MQA - The awakening

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.049
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Heldigvis er det stadig flere som ser hva MQA er og hvor veien går, så tiden tikker nok ned mot stupet for svindelkonseptet.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.915
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    På den andre siden:
    ''Life will always find a way!''

    så det går nok bra ;)
     

    Emmashifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2020
    Innlegg
    66
    Antall liker
    29
    Sted
    Oslo
    Vet ikke hvor mye bevis man behøver😄 JayZ synger catchy refrenget/ hooken her:

     
    • Haha
    Reaksjoner: raw

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Da er videoen klar.

    Anbefaler en seanse med noe godt i glasset/koppen og bruke 40minutter og fordøye innholdet i denne.
    Gjelder spesielt de som har uttalt seg positivt om MQA tidligere.
    Qobus lever i Norge og ingen grunn å fortsette abbonnement på Tidal...

    Tok meg faktisk tid til å se denne. Jeg forstår ikke alt det tekniske, men en del av det forstår jeg. Du trenger du kanskje ikke så mye teknisk kunnskap for å forstå at mye er galt eller? Gitt at det som presenteres faktisk er rene faktaopplysninger. Der er ikke jeg den rette til å vurdere, men det virker som han har vært meget grundig og forberedt seg godt. Resultatene er uansett sjokkerende!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.049
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det holder egentlig å høre at de trakk låtene han hadde publisert umiddelbart etter å ha luktet lunta. Legg til tåkesvaret fra MQA og stanken av oksemøkk blir ganske overveldende.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Egentlig er resultatet ganske i tråd med det skeptikerne har hevdet hele veien men noen små unntak som gjør ting bare mye værre.
    Her er det skriftlige rapporten.

    I understand this lack of transparency may be Tidal's fault not MQA directly, but it is the combination of Tidal's lack of transparency and MQA's marketing that is having the harmful effect of misleading consumers.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ivar Løkken kunne helt sikkert forklart dette på Norsk. ;)
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje tid for å chille ned med litt musikk...?
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Audiophile.no omtaler MQA med positive ordlag. Kan dere ikke ta et dypdykk og sjekke hva dette egentlig er?
    Jeg følger med på diskusjonen, og har ingen problem med å stå for det jeg personlig har skrevet om MQA.
    Og så har jeg registrert at andre deltakere i denne tråden sliter med å skille barter fra snørr...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Uansett utfall, "fagpressen" vil alltid søke å være positiv til nyvinninger. Og det enkelte ganger til beste for nyvinningen i seg selv, og ikke bruker av denne. Slik sett er det et mønster, er mønster en kan overse, irritere seg over eller underholdes av. Audiophile var vel og temmelig begeistret for HDCD, og isåmåte gjentar de litt av det samme nå.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    I det øyeblikket dette vipper over til et personangrep betyr det alt. Heis flagg, eller hold kjeft!
    Personangrep? Er det slik du føler det etter at jeg etterlyste litt dypdykk i MQA fra Audiphile.no?
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Ok, da oppfordrer jeg deg til å utdype dette.
    Det gjelder måten Bambadoo har vist til mine uttalelser på en uhyre slurvete måte. Du kan bare bla tilbake til mitt siste spørsmål til han.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Personangrep? Er det slik du føler det etter at jeg etterlyste litt dypdykk i MQA fra Audiphile.no?
    Det går an å ønske seg hva som helst. Men å karakterisere det som dårlig journalistikk er personangrep. Jeg har redegjort for min holdning til dette lenger opp i tråden.

    SÅ nå forventer jeg at også du skal flagge hvem du er, ellers besvarer jeg ikke andre spørsmål fra deg.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Egentlig er resultatet ganske i tråd med det skeptikerne har hevdet hele veien men noen små unntak som gjør ting bare mye værre.
    Her er det skriftlige rapporten.
    Det vil nok komme flere sitater fra denne testen etter hvert som folk får sett video og lest. Men jeg har lyst å sitere MQA Ltd sitt innledene svar som greit setter hele produktet MQA i sitt rette lys.

    We think some of the confusion described in your note originates in what seems to be a misunderstanding of the philosophy and basis of MQA. Your evaluation seems to look at MQA from a very 'conventional' perspective whereas, by its nature, MQA takes a different frame‐of‐reference ‐ because that is how we can overcome ‘loose thinking’ in the arena of ‘high‐resolution’. https://pastebin.com/2YfT6vfZ
    Jeg har vist i langt de fleste av mine poster på HFS at jeg ikke er speiselt smart person. Men selv jeg leser snake oil fra disse to setningene ;)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Personangrep? Er det slik du føler det etter at jeg etterlyste litt dypdykk i MQA fra Audiphile.no?
    Det gjelder måten Bambadoo har vist til mine uttalelser på en uhyre slurvete måte. Du kan bare bla tilbake til mitt siste spørsmål til han.
    Det går an å ønske seg hva som helst. Men å karakterisere det som dårlig journalistikk er personangrep. Jeg har redegjort for min holdning til dette lenger opp i tråden.

    SÅ nå forventer jeg at også du skal flagge hvem du er, ellers besvarer jeg ikke andre spørsmål fra deg.
    Ok, nå som jeg har "legitimert" meg. Kan jeg håpe på å se en artikkel fra Audiophile.no som går litt i dybden på MQA?
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.915
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    Jeg følger med på diskusjonen, og har ingen problem med å stå for det jeg personlig har skrevet om MQA.
    Og så har jeg registrert at andre deltakere i denne tråden sliter med å skille barter fra snørr...
    Lydkvaliteten er helt underordnet her.

    Ser du ingen problemer med monopoliseringen?
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Ok, nå som jeg har "legitimert" meg. Kan jeg håpe på å se en artikkel fra Audiophile.no som går litt i dybden på MQA?
    Først må jeg bare beklage at jeg tok litt av tidligere. Det har sammenheng med at jeg syns det er litt urimelig at Audiophile.no blir kritisert for å ha kommet med positive uttalelser om MQA, uttalelser som er basert på positive lytteinntrykk. Det forblir min innfallsvinkel til MQA. De siste dagene har dessuten det norske terrenget blitt dramatisk endret, i og med at Qobuz har blitt tilgjengelig i Norge.

    Jeg skulle gjerne ha kommet med en utdypende artikkel om MQA. Men jeg sliter litt selv med å finne ut hva som er ubestridte realiteter i denne saken. Og som jeg har skrevet tidligere har jeg ikke tilstrekkelig digital kompetanse til å være en slags overdommer i de spørsmålene som er reist. Jeg har sett hele den videoen som har aktualisert temaet i dag, og registrerer at det er en del alvorlige anklagepunkt. Samtidig ser jeg at det er avvik i fremstillingen fra MQA og "Goldsound" i forhold til hva som har blitt kommunisert i forbindelse med utleggingen av de aktuelle filene. Alle later til å ta det for gitt at Goldsound sin fremstilling er korrekt, og hvem vet - kanskje stemmer det. Men det er ikke mulig for meg å være overdommer i det. Uansett kjenner jeg igjen en tendens som er velkjent fra Akersgata: man går i flokk, særlig når man aner lukten av blod. Derav Rainy Day Woman... :cool:

    Det har ellers vært en salig sammensausing av at MQA har økonomiske interesser, at TIDAL kanskje ikke har vært tilstrekkelig etterrettelige i forhold til opphavet av filene, og ikke minst hva som er referansen for min (og dermed delvis Audiophile.no) sin positive holdning til MQA. For min del har det vært som et alternativ til 16/44.1, ikke til HighRes Flac. Og ikke minst er det et uklart element i hva som er referansen når man snakker om Lossless vs Lossy. Jeg opplever at det blir litt meningsløst å diskutere hvorvidt MQA er lossy eller lossless i forhold til Flac, så lenge MQA har en litt annen inngang til opprettelse av sine filer. Jeg har vel etter hvert fått en mistanke om at MQA og TIDAL ikke nødvendigvis har en helt sammenfallende oppfatning av hvordan opphavet til MQA-filer skal være. Dette er ikke nødvendigvis berettiget kritikk mot MQA som format.

    Så litt om meg selv:
    Jeg er utdannet sivilarkitekt, og jobber 100% på dagtid i Viken fylkeskommune med skolebygg. Jeg ber derfor om forståelse for at det ikke er mulig for meg å ha full fordyping i digitale formater som det åpenbart at HiFi-entusiaster flest sliter med. I løpet av de siste ukene har jeg forsøkt å få en avklarende forståelse av hva som er riktig og galt i MQA-spørsmålet. Jeg har innsett at jeg bare må la det ligge, og heller nyte litt god og underfundig musikk når anledningen byr seg....
     
    Sist redigert:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.915
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    Gjentar meg selv:

    Er det virkelig slik at opplevd lydkvalitet trumfer alt?

    Ser du ingen problemer med monopoliseringen av tilbudet?
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Lydkvaliteten er helt underordnet her.

    Ser du ingen problemer med monopoliseringen?
    Jeg har store problemer med å se noen monopol. Akkurat det er spøkelse på høylys dag. Dette må ikke forveksles med at ikke Bob Stuart gjerne hadde ønsket seg et monopol.
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Det går an å ønske seg hva som helst. Men å karakterisere det som dårlig journalistikk er personangrep. Jeg har redegjort for min holdning til dette lenger opp i tråden.

    SÅ nå forventer jeg at også du skal flagge hvem du er, ellers besvarer jeg ikke andre spørsmål fra deg.
    Kom i skade for å sjekke innom denne tråden. Uten å ha sterke meninger om diskusjonen for øvrig, denne kommentaren er vel kanskje litt fjollete? Vidt forskjellig rolle man inntar om man er en annonsert redaktør i et blad, versus en dude som uttrykker sin mening på et nettforum.

    Lykke til videre i krangelen!
     
    Sist redigert av en moderator:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.915
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    Jeg har store problemer med å se noen monopol. Akkurat det er spøkelse på høylys dag. Dette må ikke forveksles med at ikke Bob Stuart gjerne hadde ønsket seg et monopol.
    Når programvaren for innspilling må lisensieres og programvaren for avspilling må lisensieres fra samme firma
    Ja- da ser jeg spøkelser :rolleyes:
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.049
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det virker jo vitterlig som et "ærlig" forsøk på å skaffe seg monopol og på å innskrenke valgmulighetene til lytterne. I tillegg er det vel ikke spesielt positivt at det lyves over en lav sko om hva MQA faktisk gjør med musikken.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Når programvaren for innspilling må lisensieres og programvaren for avspilling må lisensieres fra samme firma
    Ja- da ser jeg spøkelser :rolleyes:
    Jeg tror du kanskje må løfte blikket litt.
    Bob Stuart og Meridian har laget et Monopol tidligere. Det het MLP, og var bærebjelken i DVA Audio. Problemet var bare at verken DVD Audio eller noen andre sølvskiveformat har vært i posisjon til å komme i en monopolsituasjon. FLop er vel en mer nærliggende karakteristikk. Mangfold er "the secret word" for det 21. århundre...
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.915
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    ??
    Så det at de prøver å lage et monopol er helt ok på grunn av at de har prøvd det før og at de forsøkene floppet?

    Seriøst?
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    ??
    Så det at de prøver å lage et monopol er helt ok på grunn av at de har prøvd det før og at de forsøkene floppet?

    Seriøst?
    Som sagt har jeg ikke et øyeblikk hatt tro på at MQA ville havne i en monopolsituasjon. Jeg har alltid betraktet MQA som et tidsbegrenset fenomen.
    Kan du nevne et selskap som i sine hemmelige ønsker ikke ønsker seg en monopolsituasjon?
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I det øyeblikket dette vipper over til et personangrep betyr det alt. Heis flagg, eller hold kjeft!
    Er det personangrep å oppfordre til å «gjøre litt skikkelig journalistisk arbeid» eller «ta et dypdykk og sjekke hva dette egentlig er»? Selv finner jeg Hr Redacteurens respons ganske megetsigende. Og jeg heter Asbjørn, i tilfelle du lurer på hvem jeg er.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.915
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    Nå lurer jeg virkelig på om du følger med i timene?

    men jeg er helt enig i å betrakte MQA som et tidsbegrenset fenomen, i og med at de ikke klarer å favne hele innspillingskjeden overalt.

    Uavhengige selskaper kommer til å leve godt utenfor boblen. Blir lite nett-avspilling på de store plattformene,
    men musikken vil finne sitt publikum uansett.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Er det personangrep å oppfordre til å «gjøre litt skikkelig journalistisk arbeid»? Det var jo ikke engang en påstand om at audiophile.no gjør noe annet enn det. Selv finner jeg Hr Redacteurens respons ganske megetsigende. Og jeg heter Asbjørn, i tilfelle du lurer på hvem jeg er.
    Nå føler jeg litt at akkurat denne problemstillingen er litt tilbakelagt. Men det var ikke oppfordringen om å "gjøre litt skikkelig journalistisk arbeid" som trigget meg, men den oppfølgende forklaringen på hva det betydde: "Audiophile.no omtaler MQA med positive ordlag." Underforstått. Det er ikke skikkelig journalistisk arbeid.
    Jeg har allerede beklaget at jeg tok litt av i forhold til dette. Jeg viser ellers til mitt litt fyldige innlegg lenger oppe.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn