Nå kommer endelig SHM-SACD, mange pop/rock utgivelser...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.000
    mteinum skrev:
    Jepp! Enig med du.
    En Warner utgivelse er dette.

Og nå er pinadø disse lenge bebudede SACD'ene fra Verve katalogen, utgitt av Analogue Productions klare.
    Blir utgitt på hybrid SACD og på Lp fra dette nye høykvalitets presseriet. Mastret av George Marino.
    6 tittler klar medio juni. 24 tittler til kommer senere.

-Ella & Louis
    -Getz/Gilberto
    - Ella Fitzgerald
    - Ben Webster
    m/ flere

SACD begynner å bli et etablert format med mange år på baken.
    Dette er SACD utgave nr 4 av Getz/Gilberto! ;D (Verve 2002, Verve Japan 2004, SHM-SACD 2010, USA utgave 2011)

http://store.acousticsounds.com/s/303/Verve_Reissues_-_The_First_Six_Titles?keywords=FBFirstSix

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Etablert og etablert fru Blom... dette som lanseres er jo titler som alle andre i både den vanlige platekjøperverden og i den audiofile verden har spilt seg lei på forlengst, og som har vært tilgjengelig og mye solgt igjennom årtier før de kommer (eller annonseres) på SACD. Også på HQ vinyl og med audiofile reissues på cd. Så dersom man skal bruke kun SACD så får man pinadø være tålmodig ser det ut som. Men det er hyggelig at det fortsatt holdes en liten livsgnist i et hirez digitalt plateformat da.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.000
    Vidar P skrev:
    Etablert og etablert fru Blom... dette som lanseres er jo titler som alle andre i både den vanlige platekjøperverden og i den audiofile verden har spilt seg lei på forlengst, og som har vært tilgjengelig og mye solgt igjennom årtier før de kommer (eller annonseres) på SACD. Også på HQ vinyl og med audiofile reissues på cd. Så dersom man skal bruke kun SACD så får man pinadø være tålmodig ser det ut som. Men det er hyggelig at det fortsatt holdes en liten livsgnist i et hirez digitalt plateformat da.
    Vidar, du må huske på at det kommer nye mennesker til denne verden. Og ikke alle har den platesamlingen du har.

Det er masse tittler som nå utgis på SACD som ikke jeg har i min samling. Og de klassikerne jeg har, er mye på CD, og dem ønsker jeg å få byttet ut!
    Så for meg er dette veldig gledelig.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.000
    Espen R skrev:
    mteinum skrev:
    Jepp! Enig med du.
    En Warner utgivelse er dette.

Og nå er pinadø disse lenge bebudede SACD'ene fra Verve katalogen, utgitt av Analogue Productions klare.
    Blir utgitt på hybrid SACD og på Lp fra dette nye høykvalitets presseriet. Mastret av George Marino.
    6 tittler klar medio juni. 24 tittler til kommer senere.

-Ella & Louis
    -Getz/Gilberto
    - Ella Fitzgerald
    - Ben Webster
    m/ flere

SACD begynner å bli et etablert format med mange år på baken.
    Dette er SACD utgave nr 4 av Getz/Gilberto! ;D (Verve 2002, Verve Japan 2004, SHM-SACD 2010, USA utgave 2011)

http://store.acousticsounds.com/s/303/Verve_Reissues_-_The_First_Six_Titles?keywords=FBFirstSix
    George Marino om disse Verve SACD/LP'er:

Marino says the Verve masters are in excellent condition, with just one exception.

"The one problem we had was an Oscar Peterson one – We Get Requests," he says. "We played through it and there was a lot of weirdness going on, and the tape was really deteriorating. But what happened was they got the original three-track on that, and the three-track was great. So it all worked out in the end. That was the one tape that gave us a headache."

So imagine that. We Get Requests, of course, is a timeless audiophile classic. But the stereo master was shot. Given that we know the three-track hadn't been used before, this means that all those great reissues of this record to date? They were made from copies of the master. Now we get to hear the original three-track master, cut at 45 RPM!

"And it's the best sounding of all of them," Marino says. "Excellent sounding record."

The same goes with another undisputed classic in this series, Getz/Gilberto. The original master tapes for that title hadn't been used since 1980 previous to this reissue. Also, for this Analogue Productions reissue the decision was made to master and present this album as it was originally mixed to master tape. With only one exception – the Speakers Corner reissue – all versions of this title to date have had the channels incorrectly reversed. And again, those reissues you've heard up until now – definitely still breathy, warm and rich – were made from something less than the master. Prepare to hear the veil removed.

Actually, that goes for all 25 titles in this Verve reissue series, according to Marino.

"I really think that the people who are willing to lay down their money for these reissues are going to get something really outstanding," he says

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.000
    En kar fra Belgia som har forbindelser mot Japan sier at salget av disse SHM-SACD er mye høyere enn hva Universal noen gang hadde forestilt seg.

Hyggelig å høre. Men ikke uventet at folk er interessert i å betale noen kroner for at produkt som er lagd for å nå opp til en standard, og med "direct transfers" av analoge mastertaper uten kompresjon, limiting og unødvendig EQ. :)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.000
    En bolk med nye SHM-SACD'er ble sluppet for et par dager siden.

Ser at Rolling Stones "Sticky Fingers" foreløpig har fått fremragende anmeldelser. Og i coverheftet bekreftes det at det er en helt flat overførsel fra de originale mastertaper.

Interessant er det at T-Rex "electric warrior" SHM-SACD er mastret av Rob Lo Verde, Mobile Fidelity Sound Labs using the Gain2 system.
    Her har de brukt de amerikanske copy-tapene fordi disse er i bedre forfatning enn de britiske tapene.

Hærrrlige dager for SACD fans. ;)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.000
    Warner Japan entrer SACD markedet med pop/rock tittler. 5 første i august:

[WPCR-14165] The Eagles Hotel California
    [WPCR-14166] Deep Purple Machine Head
    [WPCR-14167] Yes Fragile
    [WPCR-14168] Chicago Chicago V
    [WPCR-14169] Linda Ronstadt What's New

Disse vil bli hybrid discer med stereo og 5.1

2011 vil bli all time high i SACD. Til dere her på sentralen som for 10-12 år siden spådde SACD en snarlig død; shame on you! ;)

PS! "Sticky Fingers" har fått fenomenalt gode kritikker, beste version noensinne. Mastret av et par gutter hos FX Copyroom i england, flatt fra master.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.000
    Sammenligning av Diana Krall "Love Scenes" på ulike formater:

I'll compare them on the following formats:-

-RBCD

-SHM-CD

-SACD

-SHM-SACD

-24/96 HD Tracks download.

SACD.....Surprised myself here in that it just sounds muffled and compressed with an overblown bass somewhat 'cardboardy'and no emotion to her voice. Going through the motions kind of thing. Don't forget my AA changes DSD to PCM to supposedly increase the dynamic range.

RBCD.....Better timing, better dynamics and you can appreciate Diana's vocal inflections much more. The finger snaps in My Love are better defined and the reverb around the studio clearer.

24/96....Excellent sound from HD tracks but compared to the next two kind of 'gritty'. Good resolution and emotional content to her voice. This result may be due to my modest Macbook/HiFace system. By the way, I use Decibel and like it's clean look and simple features.

SHM-CD...Everything is clearer, blacker background, guitar at beginning of Gentle Rain lifelike sounding, bass quicker and tighter. Voice dynamic and nuanced. A very nice disc and this seems representative of other SHM-CDs I have.

SHM-SACD...Well. well, what went wrong with the standard SACD. I thought I was being prejudiced against SACD as never really liked the bass or lack of timing/emotion. (I prefer the RBCD of Carole King-Carnegie to the MoFi SACD as they lost the emotion of it, don't ask me how that happened). I may have read that this edition is a new 2010 DSD master but I'm not sure.

The SHM-SACD is stunning, with power, a sense of gravitas, emotion and resolution of tiny nuances of Diana's voice. Those little raspy moments that tell you it is someone really singing. Finger snaps resonate across the studio, bass that sounds wooden and not cardboard, quick as a flash transients. The guitar in Gentle rain, the notes you can see into them, they are just expanded. I could go on. It reminds me of the FIM K2HD, yes the collector's edition, of Oscar Peterson, We get Requests and guess what, I've just ordered the SHM-SACD of this disc so another shootout to come.

So, the 24/96 is pretty good and on an even better music server and dac would perhaps come close to the SHM-SACD which makes it a bargain. The SHMs are expensive but do have lovely packaging and are a little treat to oneself after a hard month or two.

Still not sure the Super High Material is the reason for the improved quality but who cares. I really like them.

http://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=hirez&m=272593

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.000
    Ah....SACD-pakke fra både USA og Japan i dag :)

- Cat Stevens Tea for the Tillerman
    - Nat King Cole, After Midnight
    - Rolling Stones, Goats Head Soup
    - Muddy Waters, Folk Singer
    - Fleetwood Mac, Rumours
    - Eagels, Hotel California
    - Getz/Gilberto, S/T
    - Ella & Louis, S/T
    - Bill Evans Trio, Sunday at the Village Vanguard
    - Thin Lizzy, Black Rose

Noe SHM-SACD, noe Analogue Production og noe Warner SACD'er.

Skal bli moro! :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.152
    Torget vurderinger
    10
    Nå som de åpne baflene mine begynner å bli sånn passe bra justert inn så er det tid for tynn musikk som ikke egner seg på analytisk og hifi korrekt utstyr. Med doble 15 tommere og smooth frekvensgang så begynner det å ligne noe ::)

Nå har jeg lyttet til en håndfull ABBA låter og det låter ikke verst på høyttalerne mine, men...................så satte jeg på Gold SHM CDn :eek: Nå tror jeg at jeg vet hvordan ting låt på discon når jeg var 6 år gammel i 1975 ;D

Her er det midbass-trøkk og bredt lydbilde. Gøy å høre på. Om det er perfekt vet jeg ikke, men det svinger noe så skikkelig 8)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.000
    Da har jeg kjøpt mine to første "dogs" i denne SHM-SACD serien: Dire Straits "Making Movies" og "Communique".

Jeg hadde gledet meg skikkelig mye til Making Movies, endelig skulle vi få en digitalutgave som kunne matche de de beste Lp'ene med tanke på presence/tilstedeværelse og generell analog feeling.

Men alt er galt med disse to. For meg virker det som om det er brukt dub-taper som er skikkelig dårlige. Lyden er flat, uten saft og kraft, frekvensfløyene er nesten borte, samt at transient-snappen nesten er fraværende.

En gedigen skuffelse. Kjøp frarådes!

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.000
    Mange trodde at SHM-SACD gjengivelsene var i ferd med å dø ut. Men...

27 November kommer disse:
    Cream - Disraeli Gears
    Rod Stewart - Every Picture Tells A Story
    Supertramp - Breakfast in America
    The Sex Pistols - Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols
    The Police - Regatta de Blanc

I tillegg kommer en del jazz utgivelser.

Alle utgivelsene vil bli nye DSD transfers gjort fra originale UK og US analoge master tapes, også The Police.
    Cream- Disraeli Gears vil inneholde både mono og stereo miksene.

Supertramp - Breakfast in America vil ikke bli samme mastering som blu-ray.

Jeg er fan av SHM-SACD, har over 50 album. Disse har fått utrolig mye spilletid hos meg. Lyden på SHM-SACD har en analog lettflytenhet som er vanedannende, Imo.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Har også noen av disse og er enig i at de låter veldig bra, kanskje ikke heeelt der som samme utgivelse på kvalitetsvinyl men noe av det absolutt beste jeg har hørt fra digital kilde. Det er ikke bare SHM som lever, det er også veldig mye som har kommet og som kommer på SACD fremover. Det er ikke alltid det går slik som mange tror (eller håper...). SHM platene har rimelig stive priser men jeg synes de er verdt pengene.

S

Syncrolux

Gjest
    Når har ikke jeg SACD-spiller, men jeg har fått anledning til å sammenligne en håndfull SHM-CD med "standard" CD. Tja.. hva skal en si da? For meg virker SHM-CD å være bare en "krydret" utgave som låter litt høyere og har noe mer bass. I grunn fant jeg gode gamle CD-utgivelser mer tilfredsstillende i lengden.

Om det samme gjelder for SHM-SACD skal være usagt, det vet jeg ikke.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.000
    Når har ikke jeg SACD-spiller, men jeg har fått anledning til å sammenligne en håndfull SHM-CD med "standard" CD. Tja.. hva skal en si da? For meg virker SHM-CD å være bare en "krydret" utgave som låter litt høyere og har noe mer bass. I grunn fant jeg gode gamle CD-utgivelser mer tilfredsstillende i lengden.

Hei!
    De "vanlige" SHM-CD som var utgitt for noen år tilbake har ingenting til felles med SHM-SACD, bortsett fra Super High Material.
    Disse SHM-CDene er tatt fra PCM masters og er komprimert, noen mye og noen litt mindre. Jeg har 1 av disse; Queen Greatest Hits, den låt ikke bra.

Derimot har Uni Japan nettopp lansert Platinum SHM-CD. Dette er audiophile flat DSD transfers fra de beste mastere, uten kompresjon og limiting. Disse skal ligge i samme sjiktet som SHM-SACD og rette seg mot samme målgruppe. I tillegg har disse Platinum CDene en helt sinnsykt lekker innpakning, så high-quality som bare japanerne kan.
    Platinum er en type coating som brukes i stedet for tradisjonell alu.
    For å gjøre forvirringen komplett finnes disse Platinum SHM-CD uten Platinum coating og med noe enklere innpakning, men samme "DSD flat from the masters, no compression" lyd. Men her må du kjøpe riktig produkt og ikke de gamle SHM-CDene fra PCM mastere. Platinum SHM-CDs er selvfølgelig de dyreste.

Folk som har sammenlignet Platinum SHM-CD med ekvivalenten uten Platinum coating (fra samme DSD master) sier at førstnevnte låter best, uten tvil. Dette på tross av at de bit-for-bit er helt identisk. Noe for målemafiaen å tygge på....:eek:

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32

Samme erfaring.
    Har en 10-12 stykker. Det som er bakdelen med disse SHM utgivelsene, har vært at de konsekvent bruker siste digitale master, og ikke nødvendigvis den beste. Så da er de prisgitt plateselskapenes vurderinger om hva som er bra eller best. Plateselskaper generelt har gjennom de siste årene hatt svært dårlig evne til å produsere god dynamisk lyd. Derav loudness-war. Endel unntak finnes heldigvis.
    SHM-produksjonene er som kjent en digitalkopi rett fra selskapene til ferdig plate. De skryter av coatingen og gode fremstillingsprosesser, men jeg har ennå tilgode å faktisk høre forskjellen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn