Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JørgenK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    121
    Antall liker
    83
    Sted
    Ringsaker
    Torget vurderinger
    9
    Den integrerte så fin ut. Håper den blir satt i produksjon. Kommer til å bli midt i blinken for meg etterhvert, når jeg skal ha hifi i dagligstua igjen.
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Svaret er ja

    Ole G

    (oi, svarte på sørsmål lengre opp, så ikke de etterfølgende innleggene)
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2




    Så denne på det svenske forumet Euphonia.
    Har Malmin noe å gjøre med MI 20?


    "Världspremiär på utställningen Sweetspot i Jönköping av Musical Innovation MI 20 By M.A.D

    MI 20 är en integrerad förstärkare på 25W 8ohm i ren klass A.
    4 st ingångar.
    Riaa för MM pickuper.
    Remote.


    Samproduktion mellan Norge och Sverige med tillverkning i Sverige."
    Denne har jeg sett før. Moro! :)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Så denne på det svenske forumet Euphonia.
    Har Malmin noe å gjøre med MI 20?


    "Världspremiär på utställningen Sweetspot i Jönköping av Musical Innovation MI 20 By M.A.D

    MI 20 är en integrerad förstärkare på 25W 8ohm i ren klass A.
    4 st ingångar.
    Riaa för MM pickuper.
    Remote.


    Samproduktion mellan Norge och Sverige med tillverkning i Sverige."
    Hvis jeg forstod (og husker) Roar rett så er det "just presis" samme effekt-forsterker delen som MI-17, volumkontrollen og inngangsvelger delen skal jeg ikke prøve å gjenforklare, men det skulle bli veldig "enkelt" (ift. signalvei). Det vil vel være i god MI ånd? :)
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Han skulle så vidt jeg husker i prinsipp bruke samme styring som han benytter i MI 13. Spennende å høre hvilken respons han får. Tror dette blir bra!
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Den nye MI-20 skal vises til helgen, så det er vel en mulighet for å se noen tilbakemeldinger etter messen.
    Burde jo være perfekt om man skal ha MI lyden i en litt mindre innpakning. Eneste minus her er vel at den "bare" er 2*25 w.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.854
    Torget vurderinger
    4
    Har stor tro på denne. En potent liten kraftplugg med 25 kvalitetswatt og et glassklart fortrinn er et godt valg for veldig mange anlegg. De fleste som bor i leiligheter vet at SPL på såkalt realistisk "live" nivå er urealistisk, og funker ikke høyttalerne dine med 25 kvalitetswatt er det kanskje høyttalerne som er feil. Dessuten sparer man både plass og en del penger på den kabelen man ikke trenger.

    En gang for lenge siden tok jeg det første store spranget mot kvalitetslyd da jeg tømte sparegrisen og kjøpte en Adyton Opera. En av de første seriøse kvalitetsintegrerte på markedet og en solid investering for en student på hybel. Men, lydkvaliteten vokste med sjumilssteg og den fulgte meg i mange år etterpå....faktisk helt til den ble avløst av et par bokser fra Hokksund. Det var usedvanlig godt anvendte penger.


    Dette må jo være perfekt for deg som nedskalerer, Soojonny ?

    Når det er sagt så er MI17-blokker fortsatt veldig forlokkende....bortsett fra at da må jeg gjøre noe med min MI11 som er single ended og jeg må bytte ut Transparent signalkabel til balansert......og da er man i gang...."skulle bare"....som er nettopp det beste argumentet for å gjøre det enkelt med en kvalitetsintegrert.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI venner

    MI-20 er en integrert 25Watter i 8 Ohms last.
    Den har IKKE innebygd preamp, men bruker
    volumstyringen fra MI-16 og MI-12.1.
    Den er også kl A.
    Denne integrerte forsterkeren er også single ended.
    Bruker Musical Innovation's supre fjernkontroll
    M.A.D. Står for malmin audio design.
    I dette tilfellet står det kanskje for:
    Malmin Ardstål Design.
     
    Sist redigert:

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Har stor tro på denne. En potent liten kraftplugg med 25 kvalitetswatt og et glassklart fortrinn er et godt valg for veldig mange anlegg. De fleste som bor i leiligheter vet at SPL på såkalt realistisk "live" nivå er urealistisk, og funker ikke høyttalerne dine med 25 kvalitetswatt er det kanskje høyttalerne som er feil. Dessuten sparer man både plass og en del penger på den kabelen man ikke trenger.

    En gang for lenge siden tok jeg det første store spranget mot kvalitetslyd da jeg tømte sparegrisen og kjøpte en Adyton Opera. En av de første seriøse kvalitetsintegrerte på markedet og en solid investering for en student på hybel. Men, lydkvaliteten vokste med sjumilssteg og den fulgte meg i mange år etterpå....faktisk helt til den ble avløst av et par bokser fra Hokksund. Det var usedvanlig godt anvendte penger.


    Dette må jo være perfekt for deg som nedskalerer, Soojonny ?

    Når det er sagt så er MI17-blokker fortsatt veldig forlokkende....bortsett fra at da må jeg gjøre noe med min MI11 som er single ended og jeg må bytte ut Transparent signalkabel til balansert......og da er man i gang...."skulle bare"....som er nettopp det beste argumentet for å gjøre det enkelt med en kvalitetsintegrert.
    Den nye MI-20 er absolutt interessant i fremtiden. Må bare få orden på det som jeg har først.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    MI20 ser ut til å bli et produkt som kan vinne nye sjeler over på den gode siden.

    Funksjonelt, enkelt og stilrent, relativt kompakt, og alle som har hørt MI17, vet at det kommer til å lyde helt fantastisk, i sann Musical Innovation-ånd.

    Og M.A.D. ;) Man kan ikke si annet enn at det var en morsom forkortelse? Her aner jeg skaperens humor bak?

    Er det noen som vet om det hva slags RIIA-trinn som er brukt? Er det basert på MI14?

    Er har den balanserte, eller ubalanserte innganger?

    Prisen er selvsagt meget spennende.

    Og ettersom det ser ut til at dette er en forsterker som skal produseres i Sverige, så regner jeg med at antallet enheter blir større enn det som er vanlig for Musical Innovation? Ser at det er en svensk forhandler på plass. Betyr det at det er en Norsk forhandler på trappene også?

    Det eneste som mangler, som ville gjort dette til en virkelig tøff konkurrent for det som finnes av integrerte forsterkere, er en innbygget DAC med USB-inngang. Mange konkurrenter har det nå.

    I dag er det deilig å ha hjemmekontor, forresten. Bruker halvparten av tiden i solen, ute i hagen. Og halvparten av tiden foran "husalteret". Beethovens femte symfoni på naturlig volum er en religiøs opplevelse, med pondusen som slår over meg i de sterke partiene, og varheten og detaljrikheten i de svake delene. Med MI9.1 som motor for mine Vienna Beethoven Concert Grand blir slike små øyeblikk spesielle.

    (Jeg forstår virkelig hvorfor høyttalerne har fått dette navnet, når jeg spiller Beethovens symfonier slik! Dynamikken! Gåsehuden. Den overveldende følelsen som nesten grenser til redsel, når orkesteret trykker til for fullt!
    Deilig!)

    Ser forresten ut til at det kommer flere nyheter enn bare MI20 på messen:

    Skjermbilde 2015-04-23 kl. 15.12.10.jpg


    http://www.sweetspotevents.se/nyheter/varldspremiar-i-attan/
     
    Sist redigert:

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    M.A.D. Står for malmin audio deseign.
    Du vet at jeg HATER å rette på deg, puristen. Men nå må jeg dessverre gjøre det igjen.

    M.A.D. står, i følge overkommandoen for "Malmin og Ardstål Design". Samarbeidspartneren i Sverige heter Jan Ardstål.

     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Det ser ut som designen blir mer spennende og moderne, så absolutt noe å tenke på i fremtiden.
    Det eneste som gjenstår nå er vel en DAC :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Personlig er jeg sterk uenig med sistnevnte, MI utseendet som Malmin bruker i dag er fantastisk enkelt flott og forlokkende, faktisk det mest delikate jeg kan tenke meg.
    Det Svenske "romskip" designet kan ikke sammenlignes med Det Norske.
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Personlig er jeg sterk uenig med sistnevnte, MI utseendet som Malmin bruker i dag er fantastisk enkelt flott og forlokkende, faktisk det mest delikate jeg kan tenke meg.
    Det Svenske "romskip" designet kan ikke sammenlignes med Det Norske.
    Jeg liker selv det enkle designet, men om man tenker på å selge i en større skala vil det nye muligens slå bedre ann i konkurranse mot andre produkter.
    Tror det er snakk om at MI-20 skal produseres i Sverige, så det er vel flere som må inn på produksjons siden.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hei alle MI venner

    MI-20 er en integrert 25Watter i 8 Ohms last.
    Den har IKKE innebygd preamp, men bruker
    volumstyringen fra MI-16 og MI-12.1.
    Den er også kl A.
    Denne integrerte forsterkeren er også single ended.
    Bruker Musical Innovation's supre fjernkontroll
    M.A.D. Står for malmin audio deseign.
    Akkurat. Slik var det puristen. Den er jo ikke balansert. Lekker sak i hverfall. :)
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Blir spennende å se hva tilbake meldingene blir etter messen.
    Noen av de her inne på forumet som skal dit?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.854
    Torget vurderinger
    4
    Enig med trosse1 når det gjelder designet. Det gamle er klassisk, enkelt, stilrent nononsens. Dersom man velger et annet design for å nå et bredere publikum tror jeg det vi ser på disse bildene er skivebom. Det er hverken veldig moderne eller veldig elegant. Det er bare "mere" og et langt steinkast fra det livsstilpublikumet ser etter. Men, det gjelder det visuelle designet, konseptet liker jeg !

    En ting som imidlertid virker litt uklart når det gjelder konseptet (eller kanskje det bare er jeg som er en smule vanskelig):
    Siden det ikke er snakk om innebygd preamp, men volumstyringen fra MI12/MI16, betyr det da at det er en passiv pre med flere innganger og inngangsvelger, eller er det enkelt og greit bare en linje ut som kan nivåreguleres ?

    Når det gjelder DAC og USB håper jeg slik holdes utenom. Synes ikke digitalis har noe i en forsterker å gjøre annet enn til mer "administrative" oppgaver som volumstyring og slikt. DAC vil jeg være fri til å velge selv. En kvalitetsforsterker kan man ha mange, mange år, mens utviklingen på den digitale siden er formidabel. Dessuten er det vel elektronikken som er MI sin force, så å legge opp til valgfri implementering av RIAA i form av MI14 vil vel være mer naturlig, og minst like hipt i disse tider.


    Er det forresten nevnt noen tentativ pris ?
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Det eneste som gjenstår nå er vel en DAC :)
    Puristen får invitere til fest, og også invitere Børge Strand-Bergersen - aka QNKTC/Henry Audio...! :)

    Mvh Arild
    Hei Arild

    Hvorfor skal jeg invitere Børge?
    Han er sikkert en hyggelig fyr som dessuten
    lager billigdacer fra "supermarkedet".
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Det eneste som gjenstår nå er vel en DAC :)
    Puristen får invitere til fest, og også invitere Børge Strand-Bergersen - aka QNKTC/Henry Audio...! :)

    Mvh Arild
    Hei Arild

    Hvorfor skal jeg invitere Børge?
    Han er sikkert en hyggelig fyr som dessuten
    lager billigdacer fra "supermarkedet".
    Ja, Børge har har utvikla ein konkurransedyktig budsjett-dac!
    Men kompetansen hans strekker seg vel litt lengre enn det...?!

    Uansett så fortjener RM sine EMINENTE analogtrinn - både ubalanserte og balanserte, å få implementert eit godt digitaltrinn foran seg, og då gjerne samla i ein boks på størrelse med MI 11/12.1/13.. :)
    Eg hadde i alle fall ganske snart stått på kundelista om noke slikt dukka opp!

    Men så raskt som utviklinga går på den digitale fronten, så forstår eg veldig godt at RM vegrer seg for å satse på ein Dac. Om han kjøpte inn 50 OEM dac-kort, så ville han fort kunne brenne inne med mykje død kapital om det skulle skje noke "nytt" på den fronten. Og det gjer det jo heile tida!

    Men det er jo lov å drømme. :)


    Mvh Arild
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg fikk akkurat en epost fra Jan Ardstål, som forteller at prisen på MI20 blir 35.000 SEK inkludert moms. Det blir ca 31.700 NOK.

    Da ligger vi rett over prissegmentet til populære forsterkere som Hegel H300, som koster 30.000 kroner, og Electrocompaniet ECI 5 MKII, som ligger på rundt 29.000 kroner. Så har vi Primare I32 som koster omtrent det samme som Hegel H300.

    Det er ingen lett "vektklasse" Musical Innovation prøver seg på her. Men jeg, om vi sammenligner på lydkvalitet, så tipper jeg MI20 gruser samtlige.

    Når det gjelder funksjonalitet, er det altså en åpenbar ulempe at samtlige konkurrenter har innebygget DAC. Det store plusset, ved siden av lydkvalitet, er vel RIAA-trinnet?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg fikk akkurat en epost fra Jan Ardstål, som forteller at prisen på MI20 blir 35.000 SEK inkludert moms. Det blir ca 31.700 NOK.

    Da ligger vi rett over prissegmentet til populære forsterkere som Hegel H300, som koster 30.000 kroner, og Electrocompaniet ECI 5 MKII, som ligger på rundt 29.000 kroner. Så har vi Primare I32 som koster omtrent det samme som Hegel H300.

    Det er ingen lett "vektklasse" Musical Innovation prøver seg på her. Men jeg, om vi sammenligner på lydkvalitet, så tipper jeg MI20 gruser samtlige.

    Når det gjelder funksjonalitet, er det altså en åpenbar ulempe at samtlige konkurrenter har innebygget DAC. Det store plusset, ved siden av lydkvalitet, er vel RIAA-trinnet?
    Uansett så kjører nok ingen av de nevnte like mye klasse A som MIèn! :)
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Ingen av de andre er vel, meg bekjent klasse A. De er vel klasse AB alle sammen?

    Hadde vært knallmorsomt med en stortest av nordiske integrerte forsterkere i denne prisklassen. Konkurransen er faktisk ikke så dårlig. Man har jo, blant annet, Lyngdorf TDAI 2170, som koster 10.000 mindre enn MI20, og er digital, riktignok...
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Ingen av de andre er vel, meg bekjent klasse A. De er vel klasse AB alle sammen?

    Hadde vært knallmorsomt med en stortest av nordiske integrerte forsterkere i denne prisklassen. Konkurransen er faktisk ikke så dårlig. Man har jo, blant annet, Lyngdorf TDAI 2170, som koster 10.000 mindre enn MI20, og er digital, riktignok...
    De aller fleste AB forsterkere har en liten del hvor forsterkeren operer i klasse, gjerne et par watt. Det å få en 25w klasse A integrert til under 35k må jo nesten betegnes som et kupp hvis lydkvaliteten er i stil med det inntrykket jeg har fått av MI etter å ha lest anmeldelser og brukererfaringer.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Ingen av de andre er vel, meg bekjent klasse A. De er vel klasse AB alle sammen?

    Hadde vært knallmorsomt med en stortest av nordiske integrerte forsterkere i denne prisklassen. Konkurransen er faktisk ikke så dårlig. Man har jo, blant annet, Lyngdorf TDAI 2170, som koster 10.000 mindre enn MI20, og er digital, riktignok...
    De aller fleste AB forsterkere har en liten del hvor forsterkeren operer i klasse, gjerne et par watt. Det å få en 25w klasse A integrert til under 35k må jo nesten betegnes som et kupp hvis lydkvaliteten er i stil med det inntrykket jeg har fått av MI etter å ha lest anmeldelser og brukererfaringer.
    MI på WHT hadde vært gøy og hørt brukererfaring om. Men sånn som min situasjon er no, så er det nok meir sannsynlig at du prøver MI på WHT, enn eg WHT på MI..

    Mvh Arild
     
    • Liker
    Reaksjoner: RM

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Eneste andre integrerte jeg har hørt om som kjører noe watt i kl.A er Bladelius. Den koster omtrent det samme. Der er det mulig å få innebygd DAC.
    Det som imponerer mest med den er oppbygningen. Som MI stor strømforsyning og korte signal veier, men ikke ren kl.A
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Et forhold å tenke på før en ønsker seg DAC i en MI20 er temperatur.
    MI klasse A blir VARMT!
    Derfor er jeg mest glad i separat effekt, pre og andre duppeditter.
    Da kan det som blir varmt, få bli varmt, mens resterende kan plasseres slik at det ikke trenger å bli utsatt for noen spes. temperatur! :)

    Blir litt mer rot med flere komponenter i stereobenken, men slik liker jeg det! :)
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Ingen av de andre er vel, meg bekjent klasse A. De er vel klasse AB alle sammen?

    Hadde vært knallmorsomt med en stortest av nordiske integrerte forsterkere i denne prisklassen. Konkurransen er faktisk ikke så dårlig. Man har jo, blant annet, Lyngdorf TDAI 2170, som koster 10.000 mindre enn MI20, og er digital, riktignok...
    De aller fleste AB forsterkere har en liten del hvor forsterkeren operer i klasse, gjerne et par watt. Det å få en 25w klasse A integrert til under 35k må jo nesten betegnes som et kupp hvis lydkvaliteten er i stil med det inntrykket jeg har fått av MI etter å ha lest anmeldelser og brukererfaringer.
    Hei Evhvis

    Vidar Sonesen har så vidt meg bekjent bestilt seg en
    spesialversjon av MI-10.(2x15W kl A)
    Den er forøvrig maken til mine MI-10 spesial som
    Petre har idag.
    Da kan du sikkert få høre WHT på meeget gode
    MI forsterkere.

    lykke til!
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Det eneste som gjenstår nå er vel en DAC :)
    Puristen får invitere til fest, og også invitere Børge Strand-Bergersen - aka QNKTC/Henry Audio...! :)

    Mvh Arild

    Hvorfor skal jeg invitere Børge?
    Han er sikkert en hyggelig fyr som dessuten
    lager billigdacer fra "supermarkedet".
    Da tror jeg du ikke har helt oversikte over hva Børge driver med, Hifipuristen.

    Han har hatt en ide på hvordan han skal utvikling analogdelen i en DAC. Han har hatt dette som et prosjekt i 20 år, og har til og med patent beskytte løsningen han kom frem til. Dette har eliminert i en high-end CD-spiller (Modell 999) for en 3-4 år siden. Denne kan måle seg med mye av det beste på markedet. Og jeg vil driste meg til å påstå at han har fått til noe i den analogedelen som jeg tror kanskje ingen andre har (jeg har hatt den i lytterommet et par ganger, og hørt mye på den). Men denne CD-spilleren hadde ingen digitale inganger (USB), noe som man må ha i disse dager. Han begynte derfor å utvikle dette, og lagde en billige USB-DAC som en prøvesten i markedet. Denne billigdacen er således kun en spinnoff, og ikke essensen av hva driver med. Han har meget høy kompetanse innenfor dette området, og således verd å lytte til.
    Derfor tror jeg som Arild skriver, er det verdt å invitere Børge.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Det eneste som gjenstår nå er vel en DAC :)
    Puristen får invitere til fest, og også invitere Børge Strand-Bergersen - aka QNKTC/Henry Audio...! :)

    Mvh Arild

    Hvorfor skal jeg invitere Børge?
    Han er sikkert en hyggelig fyr som dessuten
    lager billigdacer fra "supermarkedet".
    Da tror jeg du ikke har helt oversikte over hva Børge driver med, Hifipuristen.

    Han har hatt en ide på hvordan han skal utvikling analogdelen i en DAC. Han har hatt dette som et prosjekt i 20 år, og har til og med patent beskytte løsningen han kom frem til. Dette har eliminert i en high-end CD-spiller (Modell 999) for en 3-4 år siden. Denne kan måle seg med mye av det beste på markedet. Og jeg vil driste meg til å påstå at han har fått til noe i den analogedelen som jeg tror kanskje ingen andre har (jeg har hatt den i lytterommet et par ganger, og hørt mye på den). Men denne CD-spilleren hadde ingen digitale inganger (USB), noe som man må ha i disse dager. Han begynte derfor å utvikle dette, og lagde en billige USB-DAC som en prøvesten i markedet. Denne billigdacen er således kun en spinnoff, og ikke essensen av hva driver med. Han har meget høy kompetanse innenfor dette området, og således verd å lytte til.
    Derfor tror jeg som Arild skriver, er det verdt å invitere Børge.
    Hei EIK


    Det var litt i spøkefulle former jeg skrev det om Børge.
    Skriver fra Iphone og har således ikke smileys.
    Analogdelen til MI er forøvrig en av de aller beste
    jeg har hørt. Skal veldig mye til for og overgå den.
    Det jeg mente var vel at Børges Dac ikke er highend.

    Akkurat som MI's dac hadde blitt masseprodusert digitaldel
    med (les billig)en glimrende
    analogdel. Tror dere at RM ville satt navnet sitt på
    et slikt produkt?
    Nei, heldigvis har han for mye yrkesstolthet til det.

    Derfor burde dere slutte og mase om MI Dac innebygd
    eller i eget kabinett.
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Er vel ikke feil å drømme om en god Digital del parret med MI sin eminente analog del?
    Det som ikke er på plass er vel en Digital del som er god nok til at Roar vil ta den i bruk...
     

    JørgenK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    121
    Antall liker
    83
    Sted
    Ringsaker
    Torget vurderinger
    9
    Eneste andre integrerte jeg har hørt om som kjører noe watt i kl.A er Bladelius. Den koster omtrent det samme. Der er det mulig å få innebygd DAC.
    Det som imponerer mest med den er oppbygningen. Som MI stor strømforsyning og korte signal veier, men ikke ren kl.A
    Sugden a21SE kjører vel i ren klasse A. Den har vel omtrent samme ytelser og tilsvarende prisklasse. Jeg har ikke hørt den, men det kan vel tenkes at den er noe i samme gate som MI 20.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Siggerud
    Er vel ikke feil å drømme om en god Digital del parret med MI sin eminente analog del?
    Det som ikke er på plass er vel en Digital del som er god nok til at Roar vil ta den i bruk...
    Roar opererer jo analogdelen sin inn i den dacen ( eller CD/BR-spiller, for den saks skyld ) du måtte ha.
    Min aldrende MF Tri-Vista DAC fikk iaf et solid løft på den måten.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Eneste andre integrerte jeg har hørt om som kjører noe watt i kl.A er Bladelius. Den koster omtrent det samme. Der er det mulig å få innebygd DAC.
    Det som imponerer mest med den er oppbygningen. Som MI stor strømforsyning og korte signal veier, men ikke ren kl.A
    Finnes mange integrerte som har oppgitt klasse A watt. F. eks. luxman 550ax og 590ax, Accuphase har noen og andre. Er også mange som har litt klasse A, men hvor man ikke har oppgitt punktet hvor biasen blir lavere enn utgangssignalet. Er derimot Veldig få som er single-ended Klasse A (Sugden er nevnt og MF hadde AMS serien).
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Tror du Petre, at Malmin sine lydkort gjør susen i spillere som det her?
    BDP-LX88-K Blu-ray 3D-spiller med nettverksfunksjoner, Super Audio CD-/DVD-lydstøtte, PQLS og lydkomponenter i høy kvalitet (svart) - Pioneer Blu-ray, DVD-spiller

    Eller Oppo 105 for den saks skyld? Eller er det da smartere å kjøpe billigere spiller, med MI lydkort?

    Hei MusicBear

    Jeg er ikke Petre, men jeg tror jeg kan bidra her?😀
    For det første kan du kjøpe Musical Innovation sin analogdel i eget kabinett
    med utvendig strømforsyning om du vil.
    For og nyttiggjøre seg den, bør Dacen ha en rimelig kompetent digitaldel.
    Hvis du skal bruke en CD spiller, bør du bruke det og ikke en multispiller
    pga. jitterproblematikken. I de fleste multispillere sitter det en klokke som
    styrer alle prosesser. I en CD spiller styrer klokka bare en funksjon, derav
    lavere jitter. Dette er grunnen til at multispillere ikke låter like bra som
    rene CD spillere.
    Hvis du da har tenkt og sette i MI's analogdel,som faktisk koster 15K,
    burde CD spiller,Dac eller Multispiller være av god kvalitet.😀
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Ingen av de andre er vel, meg bekjent klasse A. De er vel klasse AB alle sammen?

    Hadde vært knallmorsomt med en stortest av nordiske integrerte forsterkere i denne prisklassen. Konkurransen er faktisk ikke så dårlig. Man har jo, blant annet, Lyngdorf TDAI 2170, som koster 10.000 mindre enn MI20, og er digital, riktignok...
    De aller fleste AB forsterkere har en liten del hvor forsterkeren operer i klasse, gjerne et par watt. Det å få en 25w klasse A integrert til under 35k må jo nesten betegnes som et kupp hvis lydkvaliteten er i stil med det inntrykket jeg har fått av MI etter å ha lest anmeldelser og brukererfaringer.
    Hei Evhvis

    Vidar Sonesen har så vidt meg bekjent bestilt seg en
    spesialversjon av MI-10.(2x15W kl A)
    Den er forøvrig maken til mine MI-10 spesial som
    Petre har idag.
    Da kan du sikkert få høre WHT på meeget gode
    MI forsterkere.

    lykke til!
    Satser på å få hørt på den når Vidar etterhvert har fått spilt den inn. Hvis jeg en dag skulle finne på å bytte ut effekt så ville nok MI være et av få merker på lista over aktuelle kandidater.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Takk hifipuristen, og 15 lapper var jo litt av en sum da. Forstår jeg det slik at en MI forforsterker inneholder dette vi her snakker om?
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Analogtrinnet som Roar bruker for å Malmifisere DAC-er, CD-spillere og streamere er iallfall nært beslektet de kretsene du finner i en av hans forforsterkere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn