Musikk, Mekanikk, Mystikk – Pesquera’s 401

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    I likhet med vanvittig mange synes også jeg at det er festlig å se hvordan andre arbeider med riggene sine og ut fra normen om gjensidighet er det bare rett og rimelig at jeg også bidrar med mitt. Som overskriften antyder, så er dette en tråd med et forholdsvis begrenset målgruppe, men særlinger og spesialister skal også ha sitt. Noen må ta ansvar, og her faller det åpenbart på meg. Formålet med tråden er to-delt:

    1. Uten blygsel eller ansvar forkynne Garrard 401 velsignelser! (Og mellomhjulspillere alment - det være seg Garrard 301, Thorens TD 124 eller Elektromesstechnik for den saks skyld). Alle som er som noenlunde seriøse med musikk vil innerst inne ha en slik – min oppgave er å veilede og bistå dere på veien. Kort sagt være en hånd å holde i når en gir seg i kast med disse beistene. For beist er det.
    2. Å være en tråd for de 3-4 andre her inne som har akseptert sin legning og kjøpt seg en mellomhjulspiller. Vi er ikke mange, men vi skal bli flere og sammen er vi veldig sterke! Utveksle erfaringer og gi råd om forbedringer.

    Er ingen fotograf, kommer aldri til å bli det (selv om jeg gjerne ville), så bildene skal betraktes substansielt fremfor estetisk.
     

    Vedlegg

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Har ”alltid” hatt lyst på en skikkelig årgangsspiller, men det var først for fem år siden at jeg tok mot til meg. Var veldig nære å ende opp med en SP10 II, men etter å ha studert servicemanualen forstod jeg at dette var hinsides mitt nivå. Garrard 401 er en spiller som har ligget i underbevisstheten min siden jeg så et billed av Sugano ved siden av sin 401 i et intervju i ”high fidelity” på slutten av 70-tallet. Den gang fremstod det hele som en smule absurd, men historien har gitt japanerne rett og de siste 10-15 år har Garrard og Thorens opplevd en renessanse parallelt med en-takts forsterkere og horn.

    Etter å ha søkt en stund dukket det opp en serie 1 montert i et Aphelion Behrens plint hos en forhandler i en England og da var det bare til å gi gass. Slik ser den i dag:
     

    Vedlegg

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Formgivningen kan umiddelbart gi assosiasjoner til en Bristol Blenheim eller tilsvarende pussigheter, men jeg synes Loricraft’s egne kasser blir litt vel voldsomme og det er gode tekniske grunner til at det ser ut som det gjør. For det første er armbrettet frakoblet motorbrettet, jeg har aldri forstått de som plasserer armen i samme legeme som spilleren.



    Spalten hvordan det er montert, armbrettet er montert i en utskjæring og er skrudd fast nede i chassiset. Slik unngår armen å se og høre den voldsomme motoren
     

    Vedlegg

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.182
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Men vil ikke da armen, dvs PUen flytte seg i forhold til rillene?
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    slowmotion skrev:
    Men vil ikke da armen, dvs PUen flytte seg i forhold til rillene?
    Nei, skulle egentlig hatt et billed av selve armbrettet, men det har felles referansepunkt med spilleren "nede" i chassiset. Så avkoblingen er ikke 100%, men betraktelig bedre enn å sette armen samme planke.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Lydmessig søker jeg dynamikk, rytmisk fundament, bunndrag og perspektiv. Det betyr at jeg er villig til å kompromisse når det gjelder absolutt oppløsning og detaljgjengivelse. Litt musikk for de av som liker Bass:



    Antar dette er gjenkjennelig for eventuelle striler og kjuagutter…..
     

    Vedlegg

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.182
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Pesquera skrev:
    slowmotion skrev:
    Men vil ikke da armen, dvs PUen flytte seg i forhold til rillene?
    Nei, skulle egentlig hatt et billed av selve armbrettet, men det har felles referansepunkt med spilleren "nede" i chassiset. Så avkoblingen er ikke 100%, men betraktelig bedre enn å sette armen samme planke.
    ok

    Forøvrig synes jeg 401 er stentøff. 8)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.002
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Nydelig platespiller du har fikset der!
    Det platecoveret er vel fra en orgelplate, og striler og kjuagutter? Må være en av de eldste sentrumskirkene i Bergen, men det likner ikke helt på de jeg husker. Men, jo , det kan vel ikke være noe annet enn Domkirken?
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Just precis! Domkirken er det, eller som det heter i SunnO))) sin versjon: "DØMKIRKE". Spilt inn live i 2007 under Borealis festivalen. Kun utgitt på vinyl, ren analog innspilning.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Litt av prosjektet var å sette opp en ”autentisk” grammofon, dvs. med tidsriktig arm. Opprinnelig brukte jeg denne:



    Det var ingen god kombinasjon, den spilte flatt, uengasjert og unøyaktig. Byttet til denne og begynte Garrard’en å synge:



    SAEC bruker doble knivlagre, dvs. at selve ”kniven” ligger låst fremfor å hvile som på SME 3009. Har en utrolig høy finish, her er den med Yamamoto shell. For øvrig reiste FR videre til et prominent medlem her på sentralen som oppnår strålende resultater sammen med sin Luxman PD-350, noe som bare illustrerer hvor viktig matching er. Min personlige teori er at SAEC er bedre egnet til armbrett i tre da knivlagre i likhet med uni-pivot har en viss medfødt ”slark”.
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    64fx har jeg hørt endel ganger i en PD-350 så ja, det er en knallbra combo.
    SAEC, hadde en i min gamle Thorens for noen år siden. Flott arm, spilte som f** med en SPU.

    Ett par av gutta i Halden (vinylklubben) skryter ille av 301 og 401, ikke uten grunn.

    Artig tråd og du er dyktig med kamera :)

    /jan
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Har sett mange fine restaurerte 401'er på nettet. Ingen tvil om at det er et enormt potensiale i disse store drivverkene fra Garrard.
    301 f.eks er jo drivverket Shindo bruker. Og prisen på den spilleren er definitivt i det øvre sjiktet.
    Mener også å huske at 501 ble relansert her for en tid tilbake...

    Nydelige armer også! Er det ikke riktig at NRK brukte EMT drivverk med SAEC-armer?

    Fin tråd, og pøs på med bilder!

    :)
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Takk, det stemmer at 501 ble lansert for en tid tilbake, visstnok i to versjoner (aluminium og rustfritt stål), den ene dyrere enn den andre og hinsides mitt budsjett. Når det gjelder NRK og SAEC, så aner jeg ikke, dersom noen kan opplyse oss er det bare til å gi beskjed. I utgangspunktet ville jeg trodd at SAEC var for delikat til å overlates til brutale journalistnever. Derimot er SAEC et funn for fetisjister og samlere:



    Ekstra lodd:



    Og juvelen i kronen:



    Krever enorme ferdigheter innen the acquisition game, for den siste betalte jeg gjennom nesen til en butikk i Hong Kong som spesialiserer seg på slikt.
     

    Vedlegg

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    15.054
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Mhm, dette begynner å ligne en vinylentusiast sin våre drøm :) Kjempefin spiller og veldig bra vinkling på tråden. Hvorfor ikke flere har spesialbildetråder er jo nesten litt rart! Nice, keep up the good work.

    OU812
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Takk for det, kan jo avsløre at der er mer på lager. Ellers er det viktig og ikke miste av syne det som gjør Garrard til noe spesielt, nemlig bunndraget og kontrollen. Er klar over at ikke alle er like begeistret for Thom Yorke & co. (men det er jeg ;))og denne platen har en utrolig flott og punchy produksjon i 2x12” varianten
     

    Vedlegg

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Denne er jo skikkelig vakker.
    Kan du si noe mer om oppbyggingen av kassen? Er det noe "muffens" mellom de to "etasjene", og hvordan er den skodd?
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Takk, kaller den bare for Bristol Blenheim for slik ser den ut. Selve kassen er en solid blokk av limte staver med minimalt rom for motoren. Det er noe ”muffens” mellom de to etasjene, et slags fugeskum eller noe slikt som skiller dem, armbrettet er festet til den nederste slik at det er avkoblet fra motoren. Kassen er i utgangspunktet utstyrt med pigger (såkalte ”spikes”), men det gjør den bare ekstremt følsom for underlaget, stivt opphengte spillere er gjerne det. Normalt bruker jeg tre Discs of Silence fra Solid Tech under og det gjør underverker for lyden.



    Regner med at Thorens'en din også krever visse tiltak for å avspille underlaget...
    Edit: Heter vel avkoble....
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.002
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    ou812rh skrev:
    .......veldig bra vinkling på tråden. Hvorfor ikke flere har spesialbildetråder er jo nesten litt rart! .....
    Jeg er bare så veldig enig, måtte bare si det, egne bilder med reelt hifi-innhold får vi aldri nok av!
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.585
    Antall liker
    32.327
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Pesquera skrev:
    Takk, kaller den bare for Bristol Blenheim for slik ser den ut. Selve kassen er en solid blokk av limte staver med minimalt rom for motoren. Det er noe ”muffens” mellom de to etasjene, et slags fugeskum eller noe slikt som skiller dem, armbrettet er festet til den nederste slik at det er avkoblet fra motoren. Kassen er i utgangspunktet utstyrt med pigger (såkalte ”spikes”), men det gjør den bare ekstremt følsom for underlaget, stivt opphengte spillere er gjerne det. Normalt bruker jeg tre Discs of Silence fra Solid Tech under og det gjør underverker for lyden.



    Regner med at Thorens'en din også krever visse tiltak for å avspille underlaget...
    Edit: Heter vel avkoble....
    Nevnte Disc of Silence brukes under min kilde også, men det er er CD avspiller Audionet ART G2 (18kg) ,disse gjør underverker der også ;)

    gismo
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Pesquera skrev:
    Takk, kaller den bare for Bristol Blenheim for slik ser den ut. Selve kassen er en solid blokk av limte staver med minimalt rom for motoren. Det er noe ”muffens” mellom de to etasjene, et slags fugeskum eller noe slikt som skiller dem, armbrettet er festet til den nederste slik at det er avkoblet fra motoren. Kassen er i utgangspunktet utstyrt med pigger (såkalte ”spikes”), men det gjør den bare ekstremt følsom for underlaget, stivt opphengte spillere er gjerne det. Normalt bruker jeg tre Discs of Silence fra Solid Tech under og det gjør underverker for lyden.



    Regner med at Thorens'en din også krever visse tiltak for å avspille underlaget...
    Edit: Heter vel avkoble....

    Det heter vel det.. ;)
    Har foreløpig ungått problematikken noe ved å henge den opp i taket.
    Men plinthbyggingen driver jeg å leser meg opp på for tiden. Ser at noen sverger til massive blokker med minst mulig rom for motor og mekanikk ala din, mens andre sverger til åpnere løsninger.Sistnevnte argumenterer med at disse slipper ut resonansene fra motor og drivverk. Skulle gjerne sett ei tegning av Shindo-varianten.
    Har bygd ei kassse sjøl med åpen løsning:




    Neste blir en massiv. Da også med en type avkobling som "kjelleretasjen" din. Tror jeg.
     

    Vedlegg

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Lekkert! Ser du har de obligatoriske soppene, bruker korkpakninger mellom verk og kasse. Har aldri sett eller hørt en Shindo, men kassen har høy masse og minimalt rom. Det kan være problematisk i forbindelse med en Garrard da det er så masse styr som henger løst under buken.
     

    Vedlegg

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Skrømt! Her forleden dukket det opp pakke på kontoret. (Beklager, klarer ikke å la være….) Elvis er alltid til stede, enten i tanker, ord, gjerninger eller på en kopp. Betyr i det minste at jeg har mer materiell på lager som skal presenteres.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Something is squeezing my scull, og ny arm er på vei. Når en arbeider med 401, så er den første overlegning som skal gjøres hvorvidt en skal gå for en moderne eller en klassisk arm. Av klassiske er FR’s 64S og 66S de mest populære, men 12” er blitt temmelig dyr og det er mitt inntrykk at mesteparten av det som tilbys på Audiogon og eBay for øvrig er noe skrot. Jeg kjøper ikke skrot. Når det endelig dukker opp en skikkelig 66S, så ligger den gjerne i området USD 5-7000. SAEC har to 12” – WE 506/30 og WE 8000/ST. Den siste er antageligvis den mest bösne arm som noensinne er fremstilt, men er i praksis utilgjengelig utenfor Japan og i tillegg har den en svakhet i det valgte headshell. Her er skjema for doble knivlagre, viser hvordan knivene er låst:



    En annen flottt 12” som både er rimelig priset og tilgjengelig som ny er Ikeda 407. Definitivt en vakker sak. Men jeg blir ikke helt kvitt opplevelsen med FR 64fx (samme konstruktør) og da jeg allerede har en klassiker ble valget å gå for en moderne konstruksjon fra England og Scale Model Equipment Company Ltd. Har alltid foretrukket serie IV fremfor V da jeg synes denne har et renere uttrykk en storebror, så 312S ble bestilt. Denne trakk ut, og i tillegg ble jeg oppmerksom på motvektsloddet ikke har den flotte fingerskruen som finnes på IV og V. Denne er helt uomgjengelig for meg, så det var bare å bite i det sure eplet og bestille en V-12 (fabelaktig navn!).



    Når jeg først skulle sprenge mitt magre budsjett fant jeg ut at det var like godt å stå løpet ut og kjøpe spesialversjonen med Kondo internkabling (Nei, den er lar seg ikke installere etterpå)
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Flott reportasje så langt. For oss som ikke er kommet ut av vinylskapet ennå er slike tråder som dette ganske lærerike. Jeg har jo fulgt Roda og Kjoenik sine prosjekter i det siste og nå begynner jeg å forstå litt av magien rundt disse snurrene. Du har ingen grunn til å være flau over bildene du tar. De er riktig fine.

    mvh Elektron
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Som ekstremt fornøyd eier av din tidligere Fidelity Research FR64FX, mellomhjulstilhenger med et prosjekt "in the working" og ihuga vinylhue er det bare å gratulere. Du kutter såvisst ikke hjørner, Pesquera. Jeg gleder meg til lytteinntrykkene. ;D

    Glimrende tråd!
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Takk for vennlige ord Elektron og Impulse, som nevnt i programerklæringen har jeg et lønnlig håp om at flere skal få ørene opp for disse spillerne. De krever en del, men når alt er på plass, så er belønningen rikelig. Ellers et råd fra en erfaren mellomhjulsmann: Dersom noen skulle få føling og gå for en slik spiller – Ikke vær knuslete! (Og da tenker jeg ikke utelukkende pekuniært, men det er ingen snarveier til godlyd med en Garrard, de er faktisk ganske krevende, men også utrolig morsomme når alt er på plass). Kan for øvrig røpe at jeg også holder meg med en moderne konstruksjon for alle tilfellers skyld. ….
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    For meg er SME selve innbegrepet av kvalitet. Alt fra bruksanvisning, innpakning, monteringsløsning, tekniske løsninger til finish er gjennomtenkt og utført med omtanke og kjærlighet. Ulempen med en 12” er chassiset blir for lite, så da trengs der pakke fra England



    Har gått fra The Bristol Blenheim School of Design til noe mer Feng Shui (?)



    Vanligvis er utsparingen betraktelig mindre i slike konstruksjoner, men jeg er anal på at buken skal få henge fritt, så er er der ekstra god plass. Massivt kirsebær, og den er tung.
     

    Vedlegg

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Har alltid hatt lyst på en serie II og denne kom jeg over for en tid tilbake. Den skarpsindige leser legger umiddelbart merke til den lille lappen på platematten. Det er beskyttelsesplast fra 70-tallet intakt. Hadde strengt tatt ikke noe valg, det var bare å slå til. Nå skal den endelig få selskap av arm og kasse!
     

    Vedlegg

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Begynner å nærme oss noe, er barnslig stolt av den der beskyttelsesplasten altså...



    I mellomtiden må vi ha musikk til arbeidet og hva passer vel bedre enn en LP med Scorch? Er en trio bestående av Raoul Bjørkenheim (g), Ingebrigt Håker Flaten (b) og Paal Nilssen-Love(d) som spiller kraftjazz av grovt kaliber. Dynamisk, uvørent, energisk og umiddelbart – akkurat som Garrard.
     

    Vedlegg

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    3.484
    Torget vurderinger
    8
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    gratulerer med ny spiller. Ser virkelig bra ut.
    Lurte litt på hva du mener on den tonearms stabilisatoren. Er det store forskjeller med og uten?

    mvh
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    bia skrev:
    gratulerer med ny spiller. Ser virkelig bra ut.
    Lurte litt på hva du mener on den tonearms stabilisatoren. Er det store forskjeller med og uten?

    mvh
    Store og store... Det er forskjell og da i bassen som blir fastere og mer bestemt. Armbrettet er av kryssfinér og jeg innbiller meg at effekten er større på et "levende" materiale enn på på f.x. messing eller bronse. Det er i praksis bare en forvokst gjenge, så det bør i prinsippet være mulig å fremstille noe slikt på egenhånd via et mekanisk verksted.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Ved montering av Garrard er det alltid et spørsmål hvorvidt den skal avkobles mot kassen (se for øvrig også rørligs praktfulle Thorens). Slate og Loricraft er veldig tydelige på at det skal man ikke gjøre, men ettersom mine kasser hverken er av skifer eller hviler på squashballer har jeg alltid foretrukket å la chassiset hvile på kork eller gummipakninger. Nitide teoretiske undersøkelser viser for øvrig at Einstein er på min side (e=mc? eller noe slikt)



    Ulempen er at boltene ble akkurat litt for korte for min smak, så da var det bare å finne frem borremaskinen og borre litt mer hull. Det er en plate som lukker bunnen og denne er estetisk sett helt uomgjengelig, sonisk sett antar jeg at den har en uheldig effekt i tillegg til at den effektivt setter en stopper for all ventilasjon. På Aphelion kassen er det derimot full åpning nedentil slik at motoren får den nødvendige kjøling. Får se hva jeg gjør med saken, inntil videre vil jeg beholde feng shui som den er.
     

    Vedlegg

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Dette er muligens vel sært, men her er motoren sin posisjon etter at pakninger er montert. Den henger i fjærer slik at kassen ikke skal riste i stykker og den blir faktisk temmelig varm! Pleier å starte grammofonen ca. 30 minutter før plate det skal spilles slik at hastigheten stabiliseres.



    De to røde skruene justerer krybben som henger under motoren og som virker som transportskruer. En klassisk feil er å ikke løsne disse før en fyrer opp.



    Arm på plass



    Dette var den enkle delen, når kan arbeidet begynne.....
     

    Vedlegg

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.182
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Ser flott ut!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Nydelig spiller og gratulerer med lekker arm!
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Takk, slowmotion og Fosse, det er alltid et chansespill å spesialbestille fra utlandet, men selv er jeg strålende fornøyd. Skal ikke legge skjul på at formgivning og materialitet er veldig viktig for meg og det er en viss Shindo inspirasjon som ligger til grunn, dog med en vesentlig kvalifikasjon – armbrettet. Skal berette mer om det siden. Er en engelsk møbelsnekker som har opparbeidet seg ekspertise med kasser til Garrard og SP 10 Mk II.

    Det er faktisk et temmelig godt utvalg i kasser i dag, i tillegg til Slate og Loricraft har du de tyske Audio Kreativ og Tone Square. Ellers er det som regel mulig å få tak i Aphelion og Dr. Martin Bastin på eBay.co.uk om en har tålmodighet, jeg kjøpte min fra Aphelion’s daværende ”distributør” og fikk med et lite restlager av armbrett.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Musikk, Mekanikk og Mystikk – Pesquera’s 401

    Skikkelig grammofon fortjener skikkelig musikk, og her er litt av det jeg fôrer Garrard med. Få ensembler har et så bevisst forhold til formatet vinyl som Stereolab. En ufattelig mengde med 7” og alternative presninger og musikken lyder som om CD ennå ikke var oppfunnet. For noen er dette melodier som ikke leder noensteds hen, monofone ”keyboards” og generelt tåpelige lyder. For oss andre er det univers av heroiskisk naivisme og hvor lyden har en plastisk selvstendig kvalitet. Tortoise er den nord-amerikanske versjonen av Stereolab og de grupperingene har hatt et utstrakt samarbeid, bl.a. har John McEntire og Jim O’Rourke produsert for Stereolab.



    Coltrane har blitt tilgodesett med en røys flotte nyutgivelser; jeg er blant de som går for Imu!se fasen. Dette er Big Band Beat på Speakers Corner, helt essensiell i hans oeuvre



    Normalt er rød vinyl bare corny, men med Christ Illusion viste Slayer at de fremdeles var kunstnerisk på høyden. Klassisk metal og med Lombardo på doble basstrommer. (Egentlig litt merkelig at World Paintet Blood kom i sort vinyl, riktignok 180g. Den er for øvrig også anbefalelsesverdig)
     

    Vedlegg

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Installerte denne karen her, en morsom pick-up som står godt til Garrard (som ikke akkurat vinner VM i diskantgjengivelse) og viktigst av alt: Den går rett inn i tilhørende forforsterker, en ARC SP 8 som snart feirer sølvjubileum.



    Pick-up ble montert og justert etter alle kunstens regler og i det Blackbird’en skal til synge kneler den %!#§¤ nålefanen! ByeBye Blackbird og på med denne:



    Jeg orker ikke ta dens navn i min munn, men den kommer til å sitte i langt over påske. Prøver og se det ironiske i det hele. Har også erstattet originalmatten med Loricraft sin. Garrard-matten er en estetisk innertier men et lydmessig bomskudd. En plate som restaurerer sinnets munterhet og antageligvis er blant de bedre liveplatene på denne siden av Waiting for Columbus (som liveplate betraktet – et utrolig nærvær):



    Planen er å kjøpe ny Blackbird, men dersom noen kjenner en HO pick-up som er dynamisk, litt lys i klangen og gjerne med en sprelsk spillestil tar jeg gjerne i mot tips.
     

    Vedlegg

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    15.054
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Synd det med Blackbirden og nålefanen. Shit happens! Din siste inkarnasjon ser helt rå ut Pesquera. At du toppa det hele med en SME 12" er til å bli blank i ønene av :) Gratulerer så mye!

    OU812
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Indeed it does ou812! For all del, den har spilt noen timer og har stått på stallen et års tid. Fatter bare ikke hva som har skjedd, det som er så fortærende er at jeg ikke får noen kvalitetstid med spilleren i påsken. Dersom jeg blir tilstrekkelig desperat monterer jeg en gammel Glider, men jeg er veldig skeptisk til kombinasjonen 12” og Benz. Hadde håpt å kunne komme med noen lytteinntrykk, men er ikke sikker på om det gir noen særlig mening nå :-\
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn