Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    787
    Antall liker
    966
    Snuser litt på en ny preamp og har kikket litt på MI. Uten å helt ha fått med meg hvilken lydkarakter en kan forvente? Hva bør man kjøpe? MI 6, MI11, MI16? Noen forskjeller på disse?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Snuser litt på en ny preamp og har kikket litt på MI. Uten å helt ha fått med meg hvilken lydkarakter en kan forvente? Hva bør man kjøpe? MI 6, MI11, MI16? Noen forskjeller på disse?
    Bra-bedre-best ;)

    Har bare hørt min egen, som er en prototype på MI11, den låter bra! God byggekvalitet! Litt "røraktig" klang om jeg skal nevne noe.. :)
    Malmin lager gode preamper!

    Andre kan sikkert svare mer utfyllende enn meg.

    Har ikke Rognlien en test av MI pre?
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    914
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Snuser litt på en ny preamp og har kikket litt på MI. Uten å helt ha fått med meg hvilken lydkarakter en kan forvente? Hva bør man kjøpe? MI 6, MI11, MI16? Noen forskjeller på disse?
    Hadde eg hatt kr 11000,-, hadde eg kjøpt den annonserte MI 16 på flekken! Har vel eit s/n-forhold på -130 db. MI 11 ligg vel på -110 db!? MI 6 endå litt 'dårligare'. MI 11 er ein meget bra pre! Men det har vore ei formidabel utvikling!!

    Mvh Arild

    Edit: PRESISERING - s/n eg snakker om her er gjeld strømforsyninga i preampen, og ikkje s/n for signalet i preampen.
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.803
    Antall liker
    3.188
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Snuser litt på en ny preamp og har kikket litt på MI. Uten å helt ha fått med meg hvilken lydkarakter en kan forvente? Hva bør man kjøpe? MI 6, MI11, MI16? Noen forskjeller på disse?
    Hadde eg hatt kr 11000,-, hadde eg kjøpt den annonserte MI 16 på flekken! Har vel eit s/n-forhold på -130 db. MI 11 ligg vel på -110 db!? MI 6 endå litt 'dårligare'. MI 11 er ein meget bra pre! Men det har vore ei formidabel utvikling!!

    Mvh Arild
    Hei Arild

    Jeg tror du har tatt i skikkelig nå, Arild.😀
    Tror nok dessverre du må slå litt av for kamerater?👍
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    914
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Snuser litt på en ny preamp og har kikket litt på MI. Uten å helt ha fått med meg hvilken lydkarakter en kan forvente? Hva bør man kjøpe? MI 6, MI11, MI16? Noen forskjeller på disse?
    Hadde eg hatt kr 11000,-, hadde eg kjøpt den annonserte MI 16 på flekken! Har vel eit s/n-forhold på -130 db. MI 11 ligg vel på -110 db!? MI 6 endå litt 'dårligare'. MI 11 er ein meget bra pre! Men det har vore ei formidabel utvikling!!

    Mvh Arild
    Hei Arild

    Jeg tror du har tatt i skikkelig nå, Arild.������
    Tror nok dessverre du må slå litt av for kamerater?������
    Hei hifipuristen!

    Synest du eg tar skikkelig i? :)

    MI 16 fekk eg skriftleg opplyst frå RM i si tid at var ca. -20db "tystare" enn MI 11, pga ny straumforsyningsteknologi. Og eg meiner at MI 11 låg på ca. -110 db.
    MI 13 med same teknologi låg jo på ca. -140 db - over ein oktav lågare. Den hadde du jo eit eksemplar av før du gikk vidare til
    MI 13 puristen spesial med ekstern straumforsyning. Den låg på ca. - 160 db.

    -10 db frå MI 16 til MI 13 høyres kanskje for lite ut? Eg kan sjølvsagt ta feil, og skal editere om eg får litt fakta... :)

    Mvh Arild
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.803
    Antall liker
    3.188
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Snuser litt på en ny preamp og har kikket litt på MI. Uten å helt ha fått med meg hvilken lydkarakter en kan forvente? Hva bør man kjøpe? MI 6, MI11, MI16? Noen forskjeller på disse?
    Hadde eg hatt kr 11000,-, hadde eg kjøpt den annonserte MI 16 på flekken! Har vel eit s/n-forhold på -130 db. MI 11 ligg vel på -110 db!? MI 6 endå litt 'dårligare'. MI 11 er ein meget bra pre! Men det har vore ei formidabel utvikling!!

    Mvh Arild
    Hei Arild

    Jeg tror du har tatt i skikkelig nå, Arild.������
    Tror nok dessverre du må slå litt av for kamerater?������
    Hei hifipuristen!

    Synest du eg tar skikkelig i? :)

    MI 16 fekk eg skriftleg opplyst frå RM i si tid at var ca. -20db "tystare" enn MI 11, pga ny straumforsyningsteknologi. Og eg meiner at MI 11 låg på ca. -110 db.
    MI 13 med same teknologi låg jo på ca. -140 db - over ein oktav lågare. Den hadde du jo eit eksemplar av før du gikk vidare til
    MI 13 puristen spesial med ekstern straumforsyning. Den låg på ca. - 160 db.

    -10 db frå MI 16 til MI 13 høyres kanskje for lite ut? Eg kan sjølvsagt ta feil, og skal editere om eg får litt fakta... :)

    Mvh Arild
    Hei Arild

    Det du referer til er signal støyforhold i strømforsyningen.
    Det du skrev først var signal støyforholdet på preampen.
    (altså ikke strømforsyningen)😀
    Signal/støyforholdet var på minimum -122db på min
    spesialutgave av MI-23X. Stort sett var s/n bedre enn -126db!😀
    Dette på eksemplaret som Armand fintunet på med mer enn 60 timer.😀

    Likevel måler alle de nyere preampene til MI meget, meget bra.🇳🇴

    Med Vennlig Hilsen
    puristen
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    914
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei igjen hifipuristen!

    Ja eg ser at opplysninga om at det var straumforsyninga sin s/n eg "reklamerte" med, var ei vesentlig opplysning som falt ut.
    Det var noko eg meinte å få med, men som falt bort under inntastinga med iPhone...
    Ting blir akkurat nok klumsete med pølsefingre på små tastatur at slike ting forsvinn for ein både under inntastinga og ved gjennomlesinga på 4" skjerm etterpå.

    Har freista å presisere innlegget med ein aldri så liten EDIT! :)

    Mvh Arild
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.803
    Antall liker
    3.188
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen hifipuristen!

    Ja eg ser at opplysninga om at det var straumforsyninga sin s/n eg "reklamerte" med, var ei vesentlig opplysning som falt ut.
    Det var noko eg meinte å få med, men som falt bort under inntastinga med iPhone...
    Ting blir akkurat nok klumsete med pølsefingre på små tastatur at slike ting forsvinn for ein både under inntastinga og ved gjennomlesinga på 4" skjerm etterpå.

    Har freista å presisere innlegget med ein aldri så liten EDIT! :)

    Mvh Arild
    Alt i orden Arild😀
    Jeg har dessverre ofte tatt feil.
    Er vel bare et tidsspørsmål før jeg skriver noe feil igjen.😈
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.200
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Teller litt på knappene om kline til så det svir (for min lommebok) med vinylrigg. Problemet er at jeg ikke er så bevandret i vinyl-snurring, men er veldig bevisst på hva slags lyd/signatur jeg liker.

    Hva tror dere om en PTP Solid 12 med The Wand Master 12 (en forbedret Plus som slippes nå i høst) og den nye Audio Technica AT-ART 1000 pickupen? Ville sannsynligvis ha blitt parret med det nye RIAA trinnet til MI når det blir klart...

    Har en magefølelse at det ville passet meg, men veldig skummelt når ikke det er mulig å få testet det i forkant...
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Det er fredag og tid for helgens musikktips...........

    Si hva dere vil om Opeth før og etter, men dette albumet krever en veldig god lytt over et veldig godt MI-oppsett

    Opeth_Pale_Communion_album_artwork.jpg


    Et vanvittig godt album som beriker musikklivet.

    Riktig god helg, karer :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Begynner nesten å nærme seg 15 år siden jeg spilte endel Opeth. Begynte å miste interessen litt da de dro på seg flanellskjorter, men kanskje jeg skulle gitt denne en sjanse da? :)
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo montesi.

    Vil absolutt anbefale en ny runde - må uten tvil gi det nye albumet "Sorceress" en stor tommelopp! Dog må det nytes med et visst volum.......:)

    Mvh.
     
    Sist redigert:

    Tresor

    Medlem
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    24
    Sted
    Norge
    Sliter med nyinnkjøpt MI 11

    Trenger hjelp, MI 11
    Hei, har en Musical Innovation Mosfet og byttet nylig ut en eldre Audiolab forsterker med en MI 11. Men jeg fatter bare ikke det her med fjernkontroll, printkortet skal være nytt så den må mutes for å kunne brukes. Nå har jeg fått tak i en helt grusom Logitech fjernkontroll (Harmony 555) men her er ikke MI i listen over forsterkerprodusenter. OK, forstår at den går på RC 5 koder men hva betyr dette egentlig. Når ikke R.M. forklarer dette tydelig i mail når jeg spør tør jeg rett og slett ikke mase på han mer..
    Mulig jeg har liten tålmodighet men dette var virkelig ikke det jeg forventet. Jeg forstår bare ikke hvordan denne fjernkontrollen skal programmeres. En nydelig forsterker med en helt for jævlig stygg fjernkontroll. Som jeg ikke får brukt..
     

    kanaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.760
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Trenger hjelp, MI 11
    Hei, har en Musical Innovation Mosfet og byttet nylig ut en eldre Audiolab forsterker med en MI 11. Men jeg fatter bare ikke det her med fjernkontroll, printkortet skal være nytt så den må mutes for å kunne brukes. Nå har jeg fått tak i en helt grusom Logitech fjernkontroll (Harmony 555) men her er ikke MI i listen over forsterkerprodusenter. OK, forstår at den går på RC 5 koder men hva betyr dette egentlig. Når ikke R.M. forklarer dette tydelig i mail når jeg spør tør jeg rett og slett ikke mase på han mer..
    Mulig jeg har liten tålmodighet men dette var virkelig ikke det jeg forventet. Jeg forstår bare ikke hvordan denne fjernkontrollen skal programmeres. En nydelig forsterker med en helt for jævlig stygg fjernkontroll. Som jeg ikke får brukt..
    Mener jeg har fått det til med en Marantzkode. Er vel bare av/på, og volum som trenger å funke ?
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Marantz eller Arcam, fulgte med en Arcam til min MI11, kjøpt brukt da.
    Ellers vet jeg at fjernkontrollen til min Heed dac også fungerer, men virker litt svakt.
     

    Tresor

    Medlem
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    24
    Sted
    Norge
    Tror den logitech fjernkontrollen går rett i søpla.. Joda, prøvde med EC 4.7 fjernkontrollen og det gjorde susen. Jeg unmutet så jeg nå fikk grønt lys og spiller Så da bruker jeg bare samme fjernkontrollen til begge forsterkerne.. Genialt, så slapp jeg hele drittjobben med universalfjernkontroll

    Takk for kjapt svar folkens, problemet var vel at jeg ikke klarte å fullføre veiviseren til Logitech. Ville trodd den skulle vært hakket mer brukervennlig men er glad jeg slapp å bruke det makkverket der!!
    Nå spilles det noe gammal Italodisco fra 82 og det er veldig god stemning her hjemme.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Stemmer at EC har samme koder, det fant jeg og ut en gang i tiden :)
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Trenger hjelp, MI 11
    Hei, har en Musical Innovation Mosfet og byttet nylig ut en eldre Audiolab forsterker med en MI 11. Men jeg fatter bare ikke det her med fjernkontroll, printkortet skal være nytt så den må mutes for å kunne brukes. Nå har jeg fått tak i en helt grusom Logitech fjernkontroll (Harmony 555) men her er ikke MI i listen over forsterkerprodusenter. OK, forstår at den går på RC 5 koder men hva betyr dette egentlig. Når ikke R.M. forklarer dette tydelig i mail når jeg spør tør jeg rett og slett ikke mase på han mer..
    Mulig jeg har liten tålmodighet men dette var virkelig ikke det jeg forventet. Jeg forstår bare ikke hvordan denne fjernkontrollen skal programmeres. En nydelig forsterker med en helt for jævlig stygg fjernkontroll. Som jeg ikke får brukt..
    Hehehe... Du er ikke den første som har klødd seg i hodet av det her. :rolleyes:
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    914
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Vedr. fjernkontroller - MI bruker Philips-kode. Det gjer også Arcam, Marantz, EC, m.fl. Eg fekk med ein Arcam fleirbruks fjernkontroll. Den virker på MI 11 og min Marantz CD-spelar. På øskja til fjernkontrollen står det CR 389. Men bruker du ein Logitech programmerbar fjernkontroll, er det greitt å laste ned og bruke ein Philips-kode.


    Når det gjeld RM-modifiserte DAC'er, så er det nok oppgradering av analogtrinnet i disse som modifiseringane består i. Kanskje også modifisering av straumforsyning. Verdifastsetjing er utfordrande....

    Mvh Arild
     

    Tresor

    Medlem
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    24
    Sted
    Norge
    Personlig må jeg bare meddele at jeg er sjeleglad jeg kunne bruke fjernkontrollen til Electrocompaniet. Den Logitech fjernkontrollen er noe av det mest bedritne tekniske jeg har hatt i hus.
    Så nå spiller MI 11, MI Mosfet og Usher X-719 i stue nummer to. Det var en stor oppgradering fra Audiolab 8000a.
    Jeg driver og drømmer om to MI 9.1 sammen. Er det noen som har erfaring med denne?
     
    Sist redigert:

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo igjen, karer.

    Det er fredag og tiden er atter inne for å komme med et forslag til musikk slik at MI-utstyret (og annet utstyr) kan bli satt i arbeid i helgen. Denne fredagens tips er følgende nydelig album:

    a0520733939_10.jpg


    Det er lykke på en fredag, det :)

    Riktig god helg, karer!

    Mvh.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Ha en riktig god fredags aften Maxtor! Et par lange brune står til kjøling og skal nytes om litt sammen med musikkforslaget over på skikkelig utstyr: MUSICAL INNOVATION!

    Ha en fortreffelig helg alle sammen. :)
     

    Rasel

    Medlem
    Ble medlem
    30.10.2016
    Innlegg
    23
    Antall liker
    27
    Hei. Er ny her inne og har nettopp fått tilbakefall av hifi-sjuka etter flere års opphold og sjelefred, og pusler med et lite problem...
    Vurderer å gå til innkjøp av en pent brukt MI9, da min kjære, gamle og noe tweakede Sirius dmx 100 begynner å vise demens-tegn. (Etter 12-14 års tjeneste)
    Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med denne forsterkeren (MI9) på litt tungdrevne høyttalere, slik som Totem Acoustic Mani-2?
    Har et sett Martin Logan Electromotion som back-up også om ting skulle skjære seg fullstendig, men denne har samtidig en heftig dipp i impedansen i toppen iflg. de som kjenner konstruksjonen. Noen som har en magefølelse om forsterkeren vil fungere på disse høyttalerne, eller får jeg problemer med å drive dem?
    De har spilt tilfredstillende på Sirius-forsterkeren som er strøm-stabil og visstnok skal måle 136 w/ch i 8 ohm, men dette er en a/b-konstruksjon såvidt jeg vet.
    Pre-amp er en noe tweaket Electrocompaniet 4.5.
    M.v.h.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Er ny her inne og har nettopp fått tilbakefall av hifi-sjuka etter flere års opphold og sjelefred, og pusler med et lite problem...
    Vurderer å gå til innkjøp av en pent brukt MI9, da min kjære, gamle og noe tweakede Sirius dmx 100 begynner å vise demens-tegn. (Etter 12-14 års tjeneste)
    Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med denne forsterkeren (MI9) på litt tungdrevne høyttalere, slik som Totem Acoustic Mani-2?
    Har et sett Martin Logan Electromotion som back-up også om ting skulle skjære seg fullstendig, men denne har samtidig en heftig dipp i impedansen i toppen iflg. de som kjenner konstruksjonen. Noen som har en magefølelse om forsterkeren vil fungere på disse høyttalerne, eller får jeg problemer med å drive dem?
    De har spilt tilfredstillende på Sirius-forsterkeren som er strøm-stabil og visstnok skal måle 136 w/ch i 8 ohm, men dette er en a/b-konstruksjon såvidt jeg vet.
    Pre-amp er en noe tweaket Electrocompaniet 4.5.
    M.v.h.
    Velkommen tilbake!

    Eier selv ikke MI nå, men har en liten fartstid med merket. MI9 låter varmt og rikt, men er nok litt mer tilbakelent enn de nye sakene fra Roar. Likevel en flott forsterker med en litt "røraktig" lyd. Den vil ikke ha noe problemer med å drive dine Totem, som for øvrig er noen smykker av noen monitorer ;)

    mvh
    lassemann
     

    JørgenK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    121
    Antall liker
    83
    Sted
    Ringsaker
    Torget vurderinger
    9
    Hei. Er ny her inne og har nettopp fått tilbakefall av hifi-sjuka etter flere års opphold og sjelefred, og pusler med et lite problem...
    Vurderer å gå til innkjøp av en pent brukt MI9, da min kjære, gamle og noe tweakede Sirius dmx 100 begynner å vise demens-tegn. (Etter 12-14 års tjeneste)
    Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med denne forsterkeren (MI9) på litt tungdrevne høyttalere, slik som Totem Acoustic Mani-2?
    Har et sett Martin Logan Electromotion som back-up også om ting skulle skjære seg fullstendig, men denne har samtidig en heftig dipp i impedansen i toppen iflg. de som kjenner konstruksjonen. Noen som har en magefølelse om forsterkeren vil fungere på disse høyttalerne, eller får jeg problemer med å drive dem?
    De har spilt tilfredstillende på Sirius-forsterkeren som er strøm-stabil og visstnok skal måle 136 w/ch i 8 ohm, men dette er en a/b-konstruksjon såvidt jeg vet.
    Pre-amp er en noe tweaket Electrocompaniet 4.5.
    M.v.h.
    Jeg brukte min MI9 til bla Magnepan mg 12 og Martin Logan Source. Den fungerte fint til begge disse.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hadde selv EC4.5 i lag med min MI10 tidligere, fungerte helt fint det :)
    Men kanskje med tiden satse på en MI pre.
     

    Rasel

    Medlem
    Ble medlem
    30.10.2016
    Innlegg
    23
    Antall liker
    27
    Takk for svar Lassemann:)
    Liker den varme lyden bedre enn alternativet, da jeg fikk nok "perfekt lyd for alltid" da cd'en kom og ørene begynte å blø regelmessig :D
    Det høres bra ut at den skal klare å drive totemene, da de er noe sultne (80,5 dB/w/m, tror jeg).
    Da er det bare å gjøre et forsøk med MI9 og se hvordan det går :)
    Var litt i tvil om jeg skulle dra den i hus om det var dødsdømt i utgangspunktet, for da er det ny eviglang runde med å finne nye høyttalere, ny kabler, nye oppsett, nye strømkabler etc, etc...
    Og dêt har jeg blitt for gammel til :D
     
    Sist redigert:

    Rasel

    Medlem
    Ble medlem
    30.10.2016
    Innlegg
    23
    Antall liker
    27
    JørgenK
    Det høres lovende ut :)
    Gleder meg som en unge til å få anlegget opp å gå igjen, da det har vært hifi-tørke en god stund.
    Electromotion-høyttalerne spilte veldig greit på den lille Siriusen etter at de fikk fjernet en temperatur-sikring i delefilteret, og da er det håp om at de spiller enda bedre nå ;) Det har vært endel rykter om at de er vanskelige i toppen mht. impedansen, men om Magnepan slipper igjennom gjør nok forhåpentligvis disse det også :)
     

    Rasel

    Medlem
    Ble medlem
    30.10.2016
    Innlegg
    23
    Antall liker
    27
    oks81
    Fant EC'en brukt til prisen av en flaske god singelmalt for en god stund siden, så den blir nok stående litt til her for jeg har ikke hjerte til å kvitte meg med den.
    Godt at den da ser ut til å fungere i kombinasjon med MI :)
    Byttet kondiser på utgangen og den spilte meget godt etterhvert.
    Har også en gammel Nu-vista fra Musical Fidelity jeg tror kan være spennende å prøve da den er veldig musikalsk, men den trenger en grundig service før det kan bli noen testing :)
    Verst er det at jeg må gå fra balansert til ubalansert...og jeg håper angeren ikke tar meg :D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.964
    Antall liker
    8.266
    Torget vurderinger
    1
    Balansert eller balansert? Du vil neppe merke noen forskjeller på selve lyden.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synest MI10 i lag med EC 4.5 var helt ok i hvertfall. :)
    Brukte da ubalansert ut fra ECen.

    Senere ble det en MI11 prototype. Husker ikke helt lydforskjeller, var ikke så stor forskjell, men er en stund siden no.
    Eneste som var noe drit med ECen var den forbanna volumpoten som var ujevn på lavt og skrapte når en justerte volum.
    På dette punktet var MI11proto en million ganger bedre!
    Men mulig din er fin med tanke på dette. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.964
    Antall liker
    8.266
    Torget vurderinger
    1
    EC 4.5 med skrapelyd og ujevn justering, samt nivåforskjell mellom H/V kanal? -nei for det var aldri et problem for de der pre-ampene i sin tid. Ikke dro jeg innom EC på Skårer heller, for å få fikset dette den gang da, nei..!
     
    Sist redigert:

    Rasel

    Medlem
    Ble medlem
    30.10.2016
    Innlegg
    23
    Antall liker
    27
    Balansert eller balansert? Du vil neppe merke noen forskjeller på selve lyden.

    Har kjørt balansert gjennom hele oppsettet og det har, iallefall i mine ører, gitt litt mer ro, litt bedre mikrodynamikk og litt bedre perspektiv kontra ubalansert. Må nå uansett tilbake til ubalansert drift via RCA, og langt der inne føler jeg vel kanskje at jeg mister noe i lyden :) Hjernen er merkelig sånn.
     

    Rasel

    Medlem
    Ble medlem
    30.10.2016
    Innlegg
    23
    Antall liker
    27
    Jeg synest MI10 i lag med EC 4.5 var helt ok i hvertfall. :)
    Brukte da ubalansert ut fra ECen.

    Senere ble det en MI11 prototype. Husker ikke helt lydforskjeller, var ikke så stor forskjell, men er en stund siden no.
    Eneste som var noe drit med ECen var den forbanna volumpoten som var ujevn på lavt og skrapte når en justerte volum.
    På dette punktet var MI11proto en million ganger bedre!
    Men mulig din er fin med tanke på dette. :)
    Har heldigvis ikke opplevd noen store overraskelser med støy på volum-pot'en, men rense-sprayen står klar ved behov :D Får se etterhvert hva som dukker opp av pre-amp, men inntil videre er budsjettet innstilt på nytt effekt-trinn og det er leeeeenge til ferielønna. Er uansett veldig greit å vite at de leker ok sammen ;) Takk :)
     
    Sist redigert:

    Rasel

    Medlem
    Ble medlem
    30.10.2016
    Innlegg
    23
    Antall liker
    27
    EC 4.5 med skrapelyd og ujevn justering, samt nivåforskjell mellom H/V kanal? -nei for det var aldri et problem for de der pre-ampene i sin tid. Ikke dro jeg innom EC på Skårer heller, for å få fikset dette den gang da, nei..!
    Min har vært snill så langt, men om behovet oppstår havner den nok på operasjonsbordet her hjemme :D
    Problemet med å bo et stykke unna allfarvei, er at du helst gjør sånt selv istedetfor å sende det halve landet rundt.
    Synes egentlig dêt er halve moroa med hifi også, og har begått endel "forbedringer" og "reperasjoner" selv opp gjennom de siste parogtjue årene...med varierende hell og resultat :p
    Man lærer masse når man skrur, og så får man heller kjøpe brukt slik at fallhøyden ikke blir så forbannet stor når planen går sideveis :D
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synest MI10 i lag med EC 4.5 var helt ok i hvertfall. :)
    Brukte da ubalansert ut fra ECen.

    Senere ble det en MI11 prototype. Husker ikke helt lydforskjeller, var ikke så stor forskjell, men er en stund siden no.
    Eneste som var noe drit med ECen var den forbanna volumpoten som var ujevn på lavt og skrapte når en justerte volum.
    På dette punktet var MI11proto en million ganger bedre!
    Men mulig din er fin med tanke på dette. :)
    Har heldigvis ikke opplevd noen store overraskelser med støy på volum-pot'en, men rense-sprayen står klar ved behov :D Får se etterhvert hva som dukker opp av pre-amp, men inntil videre er budsjettet innstilt på nytt effekt-trinn og det er leeeeenge til ferielønna. Er uansett veldig greit å vite at de leker ok sammen ;) Takk :)
    Om det blir skikkelig bra kan jo egentlig bare du selv bestemme litt uavhengig av hva vi andre mener.
    Det kommer jo an på din egen smak osv. :)
    Men rent teknisk føler jeg meg ganske trygg på at pre + power ikke blir direkte missmatch. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.964
    Antall liker
    8.266
    Torget vurderinger
    1
    Balansert eller balansert? Du vil neppe merke noen forskjeller på selve lyden.

    Har kjørt balansert gjennom hele oppsettet og det har, iallefall i mine ører, gitt litt mer ro, litt bedre mikrodynamikk og litt bedre perspektiv kontra ubalansert. Må nå uansett tilbake til ubalansert drift via RCA, og langt der inne føler jeg vel kanskje at jeg mister noe i lyden :) Hjernen er merkelig sånn.
    Bare for å synse litt sånn ukvalifisert her, men mener du ikke at du har hørt på forskjellige produkter som du enten har kjørt XLR på eller RCA? Med det så menes at det samme produktet ikke har vært koblet opp på to ulike måter.
     

    Rasel

    Medlem
    Ble medlem
    30.10.2016
    Innlegg
    23
    Antall liker
    27
    Jeg synest MI10 i lag med EC 4.5 var helt ok i hvertfall. :)
    Brukte da ubalansert ut fra ECen.

    Senere ble det en MI11 prototype. Husker ikke helt lydforskjeller, var ikke så stor forskjell, men er en stund siden no.
    Eneste som var noe drit med ECen var den forbanna volumpoten som var ujevn på lavt og skrapte når en justerte volum.
    På dette punktet var MI11proto en million ganger bedre!
    Men mulig din er fin med tanke på dette. :)
    Har heldigvis ikke opplevd noen store overraskelser med støy på volum-pot'en, men rense-sprayen står klar ved behov :D Får se etterhvert hva som dukker opp av pre-amp, men inntil videre er budsjettet innstilt på nytt effekt-trinn og det er leeeeenge til ferielønna. Er uansett veldig greit å vite at de leker ok sammen ;) Takk :)
    Om det blir skikkelig bra kan jo egentlig bare du selv bestemme litt uavhengig av hva vi andre mener.
    Det kommer jo an på din egen smak osv. :)
    Men rent teknisk føler jeg meg ganske trygg på at pre + power ikke blir direkte missmatch. :)
    Det var den matchingen som jeg var usikker på. Er litt mer trygg nå :) Må nok uansett bruke pre-ampen jeg har til rådighet, men er nå litt mer sikker på at MI9 er et greit valg...inntil videre :) Og må man oppgradere etterhvert, vel... Veien er jo målet og tweaking til ting fungerer best mulig sammen er trivelig hodebry :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.964
    Antall liker
    8.266
    Torget vurderinger
    1
    EC 4.5 med skrapelyd og ujevn justering, samt nivåforskjell mellom H/V kanal? -nei for det var aldri et problem for de der pre-ampene i sin tid. Ikke dro jeg innom EC på Skårer heller, for å få fikset dette den gang da, nei..!
    Min har vært snill så langt, men om behovet oppstår havner den nok på operasjonsbordet her hjemme :D
    Problemet med å bo et stykke unna allfarvei, er at du helst gjør sånt selv istedetfor å sende det halve landet rundt.
    Synes egentlig dêt er halve moroa med hifi også, og har begått endel "forbedringer" og "reperasjoner" selv opp gjennom de siste parogtjue årene...med varierende hell og resultat :p
    Man lærer masse når man skrur, og så får man heller kjøpe brukt slik at fallhøyden ikke blir så forbannet stor når planen går sideveis :D
    Oppdaget dette rett etter at jeg hadde fått min EC 4.5 kjøpt hos Eltek i Oslo, nå Dynabel. Var raskt ute og fikk dette fikset.
     

    Rasel

    Medlem
    Ble medlem
    30.10.2016
    Innlegg
    23
    Antall liker
    27
    Balansert eller balansert? Du vil neppe merke noen forskjeller på selve lyden.

    Har kjørt balansert gjennom hele oppsettet og det har, iallefall i mine ører, gitt litt mer ro, litt bedre mikrodynamikk og litt bedre perspektiv kontra ubalansert. Må nå uansett tilbake til ubalansert drift via RCA, og langt der inne føler jeg vel kanskje at jeg mister noe i lyden :) Hjernen er merkelig sånn.
    Bare for å synse litt sånn ukvalifisert her, men mener du ikke at du har hørt på forskjellige produkter som du enten har kjørt XLR på eller RCA? Med det så menes at det samme produktet ikke har vært koblet opp på to ulike måter.
    Beklager om jeg har uttrykt meg uklart.
    "Balansert gjennom hele oppsettet" betyr her hos meg fra cd-spiller til forsterker.
    Har kjørt balansert oppsett nå inntil forsterkeren røk og jeg må skaffe ny (ubalansert, MI9).
    Anlegget består pr. idag av EMC1, EC 4.5, Sirius dmx 100, Totem Acoustic Mani-2 (eller Electromotion fra ML, alt etter humøret).
    Kabling fra Kimber. Monocle x og Silverstreak.
    Tweaket, vibrasjonsdempet og strøm-optimalisert etter beste evne :)
    Og vinyl-oppsett jeg ikke orker å komme inn på nå :)
    Dette oppsettet (bortsett fra platespilleren) har mulighet for både balansert og ubalansert drift.
    Har syntes det lyder bedre med balansert enn ubalansert i mitt oppsett. Har prøvd begge. Flere andre lyttere har vært enige.
    Svært subjektivt og ikke kvantifiserbart, men det er nå engang slik jeg liker det :)
    Må pga. MI9 kjøre ubalansert nå. Og håper det ikke kverker godlyden.
    Håper jeg uttrykte meg litt klarere nå, og beklager evt. misforståelser :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn