Musikk, eller teknikk ? ? ?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg får nesten aldri noe ut av å diskutere eller lese om musikk. De eneste unntakene er enkelte intervjuer med musikere og komponister, (f.eks. hele intervjuet med Pat Metheny i nestsiste JazzInsideNY, kan lastes ned her: http://jazzinsidemagazine.com/publications/guide/march-2010/view, anbefales!), og korte samtaler jeg av og til sniker meg til med musikere i konsertpauser om det de driver med. (Riktignok setter jeg pris på anbefalinger fra noen pålitelige kilder også.)
Lite er mindre interessant enn å lese om en eller annen annen HFSers utlegning om hvordan en eller annen musikers sjel kommer innforjævlig til uttrykk på "krabbeklo". Opplevelsen av musikk er nok for de fleste lite artikkulerbar og derfor like lite meningsfylt å lese om som å skrive om, men man må gjerne tolke min og andres fraværndhet på musikksidene dithen at vi er rendyrkede teknokrater som holder oss med samme enslige testplater som tkr, men f.eks Lyngen får neppe noen større innsikt i hvordan folk virker ved å lese verden på den måten, hvilket hvertfall jeg lever veeldig godt med.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Vidar P skrev:
Forumets største krangletroll dukker gjerne opp i slike tråder, og de er ikke snaue med å underkjenne andre, det er sikkert.
Det er komisk at akkurat du kaller meg det, siden du er en av de største selv. Bryter jeg regel nå igjen? Ja, men så lenge Mbare bare sletter meg, men ikke opphavet så lar jeg ikke denne stå i fred. Slik forskjellsbehandling av moderator finner jeg meg ikke i.
Jeg reagerte også (i første omgang) på det innlegget, men etter litt omattlesing så er jeg slettes ikke sikker på om han sikter til deg, han snakker for det første i flertall og jeg tror han mener det generelt.
Dette svarer/oppklarer han nok på selv.

Til selve trådens tema, så synes vel også jeg at det fort blir galt å trekke paraleller til "egentlig lite interessert i musikk grunnet liten eller ingen deltagelse på musikksidene"

Jeg for min del leser der en del, men skriver ganske sjeldent.

Temaer om spesifikke album/artister synes jeg er interessante, men hva lytter du til nå/sist innkjøpte derimot synes jeg fort blir meget intetsigende (merket det særlig etter egne innlegg noen få ganger) :-\
Dersom det ikke følger med en liten beskrivelse av musikken hva er da vitsen?

Albumstafetten derimot har innhold som gir leseren noe, men da må jo de som skriver ha litt peil.

Dine skriverier om plater og særlig såkalt Indie leser jeg ofte og noen ganger benytter jeg meg av infoen til kjøp og takker for det, mye ny spennende musikk å finne som kanskje ellers hadde gått meg forbi ;)

Det jeg ønsker meg er at de som legger inn innlegg under sist kjøpte/hva lytter jeg til og gjerne også andre steder hadde giddet å legge inn link eller aller helst YouTube klipp fra angjeldende artist/album, slik at det veldig lett kunne foretas en lytt.

Mvh.KW
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Synes musikkforum på et slikt sted som HFS noen ganger blir litt underlagt teknikk........

Man liker musikken på ei skive, men blir fortalt at den er komprimert ihjel og/eller har generelt elendig lyd og at lydteknikerene burde vært skutt. Hvis man liker musikken på skiva, gjør man det uavhengig om den har dårlig lyd eller ikke. Ingen skiver har så dårlig lyd at man ikke får med seg en spesiell intensitet eller nerve på en innspilling.

Jeg forstår heller ikke hvordan det ene (musikk) kan utelukke det andre (teknikk), en musiker som for det meste er opptatt av hva han spiller, vil også være opptatt av hva han spiller på, for å finne det riktige uttrykket han vil ha. Det være seg en kostbar fiolin eller en elektrisk gitar.

En som er opptatt av teknikk, og har samlet det beste hifi-utstyret penger kan kjøpe, må også ha musikk å spille på anlegget, om ikke annet for å høre hvor langt man er kommet mot hifi-nirvana, ellers må det jo være meningsløst.


Så mest musikk for meg, men også teknikk som et naturlig følge.....
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
trex skrev:
Synes musikkforum på et slikt sted som HFS noen ganger blir litt underlagt teknikk........

Man liker musikken på ei skive, men blir fortalt at den er komprimert ihjel og/eller har generelt elendig lyd og at lydteknikerene burde vært skutt. Hvis man liker musikken på skiva, gjør man det uavhengig om den har dårlig lyd eller ikke. Ingen skiver har så dårlig lyd at man ikke får med seg en spesiell intensitet eller nerve på en innspilling.

Jeg forstår heller ikke hvordan det ene (musikk) kan utelukke det andre (teknikk), en musiker som for det meste er opptatt av hva han spiller, vil også være opptatt av hva han spiller på, for å finne det riktige uttrykket han vil ha. Det være seg en kostbar fiolin eller en elektrisk gitar.

En som er opptatt av teknikk, og har samlet det beste hifi-utstyret penger kan kjøpe, må også ha musikk å spille på anlegget, om ikke annet for å høre hvor langt man er kommet mot hifi-nirvana, ellers må det jo være meningsløst.


Så mest musikk for meg, men også teknikk som et naturlig følge.....
Et generelt godt innleg med sunn tankegang som jeg godt kan stille meg bak,Trex.

De som jeg i synes var ille til tider på å negativt kommentere innspillingen på skiver som folk entusiastisk skrev hvor godt de likte har jeg ikke sett her på en stund....hehe...,så musikkavdelingen er et fint sted nå vil jeg si,der musikken er i fokus.Man kan da alltids sno seg rundt dem som ønsker å disekere et hvert opptak skulle jeg tro.
Det er jo musikken på skiva som teller og om det er godt innspilt i tillegg til at musikken er diggbar er det bare en bonus.For det tar i allefall ikke jeg som noen selvfølge når jeg kjøper nye eller gamle plater.

For meg er det også viktig at ikke anlegget er for kritisk og nådeløst til nettopp dårlig innspillinger.Har bred musikksmak og da er det meste av innspillinger av sånn middels kvalitet.I så måte er jo da teknikken et fint verktøy for å få til et anlegg med allround-kvaliteter som gjengir det meste på en måte som tar frem det gode i innspillingene slik at musikken er det man får høre på og tar heller lett på det som ikke er så bra ved dem så man slipper være så pinlig klar over den elendige kvalitieten på visse skiver .Kanskje man kan si at teknikken er en hjelper for oss i musikkens tjeneste,som er med på å gi oss mest mulig glede av det vi så lidenskapelig er opptatt av.



Burde lære meg å korte ned innleggen mine ser det ut til(sikter til tidligere innlegg),så folk ikke sovner før de har lest dem ferdig. ::)
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.387
Antall liker
11.092
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Alle som bruker tid på denne diskusjonen hører for lite på musikk! (jada, jeg regnet med meg også)
 
Topp Bunn