Politikk, religion og samfunn Mysteriet på Oscarsborg, 9. april 1940

H

Hardingfele

Gjest
Det første som slår en, om man er på Oscarsborg, er hva faen tenkte Oskar Kummetz på da han seilte rett mot festningen, uten først å sende inn fly, eller for den saks skyld soldater, før han gamblet flåtemateriellet?

Er ikke dette en av de dårligste taktiske beslutningene i verdenshistorien, på høyde med da britene sendte sin Light Brigade rett i selvmordet på Krim?
Charge of the Light Brigade - Wikipedia, the free encyclopedia

Jeg bodde i noen år rett ved, seilte ofte i sundet, og kunne ro fra hvor jeg bodde til festningen. Og hver forbanna gang tenkte jeg det samme: hva i helvete tenkte Kummetz på?

For det er bowlingbane fra Oscarsborg til Son, og kanonene var ikke noe å kimse av. (Det var heller ikke torpedobatteriet).

Det skjedde mye rart i norsk overkommando i disse dagene, og hadde ikke oberst Eriksen valgt å handle i strid med instruks, ville norsk historie sett annerledes ut. Med stor sannsynlighet ville regjering og kongehus ikke klart å unnslippe. Katastrofen i Drøbaksundet avledet tyskerne og sørget for at de kom til Oslo både senere enn planlagt og med svekket styrke.

Det spørs om hele historien om bakteppet for handlingene er blitt kjent. Men radioen hadde en flott serie i påsken, der Alf R. Jacobsens "Krysseren Blücher" ble lest opp. Før hver sending, sendte man også "tidsvitnereportasjer," med innlegg fra NRKs arkiv.

Museum - Blücher fra arkivet. Fantastisk bra: NRK Radio - S�k - bl�cher fra arkivet

Nils Ole Oftebro leser meget levende fra boken, der oberst Eriksen får den honnør han ikke fikk etter krigen:
NRK Radio - S�k - alf jacobsen bl�cher

Hvor skittent oberst Eriksen ble behandlet etter krigen tas opp i et eget program:
NRK Radio - Museum - 06.04.2015

Og her er bowlingbanen:

Screen Shot 2015-04-09 at 12.36.20.jpg

Sist redigert av en moderator:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.176
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tyskerne trodde kanskje på egen propaganda om at de kom som venner? Og på Quisling's forsikringer? For fakta er at mange andre steder gikk det nettopp slik. Man ventet med å mobilisere, armere miner osv. Som du selv sier; hadde Eriksen fulgt instruks hadde dette gått greit. Men et par Ju52 med fallskjermjegere hadde jo ordnet dette, og konge og regjering hadde sittet i saksa, med full kapitulasjon som trolig konsekvens. Hva dette hadde betydd for de allierte med tanke på tilgang til handelsflåten feks kan man jo bare tenke seg.

H

Hardingfele

Gjest
Ja, ubåtene på Karljohansvern ble ikke sendt ut, sambandet sviktet på mystisk vis - og oberst Eriksen måtte nærmest håndtere mytteri fra andre offiserer på Oscarsborg, som ikke ville følge hans ordrer, før de fikk forsikringer om at de hadde ryggen fri. Man kan mistenke at Eriksen visste at dersom han hadde tatt kontakt med sine overordnede igjen, ville han blitt pålagt å først avfyre varselskudd når tyskerne var innenfor skuddhold.

Det er et mysterium, og som du er inne på, hvordan ville krigen endt, dersom handelsflåten hadde kommet under tysk befal?

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
852
"Det er et mysterium, og som du er inne på, hvordan ville krigen endt, dersom handelsflåten hadde kommet under tysk befal? "

Hvordan skulle handelsflåten komme under tysk befal? Riktignok var regjeringen Nygårdsvold troendes til å ha overlatt den til Tyskland, men Storbritannia hadde ikke latt så mye som en pram slippe unna til tysk-kontrollert havn.

For øvrig var denne ganske bra: http://www.minervanett.no/noen-ord-om-en-norsk-helt/

Sist redigert:
H

Hardingfele

Gjest
Slikt blir bare spekulasjoner. Vi vet ikke hva som ville skjedd. At regjeringen og kongehuset kom seg over til England, og at Nortraship ble etablert i London, skal vi være takknemlige for.
Men hva om regjering og kongehus hadde blitt i Oslo, vi ikke hadde fått "Kongens nei" og vi hadde fått et okkupasjonsstyre som det danske? Det er nok dette erato tenker på, i innlegget over. I mai 1940 stod britenes ekspedisjonshær med ryggen mot havet ved Dunkerque, bare noen uker etter invasjonen av Norge.

Det oberst Eriksen gjorde ved Oscarsborg på denne datoen var avgjørende på måter vi knapt kan forestille oss, om vi ser utfallet av krigen fra komfortabel historisk avstand. Men det er ingen grunn til å forestille seg at handelsflåten automatisk ville gått inn på alliert side, om vi ikke hadde hatt en regjering i London. Tyskerne dominerte "på alle fronter" helt frem til Barbarossa, og handelsflåtens rolle i mobilisering av det som skulle bli avgjørende motangrep, er udiskutabel. Som Churchill sa det, de "40 000 norske uteseilerne kunne sammenlignes med en hær på 1 million mann."

Vidkun Quisling beordret handelsflåten til tyske, italienske eller nøytrale havner i april 1940, men den valgte altså å gå i alliert tjeneste. Ville den gjort det om landets øverste ledelse ikke befant seg i London?

Det skulle stått statuer av oberst Eriksen i parker over hele landet. I stedet ble han etter krigen utsatt for en merkelig vendetta, fikk sitt ry skitnet til, og den første bysten vi fikk til minne om ham var det private som samlet inn penger til.

Norske sjømenn i krig | All Verdens Historie

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
852
^Tja, Tyskland dominerte nok på land, men skip går på havet.... Der dominerte Storbritannia.

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Antall liker
1.032
Så vidt jeg vet så var det Falkenhorst som forberedte angrepet på Danmark og Norge. Til dette brukte han en reisehåndbok for Norge kjøpt i en bokhandel. Tenker de høye herrer ikke tenkte det ville være så mye motstand. Klippet fra Wikipedia :
"21. februar 1940 gav Adolf Hitler Falkenhorst i oppdrag å forberede overfallet på Danmarkog Norge under operasjon Weserübung. Ved hjelp Karl Baedekers Reisehåndbok for Norge[3][4], en turistbok han kjøpte i en bokhandel, la han opp en plan som Hitler godkjente."

H

Hardingfele

Gjest
^Tja, Tyskland dominerte nok på land, men skip går på havet.... Der dominerte Storbritannia.
Sjøfolk skal ha lønn, den garanterte Nortraship. At uteseilerne ble frastjålet lønnen sin av Nortraship er en annen sak.
Men - om rederiene hadde forblitt administrert fra Norge, og ikke gjennom Nortraship, hva ville så skjedd?

Dette er såkalt kontrafaktisk historiefortelling - hva om?
Vi kan bare spekulere, men det er slett ikke gitt at handelsflåten ville gått i alliert tjeneste dersom landets lovlig valgte regjering og statsoverhode hadde blitt holdt igjen i Norge. Og om engelskmennene hadde brukt sin sjømakt til å senke norske skip, ville de altså uansett ikke disponert denne flåtens evne til å frakte krigsmateriell til Murmansk og til oppbygging av en invasjonsstyrke.

Oberst Eriksen fortjente en bedre skjebne. Jeg anbefaler programmet i den siste linken i åpningsinnlegget. Der får man innblikk i hvordan han ble behandlet for sin avgjørende handling. Selv om det kun rammet en mann og ikke titusener av krigsseilere, som også ble utsatt for ekstreme skjensler etter krigen, er det en tankevekkende historie.

H

Hardingfele

Gjest
http://radio.nrk.no/serie/museum/DKOS01005515/06-04-2015

Kanskje kan noe av "mysteriet på Oscarsborg" forstås i lys av at oberst Eriksen, etter krigen, ønsket at det ble innledet riksrett mot noen av sine overordnede.

Episodebeskrivelse

Oberst Birger Eriksen på Oscarsborg fort hadde bare generelle og vage ordrer fra sine overordnede og sto helt alene om ta avgjørelsen om å skyte mot Blücher. – Han tok ansvaret selv og er en av Annen verdenskrigs største helter, sier forfatter Alf R Jacobsen i et arkivopptak fra 2010 da hans bok "Krysseren Blücher" ble lansert. Krigshistoriker Lars Borgersrud sier at det etter hans mening ble satt i gang en svertekampanje og buskagitasjon mot oberst Eriksen etter krigen. – Jeg tror det var fordi han kritiserte at den militære undersøkelseskommisjon ikke fikk mandat til å belyse hendelsene ved krigsutbruddet ved å stille riksrett, sier Borgersrud. Eriksen gikk av for aldersgrensen allerede i november 1940 og døde i 1958. Først på 100-års dagen for Eriksens fødsel, i 1975, fikk han full oppreisning ved at kong Olav talte ved avdukingen av hans byste i badeparken i Drøbak. Bysten kom til etter privat initiativ og en innsamlingsaksjon over hele landet. Ved frigjøringsjubileet i 1995 talte kong Harald da en statue i helfigur av oberst Eriksen ble avduket i borggården på Oscarsborg. – Det er først nå oberst Birger Eriksen trer fram som den helt han var, sier Alf R Jacobsen. I dette programmet hører vi også flere tidsvitner som selv var med på Oscarsborg og som kjente oberst Eriksen godt. Som en kuriositet får vi også et klipp med frk Sigrid Sæhlie fra 1945. Sigrids søster Christiane var gift med oberst Eriksen, og Christiane hadde reist for å besøke sin søster på familiegården Sælid i Hedmark mens mannen var på Oscarsborg. Og merkelig nok er historiens sammenfall slik at mens obersten skyter Blucher i senk slik at Konge og regjering kan flykte fra hovedstaden, så er det nettopp på Sælid gård i Vang i Hedmark Kongen og hans følge tar inn om morgenen den 9.april. – De ringte og spurte om Kongen kunne komme og heldigvis sto alle gjesterommene ferdig oppredd, etter gammel sedvane. Så jeg sa ja, sier frk Sigrid Sæhlie i klippet fra 1945.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.103
Torget vurderinger
1
Oberst Eriksen var selvfølgelig fra Nord-Norge. En handlekraftig nordlending. Ikke overraskende, selvfølgelig.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.934
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Oberst Eriksen var selvfølgelig fra Nord-Norge. En handlekraftig nordlending. Ikke overraskende, selvfølgelig.
Akkurat idet jeg kommer på å slå på NRK2 for å høre Frank Årebrot fortelle, nå om Alta-bataljonen og deres innsats.
Flott av NRK å legge opp 200 minutter med Frank!

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Akkurat idet jeg kommer på å slå på NRK2 for å høre Frank Årebrot fortelle, nå om Alta-bataljonen og deres innsats.
Meget bra av Årebrot frem til nå iaf, han er en flink foreleser og ettersom jeg også er såpass usunn passer det godt at han også må ha seg en blås inn i mellom.:)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.103
Torget vurderinger
1
Meget bra av Årebrot frem til nå iaf, han er en flink foreleser og ettersom jeg også er såpass usunn passer det godt at han også må ha seg en blås inn i mellom.:)
Fra spøk til alvor. Ja jeg så også på Årebrot. Det er en god "forelesning" han gjør, og det er jo også riktig mange av de tingene han påpeker. Litt merkelig i vår opplyste tid (på 1980-tallet) var at en kommisjon kom fram til at Alta-Bataljon ikke kunne få krigspensjon fordi de var vant med og bodde under harde og vanskelige kår....

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.727
Torget vurderinger
0
Fra spøk til alvor. Ja jeg så også på Årebrot. Det er en god "forelesning" han gjør, og det er jo også riktig mange av de tingene han påpeker. Litt merkelig i vår opplyste tid (på 1980-tallet) var at en kommisjon kom fram til at Alta-Bataljon ikke kunne få krigspensjon fordi de var vant med og bodde under harde og vanskelige kår....
Merkelig??? SKAMMELIG var det!!!

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.310
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Kanskje kan noe av "mysteriet på Oscarsborg" forstås i lys av at oberst Eriksen, etter krigen, ønsket at det ble innledet riksrett mot noen av sine overordnede.

Episodebeskrivelse

Oberst Birger Eriksen på Oscarsborg fort hadde bare generelle og vage ordrer fra sine overordnede og sto helt alene om ta avgjørelsen om å skyte mot Blücher. – Han tok ansvaret selv og er en av Annen verdenskrigs største helter, sier forfatter Alf R Jacobsen i et arkivopptak fra 2010 da hans bok "Krysseren Blücher" ble lansert. Krigshistoriker Lars Borgersrud sier at det etter hans mening ble satt i gang en svertekampanje og buskagitasjon mot oberst Eriksen etter krigen. – Jeg tror det var fordi han kritiserte at den militære undersøkelseskommisjon ikke fikk mandat til å belyse hendelsene ved krigsutbruddet ved å stille riksrett, sier Borgersrud. Eriksen gikk av for aldersgrensen allerede i november 1940 og døde i 1958. Først på 100-års dagen for Eriksens fødsel, i 1975, fikk han full oppreisning ved at kong Olav talte ved avdukingen av hans byste i badeparken i Drøbak. Bysten kom til etter privat initiativ og en innsamlingsaksjon over hele landet. Ved frigjøringsjubileet i 1995 talte kong Harald da en statue i helfigur av oberst Eriksen ble avduket i borggården på Oscarsborg. – Det er først nå oberst Birger Eriksen trer fram som den helt han var, sier Alf R Jacobsen. I dette programmet hører vi også flere tidsvitner som selv var med på Oscarsborg og som kjente oberst Eriksen godt. Som en kuriositet får vi også et klipp med frk Sigrid Sæhlie fra 1945. Sigrids søster Christiane var gift med oberst Eriksen, og Christiane hadde reist for å besøke sin søster på familiegården Sælid i Hedmark mens mannen var på Oscarsborg. Og merkelig nok er historiens sammenfall slik at mens obersten skyter Blucher i senk slik at Konge og regjering kan flykte fra hovedstaden, så er det nettopp på Sælid gård i Vang i Hedmark Kongen og hans følge tar inn om morgenen den 9.april. – De ringte og spurte om Kongen kunne komme og heldigvis sto alle gjesterommene ferdig oppredd, etter gammel sedvane. Så jeg sa ja, sier frk Sigrid Sæhlie i klippet fra 1945.
Viser vel bare hva som egentlig bor i politikere, hans overordnede....

H

Hardingfele

Gjest
Vanskelig å forstå idag, at krigen i nord og innsatsen til krigsseilerne skulle fornektes. Kampen om å bli tilkjent veteranstatus og krigspensjon skulle ta tiår. Og grunnen kommisjonen ga når det gjaldt Alta-bataljonen er vel nærmest kriminell omgang med statsborgere.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
er jo ikke så lenge siden ordet nordlending var et skjellsord. Å snakke nordnorsk dialekt i Oslo gikk heller ikke an.

Som eksempel kan vi jo trekke frem vår godeste Carl I. Hagen som kalte nordlendinger for "latsabber" og "bortskjemte unger". Tiden har gått videre. Nå er det andre som er hoggestabbe for alt og intet.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
852
"Nå er det andre som er hoggestabbe for alt og intet."

Freppere?

H

Hardingfele

Gjest
Fra ca. 1:35:00 i sin historiegjennomgang, berører Aarebrot hvor vilkårlige de politiske beslutningene var i de kritiske ukene etter invasjonen. Det er lett å stå i vår tid og dømme svarty/hvitt, som han er inne på i begynnelsen. Men de som tok avgjørelsene der og da kjente ikke fremtiden, de kjente bare hva som skjedde i øyeblikket.

Stortingets presidentskap krevde Kong Haakons abdikasjon etter at han var kommet over til England, men det var fordi landet var i sjokk over Frankrikes kapitulasjon. Noe som igjen understreker hvor skjebnesvangert det som skjedde på Oscarsborg ble - hadde Konge og regjering blitt holdt igjen i landet, ville mye vært annerledes.

På klokken oppe i høyre hjørne er det fra 113 minutter på nedtellingen.

NRK TV - Krig p� 200 minutter

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det første som slår en, om man er på Oscarsborg, er hva faen tenkte Oskar Kummetz på da han seilte rett mot festningen, uten først å sende inn fly, eller for den saks skyld soldater, før han gamblet flåtemateriellet?

Er ikke dette en av de dårligste taktiske beslutningene i verdenshistorien, på høyde med da britene sendte sin Light Brigade rett i selvmordet på Krim?
Charge of the Light Brigade - Wikipedia, the free encyclopedia

Jeg bodde i noen år rett ved, seilte ofte i sundet, og kunne ro fra hvor jeg bodde til festningen. Og hver forbanna gang tenkte jeg det samme: hva i helvete tenkte Kummetz på?

For det er bowlingbane fra Oscarsborg til Son, og kanonene var ikke noe å kimse av. (Det var heller ikke torpedobatteriet).

Det skjedde mye rart i norsk overkommando i disse dagene, og hadde ikke oberst Eriksen valgt å handle i strid med instruks, ville norsk historie sett annerledes ut. Med stor sannsynlighet ville regjering og kongehus ikke klart å unnslippe. Katastrofen i Drøbaksundet avledet tyskerne og sørget for at de kom til Oslo både senere enn planlagt og med svekket styrke.

Det spørs om hele historien om bakteppet for handlingene er blitt kjent. Men radioen hadde en flott serie i påsken, der Alf R. Jacobsens "Krysseren Blücher" ble lest opp. Før hver sending, sendte man også "tidsvitnereportasjer," med innlegg fra NRKs arkiv.

Museum - Blücher fra arkivet. Fantastisk bra: NRK Radio - S�k - bl�cher fra arkivet

Nils Ole Oftebro leser meget levende fra boken, der oberst Eriksen får den honnør han ikke fikk etter krigen:
NRK Radio - S�k - alf jacobsen bl�cher

Hvor skittent oberst Eriksen ble behandlet etter krigen tas opp i et eget program:

Og her er bowlingbanen:
Han tenkte sikkert omtrendt det samme som f.eks kapteinen på Admiral Hipper, som seilte rett forbi kystfortene i Trondheimsfjorden omtrendt samtidig. De visste sikkert godt at ordre om å åpne ild aldri kom fram til fortene. Det var neppe meningen at en lokal overst skulle beslutte ildgivning på egen hånd.

Spørsmålene er:
- hvorfor fikk kystfortene aldri ordre om å åpne ild?
- hvorfor vet vi fortsatt ikke i dag hvorfor disse ordrene aldri kom fram?
- hvorfor ble aldri noen stilt til ansvar for dette?

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.245
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Og hvorfor ble ikke Undersøkelseskommisjonen/enes anbefaling om diverse riksrettsaker tatt til følge for å oppklare nettopp disse tingene?

B

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
852
Og hvorfor ble ikke Undersøkelseskommisjonen/enes anbefaling om diverse riksrettsaker tatt til følge for å oppklare nettopp disse tingene?

B
Tja, hvem hadde flertallet på stortinget da?

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.245
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hehe, jeg prøvde meg med en liten ironisk en.
Akkurat dette var avgjørende da jeg skulle avlegge min første stortingsvalgstemme (på Skoganvarre...) for akk så mange år siden, og en vedvarende avsky og mistanke for partiets arvtagere; dog med noen unntak.
Plakaten på veggen.

B
PS: Jeg står ikke nødvendigvis for alle holdninger artikkelforfatteren forfekter.

Sist redigert:
H

Hardingfele

Gjest
Ja, høyremannen Ljungberg gjorde ingen god figur som forsvarsminister under oppløpet til 9. april, heller ikke på dagen eller i tiden etter. Og han måtte tre ut av regjeringen i 1941, på grunn av all kritikken som kom fra Norge til London.

Det ble reist sterk kritikk av begge Undersøkelseskommisjoner (1945 og 1946). I ettertid har vel historikerne valgt å se med litt mildere øyne på beslutningene han tok.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.245
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Monsen, Koht, Nygaardsvold....

Jeg siterer Langeland:

https://ubesvart.wordpress.com/2012/03/15/dommer-ikke-av-oliver-h-langeland/

"Hva skulle den Norske regjering ha gjort i 1940 om den hadde vært betalt av Hitler for å bringe Norge i hans vold ? Den mest intelligente gutten i klassen ville ha skrive: Regjeringen skulle ha gjort akkurat det Nygaardsvold og Koht gjorde. Den hadde dog neppe gått så langt i retning av å legge landet åpent, for det kunne vakt mistanke om forræderi."

Ljungberg gjorde slett ikke noen god figur, men han var del av en inkompetent gjeng dotter.

B

Sist redigert:
H

Hardingfele

Gjest
De satte seg nok med, begge sider, og ble enige om hvordan historien skulle fortelles.
Ljungberg, tidligere sjef for Østfold Infanteriregiment og høyremann, overtok som forsvarsminister i slutten av 1939, da Monsen ble syk.

Ljungbergs mobiliseringsordrer ble vurdert av kommmisjonene.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.245
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sjef og NK i regjeringen var Nygaardsvold og Koht.

8. April kl 06 Kl 6 om morgenen underretter den britiske og franske sendemann om mineutlegging på norges kyst. Koht ringte straks Nygaardsvold. Men statministeren nektet å holde regjeringskonferanse. Han ville først ha møte i Utenrikskommiteen

Kl. 15 Koht får telefonmelding fra London om at tyske flåtestridskrefter går mot Narvik Koht beretter da at det sto stille for ham. Ingen ting blir gjort

8/4 Kl. 20 Regjeringskonferanse: Forsvarsministeren la frem kommanderende generals forslag om mobilisering. Regjeringen avviste forslaget og besluttet å innkalle to bataljoner. Generalstaben får beskjed om at de kan gå hjem.

B

H

Hardingfele

Gjest
Både 5. og 6. april ba generalstaben om mobilisering. Forsvarsministeren skulle kjempet mer for at det ble tatt alvorlig, kanskje?

Min sølle teori - vel, den deles jo av en del - er at noen ville ha tyskerne inn, de visste hva som kom. Hvem som trakk i trådene og gjorde hva kommer vi vel aldri til å få vite, men der enkelte gjorde seg klare til strid, var andre merkelig unnfallende. Det er godt at oberst Eriksen ikke fulgte instruks.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
852
Det er vel ikke merkelig.
Husk på at det var hjemmefronten (mest i Oslo) som vant krigen, all annen innsats var sekundær.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.245
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Både 5. og 6. april ba generalstaben om mobilisering. Forsvarsministeren skulle kjempet mer for at det ble tatt alvorlig, kanskje?

Min sølle teori - vel, den deles jo av en del - er at noen ville ha tyskerne inn, de visste hva som kom. Hvem som trakk i trådene og gjorde hva kommer vi vel aldri til å få vite, men der enkelte gjorde seg klare til strid, var andre merkelig unnfallende. Det er godt at oberst Eriksen ikke fulgte instruks.
Kan ikke være uenig med deg der. Det var nok ikke bare Sundlo.

@Gubra: Forsiktig med ironi og satire nå. Husk vi er på Internett...

B

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.292
Sted
Holmestrand
Det er vel ikke merkelig.
Husk på at det var hjemmefronten (mest i Oslo) som vant krigen, all annen innsats var sekundær.
Ja, det er jo som kjent i Oslo det skjer. Det er derfor det kalles den andre verdenskrig.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Ja, enda godt at høyremannen oberst Eriksen ikke fulgte instruls...
:cool:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.176
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
H

Hardingfele

Gjest
Fra Hardingfeles åpningsinnlegg:

" Det skjedde mye rart i norsk overkommando i disse dagene, og hadde ikke oberst Eriksen valgt å handle i strid med instruks, ville norsk historie sett annerledes ut."

Oberst Eriksen handlet ikke på eget initiativ da Norge ble overfalt - Aftenposten

Så var vel den konspirasjonsteorien død.....
Tja, det fjerner jo ikke spørsmålene knyttet til alle de andre som ikke handlet etter instruks.
Å, gjenstår mange spørsmål. Sannheten ble fint omskrevet - Alf Jacobsens bok "Krysseren Blücher" går gjennom dette i detalj. Oberst Eriksen hadde ordre om å selv avfyre varselskudd fra Oscarsborg - i artikkelen påstås det at denne formaliteten var unnagjort lenger ute i fjorden, og at det var derfor Eriksen skjøt første skudd med skarpt.
Eriksen vurderte situasjonen slik at man ikke ville kunne lade om i tide, og ignorerte derfor ordren om å skyte varselskudd.
Det var derfor en del av hans egne offiserer forlangte en deklarasjon fra Eriksen om hvorfor han handlet som han gjorde.

Men det store poenget med tråden er ikke mysteriet på den siden av kanonen, men snarere det faktum at den tyske kontreadmiralen risikerte flåtemateriellet ved å seile det rett mot en befestet stilling med evne til å ødelegge et slagskip på minutter.

Det er der mysteriet ligger.

Topp Bunn