Kritikertoppen i Dagsavisen: http://www.dagsavisen.no/kultur/musikk/article512260.ece
|
Jeg vet ikke hva glætt diskant betyr men for å se om det var noe galt med anlegget eller hørselen min tok jeg meg en 10 minutters pause fra Tord Gustavsen Trio og spilte av Kanye West - Monster på nytt.Brasse skrev:gjorde det i går! det vrenger og skraler, men syns det er heilt ok.
men så har eg drøyt glætt diskant og kan fint spele heilt på tryne produksjoner på nå-føler-eg-meg-som-ein-drittsekk-volum.
En ganske god liste, som faktisk inneholder flere plater jeg har skaffet meg. Lyngen etterspør The National, og det er naturlig når listen dekker hele 50 plater. Jeg etterspør Lloyd Cole, men fair enough. Det er ikke mulig å gjøre alle til lags. Det som er lit rart er at det jødiske avisbudet(1) kom inn på listen, men ikke dronningen(2). Det er jo helt klart at sistnevntes album er sterkere enn hans. :ErosLoveking skrev:Selvsagt er det jo andre som skriver av og legger ut, google før posting er kanskje ikke så dumt.ErosLoveking skrev:Mojo er ikke så helt borte iår.
Tror ikke de legger ut på nett
Mojo's Top 50, 2010
baluba skrev:ErosLoveking skrev:Selvsagt er det jo andre som skriver av og legger ut, google før posting er kanskje ikke så dumt.ErosLoveking skrev:Mojo er ikke så helt borte iår.
Mojo's Top 50, 2010
En ganske god liste, som faktisk inneholder flere plater jeg har skaffet meg. Lyngen etterspør The National, og det er naturlig når listen dekker hele 50 plater. Jeg etterspør Lloyd Cole, men fair enough. Det er ikke mulig å gjøre alle til lags. Det som er lit rart er at det jødiske avisbudet(1) kom inn på listen, men ikke dronningen(2). Det er jo helt klart at sistnevntes album er sterkere enn hans. :
(1: Eli Reed. 2: Sharon Jones.)
Klarte jeg virkelig å hoppe over baben? Slik går det når jeg insisterer å lese lister uten brillene på. Jeg er jo ingen gammel mann... Ok, da er jeg ganske fornøyd med listen. Det at Lloyd er utelatt kan skyldes mye rart, men jeg nekter å tro at alle disse albumene er bedre enn Broken Record. Jeg mener helt klart at den er bedre enn Paperboys bidrag til årets flora.ErosLoveking skrev:baluba skrev:ErosLoveking skrev:Selvsagt er det jo andre som skriver av og legger ut, google før posting er kanskje ikke så dumt.ErosLoveking skrev:Mojo er ikke så helt borte iår.
Mojo's Top 50, 2010
En ganske god liste, som faktisk inneholder flere plater jeg har skaffet meg. Lyngen etterspør The National, og det er naturlig når listen dekker hele 50 plater. Jeg etterspør Lloyd Cole, men fair enough. Det er ikke mulig å gjøre alle til lags. Det som er lit rart er at det jødiske avisbudet(1) kom inn på listen, men ikke dronningen(2). Det er jo helt klart at sistnevntes album er sterkere enn hans. :
(1: Eli Reed. 2: Sharon Jones.)
Nå følger jeg deg ikke helt.
Negern: 23
Jøden: 40
Absolutt. Og så er jo dronningen representert på cd-en med en flott alternativ julesang, det finnes ingen huspiper i ghettoen.ErosLoveking skrev:finnes værre dassliteratur
men steike de hopper pent over endel indieskrot, andre har halvstor tiss for.Lyngen skrev:Her er det mye mangler :..
Mojo glemmer et par tiår og flere store grupper er helt utelatt.
;D ;D ;DErosLoveking skrev:men steike de hopper pent over endel indieskrot, andre har halvstor tiss for.Lyngen skrev:Her er det mye mangler :..
skriv det på kontoen for lunefult førjulshumør65finger skrev:;D ;D ;DErosLoveking skrev:men steike de hopper pent over endel indieskrot, andre har halvstor tiss for.Lyngen skrev:Her er det mye mangler :..
veldig enig! spesielt indieskrot ;DErosLoveking skrev:skriv det på kontoen for lunefult førjulshumør65finger skrev:;D ;D ;DErosLoveking skrev:men steike de hopper pent over endel indieskrot, andre har halvstor tiss for.Lyngen skrev:Her er det mye mangler :..
Består MoJo av bare 50 åringer med tisser som bare fungerre som kraner?ErosLoveking skrev:men steike de hopper pent over endel indieskrot, andre har halvstor tiss for.Lyngen skrev:Her er det mye mangler :..
tisser som leverer vareneLyngen skrev:Består MoJo av bare 50 åringer med tisser som bare fungerre som kraner?ErosLoveking skrev:men steike de hopper pent over endel indieskrot, andre har halvstor tiss for.Lyngen skrev:Her er det mye mangler :..
hadde det enda vært rock! stort sett slapp, hypa pop ( med noen unntak)STORT SETT DET SAMME MØLET NÅ SOM I 1980. Indiesjangeren levde den gangen også husker jegLyngen skrev:Og dette med ensidig fokus på 70-talls musikk sier mest om ensidig musikksmak. Musikk må passe inn i en gammel formel for å komme hel ut. Bred musikksmak er en god ting så det så. "Alternativ rock" kan være minst like bra. Hadde "indiemusikk" kommet først så hadde det vært snudd på hodet.
Synes du grensen mellom rock og pop er godt definert? Er ikke negativ hype musikk som blir glemt over tid? Alternativ rock er absolutt ikke noe glemt musikk generelt sett, men det er klart noe blir overhypa slik det er med alle sjangre. Mye bra og dårlig er blitt lagd i alle tider, så jeg står ved at ensidig fokus på enkelte tiår står mest for smalere smak og ikke ensidig bedre musikk. Det er naturligvis ikke slik at de beste musikerne i verden ble født på omtrent samme tid.65finger skrev:hadde det enda vært rock! stort sett slapp, hypa pop ( med noen unntak)STORT SETT DET SAMME MØLET NÅ SOM I 1980. Indiesjangeren levde den gangen også husker jegLyngen skrev:Og dette med ensidig fokus på 70-talls musikk sier mest om ensidig musikksmak. Musikk må passe inn i en gammel formel for å komme hel ut. Bred musikksmak er en god ting så det så. "Alternativ rock" kan være minst like bra. Hadde "indiemusikk" kommet først så hadde det vært snudd på hodet.
Hva som er pop og rock er ofte bare subjektive føleleser. Indiesjangeren som musikkpressen hyper opp i skyene kan defineres om noen gidder. Hipsteranmeldeldere desperate etter å være alternative har banet vei for mye drittmusikk gjennom tidene.Lyngen skrev:Synes du grensen mellom rock og pop er godt definert? Er ikke negativ hype musikk som blir glemt over tid? Alternativ rock er absolutt ikke noe glemt musikk generelt sett, men det er klart noe blir overhypa slik det er med alle sjangre. Mye bra og dårlig er blitt lagd i alle tider, så jeg står ved at ensidig fokus på enkelte tiår står mest for smalere smak og ikke ensidig bedre musikk. Det er naturligvis ikke slik at de beste musikerne i verden ble født på omtrent samme tid.65finger skrev:hadde det enda vært rock! stort sett slapp, hypa pop ( med noen unntak)STORT SETT DET SAMME MØLET NÅ SOM I 1980. Indiesjangeren levde den gangen også husker jegLyngen skrev:Og dette med ensidig fokus på 70-talls musikk sier mest om ensidig musikksmak. Musikk må passe inn i en gammel formel for å komme hel ut. Bred musikksmak er en god ting så det så. "Alternativ rock" kan være minst like bra. Hadde "indiemusikk" kommet først så hadde det vært snudd på hodet.
Ganske så enig.ErosLoveking skrev:tisser som leverer vareneLyngen skrev:Består MoJo av bare 50 åringer med tisser som bare fungerre som kraner?ErosLoveking skrev:men steike de hopper pent over endel indieskrot, andre har halvstor tiss for.Lyngen skrev:Her er det mye mangler :..
Forøvrig har 2010 vært et bra år for min del. Skjønner ikke de som syter over dagens muzak. Støter støtt og stadig på skiver som kommer til å følge meg videre. Sliter faktisk med who´s hot or not for min egen Top 10 d.å![]()
Støttes.65finger skrev:]Hva som er pop og rock er ofte bare subjektive føleleser. Indiesjangeren som musikkpressen hyper opp i skyene kan defineres om noen gidder. Hipsteranmeldeldere desperate etter å være alternative har banet vei for mye drittmusikk gjennom tidene.
Jeg synes du rører sammen alt i en gryte nå og jeg spør hvilke de heller bør applaudere. Jeg synes man heller bør synes at det er positivt at det kommer ny musikk som ikke er lik alt annet. Så må man bare ikke være naiv og tro at det kommer klassikere på løpende bånd. Men er jo enig i at det er for få av de virkelige for tiden, men å kalle alt for skrot blir bare barnslig og lite matnyttig. Alt av min musikk er fantastisk og din er noe dritt holdning som holdt på med på barneskolen. Jeg har lite sans for dette i dag. Det kan jo være at de du mener er hipsteranmeldere liker de beste fra gamle dager enda bedre? Dette med hipster, indie, kred o.l. blir omtalt alfor usaklig. Det er godt mulig det er endel i det, men å røre alt sammen i samme gryte er ikke noen god idé. Jeg bemerker også en nedlatende holdning til anmeldere bare fordi de fremmer musikk de selv ikke liker. En uting og man burde heller spørre hvor det blir av all den gode musikken fra tiåret de vokste opp med, enn å henge ut de som også liker annen musikk i tillegg.65finger skrev:Indiesjangeren som musikkpressen hyper opp i skyene kan defineres om noen gidder. Hipsteranmeldeldere desperate etter å være alternative har banet vei for mye drittmusikk gjennom tidene.
Rap anmeldes som oftest av de som forstår seg på rap.Lyngen skrev:Og hvorfor kan man ikke heller innrømme at man har smalere musikksmak? Jeg går ikke rundt å klager på Hip-Pop selv jeg ikke liker det. Kudos til de som klarer det. Jeg klager ikke på at anmeldere er hipstere selv om rapalbum får mye skryt.Det samme med metalalbum.
Jeg forholder meg til det som skrives her. En ting er hva man prøver en annen er hvordan man forholder seg til musikk man ikke klarer å like.H.R skrev:Forøvrig - du er på tynn is om du anklager fingern for å være veldig forutinntatt. Jeg kjenner få som kjøper så mye musikk for å gi det en real kjangs.
det er noe spesielt som trekker hipstere til indiesjangeren, muligens det at den er så udefinert. Hadde hipstertendenser for 25 år siden selvLyngen skrev:Og hvorfor kan man ikke heller innrømme at man har smalere musikksmak? Jeg går ikke rundt å klager på Hip-Pop selv jeg ikke liker det. Kudos til de som klarer det. Jeg klager ikke på at anmeldere er hipstere selv om rapalbum får mye skryt.Det samme med metalalbum.
Og "indieanmeldere" forstår seg ikke på "indierock"? At endel anmeldere legger for mye i musikken kan sikkert være. Men det tror jeg neppe gjelder bare "indie".H.R skrev:Rap anmeldes som oftest av de som forstår seg på rap.Lyngen skrev:Og hvorfor kan man ikke heller innrømme at man har smalere musikksmak? Jeg går ikke rundt å klager på Hip-Pop selv jeg ikke liker det. Kudos til de som klarer det. Jeg klager ikke på at anmeldere er hipstere selv om rapalbum får mye skryt.Det samme med metalalbum.
Metall anmeldes som oftest av de som forstår seg på metall. Samme med klassisk, jazz og rock.
Så alle som liker "indie" er hipstere? Hva er indie?65finger skrev:det er noe spesielt som trekker hipstere til indiesjangeren, muligens det at den er så udefinert. Hadde hipstertendenser for 25 år siden selvvokste det av meg. liker og har drøssevis med indieplater
Jeg liker Indie sjæl jeg ;D hipstere er vel de som tror alt som faller innenfor Indiebåsen er dritbra og alt annet mindreverdig. Hipstere hyper konsekvent opp alt som kan lirkes seg innenfor sjangeren uansett hvor middelmådig det er ;D Som sagt har noen hundre album som faller innenfor Indie Lyngen. Sikkert en 20% som er veldig bra! Utrolig hvor mange av disse bandene som er flasket opp med 81-84 Indie band. Må ofte sjekke når plata er gitt utLyngen skrev:Så alle som liker "indie" er hipstere? Hva er indie?65finger skrev:det er noe spesielt som trekker hipstere til indiesjangeren, muligens det at den er så udefinert. Hadde hipstertendenser for 25 år siden selvvokste det av meg. liker og har drøssevis med indieplater
Lyngen skrev:H.R skrev:Rap anmeldes som oftest av de som forstår seg på rap.Lyngen skrev:Og hvorfor kan man ikke heller innrømme at man har smalere musikksmak? Jeg går ikke rundt å klager på Hip-Pop selv jeg ikke liker det. Kudos til de som klarer det. Jeg klager ikke på at anmeldere er hipstere selv om rapalbum får mye skryt.Det samme med metalalbum.
Metall anmeldes som oftest av de som forstår seg på metall. Samme med klassisk, jazz og rock.
Og "indieanmeldere" forstår seg ikke på "indierock"? At endel anmeldere legger for mye i musikken kan sikkert være. Men det tror jeg neppe gjelder bare "indie".
Hadde hipsterene holdt seg unna indiehypen og latt kvalifiserte mennesker ta seg av dette så ville de bandene som er virkelig bra fått den spalteplassen som de fortjener. Slik er det dessverre ikke i dag."Problemet (slik jeg ser det) med indie genren er at alt for mye blir puttet i den av hipsteranmeldere og dermed ødelegger troverdigheten til de få gullkornene som ligger der da de ikke evner å skille klinten fra hveten."
Hvem er du tenker på egentlig? Pitchfork hyller mye andererledes musikk. Mer enn jeg klarer å like, men jeg kjenner dem ikke og vet ikke om det er hipstere eller ekte musikkelskere. Når jeg fikk taket på "ny" musikk så ble jeg litt vel altoppslukende, men det var ikke for å være hipp eller noe slik men fordi det var givende. I dag er jeg litt mer selektiv. Ser ikke noe unormalt i det.H.R skrev:Hadde hipsterene holdt seg unna indiehypen og latt kvalifiserte mennesker ta seg av dette så ville de bandene som er virkelig bra fått den spalteplassen som de fortjener. Slik er det dessverre ikke i dag.
Ok - jeg er med på den65finger skrev:Jeg liker Indie sjæl jeg ;D hipstere er vel de som tror alt som faller innenfor Indiebåsen er dritbra og alt annet mindreverdig. Hipstere hyper konsekvent opp alt som kan lirkes seg innenfor sjangeren uansett hvor middelmådig det er ;D Som sagt har noen hundre album som faller innenfor Indie Lyngen. Sikkert en 20% som er veldig bra! Utrolig hvor mange av disse bandene som er flasket opp med 81-84 Indie band. Må ofte sjekke når plata er gitt utLyngen skrev:Så alle som liker "indie" er hipstere? Hva er indie?65finger skrev:det er noe spesielt som trekker hipstere til indiesjangeren, muligens det at den er så udefinert. Hadde hipstertendenser for 25 år siden selvvokste det av meg. liker og har drøssevis med indieplater
enig! større problemer med begrepet enn musikkenLyngen skrev:Ok - jeg er med på den65finger skrev:Jeg liker Indie sjæl jeg ;D hipstere er vel de som tror alt som faller innenfor Indiebåsen er dritbra og alt annet mindreverdig. Hipstere hyper konsekvent opp alt som kan lirkes seg innenfor sjangeren uansett hvor middelmådig det er ;D Som sagt har noen hundre album som faller innenfor Indie Lyngen. Sikkert en 20% som er veldig bra! Utrolig hvor mange av disse bandene som er flasket opp med 81-84 Indie band. Må ofte sjekke når plata er gitt utLyngen skrev:Så alle som liker "indie" er hipstere? Hva er indie?65finger skrev:det er noe spesielt som trekker hipstere til indiesjangeren, muligens det at den er så udefinert. Hadde hipstertendenser for 25 år siden selvvokste det av meg. liker og har drøssevis med indieplater
. Men jeg liker enda dårligere de som forkaster musikk bare fordi det er indie elller kaller halle "indielikere" hipstere. Men begrepet er ikke lett siden det kan være veldig stor forkjell på musikken i den båsen. Egentlig burde begrepet utvaskes helt. Det gir ikke så mye mening mer.
det har blitt mer enn sjangerrolfozzy skrev:Indie. Av independent.
Det er vel ikke en egen musikksjanger? I utgangspunktet var det artister som gjorde sine innspillinger på små selskaper som ikke var avhengige av de store. Og det kunne være mange slags typer musikk.
Er det slik at dette er forandra nå, slik at det har blitt en egen musikksjanger?
mer enn sjanger? eller mener du mer en sjanger?65finger skrev:det har blitt mer enn sjangerrolfozzy skrev:Indie. Av independent.
Det er vel ikke en egen musikksjanger? I utgangspunktet var det artister som gjorde sine innspillinger på små selskaper som ikke var avhengige av de store. Og det kunne være mange slags typer musikk.
Er det slik at dette er forandra nå, slik at det har blitt en egen musikksjanger?
Nei, egentlig er det ikke det. Man burde ikke bruke det som det. Det er jo en gjenganger at musikerne selv ikke liker å settes båser og i allefall ikke indie.rolfozzy skrev:Det er vel ikke en egen musikksjanger?
Indie var som du sier ensbetydende med uavhengige selskaper.rolfozzy skrev:Indie. Av independent.
det har blitt en sjanger uttrykket indierolfozzy skrev:mer enn sjanger? eller mener du mer en sjanger?65finger skrev:det har blitt mer enn sjangerrolfozzy skrev:Indie. Av independent.
Da er vi enig. Jeg oppfatter at det som blir putta inn under indiesjangeren er så mye forskjellig at det kan ikke oppfattes som en egen type musikk, slik som rock, jazz osv osv....Lyngen skrev:Nei, egentlig er det ikke det. Man burde ikke bruke det som det. Det er jo en gjenganger at musikerne selv ikke liker å settes båser og i allefall ikke indie.rolfozzy skrev:Det er vel ikke en egen musikksjanger?