Som overskriften sier. Vet ikke mer 
Mvh Vidar P
Mvh Vidar P
Tre forandrer seg med tiden. En fiolin har et spenn med de fire strengene på 14 kg og blir bedre og bedre med årene. t flygel har et spenn på 14 tonn! Derfor har et konsertflygel en levetid på ca 10 år. Det kan selfølgelig brukes etter dette også, men klangen forandrer seg.Jan_I skrev:Ja se f.eks på disse italienske fiolinene.
De blir jo bedre med årene.
MEN er det sant at disse blir bedre og bedre for så plutselig å bli nærmest ubrukelige?
Eller er dette bare en myte?
I så fall, skjer dette med piano/flygler også?
Mvh Jan I
Dette tror jeg er mer av en mye enn noe annet kan f.eks. ikke huske å ha lest noe om dette i the Strad.Jan_I skrev:Ja se f.eks på disse italienske fiolinene.
De blir jo bedre med årene.
MEN er det sant at disse blir bedre og bedre for så plutselig å bli nærmest ubrukelige?
Eller er dette bare en myte?
Heldiggrisen! Ikke hos Pianoservice, vel? (de restaurerte pianoet mitt, nemligHoJ skrev:......... jeg driver å pusser opp et Stainway flygel fra 1930 tallet på jobb.
..........................
Stemmer!Jøgga skrev:Heldiggrisen! Ikke hos Pianoservice, vel? (de restaurerte pianoet mitt, nemligHoJ skrev:......... jeg driver å pusser opp et Stainway flygel fra 1930 tallet på jobb.
..........................)
Artig. Da treffes vi nok igjen en gang.HoJ skrev:Stemmer!Jøgga skrev:Heldiggrisen! Ikke hos Pianoservice, vel? (de restaurerte pianoet mitt, nemligHoJ skrev:......... jeg driver å pusser opp et Stainway flygel fra 1930 tallet på jobb.
Det gjør vi sikkert!Jøgga skrev:Artig. Da treffes vi nok igjen en gang.HoJ skrev:Stemmer!Jøgga skrev:Heldiggrisen! Ikke hos Pianoservice, vel? (de restaurerte pianoet mitt, nemligHoJ skrev:......... jeg driver å pusser opp et Stainway flygel fra 1930 tallet på jobb.
![]()
Mye sant i dette, bassen-strengene har et trykk på ca. 900kg pr stk. koret ligger på 200kg, og diskanten på ca. 100kg, en del kraft som er ute å går. Men som regel klarer rammen seg greit, noen ganger må det sveises på nytt hvis rammen slipper spenst, men det har jeg ikke opplevd på flygler, pianoer derimot skjer dette rett som det er.Gubra skrev:Et flygel (og piano) har spennkraft på rundt 17-18 tonn men det er vel ikke det som begrenser levetiden. Jernramma blir neppe mykere med tiden. Derimot forandrer nok klangbunnen seg iløpet av 10 år. Vil tro at slitasje på mekanikken også er avgjørende.
I metall, det vet jeg ikke - en har jo prøvd i plast, det ble ikke en stor suksess. Enkelte har ennå litt plast, men det aller meste er av tre, tror lyd osv låter bedre med mekanikk i tre en i metall, men her er jeg på meget tynn is.Bach_Man skrev:Mekanikken er jo i stor grad laget av tre. Ville det ikke være mer stabilt og slitesterkt med metall?
Har satt meg litt mere inn i deg i dag på jobb. En har prød med metall i mekanikken, men det ble ikke noe suksess. Metall reagerer fort på tempratursvigninger noe som går ut over stemningen, samt det er tungt så da må en bygge en mye kraftigere ramme, og ikke minst det er dyrt vs. tre.Bach_Man skrev:Mekanikken er jo i stor grad laget av tre. Ville det ikke være mer stabilt og slitesterkt med metall?
Visst har jeg hørt om lettmetall - men her handler det også om enkelthet i bearbeidelsen. Treverk er et ganske flott materiale i så måte. Noen drag med sandpapir, ev. en rasp, lett tilpasning og tuning av mekanikken. Blir noe annet med metall.John_Harald skrev:Hørt om lettmetall![]()
Ja, treverk er et flott matriale. Gikk over et gamelt piano fra 1920-tallet i dag, pussing av hammer, og fin-innstilling av dempere, kan ikke tenke meg at dette kunne bli gjort like greit med metall - ei heller lettmetall.vredensgnag skrev:Visst har jeg hørt om lettmetall - men her handler det også om enkelthet i bearbeidelsen. Treverk er et ganske flott materiale i så måte. Noen drag med sandpapir, ev. en rasp, lett tilpasning og tuning av mekanikken. Blir noe annet med metall.John_Harald skrev:Hørt om lettmetall![]()
Det har blitt forsøkt.