.”

    The end result is a free-standing M2 monitor that is 49.5 inches tall, 20 inches wide, and a mere 14 inches deep, with an in-room frequency response of 20 Hz to 40 kHz and 129 dB maximum SPL.

    Gander, in summation, describes it as “very, very linear. You still have to start with transducers, the mechanics and electronics. The future is a transducer and a computer with a human interface—from acoustic energy to a digital input and back out to a speaker. We feel good about the future.”
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det var noe med klangen i den D2 driveren
    synd den måtte deles så høyt.....
    mvh
    Leif
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.010
    Antall liker
    51.713
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Bikkja til Waters forsvant (og jeg finnarn ikke igjen)

    Etter nye stativer fikk jeg en annen lyd enn med de forrige,bikkja på høyre side forsvant.
    WW1 veteranen på venstre side er nå midt i lydbilde,Skjønner ikke dette??
    O
     

    Vedlegg

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Du har ikke klart å bytte om +- på en høyttaler?

    Ser ellers ut til at de står litt smalere nå enn før og med mindre toe-in?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    en ht sprer rett i sidevegg, den andre gjør det ikke?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.010
    Antall liker
    51.713
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Jeg har flyttet de flere ganger,får perfekt lyd ellers vokalist i midten og stereo bilde er meget bra. Men Waters Qsound er borte ??????
    Hulk:(
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    De nye stativene dine fungerer muligens som en større baffel for bass/mid elementet. Kan hende dette blurer til spredningen i høyttaleren og dermed rommet? Merk av nøyaktig hvor de står og bytt til de gamle stativene (hvis du har de), spill så "bikkja" igjen.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.001
    Antall liker
    11.948
    Sted
    Hus
    Disse mellomtonehorna fikk jeg fra statene i dag :)

    JBL LE85 H91.jpg


    Skal erstatte mellomtoneelementet bak den aksutiske linsen :)

    JBL L-220.jpg
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.001
    Antall liker
    11.948
    Sted
    Hus
    Bare en mellomtone under den aksustiske linsen. Under er det en 14" bass og en 16" slavebass :)
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Med den nye 7-serien Master Reference monitors følger en morsom nyhet, 0,5" driveren 2409H. Dette kan være et finfint og rimelig alternativ til 045 for oss som deler aktivt og skal fylle K2 eller Everest kabinetter. Jeg fikk tak i selve UHF hornet fra Everest og det er vel likt hornet på K2 9900.

    708i ser spennende ut. Sjekket med Lydrommet og de hadde ikke prissatt dem enda. 7 Series
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Spennende driver. Håper det kommer litt mer data på den etter hvert og noen uavhengige målinger. Eller det vil si, må bare få ta på et par og teste de.
    Skal du bruke de på Everest så må du lage et spesial UHF horn. Mener exit på 045 er 0,38"
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.010
    Antall liker
    51.713
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Bikkja er tilbake :)
    Det var mye jobb,holdt på i flere dager. Viste seg at jeg må ha blingsa noe så grusomt når jeg terminerte kablene.
    De var snittet med sort skrift på - siden,gikk ut i fra det da jeg satt på plugger så viste det seg at den ene er det sort skrift på pluss siden. Så mye jobb for ingenting :( men nå er jeg happy igjen :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.001
    Antall liker
    11.948
    Sted
    Hus

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.854
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Portugal
    Bartesam

    Du kan neste få en L300
    Er det en LE 85?
    Følsomheten er ganske forskjellig.

    LE 5-9 94dB
    LE 85 115-118 dB

    Du kunne prøve filteret til L300
    Eller Nelson Pass varianten av L300
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn