Nå kommer endelig SHM-SACD, mange pop/rock utgivelser...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Espen R skrev:
    RoDa skrev:
    Det var kun Dire Straits første vi hadde i alle de forskjellige utgavene. Eller "kun" er jo feil da det er en av de beste platene jeg vet om.
    Konklusjoner? Tja, vet ikke helt. Vinyl har en idiotisk stor variasjon i lydkvalitet fra plate til plate, cd er bedre jevnt over, du vet hva du får når du kjøper 80-talls plater ofte..... SHM SACD (eller SACD generelt) låter veldig bra i de utgavene jeg fikk høre. Men likevel var det slik at jeg ikke nødvendigvis foretrakk de... ;)

Tipper EspenR har noe mer utfyllende kommentarer enn dette, så jeg venter på han. :)

R
    Takk for hyggelig lyttekveld, Rolf Inge!
    Ja, hvis den Lp samlingen Rolf har fått av sitt faderlige opphav er et tverrsnitt av kvaliteten på Lp plater opp gjennom historien, da kan man konkludere med at CD jevnt over har bedre lyd. Men de to Dire Straits platene til RoDa + et par andre, holder høy standard.

Når det gjelder SHM-SACD, så er jeg en stor fan av dette gjenutgivelsesprogrammet. Når vi f.eks lyttet til de tre jazzskivene jeg hadde med (2 i mono), så kan jeg vanskelig forestille meg at disse kan låte noe særlig bedre. Musikerne opptrådte jo nesten levende i stuen din Rolf. Og med denne ultraglatte, rene og åpne lyden med mye "kjøtt på beina" som er typisk for disse SHM-SACD'ene.
    Aller første gangen vi lyttet til Dire Straits på SHM-SACD hos deg hørte jeg en svak farvning/betoning i toppen. Men jeg tror det høye energinivået i toppen kan være en litt uheldig match mot dine CM8 høyttalere. Ellers er det jo litt smak og behag da.. ;)

I lige måde, Espen :)
    Jeg vet om verre måter å tilbringe lørdager på enn med gode kamerater og 6-7 timer musikk. 8)

Joda, vinyl kan være veldig varierende i lydkvalitet. Men det er mange av platene som jeg synes låter veldig bra, da. Og så mye kos som det er å spille dem! ;D For meg er det ikke enten-elller, men både-og.

Synes også SHMene låt veldig bra, og som du sier med mye kjøtt på beina. De kan nok låte enda mye bedre, det er bare å spille dem på et bedre anlegg det. ;)
    Tja, det går sikkert an å skylde på CM9erne siden Dire Straits ikke låt maks. Men det låt jo maks på de andre platene så da vet jeg ikke helt..... ::) (B&W har tradisjonelt en liten hump rundt 10kHz)

Jeg ble faktisk litt skuffet over lyden fra Dire Straits SHMen. Jeg hadde forventet meg en typisk SACD-lyd som var litt mer kjøttfull og analogmyk, slik at SHMen skulle trekke gjengivelsen enda et stykke videre i samme retning som Japan og Vest Tyskland Target-CDutgavene beveger seg fra senere CD-utgaver.

Men istedet fikk jeg en lyd som jeg opplevde som lysere, mer detaljert, men fortsatt myk som SACDer ofte er. Dette ga meg en opplevelse av 'moderne' lyd fra en av mine favorittplater, det låt ikke bare uvant men også litt kunstig og i mine ører ble det feil. Nesten som om det var mer informasjon der enn da platen ble tatt opp... Er man opptatt av maksimal informasjonsmengde, spesielt i toppen, og å kunne høre lengst mulig inn i opptakene så er dette bra. For meg er denne Dire Straits plata så nær og kjær at du ikke skal kødde med den! :D Det låt bra, men det swinger mer av sultanene på gammelmåten. ;)

Mvh
    Rolf

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette du beskriver høres mye ut som mine standard reservasjoner mot andre "typiske" japanske luksusremastere RoDa (er disse remasterene japanske?), veldig detaljert og tydelige, men ofte med en litt fragmentert hifilyd, litt for lite sammenhengende musikalsk flyt og velklang.

Mange (nær alle?) av mine japanske utgivelser på luksusvinyl og også på CD preges av det samme fenomenet; litt distinkte mot lyse harmonier/sideaspekter ved diskantinstrumenter slik at de er imponerende på et cerebralt nivå men litt mer kunstige og ikke så swingende og naturlige som man skulle ønske for minimal lyttetretthet og maksimal musikalsk utbytte. Man blir liksom sittende å høre mer på fragmenter av lyden heller enn på musikken. Det er noe med disse japanerne bak spaker..

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tipper de er japanske ja.

Det er mer som er japansk, mer derimot verdt å samle på ;D

"Target CDs are a class of pressings released by WEA (Warner-Elektra-Atlantic) in the early-to-mid 1980s. Most were manufactured in either West Germany or Japan for distribution in the U.S. before domestic pressing facilities went online. Some were also pressed in the U.S. and France. Target CDs were also distributed in Europe and Japan, as well as other markets. Target CDs derive their name from the design used by WEA, which resembles a gunsight, crosshairs, or a target. These early CDs are often readily identified by the striking colors used on the label side.

Target CDs are collectibles since many of them are the original issues and are, therefore, remnants of the early days of the “Compact Digital Disc”. Aside from the historical significance, many music enthusiasts also feel that these early pressings offer superior fidelity to later remasters. The reason for this is that many Target CDs represent a “flat transfer” of the original tapes. By contrast, many recent remasters have been prepared through excessive processing, including the abuse of compression and noise reduction.

While Target CDs are relatively rare, it is possible to find them at low prices in used music stores. The fact is that few people realize the significance of these CDs. As a result, personnel at most music stores toss them in the used CD bins like any other used CD."

Dette er CDene sine det!!

R

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vidar P skrev:
    Dette du beskriver høres mye ut som mine standard reservasjoner mot andre "typiske" japanske luksusremastere RoDa (er disse remasterene japanske?), veldig detaljert og tydelige, men ofte med en litt fragmentert hifilyd, litt for lite sammenhengende musikalsk flyt og velklang.
    Det var kun Dire Straits platen jeg har reservasjoner mot. Steely Dan for eksempel låt derimot veldig kjøttfullt og rikt (mot normalt?). Men det var ingen andre enn Dire Straits vi kunne høre i 5 forskjellige versjoner. ;)

R

P

Parelius

Gjest
    Likte denne:
    I'm going to buy one of these, draw a green ring on the edge, freeze it with liquid nitrogen, and run it through my demagnetizer.

I'll have better bits than anyone. My ones will be more singular, my zeros will be truly nothing. I will be the digital king.

What do you think ... too much?

Tillegg: Denne var god også: «SHM-CD = SHAM-CD». (fra samme tråden)

Even more:

«A couple of incredibly bizarre threads over at sh.tv has uncovered hard evidence (some contributed by yours truly) that some SHM-CDs contain more clipping than their normal CD counterparts. On a LZ SHM-CD specifically:

QUOTE :
    Quite simply, the only difference between the SHM CD and the Marino master, as indicated by these samples, is an extra 0.6db of gain, and additional brickwall clipping.

There are also diverse examples provided of the SHM-CD digital content being exactly the same (or suspected to be the same from track peaks) as the normal CD counterparts. Even then, several individuals are adamant that SHM-CDs sound better than their normal counterparts (even with the ones with increasing clipping). There has been absolutely no evidence found of any SHM-CD having a higher quality digital master than its normal CD counterpart.

The manufacturing technology has not been shown to give no benefit under normal CD playback conditions. But if all you're going to do is rip it to your computer, there's provably no benefit to SHM-CD.»

V

vredensgnag

Gjest
    Nja, Parelius, det er da folk her som sluker våset til Diament med både hode og hale.

The scary one was the mastering 'engineer' Barry Diament's contributions to the thread where he refused to accept that when the WAV comparator in Exact Audio Copy says two WAVs are identical, that that would mean they are exactly the same mastering. He kept on saying the only way to be sure is to null the files after ensuring that the first samples line up.

I guess it proves that you don't need a degree in audio engineering to be a mastering 'engineer'.

Tror egentlig ikke det nytter stort. Like greit å la folk støtte Berre Dement og andre luringer. Egentlig er jeg stupdum som ikke utnytter slik godtroenhet selv - jeg er ganske oppfinnsom, og kunne garantert blitt styrtrik på det. Kundene er der, ingen tvil om det.

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Ingen hensikt å kjøpe SHMSACD hvis man ikke har anlegg som er verdig oppgaven... Så når dagen er der at jeg har mere å hente på linjesignal, ja da vil det vurderes :)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.003
    En ting til angående disse SHM-SACD'er: Det er ikke brukt DST (Direct Stream Transfer) på disse utgivelsene.
    Fra Wiki: To reduce the space and bandwidth requirements of Direct Stream Digital (DSD), a lossless data compression method called Direct Stream Transfer (DST) is used. DST compression is compulsory for multi-channel regions and optional for stereo regions. This typically compresses by a factor of between two and three, allowing a disc to contain 80 minutes of both 2-channel and 5.1-channel sound.

I teorien så skal DST være 100% lydlig transparent. Men andre sier at dette er bare teori og at DST påvirker lydkvaliteten i noen grad.

Så da har vi følgende om disse SHM-SACD'er:
    - Super High Material
    - Labelsiden har denne spesielle grønnfarven
    - Ikke brukt DST
    Gjestemedlem ville nok sagt at alt dette ligger i snåsamann-land. ;D
    Men flere og flere digger lyden fra disse SHM-SACD'er og stadig flere stereosjapper og musikksjapper i Japan forhandler disse platene.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.003
    Wishbone Ash "Argus" fra 1972 har fått strålende kritikker på SHM-SACD, denne bestilte jeg i går sammens med sampleren.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.003
    Ellers har jeg disse for levering den 24/11:
    - Art pepper meets the rythm section
    - Steely Dan "Gaucho"
    - Bill Evans "Waltz for Debby"

Og disse den 15/12:
    - The Kinks "The Kinks are the Village green preservation society"
    - Stevie Wonder "Songs in the key of life"
    - Oscar peterson Trio "We get requests"
    - Humble Pie "Smokin"
    - Elton John "Goodbye Yellow brick road"
    - Rolling Stones "Beggars Banquet"
    - Fairport Convention "Liege & Lief"

Rene gullrekka dette! ;)
    Men tipper at et par-tre av desember tittlene blir forskjøvet ut i jan/feb.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.003
    Stadig fler blir oppmerksom på den fantastiske lydkvaliteten på SHM-SACD'er. :)
    For de som er tilhengere av klassisk vil jeg sitere denne anmeldelsen av en australer, postet på et audioforum:

Here is a post I made on another audio forum.

I have been listening to my last batch of SHM-SACD's (straight cut and paste from my CDJapan account):

J.S.Bach: Orchestral Suites No.1 & No.2 [Limited Release] [SHM-SACD](SACD)
    Karl Richter (conductor) | Release Date:2010/06/30 | Catalog No.:UCGA-9001

Liszt: Sonata In B Minor [Limited Release] [SHM-SACD](SACD)
    Claudio Arrau (piano) | Release Date:2010/06/30 | Catalog No.:UCGD-9002

Berlioz: Symphonie Fantastique [Limited Release] [SHM-SACD] (SACD)
    Sir Colin Davis | Release Date:2010/08/25 | Catalog No.:UCGD-9004

Beethoven: Symphony No.9 [SHM-SACD] [Limited Release](SACD)
    Seiji Ozawa (conductor)/ Saito Kinen Orchestra | Release Date:2010/10/27 | Catalog No.:UCGD-9005

Brahms: Ein Deutsches Requiem [Limited Release] [SHM-SACD](SACD)
    Herbert von Karajan (conductor) | Release Date:2010/06/30 | Catalog No.:UCGG-9001

Mozart: Requiem [Limited Release] [SHM-SACD] (SACD)
    Karl Bohm | Release Date:2010/08/25 | Catalog No.:UCGG-9003

Stravinsky: Le Sacre Du Printemps [SHM-SACD] [Limited Release](SACD)
    Esa-Pekka Salonen | Release Date:2010/10/27 | Catalog No.:UCGG-9004

J.S.Bach: Violin Concertos [SHM-SACD] [Limited Release](SACD)
    Hilary Hahn | Release Date:2010/10/27 | Catalog No.:UCGG-9005

Most of them sound very good, but are limited by their analogue masters. I have the Brahms Ein Deutsches Requiem by Karajan on both SHM-SACD and regular RBCD. I can tell you that the $60 you spend for the SHM-SACD is well worth it - for whatever reason, the RBCD sounds muddy and indistinct. Typical Deutsche Grammofon digital sound from that period. The SHM-SACD restores a lot of the missing dynamics and missing detail. To me, it is quite telling - the original RBCD digital master was absolutely terrible. The new SHM-SACD remaster from the original analogue tapes is fantastic.

I also have the Bach Orchestral Suites / Karl Richter on LP, and I have to say it comes pretty darn close to the LP and even surpasses it in certain aspects.

However, these SHM-SACD's are nowhere near as good as a modern production SACD recorded with a full DSD workflow. One of the best sounding SACD's in my collection is the Bach Sonatas and Partitas for Solo Violin by Julia Fischer on the Pentatone label - stonkingly good recording and it shows you how good modern SACD can be. I think these SHM-SACD's try to do their best with what is questionable material in the first place.

I also have that Dire Straits - Dire Straits on SHM-SACD. I do not have any other digital versions of this disc to compare it with, so I can not comment on how good it is relative to a more sanely priced release. All I can say is that it sounds great!

My conclusion:

1. Some of these SHM-SACD's are much, much, much superior to their original RBCD releases (although I can not comment with much authority because my sample size is small),
    2. SHM-SACD comes very close to approaching the quality of vinyl, and even surpasses it on some aspects.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.003
    Utstyr lytterom på denne personen i overstående innlegg:
    Location (City, State, Country)
    Melbourne, Australia

Turntable
    Micro-Seiki BL99V
    Cartridge
    Lyra Dorian

Digital Front End
    Playback Designs MPS-5

Pre Amplifier
    Cary SLP-05
    Amplification
    Cary CAD-211AE

Speaker System
    Acapella High Violon

Speaker Cables
    Acrolink 7N Mexcel
    Interconnects
    Acrolink 7N Mexcel

Room Size
    7m x 10m

Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    19
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Da har jeg fått spilt mine to SHM-SACD'er på hjemmeanlegget.
    Konklusjon: dette er creme dela creme, absolutt state-of-the-art!
    Hey, du begynner jo å få en fin samling etterhvert!

Når du får utvidet den litt kan du jo også vurdere egnet lagringsmøblement slik at du er sikret en god tid fremover. :)
    Makan til rad av negative kommentarer fra en person i en tråd er det lenge siden jeg har sett. :mad:
    Dersom du ikke bryr deg om lydkvalitet så la oss som bryr oss i fred! Jeg er stadig ute etter best mulig lyd, om det kommer fra SACD, DVD-A, Blu-ray eller hi-rez nedlastinger så digger jeg det! Synd at disse er forbeholdt Japan og til blodpris.
    Synes at det har skjedd mye positivt ang. lydkvalitet i 2009 og 2010. Først fikk vi The Beatles i 24 bit (USB stick) og har fortsatt med SHM-SACD og 24 bit 96 khz nedlastinger fra bl.a. Tom Petty, Paul McCartney & Wings og George Harrison. La oss hope the loudness war snart er over! :)

S

Supertramp

Gjest
    Trond_B skrev:
    Makan til rad av negative kommentarer fra en person i en tråd er det lenge siden jeg har sett. :mad:
    Dersom du ikke bryr deg om lydkvalitet så la oss som bryr oss i fred! Jeg er stadig ute etter best mulig lyd, om det kommer fra SACD, DVD-A, Blu-ray eller hi-rez nedlastinger så digger jeg det! Synd at disse er forbeholdt Japan og til blodpris.
    For de som er kritiske og selv ønsker å teste ut SHM-SACD mot CD og/eller tradisjonell SACD, så er denne "samleplata" et fint utgangspunkt - og dyr er den heller ikke:

http://www.cdjapan.co.jp/detailview.html?KEY=UIGY-9036

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.003
    Tenkte jeg skulle poste en "review" av de to siste SHM-SACD'ene. :)
    For meg setter disse discene selveste standarden for godlyd av gamle klassikere på digital.

Art Pepper meets The Rythm Section
    Innspilt i Contemporary Studios i 1957 med legendariske Roy Du Nann bak spakene.
    Har denne på SACD fra Analgue Production, mastret av Doug Sax/ Mastering Lab i 2002. Denne SHM-SACD'en slår bare knock-out på Sax SACD'en. Sax masteringen er svakt digital, mekanisk og litt lukket i lyden sammenlignet med SHM-discen som er uhyre analog, åpen og organisk i lyden. Du "ser" direkte inn i opptaksrommet.
    Dessuten er stereobildet klart bredere på SHM-SACD'en.
    Heldigvis er extrasporet "The man I love" med også på SHM-SACD'en.
    En vinner!

Steely Dan - Gaucho
    Har også denne på SACD fra før, mastret av Bob Ludwig/ gateway Mastering i 2003 og regnet for en av de mest vellykkede SACD'ene fra Universals SACD satsning i europa og USA i årene 2002-2005.

SHM-SACD'en er mastret av Manabu Matsumura at Universal Mastering studios, fra originale analoge japanske master copy tapes, fra en såkalt 1:1 kopi.
    Den vanlige SACD'en har et høyere utgangsnivå og låter litt boosted i lyden, litt mer up-front og litt svakt anmasende i sammenligning med SHM utgaven.
    SHM-SACD'en er bare så suveren analog i lyden og "superfinkornet". Små shifter i microdynamikken høres klart tydeligere enn på den vanlige SACD'en. I tillegg har vi denne utrolig utstaktheten på frekvensfløyene som er felles for nesten alle disse SHM-SACD'ene. Vokalen og instrumenter er ennå mer fokusert i lydbildet.
    Jeg tipper denne er en hard match for de aller beste Lp pressningene av Gaucho. Svaret får vi etterhvert når sammenligningene kommer.
    Også denne en vinner!

Vedlegg

N

nb

Gjest
    En ting jeg aldri har skjønt: Om "analogt lydende" er det ultimate målet for digital musikkreproduksjon, hvorfor i svarte gidder da noen å spille digitalt i utagangspunktet? Hvorfor ikke bare spille ett eller annet analogt?

Til tider kan man slumpe til å savne institutt for begrepstømming fra Morgenbladet i gamle dager.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    En ting jeg aldri har skjønt: Om "analogt lydende" er det ultimate målet for digital musikkreproduksjon, hvorfor i svarte gidder da noen å spille digitalt i utagangspunktet? Hvorfor ikke bare spille ett eller annet analogt?

Til tider kan man slumpe til å savne institutt for begrepstømming fra Morgenbladet i gamle dager.
    Det er faktisk ikke et altfor dumt spørsmål du stiller her, for jeg spør meg selv en variant av det samme. Men på den annen side skjønner jeg hva de mener, for det begrepet har vært brukt siden digitale opptak dukket opp. Den endelige lyden er jo analog, men siden cd kan låte "analogt", så blir det et litt rart begrep.

Men det er vel fraværet av digitale artifakter i en eller annen form som de mener er analogt, eller kanskje en mer mykt/varmt mastret utgivelse?

P

Parelius

Gjest
    baluba skrev:
    nb skrev:

Det er faktisk ikke et altfor dumt spørsmål du stiller her, for jeg spør meg selv en variant av det samme. Men på den annen side skjønner jeg hva de mener, for det begrepet har vært brukt siden digitale opptak dukket opp. Den endelige lyden er jo analog, men siden cd kan låte "analogt", så blir det et litt rart begrep.

Men det er vel fraværet av digitale artifakter i en eller annen form som de mener er analogt, eller kanskje en mer mykt/varmt mastret utgivelse?
    Det heter forvrenging! Det trenger ikke alltid å høres ille ut. Fra platespillere f.eks.. Jeg liker faktisk lyden fra forvrengingsgeneratoren min.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:

Du spør så vanskelig. Men jeg er enig - denne jakten etter å få digitalt til å lyde analogt er rar. Gjør heller som Medvedev. Han har skjønt det. Platespiller og reel-to-reel i arbeidshøyde, SACD to nivåer under.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    spør så vanskelig. Men jeg er enig - denne jakten etter å få digitalt til å lyde analogt er rar. Gjør heller som Medvedev. Han har skjønt det. Platespiller og reel-to-reel i arbeidshøyde, SACD to nivåer under.
    Han har ikke sacd spiller.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.003
    nb skrev:

nb, skjønner ikke at dette kan være så vanskelig.
    Musikk in natura er analog.
    For digitale musikkformater og avspillere må det da være en målsetning at det låter mest som in natura. Enig?
    Med "analogt lydende" mener jeg ikke at det skal låte som Lp, absolutt ikke. Noen mener at SHM-SACD har mye til felles med reel-to-reel tapes i lyden.

Min første CD spiller låt ikke analogt. Hvis jeg skal bruke en analogi, så må det være robot og mekanikk, ikke organisk musikk. Siden ble det bedre litt etter litt etterhvert som utstyret ble byttet.

Jeg er klar for en blindtest.
    Jeg vil ha avspilt to discer med identisk datainformasjon, som er bit-for-bit 100% identiske. Den ene discen er dataene lagret på SHM, den andre på vanlig polycarbonat. Jeg skal si deg hva som er hva.
    Utstyr: En enkel billig SACD spiller og et par billige Koss Porta Pro hodetelefoner plugget direkte inn i spilleren.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Espen R skrev:
    For digitale musikkformater og avspillere må det da være en målsetning at det låter mest som in natura. Enig?
    Med "analogt lydende" mener jeg ikke at det skal låte som Lp, absolutt ikke…
    Kanskje "naturlig" eller "virkelighetsnær" eller noe slikt ville vært et bedre begrep ift hva du mener da? Skjønt, det er jo hyggelig at dere sacd-ister setter lydkvaliteten dere opplever opp mot den målestokk som god analog reproduksjon er.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.003
    Vidar P skrev:
    Espen R skrev:
    Med "analogt lydende" mener jeg ikke at det skal låte som Lp, absolutt ikke…
    Kanskje "naturlig" eller "virkelighetsnær" eller noe slikt ville vært et bedre begrep ift hva du mener da? Skjønt, det er jo hyggelig at dere sacd-ister setter lydkvaliteten dere opplever opp mot den målestokk som god analog reproduksjon er.
    Vidar, målet mitt med avspilling har alltid vært den ulimative analoge opplevelsen...organisk, kjøtt & blod. Men jeg har gjennom årenes løp ofte vært frustrert pga manglende opplevelse av dette fra digital. ;)

S

Supertramp

Gjest
    Digital lyd finnes jo egentlig ikke. All lyd er analog.

Med mindre man kan kalle dette for digital lyd :)

[video]iHW1ho8L7V8[/video]

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.003
    Espen R skrev:
    Ellers har jeg disse for levering den 24/11:
    - Art pepper meets the rythm section
    - Steely Dan "Gaucho"
    - Bill Evans "Waltz for Debby" (Kansellert)

Og disse den 15/12:
    - The Kinks "The Kinks are the Village green preservation society" (26 januar 2011)
    - Stevie Wonder "Songs in the key of life" (26 januar 2011)
    - Oscar peterson Trio "We get requests"
    - Humble Pie "Smokin" (Kansellert)
    - Elton John "Goodbye Yellow brick road"
    - Rolling Stones "Beggars Banquet"
    - Fairport Convention "Liege & Lief"

Rene gullrekka dette! ;)
    Men tipper at et par-tre av desember tittlene blir forskjøvet ut i jan/feb.
    Noen endringer i releaseplanen.

Rod Stewart's "Gasoline Alley" som kom den 24/11 har fått overveldende kritikker. Den absolutt beste utgaven av denne klassikeren noensinne, uansett format.

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Så tilfeldigvis denne:
    http://www.cdjapan.co.jp/rcms/music/shmsacd_offer.html
    "Since its first release in June this year, SHM-SACD has provided ultimate music experience for audio enthusiasts. Now, we are offering a BUY 4 GET 1 FREE offer for all 73 SHM-SACD titles listed in this page!"
    ...om tilbudet er godt ifht til priser og utvalg her i Norge og i andre land - vet ikke, har ikke sjekket, så det bare--og husket at dere hadde en tråd gående her.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.003
    Warner Japan følger nå i Universals fotspor og utgir de 5 første tittlene på SHM-SACD den 23 februar. Samme pris som Universal, 4500 yen. Limited Edition og mini-Lp replica. De første tittlene er jazz fra back-katalogen. Vil pop/rock og klassisk følge?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.003
    Espen R skrev:
    Warner Japan følger nå i Universals fotspor og utgir de 5 første tittlene på SHM-SACD den 23 februar. Samme pris som Universal, 4500 yen. Limited Edition og mini-Lp replica. De første tittlene er jazz fra back-katalogen. Vil pop/rock og klassisk følge?
    Warner Japan re-releasing iconic jazz albums on SHM-SACD Feb 2011

Ornette Coleman - The Shape of Jazz to Come
    Somewhere Before Keith Jarrett
    Pithecanthropus Erectus Charlie Mingus
    Modern Jazz Quartet The Modern Jazz Quartet Plays No Sun In Venice Original Film Score By John Lewis
    John Coltrane My Favourite Things
    :)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.003
    Universal SHM-SACD titles scheduled for a 2/23 release, as per HMV Japan:

Bach/Richter Brandenburg Concertos Nos. 1, 2, 3
    Schubert/Rostropovich Arpeggione Sonata
    Bizet/Mutter/Levine Carmen-fantasie
    Rolling Stones Big Hits (High Tide and Green Grass)
    The Who My Generation
    Creedence Clearwater Revival Bayou Country
    Bill Evans Alone
    Gerry Mulligan Night Flights
    Jimmy Smith The Cat

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.003
    Flere SHM-SACDs fra Warner/japan (sannsynligvis Mars måned):
    The second batch
    John Coltrane - Giant Steps (mono)
    MJQ - The Last Concert
    Bill Evans - You Must Believe in Spring (+3)
    Bill Evans - Affinity
    Carmen McRae - The Great American Song Book

Mens antall CD utgivelser faller sterkt, så øker antall SACD utgivelser. ;)

S

Supertramp

Gjest
    Espen R skrev:
    Mens antall NYE CD utgivelser faller sterkt, så øker antall reissue SACD utgivelser........ :eek:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.003
    Supertramp skrev:
    Espen R skrev:
    Mens antall NYE CD utgivelser faller sterkt, så øker antall reissue SACD utgivelser........ :eek:
    Ikke bare det: reissue CD utgivelser er i ferd med å bli borte. Leser på amerikanske nettfora at alle de store platebutikkene i USA nå rydder arealene for CD og DVD.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.003
    Espen R skrev:
    Espen R skrev:
    Warner Japan re-releasing iconic jazz albums on SHM-SACD Feb 2011

Ornette Coleman - The Shape of Jazz to Come
    Somewhere Before Keith Jarrett
    Pithecanthropus Erectus Charlie Mingus
    Modern Jazz Quartet The Modern Jazz Quartet Plays No Sun In Venice Original Film Score By John Lewis
    John Coltrane My Favourite Things
    :)
    Da er det bekreftet at også Warners SACD'er vil bli SHM, single layer disc, grønn labelside og "flat to DSD" fra analoge taper.
    Akkurat som vi liker det! ;)

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.039
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ser at Warner utgivelsene så langt er jazz.Det er bra for meg,for jeg liker ikke
    jazz. ;D
    Har 8 av de som er utgitt hittil.En ligger på Posten med ekstra utgifter.Ble en dyr en!
    Mine favoritter så langt er Dire Straits,Wishbone Ash og Free.Aja med Steely Dan er jeg litt lunken til.Gaucho har jeg både på SACD og DVD-A så den kjøper jeg ikke.Foretrekker Multikanal når det er tilgjengelig.
    Uansett så mener jeg at utgivelsene er verdt pengene,selv om jeg mener at Mobile Fidelity sine utgivelser med bl.a The Band og Doobie Brothers er nesten like bra og til halve prisen!Kjøper nok flere etterhvert fra fra begge utgivere.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.003
    @Multikanal, vil bare si at dette med multikanalsutgivelser er vanskelig.

Japan er mer et 2-kanals marked, mer enn i europa og USA. Derfor passer disse SHM-SACD stereo single layer utmerket i dette markedet.

For øvrig, så må plateselskapene lete frem multitrack-tapene fra arkivene, bake disse i ovnen, lage en digitaltransfer av dem, sende de over til en mixing-engineer som kan lage en ny multikanals mix, sende den over til mastering engineer for sluttbearbeidelse. Dette krever timebruk og studiobruk og koster penger!
    Som ikke dette var nok, så krever artistenes interesseorganisasjon i USA 3 ganger betalt hvis en hybrid SACD med både CD og SACD stereo + multikanalslyd skal utgis. 3 program = 3 ganger betalt.

Summa summarium, hvis man tar alle kostnader med en slik utgivelse og skal fordele de på det beskjedne salget av hver enkelt high-rez multikanalslyd utgivelse, så går ikke regnestykket i hop.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.003
    Samtidig med at Steely Dan "Gaucho" kom ut på SHM-SACD, kom den også ut på HD-tracks på 24/96 flac.
    En kar som har lastet ned 24/96 og sammenlignet med SHM-SACD'en, sier SACD'en låter klart bedre.

Her er sporet "Babylon Sisters" fra HD-tracks, ikke en døyt over 22 kHz fra denne analoge innspillingen:

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Joda, det er jo masse der, peaker av støy og andre flotte artefakter :)

Kan trøste deg med at LP'en som kostet en formue på japansk pressing fra Universal, den som kom for etpar år siden, er subjektivt akkurat like flat. En helt standard 80-talls vinylpressing, godt spilt og uten noen audiophool creds, låter mye bedre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn