NÅ; Steinway flygel-making på NRK 2

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
En fryd å se disse håndverkerne i arbeid. Flott å se at ikke alt blir lagd på samlebånd.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.819
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Dette var kjekt å se, men samtidig litt tirist, for det går bare nedover med den bransjen. Etterspørselen holder seg, men de er tydelig bekymret for hva som skjer om noen år når de ikke kan rekruttere dyktge nok håndtverkere. Dette gjelder mange bransjer, tror jeg.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Hei
Fikk med meg bare halve programmet, og jeg må si jeg ble imponert.
Skikkelig håndarbeid er sjelden å se nå til dags.
MEN er det noen som vet om dette programmet kommer i reprise,
eller ligger det kansje på nett?
Mvh Jan I

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Bare en liten ting jeg kaster ut her etter og ha sett dette programmet. Kan håndlagde høytalere ha en egen lydkarakterestikk med hensyn til at det er menneskehender som har en evt liten referanse i hvordan han/hun utfører sitt håndtverk. Sammenligner ikke med et Steinway piano men er bare nysgjerrig om noen har prøvd f.eks gode "dyre" høytalere i samme anlegg og rom?

Som de sier i programmet så er det ikke et piano med lik lydkarakter.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke bare høyttalere, men sågar var dette en sak ang Linn LP12 i sin tid; hvor den ansvarlige for hver spiller har sitt navn skrevet på bakplata; Agnes Munroe var en av de mer ettertraktede :)

Mvh Vidar P

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Linn lp12 det er jo treverk det Vidar. Hva er det som evt gjør at Linn har en egen karakter?

Nysgjerrig snekker!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
NÅ; Steinway flygel-making på NRK 2

Aner ikke. Det sies at de låter litt forskjellig; det stemmer sikkert siden det er noe tre og mye håndarbeide; selv om det sikkert er nokså ørsmå variasjoner vil jeg tro.

The proof of the pudding lies in the eating. Så du får vel smake selv :)

Et Steinway eller en Bösendorfer er vel objekt for langt mer variasjoner mellom eksemplarer vil jeg tro; og dette er jo ikke noen bombe forsåvidt; slik har det jo vært med instrumenter i århundrer; ting kan låte forskjellig; pga ting man ikke nødvendigvis kan måle (selv med sikkert mange muligheter for å måle ymse hos f.eks Steinway).

Mvh Vidar P

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Så hele programmet og syns det spennede og svært lærerikt! Har selv testet endel gode, gamle håndlagte instrumenter og sammenlignet de med nye. Forskjellene er enorme ;)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Ja se f.eks på disse italienske fiolinene.
De blir jo bedre med årene.
MEN er det sant at disse blir bedre og bedre for så plutselig å bli nærmest ubrukelige?
Eller er dette bare en myte?
I så fall, skjer dette med piano/flygler også?
Mvh Jan I

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Jan_I skrev:
MEN er det sant at disse blir bedre og bedre for så plutselig å bli nærmest ubrukelige?
I så fall, skjer dette med piano/flygler også?
Mvh Jan I
Tre forandrer seg med tiden. En fiolin har et spenn med de fire strengene på 14 kg og blir bedre og bedre med årene. t flygel har et spenn på 14 tonn! Derfor har et konsertflygel en levetid på ca 10 år. Det kan selfølgelig brukes etter dette også, men klangen forandrer seg.

Anbefaler alle interreserte å lese om Oslo Konserthus sitt innkjøp av nytt Steinwaysflyger i dagens utgave av Magasinet(side 40 til 44), som følger med Dagbladet!

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
839
Et flygel (og piano) har spennkraft på rundt 17-18 tonn men det er vel ikke det som begrenser levetiden. Jernramma blir neppe mykere med tiden. Derimot forandrer nok klangbunnen seg iløpet av 10 år. Vil tro at slitasje på mekanikken også er avgjørende.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Jan_I skrev:
Dette tror jeg er mer av en mye enn noe annet – kan f.eks. ikke huske å ha lest noe om dette i the Strad.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det er vel den kompliserte finmekanikken som svikter først i et flygel. F.eks. klaget Leif Ove Andsnes på det gamle flygelet i Oslo konserthus, det hadde ikke lenger spenst, som kan tyde på mekaniske problemer. Jernrammen bør ha betydelig lengre levetid enn 10 år, støpejern varer jo i hundre år, og når tiden først er inne er det fullt brudd.

Når det gjelder fioliner er det mange som ikke vet at disse 300 år gamle eksemplarene ofte har blitt bygget om mange ganger. Ofte er det bare klangkassen som står igjen av originalen. En annen morsom ting er det at gamle buer også er høyt verdsatt.

V

vredensgnag

Gjest
Det er som med trebåter, er det gammelt nok er det fint lite igjen av det opprinnelige treverket - men med italienske fioliner er det litt spesielt, siden man mener det kanskje er lakken som står for klangen, selv om analyser har vist flere senere lakklag på enkelte man trodde hadde originalfernissen fra Stradivarius.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Tror nok snob-value er en betydelig komponent i Strad-klangen. Det finnes jo også anerkjente musikere som heller bruker nybygde instrumenter, slik som Emerson String Quartet. Og så har man musikere som spiller både på tarmstrengete barokkfioliner som egentlig er helt nye kopier og på 'moderne' instrumenter som i realteten stammer fra barokken, men har et moderne oppsett med stramme metallstrenger.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det kan nok stemme. Jeg har en Erato-utgivelse av King Arthur der alle instrumenter er presentert, blant annet om hvem som har laget dem, når, og hvilken original det er en kopi av.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Ny sjanse i dag kl 20 for de som ikke fikk med seg programmet.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.819
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg tar den gladelig en gang til. Nå.
"Is my piano. I di no see no name on it, But I hear da sound. (-smil)- Is my piano (-stort smil-) ". Herlig

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Arbeidsstokken deres er jo typisk for New York. Tror ikke man ser en slik kosmopolitisk gjeng hos Bechstein eller Bösendorfer, eller Steinway Hamburg for den saks skyld.

friedman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2008
Antall liker
10
Det må uten tvil være en viss stolthet knyttet til håndverket i produksjon av disse flott flyglene. Ser for meg at jeg skulle kunne trives med det om jeg ble blåsnipparbeider.

friedman

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Fikk lyst til å kjøpe meg flygel 8).

Drar en parallell til vår verden: "Takk gud for at ikke alle stereoanlegg høres like ut" ;).

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Pierre Laurent Aimard var virkelig opptatt av å ha det perfekte flygelet til den Carnegie Hall-konserten. Det er vel få andre steder man har valgmulighetene i det hele tatt.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.819
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
HoJ skrev:
......... jeg driver å pusser opp et Stainway flygel fra 1930 tallet på jobb.
..........................
Heldiggrisen! Ikke hos Pianoservice, vel? (de restaurerte pianoet mitt, nemlig :) )

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.283
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.283
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Gubra skrev:
Et flygel (og piano) har spennkraft på rundt 17-18 tonn men det er vel ikke det som begrenser levetiden. Jernramma blir neppe mykere med tiden. Derimot forandrer nok klangbunnen seg iløpet av 10 år. Vil tro at slitasje på mekanikken også er avgjørende.
Mye sant i dette, bassen-strengene har et trykk på ca. 900kg pr stk. koret ligger på 200kg, og diskanten på ca. 100kg, en del kraft som er ute å går. Men som regel klarer rammen seg greit, noen ganger må det sveises på nytt hvis rammen slipper spenst, men det har jeg ikke opplevd på flygler, pianoer derimot skjer dette rett som det er.

Mekanikken derimot er noe helt annet, det er som med piano - service minimum hver 10. år.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Mekanikken er jo i stor grad laget av tre. Ville det ikke være mer stabilt og slitesterkt med metall?

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.283
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Bach_Man skrev:
Mekanikken er jo i stor grad laget av tre. Ville det ikke være mer stabilt og slitesterkt med metall?
I metall, det vet jeg ikke - en har jo prøvd i plast, det ble ikke en stor suksess. Enkelte har ennå litt plast, men det aller meste er av tre, tror lyd osv låter bedre med mekanikk i tre en i metall, men her er jeg på meget tynn is.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.283
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Bach_Man skrev:
Har satt meg litt mere inn i deg i dag på jobb. En har prød med metall i mekanikken, men det ble ikke noe suksess. Metall reagerer fort på tempratursvigninger noe som går ut over stemningen, samt det er tungt så da må en bygge en mye kraftigere ramme, og ikke minst det er dyrt vs. tre.

Tre er og blir det beste en kan ha i mekanikken.

mvh HoJ

En annen ting er at denne videoen er en "skryte" video (etter det jeg har hørt) Bl.a så skrytes det av lang lagringstid på trematrialene som brukes på flyglene deres, vel.. det gjør de vist ikke lenger.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Ja det med temperaturfølsomhet kjøper jeg.

V

vredensgnag

Gjest
I tillegg utgjør vel moment en betraktning når det gjelder mekanikken. Metall er tyngre, og dermed vanskeligere å motivere med fingerkraft enn hva tilfellet er med tre ...

V

vredensgnag

Gjest
John_Harald skrev:
Hørt om lettmetall ;)
Visst har jeg hørt om lettmetall - men her handler det også om enkelthet i bearbeidelsen. Treverk er et ganske flott materiale i så måte. Noen drag med sandpapir, ev. en rasp, lett tilpasning og tuning av mekanikken. Blir noe annet med metall.

Det har blitt forsøkt.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.283
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
John_Harald skrev:
Hørt om lettmetall ;)
Visst har jeg hørt om lettmetall - men her handler det også om enkelthet i bearbeidelsen. Treverk er et ganske flott materiale i så måte. Noen drag med sandpapir, ev. en rasp, lett tilpasning og tuning av mekanikken. Blir noe annet med metall.

Det har blitt forsøkt.
Ja, treverk er et flott matriale. Gikk over et gamelt piano fra 1920-tallet i dag, pussing av hammer, og fin-innstilling av dempere, kan ikke tenke meg at dette kunne bli gjort like greit med metall - ei heller lettmetall.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.819
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Litt interessant vending på tråden, syns jeg.
Apropos metall: dette minner meg om da folk forsøkte å lage fiskestenger av stål. Ja det ble solgt en del men det tok rimelig fort slutt. Eller for den saks skyld, noen som har prøvd en trommestikke av metall?
Tre er magisk, rett og slett.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.220
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Huff; gikk over og grovstemte min gamle Förster (Leipzig) til ca 2 cent over i dag, og skal se mer på det siden.... Mekanikken er sliten. Demperne er løse, hammerfilten nedslitt, det klikker og banker. Whæææ! Selger skiten og kjøper meg et Yamaha digitalpiano; dersom noen kommer og henter det skal de piskadausen få det. Gratis! For mye jobb for meg, dette.
Off-Topic så det holder, men det er jo et piano i det minste. Faktisk er det et pianola med mekanikk fra Stems Dresden, men alle 88+ belgene lekker.
Unnskyld, beklager...

Bernt K

Topp Bunn