Diverse Musikkanlegg er billige!

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.634
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Hvorfor må man være blant dem?
Kan vel kjøpe anlegg for den summen uten å skulle drive noen form for utvikling...
Det er det jeg sier.
Hva du føler er riktig er helt opp til deg.
Jeg dømmer deg ikke på noe sett og vis.
Hvis du bruker ei formue på et fint (dyrt) anlegg, og har glede av det, så er jeg mer enn glad på dine vegne. :)
Og hvis du inviterer meg for å høre på herligheten, så er det utelukkende en fornøyelse å erfare at noen har kommet lengre enn meg selv.
Jeg lærer litt, og der du kanskje har gått 50 m videre, så går jeg kanskje hjem med nye erfaringer, og flytter mitt target noen mm, cm eller kanskje til og med en meter. :)
Når jeg sier at jeg ville følt meg litt flau over å bruke mange hundre tusen, så gjelder det meg, ingen andre.
Skjønner at det kan høres litt forvirrende ut.
Men hele tiden så koser jeg meg med musikk.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.965
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
For "vanlige" folk er dette vi holder på med penger ut av vinduet.
Samme om det er 30.000 eller 3 mill.
...jeg bryr meg ikke, og har et godt liv med hobbyen min.
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Hehe.. Nei vet ikke jeg. Difor spørsmålstegn.. 😁

Men mange gjør det og klager på andre..

Nei, det er opp til hver enkelt hva de kjøper og interesse de har.
Ikke meg og deg som skal syte her over andre. 😉
Nå syter jeg ikke over hva andre gjør, men jeg sier da for f... hva jeg vil hvis jeg mener noe.

Jeg vil uansett ikke forståes som at jeg ikke syns det er greit at andre bruker mange hundretusen på hifi, eller millioner, hvis de ønsker det. Selvsagt er det greit. Livet er kort, og man må ta med seg de gleder man kan. Jeg sier bare at innslagspunktet for gode musikkopplevelser etter min mening ligger en del lavere.

Og det er absolutt ingen automatikk i at man får noe som låter som livemusikk selv om man bruker masse penger i en hifibutikk. Jeg tror faktisk det krever en del kompetanse å sette sammen et vellykket anlegg i høy prisklasse, og at man skal vite litt hva man driver med.

I tillegg mener jeg det er en helt annen sak med DIY som fokuserer på ting som faktisk har direkte innvirkning på lyden. Kvalitet på drivere, akustikk, og kapasitet.
 
S

Syncrolux

Gjest
Spilte samme sang, men ennå 10 db lavere. (Kona ser på noe i stuen over).

Da ble Leq 95,9 så da vil det si at Leq er på 115,9 når det trøkkes til, og peaken er da på 134 db. Det vil jeg kalle grisehøyt.

Jeg må ned på -45 db på volumet for å havne på 80 db Leq og peak 100db... og det er der jeg også koselytter, men har da ingen følelse med at dette er live musikk

Et anlegg som spiller på alle strenger ;)
Hjelpe meg......
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hønndjevelen: Fordi den norske økonomimodellen er lagt opp til EN ting: Fast eiendom. Det norske hus skal , såvidt mulig, EIES AV EN SELV. Det ER fornuftig, sålenge vi alle satt med sjansen til å eie bolig tilpasset de behov individet har. Men ikke alle har den sjansen. Og boligprisene reflekterer dette. Samtidig ligger det til nordmenns natur å gjøre det samme som naboen, og helst i en større skala. Så enkelt er det. Man TROR altså at det naboen gjør er NORMEN, og det blir da over tid NØKKELEN TIL SOSIAL STATUS OG AKSEPT AV ENS EGNE VALG og PERSON I DET VALGTE NABOLAG..Nordmenn ser rart på den som skiller seg ut. Og stiller upassende spørsmål om hvorfor du ikke gjør eller er som «alle andre». Ærlige svar aksepteres sjelden, og må gis inn med pipette, som regel. Fordi nordmenn i bunn og grunn er utrolig nysgjerrige dyr. Som helst vil ha oversikt over alt og alle rundt seg. Se Extras ekstremt irriterende reklamefilmer, så forstår du😎 Snodig nok VEIT NEVNTE EXTRA at de IKKE hverken har laveste pris, beste utvalg eller høyeste kvalitet. Men sånn blir det når tre kjeder kontrollerer dagligvarene våre. Individets rettigheter passes god på her, og sosialsystemet er verdens beste. Men nede på nabolagsnivå har Norge en lik bikubementalitet med Japan…
 
Sist redigert:

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.207
Antall liker
101.711
Torget vurderinger
23
Men den beste hifiinvesteringen en gjør er faktisk i form av real estate.....
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Magnepan har svært bra dynamikk på moderat volum, og spesielt hvis man lytter på de i nærfelt. Men spille høyt går ikke an nei....
Er det ikke en selvmotsigelse og si at en høyttaler er dynamisk men kan ikke spille høyt på litt avstand? Dynamikk handler om evnen å gå fra lavt nivå til høyt uten kompresjon og forvrengning. Hvis en høyttaler kun klarer det på veldig lavt volum, så har den vel klare dynamiske begrensinger?
 
S

Syncrolux

Gjest
Er det ikke en selvmotsigelse og si at en høyttaler er dynamisk men kan ikke spille høyt på litt avstand? Dynamikk handler om evnen å gå fra lavt nivå til høyt uten kompresjon og forvrengning. Hvis en høyttaler kun klarer det på veldig lavt volum, så har den vel klare dynamiske begrensinger?
Nei egentlig ikke. Det samme kan jo sies om absolutt alle høyttalere. Ingen hifi høyttalere kan spille høyt på 100 meters avstand. Er da ingen av de dynamiske ?

For Magnepan 1.5 vil jeg si de fint klarer 85 dB Leq på 2 meter uten noen som helst begrensninger.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Ofte, men ikke alltid går pris og kvalitet ihop.
Ganske uenig. Man kan kjøpe et anlegg for en mill og få "state of the art", men man kan enda enklere sette sammen noe til en million som lett bankes av noe til under 1/10 av prisen.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nei egentlig ikke. Det samme kan jo sies om absolutt alle høyttalere. Ingen hifi høyttalere kan spille høyt på 100 meters avstand. Er da ingen av de dynamiske ?

For Magnepan 1.5 vil jeg si de fint klarer 85 dB Leq på 2 meter uten noen som helst begrensninger.
100 m avstand? Det er ikke det vi snakker om til hifibruk åpenbart. Men det er forskjell på nærfelt på 0,5-1 m og f.eks 3 m. De fleste har vel en lytteavstand på nærmere 3 m.

Fo å snu det på hodet. Hvilke høyttalere er egentlig udynamiske hvis nivået de skal takle en crescendo ikke har betydning lenger?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Spilte samme sang, men ennå 10 db lavere. (Kona ser på noe i stuen over).

Da ble Leq 95,9 så da vil det si at Leq er på 115,9 når det trøkkes til, og peaken er da på 134 db. Det vil jeg kalle grisehøyt.

Jeg må ned på -45 db på volumet for å havne på 80 db Leq og peak 100db... og det er der jeg også koselytter, men har da ingen følelse med at dette er live musikk

Et anlegg som spiller på alle strenger ;)
Litt nysgjerrig her, hva gjør disse volumene med hørselen din?
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.511
Antall liker
14.247
Sted
Langesund
Hørselen er nok ikke perfekt lengre men det kommer mest av jobb og slurv med hørselsvern.

Og som jeg er inne på, så er det på - 45 til -55 db på volumet det lyttes mest. Utvilte søndagsmorgen ører elsker -55 db Hører fortsatt gresshoppene meget godt men ruller av ved 13 kHz - er 56 år
 
M

MusicBear

Gjest
Enig med trådstarter at musikkanlegg gir livskvalitet på linje med andre «overskuddseiendeler».
I skrivende stund spiller anlegget lyden av fotballkamp som jeg ser med junior og det hadde ikke vært det samme uten anlegget.
Jeg overtalte en fotballpub en gang til å kjøpe sub til PA høyttalerne, gjorde avtale med 4Sound at de skulle få levere tilbake subbene dersom det ikke gav resultat. Jeg ble først idioterklært i baren. Seinere genierklært. Og fyren som eide puben hadde spurt hva de hadde gjort med prosjektoren eller skjermen, det var plutselig helt annerledes å se fotball i puben hans.
Da jeg fikk de høyttalerne jeg nå har hjemme, ble jeg selv nesten sjokkert over hvor mye det hadde å si - selv når jeg så Dagsrevyen.
Øynene er nok i større samspill med ørene enn mange tror.
 
Sist redigert av en moderator:
M

MusicBear

Gjest
Det nevnes i åpningsinnlegget at å hære på et godt stereoanlegg erstatter en konsert. Det blir vel omtrent som å si at Lars Monsen vist en mega-TV erstatter en fottur i Jotunheimen.
Du skumleste visst innlegget du, og/eller valgte å sanse det med et drite-meg-ut-svar tilbake... Eller tror du jeg blir våt i håret av å se folk bade på TV?
Jeg snakket om en tilgang til opplevelser man ellers ikke villet visst var til stede - eller rekker du selv fire turen rundt omkring på kloden en helg?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hønndjevelen: Fordi den norske økonomimodellen er lagt opp til EN ting: Fast eiendom. Det norske hus skal , såvidt mulig, EIES AV EN SELV. Det ER fornuftig, sålenge vi alle satt med sjansen til å eie bolig tilpasset de behov individet har. Men ikke alle har den sjansen. Og boligprisene reflekterer dette. Samtidig ligger det til nordmenns natur å gjøre det samme som naboen, og helst i en større skala. Så enkelt er det. Man TROR altså at det naboen gjør er NORMEN, og det blir da over tid NØKKELEN TIL SOSIAL STATUS OG AKSEPT AV ENS EGNE VALG og PERSON I DET VALGTE NABOLAG..Nordmenn ser rart på den som skiller seg ut. Se Extras reklamefilmer, så forstår du😎 Individets rettigheter passes god på her, og sosialsystemet er verdens beste. Men nede på nabolagsnivå har Norge en lik bikubementalitet med Japan…
Angående eget hus..
Der er politikken helt på trynet ved at de krever egenkapital.
Hvordan skal folk spare opp det når en betaler 10-15.000 i husleie?
Banken sier at hvis det er opp til de kan en lett få låne 2-2.5 mill alene, men staten har satt krav om egenkapital. Helt på trynet..

Men nå sporet vi vel av her.. Vertfall delvis..
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.635
Sted
Oslo
Angående eget hus..
Der er politikken helt på trynet ved at de krever egenkapital.
Hvordan skal folk spare opp det når en betaler 10-15.000 i husleie?
Banken sier at hvis det er opp til de kan en lett få låne 2-2.5 mill alene, men staten har satt krav om egenkapital. Helt på trynet..

Men nå sporet vi vel av her.. Vertfall delvis..
Da fetteren min lånte 100% til leilighet ca 1985 spurte banken om han ikke ville låne 50.000 ekstra til møbler tv ++
Nå må man jo ha nesten 600.000 i egenkapital for å i det hele tatt komme i betraktning
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
482
Antall liker
457
Sted
Jar
Jeg har 8 par høyttalere. De dyreste koster 90 000 kr, og er svært gode. Det er likevel ikke de beste. De beste jeg har kostet meg 3800 kroner: Snell Civ fra 1994 i Mint Condition. Bruktprisene på hifi i Norge er svært lave, og med litt innsats og leting kan man bygge gode anlegg for en beskjeden sum. Egentlig en fantastisk fin situasjon som gjør denne hobbyen enda mer attraktiv.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Da fetteren min lånte 100% til leilighet ca 1985 spurte banken om han ikke ville låne 50.000 ekstra til møbler tv ++
Nå må man jo ha nesten 600.000 i egenkapital for å i det hele tatt komme i betraktning
Ja.. Det er ikke mye som minner om det i dagens samfunn.
Bortsett fra kanskje hva en betaler i skatter og avgifter.

Jeg er av den mening at bankene kjenner deg bedre økonomisk enn staten og bankene som låner ut penger og dermed er det de som bør bestemme om du kan få 100% lån til hus eller ikke.

Skal staten prøve å få mindre konkurser på private, bør de heller ha egenkapital på lån av andre luksusting som HiFi faktisk. Og slike ting. Mer fornuftig det..
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.134
Antall liker
9.292
Torget vurderinger
2
Hele greia med å komme med en fornuftig forklaring på å bruke 100 tusener og million kr på et musikkanlegg virker litt krampaktig. Det kan umulig være fornuftig bruk av penger. Det er like greit å innrømme at dette er en hobby hvor mange er villige til å bruke mye penger fordi de kan, ikke fordi det er et rasjonelt fornuftig valg.
Jeg kunne gått i banken og lånt penger og kjøpt en Bugatti sportsbil , eller en BMW Z3.Dethadde sikkert møtt forståelse i noen miljø , men er ikke min hobby . En hobby syns jeg ikke bør påvirke familiens økonomi eller levemåte på noe vis. Det setter en naturlig grense for mine utskeielser . Men ser ikke bortifra at jeg når boliglånet er unnagjort svir unna et stort beløp på høyttalere jeg ikke får utnyttet i min stue, ganske enkelt fordi jeg har lyst og kan …
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.207
Antall liker
101.711
Torget vurderinger
23
Hele greia med å komme med en fornuftig forklaring på å bruke 100 tusener og million kr på et musikkanlegg virker litt krampaktig. Det kan umulig være fornuftig bruk av penger. Det er like greit å innrømme at dette er en hobby hvor mange er villige til å bruke mye penger fordi de kan, ikke fordi det er et rasjonelt fornuftig valg.
Jeg kunne gått i banken og lånt penger og kjøpt en Bugatti sportsbil , eller en BMW Z3.Dethadde sikkert møtt forståelse i noen miljø , men er ikke min hobby . En hobby syns jeg ikke bør påvirke familiens økonomi eller levemåte på noe vis. Det setter en naturlig grense for mine utskeielser . Men ser ikke bortifra at jeg når boliglånet er unnagjort svir unna et stort beløp på høyttalere jeg ikke får utnyttet i min stue, ganske enkelt fordi jeg har lyst og kan …
Tull og tøys.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.207
Antall liker
101.711
Torget vurderinger
23
Det aller beste er å bo gjeldfritt i feit enebolig utenfor jernmuren men allikevel innafor, og med grisegrom hifi 🤣🤣🤣
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.134
Antall liker
9.292
Torget vurderinger
2
Bedre å være rik og frisk enn syk og fattig. Pussige greier det der.
Gjeldfri har jeg vært to ganger, men det går alltid fort over desverre. Satser på at 3dje gangen gjelds..6-7 år gjen. Da blir det ny Hifi igjen om ørene virker
 
S

Syncrolux

Gjest
Hva er vitsen med å være gjeldfri hvis man har gjelda i fast eiendom egentlig? Hvis ikke renta går opp da ...
 
Sist redigert av en moderator:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.965
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Ja, så lenge man er lønnstager er det ikke lønnsomt å være gjeldfri.
Banken eier 40 % av boligen min, men forbrukslån styrer jeg unna.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.007
Antall liker
1.254
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Hva er vitsen med å være gjeldfri hvis man har gjelda i fast eiendom egentlig? Hvis ikke renta går opp da ...
Vitsen er at da går privatøkonomien riktig vei og du står fritt til å kjøpe mer fast eiendom for gjeldspenger om det er målet. Så i prinsippet enig med deg. Det lønner seg å ha gjeld i fast eiendom, men ulønnsomt å stå på stedet hvil.
Lettere å unne seg (u)nødvendig hifi også om balansen er god.
 
S

Syncrolux

Gjest
En statsansatt med konsulent-tittel (dvs jeg) lar heller banken betale morroa. De får det jo uansett tilbake den dagen jeg dauer. Med andre ord - jeg betaler nesten bare renter på lånet, og lar verdiøkningen på bolig øke lånerammen....
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Det er vel alltid best å være gjeldfri hvis man har muligheten?
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er vel alltid best å være gjeldfri hvis man har muligheten?
Siden renta er så lav som nå så koster det veldig lite å låne penger hvis man har sikkerhet i fast eiendom. Skal man spare til hus, bil og hifi tar det lang tid før man får muligheten til å kjøpe det.

Og så kommer det litt an på om man ønsker å etterlate seg noe eller ikke. For min del har jeg ingen livsarvinger, og da kan jeg like godt daue med gjeld oppunder pipa.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.007
Antall liker
1.254
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Skjønner hva du mener @Syncrolux , men et liv uten sikkerhetsmargin er ikke for alle. Noe kan skje og da blir det smalhans (renteøkninger, arbeidsledighet, osv). Spare litt / redusere gjeld i gode tider gjør livet enklere på sikt. Og gamle skal vi alle bli med eller uten livsarvinger. Det skjer noe med beløpet som ruller inn på konto etter hvert.
 
S

Syncrolux

Gjest
Hvis man investerer litt i fast eiendom så har man mulighet for å selge unna hvis det skulle knipe. Jeg har sikkerhet i form av ei hytte jeg kan selge f.eks. Nå skal det sies at jeg ikke har mer lån enn rundt 20% av verdien på fast eiendom.

En god pensjonsplan er heller ikke å forakte...
 
Topp Bunn