Diverse Musikkanlegg er billige!

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.154
Antall liker
7.792
Sted
Oslo
Jeg har ikke høy inntekt...men, hadde jeg vinni 1 mill i lotto
hadde jeg gitt kjerringa 50.000,-
...og brukt resten på DIY.
🤪


(jeg spiller ikke på lotto, så det kommer aldri til å skje)
Jeg spiller selv, og drar inn en femtilapp i ny og ne.
Holder vel ikke til kabler fra Biltema engang.
Men det som er 100% sikkert, hen som vinner er blant de som har lagt inn en kupong
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Synes det blir flere og flere som brenner av mye penger og ofte penger de egentlig ikke har på "statussymboler" som klokker, mc, båt og lignende der det virker som hovedgreia er å ha noe å bombardere vennene sine på sosiale media med. Der virker det som hifi-nerdene er mer nøkterne og ikke har det samme eksponeringsbehovet.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.092
Antall liker
16.991
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Som å ta bilde av barna, men de vil egentlig vise frem båten og legge ut på sosiale medier😀
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.035
Antall liker
20.218
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Seriøst - jeg har hørt anlegg med svindyre merker som B&W, Macintosh, Wilson, Krell, Burmester etc spille langt dårligere enn mitt billige anlegg. "Hemmeligheten" ligger i å utnytte det man har best mulig, spesielt det å bruke akustikktiltak og DSP. Frekvensrespons er tross alt det aller viktigste.
Bruker ikke selv DSP, og forstår ikke helt hvad der menes med begrensninger i Magnepan 3.6R.
Med hensyn til ååhhh så dyre anlegg.......
Den sidste gang på Messe her i Århus var det kun en enste ting, som fangede min interesse..... JBL L-100 Classic på ML....
Det låt virkeligt bra..... resten var drit....... og efter 4 timer var det eneste, jeg gledede meg til, at komme hjem igjen å lytte
på mit eget setup. Da kom roen tilbake...... pyhhhh.
Ingenting bedre end å være tilfreds med og glad for sit eget discount HiFi 😂 😂
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.834
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Beste innlegg til nå. Og jeg mener man uansett interesse ikke må idioterklære folk for interessen - noe som lettere blir gjort om man har musikkanlegg til sekssifret beløp enn eksempelvis en Rolex til det samme for å se hvor mye klokka er - begge deler flott og med respekt for de som nyter det.
Har du noe tips til løsning når man blir idiotforklart av kona når man tenker at anlegget med nypris på ca 15.000 burde vært oppgradert? 🤔
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har du noe tips til løsning når man blir idiotforklart av kona når man tenker at anlegget med nypris på ca 15.000 burde vært oppgradert? 🤔
"Dette er litt teknisk, så jeg forventet ikke at du ville forstå" er alltid en vinner.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.154
Antall liker
7.792
Sted
Oslo
Har du noe tips til løsning når man blir idiotforklart av kona når man tenker at anlegget med nypris på ca 15.000 burde vært oppgradert? 🤔
En kompis kjøpte for 35 år siden ny bil.
Til kona sa han listepris, men nevnte ingen ting om at han hadde huka av for Xtra til 150 lapper
 
M

MusicBear

Gjest
Har du noe tips til løsning når man blir idiotforklart av kona når man tenker at anlegget med nypris på ca 15.000 burde vært oppgradert? 🤔
Jeg har ei som selv driver med musikk, men kan vel ikke akkurat bare anbefale deg å bytte kone heller...
Men, har du forsøkt fortelle henne at impulser via lyd og bilde er noe av det vi mennesker kanskje tar mest til oss gjennom et døgn?
Samtidig som du lurer inn en liten bisetning "er jo bare en gang vi lever, kjære uerstattelige jenta mi, hvorfor ikke nyte musikken som om vi nesten var på konsert bare vi to" tett etterfulgt av overlevering av tre roser (de fleste kvinnfolk blir jo rørt av tre stygge roser, blant alle fine blomster som finnes)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Kan også gjøre kona oppmerksom på at det fort kommer på none hundre tusenlapper om man må bytte ut (oppgradere anbefales å unngå å kalle det) kona så det kan for hennes del være gunstig å se litt stort på en ønsket oppgradering av lydlateret.
 

toneset2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2009
Innlegg
200
Antall liker
203
Loven om avtagende utbytte gjelder. Du får ikke nødvendigvis bedre lyd med et anlegg til en halv million enn et til 50.000. Akkurat som med klokker. Et Rolex-ut til 200.000 går ikke mer mer nøyaktig enn en Apple Watch til 5000. Snarere tvert i mot. Men så er det dette med eierglede, da.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.430
Antall liker
1.981
Torget vurderinger
8
MB: Det er noget lettere å forstå den logikken, ja. Hytte, brukt ei uke i året, koster alt fra en til X millioner kroner. I tillegg kommer alle tilpasninger som gir ei universell utforming. Bil, forkledt som elektrisk rullestol? I et land hvis topografi og bosettingsmønster i 80% av tilfellene krever 4WD full av motor? Not for me.. Jeg har gode venner som bruker elbil, og i deres tilfelle forstår jeg valget. Men båt må da være det aller verste valget, vel? Vi har MAX to uker i året i dette landet å bruke dem i. Ellers er halve Norge fullt nedfrosset. Akkurat den treenigheten med « norske folkevalgte « har jeg diskutert med SÅ mange at det er rene Sisyfosjobben. Men så blir også jeg forstått…med blant annet Bladelius i riggen MÅ det bli resultatet.😍 Lydmessig begynner det resulterende systemet å kaste virkelig mye av seg fra femti og opp, men med en kvart mill pluss i totalbudsjett kan de riktige valg være skjellsettende for resten av ens liv. Hvis kunnskapen om det viktigste finnes for hånden.
Greit og holde seg til fakta når du mener en båt kan brukes 2 uker i året! en båt har heller ikke det sinnsyke verditapet som hifi. Har et brukbart anlegg men da jeg koser meg mest, på hytta eller i båten så har jeg en liten bluetooth høyttaler. Anlegget hjemme fungerer flott da jeg ikke har ferie
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.261
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Jeg starter en tråd ment som en slags hyllest til de som har mulighet for og samtidig tør erklære/innrømme at et musikkanlegg for dem i ders liv er verdt noen hundretusen kroner, på høyde med en tilsvarende båt eller campingvogn.

Så kommer en masse folk som mener anlegget deres til 20. - 40.000 er like godt eller bedre enn selv milliondyre anlegg, bla bla.

Du selv, Balle Clorin, angir det som krampaktig og umulig fornuftig bruk av penger og at det ikke er et rasjonelt fornuftig valg - er ikke dette litt drøyt overfor de som har valgt å ha tilgjengelighet til nær sagt en konsertopplevelse i sin egen stue om ønskelig 365 dager i året.

Hvorfor ikke i stedet glede seg over disse!? Glede seg på deres vegne!?

Som eksempelvis Sluket som innrømmer å nyte mer enn de fleste av oss en gang tør drømme om benyttet i et musikkanlegg - respekt!
Kanskje det var litt uheldig formulert ,men det var med litt selvironi jeg skrev det..
Jeg er også en av de « ufornuftige» som feks har jeg selv brukt x00 000 på hifi, uten å få high end lyd ut avdet . Pga rommet høres det antagelig mest ut som en Receiver + høyttaler pakke fra Hifiklubben til 30 000kr, Jeg har allikevel gjort det fordi jeg liker det og musikk ,design og teknikk, og hadde midler og har hverken ,båt,hytte elle fin bil. Så poenget mitt var ikke å kritisere fornuftig/ufornuftig bruk av penger, men heller det at ikke nødvendig å ha en fornuftig grunn en gang . Man gjør det for å utvikle en hobby fordi man har lyst og råd. Poenget mitt var at det er litt kjedelig å trekke fem timepris aspekter hver gang for å forvare hobbyen vår. Syns det flott med alle de som Sluket, The Shy og MakkinToskem som tar den helt ut. Fortsett med det.
 
Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.609
Antall liker
14.569
Sted
Langesund
Ikke alle anlegg er billige og dette er sikkert et av de, men kult at noen synes det er verdt pengene.

Jeg får trøste meg med cm²


billig (2).png
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.430
Antall liker
1.981
Torget vurderinger
8
Seriøst - jeg har hørt anlegg med svindyre merker som B&W, Macintosh, Wilson, Krell, Burmester etc spille langt dårligere enn mitt billige anlegg. "Hemmeligheten" ligger i å utnytte det man har best mulig, spesielt det å bruke akustikktiltak og DSP. Frekvensrespons er tross alt det aller viktigste.
En receiver seriøst ?
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.430
Antall liker
1.981
Torget vurderinger
8
Nei egentlig ikke. Det samme kan jo sies om absolutt alle høyttalere. Ingen hifi høyttalere kan spille høyt på 100 meters avstand. Er da ingen av de dynamiske ?

For Magnepan 1.5 vil jeg si de fint klarer 85 dB Leq på 2 meter uten noen som helst begrensninger.
Nja har selv La Scala ll og kan fylle store rom 👍
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.261
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Mitt har kostet ca 300.000kr og det kan både gjøres billigere og dyrere og sikkert en del bedre, men jeg har foreløpig stoppet her som mitt kompromiss.
He heNå var du beskjeden, kompromiss du liksom,,, trenger ikke engang å ha hørt anlegget ditt for å se at de fleste her inne har uendelig større kompromisser.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.154
Antall liker
7.792
Sted
Oslo
Jeg hadde et anlegg som jeg for ca 15 år siden regnet på at ville ha kosta 300-400 tusen kjøpt nytt.
Kjøpt rolig og stille over 25 år, mye av det brukt, hadde det kosta meg ca 80.000.
Under 4.000 i årlig utlegg, for meg en billig hobby.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.092
Antall liker
16.991
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Tror du misforstår hensikten med innlegget mitt.
Tanken er at siden vi er veldig klar over hvor mye glede vi får ut av disse kronene vi legger i anleggene våre, så fremstår alle andre investeringer i utstyr som gir glede (f.eks båt, som er sosialt akseptabelt å brenne langt over en million på uten at noen løfter et øyebryn) som skikkelig dårlige når man sammenligner med hvor mye glede man kan få med anlegget sitt, og da hver eneste dag. uansett vær. og uten dyre ekstragebyrer og skatter og driftskostnader som må påregnes hele tida.

Siden vi er enige om dette, så blir det jo da det samme dersom man ser på head-fi. Folk tenker jo ofte "hæ? har du hodetelefoner til FØRTI TUSEN???" men så sitter de med anlegg til fire hundre tusen og tenker ikke over det som noe rart. Pluss all plassen det krever.
Jeg prøvde bare å påpeke hvordan kostbar head-fi veldig enkelt kan forsvares på akkurat samme måte, og da gi enda penere tall, dersom eieren faktisk er en som bruker dette som sin primære kilde til lydopplevelser.
Bare tuller litt i en ellers så lettbent tråd😀
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.834
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takk for gode forslag over 👍🏻 Var sagt litt på leven, men er dog reelt. Men men den prisstigningen som har vært de siste 10 åra, så har de produktene som har vært en fremtidig plan/ønske gått til å bli en nesten uoppnåelig drøm. Men sett på en annen måte så er jobbet et tap hun må dekke 😅
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.609
Antall liker
14.569
Sted
Langesund
He heNå var du beskjeden, kompromiss du liksom,,, trenger ikke engang å ha hørt anlegget ditt for å se at de fleste her inne har uendelig større kompromisser.
Kompromissene er ikke så store på lydsiden synes jeg, men mer på hvordan anlegget ser ut, og trivsel i rommet - jobber med saken
 
S

Syncrolux

Gjest
Bruker ikke selv DSP, og forstår ikke helt hvad der menes med begrensninger i Magnepan 3.6R.
Først og fremst det passive delefilteret som deler på feil steder og med altfor slake flanker. Men også mangelen på bass og ikke særlig flat frekvensrespons.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.035
Antall liker
20.218
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Er så ikke enig.
Havde rikeligt med bas både på MG12QR og nå med 3.6R. Har altid ment, at folk som klandrer Magnepan for for lite bas
har for små forsterkere, og det holder jeg stadig på.
Både 12 og 3.6 "synger" perfekt, når der bli´r smidt 5-600 watt i dem i peaks, og her mangler der i hvert fald ikke bas :)
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.835
Antall liker
961
hjelper ikke med watt når responsen kan se slik ut
" Then I played something with bass and it was as if the speaker was drowned under water again. It wasn't just absence of deep bass but rather, quietness on top of that..."
 
S

Syncrolux

Gjest
Nemlig. Og en kan jo lure på hvorfor så mange bruker subwoofer sammen med Magnepan. Neppe fordi de har rikelig med bass i alle fall.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.154
Antall liker
7.792
Sted
Oslo
Vi er forskjellige heldigvis.
Mine beste hjemme lyd opplevelser har vært med QUAD Esl 57.
Selv vi som elsker de, vil vel ikke hevde at de utmerker seg med hverken bass eller diskant.
Men fy faen for en presence de kan gi

For dere som ikke fikk premie som best på videregående, presence er engelsk for nærhet/tilstedeværelse
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.207
Antall liker
22.910
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
For noen år siden så hadde jeg jeg et par relativt dyre Mercedeser. Jeg liker Mercedes, men jeg kjørte ganske lite og tapte en god del penger på dem. Jeg gleder meg mye mer over dette og dyr bil frister i grunnen ganske lite for tiden :)

68415A13-9D17-412C-B7AA-CFE5E135038C.jpeg
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.154
Antall liker
7.792
Sted
Oslo
For noen år siden så hadde jeg jeg et par relativt dyre Mercedeser. Jeg liker Mercedes, men jeg kjørte ganske lite og tapte en god del penger på dem. Jeg gleder meg mye mer over dette og dyr bil frister i grunnen ganske lite for tiden :)

Vis vedlegget 732058
Sikle Sikle Sikle
Men vinyl snurra kunne ha stått bedre til resten
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.009
Antall liker
12.889
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Dolbytor, samma her.
Hadde en Porsche noen år, og oppgraderte ytelsen tit og ofte.
Samt klubbkjøring på baner og masse treff. Veldig moro, men det blei for kostbart for en pusling med laber inntekt.
Hifi er mer glede, for mindre penger.
 
Topp Bunn