Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer .retteP!

    Nå er ikke jeg i klubben deres, men har jo spilt på komboen 9/11 i heimen en liten stund da. Rørpre på MI Mosfet er nok ikke så langt unna lydmessig det heller ;)

    Får besøk av to herrer i kveld, og da skal vi spille MI Mosfet.. Blir spennende å høre hva de sier :)

    mvh
    lassemann
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    lassemann skrev:
    Gratulerer .retteP!
    Nå er ikke jeg i klubben deres, men har jo spilt på komboen 9/11 i heimen en liten stund da. Rørpre på MI Mosfet er nok ikke så langt unna lydmessig det heller ;)
    Får besøk av to herrer i kveld, og da skal vi spille MI Mosfet.. Blir spennende å høre hva de sier :)
    mvh lassemann
    Enig. ::)
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Hyggelig at uttrykket "nine eleven" har fått en ny og mer positiv betydning.

    Ole G :)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    ;D

    Ok, uttrykte meg nok litt uklart,
    - øyet blir stort og munnen blir våt,
    eller: Hvorfor kjøpte jeg blå Ford C-Max og ikke en slik rød lekkerbisken?

    Ole G :)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    .retteP skrev:
    SaltyDog skrev:
    Velkommen i 9/11 klanen, .retteP! ;D
    Nissen har virkelig vært snill i år, og anstrengt seg for å skape en hvit, varm jul for oss.
    Du beskriver din opplevelse av MI 9 på en elegant måte, og i samsvar men min. Mine stikkord:
    - Mektig.
    - Allikevel avslappet og uanstrengt.
    - Organisk, kroppslig.
    - Oppløst.
    - Nøytral, med en varm tendens.

    Godordene bare ramler ut, men det er sånn jeg opplever MI 9 (60W klasse A).
    Jeg blir bare mer og mer fornøyd med komboen MI 9/11, de varmer godt nå i kulden! :D
    Jotakk, det føles godt å være tatt inn i varmen. Mer utførlig beskrivelse med bilder vil forhåpentligvis følge når jeg får roet nervene, tingen/e er tilspilt og jeg har fått hørt mer på det, samt rotert litt på utvalget av kilder og høyttalere.
    Har du fått roet nervene, .retteP...? ???
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Siggerud
    SaltyDog skrev:
    .retteP skrev:
    SaltyDog skrev:
    Velkommen i 9/11 klanen, .retteP! ;D
    Nissen har virkelig vært snill i år, og anstrengt seg for å skape en hvit, varm jul for oss.
    Du beskriver din opplevelse av MI 9 på en elegant måte, og i samsvar men min. Mine stikkord:
    - Mektig.
    - Allikevel avslappet og uanstrengt.
    - Organisk, kroppslig.
    - Oppløst.
    - Nøytral, med en varm tendens.

    Godordene bare ramler ut, men det er sånn jeg opplever MI 9 (60W klasse A).
    Jeg blir bare mer og mer fornøyd med komboen MI 9/11, de varmer godt nå i kulden! :D
    Jotakk, det føles godt å være tatt inn i varmen. Mer utførlig beskrivelse med bilder vil forhåpentligvis følge når jeg får roet nervene, tingen/e er tilspilt og jeg har fått hørt mer på det, samt rotert litt på utvalget av kilder og høyttalere.
    Har du fått roet nervene, .retteP...? ???
    Ja, det skulle ikke så mye til.
    Kvelden i går gikk i all hovedsak med til å spille musikk, for å bli bedre kjent med monsteret.
    Inntrykket nå er om mulig ennå mer positivt, om enn jeg synes den blir nesten bekymringsfullt varm. Glovarm, faktisk. Jeg får stole på at RM kan sine saker, og har dimensjonert kjølingen riktig. Jeg kjørte gjennom et variert utvalg av plater, og spilte VELDIG høyt på noen utvalgte musikkstykker med voldsomheter i bassområdet for å bringe forsterkeren ut av fatning.
    Den bestod med glans! Imponerende krefter i den burken. Når både stuebord og sofa hadde tydelige vibrasjoner hørtes det hele like uanstrengt og lekende lett ut som ved lavt volum, og forsterkeren hadde helt opplagt enda mer å gi. Lettdrevne 15'' i reflexkasser bevegde seg subjektivt mindre enn de pleier ved ett opplevd gitt energinivå i rommet. Virkelig gøy med så mye skyv og kontroll helt nede i suboktavene. Kona forvillet seg inn i stua, og syntes det spilte flott, mye tydeligere enn vanlig,og hun har jo hørt en del, etter mange år med meg, hehehe.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kan underskrive på at den blir varm, ja...
    Jeg besøkte Roar Malmin i verkstedet hans forleden, og vi kom bl.a. inn på varmeutviklingen.
    Ifølge Malmin kan MI 9 godt stå påslått hele tiden, men at det ikke er noen grunn til det.
    Jeg slår av forsterkeren når den ikke er i bruk; har en følelse at det vil forlenge levetiden.

    Har du forresten lagt merke til et bløtt "bof" i høyttalerne når du slår på MI 9...?
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Siggerud
    SaltyDog skrev:
    Jeg kan underskrive på at den blir varm, ja...
    Jeg besøkte Roar Malmin i verkstedet hans forleden, og vi kom bl.a. inn på varmeutviklingen.
    Ifølge Malmin kan MI 9 godt stå påslått hele tiden, men at det ikke er noen grunn til det.
    Jeg slår av monsteret når det ikke er i bruk; har en følelse at det vil forlenge levetiden.

    Har du forresten lagt merke til et bløtt "bof" i høyttalerne når du slår på MI 9...?
    Nei, ingen (u)lyder i høyttalerne verken ved av- eller påslag. Kun et diskret lite blink i lampene som er på samme kursen når man slår den på.
    Jeg føler uansett at jeg er i mål på forsterkerfronten i overskuelig fremtid, for hvor mye bedre kan det bli? Jeg kan ikke se for meg at ett forsterkersett til doble prisen kan gi særlig mer enn dette. Og enda mer enn 120k for en sannsynligvis nokså marginal ytelsesforbedring beveger seg utover mine stramme økonomiske rammer.

    Edit: Rognlien var, lett omskrevet, inne på at MI11 var farlig nær pre's til 3-4 x prisen. Om man skal, for å være beskjeden/moderat, gå ut fra at det i MI9s tilfelle kan brukes en formel 2-3 x kan selv en med min intelligens finne et prisestimat her.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.841
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    her har det blitt jul veldig tidlig i år ;D ;D ;D

    bytter ut den viktigste delen av anlegget:

    der kom en AVID Volvere med SME309 og DV XX2 mk2 i huset som spiler med en Brinkmann Fein sammen med MI11 "light" og MI10 og som sagt nylig kjøpte AN-e kit 03.....

    dette spiller bare helt fra en annen verden!!!

    det eneste "gamle" som er igjen er digitalrigget og den har jeg ikke hørt enda siden digitalkabelen ble for kort etter jeg måtte flytte på hele anlegget. men jeg har egentlig ikke savnet den enda må jeg sier ;D
    har begynnt å spille alle platene på nytt igjen, med hakeslepp mesteparten av tiden ;D ;D ;D ;D


    det gjenstår en del finpussing med justering av PU og ordentlige plugger til høyttallerkabler, osv... men jeg klarer ikke å sette meg med med loddebolten enda- mye mer morro å høre på musikk!!!
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Godt å høre, slartibartfast! :D
    Også jeg tok jula litt på forskudd i år, og opplever det samme som deg:
    Skattejakt i platesamlingen, med hakeslepp gang på gang.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Da er det bare en ting å si, dere er i mål :D

    God jul til alle MI nisser, kos dere med musikken :)

    /jan
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    JanR skrev:
    Da er det bare en ting å si, dere er i mål :D
    God jul til alle MI nisser, kos dere med musikken :)
    /jan
    Hyggelig, JanR.
    God jul til deg også, fra en av MI nissene. :)
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Siggerud
    Go' fra meg til alle dere MI'ere, inkl RM.
    Nå kan vi trygt dale ned i skjul for å kose oss med musikken, forsterkerne og øvrig familie.
    ( Det blir sikkert også noe god mat, rødvin m.m. )
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    God jul til alle her inne fra Larvik og meg også.

    "Nå har vi vaska gølve' og vi har børe ved,
    og vi har satt opp fuggelbænd og nineeleven me'"

    ... (MI-anskaffelse, nå også som juleforberedelse) ;D

    Så nå blir det så bra atte.

    ole G :)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    .retteP skrev:
    Go' fra meg til alle dere MI'ere, inkl RM.
    Nå kan vi trygt dale ned i skjul for å kose oss med musikken, forsterkerne og øvrig familie.
    ( Det blir sikkert også noe god mat, rødvin m.m. )
    Henger meg på den:
    God jul til alle MI nisser, inkludert nissen sjøl. ;D
    Mvh Salty
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.230
    Torget vurderinger
    1
    God Jul til dere alle. Kos dere med musikken.

    Jeg for min del blir uten MI Mosfet og MI 12. Men nå gleder jeg meg til at MI 10.2 kommer hjem til meg i januar, og en ny MI 12. Det bli Godt nytt år det. Sannelig, sier jeg Eder.


    Mvh. Bjørn ;D
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    God Jul til dere alle. Kos dere med musikken.
    Jeg for min del blir uten MI Mosfet og MI 12. Men nå gleder jeg meg til at MI 10.2 kommer hjem til meg i januar, og en ny MI 12. Det bli Godt nytt år det. Sannelig, sier jeg Eder.
    Mvh. Bjørn ;D
    Takk i like måte, Bjørn. Alt ordner seg for snille gutter.
    Salty
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.230
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det. :D

    Ja, det blir tider. Må ta fram rør-forsterkeren i kveld tenker jeg. Den har jeg også et oppgraderings-prosjekt på.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.230
    Torget vurderinger
    1
    Mens jeg venter på MI 10.2, så har jeg andre nyheter.

    Roar Malmin holder på med en ny RIAA forsterker av det kostbare slaget. Men, jeg diskuterte muligheten for en DAC med USB og ca. 3 digitale innganger. Dette vil sannsynligvis komme innebygd i en egen versjon av MI 12 forforsterkeren, da trolig med 3 analoge innganger, USB og 2 eller tre digitale innganger. "MI 12 DAC" er vel et foreløpig navn. Det ligger nok godt utpå nyåret før denne eventuelt dukker opp, men jeg mente at Roar burde ha en DAC innebygd i en forforsterker av god kvalitet med USB og 2-3 digitalinnganger. Dette er det mange i dag som ser bruken for, siden digitale kilder i dag er såpass dominerende.
     

    yel

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Innlegg
    677
    Antall liker
    1
    Henger han på en prossesor loop også, så er det nok en del fler som ser en mulighet... Et konge produkt! RM , stå på nå, følg flyten!!


    mvh
    -Y
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.230
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde heller ikke vært så dumt.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    YEL skrev:
    Henger han på en prossesor loop også, så er det nok en del fler som ser en mulighet... Et konge produkt! RM , stå på nå, følg flyten!!
    mvh
    -Y
    Da hadde denne vært høyaktuell for min del. Hadde han i tillegg lagt på en mulighet for sub-in/sub-ut slik som Micromega har gjort, ville dette blitt en killer i forhold til også å kunne supplere med subber.
     

    AB1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    159
    Antall liker
    1
    Jeg fikk montert 2 ekstra utg. på min MI 11.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Siggerud
    YEL skrev:
    Henger han på en prossesor loop også, så er det nok en del fler som ser en mulighet... Et konge produkt! RM , stå på nå, følg flyten!!


    mvh
    -Y
    Ja, og VU-metre og tonekontroller! ;D

    Fra spøk til side; et kongeprodukt er det jo allerede, men en loop kunne vært svært nyttig. Det måtte nok gått på bekostning av en inngang, som en ekstra utgang til poweramp gjorde. Men jeg kunne levd fint med bare tre innganger.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    RIAA-forsterker, DAC/forforsterker, dette er høyinteressante nyheter fra Malmins Musical Innovation.
    Disse nyvinningene burde bringe MI ut til en større brukergruppe enn dagens lille "menighet".
    I så fall er dette fullt fortjent, imo.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.230
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er av den oppfatning at LP-menigheten er en viktig, men en liten gruppe som gjerne koster på seg et godt RIAA-trinn. Verre står det til med digital-folket, som jeg vel egentlig hører mest til, ettersom mine LP'er ligger godt forvart hos mor... -digital-folket leter ofte etter gode løsninger, men de fleste er nok tross alt på et begrenset budsjett. Men det er imidlertid mange av dem og derfor bør det finnes et marked for dette.

    Jeg tok derfor opp saken med Roar Malmin, der jeg hevdet at en DAC ville vært kjekt å hatt. Det finnes imidlertid et hav av ulike DAC'er, men, å integrere en meget god DAC i for-forsterkeren vil løse mange problemer og man kan dra nytte av allerede gode analoge komponenter som vi vet finnes i de meget vellydende MI 11 og MI 12.

    Fordeler ved dette: som allerede nevnt direkte kobling til gode analog komponenter, en boks mindre, færre kabler og alt styres via en enhet.

    Imidlertid er det begrenset med plass bakpå MI 11 og MI 12, men kan man i det minste få til 2 x analog inn, 1 x prosessor loop, 3 x digital inn og 1 stk USB så tror jeg man er godt sikret i forhold til behovet. Håpet er bare å sikre en best mulig DAC i konstruksjonen, samt at prisen til kunden ikke blir fullstendig avskrekkende.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Siggerud
    Mange fordeler med inboard DAC, helt klart. Nå er det jo ( nesten ) sånn, at verdens beste DAC idag(dyr!) er middelmådig imorgen og avdanket ( billig ) om få uker, så fort som den digitale utvikling går. En utmerket analog pre- vil fortsatt være utmerket i lang tid. DAC-biten burde derfor være modulbasert eller på annen måte oppgraderbar, om det lar seg gjøre?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.230
    Torget vurderinger
    1
    Helt klart. Det bør la seg gjøre ganske enkelt med Malmins solide kunnskaper.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Bare en liten morgenrapport fra heimen:

    Jeg har en fridag, kona er på jobb, og jeg har nettopp slått på MI 9/11.
    Om en halvtime er komboen parat til å gi meg den deilige MI-lyden som jeg liker så godt.
    "Livet er ikke det verste man har, og snart er kaffen klar."
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Det der hørtes da virkelig ut som en drømmesituasjon. Nyt!
    En annen får vente til kveldinga med å varme opp boksene, men den som venter på noe godt ...


    Ole G :)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Her nytes det, ja! :D
    Akkurat nå synger Ray Charles duett med Bonnie Raitt: "Do I Ever Cross Your Mind?",
    fra det flotte albumet "Genius Loves Company". Bærre lækkert!!! ;D
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn