Musikk fra PC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Er nok på rippestadiet fremdeles. Men jeg har bestilt iPod Touch (den nye med 8GB), Airport Express og Toslink-kabel og alt er på vei i posten. Jeg har forresten PC, ikke Mac, og undres på om det kan være årsaken til den lave hastigheten. Jeg har aldri vært i nærheten av 20x - har vel ikke vært over 10x ennå, tror jeg.
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Har lite erfaring med iTunes på PC, men tidligere har jeg nok desverre erfart at Apple-software ikke fungerer like bra på PC som på Mac....

    Gled deg til du blir ferdig med rippingen og kan gå på oppdagelsesferd i din egen samling! :)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Greven skrev:
    Gled deg til du blir ferdig med rippingen og kan gå på oppdagelsesferd i din egen samling! :)
    Det gjør jeg allerede. Etter kun å ha rippet A og delvis B (har kommet til Bruckner nå!) har jeg alt nå merket meg musikk jeg hadde glemt jeg hadde. Jeg sitter faktisk og noterer ned ting jeg må høre på når jeg en gang har rippet fra meg.
    Ang. iTunes og PC: Jeg har benyttet iTunes i ganske lang tid til brenning/nedlasting etc og alt har fungert bra. Så jeg håper inderlig jeg ikke råker opp i problemer når jeg skal begynne å bruke AE og iPod Touch! :-\
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Steinar_Lund skrev:
    Greven skrev:
    Gled deg til du blir ferdig med rippingen og kan gå på oppdagelsesferd i din egen samling! :)
    Det gjør jeg allerede. Etter kun å ha rippet A og delvis B (har kommet til Bruckner nå!) har jeg alt nå merket meg musikk jeg hadde glemt jeg hadde. Jeg sitter faktisk og noterer ned ting jeg må høre på når jeg en gang har rippet fra meg.
    Ang. iTunes og PC: Jeg har benyttet iTunes i ganske lang tid til brenning/nedlasting etc og alt har fungert bra. Så jeg håper inderlig jeg ikke råker opp i problemer når jeg skal begynne å bruke AE og iPod Touch! :-\
    Hvor stor samling av plater har du, Steinar..........? ;D

    I forhold til rippehastighet på pc`en er min erfaring at det ikke er noe særlig forskjell på de forskjellige programmer, jeg har brukt EAC før og konvertert til Flac, syntes faktisk I- Tunes var hakket raskere til å konvertere.Jeg bruker en Pc laptopp.
    Gled deg til du er ferdig Steinar, arbeidet du gjør nå vil betale seg i fremtiden...

    MVH Johnny
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hvor stor samling av plater har du, Steinar..........? ;D



    [/quote]
    Hehe. Det er vel ca 1600 album. Nå skal det sies at jeg har veldig mye på B; Jeg er veldig glad i Bach, Beatles og Beethoven. Pluss Bremnes. Og da tar B tid. Men av og til faller jeg litt i avmakt: Jeg blir litt :(, til og med litt :mad: av og til, men så ser jeg et slags lys i enden av tunnelen, og da blir jeg :D igjen
     

    Tiltman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.08.2007
    Innlegg
    68
    Antall liker
    0
    • Mye rart i denne tråden...

      Nuvel, her er min ydmyke anbefaling anno 2008 til de som vil digitalisere og benytter PC (ikke Mac);
      • 1 Stk. server med RAID5/RAID6.
      • 1 Stk. PC (laptop) som avspillerenhet ved godstolen.
      • Kablet nettverk.
      • Ripp med EAC (Exact Audio Copy) til FLAC formatet (lagres på server).
      • Spill av med MediaMonkey. Jeg har 126.000 låter og det eneste som takler bladdring i så store mengder filer greit er MediaMonkey. Dessuten benytter MediaMonkey DirectSound (går utenom kmixer).
      • Digitalt ut fra PC (via USB->SPDIF konvererter) til en anstendig DAC. Avspiller PC må altså ikke ha lydkort

      Teknisk og arbeidskrevende oppskrift, men grusomt effektivt når du er i mål.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Tiltman skrev:
    • Mye rart i denne tråden...



    • Skjønte ikke den jeg heller...........?, Forklar gjerne for en uvitende............

      MVH Johnny
     

    Tiltman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.08.2007
    Innlegg
    68
    Antall liker
    0
    Tja.. For det første noen i overkant analytiske innlegg om viktigheten av ulike cd-rom spillere. For ripping sin del har dette liten betydning. Bruk av EAC vil en kanskje oppnå spare litt tid ved bruk av høykvalitetslaser (plextor), men resultatet er bitperfect uansett leserens kvalietet. Dette vil også være tilfelle ved bruk av andre rippeprogram så lenge cd'en som rippes ikke er skadet på noe vis (det er her EAC kan utgjøre en forskjell).
    Har en cd som EAC brukte 62 timer på å rippe. Den er ikke pen. Andre programmer ga opp etter 10min. Den er ei heller spillbar i min 840C

    Når det gjelder valget av AE virker det som om dette kommer uten å ha vurdert alternativer godt nok. AE kan for all del være en utmerket løsning, men det grunnlaget for å velge dette synes noe tynt.

    AE, SB og Sonos gjør alle omtrent det samme; tiltrer rollen som lydkilde for anlegget hvor data overføres, fortrinnsvis trådløst, fra et sentralt lager.
    Sørg for å ha en god signalsender ("router" er et yndet begrep i dagligtale selv om dette delvis er noe annet). "Dropouts" og jitter er stygge saker som kan komme av dårlig trådløs forbindelse. AE/SB/SONOS boksene vil til en viss grad oppveie for dette, men de har sine grenser. Personlig fortrekker jeg alltid kablede løsninger (selv om dette kan medføre litt jobb).

    For best resultat lydmessig så benytt alltid en kvalitets DAC. AE/SB/SONOS er laget for hvermansen og er bestykket med en DAC kvalitet som ikke er veldig egnet for anlegg som er avslørende. Heldigvis finnes digital ut. (Jeg ser du har tenkt å benytte Audio Aero Cap., noe som sikkert gir et bra resultat)

    Lageret (PC / NAS) som benyttes bør også ha lite annet å gjøre enn å mate enhetene. Dersom noen f.eks benytter en PC til spilling samtidig som den skal tjene musikken kan en dra på seg unødige problemer. Vurder også hvordan en kan oppnå en viss driftssikkerhet. En maskin hvor en eller flere disker kan ryke (RAID) uten å påvirke driften er en fordel. Husk at denne enheten ofte også benyttes til lagring av annen data som bilder og dokumenter.

    En ting som burde vurderes før innkjøp er hvordan de ulike systemene betjenes i forhold mengden data (musikk) en besitter. Brukervennligheten kan påvirkes vesentlig av datamengden. Dette er mye av årsaken til at jeg benytter en PC som avspiller (laptop ved godstolen), det er lite som slår stor skjerm og tastatur når antall tilgjengelige låter stiger over 100.000

    AE/SB/SONOS er proprietære systemer og du er avhengig av at leverandøren gjør endringer/følger opp programvaren som styrer disse systemene. Ingen andre enn leverandøren av disse kan endre/oppdatere brukergrensesnitt og funksjonalitet. Systemene kan dessuten også være vanskelige og benytte om hverandre.

    Puh.
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Gode poenger, men de er vel alle allerede nevnt i tråden?

    Enig i at kablede løsninger bør være å foretrekke, men jeg har ikke til dags dato opplevd dropouts med min AE. Tviler derfor på at det er et reelt problem.

    Er også et godt poeng med betjening ift til datamengde. Virker som om du har et ekstremt bibliotek og kanskje behøver spesielle forholdsregler, men AE/remote har ingen problemer med "lag" eller andre ting når jeg betjener et bibliotek på 13 000 sanger - 1250 album.

    Proprietære løsninger er jo et tema i seg selv. Tviler på at det vil være noe problem da det uansett finnes en mengde 3-parts sw som kan konvertere de ulike formatene om hverandre. Men man kan jo aldri vite...

    Ellers god oppsumering! :)
     

    Tiltman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.08.2007
    Innlegg
    68
    Antall liker
    0
    Greven skrev:
    Enig i at kablede løsninger bør være å foretrekke, men jeg har ikke til dags dato opplevd dropouts med min AE. Tviler derfor på at det er et reelt problem.
    Dette har ofte sammenheng med bygningsmasse. Bor du i en vanlig norsk trevilla vil du sjelden oppleve tull med dagens løsninger (bortsett fra når naboen sender på samme "wireless channel"). Mur med amering i etasjeskiller kan derimot gi uønskede resultater. En vanlig regel er at "Der det er vanskeligst å legge kabel er nettopp stedet hvor trådløst nett fungerer dårligst".
     

    Tiltman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.08.2007
    Innlegg
    68
    Antall liker
    0
    Greven skrev:
    Er også et godt poeng med betjening ift til datamengde. Virker som om du har et ekstremt bibliotek og kanskje behøver spesielle forholdsregler, men AE/remote har ingen problemer med "lag" eller andre ting når jeg betjener et bibliotek på 13 000 sanger - 1250 album.
    Jeg besitter kanskje noe i overkant hva som er fornuftig. Grunnen er at min server fungerer som backup for musikken til 6 andre personer. I tillegg var jeg en tid sosialt involvert med et kvinnemenneske hvis jobb var i et av de større plateselskapene, noe som førte til ripping av en del musikk jeg enda ikke har hørt (?!).

    Problemet med en såpass stor samling er ikke bare "lag", men det fantastiske antall artister, sanger og kategorier. Lister har for mange elemnter nærmest uansett. Her er MediaMonkey uten sidestykke med en SQLlite basert motor som grunnlag. Søk på "dir" og du får opp alle treff hvor hvor bokstavkombinasjonen "dir" finnes i enten artistnavn, låttitlel, albumtittler løpet av 0.072 sekunder.

    Det skal nevnes at jeg spiller musikk "på impuls"; En låt fra Knopfler, et stykke Mozart så Metallica. Brå og hemningsløst stemningsskifte. Få plater får en sammenhengende gjennomlytting. Mitt avspillingsmønster gjør meg avhengig av å finne en bestemt låt på "0,svisj". Noe sært muligens...
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Angående å søke på noen bokstaver eller navn, så gjorde jeg akkurat nå et søk på athen, bl.a fordi jeg visste at det er ei låt på Over en By med bremnes som heter "En stemme i Athen".

    Nå har ikke jeg noe som viser tiden søket tok men det var der med en gang, antagelig snakk om ned mot den tiden du viser til eller kanskje litt mer.

    Jeg fikk to treff, også The Heathen med Bob Marley fra Exodus.

    Er det egentlig så veldig viktig om det tar noen tideler eller fler? ;)
    Nå har ikke jeg i nærheten så mange sanger som deg, men andre som bruker iTunes og har masse kan jo gjøre tilsvarende eksperiment å fortelle om det (ca.tid mener jeg)

    Så lenge det holder seg under et sekund eller to så må vel det holde ::)
    Tenk bare hvor lang tid det tar for de som skal spille av ei bestemt låt fra en bestemt cd som står i ei stor cdhylle og gjøre dette manuelt.


    Mvh.KW
     

    Tiltman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.08.2007
    Innlegg
    68
    Antall liker
    0
    KW skrev:
    Så lenge det holder seg under et sekund eller to så må vel det holde ::)
    Under 3 sek synes jeg er greit, over 3 sek blir fort irriterende.

    KW skrev:
    Tenk bare hvor lang tid det tar for de som skal spille av ei bestemt låt fra en bestemt cd som står i ei stor cdhylle og gjøre dette manuelt.
    Hmmm... teknologien har visst gjort oss bortskjemte. Husker organiseringen fra gamle dager, ble noe satt in feil måtte en jobbe frenetisk for å finne det igjen. Ett minutts pause og lett trim for å skifte cd er nå blitt til tasting fra godstolen. Jobben forbundet med musikkbytte er redusert til utfordringen som ligger i å ikke velte konjakkglasset...
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Tiltman skrev:
    Har en cd som EAC brukte 62 timer på å rippe. Den er ikke pen. Andre programmer ga opp etter 10min. Den er ei heller spillbar i min 840C
    tynt.

    AE, SB og Sonos gjør alle omtrent det samme; tiltrer rollen som lydkilde for anlegget hvor data overføres, fortrinnsvis trådløst, fra et sentralt lager.
    Sørg for å ha en god signalsender ("router" er et yndet begrep i dagligtale selv om dette delvis er noe annet). "Dropouts" og jitter er stygge saker som kan komme av dårlig trådløs forbindelse. AE/SB/SONOS boksene vil til en viss grad oppveie for dette, men de har sine grenser.

    For best resultat lydmessig så benytt alltid en kvalitets DAC. AE/SB/SONOS er laget for hvermansen og er bestykket med en DAC kvalitet som ikke er veldig egnet for anlegg som er avslørende. Heldigvis finnes digital ut. (Jeg ser du har tenkt å benytte Audio Aero Cap., noe som sikkert gir et bra resultat)

    En ting som burde vurderes før innkjøp er hvordan de ulike systemene betjenes i forhold mengden data (musikk) en besitter. Brukervennligheten kan påvirkes vesentlig av datamengden. Dette er mye av årsaken til at jeg benytter en PC som avspiller (laptop ved godstolen), det er lite som slår stor skjerm og tastatur når antall tilgjengelige låter stiger over 100.000


    Puh.
    Hvis EAC brukte 62 timer på å rippe CD`en din er det to vesentlige ting som spiller inn,

    1.Du har aldri likt cd`en i utgangspunktet og behandlet den deretter....
    2.Du har en tålmodighet som er folk flest ikke er i nærheten av og ha. ;D

    Jeg har hatt SB Duett og mener det vil være lettere å navigere i store musikksamlinger med en AE igjennom en remote. Forøvrig har jeg aldri hatt dropouts med AE løsningen derimot skjedde det flere ganger med SB èn(Dog aldri direkte plagsomt)
    Dårlig signal på det trådløse nettet er ikke jeg plaget med, vi har to leieboere i ett stort hus og ingen av de har problemer med å tilknytte seg ruteren.Med den nye `N standaren(litt usikker på om det har blitt en standard) som AE støtter vil også hastighet å rekkevidde bli svært mye bedre, mange nye rutere og Pc`er, Macer og andre dingsebomser kommer med full støtte for dette.Noe av friheten nettopp for å avspille musikken igjennom harddisk er vel nettopp å slippe X-antall meter ledning til de forskjellige komponenter.Slik som hjemme hos meg er det vel 7-8 forskjell dingsebomser som er tilknyttet ruteren.
    I tillegg er Feelgood følelsen min svært høy når jeg sitter med min I-Phone å navigerer trådløst igjennom wi-fi nettet, har lært meg å kjenne bibloteket igennom I-Phonen og navigering går som en lek.
    Vil størrelsen på bibloteket være avgjørende om det går raskere å navigere med en laptopp eller en I-Phone?

    MVH Johnny
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Tiltman skrev:
    Greven skrev:
    Enig i at kablede løsninger bør være å foretrekke, men jeg har ikke til dags dato opplevd dropouts med min AE. Tviler derfor på at det er et reelt problem.
    Dette har ofte sammenheng med bygningsmasse. Bor du i en vanlig norsk trevilla vil du sjelden oppleve tull med dagens løsninger (bortsett fra når naboen sender på samme "wireless channel"). Mur med amering i etasjeskiller kan derimot gi uønskede resultater. En vanlig regel er at "Der det er vanskeligst å legge kabel er nettopp stedet hvor trådløst nett fungerer dårligst".
    Dette kan være ett problem men ikke stort nok til at det ikke kan løses, jeg solgte min SB til en kompis som hadde store problemer med dropouts(2 laptopper som hanglet) i nettopp en murblokk .Han hadde "så" over 20 forskjellige trådløse nett så i utgangspunktet var han skeptisk til å få inn SB..., det fine med slike nett er at 98% prosent kjører på channel 6, vi satt opp ruteren på en litt annerledes måte og da slapp vi interferens.Alt er nå oppe å kjører og han har ingen problemer med noen av dingsebomsene sine.

    MVH Johnny
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Tiltman skrev:
    KW skrev:
    Så lenge det holder seg under et sekund eller to så må vel det holde ::)
    Under 3 sek synes jeg er greit, over 3 sek blir fort irriterende.

    KW skrev:
    Tenk bare hvor lang tid det tar for de som skal spille av ei bestemt låt fra en bestemt cd som står i ei stor cdhylle og gjøre dette manuelt.


    Hmmm... teknologien har visst gjort oss bortskjemte. Husker organiseringen fra gamle dager, ble noe satt in feil måtte en jobbe frenetisk for å finne det igjen. Ett minutts pause og lett trim for å skifte cd er nå blitt til tasting fra godstolen. Jobben forbundet med musikkbytte er redusert til utfordringen som ligger i å ikke velte konjakkglasset...
    Men 62 timer for å rippe en cd det er greit,...........hmm :)

    MVH Johnny
     

    Tiltman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.08.2007
    Innlegg
    68
    Antall liker
    0
    johnnygrandis skrev:
    Men 62 timer for å rippe en cd det er greit,...........hmm :)
    He, he... Fra torsdag kveld til søndag morgen holdt EAC på med cd'en. Det er forresten den eminente "Hits Album 6" fra 1987, utgitt på GEMA/BIEM (Tyskland). Samtlige spor på den har feil. Jeg har noen særs dårlig behandlede cd'er og dette ble vel en slags test av EAC, jeg bestemte meg tidlig får å la den gå ferdig for å se hva resultatet ble. Denne cd'en ble spytta ut igjen av alle spillere jeg har vært borti, men er nå altså lagret på harddisken. Tilsynelatende er data'ene korrekte, det høres ihvertfall greit ut nå.

    Grunnen til den håpløst dårlige behandlingen er, etter hva jeg har fått opplyst, en hundehvalp som gikk berserk når denne så seg selv reflektert i cd'ene. Jeg overtok disse cd'ene (23 stk) for mange år siden fordi de skulle kastes. Musikk skal ikke kastes.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Lekkert...
    ;D

    Og musikk skal ikke kastes, nei.

    MVH Johnny
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Har problemer med å få min nye AE til å funke. Har forsøkt omtrent alle råd i et annet forum uten hell.
    Har sett etpar steder i manualen at wireless card har vært nevnt. Trenger jeg noe slikt? Har pc, ikke mac.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    Har problemer med å få min nye AE til å funke. Har forsøkt omtrent alle råd i et annet forum uten hell.
    Har sett etpar steder i manualen at wireless card har vært nevnt. Trenger jeg noe slikt? Har pc, ikke mac.
    Dersom din PC er i stand til å gå trådløst på nett så har den trådløs-kort.
    Men om det er en stasjonær maskin (eller en strippet laptop uten forhåndsinstallert kort) er det godt mulig du må kjøpe et kort til den.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Min pc har ikke wireless card - den er jo 2,5 år gammel kan du skjønne! Hehe. Så nå blir spørsmålet:
    Passer denne:


    Til denne:



    Jeg spør fordi det nederste bildet viser hvordan det ser ut inni pc'en, og det øverste viser et wireless card som en av Oslos databutikker sier passer. Jeg ser at det ikke er helt samsvar mellom kort og slot og er litt engstelig for å gjøre ubotelig skade hvis jeg forsøker å tvinge dingsen ned i greia ;)
     

    Vedlegg

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    3.859
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er et D-link DWA-547kort du viser øverst, er det absolutt kompatibelt med en av PCI-slottene dine. (Altså en av de 3 nederste hvite).

    Bernt K
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jamen det er jo helt supert! Den fulle betegnelsen er D-Link DWA-547 Wireless N Desktop Adapter. Da ser det pinadø ut som jeg har det jeg trenger til endelig å komme i mål med disse greiene. Jeg tror jamen jeg unner meg en heidundrende kopp te. Med noe i... ;D Tusen takk!
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jaha, nå har jeg fått kortet til å funke, det har funnet AE'n min, og iPod Touch'en har funnet Wi-Fi-nettverket. Glad & fornøyd benket jeg meg foran anlegget, og trykket på iTunes-knappen nede til høyre, og fikk beskjed "Kan ikke koble til iTunes Store". Jeg skulle liksom bare bruke Touch'n som fjernkontroll og spille av de rippede platene mine. Hva er det jeg gjør galt nå da?? :mad:
    Jeg får "low" på signalstyrken (to av fire søyler). Kan det ha noe med det å gjøre?
    Jeg har søkt på diverse hjelpesider på Apple uten å fa funnet noe som kan hjelpe meg.
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Dette er sannsynligvis fordi du ikke har nett. Fungerer internett? Hvordan har du koblet opp Airport Express i forhold til bredbåndet ditt?

    Uansett behøver du ikke tilgang på eksternt nett for å bruke disse tingene som du har tenkt.

    Edit: Vel... For at dette skal fungere må du laste ned "Remote" (et lite gratis program) fra iTunes Store. Dette kan du gjøre direkte fra iPoden eller til maskinen og deretter synkronisere. Deretter er det selvforklarende.

    Når du har kommet så langt, er du ikke langt fra å få det til ;)

    Edit 2: Så på et bilde av standard homescreen av iPod. Når du sier knappen nede til høyre er det snakk om knappen som går til iTunes Store der du kan laste ned programmet. At du ikke kan åpne den, tyder på at du ikke har koblet Airporten til bredbåndet ditt.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Vel - du har ikke behov for å gå på iTunes Store bare for å spille musikk. Men om du ønsker å laste ned Remote programmet til din iPod Touch, så må du ha en konto. Det er det lett å etablere, og du kan bruke ditt apple-brukernavn og passord, om du har et slikt.

    Når du er registrert, kan du laste ned småprogrammene til iPod Touch - bl.a. Remote som gir deg toveis styring av innholdet med cover-visning, osv.

    Deretter:

    Gå inn i iTunes Preferences (Valg) under iTunes i menylinjen.

    Gå til Devices (nest til høyre).

    Sørg for at settingene ser slik ut:


    Da skal du kunne streame musikk til din Airport Express.

    MEN - for at det skal skje, må du også sette iTunes til å sende musikken dit.
    Det gjør du nederst til høyre i iTunes Vinduet.


    Velger du Computer, så avspilles det gjennom den; velg din Airport Express, som du enten har gitt et navn, eller som har device-navnet den fikk: noen bokstaver og tall. Jeg har gitt dem navn etter hvor de står i leiligheten.

    Nå skal du kunne styre dette fra din iPod Touch.

    (Ellers vil jeg sterkt anbefale at man bruker H(j)elp oppe i menylinjen. Mange greie forklaringer, og med linker til filmer o.a. om man skulle trenge det.)
     

    Vedlegg

    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    nå har jeg gjort som dere sa. Og jeg har fått Remote i displayet på Touchen. Når jeg trykker på den, får jeg "Legg til bibliotek". trykker jeg på den, får jeg påå en firesifret tallkode. Skal jeg bruke den til noe? Og så får jeg beskjed om å åpne iTunes og velge "Steinars iPod" fra Enheter-listen. Det har gjort. Og hva gjør jeg nå?
    Dette er for å unngå at andre bruker din computer, med sin Touch.

    Når du har valgt rett musikkbibliotek (det på din computer, som styres av iTunes Programmet) - så får du opp tallkoden. Da skal det åpne seg et vindu når du går til iTunes, og du skal skrive tallkoden i dette.

    Hvis du har lukket vinduet uforvarende, så bare velg biblioteket igjen, fra listen som dukker opp i iTouch set-up.

    Dette behøver du bare å gjøre en gang. Om du har forvirret iTunes ved flere setups, så bare gå til iTunes>Preferences>Devices og fjern de du har matchet til iTunes, og begynn på nytt.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Beklager maset, men jeg får det ikke til. Jeg har gått inn på Instillinger i iTunes, klikket på Enheter og Steinars iPod (som var det eneste som lå der). Dette ligger nå under "enheter" på venstre side i iTunes-bildet. Når jeg så klikker der, kommer det opp fire ruter hvor jeg taster inn koden fra iPoden. Noen sekunder står det "verifiserer" osv. i displayet på iTunes før de fire blanke rutene igjen kommer opp med beskjed om å taste inn koden.
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Det virker som om det er korrekt satt opp - frem til iPoden ikke blir verifisert selvfølgelig.

    Har du forsøkt en omstart av både PC og iPod?
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    Beklager maset, men jeg får det ikke til. Jeg har gått inn på Instillinger i iTunes, klikket på Enheter og Steinars iPod (som var det eneste som lå der). Dette ligger nå under "enheter" på venstre side i iTunes-bildet. Når jeg så klikker der, kommer det opp fire ruter hvor jeg taster inn koden fra iPoden. Noen sekunder står det "verifiserer" osv. i displayet på iTunes før de fire blanke rutene igjen kommer opp med beskjed om å taste inn koden.
    OK - det betyr jo at du har kontakt gjennom. Er du sikker på at koden ikke er endret, ved nytt innloggingsforsøk?

    Dette går egentlig veldig enkelt ellers.

    Det virker som om du følger riktig prosess:

    iTunes

    Open iTunes on your Mac or PC.
    Connect iPhone or iPod touch to a Wi-Fi network that is connected to the local network that your Mac or PC is also connected to.
    Open the Remote application on your mobile device.
    Select Add Library in the Remote settings screen.
    Remote will display a 4 digit passcode. In iTunes select the name of your iPhone or iPod touch in the Devices list in the Preferences and enter the passcode.
    Remote will be paired with iTunes and you can begin browsing your library using Remote and select a piece of content to play.

    Jeg har gjort dette med flere computere, og det har gått som smurt.

    Start om igjen computeren. Ta gjerne en restart av iPod Touch også (Hold nede både Home-knappen og knappen på toppen til den slår seg av).

    Begynn så fra toppen av listen.
    For sikkerhets skyld bør du også sjekke at du har seneste versjoner av driver-software for iPod Touch. Krever seneste for å kunne bruke Remote -- kobl den til iTunes og sjekk om du trenger Update.

    http://support.apple.com/kb/HT1947
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Hvis du har flere brannmurer så kan de komme i konflikt med hverandre.... Jeg har på både router og Vista og når jeg slo av den sistnevnte så fikk jeg kontakt
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Stusser på hvorfor det er så vanskelig.
    Har du sjekket linken ovenfor, og sørget for at det er riktig satt opp?

    For moro skyld tok jeg og linket opp en iPod Touch med en computer jeg har stående som jeg ikke har brukt Remote mot ennå -- tok vel fem minutter, så var jeg i gang, inkl oppdatering av iTunes til remote-kompatibel versjon.

    Er du sikker på at din iPod er på riktig nettverk?

    Og er din Airport Express satt opp rett i forhold til ditt airport-kort?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå gikk det! Eeh.. Jeg fikk det til! Uff... Altså: Nå kan jeg styre biblioteket med Touchen. Hvordan jeg klarte det vet jeg ikke. Jeg følte selv at jeg gjorde det samme som jeg har gjort atskillige ganger denne helgen, med gjenoppretting av fabrikkinnstillinger, restarting av pc og Touch etc. Men noe må jeg ha gjort riktig denne gangen. Uansett; nå funker det. Jeg har vært nede i kjellerstua hvor anlegget står, og sjekket at det trådløse er som det skal. Alt virker nå. Alt er Fryd & Gammen, og Lund er en lykkelig mann. Jeg vil benytte anledning til å rette en dyp og ektefølt takk til alle dere som har vært så hjelpsomme og tålmodige, og innstilt på å få meg inn på rett kurs. Skål for alle dere!
    :) ;) :D ;D
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Gratulerer. Noen ganger er det en liten innstilling i forh til brannmur eller musikkoppsett som skal til.

    Etter alle frustrasjonene må det være morsomt å være i gang!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Steinar_Lund skrev:
    Nå gikk det! Eeh.. Jeg fikk det til! Uff... Altså: Nå kan jeg styre biblioteket med Touchen. Hvordan jeg klarte det vet jeg ikke. Jeg følte selv at jeg gjorde det samme som jeg har gjort atskillige ganger denne helgen, med gjenoppretting av fabrikkinnstillinger, restarting av pc og Touch etc. Men noe må jeg ha gjort riktig denne gangen. Uansett; nå funker det. Jeg har vært nede i kjellerstua hvor anlegget står, og sjekket at det trådløse er som det skal. Alt virker nå. Alt er Fryd & Gammen, og Lund er en lykkelig mann. Jeg vil benytte anledning til å rette en dyp og ektefølt takk til alle dere som har vært så hjelpsomme og tålmodige, og innstilt på å få meg inn på rett kurs. Skål for alle dere!
    :) ;) :D ;D
    Dette gledet meg skikkelig Steinar, det gjelder å ikke gi opp..og du har virkelig stått på for å få det til, bra jobbet. 8)

    Hvordan virker løsningen sålangt, ?

    MVH Johnny

    Edit, av til virker det bare uten at vi vet hvorfor..........
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jotakk, det virker bra så langt. Jeg har ikke prøvd det så veldig mye ikveld, bare konstatert at det virker, og så "gone back to to ripping". Men jeg har rukket å legge merke til at lyden i kjellerstua kan falle ut i korte perioder (et par sekunder eller så). Kan det skyldes svak signal styrke? Og hva kan evt. gjøres?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Steinar_Lund skrev:
    Jotakk, det virker bra så langt. Jeg har ikke prøvd det så veldig mye ikveld, bare konstatert at det virker, og så "gone back to to ripping". Men jeg har rukket å legge merke til at lyden i kjellerstua kan falle ut i korte perioder (et par sekunder eller så). Kan det skyldes svak signal styrke? Og hva kan evt. gjøres?
    Litt usikker men kan det være at du driver med mange programmer samtidlig som du streamer(ripping) ? Vet som sagt ikke men det kan jo være verdt å prøve, altså kun I-Tunes oppe uten andre programmer, hvordan er dekningen igjennom Touchen på det trådløse?

    MVH Johnny

    En annen ting kan være å flytte litt på ruter eller antenner hvis du har det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn