Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Hei igjen Audirvana

    Grunnen til at mange mener det fungerer med
    nettfilter på kl A forsterkere, og ikke kl AB og
    kl D, er at kl A forsterkere har et nogenlunde
    kontinuelig strømtrekk(kommer an på impedanse og
    effektuttak). De andre forsterkerne trekker strøm
    fra nettet ettersom impedansen blir lavere og effektuttaket
    blir høyere.
    Jeg personlig mener nettfilter fungerer på alle typer
    forsterkere, hvis det er dimensjonert riktig.
    Når det gjelder jordet nett versa ujordet nett,
    er svaret tja!
    Dette fordi et ujordet nett er bedre enn et jordet nett
    som har "jordingsfeil"(skjev fase) noe som er ganske
    vanlig i Norske hjem?!
    Jeg gir meg her, ellers kunne det innlegget blitt meeeeget
    laaaangt.

    Lykke til med utprøving
    Takk for tilbakemeldingen, Puristen.

    Personlig liker jeg lange innlegg, om jeg kan lære noe.

    Jeg kunne forresten tenke meg å høre hva slags erfaringer folk har på ett annet område MI-forsterkere kan tweakes:

    Hva slags føtter fungerer best for å kontrollere mikrovibrasjoner best? Jeg har en følelse av at standardføttene gir forsterkerne et solid forbedringsgrunnlag?

    Hva slags erfaring har folk her?
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.816
    Antall liker
    3.211
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal ikke kuppe dette også Audirvana

    Vil bare si at nå har du rørt på overflaten av
    mine"barn"?

    #1Akustkk
    #2Strøm
    #3Vibrasjonsdemping

    Har vel skrevet litt om dette langt tidligere
    i denne tråden!
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg skal ikke kuppe dette også Audirvana

    Vil bare si at nå har du rørt på overflaten av
    mine"barn"?

    #1Akustkk
    #2Strøm
    #3Vibrasjonsdemping

    Har vel skrevet litt om dette langt tidligere
    i denne tråden!
    Jeg vil gjerne høre hva slags erfaringer du har på vibrasjonssiden også, Puristen.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.816
    Antall liker
    3.211
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Audirvana

    Er redd snart ingen vil lese denne tråden lenger, hvis jeg skal legge for mye ut med :Akustikk-Strøm-Vibrasjonsdemping.
    Vil bare si at alt er kompromisser og at alt kan bli bedre ettersom vi lærer mer.
    Det at vi aldri blir utlært, er noe som fasinerer med denne hobbyen.
    Vi lærer nye "ting" hele tiden.
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg syns det vil være interessant å høre dine betraktninger på dette temaet.

    -Stein Ivar
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg syns det vil være interessant å høre dine betraktninger på dette temaet.

    -Stein Ivar
    Enig. En av de beste tingene med denne vennetråden er at vi nettopp kan dele brukererfaringer rundt Musical Innovations forsterkere.

    Om vi deler, blir vi alle rikere.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.723
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Siggerud
    Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg syns det vil være interessant å høre dine betraktninger på dette temaet.

    -Stein Ivar
    Enig. En av de beste tingene med denne vennetråden er at vi nettopp kan dele brukererfaringer rundt Musical Innovations forsterkere.

    Om vi deler, blir vi alle rikere.
    Støttes! Puristen har vært litt inne på det tidligere i tråden, men dette er felt hvor mange av oss har en del å lære.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg antar at det optimale valget av føtter til en MI-forsterker er noe som sørger for å føre mikrovibrasjonene fra elektronikken i kabinettet til underlaget, og vekk fra forsterkeren.

    Faktisk tenker jeg at et sett med DIY klosser av polert hardtre vil gi et betydelig løft, i forhold til standarden.

    Dette avhenger selvsagt at underlaget evner å absorbere vibrasjonene. Alt henger sammen.

    Gummiklosser, og andre ting som isolerer komponentene, vil teoretisk sett gjøre problemet med mikrovibrasjoner større. Dette er, tross alt, enkel fysikk. Iallfall i teorien.

    Så er det dette med praksis da.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    7
    Artig video for de som innimellom glemmer at "rommet" også har litt å bety..

     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Musical Inovation vercus Nelson Pass

    Mener å huske at det for en tid tilbake (har forsøk å bla bakover, men denne tråden vokser jo så raskt) at det ble trukket paralleller mellom Roars konstruksjoner og Nelson Pass sine (bla fravær av kondensatorer i signalveien) Var det Salty eller Audirvana som tok opp emnet?? Det ble uttrykt at det hadde vært morsomt å hatt en mulighet til en direkte sammenlikning mellom de to "skolene" de to konstruktørene representerer. Jeg har akkurat bygd ferdig en F5 Turbo, og før den forlater meg, kunne jeg gjerne tenke meg å stille den til disposisjon for sammenliknende lyttetest. Salty, du bor bare to mils reisevei fra meg (Vikersund). Kunne du tenke deg å være vertskap for en slik "test". Grunnen til at jeg utfordrer andre til å stille som vertskap skyldes at min MI sitter i et aktivt oppsett. En direkte sammernlikning er vanskelig i dette oppsdettet, fordi jeg må endre innstillinger i det elektroniske delefilteret pga forskjeller i gain. I en sammenlikning i fullrange oppsett er det lettere høre forskjeller/likheter. For ikke å la oss lure av hvilken forsterker som spiller høyest, kan jeg medbringe en enkel Sound level meter som et hjelpemiddel.
    Jeg sitter forøvrig mes et par andre selvbygde sluttrinn og tar gjerne de med for å utvide testen om det skulle være ønskelig.
    Salty, tar du utfordringen og inviterer andre MI fans som bor i nærheten??

    Eivind Stillingen
     

    Vedlegg

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Mener å huske at det for en tid tilbake (har forsøk å bla bakover, men denne tråden vokser jo så raskt) at det ble trukket paralleller mellom Roars konstruksjoner og Nelson Pass sine (bla fravær av kondensatorer i signalveien) Var det Salty eller Audirvana som tok opp emnet?? Det ble uttrykt at det hadde vært morsomt å hatt en mulighet til en direkte sammenlikning mellom de to "skolene" de to konstruktørene representerer. Jeg har akkurat bygd ferdig en F5 Turbo, og før den forlater meg, kunne jeg gjerne tenke meg å stille den til disposisjon for sammenliknende lyttetest. Salty, du bor bare to mils reisevei fra meg (Vikersund). Kunne du tenke deg å være vertskap for en slik "test". Grunnen til at jeg utfordrer andre til å stille som vertskap skyldes at min MI sitter i et aktivt oppsett. En direkte sammernlikning er vanskelig i dette oppsdettet, fordi jeg må endre innstillinger i det elektroniske delefilteret pga forskjeller i gain. I en sammenlikning i fullrange oppsett er det lettere høre forskjeller/likheter. For ikke å la oss lure av hvilken forsterker som spiller høyest, kan jeg medbringe en enkel Sound level meter som et hjelpemiddel.
    Jeg sitter forøvrig mes et par andre selvbygde sluttrinn og tar gjerne de med for å utvide testen om det skulle være ønskelig.
    Salty, tar du utfordringen og inviterer andre MI fans som bor i nærheten??

    Eivind Stillingen
    Spennende! Jeg har vel nevnt denne forsterkeren, og slektskapet til MI før. Nelson Pass F5 har mange likhetstrekk med MIs nyere effektforsterkere. Blant annet mangelen på kondensatorer i signalveien. Dessuten er vel begge to strømsterke klasse A-forsterkere. Hadde vært interessant å høre forskjellene.

    Hva er dataene på F5 Turbo?

    Er dette F5 Turbo V3 på 2x100w i åtte ohm?
     
    Sist redigert:

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.723
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Siggerud
    Jeg antar at det optimale valget av føtter til en MI-forsterker er noe som sørger for å føre mikrovibrasjonene fra elektronikken i kabinettet til underlaget, og vekk fra forsterkeren.

    Faktisk tenker jeg at et sett med DIY klosser av polert hardtre vil gi et betydelig løft, i forhold til standarden.

    Dette avhenger selvsagt at underlaget evner å absorbere vibrasjonene. Alt henger sammen.

    Gummiklosser, og andre ting som isolerer komponentene, vil teoretisk sett gjøre problemet med mikrovibrasjoner større. Dette er, tross alt, enkel fysikk. Iallfall i teorien.

    Så er det dette med praksis da.
    Godt nok kan du si at motorer i drivverk og trafoer i strømforsyninger kan generere vibber man kan søke å lede bort fra dingzen og ned i underlaget via f.eks. cones. Uten at jeg kan stort om emnet vibrasjoner ( heller ) er min erfaring at det oftest er best å isolere apparatet mest mulig fra de fiendtlige omgivelsene hvor vibber fra høyttalerne er hovedproblemet. Her er vektavpassede dempeputer, plattformer, dempende rack m.m. ypperlige hjelpemidler. Jeg bruker myke puter under høyttalerne også, for de i sin tid anbefalte spikes for alt fikk jeg aldri til å fungere. Teorien er visstnok at trykket i det lille punktet blir så høyt at det i seg selv demper vibrasjonene og at de ved visse frekvenser stoppes helt. NOT! Ellers kan lokket på en platespiller fungere som antenne for luftbårne vibrasjoner, men dette kan man oftest lett demontere og spille uten.
    Spinkle kabinetter som føles å synge med kan man i tillegg dempe med asfaltmatter eller bare tilføre vekt.
    Her må du gjerne supplere eller sågar korrigere, purist, for som nevnt, jeg har ikke akkurat doktorgrad på dette.

    Edit: Myk avfjæring av høyttalerne ble ikke anbefalt, da det ble ansett å drepe dynamikken. Dette fordi elementets bevegelse ville kunne bevege høyttaleren motsatt vei hvis den ikke stod urokkelig fast. Jeg får likevel best resultat slik. Elementet er nok for lett i forhold til høyttalerens masse til å kunne bevege denne noe særlig. I hine, hårde, på gutterommet var det så trangt at den ene høyttaleren måtte stå på enden av stereobenken, hvor platespilleren også stod. Tilbakekobling de luxe! Men høyt ville jeg jo seff spille, så det løste jeg greit ved å lage en sandwich av akrylplater og 50mm isopor under høyttaleren, selv om den lokale stereopusheren sa at det går jo ikke, for isopor er alt for lett til å kunne virke. Nettopp derfor virket det, for isoporen er nesten bare luft. Løst oppblåste slanger gir samme, hvis ikke bedre effekt.
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.816
    Antall liker
    3.211
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI'ere og andre.(Akustikk-Strøm-Vibrasjonsdemping)

    For de som har lyst til og lese om hva jeg tidligere har skrevet om emnene,
    kan dere lese mine innlegg #5882,5888,6313,6530 og#6838.

    Til dere som har lyst til og lese om "lydkvaliteten" i mitt ringe anlegg,
    les da innlegg #3495,3518,4984,5094,5484,5529,5563,5568 og innlegg #7178.

    Tar ballen derfra.

    God natt!
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    En liten stemningsrapport fra Rykkinn i Bærum

    Kunden som evaluerer MI-16(pre),MI-17(2x25w kl A)
    og MI-14(Riaa) virker og være veldig fornøyd?
    Kanskje dette blir en ny MI entusiast?

    Ha en fortsatt god dag!


    Dette er vakker musikk på en tirsdag morgen :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Hei.
    Kunne godt tenke meg å kjøre Nelson Pass mot MI, men er dette trinnet balansert?
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Musical Inovation vercus Nelson Pass

    Til dere som har ytret ønske ytterligere info og data:

    Summary of the nominal specifications:
    Measured at 120 V AC with a 25 ohm source and an 8 ohm load:
    Distortion @ 1 watt .001% to .005% @ 1 KHz
    Input Impedance 101 Kohm
    Damping Factor 60
    Output power stereo 8 ohms 25 watts @ 1% THD, 1KHz
    Voltage Gain 15.3 dB
    Maximumoutput unclipped +/-20 Volts
    Maximum output current 10 amps
    Frequency response - .0 dB @ DC, -3 dB @ ~ 1 megaHertz
    Noise ~60 uV unweighted, 20-20 KHz
    Power consumption 180 watts
    Fuse 3AG slow blow type, 2.5 Amp for 120VAC
    1.25 Amp for 240 VAC
    Output Impedance 0,1 ohms

    Gjør oppmerksom på at de oppgitte data gjelder spesifikt for en "ordinær" F5 i komersielt salg, men jeg regner med at F5 turbo vil ha ganske tilsvarende data. Den store skilnaden er at turboutgaven tillater lagt høyere spenning fra poweret. Ordinær F5 har et maximum unclipped output +/-20 Volts er ved en powerspenning på +/- 24 V DC.Her vil det være kjøleplatene som setter en begrensning. I teorien er det ingen ting i veien for 2x100W klasse A bare kjølingen er tilstrekkelig.

    Min F5 turbo har et power på +/-34V DC ved en bias på 0.8A. Hvilken utgangseffekt dette gir i klasse A og i klasse AB når den skifter, overlater jeg til andre å beregne. Jeg har ikke mulighet til å utstyre og måle turboen til sitt maximum unclipped output. Dessuten er det alt for mange måter ("skoler") å beregne utgangseffekt på, det bare virker forvirrende på meg. " Motoren" i turboen består av to trafoer på hver ca. 500 VA og en kondensatorbank på 132.000 uF i hver kanal. Jeg anser "motoren" i en forsterker for å være svært viktig. Den har ikke noe problem med å følge min The End 2x180 W klasse AB forsterker mht trøkk og evne til å "pumpe" bass.
    Min F5 turbo er ikke balansert.

    Eivind Stillingen
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Mener å huske at det for en tid tilbake (har forsøk å bla bakover, men denne tråden vokser jo så raskt) at det ble trukket paralleller mellom Roars konstruksjoner og Nelson Pass sine (bla fravær av kondensatorer i signalveien) Var det Salty eller Audirvana som tok opp emnet?? Det ble uttrykt at det hadde vært morsomt å hatt en mulighet til en direkte sammenlikning mellom de to "skolene" de to konstruktørene representerer. Jeg har akkurat bygd ferdig en F5 Turbo, og før den forlater meg, kunne jeg gjerne tenke meg å stille den til disposisjon for sammenliknende lyttetest. Salty, du bor bare to mils reisevei fra meg (Vikersund). Kunne du tenke deg å være vertskap for en slik "test". Grunnen til at jeg utfordrer andre til å stille som vertskap skyldes at min MI sitter i et aktivt oppsett. En direkte sammernlikning er vanskelig i dette oppsdettet, fordi jeg må endre innstillinger i det elektroniske delefilteret pga forskjeller i gain. I en sammenlikning i fullrange oppsett er det lettere høre forskjeller/likheter. For ikke å la oss lure av hvilken forsterker som spiller høyest, kan jeg medbringe en enkel Sound level meter som et hjelpemiddel.
    Jeg sitter forøvrig mes et par andre selvbygde sluttrinn og tar gjerne de med for å utvide testen om det skulle være ønskelig.
    Salty, tar du utfordringen og inviterer andre MI fans som bor i nærheten??

    Eivind Stillingen

    Nelson_Pass_F5.JPG
    Hei Eivind!
    Dette er interessant. Av diverse årsaker kan jeg dessverre ikke være vertskap for en seanse med MI / Nelson Pass, de nærmeste månedene. Men jeg kan stille med MI 9.1 (matchvekt 37 kg...). Ser i tråden at Soojonny muligens kan hoste en sånn seanse...?

    Mvh Salty
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.600
    Antall liker
    16.120
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Gleder med til i mrg. da er min MI 14 riaa tilbake med oppgraderinger. Ble hentet i dag av Roar selv (det kaller jeg service) og ligger kanskje allerede på oppgraderingssalen:)

    OU812
     
    Sist redigert:

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Musical Inovation vercus Nelson Pass

    Hei Soojonny. Har du lest svaret fra Salty? Tar du utfordringen med å stille med "lokale"?

    Eivind Stillingen
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo Godtfolk.

    Med fokus på å få enda mer ut av mitt høyt verdsatte MI-sett stiller jeg på ny følgende spørsmål: Er det noen i menigheten som har erfaring med Oppo-spillerne også når det kommer til lydgjengivelse av musikk streamet over kablet nettverk (DLNA)?

    Jeg er gruelig fornøyd med hvordan kilden min i dag samhandler med MI-settet, men en kollega på jobb har anskaffet en Electrocompaniet EMP-3 og har fortalt litt om hvordan denne fungerer. Jeg har til en viss grad bistått vedkommende i oppkobling og justering av denne. Jeg vet at Oppo 95/105 fungerer på mye av den samme måten og har således blitt litt mo i knærne av å tenke på Oppo som kilde.

    Erfaringer? Anyone? Jeg mener spørsmålet er stilt tidligere, men kan dessverre ikke finne igjen innleggene akkurat nå.........

    Mvh.
    Maxtor
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Hallo Godtfolk.

    Med fokus på å få enda mer ut av mitt høyt verdsatte MI-sett stiller jeg på ny følgende spørsmål: Er det noen i menigheten som har erfaring med Oppo-spillerne også når det kommer til lydgjengivelse av musikk streamet over kablet nettverk (DLNA)?

    Jeg er gruelig fornøyd med hvordan kilden min i dag samhandler med MI-settet, men en kollega på jobb har anskaffet en Electrocompaniet EMP-3 og har fortalt litt om hvordan denne fungerer. Jeg har til en viss grad bistått vedkommende i oppkobling og justering av denne. Jeg vet at Oppo 95/105 fungerer på mye av den samme måten og har således blitt litt mo i knærne av å tenke på Oppo som kilde.

    Erfaringer? Anyone? Jeg mener spørsmålet er stilt tidligere, men kan dessverre ikke finne igjen innleggene akkurat nå.........

    Mvh.
    Maxtor
    Jeg har en god venn, som har jobbet i mange år med lyd og musikkproduksjon hos selveste Lindberg Lyd.

    Han anbefaler varmt Oppo sine spillere, men han har ikke sagt noe spesielt om hvordan de fungerer opp mot musikkservere. Men kan jo spørre?
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo Godtfolk.

    Med fokus på å få enda mer ut av mitt høyt verdsatte MI-sett stiller jeg på ny følgende spørsmål: Er det noen i menigheten som har erfaring med Oppo-spillerne også når det kommer til lydgjengivelse av musikk streamet over kablet nettverk (DLNA)?

    Jeg er gruelig fornøyd med hvordan kilden min i dag samhandler med MI-settet, men en kollega på jobb har anskaffet en Electrocompaniet EMP-3 og har fortalt litt om hvordan denne fungerer. Jeg har til en viss grad bistått vedkommende i oppkobling og justering av denne. Jeg vet at Oppo 95/105 fungerer på mye av den samme måten og har således blitt litt mo i knærne av å tenke på Oppo som kilde.

    Erfaringer? Anyone? Jeg mener spørsmålet er stilt tidligere, men kan dessverre ikke finne igjen innleggene akkurat nå.........

    Mvh.
    Maxtor
    Jeg har en god venn, som har jobbet i mange år med lyd og musikkproduksjon hos selveste Lindberg Lyd.

    Han anbefaler varmt Oppo sine spillere, men han har ikke sagt noe spesielt om hvordan de fungerer opp mot musikkservere. Men kan jo spørre?

    Det er mulig min nysgjerrighet om Oppo som kilde kan bli stilnet om ikke lenge :) Ser ut som om jeg kan få låne en Oppo til test..............Fantastisk moro!

    Mvh.
    Maxtor
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Kule greier, Maxtor. Ser frem til å høre hvordan det går! Hvilken modell er det snakk om?
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Kule greier, Maxtor. Ser frem til å høre hvordan det går! Hvilken modell er det snakk om?

    Jupp, skal bli et morsomt eksperiment :) Vi får se om det lar seg gjennomføre, først. Tror det er snakk om en Oppo BDP-105, men litt usikker. Finner ut av det snart.

    Mvh.
    Maxtor
     

    HomeAllAlone

    Fersking
    Ble medlem
    09.01.2014
    Innlegg
    4
    Antall liker
    3
    Sted
    Langhus
    Dette blir veldig spennende, Maxtor. Du vet hvem som dumper ned i sofaen din da :cool: Du er snart nødt til å komme å høre på mitt oppsett.
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Dette blir veldig spennende, Maxtor. Du vet hvem som dumper ned i sofaen din da :cool: Du er snart nødt til å komme å høre på mitt oppsett.

    Neimen, for pokker! Har du endelig klart å få ut fingeren og kommet deg inn hit :) Velkommen!

    Men for å være på den sikre siden - kommer det til å stå Musical Innovation MI 7 i signaturen din etterhvert?

    Mvh.
    Maxtor
     

    Deep Purple

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    55
    Sted
    Mosjøen
    Torget vurderinger
    3
    Hallo Godtfolk.

    Med fokus på å få enda mer ut av mitt høyt verdsatte MI-sett stiller jeg på ny følgende spørsmål: Er det noen i menigheten som har erfaring med Oppo-spillerne også når det kommer til lydgjengivelse av musikk streamet over kablet nettverk (DLNA)?

    Jeg er gruelig fornøyd med hvordan kilden min i dag samhandler med MI-settet, men en kollega på jobb har anskaffet en Electrocompaniet EMP-3 og har fortalt litt om hvordan denne fungerer. Jeg har til en viss grad bistått vedkommende i oppkobling og justering av denne. Jeg vet at Oppo 95/105 fungerer på mye av den samme måten og har således blitt litt mo i knærne av å tenke på Oppo som kilde.

    Erfaringer? Anyone? Jeg mener spørsmålet er stilt tidligere, men kan dessverre ikke finne igjen innleggene akkurat nå.........

    Mvh.
    Maxtor
    Jeg har en god venn, som har jobbet i mange år med lyd og musikkproduksjon hos selveste Lindberg Lyd.

    Han anbefaler varmt Oppo sine spillere, men han har ikke sagt noe spesielt om hvordan de fungerer opp mot musikkservere. Men kan jo spørre?

    Det er mulig min nysgjerrighet om Oppo som kilde kan bli stilnet om ikke lenge :) Ser ut som om jeg kan få låne en Oppo til test..............Fantastisk moro!

    Mvh.
    Maxtor
    Tror ikke du blir skuffet over Oppo,har en 105 selv og er meget fornøyd med både lyd og bilde.
    Dessuten har den jo et hav av avspillingsmuligheter.
    Selv har jeg nesten kun brukt den som CD,DVD og Blu-Ray spiller.
    Er litt gammeldags sånn...:)
    Prøvde forresten å koble opp en Parasound Zdac etter Oppoen for moro skyld.
    Dette ga slett ingen oppgradering,og den havner i TV stua som tiltenkt.
    Kanskje det blir en "Malmifisert" utgave av Oppo 105 en gang....:)
    Mer om Oppo her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/58732-oppoa-s-venner.html
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Hallo Godtfolk.

    Med fokus på å få enda mer ut av mitt høyt verdsatte MI-sett stiller jeg på ny følgende spørsmål: Er det noen i menigheten som har erfaring med Oppo-spillerne også når det kommer til lydgjengivelse av musikk streamet over kablet nettverk (DLNA)?

    Jeg er gruelig fornøyd med hvordan kilden min i dag samhandler med MI-settet, men en kollega på jobb har anskaffet en Electrocompaniet EMP-3 og har fortalt litt om hvordan denne fungerer. Jeg har til en viss grad bistått vedkommende i oppkobling og justering av denne. Jeg vet at Oppo 95/105 fungerer på mye av den samme måten og har således blitt litt mo i knærne av å tenke på Oppo som kilde.

    Erfaringer? Anyone? Jeg mener spørsmålet er stilt tidligere, men kan dessverre ikke finne igjen innleggene akkurat nå.........

    Mvh.
    Maxtor
    Jeg har en god venn, som har jobbet i mange år med lyd og musikkproduksjon hos selveste Lindberg Lyd.

    Han anbefaler varmt Oppo sine spillere, men han har ikke sagt noe spesielt om hvordan de fungerer opp mot musikkservere. Men kan jo spørre?

    Det er mulig min nysgjerrighet om Oppo som kilde kan bli stilnet om ikke lenge :) Ser ut som om jeg kan få låne en Oppo til test..............Fantastisk moro!

    Mvh.
    Maxtor
    Tror ikke du blir skuffet over Oppo,har en 105 selv og er meget fornøyd med både lyd og bilde.
    Dessuten har den jo et hav av avspillingsmuligheter.
    Selv har jeg nesten kun brukt den som CD,DVD og Blu-Ray spiller.
    Er litt gammeldags sånn...:)
    Prøvde forresten å koble opp en Parasound Zdac etter Oppoen for moro skyld.
    Dette ga slett ingen oppgradering,og den havner i TV stua som tiltenkt.
    Kanskje det blir en "Malmifisert" utgave av Oppo 105 en gang....:)
    Mer om Oppo her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/58732-oppoa-s-venner.html
    Du har ikke prøvd den som SACD eller DVD-A-spiller altså?

    Det er det som jeg syns er spennende med den, i tillegg til muligheten for å spille av filer fra musikkservere på nettverket, selvsagt.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.816
    Antall liker
    3.211
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Audirvana

    Ikke for og ødelegge gleden for dere ang. avspilling av SACD.
    Det er svært få komboer som avspiller DSD direkte.
    Multispillere omgjør dessverre DSD til PCM.
    Dette gjør at kvaliteten på DSD ikke når de høyder
    som dette medium er verdig.
    På avspillingsutstyr som kjører DSD direkte til Dacen,
    som kan ta imot DSD er dette medium så mye bedre(lydmessig)
    at først da nås "ditt" Nirvana?
    For de av dere som ikke har opplevd dette, venter noe "stort"?

    Takk for oppmerksomheten!
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Ettersom min kompis, som i mange år har jobbet med å produsere HI-resmusikk, anbefaler Oppo, så antar jeg at de også spiller af DSD bitperfect.

    Spillerne støtter iallfall DSD:

    News Flash: Oppo now plays DSD files | Stereophile.com

    (Her deltar Morten Lindberg selv i diskusjonen under artikkelen, forresten.)

    Men jeg kan ikke utelukke at det foregår en om/ned/oppsampling i prosessen. Jeg har blitt overrasket før.

    Slik ser det ut når jeg, inndirekte, spiller av DSD-filer i mitt oppsett, ved hjelp av en Macbook Pro.

    Skjermbilde 2014-01-11 kl. 00.54.15.jpg
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.816
    Antall liker
    3.211
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen Audirvana

    Oppo som nesten alle de andre multispillerne avspiller dessverre heller ikke DSD direkte,
    men "omgjør" DSD til PCM.
    Dette skjer i begge tilfelle om du bruker Oppo'n som cd drev, eller avspiller direkte
    fra Oppo'ens egen konverter.
    Dette er vel ikke helt sant, fordi du kan gå inn i menyen og bestemme DSD eller PCM ut fra Oppo.
    Dessverre hjelper vel dette relativt lite, da DSD kun kan sendes ut via HDMI.
    Det var derfor jeg skrev innlegget over.
    Svært svært få av dere har hatt/har mulighet for og avspille DSD direkte til konverter,
    uten at DSD er konvertert til PCM etterpå.
    Det er denne konverteringen jeg snakker om.
    Her er det et i mine øyne(ører) et "ekstremt" tap?
    Første gangen vi kunne avspille SACD i "ekte" DSD,
    var vel nesten en åpenbaring for min kamerat og meg.

    Ha en riktig god helg!
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.201
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Oppo BDP 103/105 dekoder dsd direkte internt til egen analog utgang.
    Skal man bruke en ekstern dac via disse spillerne må denne ha hdmi inngang for å kunne utnytte dsd.
    Det finnes flere nettsteder man kan kjøpe musikk i dsd format. Disse kan overføres til dac'en fra pc/mac via usb 2.0 om dac'en kan håndtere dsd-protokoll.
    Vet ikke om Oppo kan motta dsd via usb.

    Cbarth
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.816
    Antall liker
    3.211
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei cbarth1

    Jeg har skrevet det før og gjentar det gjerne. Begynner dessverre og bli gammel, og tar stadig oftere feil!
    Hvis jeg ikke har misforstått som heller dessverre skjer altfor ofte?
    Mente kanskje at de konverterne som Oppo bruker er PCM konvertere?
    Hvis jeg skulle ha rett, måtte i så fall konvertering skje internt uansett?
    Tror dessverre heller ikke Oppo kan motta DSD via HDMI.
    cbarth1, du kommer hit den 22/2-14?
    Hvis du kommer, skal jeg demonstrere "ekte" DSD for deg?
    Dette via SACD. Forklaring kommer når/hvis du dukker opp?

    Ha en fortsatt god helg!

    Har nok tatt feil (igjen),konverterne i Oppo er 6bit med oppsamling.
     
    Sist redigert:

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo Godtfolk.

    Med fokus på å få enda mer ut av mitt høyt verdsatte MI-sett stiller jeg på ny følgende spørsmål: Er det noen i menigheten som har erfaring med Oppo-spillerne også når det kommer til lydgjengivelse av musikk streamet over kablet nettverk (DLNA)?

    Jeg er gruelig fornøyd med hvordan kilden min i dag samhandler med MI-settet, men en kollega på jobb har anskaffet en Electrocompaniet EMP-3 og har fortalt litt om hvordan denne fungerer. Jeg har til en viss grad bistått vedkommende i oppkobling og justering av denne. Jeg vet at Oppo 95/105 fungerer på mye av den samme måten og har således blitt litt mo i knærne av å tenke på Oppo som kilde.

    Erfaringer? Anyone? Jeg mener spørsmålet er stilt tidligere, men kan dessverre ikke finne igjen innleggene akkurat nå.........

    Mvh.
    Maxtor
    Jeg har en god venn, som har jobbet i mange år med lyd og musikkproduksjon hos selveste Lindberg Lyd.

    Han anbefaler varmt Oppo sine spillere, men han har ikke sagt noe spesielt om hvordan de fungerer opp mot musikkservere. Men kan jo spørre?

    Det er mulig min nysgjerrighet om Oppo som kilde kan bli stilnet om ikke lenge :) Ser ut som om jeg kan få låne en Oppo til test..............Fantastisk moro!

    Mvh.
    Maxtor
    Tror ikke du blir skuffet over Oppo,har en 105 selv og er meget fornøyd med både lyd og bilde.
    Dessuten har den jo et hav av avspillingsmuligheter.
    Selv har jeg nesten kun brukt den som CD,DVD og Blu-Ray spiller.
    Er litt gammeldags sånn...:)
    Prøvde forresten å koble opp en Parasound Zdac etter Oppoen for moro skyld.
    Dette ga slett ingen oppgradering,og den havner i TV stua som tiltenkt.
    Kanskje det blir en "Malmifisert" utgave av Oppo 105 en gang....:)
    Mer om Oppo her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/58732-oppoa-s-venner.html


    Hallo Deep Purple.

    Det er nettopp avspillingsmulighetene og formatstøtten i denne spilleren som tiltaler så voldsomt. Jeg er mest av alt en musikkmann. Alle mine musikkalbum er møysommelig rippet i wav-format og lagret på en dedikert, lokal server. Pr i dag har jeg en kilde (Mac Mini, USB-DDC og DAC) som yter vanvittig ved bruk av JRiver MC 19 og en app til å styre det hele.

    Men.......en gang i mellom kunne det vært artig å spille av en musikkonsert på BluRay eller som DVD. Eller når en og annen kompis stikker innom med en ny CD "jeg rett og slett bare må høre". Eller når ungene har fått/lånt et nytt album de må høre på "akkurat NU". Slik sett kunne det vært fint å ha denne muligheten uten å måtte rippe alt på serveren først for så å oppdatere biblioteket m.m. Men det er mest av alt viktig at streaming-funksjonen fungerer og at lydkvaliteten ved denne fungerer. Og da gjerne vel så bra som det jeg har i dag.

    Hvis lånet av Oppo BDP-105EU går i orden skal det først og fremst bli artig å høre om den har den samme lydkvalitet som kilden jeg har i dag. Skorter det litt på lydgjengivelsen kan man jo evt. vurdere den som en ren transport og planlegge å koble opp en vill DAC på et litt senere tidspunkt.

    Vi får se - artig skal det bli uansett :)

    Mvh.
    Maxtor
     
    Sist redigert:

    Deep Purple

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    55
    Sted
    Mosjøen
    Torget vurderinger
    3
    Det er mulig min nysgjerrighet om Oppo som kilde kan bli stilnet om ikke lenge :) Ser ut som om jeg kan få låne en Oppo til test..............Fantastisk moro!

    Mvh.
    Maxtor
    Tror ikke du blir skuffet over Oppo,har en 105 selv og er meget fornøyd med både lyd og bilde.
    Dessuten har den jo et hav av avspillingsmuligheter.
    Selv har jeg nesten kun brukt den som CD,DVD og Blu-Ray spiller.
    Er litt gammeldags sånn...:)
    Prøvde forresten å koble opp en Parasound Zdac etter Oppoen for moro skyld.
    Dette ga slett ingen oppgradering,og den havner i TV stua som tiltenkt.
    Kanskje det blir en "Malmifisert" utgave av Oppo 105 en gang....:)
    Mer om Oppo her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/58732-oppoa-s-venner.html


    Hallo Deep Purple.

    Det er nettopp avspillingsmulighetene og formatstøtten i denne spilleren som tiltaler så voldsomt. Jeg er mest av alt en musikkmann. Alle mine musikkalbum er møysommelig rippet i wav-format og lagret på en dedikert, lokal server. Pr i dag har jeg en kilde (Mac Mini, USB-DDC og DAC) som yter vanvittig ved bruk av JRiver MC 19 og en app til å styre det hele.

    Men.......en gang i mellom kunne det vært artig å spille av en musikkonsert på BluRay eller som DVD. Eller når en og annen kompis stikker innom med en ny CD "jeg rett og slett bare må høre". Eller når ungene har fått/lånt et nytt album de må høre på "akkurat NU". Slik sett kunne det vært fint å ha denne muligheten uten å måtte rippe alt på serveren først for så å oppdatere biblioteket m.m. Men det er mest av alt viktig at streaming-funksjonen fungerer og at lydkvaliteten ved denne fungerer. Og da gjerne vel så bra som det jeg har i dag.

    Hvis lånet av Oppo BDP-105EU går i orden skal det først og fremst bli artig å høre om den har den samme lydkvalitet som kilden jeg har i dag. Skorter det litt på lydgjengivelsen kan man jo evt. vurdere den som en ren transport og planlegge å koble opp en vill DAC på et litt senere tidspunkt.

    Vi får se - artig skal det bli uansett :)

    Mvh.
    Maxtor
    Hos meg ble Oppo først og fremst kjøpt inn for å erstatte CD spiller og DVD spiller og få mulighet til Blu-Ray.
    Hadde en nesten 20 kilo tung god gammel Sony CDP-X7ESD og en Denon 3910.
    Å rippe CD samlinga blir neppe aktuelt med det første,men streaming kunne jeg tenkt meg å prøve.
    Har pr i dag en gammel bråkete laptop som jeg ikke kan(vil) bruke til dette formålet.
    Blir spennende å se din erfaring med Oppo.
     

    Deep Purple

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    55
    Sted
    Mosjøen
    Torget vurderinger
    3
    Må skrive noen ord om MI11.
    Kjøpte en MI11 like før jul.
    Nå er det jo sånn at når man får en ny komponent i hus så spiller man først "testplatene"sine,de man vet er gode innspillinger.
    Og ja,det låt meget bra som jeg har skrevet tidligere.
    Denne uka har jeg hatt to hjemme alene dager,og benyttet til å spille all slags musikk.
    Og jeg er enda mer førnøyd.
    Fabelaktig å kunne spille Iron Maiden,Kamelot, Dream Theatre og lignende uten at det bare blir en vegg av lyd.
    Følger lett de instrumenter man vil uten at det smelter i hop til en massiv lyd.
    Slik musikk må da vere meget krevende for et musikkanlegg.
    MI11 var det som skulle til....
    Musikkgleden har fått en ny giv :)
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Må skrive noen ord om MI11.
    Kjøpte en MI11 like før jul.
    Nå er det jo sånn at når man får en ny komponent i hus så spiller man først "testplatene"sine,de man vet er gode innspillinger.
    Og ja,det låt meget bra som jeg har skrevet tidligere.
    Denne uka har jeg hatt to hjemme alene dager,og benyttet til å spille all slags musikk.
    Og jeg er enda mer førnøyd.
    Fabelaktig å kunne spille Iron Maiden,Kamelot, Dream Theatre og lignende uten at det bare blir en vegg av lyd.
    Følger lett de instrumenter man vil uten at det smelter i hop til en massiv lyd.
    Slik musikk må da vere meget krevende for et musikkanlegg.
    MI11 var det som skulle til....
    Musikkgleden har fått en ny giv :)

    Nydelig, Deep P.!

    Det er jo det som er artig med nytt utstyr - teste ut, forske litt og teste ut enda litt mer. Og til slutt - nyte musikk!

    Igjen, gratulerer med en flott forforsterker :)

    Mvh.
    Maxtor
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn