Musikk fra PC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • espenleknes

    Medlem
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    23
    Antall liker
    0
    Hei,

    Vil veldig anbefale squeezebox. Funker glimrende, bra lyd, enkel i bruk - kort og godt et bra produkt.

    Finnes mange på forumet som bruker en ekstern dac for å forbedre lydkvaliteten, men dac'en som sitter i SB gjør i mine øyne en bra jobb.

    Hvis du ønsker så kan jeg svare på noen spm om du ringer eller tar kontakt på msn. Send PM om ønskelig.

    Espen
     
    K

    knutinh

    Gjest
    KW skrev:
    Lurer litt på om du har full forståelse for dette med hirez. og trådløst.
    Det er vel som en sier over her, det vil vel pr. i dag kun dreie seg om nedlastede filer fra de som tilbyr slikt.
    Dessuten DVD-audio.

    -k
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Steinar_Lund skrev:
    Er det kun optisk kabel som kan brukes, eller går det også med en vanlig signalkabel?
    Om du tenker på Airport Express så kan du bruke begge deler. Enten en 3,5 mm jack til phono analog kabel eller en optisk som må ha en 3,5 mm jackplugg i den ene enden (begge kablene fåes nesten overalt).

    Selvfølgelig gir en optisk overføring til ekstern DAC det beste resultatet.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    I mitt tilfelle har jeg en Wireworld Gold Eclipse digitalkabel liggende. Vil det være en "overkill" å benytte denne mellom Airport Express og DAC'en, evt. med overgang til jackplugg? Jeg spør fordi du skriver at "selvfølgelig gir en optisk overføring til ekstern DAC det beste resultatet." Er dette en absolutt sannhet i denne sammenheng? For noen år siden ble optisk kabel, spesielt Toslink, betraktet som fy-fy i high-endkretser. Men det kan jo ha forandret seg.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Steinar_Lund skrev:
    I mitt tilfelle har jeg en Wireworld Gold Eclipse digitalkabel liggende. Vil det være en "overkill" å benytte denne mellom Airport Express og DAC'en, evt. med overgang til jackplugg? Jeg spør fordi du skriver at "selvfølgelig gir en optisk overføring til ekstern DAC det beste resultatet." Er dette en absolutt sannhet i denne sammenheng? For noen år siden ble optisk kabel, spesielt Toslink, betraktet som fy-fy i high-endkretser. Men det kan jo ha forandret seg.

    Det som kan være verdt å merke seg med AE er at du bruker samme utgang både når du skal hente signalet ut analogt eller digitalt, AE kan porte signalet slik at den veksler mellom analog ut eller digitalt ut etter som hvilken kabel som brukes.
    I mitt oppsett brukes optisk toslink kabel til 300 kr og det spiller musikk som bare det, herlig. 8)

    MVH Johnny
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Steinar_Lund skrev:
    I mitt tilfelle har jeg en Wireworld Gold Eclipse digitalkabel liggende. Vil det være en "overkill" å benytte denne mellom Airport Express og DAC'en, evt. med overgang til jackplugg?
    Jeg har ikke hørt forskjell på lydkvaliteten ved forskjellige kabler på Airport Express. Nevnte kabel fungerer sikkert fint, forutsatt at den har 3,5 mm jack-plugg i den ene enden. Beklager dårlig kvalitet på denne linken, men fant ikke noe annet i farten.

    Wireworld er vel en vanlig toslink optisk kabel (er såvidt jeg forstår kun pluggen som er forskjellig og overganger finnes ikke), så den får du desverre ikke brukt. Du får den kabelen du trenger for 2-300 kr så det er jo uansett overkommelig.. ;)
    Jeg spør fordi du skriver at "selvfølgelig gir en optisk overføring til ekstern DAC det beste resultatet." Er dette en absolutt sannhet i denne sammenheng? For noen år siden ble optisk kabel, spesielt Toslink, betraktet som fy-fy i high-endkretser. Men det kan jo ha forandret seg.
    Til mer jeg tester selv, til mer skeptisk blir jeg til mytene innen HigEnd kretsene... ;D ;) Jeg lever i den troen at valg av digital overføring tilnærmet betydningsløst ift lydkvaliteten. Uansett - Det jeg mente var at optisk kabel (som er eneste måten å få det digitale signalet ut fra Airport Express) er best fordi det gir mulighet for å benytte en ekstern DAC (den innebygde er ikke så mye å skryte av).

    Edit: Ser at det i følge KoB finnes slike optiske overganger og da kan du jo i så fall bruke den kabelen du har. :)
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    I mitt tilfelle har jeg en Wireworld Gold Eclipse digitalkabel liggende. Vil det være en "overkill" å benytte denne mellom Airport Express og DAC'en, evt. med overgang til jackplugg? Jeg spør fordi du skriver at "selvfølgelig gir en optisk overføring til ekstern DAC det beste resultatet." Er dette en absolutt sannhet i denne sammenheng? For noen år siden ble optisk kabel, spesielt Toslink, betraktet som fy-fy i high-endkretser. Men det kan jo ha forandret seg.
    Skepsis til Toslink optisk stammer fra formatets barndom, da det var begrensninger i båndbredde -- dagens Toslink kan overføre opp til åtte 24bit/192kHz kanaler, hvilket er grunnen til at det foretrekkes innen high-end hjemmekino, for eksempel.

    Med Toslink får du også et galvanisk skille mellom kilde og pre, verdt å tenke på siden du slipper jordsløyfer, o.l.

    Stereophile har anmeldt Airport Express, riktignok i 2005 om jeg husker rett, men selv da var John Atkinson meget fornøyd med resultatet da han streamet til enheten, men han anbefalte sterkt bruk av optisk ut. Den innebygde DACen holder ikke mål i følge ham, og lydkvaliteten steg til "reference" ved bruk av digital ut. (Han fant at den er bit-transparent.)

    Kabelen du har kan du fint bruke med en adapter, men i likhet med andre ovenfor i tråden tror jeg også du trygt kan bruke en billigere toslink kabel.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Takk til begge for svar. Den WW-kabelen jeg hadde i tankene er ikke optisk kabel. Det er en "vanlig" sølvkabel. Men siden optisk kabel er det eneste som lar seg bruke er jo saken grie.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    KindOfBlue skrev:
    Veggen skrev:
    knutinh skrev:
    I den grad CD-samlingen er i en slik stand at det er problematisk å lese innholdet, så har jeg ikke noe problem med å åpne for forskjell mellom forskjellige metoder/utstyr.
    Cd samlingen min er i meget god stand, pent behandlet og uten riper eller fingeravtrykk.

    Dette er altså CD'er som er av tvilsom kvalitet fra fabrikken, selv om de visuelt ser helt strøkne ut. Er nok mer vanlig enn vi liker å tro.
    Dette er interessant, Veggen. Har ikke opplevd noe tilsvarende selv. Er det mulig at det er noe galt med enheten du bruker til avlesing? Har du prøvd andre?
    Bruker 3 forskjellige drev til ripping. En LG, en NEC og en eller annen OEM på en Dell laptop. Har opplevd store forskjeller i rippehastighet pga. feilkorreksjon på alle 3, så det tyder vel på at det er varierende kvalitet på CD pressingene.

    Hvor vanlig slike feil er hadde vært interessant å vite.
    Accuraterip databasen inneholder nå totalt ca 30 millioner ripper, fordelt på 3 millioner forskjellige CD'er. Det burde være mulig å lage noe god statistikk ut ifra dette, men jeg har ikke funnet noe slikt publisert desverre.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Da går det antagelig i retning av Airport Express for meg.
    Er det da noe som hindrer meg i å bruke FLAC? Og betyr FLAC at lyden blir like god som ukomprimert?
     
    B

    BjornE

    Gjest
    Jeg kjører blant annet iTunes med både AE og Apple TV som mulige kilder for videre musikk. Fjernkontroll med iPhone. Fungerer topp med mine 90.000 melodier.

    Merk at Sonos har en begrensning på ca. 50.000 melodier.

    50.000 kan høres ut som et stort tall, men........... Allerede ved 25.000 melodier er man oppe i halvparten av kapasiteten, mens iTunes ikke har en slik begrensning.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Steinar_Lund skrev:
    Da går det antagelig i retning av Airport Express for meg.
    Er det da noe som hindrer meg i å bruke FLAC? Og betyr FLAC at lyden blir like god som ukomprimert?
    I-Tunes støtter ikke Flac, skal du bruke Airport express for å streame musikk er I-Tunes den naturlige samarbeidspartner.
    Jeg ripper cd`ene inn i I-Tunes med Apple loosless koding, Noe lignende som Flac filer bare i en annen koding.Blir likebra lyd som vanlig cd avspilling (bit perfect :))
    innstillinger for å rippe inn i Apple loosless gjøre i I-Tunes.

    Som du ser komprimerer Apple Loosless ca 39%.



    Les.-Audio quality-perfect ;D


    MVH Johnny
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    BjornE skrev:
    Jeg kjører blant annet iTunes med både AE og Apple TV som mulige kilder for videre musikk. Fjernkontroll med iPhone. Fungerer topp med mine 90.000 melodier.

    Merk at Sonos har en begrensning på ca. 50.000 melodier.

    50.000 kan høres ut som et stort tall, men........... Allerede ved 25.000 melodier er man oppe i halvparten av kapasiteten, mens iTunes ikke har en slik begrensning.
    Har du amerikansk I-Tunes konto ? Vurderer selv en slik Apple tv For å leie HD filmer igjennom I-Tunes...Beklager OT. :)

    MVH Johnny
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jaha, nå har jeg kommet hjem fra en liten ferie og skal begynne å rippe litt, ved hjelp av dBpoweramp. Og skal gå for Airport Express. Hvordan skal jeg dirigere musikken, dvs. hvor i Itunes skal jeg lagre den? Bruker ekstern harddisk som i dette tilfelle heter G. Da jeg installerte Itunes for lenge siden, ble det automatisk opprettet en subfolder som heter Itunes og la seg i "My Music". Skal jeg flytte den til G-disken? Og vil den rippede musikken da automatisk bli lagret i et bibliotek i Itunes?
    Sikkert dumme spørsmål, men dere har vært så snille å forklare meg mye om disse tingene på en måte som jeg kan forstå, og jeg tenkte kanskje noen kunne hjelpe meg med dette også.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    Jaha, nå har jeg kommet hjem fra en liten ferie og skal begynne å rippe litt, ved hjelp av dBpoweramp. Og skal gå for Airport Express. Hvordan skal jeg dirigere musikken, dvs. hvor i Itunes skal jeg lagre den? Bruker ekstern harddisk som i dette tilfelle heter G. Da jeg installerte Itunes for lenge siden, ble det automatisk opprettet en subfolder som heter Itunes og la seg i "My Music". Skal jeg flytte den til G-disken? Og vil den rippede musikken da automatisk bli lagret i et bibliotek i Itunes?
    Sikkert dumme spørsmål, men dere har vært så snille å forklare meg mye om disse tingene på en måte som jeg kan forstå, og jeg tenkte kanskje noen kunne hjelpe meg med dette også.
    Hei Steinar,

    Jeg vil sterkt anbefale at du leser Help-anvisningene for iTunes. Du kan spare deg en del opprydding og problemer etterpå, om du setter deg inn i best mulig måte å konfigurere for ripping og playback.

    I Valg>Avansert finner du en mulighet for å henvise programmet til hvor du vil det skal legge rippet musikk og avspille fra.
    Når du har satt denne vil du som regel ikke behøve å tenke på det i ettertid. Om du ev. kobler fra forbindelsen mellom datamaskin (f.eks. laptop) og server så vil datamaskinen velge iTunes folder på datamaskinen. Da må du velge folder på server igjen, for å gjenopprette forbindelsen.
    Om du så har rippet musikk til datamaskinen kan du enkelt flytte denne til folder på server ved å svare JA når datamaskinen spør om du ønsker å gjøre dét.
    Under avansert i menylinjen finner du også noen valgmuligheten, bl.a. det å skulle konsolidere filer og metadata, osv.

    MEN - les brukerguide for iTunes. Programmet har utrolig mange muligheter, og kan virkelig levere for deg om du bruker det rett.

    Her har du en fantastisk ressursside for å utvide mulighetene med iTunes, samt for å kunne sette deg inn i hva du kan gjøre med programmet:

    http://dougscripts.com/itunes/
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Hvorfor skal du bruke DB poweramp å rippe med?

    Bruk I-Tunes så forenkler du det hele.

    Gå inn i I-Tunes Trykk >rediger>innstillinger>avansert>import, forandre innstillinger her for å importere i Apple Loosless, hak også av for bruk feilkorrigering.
    Viktig, husk å trykk ok nederst til høyre i vinduet for å godkjenne.

    Opprett en mappe på ekstern disk kall den f.eks Apple Loosless Gå inn i I-Tunes
    Gå inn under>rediger>innstillinger>avansert>generelt endre her plassering for I-Tunes mappen, dvs trykk "endre" let opp mappen som du har opprettet på ekstern disk(apple loosless) merk den.
    Kryss også av for "organiser i i-tunes mappen" og "kopier filer til i-tunes mappen........." under samme vindu.Husk å trykk ok nederst til høyre for å godkjenne.

    Neste, stå i Tunes gå inn igjen>rediger>innstillinger kryss av for "last ned manglende albumbilder automatisk" Trykk ok for å godkjenne.(her må du opprette en i-tunes konto for å få laste ned albumbilder automatisk)

    Prøv å rippe en cd nå med Tunes, Nå skal cd filene legge seg på den eksterne disken/mappen du har pekt på, prøv med en cd først sjekk at filene legger seg der du forventer, sjekk også at filene er Apple loosless,(mrk fila høyreklikk>egenskaper).
    Hvis alt stemmer er det bare å fortsette jobben.

    MVH Johnny
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Noe slikt skal det de ut....

    MVH Johnny
     

    Vedlegg

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jamen dette er jo bære lækkert! Tusen takk til deg. Ser ut til å funke veldig bra. Eneste spørsmålet jeg har nå for øyeblikket er hva jeg gjør når coveret ikke kan hentes ned fra nettet. Da må jeg skanne, ikke sant? Legger jeg da det skannede coveret i samme mappe som musikken? Mao "G:\Apple Lossless\osv." i mitt tilfelle?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Stå i musikk bibloteket ditt i Tunes, merk ene sangen fra det albumet du ønsker å legge coveret til
    >høyreklikk>vis info>velg bilde, da kan du legge til bildet du ønsker fra harddisken din.
    Last ned albumbildet til harddisken din først fra Amazon eller andre plasser.



    MVH Johnny
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Bare hyggelig.

    Gled deg til du for alt opp går, det er en fantastisk følelse å sitte med hele cd samlingen ett tastetrykk unna.

    Hvordan skal du styre Tunes, skal du bruke noen form for remote.....?

    MVH Johnny
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Dethadde jeg tenkt. I første omgang skal jeg rippe, noe som tar sin tid, og så blir det Airport Express og
    I-Pod Touch etterhvert. PC'en står oppe i første etasje, mens anlegget står i kjellerstua uten fri sikt, så jeg håper det ikke skaper problemer. Videre skal jeg ha en Toslink-kabel fra AE til DAC'en i min Audio Aero Capitole cd-spiller, og så blir det bare å gni seg i hendene og lytte med Fryd & Gammen i hjertet!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Høres ut som en god løsning, Hvis du har en laptopp i huset kan du jo prøve å dra den ned i kjellern der du skal ha AE`en, har du signal med laptoppen bør det ikke være noen problem med AE`en.

    MVH Johnny
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Laptop har jeg ikke, og jeg tror jeg foretrekker en liten remote. Iallfall vil jeg prøve en slik en først, og går ikke det får jeg finne en annen løsning.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Steinar_Lund skrev:
    Laptop har jeg ikke, og jeg tror jeg foretrekker en liten remote. Iallfall vil jeg prøve en slik en først, og går ikke det får jeg finne en annen løsning.
    Det jeg mente var at har du signal nede i kjellern med en bærbar maskin, bør det ikke være problem å få Airporten og I-Pod Touchen inn her også, den bærbare var bare ment som en test for å se hvordan dekninga på det trådløse nettet var i kjellern... :)

    MVH Johnny
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har erfart at selv om PCen kan ha tilfredsstillende kontakt med routeren i en slik kjellerstue, betyr ikke det at signalkvaliteten nødvendigvis er god nok til problemfri musikkavspilling. Jfr. en tråd jeg hadde om dette her på Datahjørnet for et par uker siden da Squeezeboxen i TVstuen min fikk hikke - hele tiden mens min bærbare PC fungerte helt normalt i det samme rommet.

    Heldigvis løste problemet mitt seg ved at jeg endret litt på routerens antennevinkel og flyttet routeren 5-10 cm fra der den sto - og dermed spratt signalstyrken på Squeezeboxen opp fra ca. 35 til ca. 55 - mer enn nok til helt problemfri musikkavspilling.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Kabelen du etterhvert vil trenge er en optisk/toslink kabel.Du trenger en optisk toslink kabel med minijack-connector i ene enden, og vanlig connector i den andre, som du setter i anlegget.Denne kabelen er noe spesiell og er ikke å få kjøpt i alle forretninger-(Elkjøp hadde den ikke) Jeg klarte etterhvert å skaffe den hos Hi-Fi klubben i Marcus Tranesgate i Oslo.
    De har den også hos Apple.no har jeg sett.
    I tillegg vil jeg anbefale deg en backup på dine ripper, har selv aldri opplevd noen problemer men rippejobben er nødig noe en har lyst å gjøre flere ganger, nå er jo Gigabyten blitt nokså billig også da.

    Bare noen tips på veien....



    MVH Johnny
     

    Vedlegg

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå er jeg godt i gang med rippingen. Jeg ser at musikken automatisk klassifiseres som pop, rock, klassisk etc., og lurer på om det er mulig å stille inn slik at klassisk automatisk sorteres alfabetisk etter komponist, rock/pop etc etter utøver, og samleplater etter et-eller-annet som man bestemmer fra gang til gang. Og hva gjør jeg med ripping av f.eks. dobbeltalbum? Det som skjer nå er at hver enkelt cd blir lagt for seg hvert sitt identiske cover. Er det noen mulighet for å få slått disse sammen? (Jeg tenker med gru på når jeg skal rippe Wagners Nibelungen-ring som består av 14 cd'er...)
    Jeg har kikket på Help i iTunes men fant ingen ting som hjalp meg.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Steinar_Lund skrev:
    Og hva gjør jeg med ripping av f.eks. dobbeltalbum? Det som skjer nå er at hver enkelt cd blir lagt for seg hvert sitt identiske cover. Er det noen mulighet for å få slått disse sammen? (Jeg tenker med gru på når jeg skal rippe Wagners Nibelungen-ring som består av 14 cd'er...)
    Jeg har kikket på Help i iTunes men fant ingen ting som hjalp meg.


    Stå i Tunes, merk sangen>høyreklikk>vis info>info,
    skal du få I-Tunes til å skjønne at disse, f.eks cd 1 med 10 sanger skal ligge ilag med cd 2 med 11 sanger må du redigere her slik at artist, sjanger og album har nøyaktig samme navn for alle låtene som skal ligge ilag, selvfølgelig kan navnet på sangenene være forskjellig.
    Tror også du må hake av for "del av ett samlealbum" litt usikker på dette, prøv deg frem.

    Mvh Johnny
     

    Vedlegg

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ripper som besatt, og ser at det er utrolig hva jeg har skaffet meg av rar musikk opp gjennom årene. Og ennå har jeg ikke kommet lenger enn til "B" i samlingen min. Hehe.
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Tipper du vil bli meget fornøyd med digitaliseringen av samlingen! :) Etter at jeg gikk over til Mac/iTunes som avspiller, merker jeg at mine musikkvaner har endret seg til det bedre. Jeg spiller mye mer variert musikk og det er lettere å navigere i den stadig voksende samlingen.Selv har jeg organisert biblioteket alfabetisk etter artist, deretter ligger albumene i kronologisk rekkefølge etter utgivelsesår. Fungerer bra synes jeg.

    Det er vel verdt å sette seg inn i mulighetene som ligger i iTunes. Husk å rippe i et lossless format og sett på feilkorreksjon. Da er min erfaring at feilripping er nær null. Husk for all del å ta backup!!

    Lykke til! :)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det. Ja en slik gjennomgang kan være nyttig for å gjenoppfriske hva man egentlig har. Og så blir det etterpå lettere å finne det. Henimot pensjonsalderen er nok rippingen ferdig, og da skal madammen og jeg kooose vårs! ;)
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Hei

    Jeg bruker iPhone som fjernkontroll. Hadde problemer med at den ikke klarte å finne musikk biblioteket mitt når jeg brukte andre programmer, samt at musikken kunne hakke. Den eneste måten da for å få til to-veis kommunikasjon igjen var å restarte iTunes. Løsningen ble å bytte til ny router, og det har fungert som en drøm hittils. Bruker AE koblet med kabel til router. Trådløst fra router til bærbar pc. Sitter 4 meter uten noen hindring fra router.

    Nå har problemet oppstått igjen, uten hakkinga. Remote funksjonen virker, dvs at jeg kan styre fram og tilbake. Men jeg får ikke opp cover og hvis jeg går ut av Remote så klarer det ikke å finne biblioteket.

    Noe frustrerende dette, da det fungerer som en drøm ellers. Noen som har opplevd tilsvarende?

    EDIT* Nå fungere det, oppgraderte til åttern.... nå kom Remote opp på lista og
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå har jeg bælrippet i flere timer hver eneste dag siden 3. september, og er kommet til Brahms. Går det ekstra langsomt med iTunes, eller er alle løsninger like trege?
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Er cd'n ripete, tar det lengre tid (du har vel feilkorreksjon slått på?) Det kommer ikke til å gå raskere med et annet program.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Våger du å antyde at cd'ene mine er ripete!? Hehe. Neida, CD'ene er fine de, og ja, feilkorreksjonen er slått på. Men takk for svar; greit å vite at det er like tregt med et annet program. Hadde bare en følelse av at det gikk fortere å rippe med dbpoweramp. Men det var i en annen sammenheng, og har ikke noe med denne rippingen her å gjøre.
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Steinar_Lund skrev:
    Nå har jeg bælrippet i flere timer hver eneste dag siden 3. september, og er kommet til Brahms. Går det ekstra langsomt med iTunes, eller er alle løsninger like trege?
    En ting jeg legger merke til når jeg ripper med min iMac er at om jeg starter rippingen mens drevet har "full fres" (som det har de ca 20 første sekundene etter at jeg putter i en CD), går rippingen betydelig raskere. Kan da ha rippehastighet rundt 20x i forhold til om jeg starter rippingen etter at drevet har roet seg ca 4x. Aner ikke hva dette skyldes.

    Uansett relativt uinteressant for meg som bare ripper ca 10 CD/uke, men forstår at dette kan være frustrerende når man er i gang med denne fullrippingen av biblioteket.

    Har du foresten testet løsningen eller er du fortsatt på rippestadiet?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn