Musical Fidelity

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Ganske stor fulg ;D

    Bedre trøkk nedover, flott oppover, skriker ikke ... som måker ... sitter og hører på Odd Børretzen ;D Her blir han presentert med fine detaljer og rasp, en litt liten stemme, sårbar - den rake motsetningen til Leonard Cohen. Dette er sløy musikk. Og dette er ett bra tegn - det er flyt over musikken - foten går.

    Jeg har koblet min med optisk kabel mot squeezebox - da det var det jeg hadde liggende. Det hadde vært greit med rca utgangene på samme side som inngangene, men det er lite å trykke på - så boksen kan gjemmes bort, så i praksis så er neppe dette noe stort problem.

    Oppgradering er jo også mulig. Veggvorta kan helt klart byttes mot noe bedre. Har en KingRex PSU som også burde fungere på V-DAC (12V DC). Rapporter fra head-fi at dette vil forbedre ting flere hakk. Overhengende fare for at det kan bli en sånn til med tider og stunder.

    Noen ganger er det all right



     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    What!?

    Koblet fluken til ac/dc vorta som fulgte med V-DAC. Det står på den at spenningen ut skal være 12V - V-DAC'en sier også at den skal ha 12V inn - målte den 12V? nix; 20V!! :eek:

    Ser også at roffe gjorde samme måling med tilsvarende resultat, men den går åpenbart greit på 12V batteri også ::)

    --

    KingRex PSU måler 13V - så den burde sånn-sett gå helt fint, men det er ikke helt samme kontakt - så litt diy må til.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kan vel melde meg inn her soden jeg nå har skaffet meg en Musical fidelity A5. En meget god forsterker om jeg må si det selv. Jeg er ivertfall kjempeførnøyd.

    Mvh Peter
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Palace skrev:
    Tja, kjennetegnet er vel mye kraft i forsterkerne og ganske varm lyd. Noen sier at MF låter som rør uten å være det (nødvendigvis).

    Jeg har en A308 som er forgjengeren til A5.5/A5 og er kjempefornøyd. Har også et v3 riaa-trinn som er en fornøyelse. MF anbefales på det varmeste og det er synd at de ikke får mer oppmerksomhet her til lands, når direkte sammenlignbare produkter gjør det.
    Takk for svar,Palace.

    Glemte dette innlegget/spørmålet mitt så jeg var litt treg her.

    Jeg er litt splittet i oppfatningen av MF etter hva jeg leser.Har aldri hørt en MF men jeg leser forskjellige erfaringer av merket.Kanskje pga. forskjellige modeller.

    Her er en beskrivelse jeg har funnet ang. signatur i MF sine nyere forsterkere.

    Som Håkon Rognlien sier her:
    MF A5 er en utmerket forsterker, om du liker lystklingende, åpne, og ikke så rent lite tekniske gjengivere, kan det være en god idé. Men undertegnede vil hevde at RF 83 profiterer på noe mer mørktklingende og malmfulle saker. Om du ikke vil ha rør, bør du lete etter noe "feitere" enn moderne MF.
    Jeg har ikke noe Klipsch men ser på beskrivelsen av MF som blir gitt her.Ikke akkurat beskrevet som varm.

    Er det de eldre MF som har mer av denne varmen og de nye som er litt mer analytiske og lysere i signatur?

    Jeg er ute et noe organisk og frodig med sjel og varme,så da kanskje ikke MF er helt den rette vei å gå?


    Har en en MF på hånden,men er ikke helt sikker på om det er dette jeg burde gå for nå.

    Noen som har input på dette?
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Syns det høres merkelig ut det Rognlien her skriver. Har ikke hørt så mye av MF, men det jeg har lest har alltid fremhevet de som varme og fyldige. Andre innspill?
     

    Stavros

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    149
    Antall liker
    21
    Heller ikke jeg skjønner Rognlien helt denne gangen....Er vel nokså gammel i hi-fi-tralten etter hvert, og har hatt MF i flere generasjoner. Jeg har i dag blant diverse annet utstyr - også rør - en A 5 cr pre/power-combo. Mine "rør-lydpreferanser" var vel nettopp en av grunnene til at jeg valgte MF (erstattet rør: Audio Innovation) , og den nevnte comboen utgjør i dag basisforsterkeriet i mitt oppsett, uten at jeg lider øremessig av den grunn. Så det så. :)
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Min Nu-Vista 300 er så silkemyk i lyden at blir det mykere får lyden pels ;-)
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Et spm om A1008 forsterkeren: Denne eksterne strømforsyningen, MÅ den benyttes? Vurderer en slik, men litt knot med en ekstra boks. Da faller liksom poenget med innebygget DAC vekk...
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    funbunny skrev:
    Min Nu-Vista 300 er så silkemyk i lyden at blir det mykere får lyden pels ;-)
    Ser de nenvte det ang. A1008 som var den aktuelle for meg,i en test jeg nettopp leste også, fra Hifi-Choice.

    "The oft-used cliche of 'the mail'd fist in the velvet glove' takes on new meaning here."
    Da tror jeg det kanskje ikke MF er noe for meg selv om jeg er ganske sikker på at dette er skikkelig bra saker.

    Smak og behag.

    Jeg speider videre. :)

    Takk for responsen.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Jeg lurer på å slå til på en MF A5.5

    Er det noen her som kan si noe om hvordan denne låter? Jeg er ikke 100% sikker på om jeg skal slå til ennå. Eneste jeg vet er at jeg skal ha meg ny forsterker om ikke veldig lang tid.
     

    Akustisk Bureau

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.05.2009
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Audiocompaniet / Akustisk Bureau stiller på Horten i helgen med Musical Fidelity M6 serie !
    Vel møtt.

    Vi vil i tiden fremover lansere flere spennende produkter fra MF.

    :)

    Sjekk gjerne ut vår Facebook-side

    Hilsen Audiocompaniet / Akustisk Bureau
     

    rogera

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2005
    Innlegg
    77
    Antall liker
    5
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    Rundt juletider i fjor var jeg en tur hos Roar Malmin (Musical Innovation, service/ rep. av hi-fi) ifbm. feilsøking på en CD spiller. Han nevnte da at han hadde en oppgraderingspakke for mine A5 CR effekttrinn. Oppgraderingen består i hovedsak av at strømforsyningen byttes/ bygges om, i tillegg til at et par kondensatorer i signalveien byttes til polypropylen om jeg husker riktig. Prisen er kr. 7000/ stk.

    I sommer tok jeg med det ene trinnet og fikk det oppgradert i.l.a. et par døgn. Jeg var så godt fornøyd med dette at jeg leverte det andre trinnet senere samme kveld ! Forbedringen kommer først og fremst i bassen, men også langt oppover i mellomtonen er det forskjeller å spore.
    Bassen fremstår som renere og klart mer kontant. Synes faktisk at mine gml. A3.2 CR nesten var på høyde med A5 CR nettopp i bassen.
    I mellomtonen er det først og fremst er messingblåsere som har fått et løft. Trompeter, som enkelte ganger tidligere kunne låte som blekktrompetene ungene får til 17 Mai, fremstår nå med mer naturlig fylde uten at messingraspet er barbert bort. Totalt sett: større ro- større utsving= større dynamikk.

    Mener Roar nevnte han han også tilbyr tilsvarende oppgradering av andre MF modeller. Om det er verdt prisen får hver enkelt avgjøre. For min del har jeg planer om å beholde trinnene noen år til, og når Roar lover økt holdbarhet så var valget greit. MF tilbyr oppgraderingspakker i omtrent samme prisleiet. Jeg vurderte dette, men innså vel at det ville bli mye styr og høye kostnader ifbm. med forsendelse England tur/ retur.

    Hvis noen ønsker å se Roars egne foto av oppgraderingen så send meg en PM med e-post adresse.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Siggerud
    rogera skrev:
    Rundt juletider i fjor var jeg en tur hos Roar Malmin (Musical Innovation, service/ rep. av hi-fi) ifbm. feilsøking på en CD spiller. Han nevnte da at han hadde en oppgraderingspakke for mine A5 CR effekttrinn. Oppgraderingen består i hovedsak av at strømforsyningen byttes/ bygges om, i tillegg til at et par kondensatorer i signalveien byttes til polypropylen om jeg husker riktig. Prisen er kr. 7000/ stk.

    I sommer tok jeg med det ene trinnet og fikk det oppgradert i.l.a. et par døgn. Jeg var så godt fornøyd med dette at jeg leverte det andre trinnet senere samme kveld ! Forbedringen kommer først og fremst i bassen, men også langt oppover i mellomtonen er det forskjeller å spore.
    Bassen fremstår som renere og klart mer kontant. Synes faktisk at mine gml. A3.2 CR nesten var på høyde med A5 CR nettopp i bassen.
    I mellomtonen er det først og fremst er messingblåsere som har fått et løft. Trompeter, som enkelte ganger tidligere kunne låte som blekktrompetene ungene får til 17 Mai, fremstår nå med mer naturlig fylde uten at messingraspet er barbert bort. Totalt sett: større ro- større utsving= større dynamikk.

    Mener Roar nevnte han han også tilbyr tilsvarende oppgradering av andre MF modeller. Om det er verdt prisen får hver enkelt avgjøre. For min del har jeg planer om å beholde trinnene noen år til, og når Roar lover økt holdbarhet så var valget greit. MF tilbyr oppgraderingspakker i omtrent samme prisleiet. Jeg vurderte dette, men innså vel at det ville bli mye styr og høye kostnader ifbm. med forsendelse England tur/ retur.

    Hvis noen ønsker å se Roars egne foto av oppgraderingen så send meg en PM med e-post adresse.
    Da bør jeg vel fortelle at RM oppgraderte min Tri-Vista DAC 21 ganske kraftig også, faktisk så mye at det er snakk om en total ombygging, med svært godt resultat. Mitt eneste MF produkt utenom denne er en umodda DVD-1 som funker overraskende godt som CD-drev.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Antony Michaelson er jo på besøk i Oslo i helga. Audiocompaniet som huser han tror jeg.
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Melder meg inn i tråden med MF X-CANv8, som jeg har eid over to år nå!

    Særdeles fornøyd med denne sammen med AKG K701.

    Noen som har fått hørt noe på den nye AMS serien til MF? Ser virkelig grom ut :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Må vell bli med her med MF 750 supercharger.
    dette smaker fugl.
    holder elementene i jerngrep.

    Steinar.
     

    Vedlegg

    Tor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Innlegg
    806
    Antall liker
    530
    M1CLiC Universal Music Controller

    Fikk følgende info om denne:

    5 digital inputs (inc. digital i-pod and memory stick)
    Internet radio
    Streaming
    3 analog inputs (analog from beginning to end)
    Wi-Fi and Ethernet
    Fixed and variable outputs
     

    Vedlegg

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    KentOve skrev:
    Melder meg inn i tråden med MF X-CANv8, som jeg har eid over to år nå!

    Særdeles fornøyd med denne sammen med AKG K701.

    Noen som har fått hørt noe på den nye AMS serien til MF? Ser virkelig grom ut :)
    Blir sikkert snart muligheter for å høre noe av AMS serien hos Tonart. De har oppdatert hjemmesiden sin med MF produkter, og laget noen pakketilbud!
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Min nå 10 år gamle A300 (kjøpt nov. 2001) har nylig overlevd ca 150 mil på flyttebil, men ikke helt uten mén. Den spiller gromt med punsh som før...men: Volumknappen har løsna! Heldigvis virker volumkontrollen via fjernkontrollen, takk og pris...men den digre metall-knappen man skrur på - vel den hang nesten helt ute da jeg pakket opp forsterkeren. Dytter den inn igjen, men uten at den "tar" og virker. Mener å ha lest en (flere?) MF A300/308 eier her på hfs var borti det samme, og fikset det, men søren om jeg finner dette når jeg nå søker. Derfor jeg spør her, før jeg griper til hammer og sag (ev. skrujern). Kan leve med "remoten" inntil videre jeg. Takk :)

    Edit: Det eg lurer på er; er det en enkel operasjon å feste volumknappen riktig, eller bør man overlate det til en radio-reperatør?

    PS: Min enda eldre NAD 3020 gikk derimot helt føyken under flyttingen. Den virket før jeg dro, dog med litt skurring fra volumpotentiometeret når man skrudde, men nå er den altså helt tyst...
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    zimon skrev:
    Edit: Det eg lurer på er; er det en enkel operasjon å feste volumknappen riktig, eller bør man overlate det til en radio-reperatør?
    Done, sier jeg når jeg svarer meg selv her: Tok av det omsluttende topplokket og så straks hvor stangen som går fra den utvendige volumknappen til den innvendige elektrisk/mekanisk styrte volumkontrollen hadde hoppet av (se rød sirkel på bildet, på bildet henger stangen på som den skal. Bildet tyvlånte og redigerte jeg fra tidligere post av KW her i tråden, hadde ikke kamera for hånden). Brukte en 1,5mm unbrakonøkkel til å feste skruen som fester stangen slik at den ikke sklir ut så snart noen eller tyngdekraften drar volumknappen utover ... Det jeg brukte litt tid på var å spekulere på hvilke type skruer (7 stk) som er brukt til å feste det omsluttede topplokket med. Prøvde det jeg hadde av små unbrako og andre nøkler/jern...og når jeg ingen fant som passet, tydde jeg til et lite flatt skrujern. Det gikk greit når jeg brukte litt kraft og presset jernet mot skruene når jeg skrudde, ellers glapp det.
     

    Vedlegg

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    KentOve skrev:
    Blir sikkert snart muligheter for å høre noe av AMS serien hos Tonart. De har oppdatert hjemmesiden sin med MF produkter, og laget noen pakketilbud!
    Ja, jeg så den. Endelig noe hos Tonart som vekker en liten interesse hos meg! Kanskje jeg skal ta meg en tur innom (er en stund siden sist).
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    torem skrev:
    KentOve skrev:
    Blir sikkert snart muligheter for å høre noe av AMS serien hos Tonart. De har oppdatert hjemmesiden sin med MF produkter, og laget noen pakketilbud!
    Ja, jeg så den. Endelig noe hos Tonart som vekker en liten interesse hos meg! Kanskje jeg skal ta meg en tur innom (er en stund siden sist).
    Lurer på om AudioArt fremdeles er importør...ser ikke MF nevnt i merkeoversikten på hjemmesiden der http://www.audioart.no/produkter.php. Ikke at jeg skal handle, bare nysgjerrig...
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    zimon skrev:
    zimon skrev:
    Edit: Det eg lurer på er; er det en enkel operasjon å feste volumknappen riktig, eller bør man overlate det til en radio-reperatør?
    Done, sier jeg når jeg svarer meg selv her: Tok av det omsluttende topplokket og så straks hvor stangen som går fra den utvendige volumknappen til den innvendige elektrisk/mekanisk styrte volumkontrollen hadde hoppet av (se rød sirkel på bildet, på bildet henger stangen på som den skal. Bildet tyvlånte og redigerte jeg fra tidligere post av KW her i tråden, hadde ikke kamera for hånden). Brukte en 1,5mm unbrakonøkkel til å feste skruen som fester stangen slik at den ikke sklir ut så snart noen eller tyngdekraften drar volumknappen utover ... Det jeg brukte litt tid på var å spekulere på hvilke type skruer (7 stk) som er brukt til å feste det omsluttede topplokket med. Prøvde det jeg hadde av små unbrako og andre nøkler/jern...og når jeg ingen fant som passet, tydde jeg til et lite flatt skrujern. Det gikk greit når jeg brukte litt kraft og presset jernet mot skruene når jeg skrudde, ellers glapp det.
    Står her fortsatt den zimon ;)

    Kjøp deg et bitsett først som sist, koster bare smuler hos Clasern.



    Det er den innringet du skulle hatt/brukt bare i størrelsen 4 plasser til venstre.
    Tror det heter Torxskruer jeg.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    KW skrev:
    Kjøp deg et bitsett først som sist, koster bare smuler hos Clasern. Det er den innringet du skulle hatt/brukt bare i størrelsen 4 plasser til venstre.
    Tror det heter Torxskruer jeg.
    Oki, takk! Tror jeg har et slikt sett jeg, har bare ikke funnet det enda...har nettopp flyttet og flyttelasset er bare sånn ca halveis utpakket...ergo mye jeg ikke vet hvor er enda...bare "at det er" (et sted). :)
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    zimon skrev:
    bambadoo skrev:
    Tror kanskje audiocompaniet er importør av MF?
    Kan se slik ut...
    Om så kan man kanskje håpe å se noen norske tester av MF utstyr etterhvert...? Syns MF har glimret med sitt fravær når det ene eller andre bladet eller nettstedet har testet diverse forsterkere og spillere ::)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn