Musikken var bedre før!

Georgb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2018
Innlegg
184
Antall liker
574
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Jeg synes at det å oppføre seg snobbete angående musikk er noe av det dummeste man kan gjøre, det er jo faktisk ikke verre enn at man unngår å lytte på den musikken man ikke liker. Jeg er ikke noen ihuga fan av moderne popmusikk jeg heller (med enkelte unntak, vel og merke) men det samme gjelder en del populær musikk fra "de gylne årene" som noen her inne sikter til. Beatles? Jeg sovner. King Crimson? Samme resultat. Pink Floyd? Ikke begynn en gang. Klart, man kan si at det ligger mer i denne musikken enn dens moderne speilbilde men alt i alt så tenker jeg jo at dersom det finnes folk som liker musikken så er den ikke bortkastet. Jeg har akkurat like mye musikkglede om jeg lytter til et ræva produsert pop- eller metalalbum som om jeg lytter til et velprodusert jazz- eller electronicaalbum.

Forøvrig synes jeg det er fint skrevet av kronikkforfatter og poengene hans er uten tvil noe som treffer. Jeg er bare ikke helt enig i konklusjonen hans om den "stakkars ungdommen", som tross alt liker denne musikken, og ikke nødvendigvis fordi de ikke har hørt bedre heller. Bare mine 2 cent.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.334
Antall liker
2.566
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
På 50 og 60 tallet var musikken nyskapende, de hadde ingen og kopiere. Slik er det ikke i dag.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det fantes jaggu mye dritt på 60- og 70-tallet også, som alle andre tiår. Det er bare det at vi husker det som var bra. Sånn er det nå også.

Santidig finnes det veldig mye bra fra det uglesette åttitallet, men de flestes hukommelse strekker seg bare til listepoppen fra MTV og radio. :)
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
P

parafinoksen

Gjest
Det fantes jaggu mye dritt på 60- og 70-tallet også, som alle andre tiår. Det er bare det at vi husker det som var bra. Sånn er det nå også.

Santidig finnes det veldig mye bra fra det uglesette åttitallet, men de flestes hukommelse strekker seg bare til listepoppen fra MTV og radio. :)
Musikalsk sett mener jeg 80-tallet har et ufortjent dårlig rykte. Veldig mye bra som ble skrevet det tiåret. Det som imidlertid trekker veldig ned for min del, er produksjonen og «trendene». Synther, el-trommer, saksofon i tide og utide. Skarptrommer så store som fjell i lydbildet. Romklang som et ekspanderende univers. Nesten ikke til å høre på.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Veldig enig. Og hadde gjort meg opp samme mening, før jeg leste innlegget.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.722
Antall liker
9.345
Sted
Trondheim
Det eneste som kan avgjøre om noe musikk er god eller dårlig er "tidsfilteret". Er den fremdeles relevant etter en hviss tid - la oss si 50-100 år? Vil nye lyttere fremdeles høre på den da? Vanskelig for oss å si selvfølgelig, vi vet ikke hva som vil overleve av dagens musikk. Men nye grupper lytter fremdeles til Dufay, Palestrina, Monteverdi, Bach, Mozart, Schubert, Beethoven, Beatles, Kinks, King Crimson, Pink Floyd... Mye tyder på at dette er "god musikk" - den har livskraft. Vil nye lyttere hente fram Britney Spears eller Jusitn Bieber om 50 år? Jeg tviler.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.752
Antall liker
21.622
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg må ta avstand fra utsagnet om at popmusikk aldri har vært god. Jeg vokste opp med Beatles og Kinks, og vil påstå at det faktisk er veldig bra :)
Og at utviklingen i musikksmak stopper etter fyllte 25 år? Tja. Jeg hørte ikke mye på Szymanowski og Bartók da jeg var 25, men det gjør jeg nå...
Jeg ser at min interesse for ny populærmusikk har stagnert etter fylte 30 eller så, men etter det har jeg funnet mye musikk jeg aldri hadde hørt om eller fått til å høre på den gang. Boulez, nevnte Bartok, Wagner, Garbage...
Ser at jeg liker å bli utfordret både genremessig, tonalt, rytmisk og strukturelt. Kjekt.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.090
Antall liker
16.989
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Nå er jeg ikke noe for narkotika, men tror LSD på 60 og 70 tallet. gjorde mye bra for musikken:p Ellers så koser jeg med musikk fra alle perioder. Har en stagnert, så har en tapt. Steven wilson ble spurt om hva han syntes om dagens musikk. Bare drit sa han. Samme med eldre musikk. 95% av musikken som gis ut er dårlig. En må bare finne det som er gull.
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.028
Antall liker
8.236
Torget vurderinger
1
Det eneste som kan avgjøre om noe musikk er god eller dårlig er "tidsfilteret". Er den fremdeles relevant etter en hviss tid - la oss si 50-100 år? Vil nye lyttere fremdeles høre på den da? Vanskelig for oss å si selvfølgelig, vi vet ikke hva som vil overleve av dagens musikk. Men nye grupper lytter fremdeles til Dufay, Palestrina, Monteverdi, Bach, Mozart, Schubert, Beethoven, Beatles, Kinks, King Crimson, Pink Floyd... Mye tyder på at dette er "god musikk" - den har livskraft. Vil nye lyttere hente fram Britney Spears eller Jusitn Bieber om 50 år? Jeg tviler.
Problemet med moderne pop er at det er irrelevant etter to uker. Overdriver ikke engang.....
Begrepet døgnflue har fått helt ny mening. Bokstavelig....
 
S

Slubbert

Gjest
"Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere." - Sokrates, ca år 400 f.Kr.

Her er det jammen mange gretne gamle gubber, så jeg vil foreslå å ta en låt du liker, la Spotfy Discover ta over fra der og oppdag nye ting inn i de lyse timer. Jeg har oppdaget fantastisk mye bra musikk gjennom strømming, og vil hevde at musikkutvalget er bredere, større og rett og slett bedre nå enn det noensinne har vært i historien.
 
Sist redigert:
S

Slubbert

Gjest
Nå er jeg ikke noe for narkotika, men tror LSD på 60 og 70 tallet. gjorde mye bra for musikken:p Ellers så koser jeg med musikk fra alle perioder. Har en stagnert, så har en tapt.
LSD har vært minst like viktig for musikken som Beatles og Stones (ikke at de ikke overlappet), men det finnes da masse bra syremusikk i dag også. GRiZ, Shpongle, Tosca, Portishead, The Infinity Project, Carbon Based Lifeforms, Sunsquabi, Gramatik, Bonobo...

Og mener du bluesgitaren døde med SRV, hør på Eric Gales. Liker du melodiøs prog ala Pink Floyd, så er Tool sin nyeste Fear Inocolum, kanonbra. Gråter du over at Prince tok med seg funken i grava, sett på litt Vulfpeck eller sjekk ut denne lista. Mimrer du om 70-tallsrock? Rival Sons, Royal Blood, Jack White, Kaleo og en drøss andre lager blå rock helt på høyden med de gamle. Og de som synes hip-hop er bare fjas bør dra på et par konserter og se hvor mye bra musikere de har med seg. Og høre litt på tekstene.

Og de som mener at nyere artister ikke kan å spille musikk burde egentlig dømmes til å se HELE serien av NPR Tiny Desk Concerts, herregud her er det mye bra: https://www.youtube.com/user/nprmusic/videos

Sett på noe du ikke har hørt om før, da.
 
P

parafinoksen

Gjest
"Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere." - Sokrates, ca år 400 f.Kr.

Her er det jammen mange gretne gamle gubber, så jeg vil foreslå å ta en låt du liker, la Spotfy Discover ta over fra der og oppdag nye ting inn i de lyse timer. Jeg har oppdaget fantastisk mye bra musikk gjennom strømming, og vil hevde at musikkutvalget er bredere, større og rett og slett bedre nå enn det noensinne har vært i historien.
Det var vel popmusikk som sto i søkelyset her. For, nettopp som du påpeker, lages det glimrende musikk av nye musikere og artister i dag. Man må bare litt utenfor allfarvei.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML
S

Slubbert

Gjest
Det var vel popmusikk som sto i søkelyset her. For, nettopp som du påpeker, lages det glimrende musikk av nye musikere og artister i dag. Man må bare litt utenfor allfarvei.
Synes ikke popartistene i dag står tilbake for tidligere heller. De er stort sett høyst kapable sangere og musikere:

 
P

parafinoksen

Gjest
Det var vel popmusikk som sto i søkelyset her. For, nettopp som du påpeker, lages det glimrende musikk av nye musikere og artister i dag. Man må bare litt utenfor allfarvei.
Synes ikke popartistene i dag står tilbake for tidligere heller. De er stort sett høyst kapable sangere og musikere:

Ofte ikke noe galt med artistene, nei. Verre med plateselskapene som skal skvise dem gjennom samme kommersielle kverna.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.090
Antall liker
16.989
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Nå er jeg ikke noe for narkotika, men tror LSD på 60 og 70 tallet. gjorde mye bra for musikken:p Ellers så koser jeg med musikk fra alle perioder. Har en stagnert, så har en tapt.
LSD har vært minst like viktig for musikken som Beatles og Stones (ikke at de ikke overlappet), men det finnes da masse bra syremusikk i dag også. GRiZ, Shpongle, Tosca, Portishead, The Infinity Project, Carbon Based Lifeforms, Sunsquabi, Gramatik, Bonobo...

Og mener du bluesgitaren døde med SRV, hør på Eric Gales. Liker du melodiøs prog ala Pink Floyd, så er Tool sin nyeste Fear Inocolum, kanonbra. Gråter du over at Prince tok med seg funken i grava, sett på litt Vulfpeck eller sjekk ut denne lista. Mimrer du om 70-tallsrock? Rival Sons, Royal Blood, Jack White, Kaleo og en drøss andre lager blå rock helt på høyden med de gamle. Og de som synes hip-hop er bare fjas bør dra på et par konserter og se hvor mye bra musikere de har med seg. Og høre litt på tekstene.

Og de som mener at nyere artister ikke kan å spille musikk burde egentlig dømmes til å se HELE serien av NPR Tiny Desk Concerts, herregud her er det mye bra: https://www.youtube.com/user/nprmusic/videos

Sett på noe du ikke har hørt om før, da.
Gode eksempler du drar frem her. En del har jeg hørt før, andre ting skal sjekkes ut. Igjen så tror jeg på at en må være litt psyko i hodet for å være kreativ, gjerne av syre eller faenskap. Både når det gjelder film og musikk som treffer meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML
S

Slubbert

Gjest
Det var vel popmusikk som sto i søkelyset her. For, nettopp som du påpeker, lages det glimrende musikk av nye musikere og artister i dag. Man må bare litt utenfor allfarvei.
Synes ikke popartistene i dag står tilbake for tidligere heller. De er stort sett høyst kapable sangere og musikere:

Ofte ikke noe galt med artistene, nei. Verre med plateselskapene som skal skvise dem gjennom samme kommersielle kverna.
La oss se på listetoppene da, med et kjapt googlesøk fant jeg bare offisielle tall fra UK, men her er de 10 mestselgende singlene hvert tiår fra 60-tallet til nå:

1960-tallet:
1 "She Loves You" The Beatles
2 "I Want to Hold Your Hand" The Beatles
3 "Tears" Ken Dodd
4 "Can't Buy Me Love" The Beatles
5 "I Feel Fine" The Beatles
6 "The Carnival Is Over" The Seekers
7 "We Can Work It Out" / "Day Tripper" The Beatles
8 "Release Me" Engelbert Humperdinck
9 "It's Now or Never" Elvis Presley
1970-tallet:

1 "Mull of Kintyre"/"Girls' School" Wings
2 "Rivers of Babylon"/"Brown Girl in the Ring" Boney M.
3 "You're the One That I Want" John Travolta and Olivia Newton John
4 "Mary's Boy Child" Boney M.
5 "Summer Nights" John Travolta and Olivia Newton John
6 "Y.M.C.A." Village People
7 "Bohemian Rhapsody" Queen
8 "Heart of Glass" Blondie
9 "Bright Eyes" Art Garfunkel
10 "Don't Give Up on Us" David Soul
1980-tallet:

1 "Do They Know It's Christmas?" Band Aid
2 "Relax" Frankie Goes to Hollywood
3 "I Just Called to Say I Love You" Stevie Wonder
4 "Two Tribes" Frankie Goes to Hollywood
5 "Don't You Want Me" The Human League
6 "Last Christmas"/"Everything She Wants" Wham!
7 "Karma Chameleon" Culture Club
8 "Careless Whisper" George Michael
9 "The Power of Love" Jennifer Rush
10 "Come On Eileen" Dexys Midnight Runners & the Emerald Express
1990-tallet:

1 "Candle in the Wind 1997"/"Something About the Way You Look Tonight" Elton John
2 "Unchained Melody"/"(There'll Be Bluebirds Over) The White Cliffs of Dover" Robson & Jerome
3 "Love Is All Around" Wet Wet Wet
4 "Barbie Girl" Aqua
5 "Believe" Cher 1998
6 "Perfect Day" Various Artists
7 "(Everything I Do) I Do It for You" Bryan Adams
8 "...Baby One More Time" Britney Spears
9 "I'll Be Missing You" Puff Daddy and Faith Evans featuring 112
10 "I Will Always Love You" Whitney Houston
2000-tallet:

1 "Evergreen"/"Anything Is Possible" Will Young
2 "Unchained Melody" Gareth Gates
3 "It Wasn't Me" Shaggy featuring Rikrok
4 "(Is This the Way to) Amarillo" Tony Christie featuring Peter Kay
5 "Hallelujah" Alexandra Burke
6 "Do They Know It's Christmas?" Band Aid
7 "Can't Get You Out of My Head" Kylie Minogue
8 "That's My Goal" Shayne Ward
9 "Pure and Simple" Hear'Say
10 "Can We Fix It?" Bob the Builder
2010-tallet:

1 "Happy" Pharrell Williams
2 "Blurred Lines" Robin Thicke featuring T.I. and Pharrell Williams
3 "Uptown Funk" Mark Ronson featuring Bruno Mars
4 "Someone like You" Adele
5 "Moves Like Jagger" Maroon 5 featuring Christina Aguilera
6 "Somebody That I Used to Know" Gotye featuring Kimbra
7 "Wake Me Up!" Avicii featuring Aloe Blacc
8 "Get Lucky" Daft Punk featuring Pharrell Williams
9 "We Found Love" Rihanna featuring Calvin Harris
10 "Call Me Maybe" Carly Rae Jepsen
Spør du meg har 2010-tallet den sterkeste låtrekka av alle disse. 1, 2, 3, 4, 6, 7, og 8 synes jeg alle er genuint gode poplåter.
 
Sist redigert:
S

Slubbert

Gjest
Og de som mener at Prince sine Grammy- og Superbowlopptredener var så fantastiske (jeg hører til dem som gjør det), kan jo også se disse to med én av nåtidens største popstjerner. Dette er kvalitativt råsterkt, musikalsk og instrumentalt blåser det så og si alle popartister fra 60-tallet til 2000-tallet rett av banen.

 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
Ja og nei. Listepopen blir bare mer og mer jævlig og er nå på nivå med tortur, lyd og musikk sett under ett. Mye av det. Ikke alt. Samtidig lages det da en del nytt og friskt innen jazz f.eks.
 
S

Slubbert

Gjest
Ja og nei. Listepopen blir bare mer og mer jævlig og er nå på nivå med tortur, lyd og musikk sett under ett. Mye av det. Ikke alt. Samtidig lages det da en del nytt og friskt innen jazz f.eks.
Ikke enig ang listepop. Etter å ha beveget seg mot avgrunnen på 90-tallet med aktører som Spice Girls, Britney og Aqua, har det blitt en helt annen musikalsk kvalitet på listepopen de ti siste årene. Hør på topp-10-lista per tiår på forrige side. Og man ser det også i Norge med feks Highasakite, Aurora, Ida Maria og andre toneangivende artister, de er flinke og leverer bra musikk. Og selv produserte tenåringsidoler som Miley Cyrus, Justin Bieber og Ariana Grande er musikalsk sett langt dyktigere enn Britney og deres forløpere fra 90- og 2000-tallet. Se på livevideoene av de to førstnevnte, de er flinke artister i bunn. Slik var det ikke for tyve år siden.

Jeg tror det er en reaksjon på at popen som nevnt beveget seg mot avgrunnen musikalsk sett på 90-tallet, slik grunge den gang var en reaksjon mot at rocken hadde blitt meningsløs i sitt nærmest selvparodiske uttrykk (Kiss og Mötley Crüe anyone? Kom igjen). Og den gang klagde også de som vokste opp med det bestående over at det var mye bedre før: «Hvor er gitarsoloene? Kurt Cobain kan knapt spille akkorder, hør på Van Halen, han er tusen ganger bedre!»

Musikalske uttrykk forandrer seg og må gjøre det. Hvis rocken hadde fortsatt i Guns ‘n’ Roses-sporet utover på 90-tallet ville den dødd. Slutt å sutre; sett heller på 2010-tallets bestselgende single, «Happy» av Pharrell Williams, og bli i godt humør av det som er en knakende god poplåt.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.147
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Musikalske uttrykk forandrer seg og må gjøre det. Hvis rocken hadde fortsatt i Guns ‘n’ Roses-sporet utover på 90-tallet ville den dødd. Slutt å sutre; sett heller på 2010-tallets bestselgende single, «Happy» av Pharrell Williams, og bli i godt humør av det som er en knakende god poplåt.
Ja, den musikalske verden (innenfor pop- og deler av rock-musikken) er i kontinuerlig endring.

Men, når det kommer til det er jeg egentlig glad for at jeg vokste opp i en tid da "supergruppene" årlig kom ut med nye plater - og man gikk og lengtet etter neste utgivelse fra favorittgruppene. Samtidig var det da album som gjaldt - og ikke en og annen "hit-single".
Vi har jo også forskjellig smak og ulik måte å konsumere musikk på. Når nevnte "Happy" kommer på radio må f.eks jeg skifte kanal. Forferdelig låt, selvom den med all tydelighet er godt likt av andre.
 
S

Slubbert

Gjest
Musikalske uttrykk forandrer seg og må gjøre det. Hvis rocken hadde fortsatt i Guns ‘n’ Roses-sporet utover på 90-tallet ville den dødd. Slutt å sutre; sett heller på 2010-tallets bestselgende single, «Happy» av Pharrell Williams, og bli i godt humør av det som er en knakende god poplåt.
Ja, den musikalske verden (innenfor pop- og deler av rock-musikken) er i kontinuerlig endring.

Men, når det kommer til det er jeg egentlig glad for at jeg vokste opp i en tid da "supergruppene" årlig kom ut med nye plater - og man gikk og lengtet etter neste utgivelse fra favorittgruppene. Samtidig var det da album som gjaldt - og ikke en og annen "hit-single".
Vi har jo også forskjellig smak og ulik måte å konsumere musikk på. Når nevnte "Happy" kommer på radio må f.eks jeg skifte kanal. Forferdelig låt, selvom den med all tydelighet er godt likt av andre.
Da Fear Inoculum kom i fjor hadde fansen ventet siden 2006. Og plata er faen så bra også.

Men «supergruppenes» (stadionrockens) tid er nok på hell, også band som Tool ble startet for over tyve år siden. Nå er det mindre band som gir ut vinyl og driver albumformatet. Jævlig bra band, men band du hører på Rockefeller heller enn Valle Hovin. Det musikalske uttrykket forandrer seg og medieuttrykket forandrer seg også. Stadionrocken var aldri ment å vare evig.

Men god musikk har ikke desto mindre aldri vært mer tilgjengelig enn den er i dag. Så og si uansett sjanger.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
Ja og nei. Listepopen blir bare mer og mer jævlig og er nå på nivå med tortur, lyd og musikk sett under ett. Mye av det. Ikke alt. Samtidig lages det da en del nytt og friskt innen jazz f.eks.
Ikke enig ang listepop. Etter å ha beveget seg mot avgrunnen på 90-tallet med aktører som Spice Girls, Britney og Aqua, har det blitt en helt annen musikalsk kvalitet på listepopen de ti siste årene. Hør på topp-10-lista per tiår på forrige side. Og man ser det også i Norge med feks Highasakite, Aurora, Ida Maria og andre toneangivende artister, de er flinke og leverer bra musikk. Og selv produserte tenåringsidoler som Miley Cyrus, Justin Bieber og Ariana Grande er musikalsk sett langt dyktigere enn Britney og deres forløpere fra 90- og 2000-tallet. Se på livevideoene av de to førstnevnte, de er flinke artister i bunn. Slik var det ikke for tyve år siden.

Jeg tror det er en reaksjon på at popen som nevnt beveget seg mot avgrunnen musikalsk sett på 90-tallet, slik grunge den gang var en reaksjon mot at rocken hadde blitt meningsløs i sitt nærmest selvparodiske uttrykk (Kiss og Mötley Crüe anyone? Kom igjen). Og den gang klagde også de som vokste opp med det bestående over at det var mye bedre før: «Hvor er gitarsoloene? Kurt Cobain kan knapt spille akkorder, hør på Van Halen, han er tusen ganger bedre!»

Musikalske uttrykk forandrer seg og må gjøre det. Hvis rocken hadde fortsatt i Guns ‘n’ Roses-sporet utover på 90-tallet ville den dødd. Slutt å sutre; sett heller på 2010-tallets bestselgende single, «Happy» av Pharrell Williams, og bli i godt humør av det som er en knakende god poplåt.
Kiss og Mötley Crüe, 90-tallet? Herrejesus.... storhetstid på 70 og 80 tallet. Ellers nevner du Britney Spears men glemmer Shakira. Ei dame som har alt det Grande, Bieber og Cyrus mangler + litt til. Hennes musikalske storhetstid var dog før hun farget håret blondt og ble helt slukt av kommersielle interesser. Norsk popmusikk... hva er det? Karpe? To fjols som står og veiver med armene, synger barnehagemelodier med de mest selvsentrerte og pompøse ansiktsuttrykk siden Morten Harket. Nei takk.
Men å diskutere musikk er og blir meningsløst da... det nytter bare når man er enig ;)
 
Sist redigert:
S

Slubbert

Gjest
Kiss og Mötley Crüe, 90-tallet? Herrejesus, les deg opp og prøv igjen. Hint: storhetstid på 70 og 80 tallet. Ellers nevner du Britney Spears men glemmer Shakira. Ei dame som har alt det Grande, Bieber og Cyrus mangler + litt til. Hennes musikalske storhetstid var dog før hun farget håret blondt og ble helt slukt av kommersielle interesser.
Men å diskutere musikk er og blir meningsløst da... det nytter bare når man er enig ;)
Hjelper lite å lese når man ikke forstår innholdet.

Omveltninger skjer ikke på en dag. Kiss og Crüe er av de fremste eksemplene på at rocken ble selvparodisk, hele hair metal-bølgen var vel en slags siste krampetrekning, men det tok selvsagt fortsatt en del tid før motreaksjonen kom for fullt. Dog startet den tidligere; det store grungegjennombruddet var jo i 91, men det begynte med Pixies, Mother Love Bone, Black Flag etc flere år før det.

Et band som hadde skikkelig uflaks med timingen synes jeg er Extreme. Fenomenalt bra band, og Pornografitti og III Sides er kanonplater, men de bommet på tidsånden. Shit happens.

Og Shakira synger som en kråke.
 
Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Den sjangeren jeg hører på 95% av tiden oppsto ikke før på midten av 2000-tallet, så jeg er glad for at ting endrer seg. Det er jo ikke som om at man ikke kan finne tilbake til de gamle låtene om man liker disse best :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Skal ikkje seie så mykje om popmusikken. Vi er nok alle prega av den musikken vi høyrde i ungdomen, sjølv om vi naturlegvis har utvikla oss. Men det merkast godt at opptaksteknikken har endra seg. Dette med at ein lukar bort dynamikken, brukar drøssevis av låtskrivarar og matriser til å lage mainstream endå meir mainstreamete, er nok sant. Det vert forutseieleg - men også ganske fint, innimellom. Men samanliknar du originalopptaka med nyutgjevne, er det ingen grunn til å vere optimist med tanke på framtida. Nok om det.

Eg høyrer ein god del på klassisk. Det gjev grunnlag for refleksjonar rundt kva som skjer i dag. Og det er fantastisk, berre du har dei rette opptaka og det rette utstyret:
- Renessansemusikk og madrigalar. At det går an.
- Wienerklassisismen med Beethoven og spesielt Mozart. For ein musikalitet.
- Schubert. Min favoritt. Både symfoniane han aldri fekk høyre, og all kammermusikken.
- Dei galne russarane.
- Nasjonalromantikken. Kjærleiken til det genuine og nære, og så vakkert. Allsidig, men likevel likt på mange måtar.

HAr ein fyrst fått forhold til denne musikken, er det eit univers å utforske når ein går inn på dei gamle dirigentane sine sterke særpreg. I dag er dirigentale så lydige. Verre enn Toscaninini som skulle ha det så "rett". Tenk på Tomas Beecham som fekk sjølvaste "marsjen til skafottet" til å høyrest ut som ein hyggjeleg spasertur, Den sure Fritz Reiner som gjorde orkesteret livrett og den elegante Stokowski, som ikkje eingong brukte dirigentstav for å få det som han ville. Herbert von Karajan er stort sett saman med BPO og DG, men finnest på eit par EMI-plater også. Glimrande opptak. Og forbausande god framføring.

Nei, det vert litt tamt med berre VG-lista....
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Det må være forferdelig å ikke ha opplevd 70-tallet.
Kunne fint ha klart meg uten. Finnes mange flere gode album i dag enn da. Og ja , jeg er oppvokst på 70 tallet.
Var selvfølgelig mye bra da også. Men jeg drar aldri frem musikk fra den tiden, selv om det finnes musikk bra musikk fra da.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.068
Antall liker
1.501
Torget vurderinger
1

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.073
Antall liker
33.779
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Den utviklingen som var fra sent 60 tall og utover 70 tallet er vanskelig å slå. Har man opplevd alle de "store" for første gang når albumene var nye , så blir dessverre mye bare bleke kopier. Men det betyr ikke at alt var bedre før. Fantes dårlig og bra musikk da som nå. Det som virkelig suger er all autotuning , komprimering og ferdigprogrammerte løsninger som brukes i dagens pop. Man trenger ikke hverken kunne synge eller spille snart , mens hit factory kjører ut dritten - nøye kalkulert utfra hva som forventes å selge. Selvfølgelig backet og markedsført av et pengesterkt produksjonsapparat.

Så det gjelder å finne frem til de som fremdeles lager musikk - for musikkens skyld.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.845
Antall liker
38.585
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Man trenger ikke hverken kunne synge eller spille snart
Man trenger ikke kunne det i dag. "Alt" kan fikses og pyntes på, selv med relativt enkel software.
Ja dessverre, veldig trist når en har hørt noen artister på plate og de synger som guder men så for en se eller høre dem live og det høres helt jævlig ut :( Trist utvikling

mvh
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er overbevist om at det lages mye bra musikk i dag. Problemet er at det er vanskeligere enn noensinne å skille skitt fra kanel, og at den store mengden lages som konsumprodukt og pushes på oss i store mengder i alle mulige kanaler, og er laget for lettvint absorpsjon som lydtapet. Jeg har helt gitt opp å finne godsakene i alt rælet og vender i stadig større grad tilbake til de tingene jeg kjenner.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
At ikke dere selger hele alteret deres er rart.
Gud for en sutring.. :rolleyes:
 
Topp Bunn