My name is LARSEN! (and my fathers name is Carlsson....)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Hei, jeg er superfornøyd. Sweet spot i hele rommet. Konge å ligge på sofa, n i stedet for å sitte som en prest midt i rommet.
    Jeg hører mye radio. Går mest i jazz og klassisk. Men akkurat nå spilles Deep purple sin Made in Japan.
    Hører slektskapet til Larsen 4 og 6 som jeg har hatt.
    Bruker en dansk forsterker som jeg liker ganske så godt. Gato Dia 250s.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hei, jeg er superfornøyd. Sweet spot i hele rommet. Konge å ligge på sofa, n i stedet for å sitte som en prest midt i rommet.
    Jeg hører mye radio. Går mest i jazz og klassisk. Men akkurat nå spilles Deep purple sin Made in Japan.
    Hører slektskapet til Larsen 4 og 6 som jeg har hatt.
    Bruker en dansk forsterker som jeg liker ganske så godt. Gato Dia 250s.
    Kjekt å høre.
    Har hatt både OA50 og Larsen 6 selv. Gatoen bør jo ha krefter i massevis for å drive dem godt.
    Hva synes du er "best" da, Carlsson eller Larsen 6?
    Har du satt de helt inntil frontvegg?
    Mener selv at Larsen 6 låt best ca 1m ut på gulvet, mens forskjellene var mindre mht plassering av OA 50....

    mvh
    Proffen
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Kjekt å høre.
    Har hatt både OA50 og Larsen 6 selv. Gatoen bør jo ha krefter i massevis for å drive dem godt.
    Hva synes du er "best" da, Carlsson eller Larsen 6?
    Har du satt de helt inntil frontvegg?
    Mener selv at Larsen 6 låt best ca 1m ut på gulvet, mens forskjellene var mindre mht plassering av OA 50....

    mvh
    Proffen
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har bare spillt et par dager. Jeg trenger et par måneder hehe.
    Carlsson går bra mye dypere en Larsen 4 og 6. Litt dempet diskant. Men nå kommer jeg fra ProAc og da låter mye dempet i sammenligning.
    Har satt de så tett på veggen som mulig. Skal teste med å dra de ut på gulvet. Må smile når jeg tenker på hva dette koster i kroner.
    Gato forsterkeren er gull. Den kan dra stor tilhenger.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Jeg har et par OA50 III i anlegg nr.2. Det er virkelig morsomme høyttalere som gjør ting annerledes, men likevel bra.
    De er laget for å stå INNTIL vegg. Det er faktisk noe av poenget med høyttaleren fordi de er laget for å spille MED rommet.
    Hvis du drar de ut på gulvet er poenget med OrtoAcoustic prinsippet til Carlsson borte, og man kommer bedre ut av det med konvensjonelle konstruksjoner. De spiller best når de står inntil en langvegg. De skal heller ikke stå i hjørnene.
    Til prisen er de meget gode, og de gjør ting som andre høyttalere ikke kan.:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Hei, ja de er nok tilbake til veggen. Jeg er rimelig tro mot konstruktørene. Men det er artig med litt testing.
    Stua mi er liten og da snakker vi 3.98 m x 3.90 m og 2 m takhøyde. 1.45 m åpning mot kjøkken. Grenser nok mot det de fleste ville kalle
    et minihus/leilighet. 2.45 m mellom ht målt på midten av ht, 60 cm fra sidevegg. Skulle vel hatt 1 meter men jeg skal teste ut litt.
    Sitter 3 meter fra ht. Utforede betongvegger med profilert panel. Samme med gulv men click golv og stort gulvteppe. Tykk sofa.
    Blir litt utfordringer med akustikken her men det er som sagt kun en utfordring.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Da jeg har et par mnd «gamle» hvite Larsen 4.2 kjøpt av svensk forhandler får jeg vel melde meg inn som venn.
    Er for petimeter til å godkjenne byggekvaliteten til Larsen, men lyden er det lite galt med.
    Dessverre ikke helt riktig høyttaler for min avlange og relativt store stue, så går nok til salg.
    (La dem nylig ut, men trakk annonsen igjen pga juletid/julestrid)

    Kom over denne testen for de som er interessert, veldig god info om hvordan HT oppfører seg, som jeg skulle beskrevet dem selv:)

     
    Sist redigert:

    olelovold

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Larsen lager kule høyttalere. Tidlig i år kjøpte jeg et par 6.2 som jeg koste meg med en stund, helt til jeg på sensommeren i år falt for fristelsen med å bytte de ut med et par Wharfedale Lintons fordi jeg trodde de kom til å være bedre høyttalere. Akkurat det skulle jeg nok ikke gjort, for det tok ikke lange tiden før jeg savnet Larsen-høyttalerne. Linton er gode høyttalere, men i mitt rom ble de for slitsomme med for skarp diskant og resonanser i bassen, og de tok i tillegg opp langt mer plass i stua. Da jeg rota meg inn på Larsen sine sider og så at de i 2021 hadde oppdatert Larsen 4.2 til 4.3, ble jeg raskt interessert ettersom jeg leste gjennom endringene de har gjort. To dager senere var en trivelig kar fra Mala Audio på døren med et par flunkandes Larsen 4.3.

    Jeg inviterte umiddelbart en venn over til en liten sammenligning av de to høyttalerne og tok noen notater du kan lese her:

    Wharfedale Linton Heritage
    vs.
    Larsen 4.3
    • Wharfedale spilt ca. 200 timer
    • Larsen helt ny ut av eska
    • Begge høyttalere ikke optimalt plassert, men greit nok
    • Yamaha A-S1100 forsterker, litt vinyl og litt Spotify
    • Forskjellig kabling
    Testlåter
    • Jan Jelinek - Drift / Poren
    • Sade - Is it a crime
    • Steely Dan - Caves of Altamira
    • Bobby Wright - Blood of an American
    • Photek - T’Raenon (Version)
    I det vi starter vår uformelle test, låter umiddelbart Wharfedale som en bedre høyttaler enn Larsen. Stereobildet er bredere og tydeligere definert, og det er mer dybde i lydbildet. Til sammenligning er lydbildet til Larsen høyere, men mer sentrert og “langt unna”. Linton er avslørende høyttalere og fremhever mange detaljer i opptakene frem for lytteren, spesielt tydelig blir smattingen til Bobby Wright i “Blood of an American”, som man hører lite til hos Larsen. Den akustiske gitaren trer også bedre frem hos Linton her, og både min lyttekamerat og jeg er enige om at Linton er best på denne låten.

    Diskanten til Linton er en god del skarpere og mer in-your-face enn hos Larsen. Når vi spiller noen lavmælte spor fra Jan Jelinek sin legendariske skive “Loop Finding Jazz Records”, er Larsen sin gjengivelse å foretrekke. De perkussive teksturene som ligger over musikken blir for harde og plagsomme hos Linton, mens Larsen gjengir de med en avslappet selvfølgelighet. Det samme merker vi når vi spiller noe Steely Dan med aktive cymbalspor. Linton sin diskant og øvre mellomtone er lynrask og detaljert, og det kan faktisk bli for mye av det gode. Andre ganger blir man fascinert over detaljrikdommen og romligheten de fremkaller.

    Linton er en mer flashy høyttaler i måten den presenterer musikken - den ønsker å tiltrekke seg oppmerksomhet, og å imponere. Og lydbildet er unektelig kraftfullt og detaljert. Larsen tar mindre plass, fysisk såvel som lydmessig, og det er ment i positiv forstand. De låter mer avslappet og naturlig, uten at det blir for kjedelig. I en lyttesituasjon som min, hvor høyttalerne står i en stue og brukes hovedsaklig på lavt og middels volum og i tillegg til annen aktivitet, er denne naturligheten et stort pluss.

    Presentasjonen til disse to høyttalerne kunne knapt nok vært mer forskjellig, og det er ikke rart når man ser på dem, det er to ganske forskjellige design. Når man A/Ber disse så vil ofte Wharfedale trekke det lengste strået ettersom de er så detaljerte og tilstedeværende. Hvis Larsen er som å se bandet fra midt i lokalet, så er Linton som å stå rett foran bandet. Sånn føles det hvertfall når man spiller de rett etter hverandre.

    Etterhvert koblet vi fra Wharfedale-høyttalerne og stuet de bort, og lyttet bare på Larsen. Relativt raskt gikk vi fra å tenke at de var noe smale i lydbildet og dempet i diskanten, til å synes at de spilte meget balansert og fint. Psykoakustikk er en forunderlig ting…

    Nå har jeg fått lytta enda mer på 4.3 og det gode førsteinntrykket er forsterket. Diskanten er ikke fryktelig detaljert, men til gjengjeld blir den heller aldri plagsom, selv ikke på høyere volum, til forskjell fra både 6.2 og Linton. Lydbildet er kanskje ikke like ekspansivt og glitrende i toppen som på 6.2, men det føles mer sammenhengende. God og saftig bass er noe av det jeg setter mest pris på i en høyttaler, og der leverer Larsen 4.3 i høyeste grad varene i mitt rom. At en så liten høyttaler skal klare å gjengi så solid og kraftig bass (som aldri blir boomy) er for meg et lite under og noe jeg setter umåtelig pris på. Tidlige dubstep-klassikere som Anti-War Dub og Midnight Request Line får det til å riste i veggene med saftig og presis sub-bass - velprodusert 90-talls jungle som Source Direct og Photek låter også knall gjennom Larsen.

    Litt teknisk: Larsen 4.3 er 4 ohm, 4.2 var 8 ohm. De nye driverne er fra SB Acoustics. Diskanten er en SB26ST-C000-5, mens basselementet er jeg usikker på, finner varierende info om dette. Før kom disse høyttalerne med dempeputer, det har Larsen slutta med nå dessverre.

    DSCF1198.jpg
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Interessant lesning:)

    Jeg har et par 4.2. Kjøpt for ca. 1år siden. Lyden er glimrende også i disse. MEN, byggekvaliteten er ikke veldig imponerende.
    De virker solide, men finish på skjøter, maling, o.l.er helt sløyden på skolen ift.hva man forventer. Klemmer, kabler og det tekniske virker være bra. Forhandler (HiFi Punkten) innrømmet noen kvalitetsutfordringer, og vil sende en ny kasse. Larsen er visst busy og det er over 1 år siden. Men jeg er fortsatt Larsen venn, ser på de som en artig kuriositet fra snickarboden som ljuder riktig bra :) ScanSpeak D2606 diskant i mine. Synes den er smooth. Bass skal være en Seas, men det kan jeg ikke verifisere da den er innebygget.

    Hvordan er finish på dine?

    Edit: Merker overraskende stor forskjell på forsterkere på 4.2, selv om de er relativt lettdrevne gjør det underverker med 100+ watt
     
    Sist redigert:

    olelovold

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Jeg har også lest en del om dette med byggekvalitet, men begge mine par har vært helt fine. Har vel hatt litt flaks sånn sett. Legger ved et bilde av det som er under grillen på 4.3, både mht. å vise skjøter og drivere:

    IMG_9359.JPG

    Også enig i din betraktning om at de liker strøm. Glad i min Yamaha A-S1100 i kombinasjon med Larsen.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Det er godt å høre, jeg sendte over bilder til svensk forhandler og de tok det videre med Larsen i fjor. De har nok gjort endringer i produksjonen da. Hører BTW også veldig stor forskjell på diskantkvaliteten på mine, avhengig av forsterker. Med YBA så er det silke. Testet 3 forskjellige forsterkere på dem. Kan tenke meg at din Yamaha er en fiin match! Mulig den Scan-Speak diskanten er litt sær. Med lite effekt, så blir bassen litt pudding og høyttalerene høres generelt litt slappe ut. Du har nok tilstrekkelig med reserver:)
     

    olelovold

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Er hjemme alene noen dager og har fått anledning til å lytte enda mer kritisk på Larsen 4.3. I går kveld fikk jeg en fiks idé om å sammenligne de mot mine Neumann KH 80 DSP aktive monitorer, ved å plugge de til min Yamaha A-S1100 sin pre-out. Dette er mine referansehøyttalere, de låter fantastisk synes jeg, det eneste de mangler er trøkk i bunn og muligheten til å spille høyt, ellers har de helt nydelig mellomtone og diskant. Når jeg A/Bet disse så synes jeg Larsen låt innestengt og utydelig til sammenligning. Larsen hadde imidlertid mye fyldigere bass og fylte stua bedre, særlig på litt høyere volum. Men definisjonen og oppløsningen i de øvre registrene var virkelig bedre hos Neumann.

    Jeg ble forarget, forvirret og litt sur. Vurderte å kvitte meg med hele hifi-opplegget og bare lytte på Neumann-høyttalerne fra nå av.
    Så kom jeg på at Yamaha-forsterkeren min har noe som heter "Tone Control". Jeg har lenge hatt en irrasjonell aversjon mot å røre disse knottene, men nå fikk det bare briste eller bære, og jeg skrudde bassen ned til kl 11 og diskanten opp til kl 2. Når jeg først var så godt i gang, dro jeg like gjerne balance-knotten litt til høyre også, siden venstre høyttaler står mot sidevegg i motsetning til høyre høyttaler. Umiddelbart ble lydbildet mye åpnere og mer detaljert. Fortsatt ikke på nivå med KH 80 i rein presisjon i de øvre mellomtonene og diskanten, men langt bedre enn de var. Fortsatt glimrer de aller høyeste frekvensene med sitt fravær, glitteret fra cymbaler er enda noe tilslørt og jeg må tilstå at diskanten på disse ikke imponerer meg, i motsetning til det Larsen selv skriver om de.
     
    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Det er urimelig å sammenligne aktive monitorer med passive høyttalere. De aktive monitorene har innebygget tilpassede forsterkere, men de passive må greie seg med et du måtte ha - passende eller ikke.
     

    olelovold

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det jeg synes er mest urimelig i den sammenligningen er jo at mine Larsen 4.3 og Yamaha A-S1100 forsterker kostet tre ganger så mye som monitorene fra Neumann. Ellers postet jeg en annen sammenligning mot en passiv høyttaler på samme forsterker lenger opp i tråden. Dette er jo høyst uvitenskapelige og subjektive observasjoner fra min side så klart, men ettersom det er skrevet så lite om Larsen 4.3 på det store internett så kan det kanskje være nyttig for noen likevel.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Har også A/B testet mine, men tenker at lydfilosofien er så annerledes at det ikke er så mye vits i å kjøre dem mot noe som drar i retning av monitor. Har hatt noen små rundstrålere og Larsen er bedre fokusert en dem ihvertfall:)
    Og ja, den åpne mellomtone og luftige diskant finnes ikke i stort mon hos våre HT. De egner seg best til «easy listening» og gjør heller ikke bort seg i et TV/film oppsett som jeg har brukt dem til.

    Men tenker også at kanskje Yamahaen din kanskje er litt for snill og høflig for å få Larsen til å blomstre og våkne opp i toppen? Kjenner den ikke godt, men er det noe som iflg noen er FyFy på våre så er det snille og behagelige forsterkere.
     

    olelovold

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Helt klart at det ligger andre tanker og filosofier bak de høyttalerne jeg har sammenlignet. For meg som er ny i hifi-verdenen er det interessant å prøve å sette ord på kvalitetene i de forskjellige presentasjonene - grunnen til at jeg har blitt såpass fascinert av Larsen i utgangspunktet er at presentasjonen er så forskjellig fra det jeg er vant til hos mine studiomonitorer. Husker jeg hørte gjennom halve platesamlinga mi på nytt da jeg fikk mine første Larsen (6.2) og opplevde musikken på en helt annen måte enn det jeg hadde gjort før.

    Med 4.3 så virker det som de har en litt annen tilnærming til diskanten enn før, jfr. det de selv skriver. De positive sidene ved det har jeg merka, med at de ikke er så kvasse om man står i mellom de og hører på de on-axis, slik jeg husker mine 6.2 var. Men ut fra det jeg hører, kan det virke som det har kosta litt også. Ja, og så er det jo naturligvis ikke en helt rettferdig sammenligning uansett, siden 6.2 er en betraktelig dyrere høyttaler.

    Mulig en annen forsterker hadde vært en bedre match, men veldig glad i den Yamaha'n - og så hjalp det også en hel del å gjøre de nevnte justeringene på tone control.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Men har du benyttet samme plassering/rom og posisjon på dine Larsen utgaver da?
    Opplever selv at disse også ER kresne på rom og plassering, ikke i det hele tatt bare å kople til, spille og glemme som det skrytes av, også i noen tester. Når jeg koplet opp mine i den sjøbua jeg leier midlertidig, så er de ikke i nærheten av å lyde så godt som de gjorde i leiligheten de ble kjøpt inn for. Rommet spiller inn like mye som på andre høyttaler design?
    Og akkurat som på de rundstrålene jeg hadde, så lyder de elendig i rom med tendens til flutter.
    Det med upgrade av diskanten som Larsen og en test(?) mener er en stor forbedring skjønner jeg ikke helt. Den Scan-Speak saken er jo super smooth. Men nå har jeg benyttet en forsterker med veldig god diskant da, eller vært heldig med match.
     

    olelovold

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Ja, samme rom og plassering. Larsen er nok ikke ideelle i mitt rom, ettersom de står på kortveggen og lytteposisjon er 3,5 meter unna, inntil bakvegg. Lyden må reise et stykke, og bassen blir lett litt over the top.

    Hvilken forsterker synes du funker best med de?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ja, samme rom og plassering. Larsen er nok ikke ideelle i mitt rom, ettersom de står på kortveggen og lytteposisjon er 3,5 meter unna, inntil bakvegg. Lyden må reise et stykke, og bassen blir lett litt over the top.

    Hvilken forsterker synes du funker best med de?
    Skjønner. Jeg har stadig litt greier innom, den som ble satt til å drive Larsen var en YBA Heritage A100. Fransk, men skrudd sammen i Kina. Samme som A200 lydmessig. Men tenker vel egentlig at de kunne vært artig å teste Larsen med noe mer brutalt. Kommer litt an på om Larsen blir med når jeg finner boligen jeg leter etter. De ble kjøpt for et miljø, hvor de gjorde nytten:)
     

    olelovold

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    BritFi, jeg fulgte ditt råd og testet med en annen forsterker. Har vært nysgjerrig på Rega og fikk tak i Rega Io + Kyte høyttalere til en god pris. Io skal jo papiret være helt feil forsterker til Larsen 4.3 ettersom den er relativt strømsvak med sine 2x30w og ikke spesielt anbefalt til 4 ohms høyttalere, men det var en rimelig inngangsbillett og så fikk jeg jo enda et par høyttalere på audition i stua (bonus). Overraskelsen var derfor stor da jeg plugga Larsen inn og det knapt var merkbar volumforskjell fra Kyte-høyttalerne som skal være mer effektive (89db/6ohm vs 87db/4ohm på Larsen). Attpåtil låter det helsikes bra, liksom litt mer levende og tilstedeværende enn med Yamaha'n, uten at det går på bekostning av bassen. Allerede når volumknotten er på halv ni fylles stua med nydelig musikk. Strider mot min begrensede fornuft, men det funker som bare det.. Så - takk for råd!
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    :) Det var en overraskende kombinasjon, har hatt Brio R for noen år siden (Litt samme lydsignatur?) men ikke tenkt at DET kan være en god match til Larsen. Artig!
    Kikket litt på Kyte jeg også før jeg hentet Larsen ut fra lageret. Skriv gjerne noen ord etterhvert i Rega vennetråden:?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    BritFi, jeg fulgte ditt råd og testet med en annen forsterker. Har vært nysgjerrig på Rega og fikk tak i Rega Io + Kyte høyttalere til en god pris. Io skal jo papiret være helt feil forsterker til Larsen 4.3 ettersom den er relativt strømsvak med sine 2x30w og ikke spesielt anbefalt til 4 ohms høyttalere, men det var en rimelig inngangsbillett og så fikk jeg jo enda et par høyttalere på audition i stua (bonus). Overraskelsen var derfor stor da jeg plugga Larsen inn og det knapt var merkbar volumforskjell fra Kyte-høyttalerne som skal være mer effektive (89db/6ohm vs 87db/4ohm på Larsen). Attpåtil låter det helsikes bra, liksom litt mer levende og tilstedeværende enn med Yamaha'n, uten at det går på bekostning av bassen. Allerede når volumknotten er på halv ni fylles stua med nydelig musikk. Strider mot min begrensede fornuft, men det funker som bare det.. Så - takk for råd!
    Det fenomenet du har opplevd, henger nok ikke bare sammen med følsomhet og impedanse, men også at Larsen gjerne har en "snill" impedansekurve, som gjerne ikke dipper spes mye i noen deler av frekvensregisteret. Da trenger heller ikke forsterkeren vær superstrømsterk. Brukte 25wpch 300B i push-pull-konfigurasjon på mine Larsen 6 en gang i tiden, og til og med det funket greit. :giggle:
    I "riktig gamle dager" hørte jeg Carlsson OA 50 på 8w 300B SET, og det var nydelig......

    mvh
    Proffen
     

    vally

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.10.2008
    Innlegg
    63
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    3
    Prøvde Brio r på mine Larsen 4.2 uten at jeg ble begeistret.Sugden derimot....
     

    olelovold

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Interessant! Ut fra det jeg har lest, låter Io annerledes fra Brio-R. Og Larsen 4.3 som jeg har har jo fått nytt delefilter og nye drivere, så det er jo også en litt annen høyttaler. Yamaha'n min var en god match til 6.2 som hadde en livlig og skarp diskant, men 4.3 låter mørkere i mine ører og jeg synes Rega funker skikkelig bra til disse. Noen andre her som har 4.3 som kan dele sine erfaringer?

    Angående Kyte, så er det gode høyttalere, spesielt til prisen. Særlig øvre mellomtone og diskant var overbevisende, men de mangla litt kjøtt på beinet i de lavere registrene dessverre, så de ble returnert. Kunne nok fint levd med de om jeg ikke hørte på så mye basstung musikk som jeg gjør.
     
    Sist redigert:

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Jeg får en Rega IO til uka. Denne skal brukes/testes på Carlsson OA 50 Larsen edition. Samme elementer og filter som Larsen 4.
    Har brukt Div Naim kombinasjoner på Larsen 4 og 6 tidligere men ikke hatt noe forsterker fra Rega før.
    Tilbakemelding kommer etter hvert.
    Nå i dag spiller jeg med en Marantz pm 7200.
    Lasse
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Ja nå har jeg noen dager med Rega IO og Carlsson OA 50 LE. De pass veldig bra sammen.
    Sjukt mye ork i den lille Rega forsterkeren.
    Spiller mye jazz og klassisk og tror ikke jeg har hatt noe før som spiller så bra for så lite penger. Anbefales
     

    kleine freiheit

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2018
    Innlegg
    111
    Antall liker
    81
    Hei,

    Jeg har hatt veeeeldig mange høyttalere innom de siste årene, fra store gulvstående til mindre stativhøyttalere. Både horn og vanlige.

    En virkelig romfyllende klang blir det naturlig nok egentlig aldri når høyttalerne står på enden av en langvegg i en avlang 40kvm stue.

    Derfor har jeg hatt en annonse ute for å få tak i et par Larsen. Etter testen i Stereo+ er vel ikke sjansen for å få napp blitt større:)
    Derfor vurderer jeg et par nye 4.3.

    De vil som nevnt stå på enden av langvegg med ca 4m lytteavstand og ca 3,5m mellom høyttalerne. Avstand til høyre sidevegg som er komplett av glassvinduer er 0,5 meter og til venstre mange meter.

    Utfordringen er bl.a. glassidevegg en halvmeter fra høyre høyttaler, og et rom som ellers har en stor sofa, et par stoler, men ingen dempende tepper, bokhyller eller lignende.

    Tror dere det er verdt et forsøk? Eller skal jeg rett og slett kjøpe en Sonos Five i tillegg til en jeg allerede har og kjøre det i stereo med Trueplay romkorreksjon?

    Kilde er forøvrig Sonos AMP (2×125w)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei,

    Jeg har hatt veeeeldig mange høyttalere innom de siste årene, fra store gulvstående til mindre stativhøyttalere. Både horn og vanlige.

    En virkelig romfyllende klang blir det naturlig nok egentlig aldri når høyttalerne står på enden av en langvegg i en avlang 40kvm stue.

    Derfor har jeg hatt en annonse ute for å få tak i et par Larsen. Etter testen i Stereo+ er vel ikke sjansen for å få napp blitt større:)
    Derfor vurderer jeg et par nye 4.3.

    De vil som nevnt stå på enden av langvegg med ca 4m lytteavstand og ca 3,5m mellom høyttalerne. Avstand til høyre sidevegg som er komplett av glassvinduer er 0,5 meter og til venstre mange meter.

    Utfordringen er bl.a. glassidevegg en halvmeter fra høyre høyttaler, og et rom som ellers har en stor sofa, et par stoler, men ingen dempende tepper, bokhyller eller lignende.

    Tror dere det er verdt et forsøk? Eller skal jeg rett og slett kjøpe en Sonos Five i tillegg til en jeg allerede har og kjøre det i stereo med Trueplay romkorreksjon?

    Kilde er forøvrig Sonos AMP (2×125w)
    Edit: Ser at vi har hatt en utveksling på PM tidligere om Larsen:)

    Jeg kan jo prøve et svar jeg, siden jeg har Larsen 4.2 og også har hatt Sonos 5 i stereo oppsett i Torshov leilighet. (Skrevet litt om i gamle tråder)
    Først, Sonos 5 leverte jeg tilbake til HiFi Klubben før det var gått 2 uker. Det blir bare ikke HiFi, spesielt i diskant og øvre mellomtone IMO.
    Larsen kjøpte jeg når jeg bodde i Bodø, og benyttet de først der i noen måneder før jeg flyttet igjen i sommer.
    Relativt stor stue/åpen løsning rundt størrelse du har, hvor anlegget/HT stod litt ugunstig til i enden av rommet. Som også var dårlig dempet. Eller minimalistisk om du vil. Til tross for dette så låt det bra, bedre enn monitor type høyttalere, men jeg måtte bruke en litt kraftig forsterker, ca.110w x2. HT behøver litt innspillingstid som alle andre.

    Nå bor jeg midlertidig en liten periode i et lite sjøhus som er mye bedre dempet. Her klarer jeg meg mer enn nok med den lille Naimen jeg har med på reisen, som yter ca 30-40w x2. Dette «reiseanlegget» låter veldig godt synes jeg. Bruker det til TV lyd og musikk i timesvis hver dag, så mine Larsen er nå skikkelig innspilt. Super smoothe er de blitt, men likevel oppløste og luftige, og all musikk låter godt på dem. Synes Stereopluss testen og beskrivelsen av 6 passer veldig godt på 4.2 også.
    Byggekvaliteten er som jeg har skrevet tidligere noe «rustikk» og enkle, men etter først å ha irritert meg, så føler jeg nå at de har litt sjel. De skavankene mine har, finner du ikke på andre;)

    PS! Jeg hadde tidligere et par Duevel Planets rundstrålere. Synes Larsen med sine vinklede og oppreiste elementer funker bedre IRL. Blir en bedre mix av egenskaper. Tross rar oppstilling som du ser av bilder, så blir det fiin lyd.
    Etter noen måneder med Larsen, så merker jeg at jeg synes mange høyttalere er pågående og slitsomme.

    D1B0C4D4-E658-457B-826C-C21ADEDD06BD.jpeg
    14A48F2F-C10B-4C71-8C77-589A85E60D6F.jpeg
     
    Sist redigert:

    triodelab

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2018
    Innlegg
    109
    Antall liker
    49
    Eide i hine hårde daga Carlsson OA 52.2. Siste konstruksjon av sjefen sjøl. Fylte stua med vellyd, uansett kor du satt hen. Ja, selv når man satt ute på verandaen en varm sommerdag ,med døra åpen, så føltes lyden helt ok. Det eneste du trengte å gjøre når det gjaldt plasseringen var å kline de inntil veggen. Larsen 4 og 6 er sikkert bra, men har aldri hørt de. Det e vel ikke så mange som har hørt OA 52.2 heller, da de såvidt passerte 200 par.
     

    kleine freiheit

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2018
    Innlegg
    111
    Antall liker
    81
    Hei,
    Stemmer Britfi -vi hadde en utveksling en tid tilbake:)

    Hvordan er bassen? Jeg har hatt noen utfordringer med buldrebass på en god del bassrefleks- høyttalere av en viss størrelse.
    Virker til at 4,6m avstand mellom front-og bakvegg trigger noe.

    Kan nok være at jeg prøver meg på et par 4.3. Klarer ikke helt å lande på om jeg kjøper fra Sverige og sparer et par tusenlapper, eller om jeg kjøper her på berget.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei igjen! Aldri hatt problemer med buldrebass på Larsen. I Bodø, så dro jeg dem noen få cm ut fra vegg, for å få litt mer åpen lyd. Dårlig demping rotet til litt i frekvenser generelt. Her jeg bor nå så gir den plasseringen du ser med Lex Luthor på TV kun tight, fin bass.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bestille fra Sverige selv. Mtp rommets størrelse, så bør du nok å vurdere 6.2. Er ikke så gæern pris på disse i Sverige.
    De tåler litt mer effekt og passer nok bedre for deg om du ønsker å dra på litt nå og da. Når jeg bodde i Bodø, så ble det av hensyn til naboleiligheter ikke spilt så høyt. Små elementer kan jo fort bli litt anstrengte og hører at litt av egenskapene til Larsen lider hvis de presses. Syne de trives best i komfortsonen på alle måter:)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har hørt Larsen model 9?
     

    olelovold

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Skal ha et par Larsen igjen etter flytting nå, og det står mellom 6.2 og 8.2. Stua er rektangulær og på 21 kvm ca, høyttalerne blir stående langs langveggen. Noen som har lyttet på begge to som har lyst å dele sine erfaringer?
     

    kleine freiheit

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2018
    Innlegg
    111
    Antall liker
    81
    Vel,
    da blir det vel bestilt et par Larsen 4.3 fra Sverige. Tar en sjanse på at de overlever transporten...
    Kjøpe innenskjærs er egentlig å foretrekke, men 30% dyrere enn bestilt fra Sverige er litt mye
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan gikk det, fikk du høyttalerne vel i hus?
     

    olelovold

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Skal ha et par Larsen igjen etter flytting nå, og det står mellom 6.2 og 8.2. Stua er rektangulær og på 21 kvm ca, høyttalerne blir stående langs langveggen. Noen som har lyttet på begge to som har lyst å dele sine erfaringer?
    Til de som lurer, så endte jeg opp med å sykle ut til Mala og lytte på begge to. I mine ører låt 6.2 mer naturlig og enhetlig, så endte opp med å få levert et par av de hjem. Er godt fornøyd med hvordan de låter i den nye stua, de spiller det meste av musikk på en tilfredsstillende måte. Har hatt mer standard høyttalere innom også men ender alltid opp med å synes at de blir slitsomme i lengden. Har testet med litt diverse forsterkere og i mine ører er det Marantz sin Model 30 som får mest ut av disse. Blir aldri lyttetrett av denne kombinasjonen.

    IMG_5067.JPG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn