Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    MI 14 er ikkje verdens beste RIAA, men den er god for prisen! - sa RM.
    Det stemmer vel høvelig med det inntrykket eg har, etter å ha lest litt kva dei som eig eller har prøvd den skriv.
    Men det fins sjølvsagt betre ting der ute! Og verre. :)

    Eg har (faktisk) ein MI 14 som står og støver ned, i påvente av at det skal bli høve å setje opp ein platespelar her i heimen. Kjøpt usett/uhøyrt - kun på magafølelsen.
    Har aldri hatt platespelar i oppsettet mitt tidligare.
    Men det blir ikkje med det aller første ting blir satt opp ser eg. Kanskje det til og med kjem ut ein MI RIAA innan eg får sett opp riggen?! :)

    Slapp av. Det er sikkert en grunn til at den ble solgt.
    grammofon - Har du forresten fått OAL-settet?

    Mvh Arild
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en MI 14. Den er god, den. Tror det betyr mer hvilken pickup man "forer" den med.
    Malmin skulle vel komme med en vesentlig mer avansert og dyrere riaa, men den lar visst vente på seg.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    MI 14 er ikkje verdens beste RIAA, men den er god for prisen! - sa RM.
    Det stemmer vel høvelig med det inntrykket eg har, etter å ha lest litt kva dei som eig eller har prøvd den skriv.
    Men det fins sjølvsagt betre ting der ute! Og verre. :)

    Eg har (faktisk) ein MI 14 som står og støver ned, i påvente av at det skal bli høve å setje opp ein platespelar her i heimen. Kjøpt usett/uhøyrt - kun på magafølelsen.
    Har aldri hatt platespelar i oppsettet mitt tidligare.
    Men det blir ikkje med det aller første ting blir satt opp ser eg. Kanskje det til og med kjem ut ein MI RIAA innan eg får sett opp riggen?! :)

    Slapp av. Det er sikkert en grunn til at den ble solgt.
    grammofon - Har du forresten fått OAL-settet?

    Mvh Arild
    Hei,
    fra min side var innlegget litt spøkefullt ment. Jeg har hørt MI 14 en gang, og da på IMF-høyttalere. Det låt flott. Men når eieren kom hjem til meg og hørte Manley Steelhead, måtte han innrømme at Manleyen var atskillig mer fintspillende. MI låt litt råere. Det gikk veldig bra på IMF-oppsettet, som også i tillegg til høyttalerne var et rent Vintage-anlegg. Men jeg er ikke sikker på hvordan låten vil bli på et mer moderne oppsett med større oppløsning enn hans.

    Jeg er litt usikker på hva du mener med OAL. Googlet det og fikk opp denne siden:

    What does OAL stand for?

    F eks "over all limits" er jo en bra fortolkning.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Er dessverre stille her for tiden.
    Venter og venter og vent..........................
    Håper at det ikke tar evigheter?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har nettopp fått i hus en MI 11 proto.
    Lovende, det er førsteinntrykket.
    Pre`en kom i et kabinett som ikke er veldig stort, faktisk overraskende lite, både i bredde og dybde.
    "Strømforsyningen" - dvs trafoen, "henger løst og dingler", og bør nok monteres inn i eget kabinett etter hvert.
    At en gammel Philips fjernkontroll brukes til å justere "mute - ikke mute", gir det hele litt sjarm. Har ikke hatt remote til X2, og vil nok overleve uten til MI 11 og...
    Har en stund nå spilt med Pass Labs X2 som pre, men jeg tror jaggu at MI11 proto kan gi X2 kamp til døren og vel så det.
    Oppløsningen er meget god med MI 11, mellomtonen just så tilstede som jeg foretrekker å ha det. Bassgjengivelsen er vel der MI 11 skiller seg mest fra X2. Det oppleves foreløpig som om der er mer av alt med MI 11 - uten at det blir slapskaus av det av den grunn.
    Kan være at MI 11 graver dypere i materien, og dermed formidler mer fundament.
    Bakgrunnen er i alle fall ikke mindre svart enn med X2, og jeg aner mer luftighet og 3D-følelse med MI 11 - men her må jeg nok høre mer for å kunne konkludere.
    Alti i alt et spennende bekjentskap, så får vi se hvor ferden går videre....
    Må spelle mer mussikk her nå, kjenner jeg, for å bli litt klokere.....

    mvh
    Proffen

    Har en MI11 Prototype selv! Kjekt at andre liker den også!
    Jeg har ikke testet den opp mot så mange andre forforsterkere, men kjekt å lese at andre gir den tommelen opp! :)
    Ble vel i sin tid bare laget fem stykker av denne mener jeg..
    Min har to innganger og to utganger.
    Blir nok ikke byttet ut med det første! :)

    MI 11 Prototype
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    MI11 prototype var starten på en fin evolusjonslinje. Når man tenker på det som har skjedd etter at den så dagens lys, forstår vi hvor mye det er som har skjedd på forforsterkerplanet, på verkstedet på Hokksund.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det har vert mye god omtale om produktene som er produsert etter dette! :)
    Husker godt hvor fornøyd jeg var da jeg fikk MI10 i hus! Den har jeg enda, selv om den kanskje er litt urettferdig behandlet som bassforsterker...
    Men den fungerer fint til det til tross for 15w! Det er noe eget med klasse A fra Hokksund! :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Nå dukket jaggu MI 14 opp igjen på brukten folkens. Var det ikke det jeg sa forleden: Slapp av.
    Fandrese - sett opp dampen.....
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Sist redigert:

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei igjen rellingsen!

    Takk for bileta!

    Eg har eit elsk/hat-forhold til OAL. Kort fortalt, så kjøpte eg i 2007 (?) ein A30, i den hensikt å også få tak i ein A10, og ha eit velfungerande stykke norsk hifi-historie i heimen - i tillegg til mine dåværande MI 11 og MI 2.

    Det gikk ca. eitt år før det dukka opp ein A10 på Torget. Men eg var 2 minutt for sein... På andre forsøk kjøpte eg eit eksemplar som viste seg være FUBAR - til ein altfor høg pris. Då gav eg opp OAL-prosjektet. Trekassane med A30/A10 vart ståande å samle støv eit par år, før eg bytta det heile inn hos RM i MI 12 og MI 9 balansert stereo - sjølvsagt mot eit mellomlegg.

    Kanskje det er min gamle A30 du har kjøpt? A10'en min er eg temmelig sikker på vart "slakta", men RM fekk seinare inn eit fungerande eksemplar.

    Men nok OT for denne gong!

    Mvh Arild

    PS! RM kjøpte opp varelageret og rettigheitane til OAL og OA etter at dei gikk konkurs. Så kanskje ikkje heilt OT likevel? DS

     

    rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    357
    Antall liker
    231
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    A30'en min tilhørte mr Føleide i OAL før han jeg kjøpte den av fikk den.
    Synd med A10'en din. Utrolig god følelse med volumkontrollen, med tikkingen i reléene!
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Og i serien "Savner den så utrolig mye........" har vi nå kommet frem til dagens deltaker:

    MI 11 Light 6.jpg


    Mitt aller første apparat fra Musical Innovation - en MI 11 bygget inn i et MI 6 kabinett - egenhendig avhendet hos Guruen. En selsom opplevelse.

    Savner den enda...........!

    Mvh.
     
    Sist redigert:

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Og i serien "Savner den så utrolig mye........" kommer her dagens deltaker:

    Vis vedlegget 346047

    Mitt aller første apparat fra Musical Innovation - en MI 11 bygget inn i et MI 6 kabinett - egenhendig avhendet hos Guruen. En selsom opplevelse.

    Savner den enda...........!

    Mvh.
    Veldig hyggelig å se navnet ditt her igjen Maxtor. :):):)
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo, oks81 og fandrese.

    Takk det samme - veldig hyggelig å se dere igjen også :)

    Dessverre ingen MI i lydhyllen enda, men det skal man ikke se bort i fra kan endre seg etterhvert. Merker at savnet virkelig begynner å ta seg opp. Har bladd gjennom bildene jeg har tatt vare på av MI-utstyr og det kribler noe aldeles forferdelig.........

    Mvh.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Hyggelig å "se" deg, Maxtor!

    Du kan jo satse på å bli den første i Norge med den nye, integrerte MI20 25Watts forsterker, med svensk design? Det er en nøktern ende å starte, ikke sant? ;D
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Kjekt å ha så ann sa Øystein sunde
    Noen som har Spec /Pdf ,,,,,bruksanvisning til Mi 14 riaa,sitter med en brukt uten Spec
    Mvh
    Går det an å si noe om hvordan RIAA'n låter i forhold til andre i samme prisleiet? Du får den vel til å virke?
    Hei grammis
    beklager sent svar ,,,det riaa trinne er ikke mitt, en hifikamerat som har det, ikke hørt dette selv,men kansje eg skal få lånt det hjem/eller :confused:
    bruker noen andre som eg er fornøyd med ,,Musical fidelity VINL og Dali Riaa.gå for pickuper på over 0,4mv Mc og MM som har 3,0 mv på Vinl og du har ett kjempe godt Riaa trinn.
    Mvh
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo Audirvana og takk det samme :)

    Litt usikker på om MI 20 faller under kategorien "nøktern", men.......... Vi får se - har ikke gjort meg opp noen stor mening om hvor veien skal gå og når, men at det blir en MI i en eller annen form en eller annen gang er ganske så sikkert ;)

    Mvh.


    Hyggelig å "se" deg, Maxtor!

    Du kan jo satse på å bli den første i Norge med den nye, integrerte MI20 25Watts forsterker, med svensk design? Det er en nøktern ende å starte, ikke sant? ;D
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Nøktern kan vel defineres på mange forskjellige måter, ja, Maxtor.

    Men om jeg ikke har snublet i prisoversikten, så vil MI20 koste ca 30.000?

    Det skal vanskelig gjøres å få til et nytt, komplett, MI-forsterkersett til en lavere pris, vel? ;)

    Men det er klart: Man kan gjøre spennende funn på bruktmarkedet!
     
    Sist redigert:

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    MI20 er Musical Innovations første integrerte forsterker på lenge, inngår i den nye svenske designlinjen, og hadde verdenspremiere på en HIFI-messe i Jønkøping tidligere i år. Forsterkeren er på 25W klasse A, og har innbygget RIAA.

    Her nevnes den på en svensk HIFI-side, som har laget en reportasje fra messen. Jeg er ikke spesielt imponert over "journalisten". Roar Moen? :D

    Skjermbilde 2015-11-01 kl. 23.15.41.jpg
    SMST-INTERGRERAD AMP-01a.jpg
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hei
    Kjekt å ha så ann sa Øystein sunde
    Noen som har Spec /Pdf ,,,,,bruksanvisning til Mi 14 riaa,sitter med en brukt uten Spec
    Mvh
    Går det an å si noe om hvordan RIAA'n låter i forhold til andre i samme prisleiet? Du får den vel til å virke?
    Hei grammis
    beklager sent svar ,,,det riaa trinne er ikke mitt, en hifikamerat som har det, ikke hørt dette selv,men kansje eg skal få lånt det hjem/eller :confused:
    bruker noen andre som eg er fornøyd med ,,Musical fidelity VINL og Dali Riaa.gå for pickuper på over 0,4mv Mc og MM som har 3,0 mv på Vinl og du har ett kjempe godt Riaa trinn.
    Mvh
    Takk for svar. Har hatt noen riktig gode RIAA'er og prøvd diverse andre. Synes det er vanskelig å velge. Alltid er det ett eller annet å henge seg opp i. Jeg sitter på en Manley Steelhead som nå er priset til rundt 90k. Også den har mangler. Jeg har snakket med Roar, og vet at han har hatt planer om å lage et skikkelig godt RIAA-trinn. I så fall vil jeg få laget en spesialutgave med mulighet til å stille RIAA-kurven også, fordi jeg spiller en del ukurante plater. Dessuten skal det låte åpent, ikke skarpt, med bra fylde i bassen etc etc. Mao den komplette RIAA uten noen feil eller lyter - selvsagt til en billig penge.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.491
    Antall liker
    15.211
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    I fare for å gjenta dette en gang til så er det mulig å oppgradere MI 14 riaen. Fikk gjort dette for et par år siden og det ga et lite løft i vinylavspillingen:)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Hvor er MI-folket? Hva har hendt? Er de blitt spist opp av zombier? Har rom-vesener tatt dem? Har selveste den onde i kjelleren hentet dem til helheim? Herre Jumala, er jeg alene???

    tumblr_ndfwvcV6R41sin489o1_500.gif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn