Musikk, eller teknikk ? ? ?

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Lyngen skrev:
En god pekepinn på det svaret er å se hvor ofte de snakker/skriver om musikk i forhold til teknikk. Går det kun i HiFi/teknikk så er det det som er drivkraften, ikke musikk. Er man mye på musikksidene så ser man fort hvem som bryr seg mest om musikk. En annen ting som avslører dette er hvor ofte de lytter til gode tekniske innspillinger.

Tankegangen er ikke ny,i fjor var det en som ble forsøkt diskvalifiset i en debatt om lydutstyr fordi han" ikke skrev på musikk-sidene". Det var så åpenbart absurd at jeg ikke gadd kommentere det den gangen. Men det fikk meg til å tenke på stalinisme og mistenkeliggjøring: Har du det rette sinnelag eller ikke?
Uansett: Om en eller annen har utviklet en entusiasme for god lydgjengivelse burde vedkommende være høyst velkommen med synspunkter, uansett hva han hører på. For min del må han gjerne lytte til testplater eller for den saks skyld natur-lyder eller damplokomotiver. No

P.S.
Når skal denne moten med å sette musikk opp mot lyd-interesse endelig ta slutt?
Om moraliserende hobbyfilosofer kunne tenke seg å ta en pause og stikke fingeren i jorden, så ville de kanskje finne ut at dette regulerer seg selv, det er ikke noe de kan påvirke.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg bruker sjelden musikk hjørnet her. Rett og slett fordi jeg ikke har behov for det. Klarer å skaffe meg ny musikk kontinuerlig uten. Noen ganger har jeg brukt musikk hjørnet for å få nye tips, men det er langt ifra alltid jeg syntes tipsene treffer mine preferanser. Jeg bruker mye aviser, radio, venner og deretter Spotify for å sjekke ut ny musikk. Skaffer meg i alt i fra 1-4 nye CDer hver måned. Å diskutere artister, band, producere, utgivelser, osv. har aldri interessert meg. Det som er viktig er om musikken faller i smak og om den beveger meg. Kall meg gjerne et overflatisk følelsesmennesket på det området. ;) Teknikk er først og fremst interessant fordi det fører til bedre lyd. Og er man ikke fornøyd med lyden, blir det gjerne det mer fokus på teknikk i en periode for å komme videre.
Tankegangen din Lyngen er rimelig fordomsfull og har et svart/hvitt preg.
 
U

utgatt60135

Gjest
nb skrev:
vredensgnag skrev:
Er du for eller imot strøm?
De som er lite å se på kabelhjørnet er nok mest imot, for å bruke Lyngen-logikk.
Jeg har ingen slik logikk, nb.

Lille_Adam skrev:
For meg virker det veldig som om det du lurer mest på Lyngen, er hvorfor alle ikke er akkurat som deg. Og svaret på undringen din er vel i grunnen ganske enkelt at det er de ikke.

Jeg elsker musikk, men har altså tilnærmet null peiling. Likevel er jeg altså veldig glad i musikk, men jeg er absolutt ikke kvalifisert til å skrive om den og dermed gjør jeg heller ikke det. Verre enn det er det ikke.
Man trenger ikke å være kvalifisert for å skrive om en stor interesse, akkurat som man ikke trenger å være kvalifisert for å skrive om HiFi. Jeg synes bare det er naturlig å dele interessen man har. Det fleste gjør det. Verre er det ikke.

orso skrev:
Tankegangen din Lyngen er rimelig fordomsfull og har et svart/hvitt preg.
Tankegangen er rimelig enkel, Orso. Hvis noen hadde forsket på emnet så tror jeg de hadde kommet frem at det er en viss sammenheng mellom hva de ofte snakker om og hvilken hobby som er størst. Jeg er helt sikker på at det er mange som tenker som meg her, men ikke så mange som våger å si det. Alså at det ikke er noen selvfølge med stor musikkinteresse samtidig med stor interesse for HiFi. For meg er det dessverre :-[.

Men nå mener Bambado at vi skal knytte temaet opp mot;

Hører du faktisk forskjell eller lurer du deg selv? Her diskuteres hva slags lyd som er å foretrekke, placebo-effekt, blindtesting, psykologiske påvirkninger, reelle forskjeller, er det verdt prisen m.m.

Det kan bli vanskelig.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg registrer også at det er mange som ikke er aktive på Off Topic hjørnet også. Av det kan jeg bare slutte at veldig mange her ikke har et liv utenom hifien. Så trist og tomt det må være. Det eneste lyspunktet i tilværelsen er når postmannen kommer med det nye Stereophile.

 

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nå må du bruke hode lite granne Lyngen. Du hevder at dersom man ikke bruker musikk hjørnet mye på sentralen, så er man ikke spesielt musikk interessert. Snakk om forenklet tankegang. Ser du ikke at det går ann å bruke andre medier til å få tips om ny musikk? Og holder det ikke å lytte til musikk for å være musikk interessert? Må man i tillegg diskutere masse om artisters liv, utgivelses år, utskiftninger i band osv. for og regnes som "interessert"? Hvis sistnevnte er viktig for din definisjon, så kan du stryke meg ja. Har aldri hatt spesielt interesse av det. Det er selve lyttingen til musikk som gjelder her. Og det er noe jeg elsker.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.585
Antall liker
27.743
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg synes at selve utgangspunktet for denne tråden er tøvete.
Som det sto i et annet innlegg her, er det lite fruktbart å konstruere opp en motsetning mellom musikk og teknikk. En slik motsetning finnes ikke, IMO.

mvh Ole Brum
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
orso skrev:
Nå må du bruke hode lite granne Lyngen. Du hevder at dersom man ikke bruker musikk hjørnet mye på sentralen, så er man ikke spesielt musikk interessert. Snakk om forenklet tankegang. Ser du ikke at det går ann å bruke andre medier til å få tips om ny musikk? Og holder det ikke å lytte til musikk for å være musikk interessert? Må man i tillegg diskutere masse om artisters liv, utgivelses år, utskiftninger i band osv. for og regnes som "interessert"? Hvis sistnevnte er viktig for din definisjon, så kan du stryke meg ja. Har aldri hatt spesielt interesse av det. Det er selve lyttingen til musikk som gjelder her. Og det er noe jeg elsker.
Du har tydeligvis ikke vært mye innom musikksidene orso. de du trekker frem av eksempler blir i meget liten grad diskutert. Klassisk sidene er det noe av det. Ellers er teknikk minst like inntresant å lese og diskutere. det er tross alt et HIFI forum. Synd at de fleste kun er opptatt av å ri sine egne kjepphester når det kommer til teknikk.
 
U

utgatt60135

Gjest
orso skrev:
Nå må du bruke hode lite granne Lyngen. Du hevder at dersom man ikke bruker musikk hjørnet mye på sentralen, så er man ikke spesielt musikk interessert. Snakk om forenklet tankegang. Ser du ikke at det går ann å bruke andre medier til å få tips om ny musikk? Og holder det ikke å lytte til musikk for å være musikk interessert? Må man i tillegg diskutere masse om artisters liv, utgivelses år, utskiftninger i band osv. for og regnes som "interessert"? Hvis sistnevnte er viktig for din definisjon, så kan du stryke meg ja. Har aldri hatt spesielt interesse av det. Det er selve lyttingen til musikk som gjelder her. Og det er noe jeg elsker.
Jeg etterlyser bare å dele musikkinteressen akkurat som vi deler HiFi interessen her. Det er det som jeg liker ved HFS - å dele interesser og jeg forunder meg hele tiden over at det er så få som er aktive på musikkfronten og hvorfor så få HiFi folk har lyst til å dele den interessen hvis den er like stor. Jeg har som sagt også liten overssikt over bandmedlemmer og slikt, derfor er jeg aldri med på quis`er. Jeg ville ikke klart stort. Det samme med film også. Jeg har liten peil på skuespillere og slikt, men jeg snakker om film uansett.,
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.585
Antall liker
27.743
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Jeg registrer også at det er mange som ikke er aktive på Off Topic hjørnet også. Av det kan jeg bare slutte at veldig mange her ikke har et liv utenom hifien. Så trist og tomt det må være. Det eneste lyspunktet i tilværelsen er når postmannen kommer med det nye Stereophile.

 
M

musicus

Gjest
Ja takk, begge deler!8), med utgangspunkt i at " discovering new music is the purest form of hifi fulfilment" ....som en kompis sier det så treffende, imo...

mvh
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Dette er HIFI-sentralen, ikke musikk-sentralen. For innsikt i musikk, nye og gamle artister har jeg andre steder jeg oppsøker...

Og din sort/hvite tankegang er på trynet Lyngen... 8)

God søndag
 
M

musicus

Gjest
HCS skrev:
Dette er HIFI-sentralen, ikke musikk-sentralen.

God søndag
Nå står det jo også at det (Hifisentralen) er samlepunkt for lyd og musikk ;) ...

mvh
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
musicus skrev:
HCS skrev:
Dette er HIFI-sentralen, ikke musikk-sentralen.

God søndag
Nå står det jo også at det (Hifisentralen) er samlepunkt for lyd og musikk ;) ...

mvh
Ja, helt rett det... Ser ingen motsetning i det... :)..Bare påpeker at det å fradømme en person hifi-kredibilitet fordi vedkommende ikke har "bekjennt" sin musikksmak eller poster masse under musikkhjørnet er en tanke søkt... :)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Nei jeg tror nok ikke virkeligheten er så svart hvit når det gjelder musikk kontra teknikk. Langt de fleste har vel kommet til teknikken via musikken. Det pleier nok og starte der. Og bra lyd på det man skal høre på kan jeg ikke se er feil.

Kan også forstå at ikke alle er aktive på musikksidene. Det er pokker ikke lett og skrive om musikk. Hvertfall ikke så det blir noe fornuftig ut av det. Nå mener jeg ut fra mine egne ringe kvalifikasjoner som musikkomtaler. Noen kan det dog.

Mangfold er bra det, noen kan teknikk og noen kan musikk. Men når man treffer folk rundtomkring så blir det snakket mer musikk enn teknikk er mitt inntrykk. Viktig det der med sosial omgang med folk utenom sentralens sirkler.

Så det er vel greit som det er da. Syns jeg.
 
M

musicus

Gjest
HCS skrev:
musicus skrev:
HCS skrev:
Dette er HIFI-sentralen, ikke musikk-sentralen.

God søndag
Nå står det jo også at det (Hifisentralen) er samlepunkt for lyd og musikk ;) ...

mvh
Ja, helt rett det... Ser ingen motsetning i det... :)..Bare påpeker at det å fradømme en person hifi-kredibilitet fordi vedkommende ikke har "bekjennt" sin musikksmak eller poster masse under musikkhjørnet er en tanke søkt... :)
Der er vi prinsippiellt enige :)...

mvh
 
N

nb

Gjest
Lyngen skrev:
Jeg etterlyser bare å dele musikkinteressen akkurat som vi deler HiFi interessen her. Det er det som jeg liker ved HFS - å dele interesser og jeg forunder meg hele tiden over at det er så få som er aktive på musikkfronten og hvorfor så få HiFi folk har lyst til å dele den interessen hvis den er like stor. Jeg har som sagt også liten overssikt over bandmedlemmer og slikt, derfor er jeg aldri med på quis`er. Jeg ville ikke klart stort. Det samme med film også. Jeg har liten peil på skuespillere og slikt, men jeg snakker om film uansett.,
Konsert-avdelingen under musikk er nesten helt død. Eldste tråd på førstesiden var sist aktiv for fire måneder siden. Skal man derav slutte at HFSere ikke går på konserter, og selv de som poster i musikktrådene ikke interesserer seg for live-musikk?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Som sagt Lyngen så henter jeg inspirasjon til musikk andre steder. Har bl.a. noen venner hvor vi kommer sammen fra tid til annen og presenterer ny musikk for hverandre. Det er både sosialt og det ender ofte om med nye plate kjøp. Kan ikke tale for andre, men og diskutere musikk her inne har jeg verken ønske eller behov for. Det kan være mange grunner til at folk ikke deltar noe særlig på musikkhjørnet her. Og trekke en konklusjon at da er man ikke musikkinteressert, vel, det står for sin egen urimelighet. Det er en veldig snever og lite gjennomtenkt tankegang som du bør kvitte deg med, for å si det rett ut.

Finnes det folk som er mer interessert i teknikk enn musikken? Garantert og det kan skyldes mange ulike årsaker. Har truffet folk som åpenbart var mer mer interessert i teknikk fordi de både hadde sine tygghet i det og ikke var spesielt sosiale. Og noen har noe som kan ligne på en medfødt en fascinasjon og nysjerrighet av det tekniske og det skal vi taknemmlige for. Dette er nemlige denne type personer som har skapt utviklingen og uten disse hadde vi fortsatt kun hatt levende musikk. Og så finnes sikkert de som har dyrt anlegg p.g.a. status o.l. Uavhengig av årsak, så ser jeg uansett ikke poenget med å henge ut noen.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
rolfozzy skrev:
Langt de fleste har vel kommet til teknikken via musikken. Det pleier nok og starte der.
Det er jeg faktisk ikke så sikker på at stemmer. Selv fattet jeg interesse for hifi som barn. Gleden over musikk var der først, men jeg føler ikke at den hadde noen viktig funksjon i å lede meg inn i interessen for flotte sorte bokser med gullskrift og blinkende grafer, sølvfargede membraner som vibrerte når man kjente på dem med fingrene, spredelinsene som man kunne ta av og høre at lyden ble annerledes osv. Fascinasjonen føler jeg stod på egne bein og var mer livnæret av gadgetfreaken enn musikkgleden. Derimot er det liten tvil om at de to på et tidspunkt ikke så lenge etter møttes, kanskje først når jeg hadde fått i havn noen selvbygg og begynte å bruke anlegget mer og mer aktivt til å lytte på musikk.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Den siden her http://pitchfork.com/ kombinert med denne http://translate.google.com/# gjør susen.

Dette er en av de mest tøvete diskusjonen på lenge og eneste grunnen til at jeg engasjerer meg er at jeg leser litt på musikksiden og har for lengst lagt merke til pitchfork koblingen.
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Lyngen skrev:
Virker som det er standard svar av de som aldri viser noe musikkinteresse her. 1. Det er privat. 2. Hører på mye forskjellig. Så er det like stille igjen. For meg et det absurd å ikke skrive om musikken som begeistret når jeg først debatterer på et slikt forum. Musikkinterresen er er langt, langt viktige enn teknikken. Det er jo det anlegget er skapt for. Så denne "musikk debaterer jeg blant venner" finner jeg høyst merkelig.

Alle her er jo selvfølgelig interresert i musikk, men jeg mistenker at mange her er bare sånn middels interessert og befinner seg godt under HiFi interessen. Men de færreste tør å inrømme det.
Du er sikkert en musikkens mann,Lyngen.Finner det likevel vanskelig å forstå hvorfor det virker som du prøver å koke ned interessen for teknikk og musikk til to helt adspredte grupper der du nesten tar helt avstand til teknikk selv.Noe som du jo selv har måttet fokusere på for å få satt sammen et anlegg med best mulig gjengivelse for din smak.Denne interessen går ei i svart hvitt og jeg mener disse to må blandes for å få det man ønsker.Det er nok en god porsjon med gråtoner her i allefall når det kommer til interesseforholdet mellom teknikk og musikk blant oss og fint er det.

Er vi ikke alle musikkens menn/kvinner da og er du ikke glad for at anlegget ditt,Lyngen,gjør en såpass god jobb med å gjengi musikken for deg slik du liker det?Har ikke du også lik så mange andre brukt en del tid for å få til så god musikkgjengivelse og lært mye rundt hva som skal til for å få det du ønsker.Det er jo også til en hver tid mennesker her på HFS som er på forskjellige stadier innenfor denne interessen/lidenskapen eller besettelsen om man kan kalle det det.Selv om vi måtte komme i mål på det tekniske så er det stadig nye forum-medlemmer som kommer til og går uvitende samme vei som mange andre har gjort før dem i håp om å finne hva de måtte søke.Kjenner jo ofte igjen litt naive spørsmål som kommer opp i dag som jeg selv stilte da jeg nettopp hadde begynt å interessere meg.De som nå nettopp har startet på sin jakt på god musikkgjengivelse kunne sikkert si det samme om sin interesse,hva forholdet mellom musikk og teknikk angår den dagen de kommer i et slags "mål".Der teknikken er i boks og man bare nyter musikken.Likevel,de fleste har måttet og må gå denne teknikkens vei og lære og for å nå dit tror jeg.Finnes det en vei utenom om man vil ha best mulig resultat?Den personen som har gått den veien ville jeg nok ikke spurt om råd og tips.

Det er jo kanskje også denne miksen av både teknikk- og musikk-interesse hos oss som gir HFS sin eksistens rettferd og bærekraft.Det burde vi jo være takknemlige og glade for i såfall.Her har det vært mye hjelp å få fra likesinnede.Det er i allefall sikkert.

Lyngen skrev:
Går det kun i HiFi/teknikk så er det det som er drivkraften, ikke musikk.
Veldig bastant må jeg si.Hvorfor det?

Er ikke teknikken drivkraften på veien til god musikkgjengivelse da?

Ser mer for meg en spindel av to veier som går infløkt med hverandre i samme retning her,enn en en to som går i rakt forskjellige retninger her.
Er det ikke interessen av å høre på musikk som er ene og alene grunnen til at man begynner interessere seg for teknikken og utstyr da?Hvordan hadde drivkraften vært for teknikk om vi ikke hadde musikken.Og hvordan hadde gjengivelsen av musikk vært uten teknikk igjen?

Musikken og dens tilknytning til Teknikk for meg:
Vokste opp med mye musikk og også sang rundt meg og har alltid vært glad i å nyte musikken som jeg jo føler gir meg mye glede i livet til alle steminger,humør,anledninger og også aldre.Noen ganger er det nensten som terapi,andre ganger nesten narkotisk.I korte trekk er musikken veldig viktig for meg.
Litt uti ungdommen fikk jeg øynene opp for at det faktisk var mulig å få musikken gjengitt mye bedre enn normalt om man la litt ekstra omtanke og litt mer penger bak og i et stereo-oppsett enn bare det å bruke romlete plastikkracks å si seg fornyød med det.Fra da ble teknikken interessant.Noen ville da gått hen å kjøpt seg et anlegg på Hifi-klubben og sagt seg fornøyd der,noe som fungerer suverent,for noen.
For meg har det vært litt annerledes.Det er vel her kanskje flere av de som frekventerer her på HFS og på andre likesinnende forum kommer inn.Der det viste seg kreve at jeg lærte å gjengkjenne,navngi og adressere egenskaper,svakheter,problem og kompromisser jeg måtte inngå før jeg kunne med sikkerhet si hva jeg ønsket,for deretter å gå i den retning av komponenter som var i besittelse av det ønskelige.
Det har i sin omgang krevd lytting til mye forskjellig utstyr for å kunne finne ut hva jeg foretrekker og ikke.Så når jeg etter noen år hadde lært en del(har nok mye mer å lære enda ser det ut til også) rundt dette,for det tar jammen sin tid,kunne jeg mye klarere si hvordan jeg ville ha musikken gjengitt.Laidback eller frempå,lyst,nøytralt eller mørkt,energisk eller silkemykt,prioritering av dybde i lydbilde eller ikke pga høyttalerplasseringskompromisser,ønsket mengde dynamikk og engasjement,godt perspektiv eller roterom,klarhet/åpenhet,troverdighet,akustikk osv. Vekten hos meg ligger veldig på noen få av de ovennevnte egenskapene.Andre kan ha en annen prioritering og smak enn meg,og det er også greit.Ingen er vi helt like og det må en vel akseptere synes jeg uten at man setter noen i bås av den grunn.

Alt dette dreier seg jo hele tiden om musikkgjengivelse,gjør det ikke?Er ikke målet å finne det man ønsker,for så å kanskje legge den mer kritiske på-jakt-lyttingen rundt egenskaper o.l til side og bare nyte musikken?Slik er min tankegang i allefall og slik har min reise vært og er fortsatt det,i jakten på god musikkgjengivelse.Teknikken og musikken går hånd i hånd for meg.
Ønsket er å finne det jeg søker og deretter legge vekk fokuset på teknikken og bare nyte musikken.Inntil videre blir det en miks av begge,men nyte musikken gjør jeg selv om jeg ikke er i mål.

Er jeg svart eller hvit?Kanskje grå,eller kanskje til og med litt grønn?

Jeg vil i allefall ikke si jeg hører hjemme i den ene eller den andre gruppen,men har mer en god fot i begge de nevnte.

Jeg er glad for det.

Leve musikken og dens budbringere! :)
 
U

utgatt60135

Gjest
HCS skrev:
For innsikt i musikk, nye og gamle artister har jeg andre steder jeg oppsøker...
Hvilke steder oppsøker du da om jeg kan spørre?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lyngen skrev:
HCS skrev:
For innsikt i musikk, nye og gamle artister har jeg andre steder jeg oppsøker...
Hvilke steder oppsøker du da om jeg kan spørre?
Har jeg infoplikt om hvilke andre steder jeg oppsøker for å ha en berettigelse her inne på hfs Lyngen ? ;D Til info, uvisst av hvilken grunn, leses bla. Rolling Stone, Uncut,, Wire, Vibe med ujevne mellomrom... ;)

Når dette er sagt har jeg fått mange gode musikk-tips av folk her inne. Og det er berikende. Men dette har vært som oftest under "mitt-anlegg" tråder.. 8)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Forumets største krangletroll dukker gjerne opp i slike tråder, og de er ikke snaue med å underkjenne andre, det er sikkert. Denne tråden er jo et klassisk eksempel. Det skaper dårlig stemning som vanlig. Så jeg blander meg ikke inn i den debatten, likedan som jeg holder god kurs unna debatter hvor disse kranglefantene er involvert generelt.

Men siden det nevnes andre steder for musikk så våger jeg meg med en kommentar, det er en rekke gode musikkfora, som jeg også tildels deltar på. Er ikke godt kjent med pop/rock-fora, det er sikkert mange gode.

Men om det søkes etter klassiske fora så er f.eks http://www.good-music-guide.com/ et svært bra forum. Bare sånn fra sidelinjen, om det skulle være av interesse for noen her.
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
@Lyngen.
Svært som du engasjerer deg i dette.
Men jeg antar at du; syns teknikkdilletantentene har mindre verdifulle interesser enn deg?
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg har sagt hva jeg ville her, og jeg vil ikke kunne skjønne meg på stor HiFi interesse uten stor musikkintresse fremover heller. Sånn er det bare. Litt for sur steming til at jeg fortsetter debatten. Jeg skjønte jo at jeg fikk reaksjoner mot meg, så det går helt fint :).

Punktum!
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Sletta et innlegg grunnet personangrep. Hold dere innenfor regelverket.

Mbare - moderator
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
For n'te gang: kommentarer til modereringen tas ikke i den aktuelle tråden hvor det er blitt moderert. Har slettet et innlegg grunnet det.

Mbare - moderator
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Folk leser vel eller deltar i de trådene de finner interessante. Jeg har stor forståelse for at folk ikke gidder å lese musikktråder, for mange liker jo å oppdage musikk ved å høre den og ikke bare lese om den.

Selv finner jeg f.eks. musikkanmeldelser i blader som Fidelity helt meningsløse. Denne fyllmassen blas fort gjennom, for dette er stort sett i mine ører oftest dørgende kjedelig musikk .. selv om de låter aldri så snilt og passer som hånd i hanske til de flotte anleggene som testes.

Jeg liker også godt å se på filmer, men jeg leser aldri filmanmeldelser. For meg er det å ødeleggende for opplevelsen å lese om en film før jeg ser den. Korte tips om ting som er verdt å få med seg er derimot bra.

Hvis folk har noe de ønsker å si om en plate så vet de hvor de kan poste det. Hvis ikke, så tror jeg neppe slike tråder som dette vil inspirere til deltakelse uansett.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
For meg er teknikk i stor grad kunnskapsrelatert, mens musikk i større grad er følelsesrelatert.
Det er da også grunnen til at den tekniske avdelingen på sentralen normalt gir meg større nytte enn musikkavdelingen.
 
U

utgatt60135

Gjest
Beklager folkens, dette gikk over styr . Det ble en drittråd for å si det slik. Ikke noe hyggelig og jeg må stå for mye av det selv. Men meningene mine er slik uansett, så de kan jeg jeg ikke undskylde. Burde heller ha holdt kjeft, siden det ikke er noe jeg kan endre på uansett. Jeg er ingen kranglefant i det daglige liv utenfor HFS, men jeg er provoserende av og til her. Burde ha vært mer forsiktig.

Innlegget er noe moderert. Mbare - moderator
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Hvis det er av interesse kan jeg gjerne formidle hvorfor jeg skriver lite på musikksidene. :)

Så godt som alle mine nære venner er musikere på et eller annet nivå. Hvis ikke er de iallefall godt over normalt musikkinteresserte. Det diskuteres musikk i tide og utide. Dama mi blir av og til lei av å være sammen med mine venner da samtaleemnet litt for ofte blir musikk.

Få av vennene mine er interessert i hifi. Derfor er HFS en fin arena å diskutere dette. Musikk blir det mer enn nok av på andre arenaer.

Selv om jeg på HFS diskuterer mest hifi og teknikk er jeg nok likevel mer interessert i musikk. :)
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Edit:
Innlegg fjernet da det kunne misoppfattes.


La oss fortsette i god forumånd.


Miks og match fungerer godt her. :)
 
U

utgatt60135

Gjest
Vidar P skrev:
Forumets største krangletroll dukker gjerne opp i slike tråder, og de er ikke snaue med å underkjenne andre, det er sikkert.
Det er komisk at akkurat du kaller meg det, siden du er en av de største selv. Bryter jeg regel nå igjen? Ja, men så lenge Mbare bare sletter meg, men ikke opphavet så lar jeg ikke denne stå i fred. Slik forskjellsbehandling av moderator finner jeg meg ikke i.
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
JENO skrev:
Få av vennene mine er interessert i hifi. Derfor er HFS en fin arena å diskutere dette. Musikk blir det mer enn nok av på andre arenaer.

Selv om jeg på HFS diskuterer mest hifi og teknikk er jeg nok likevel mer interessert i musikk. :)
Det du sier her er jeg veldig enig i,Jeno.Glemte ta dette med i innlegget jeg la inn litt lengre opp.

Er ikke mange av vennene mine heller som er interessert i å prate om om hifi og teknikk eller forstår mye av det selv om de forgjeves prøver når jeg snakker f.eks om hvilken forsterker jeg er ute etter og hvilke egenskaper den bør ha for at det skal bli god match med resten av oppsettet.Jeg får godt utløp for interessen rundt slikt og svar på mye av det jeg lurer på av det,nettopp her på HFS.Det må jo sies og være et gode som jeg synes er kjærkommen.

Hvordan vi prioriterer å frekventere på Hifisentralen trenger jo ikke gi noe valid pekepinn på hvordan vi bedriver eller forholder oss til teknikk og musikk utenfor.

Musikken er vel målet for alle selv om vi ikke forholder oss likt til den hverken på eller utenfor forumet.


Ps!La oss ikke krangle over smånipps som dette.

Vi kan da være venner her inne på forumet selv om vi er uenige eller prioriterer forskjellig,kan vi ikke?

Er det noen som har slått noen,eller noen som har blitt skadet?

Livet er for kort til å kastes bort på slikt.Og kommer man ikke over ens med noen her inne så kan de som føler det slik kanskje prøve å anstrenge seg litt mer på å ikke erge på seg den andre eller la være å gi repsons på den andres innlegg om de møter på hverandre i en tråd.Enklere er det vel ikke.Eller de kan skvære opp å bli venner.Fint det også.

Kunn et velment tips. :)
 
U

utgatt60135

Gjest
orso skrev:
Bare legge det bak deg Lyngen og fortsette med rak rygg. ;)
Takk, det skal jeg gjøre :). Etterpå lurer jeg fælt på hvorfor jeg provoserte fordi jeg ikke kan fordra konflikter. Tro det eller ei men jeg er konfliksky samtidig som jeg ikke klarer å la være noen ganger. Uffa meg ... :-\. Jeg har nok generalisert for mye i denne tråden.

Unntaket er en viss mann som ikke får lov til å stikke meg uten at jeg stikker tilbake. Basta 8).
 
Topp Bunn