Diverse Musikkanlegg er billige!

M

MusicBear

Gjest
Jeg leste en annen tråd, forumkollega Bergfinn som kommenterte Børresen Z2 høyttalere han trodde var bra men som kostet 179.000 og dermed var for mye for han. For mye for meg også, Bergfinn, anno 2021.

Allikevel; mener at egentlig er "musikk-nytelse" billig! Jeg mener et riktig godt musikkanlegg koster kun 300 - 400.000 kroner - eller mer! Jovisst, mye penger, spesielt for de av oss som vet hva "betane" hi-fi utstyr er laget av koster. Men, hva koster glassfiberen i en båt til 400.000? Eller materialene ei campingvogn til 400.000 er bygget av?

I tillegg til dette brukes den båten eller campingvogna relativt lite, i forhold til et musikkanlegg man kan nyte til amazing ståpelsfaktor 365 dager i året om man vil...

Den dagen jeg får råd (den kommer, skal vite) - skal med stor glede meg dra av flere hundre tusener for det anlegget jeg mener gjør mitt live bedre. For jeg higer ikke etter båt, leilighet i syden eller hytte på fjellet. Derimot higer jeg etter å kunne gå på konsert hvert dag - hjemme i stua mi - slippe å stå i lang kø for å pisse i pausen og samtidig forsøke få meg meg en øl i et plastikk-glass tilbake, sliten etter å ha stått opp tidlig og ikke hjemme før langt ut på natta. Dette kan skaffes til veie hjemme - godt anlegg/god akustikk behandling/god "live-bass" - og skulle det koste en halv million så er det da i dette ene livet på denne kloden man eventuelt unner seg slik nytelse.

Heia alle dere som har hatt mulighet - og tatt denne muligheten - som sitter på mer eller mindre konsertarenaer hjemme hos dere selv :)
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.038
Sted
Oslo
Vi er vel flere som snakker om andre folks dyre hobbyer før vi lufter tanken om egne oppgraderinger. For min del er det ofte bil, hest, småfly og fallskjermhopping som nevnes. Hytte måtte jeg slutte å nevne etter at kona fikk lurt meg med på det :cool: På den annen side har jeg andre hobbyer som er mye billigere og som til og med gir inntekter. Kanskje det er derfor anlegget mitt er (litt) billigere enn billig etter trådstarterens definisjon.

Det er selvfølgelig snakk om prioritering. En venn av meg fikk misunnelig kommentar da han hadde kjøpt et monsterobjektiv for fuglefotografering av typen "det er ikke alle som har råd til sånt", men svarte med: "Javel, men har du sett bilen min?". Det var en sliten toseters varebil som var verd langt mindre enn objektivet.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
MB: Det er noget lettere å forstå den logikken, ja. Hytte, brukt ei uke i året, koster alt fra en til X millioner kroner. I tillegg kommer alle tilpasninger som gir ei universell utforming. Bil, forkledt som elektrisk rullestol? I et land hvis topografi og bosettingsmønster i 80% av tilfellene krever 4WD full av motor? Not for me.. Jeg har gode venner som bruker elbil, og i deres tilfelle forstår jeg valget. Men båt må da være det aller verste valget, vel? Vi har MAX to uker i året i dette landet å bruke dem i. Ellers er halve Norge fullt nedfrosset. Akkurat den treenigheten med « norske folkevalgte « har jeg diskutert med SÅ mange at det er rene Sisyfosjobben. Men så blir også jeg forstått…med blant annet Bladelius i riggen MÅ det bli resultatet.😍 Lydmessig begynner det resulterende systemet å kaste virkelig mye av seg fra femti og opp, men med en kvart mill pluss i totalbudsjett kan de riktige valg være skjellsettende for resten av ens liv. Hvis kunnskapen om det viktigste finnes for hånden.
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Jeg tror ikke man trenger å bruke mer enn 20' - 50' for å få lydkvalitet de fleste kunne levd svært godt med, hvis man ikke hadde noen bias ifht. pris og merkevarer.
Uff... Dvs. fint med alle som får mye ut av billige anlegg...
Men overhodet Ikke det jeg snakker om - snakker om at dyre anlegg egentlig ikke er dyre opp i mot annet man får i samfunnet for samme sum penger.
Please - les åpningsinnlegget mitt en gang til - alle som har bra anlegg til 27.000 eller noe sånt/ikke det jeg snakker om.
 
S

Syncrolux

Gjest
Ikke alle som har bil som koster over 20k heller, eller har hytte, eller eier sin egen bolig.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Om det er verdt det eller ikke får den enkelte finne ut av selv ift egne prioriteringer, preferanser og økonomi.

Men utgangspuntket har en ganske stor, men vanlig feil for å se på hva noe egentlig koster. Et stereoanlegg til la oss si 400k vil, som campingvogn, bil, båt (bortsett fra i år da) stort sett falle i verdi og etter hvert som tiden går faller verdien mot 0 om man eier det lenge nok. Det et stereoanlegg derimot ikke har særlig av, er det som kalles "cost of carry". Men betaler ikke havneavgift, plassleie, ekstra forsikring, medlem i båtforeningen, kommunale utgifter osvosv som kan eller ikke kan tilkomme på alt mulig man kan finne på å sammenligne med. Sånn sett er det rimeligere enn å eie mye annet som medfører en god del årlige utgifter til alt mulig.

Alternativet til å bruke 400k på et anlegg (eller hvasomhelst) er stort sett å investere pengene i noe. Om vi tar Oslo Børs som et sted å gjøre det og antar at det over tid gir 6% realavkastning i året så kan man om 20 år enten ha et fett anlegg som er verdt ganske lite, la oss si 100.000 kroner eller ca 50.000 i dagens pengeverdi om vi antar 2% inflasjon. Eller så kan man ha en relativt realistisk forventing om å ha ca 1.3 millioner investert målt i dagens penger.

Dette er den faktiske kostnaden ved et anlegg til 400k eller hvasomhelst ellers for den saks skyld. Kostnaden på lang sikt er ikke hva man betaler for noe i dag men hva man går glipp av ved å kjøpe noe.

Om det er verdt det? Det får en finne ut av selv.
 
L

Lassencad

Gjest
Som Hr syncrolux nævner behøver et anlæg på ingen måde være dyrt for at kunne nyde musik.
Kender flere der har anlæg til under 20.000kr som nyder gengivelsen af musik og synes at de priser/penge jeg har brugt er vanvittigt.
Og på et tidspunkt får man ikke mere god lyd for pengene.
Når et sæt højttalere koster + en million er jeg forlængets selv stået af. Et fint lakeret kabinet i eks Eg eller anden dyr træsort giver en høj pris men ikke bedre lyd.
Var inviteret til en hygge aften med et anlæg til under 40 tusind som gav en fremragende lyd var dybt imponeret .
Jeg selv er alt for tit blevet dybt skuffet når man har haft muligheden for at lytte til anlæg der har passeret Millionen . De lever ikke op til forventningen.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Definisjon av "billig" er viktig her... Og siden svaret for evne, vilje og ønske om å bruke penger på et stereoanlegg er så individuell finnes det ingen fasit.Mye dyrt er bra, mye billig er ræva..Og vice versa.. Basert på rene subjektive antagelser. Kjøper ikke musikkformidlere basert på grafer alene
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kjerringa synes 3000 kr på et minianlegg er dyrt. Omtrent der ligger grensa for folk flest tror jeg.
"Folk flest" er forskjellige. Dragen hjemme kjøpte Kudos høyttalere hjemme før hun møtte meg, fordi de hadde best lyd og hun er glad i musikk.. Føler meg heldig med kona..
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Uff... Dvs. fint med alle som får mye ut av billige anlegg...
Men overhodet Ikke det jeg snakker om - snakker om at dyre anlegg egentlig ikke er dyre opp i mot annet man får i samfunnet for samme sum penger.
Please - les åpningsinnlegget mitt en gang til - alle som har bra anlegg til 27.000 eller noe sånt/ikke det jeg snakker om.
Jeg leste og forstod åpningsinnlegget. Jeg er bare av den oppfatning at det er unødvendig å bruke en halv mill på anlegg for å få skikkelig bra musikkgjengivelse. Men jeg har nok gått fra å være hifi-freak til å bli en frafallen de siste årene, og har fått en ganske pragmatisk holdning til hele hifi-sirkuset. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Men båt må da være det aller verste valget, vel? Vi har MAX to uker i året i dette landet å bruke dem i. Ellers er halve Norge fullt nedfrosset.
Det er nok ganske ymse. Jeg vet om folk som har leilighet i Oslo sentrum og båt liggende i fjorden, og som mer eller mindre bor i båten fra båtpussen er ferdig rundt påsketider, og fram til høsten kommer igjen. Lurer på om de ville byttet båtlivet i et stereoanlegg til samme sum den båten kostet.
 
M

MusicBear

Gjest
"Folk flest" er forskjellige. Dragen hjemme kjøpte Kudos høyttalere hjemme før hun møtte meg, fordi de hadde best lyd og hun er glad i musikk.. Føler meg heldig med kona..
Min bedre halvdel er av same slaget og hun driver også selv med musikk - vi dyrker musikk begge to.
De som mener anlegg til 20.000 gjengir musikken godt kan umulig ha vært på en livekonsert eller hørt et skikkelig godt anlegg...
De som som får samme opplevelse av å kjøre Mercedes S-klasse som billigste Daihatsu kjøper selvfølgelig det siste - hver sin smak/behov/interesse.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det var jeg som mente det da, og jeg står inne for påstanden. Kom gjerne på en lytt når Corona-greiene er over...
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Er helt enig i åpningsinnlegget.
Hjalp en kompis uten penger til at få bare "lidt".
Brukte gulvhøjttalere = 800,- DKr.
Brukt Technics forsterker m/riaa = 1000,- DKr.
Brukt Kenwood grammofon (feilfri) = 500,- DKr
Lite brukt Garrott P77i = foræring fra meg.

Han mener selv, at han har alt, hva´ han behøver i sin lille leilighet, og det spiller faktisk forbavsende bra :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Ja, hva er dyrt og hva er billig. Og i forhold til hva?
MusicBear, å bruke meg som eksempel er kanskje litt bomskudd da jeg de senere år har utviklet allergiske reaksjoner mot butikk høyttalere. ;) :devilish:

De siste 4-5 åra har jeg sikkert svidd av mer på DIY enn det Børresen Z2 koster, men vi utøver alle denne hobbyen på sikkert like mange måter folk kokkelerer hjemme på kjøkkenet.

Jeg tror det blir vanskelig å si hva som er dyrt, middels, og billig i denne hobbyen fordi det blir for komplisert å definere "hvor god lyd...i forhold til hva"?

Det man ikke vet, har man ikke vondt av.
Men det man vet, får man vondt av om man ikke gjør noe med det...og det koster jo litt penger.
Hva mener jeg med dette?
Jo, for 8-10 år siden "trodde" jeg at jeg hadde hørt virkelig god hifi i div. settinger, både i butikk, hjemme, messer, og i enkelte hjem hos bekjente. Men så feil kan man ta.

Etter besøk i Slukoteket skjønte jeg fort at nå er lista hevet med mange hakk for hva som er mulig å få til av godlyd i heimen.

Det er ikke godt å si hva som er billig og dyrt når vi alle har forskjellige definisjoner, oppfatninger, og referanse for hva som virkelig låter godt.

...og ja MusicBear, man må nok opp i noen hundretusener for å få virkelig god lyd...etter min oppfatning.
Men det er mange måter å gjøre det på, heldigvis.
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dynamikk, kapasitet, lav forvrengning og et godt akustisk rom koster. Det får man ikke til spesielt lav pris hvis man kjøper nytt. Det betyr selvsagt ikke at man ikke kan nyte musikk med noe langt mindre og rimeligere, men skal man ha den store lydopplevelsen og følelse av å gå på konsert så starter det fort på noen hundretusen kroner med kjøpeprodukter.

Er enig med MusicBear. Er man glad i og lytte til musikk (og evt. film) så er det egentlig ikke så dyrt når man sammenligner det mye annet. Tar gledelig f.eks en bil som koster 200-300k mindre enn en annen og legger det i et anlegg. Ser for min del ingen grunn eller ville hatt glede i å kjøpe dyr kunst, eksotiske møbler, stor og kostbar båt fremfor en mindre grei fiskebåt, mobiltelefon til 15-20k eller laptop til 30k.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Jeg arvet en del penger nettopp (for meg en del ...).
Kona lurte på om jeg ikke skulle oppgradere litt på hifi-siden.
Det tenkte jeg også, men så langt har det blitt med tanken,
hvilket vel betyr at jeg er ganske så fornøyd? :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
De som mener anlegg til 20.000 gjengir musikken godt kan umulig ha vært på en livekonsert eller hørt et skikkelig godt anlegg...
Det var jo ikke noe særlig nedlatende.

Det er nok heller sånn at jeg har hørt min del av livemusikk helt fra barnsben av, og egentlig aldri har hørt noe hifi som låter tilnærmet like heftig. Så det kan jo også hende vi lytter på helt forskjellige aspekter i gjengitt lyd, siden jeg har innsett at å jage etter en live opplevelse ved hjelp av hifi er litt urealistisk, og at jeg har prioritert deler av gjengivelsen som jeg syns er tilfredstillende nok. Og som ikke trenger å koste så mye.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Dynamikk, kapasitet, lav forvrengning og et godt akustisk rom koster. Det får man ikke til spesielt lav pris hvis man kjøper nytt. Det betyr selvsagt ikke at man ikke kan nyte musikk med noe langt mindre og rimeligere, men skal man ha den store lydopplevelsen og følelse av å gå på konsert så starter det fort på noen hundretusen kroner med kjøpeprodukter.
Det er sikkert riktig, men hvis man forholder seg til en normal norsk stue hvor også andre skal bo så mener jeg det er lite poeng i å bruke 400k på et stereoanlegg. Skal man ha dynamikk, kapasitet, lav forvrengning og et godt akustisk rom så ser ikke stua ut som en stue lenger. Det jeg etter hvert har blitt helt sikker på er at bruker man 400k på et anlegg som er stuevennlig så har man betalt mye penger for en del kvaliteter som ikke har med bedre lyd å gjøre.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.007
Antall liker
1.254
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Støtter at det ikke finnes fasit her utover sin egen.
Mener også det ikke er mulig å trekke sammenligninger mot hytter og båter. Det ene er som regel en ego tripp mens hytter og båter gjerne handler om kvalitetstid med familie , venner og gjerne med naturopplevelser inkludert. Kan ikke sammenlignes eller settes opp mot hverandre, et godt stereoanlegg vil aldri bli en erstatning. Mot dyr kunst og annet fjas derimot..
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.508
Antall liker
14.231
Sted
Langesund
Mitt har kostet ca 300.000kr og det kan både gjøres billigere og dyrere og sikkert en del bedre, men jeg har foreløpig stoppet her som mitt kompromiss.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.923
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Hvor vidt anlegg til en halv mill er billig eller ei kommer vel an på bruken - som med alt annet. En båt som stort sett ligger fortøyd er dyr. Et anlegg som gir glede nesten daglig er vel verd pengene. Jeg slutta å røyke når jeg var 20, altså 44 år siden. Tipper jeg hadde røyka opp et ganske bra anlegg på de årene hvis jeg hadde fortsatt å røyke. Man kan alltids finne værre ting å sløse pengene på.

Mye utstyr er tullete overpriset, mens mye gir mer for pengene enn hva man fikk tidligere.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.688
Torget vurderinger
23
Alt er relativt og subjektivt. Jeg kan ikke leve uten musikk, og et godt anlegg gir meg en ytterligere forbedring av opplevelsen, pluss formidable sosiale muligheter som er nesten enda mer verdifult. Men jeg lever fint uten cruise, jordomseilinger, feite biler, hytter og båter! Et par mill brukt på musikk over fire tiår for noe som gir glede flere timer i døgnet, konstant og uten særlige driftskostnader anser jeg som et røverkjøp for MIN del.

At det kan gjøres vesentlig rimeligere er jeg også helt sikker på men so what? Det blir da gjerne et spørsmål om skalering... hvor bra MÅ/VIL man ha det etc. No free Lunch som kjent.
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.205
Antall liker
62.246
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Hvorfor er det alltid prisen som blir fokus i slike tråder, eller underforstått billigst mulig 🤔 Hvorfor skal alltid glede måles opp mot pris 🤔 Hvorfor tenderer man å idiotforklare dem som har brukt mer enn en selv synes er fornuftig 🤔 Kanskje ikke så rart. Vi bor tross alt i Norge hvor mangfold skal kveles til fordel for pris. Hilsen en som dessverre handler for mye på Rema 😄
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Har man penger og lyst, så er det bare å klemme til.
Jeg har hørte både forseggjorte og kostbare anlegg, og ja, de har gjerne vært bedre enn mitt.
Det har vært morsomt og givende å oppleve, og har gjerne ført til litt oppgraderinger hjemme hos oss også.
Moralen er at «godt nok» er variabelt i tid og rom.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.631
Sted
Oslo
Jeg kan handle pasta på REMA og singel malt på Polet eller en japansk mc-pickup på HiFi asylet.
Som folk flest bruker jeg penger på sånt som gir meg glede og nytte.
Du får ikke bedre tid med en Rolex på armen, men om det er noe som gleder deg så kjør igang.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Hvorfor er det alltid prisen som blir fokus i slike tråder, eller underforstått billigst mulig 🤔 Hvorfor skal alltid glede måles opp mot pris 🤔 Hvorfor tenderer man å idiotforklare dem som har brukt mer enn en selv synes er fornuftig 🤔 Kanskje ikke så rart. Vi bor tross alt i Norge hvor mangfold skal kveles til fordel for pris. Hilsen en som dessverre handler for mye på Rema 😄
Tror ikke det har mye med jantelov eller at mangfold skal kveles å gjøre. Jeg tror det er fordi high-end hifi har utviklet seg til noe som er veldig annerledes enn bare for et par tiår siden. Mange (meg selv inkludert) synes en ikke ubetydelig del av bransjen er pil råtten og derfor er det lett at tråder, hvor prisen på et "godt anlegg" kvantifiseres, sklir ut.
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
En må heller ikke glemme at for noen vil det være en mindre inngripen i økonomien å kjøpe en dac til 100k enn det er for noen andre å kjøpe en til 10k. For min egen del handler hobbyen i første omgang om at foten begynner å trampe takten eller at gåsehuden kommer krypende, men man skal heller ikke undervurdere eiergleden komponentene og høytalerne gir når man har kjøpt det man ønsket seg mest. Og nei, eierglede og hva ting koster har ikke noen sammenheng for min del.
 
M

MusicBear

Gjest
Alt er relativt og subjektivt. Jeg kan ikke leve uten musikk, og et godt anlegg gir meg en ytterligere forbedring av opplevelsen, pluss formidable sosiale muligheter som er nesten enda mer verdifult. Men jeg lever fint uten cruise, jordomseilinger, feite biler, hytter og båter! Et par mill brukt på musikk over fire tiår for noe som gir glede flere timer i døgnet, konstant og uten særlige driftskostnader anser jeg som et røverkjøp for MIN del.

At det kan gjøres vesentlig rimeligere er jeg også helt sikker på men so what? Det blir da gjerne et spørsmål om skalering... hvor bra MÅ/VIL man ha det etc. No free Lunch som kjent.
Gleder meg oppriktig på dine vegne Sluket og The Shy og andre som klarer sanse så mye gjennom musikk at man kan betale like mye for et musikkanlegg som gir en ekstraordinær tilfredsstillelse, som summen av en bruktbil, motorsykkel, båt eller hva det måtte være.

I helgen, natt til søndag, koste jeg meg med to live-konserter med bra filming & bra lyd over 85-tommer flatskjerm/stereoanlegg, den ene av de to artistene er ikke en gang blant oss mer. Som å nullstille hjernen & lade opp sjela.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.631
Sted
Oslo
Hvorfor er det sett på som idioti å legge 400k I et anlegg,
og gjerne da av folk som gladelig legger ut det doble i en ordinær Tesla eller Audi?
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Hvorfor er det sett på som idioti å legge 400k I et anlegg,
og gjerne da av folk som gladelig legger ut det doble i en ordinær Tesla eller Audi?
Hvorvidt det er idioti (for å bruke dine ord) kommer jo alt an på hva man har kjøpt eller?
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.205
Antall liker
62.246
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Tror ikke det har mye med jantelov eller at mangfold skal kveles å gjøre. Jeg tror det er fordi high-end hifi har utviklet seg til noe som er veldig annerledes enn bare for et par tiår siden. Mange (meg selv inkludert) synes en ikke ubetydelig del av bransjen er pil råtten og derfor er det lett at tråder hvor prisen på et "godt anlegg" kvantifiseres sklir ut.
Jeg er ikke uenig i at high-end prismessig har utviklet seg over alle støvelskaft, for ikke å snakke om det som nå også betegnes som super- eller ultra high-end. Kjenner jeg får helt vondt bare å skrive ordene. Sikkert også veldig mye «keiserens nye klær» til tåpelige priser. På den annen side, eierglede kan vanskelig kvantifiseres, og jeg tror de færreste av oss har anlegg priset helt ut i stratosfæren. Men, det er tross alt en subjektiv hobby, og gi meg heller strålende fornøyde beskrivelser fra dem som har brukt litt penger, istedenfor å forsøke å presse vedkommende inn i folden «fornuftig nordmann». Så får en heller kvesse knivene når noen begynner å mene at sitt system objektivt sett låter bedre enn andres 😃
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.207
Antall liker
4.552
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Det er vel fordi noen alltid, når det er penger inn i bildet må forfekte at billig er godt nok. Helt greit det, men her er vel spørsmålet om mye bruk av penger kan rettferdiggjøres når en setter pris opp mot bruk i forhold til andre forbruksvarer
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.688
Torget vurderinger
23
Hvorfor er det sett på som idioti å legge 400k I et anlegg,
og gjerne da av folk som gladelig legger ut det doble i en ordinær Tesla eller Audi?

Fordi det alltid vil være forskjell på hva som betyr noe for den enkelte. Det gjelder jo til og med INNENFOR samme interesseområder!!! Jeg ler jo brokk på meg når jeg ser hva enkelte tror/mener/svir av på noe som for meg er uvesentligheter innen hifi også.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Eierglede skal ikke undervurderes. Å få tak i et par «hønsetenner», om de er dyre eller billige, se det er litt underordnet. Kjøper man brukt er HIFI ikke nødvendigvis dyrt. Mye utstyr holder seg godt, og går også opp i pris.
 
S

Syncrolux

Gjest
Her er mitt 20.000 kroners anlegg, som jeg mener spiller fletta av anlegg jeg har hørt i millionklassen:

Magnepan 1.5 QR. Brukt, 5000 kr
Akustikk: ca 5000 kr
Yamaha receiver med DSP: 3000 kr
Squeezebox classic: 1500 kr
Ledninger og sånt: 200 kr
Det ble faktisk ikke 20.000 kr heller ser jeg nå! 😊
 
Topp Bunn