Diverse MQA streaming. Foreløpige inntrykk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Kjører via USB til HD30 og det funker brillefint. Måtte restarte programmet for å få aktivert innstillingene.

    Lydbildet har kommet litt nærmere og er frisket opp ifht standard filene. Har fått tilbake mye av det jeg mistet ved nedskalering av høyttalerkablene mine faktisk. (Ikke ment som å starte nytt kabelinferno her!) Albumene som er lagt ut i nytt filformat er ofte gode fra før og det er neppe ikke uten grunn at disse er valgt ut.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    De skjønte nok at de ikke klarte å selge nok MQA klare dacer for å sikre profitten og "slapp" opp noe kode til enkelte software utviklere for å prøve seg den veien også. En vinn vinn for de få som får være med på veien og utelate andre som ikke er like betalingsvillige.
    Ikke noe å si på oppfinnsomheten sånn sett.
    Husker hvordan alle lovpriste HDCD og hvordan det låt bedre når det lyste "hdcd" i cd spilleren.. Varte ei stund så var det ut igjen.

    Archimago (synes alltid blogginnleggene hans er gode) kommer nok med mer men har sluppet enda litt mer konspirasjon til nå :)
    So, TIDAL / MQA arrives...
    In other news, I see that MQA has capitulated and will be releasing software decoding, announced at CES 2017 (this is exactly what I suggested back in April 2016 even though it will compromise their claim of "end-to-end authentication" since the DAC will not be specifically MQA-approved). Apparently it'll be available with Audirvana Plus 3 coming late January for Mac and TIDAL "Master" software playback will start immediately (about time). Not surprising that they've decided to proceed down this route after >2 years since the big initial announcement. I guess they finally realized that folks aren't going to run and buy a new DAC just for MQA. It looks like software decoding will upsample the 44/48kHz stream to 88/96kHz to present to the DAC. IMO this is totally fine since I don't see any point in 176/192kHz. I'm curious to see how they're going to spin the idea that the hardware/firmware variety of MQA will "sound better". They must do this, otherwise who will bother buying MQA hardware? And what manufacturer will bother spending money for licensing if there's no perceived public value?

    The next chapter has now started with MQA. It's now up to the consumer - let's see if the public cares about MQA over the next 6 months once the initial hype, bugs, fanboy/cheerleader press chatter, and potential confusion subsides... (Check out some early "play by play" discussions on Computer Audiophile.)

    Finally, it looks like the music industry is still trying to convince people that their typically loud, over-compressed to the point of clipping music, or old analogue remasters are worth spending money on in "high resolution"... Honestly, are you guys in the music industry actually making decent money off the extra effort? I wouldn't be surprised if the balance sheets look pale if not red. There comes a time to honestly reconsider what one is doing and what is the truth. No, it's not that I think high-resolution is totally useless, rather, it's hard to hear the difference unless done right. Put the money into promising mainstream artists and start producing recordings worthy of the "high-resolution" moniker that the public cares about. Then sell and educate the people when there's something worthy of their hard-earned dollars (especially given the premium charged for these downloads). Hanging out at trade shows putting on a brave face, promoting already ubiquitous hi-res capable hardware when there's barely any decent hi-res media, and throwing money at the advertising side is pure window dressing over an essentially empty shell. Sure, keep throwing money at it, but in my opinion failure is inevitable when there is no substance.

    Whatever the Industry does, the music plays on with tons of great stuff out there. Hope you're all enjoying the music! It's a fantastic time to be a music lover and audiophile... And it's all getting less expensive when you hear what devices like the Raspberry Pi 3 can do.
    Hvis frasen 'It looks like software decoding will upsample the 44/48kHz stream to 88/96kHz to present to the DAC' stemmer så er man jo litt ute å kjøre når man leser sample raten i appen. Da er det jo ikke online streamen eller det dekodede signalet som er høyoppløst eller autentisk fra Master om du vil....:confused:

    Jeg lurer på om noen kan bli litt forledet (les 'beruset') av å se en høyere bitrate og samplingsfrekvens i displayet. Er det en ren oppsampling så foregår så er nok forskjellene på dette punktet relativt marginale.
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut for at trådens innhold dreier seg mer fra spørsmål og erfaring om selve formatet til en pc/tidal brukehjelp. Det finnes en egen tidal vennetråd der den type spørsmål kan besvares.
    Vurderer å flytte den til datahjørnet. Blir for mye arbeid å splitte og flytte deler av den.
    Jeg ser poenget, men samtidig er denne tråden så godt i gang at det vel er en viss fare for at den stopper opp hvis den flyttes.
     

    rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    139
    Sted
    Sogn & Fjordane
    mqa

    MQA på plass. Ingen "dramatisk" forbedring , men innbiller meg ett dypere lydbilde :cool: . Førsteinntrykket er ivertfall positivt her i heimen:)
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Jg benytter Dream Theater - Systematic Chaos for å sammenligne.

    - Mqa Tidal
    - HiFi Tidal
    - Flac Cd rip
    - Flac Vinyl rip

    Betraktelig forskjell i lydbildet. Gain på MQA er betydelig lavere enn på HiFi Tidal. HiFi Tidal er på samme nivå som Cd rip. Vinyl rip tar jeg ikke med i betraktningen da den er satt opp av meg. Bass på MQA er strammere samtidig som den er litt varmere. Mellomtone og diskant er varmere i litt større grad enn bass. Selve lydbildet passer bedre med Vinyl rip enn de to andre. Må si at dette liker jeg, neste punkt er å rippe Tidal HiFi og Tidal MQA for å se hva som skjer der.
     

    P226

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2015
    Innlegg
    275
    Antall liker
    224
    Sted
    Hallingdal
    Jg benytter Dream Theater - Systematic Chaos for å sammenligne.

    - Mqa Tidal
    - HiFi Tidal
    - Flac Cd rip
    - Flac Vinyl rip

    Betraktelig forskjell i lydbildet. Gain på MQA er betydelig lavere enn på HiFi Tidal. HiFi Tidal er på samme nivå som Cd rip. Vinyl rip tar jeg ikke med i betraktningen da den er satt opp av meg. Bass på MQA er strammere samtidig som den er litt varmere. Mellomtone og diskant er varmere i litt større grad enn bass. Selve lydbildet passer bedre med Vinyl rip enn de to andre. Må si at dette liker jeg, neste punkt er å rippe Tidal HiFi og Tidal MQA for å se hva som skjer der.
    Har du prøvd analogt ut fra Bluesound kontra lynx?
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.212
    Antall liker
    1.315
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg har aries mini og prøvde å spille et par låter, f eks Pink Floyd får da kun opp 24/48 og ikke 24/96. Noen som kan forklare?

    IMG_0109.jpg
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Ser at du kjører til en CP-800. Da går vel musikkstrømmen fra router gjennom Ethernet-kabel til CP-en:confused:. Jeg har i såfall samme oppsett. Da er det vel likevel slik at strømmen må bringes over det trådløse nettverket hvis man ikke kobler Mac/PC med kabel til routeren? Og følgelig får man ikke utnyttet fordelene MQA skulle gi.

    Er det så? Ser at baluba slår fast at kjører man trådløst, hjelper der ikke å dekode i programvaren på Mac/PC når ikke DAC-en er kompatibel.
    Hei vanligvis streaming bare via apple airplay og pre koblet via kabel, det har fungert helt fint. Men nå for å få MQA bruker jeg PC tilkoblet via USB med dekoding i Tidal programmet. Har ikke lest om det vil være mulig for app dekoding trådløst, eller om Classe kan oppgraderes til MQA støtte -men det hadde vært kjekt for så langt så syns jeg MQA har noe for seg. -Er kanskje mer interessert i det MQA sier om timing enn jeg er i "selve båndbredden" jeg tror det er der de viktige forbedringene ligger.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Mulig dette er dobbeltspørsmål, men går det å kjøre MQA via AURALIC Streaming?

    Eller forstår jeg det rett at streameren må ha MQA støtte for å pakke opp MQA? ... og det har den ikke...

    Svaret lå her:

    Will MQA support comes to AURALiC device?
    MQA is still in pending status for AURALiC due to technical conflict with Lightning streaming platform.
    AURALiC has done a live demo during CES 2016 for MQA on ARIES and ARIES MINI. It is however after MQA realized that ARIES does not have any DAC built-in and ARIES MINI has a digital output in parallel connection of its DAC I2S signal, they pulled it back immediately. They believe the MQA process is end to end and the DAC has to be optimized for MQA playback, so any digital output of fully decoded signal is unacceptable.
    MQA may recently updated their specification which allows limited content to be delivered from digital output (Bluesound implement) but some signal process is still not allowed through MQA signal chain such as:

    • Customize and upgradeable DAC filter
    • DSD upsampling
    • Room correction
    • Cross fader
    • Mix down of various of input signal
    Since the above features are exactly what AURALiC working on or have done, to imply MQA means AURALiC has to drop the unique features of Lightning streaming. After carefully consideration, the team has decided not to imply MQA into existing streaming product at right moment.
     
    Sist redigert:

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Jg benytter Dream Theater - Systematic Chaos for å sammenligne.

    - Mqa Tidal
    - HiFi Tidal
    - Flac Cd rip
    - Flac Vinyl rip

    Betraktelig forskjell i lydbildet. Gain på MQA er betydelig lavere enn på HiFi Tidal. HiFi Tidal er på samme nivå som Cd rip. Vinyl rip tar jeg ikke med i betraktningen da den er satt opp av meg. Bass på MQA er strammere samtidig som den er litt varmere. Mellomtone og diskant er varmere i litt større grad enn bass. Selve lydbildet passer bedre med Vinyl rip enn de to andre. Må si at dette liker jeg, neste punkt er å rippe Tidal HiFi og Tidal MQA for å se hva som skjer der.
    Har du prøvd analogt ut fra Bluesound kontra lynx?
    Nei, har ikke BlueSound analogt koblet i stereoen. Gjorde et forsøk på Mastodon - Once More 'Round The Sun og der finner jeg ikke samme forskjellen som på Systematic Chaos. Det skal sies at Mastodon har skikkelig ræva lyd på sine skiver. Skal se om jeg ikke får koblet BlueSound analogt i headfioppsettet.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    MQA på plass. Ingen "dramatisk" forbedring , men innbiller meg ett dypere lydbilde :cool: . Førsteinntrykket er ivertfall positivt her i heimen:)

    Lytt på Iron Maiden. Kan være at MQA gjør noe positivt her, eller så er det remasteringen...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    Slik jeg leser det for oss som bruker Bluesound:

    Koble bluesound rett i forsterkeren uten dac som mellomledd så er det greit, men hvis man kobler til en dac som ikke er mqa kompatibel så fungerer det ikke?
    Stemmer.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    Jeg setter min lit til det Stereo+ skriver i sin artikkel 5. januar: "Den eneste begrensningen er at MQA foreløpig kun er tilgjengelig på desktop-versjonen av programvaren. Men det kommer garantert til å endre seg ganske raskt. Vi har hørt flere rykter om oppdateringen til eksisterende programvare." :D
    Du trenger vel bare en USB kabel fra PC inn i din Dac-30 så spiller du MQA du Steinar? Eller misforstår jeg noe i oppsettet ditt?
    Neida, det stemmer bra det. Men PC og dac befinner seg i hver sin etasje i huset, og jeg og min viv vil gjerne fortsette å ha det slik :)
    Det er jeg ikke så sikker på. Mener at du ikke får fullt utbytte uansett uten en MQA brikke.
     

    P226

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2015
    Innlegg
    275
    Antall liker
    224
    Sted
    Hallingdal
    Jg benytter Dream Theater - Systematic Chaos for å sammenligne.

    - Mqa Tidal
    - HiFi Tidal
    - Flac Cd rip
    - Flac Vinyl rip

    Betraktelig forskjell i lydbildet. Gain på MQA er betydelig lavere enn på HiFi Tidal. HiFi Tidal er på samme nivå som Cd rip. Vinyl rip tar jeg ikke med i betraktningen da den er satt opp av meg. Bass på MQA er strammere samtidig som den er litt varmere. Mellomtone og diskant er varmere i litt større grad enn bass. Selve lydbildet passer bedre med Vinyl rip enn de to andre. Må si at dette liker jeg, neste punkt er å rippe Tidal HiFi og Tidal MQA for å se hva som skjer der.
    Har du prøvd analogt ut fra Bluesound kontra lynx?
    Nei, har ikke BlueSound analogt koblet i stereoen. Gjorde et forsøk på Mastodon - Once More 'Round The Sun og der finner jeg ikke samme forskjellen som på Systematic Chaos. Det skal sies at Mastodon har skikkelig ræva lyd på sine skiver. Skal se om jeg ikke får koblet BlueSound analogt i headfioppsettet.
    Ok, fint. Har ikke nok kabler til å få testa selv.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Mulig dette er dobbeltspørsmål, men går det å kjøre MQA via AURALIC Streaming?

    Eller forstår jeg det rett at streameren må ha MQA støtte for å pakke opp MQA? ... og det har den ikke...

    Svaret lå her:

    Will MQA support comes to AURALiC device?
    MQA is still in pending status for AURALiC due to technical conflict with Lightning streaming platform.
    AURALiC has done a live demo during CES 2016 for MQA on ARIES and ARIES MINI. It is however after MQA realized that ARIES does not have any DAC built-in and ARIES MINI has a digital output in parallel connection of its DAC I2S signal, they pulled it back immediately. They believe the MQA process is end to end and the DAC has to be optimized for MQA playback, so any digital output of fully decoded signal is unacceptable.
    MQA may recently updated their specification which allows limited content to be delivered from digital output (Bluesound implement) but some signal process is still not allowed through MQA signal chain such as:

    • Customize and upgradeable DAC filter
    • DSD upsampling
    • Room correction
    • Cross fader
    • Mix down of various of input signal
    Since the above features are exactly what AURALiC working on or have done, to imply MQA means AURALiC has to drop the unique features of Lightning streaming. After carefully consideration, the team has decided not to imply MQA into existing streaming product at right moment.
    Forsøger folkene bag MQA, på at opnå en eller anden form for monopol,- kan de rende mig et vis sted.
     

    Norway1000

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    198
    Antall liker
    51
    Mulig dette er dobbeltspørsmål, men går det å kjøre MQA via AURALIC Streaming?

    Eller forstår jeg det rett at streameren må ha MQA støtte for å pakke opp MQA? ... og det har den ikke...

    Svaret lå her:

    Will MQA support comes to AURALiC device?
    MQA is still in pending status for AURALiC due to technical conflict with Lightning streaming platform.
    AURALiC has done a live demo during CES 2016 for MQA on ARIES and ARIES MINI. It is however after MQA realized that ARIES does not have any DAC built-in and ARIES MINI has a digital output in parallel connection of its DAC I2S signal, they pulled it back immediately. They believe the MQA process is end to end and the DAC has to be optimized for MQA playback, so any digital output of fully decoded signal is unacceptable.
    MQA may recently updated their specification which allows limited content to be delivered from digital output (Bluesound implement) but some signal process is still not allowed through MQA signal chain such as:

    • Customize and upgradeable DAC filter
    • DSD upsampling
    • Room correction
    • Cross fader
    • Mix down of various of input signal
    Since the above features are exactly what AURALiC working on or have done, to imply MQA means AURALiC has to drop the unique features of Lightning streaming. After carefully consideration, the team has decided not to imply MQA into existing streaming product at right moment.
    Er ikke denne uttalelsen et år gammel? Auralic skriver vel noe annet her: https://www.facebook.com/auralic.ltd/
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den dagen jeg tester MQA så kommer jeg ikke til å velge en utgivelse som låter ræva som utgangspunkt for testen. :rolleyes:
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Jeg er en noob på data.
    Jeg har TIDAL HIFI dog.
    Får jeg MQA hvis jeg kobler HDMI fra pc til AUX(HDMI) i front på Pioneer SC-LX801 mens jeg streamer master fra TIDAL? Hvilke innstillinger må jeg gjøre på pc for at dette skal gå rått fra pc og mastersignal ut til 801? Når jeg går inn på kontrollpanel og Lyd så finner den AV Receiver der og når jeg bytter mellom sampling på avansert så reagerer 801 på det når jeg trykker på info under avspilling. Eksempelvis så får jeg 48Khz på skjermen på 801 hvis jeg velger det og bytter jeg til 192Khz så får jeg det i skjermen også....
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Ja, dette er dessverre problemet med Windows mixeren. Den justerer ikke samplerate dynamisk, men i stede jobber med en fastsatt rate og resampler alt til å passe den. Ikke akkurat MQA vennelig, for å si det forsiktig...
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Den dagen jeg tester MQA så kommer jeg ikke til å velge en utgivelse som låter ræva som utgangspunkt for testen. :rolleyes:
    Regner med at det var Mastodontesten som du sikter til. Den enkle årsaken er at vinylen låter ufattelig mye bedre enn cd. Det som ligger på Tidal HiFi er garantert cd-masteren og jeg håpet at det var noe i nærheten av vinyl-masteren som var benyttet for master. Det høres ikke slikt ut desverre.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    MQA ligger pakket i FLAC signalet. Uten MQA-brikken, så får du ikke det hele utbyttet av fila. De blir ikke pakket ut. Men det virker likevel som at du får bedre lyd.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Mulig dette er dobbeltspørsmål, men går det å kjøre MQA via AURALIC Streaming?

    Eller forstår jeg det rett at streameren må ha MQA støtte for å pakke opp MQA? ... og det har den ikke...

    Svaret lå her:

    Will MQA support comes to AURALiC device?
    MQA is still in pending status for AURALiC due to technical conflict with Lightning streaming platform.
    AURALiC has done a live demo during CES 2016 for MQA on ARIES and ARIES MINI. It is however after MQA realized that ARIES does not have any DAC built-in and ARIES MINI has a digital output in parallel connection of its DAC I2S signal, they pulled it back immediately. They believe the MQA process is end to end and the DAC has to be optimized for MQA playback, so any digital output of fully decoded signal is unacceptable.
    MQA may recently updated their specification which allows limited content to be delivered from digital output (Bluesound implement) but some signal process is still not allowed through MQA signal chain such as:

    • Customize and upgradeable DAC filter
    • DSD upsampling
    • Room correction
    • Cross fader
    • Mix down of various of input signal
    Since the above features are exactly what AURALiC working on or have done, to imply MQA means AURALiC has to drop the unique features of Lightning streaming. After carefully consideration, the team has decided not to imply MQA into existing streaming product at right moment.
    Forsøger folkene bag MQA, på at opnå en eller anden form for monopol,- kan de rende mig et vis sted.
    Er vel ikke mere monopol en DTS og DOLBY har vil jeg tro.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    MQA ligger pakket i FLAC signalet. Uten MQA-brikken, så får du ikke det hele utbyttet av fila. De blir ikke pakket ut. Men det virker likevel som at du får bedre lyd.
    Filen kan like gjerne pakkes ut i software som i hardware. Av software som kjører på PCer så er det per i dag kun Tidal sin desktop app som pakker de opp i software, men ROON og Audirvana skal få støtte for å pakke opp filene etterhvert. Det som sendes ut fra en riktig satt opp Tidal desktop app 96khz, men usikker på hva bit-dybden er da DACene jeg har kun viser samplerate.
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Total noob her også, men etter å ha lest gjennom lurer jeg jo på litt. Hvis software pakker opp filene og kjører de videre, vil ikke da DAC bare konvertere og sende dette videre? Hvis ikke må det vel ligge tags igjen etter utpakking? I mitt hode, hvis det ligger tags i filene etter software har pakket de ut og neste trinn ikke støtter dette, så burde det vel ikke være lyd i det hele tatt?
    Regner med at hvis man har MQA serifiserte greier i alle ledd, så ligger det en form for handshake der. Hvis denne handshaken ikke er der i ett av leddene, vil det ikke stoppe opp?
    Tenker kanskje for mye data/nettverk nå, men...
     

    Dansker

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2016
    Innlegg
    17
    Antall liker
    0
    Mulig dette er dobbeltspørsmål, men går det å kjøre MQA via AURALIC Streaming?

    Eller forstår jeg det rett at streameren må ha MQA støtte for å pakke opp MQA? ... og det har den ikke...

    Svaret lå her:

    Will MQA support comes to AURALiC device?
    MQA is still in pending status for AURALiC due to technical conflict with Lightning streaming platform.
    AURALiC has done a live demo during CES 2016 for MQA on ARIES and ARIES MINI. It is however after MQA realized that ARIES does not have any DAC built-in and ARIES MINI has a digital output in parallel connection of its DAC I2S signal, they pulled it back immediately. They believe the MQA process is end to end and the DAC has to be optimized for MQA playback, so any digital output of fully decoded signal is unacceptable.
    MQA may recently updated their specification which allows limited content to be delivered from digital output (Bluesound implement) but some signal process is still not allowed through MQA signal chain such as:

    • Customize and upgradeable DAC filter
    • DSD upsampling
    • Room correction
    • Cross fader
    • Mix down of various of input signal
    Since the above features are exactly what AURALiC working on or have done, to imply MQA means AURALiC has to drop the unique features of Lightning streaming. After carefully consideration, the team has decided not to imply MQA into existing streaming product at right moment.
    Du kan godt bruge MQA med Auralic.

    Jeg afspiller MQA med Auralic Mini og Nu Prime DAC 10. Via Iphone 4s Lightning DS userinterface.

    Du skal logge ind og ud af tidal inde fra Lightning DS app'en.

    Så virker det.

    I Tidal kan du finde alt materiale der er MQA ved at bruge windows desktop app'en og under whats new vælge masters og herfra vælge det du vil høre som favoriter.

    derefter afspiller du via Lightning DS app.

    God fornøjelse :)
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Total noob her også, men etter å ha lest gjennom lurer jeg jo på litt. Hvis software pakker opp filene og kjører de videre, vil ikke da DAC bare konvertere og sende dette videre? Hvis ikke må det vel ligge tags igjen etter utpakking? I mitt hode, hvis det ligger tags i filene etter software har pakket de ut og neste trinn ikke støtter dette, så burde det vel ikke være lyd i det hele tatt?
    Regner med at hvis man har MQA serifiserte greier i alle ledd, så ligger det en form for handshake der. Hvis denne handshaken ikke er der i ett av leddene, vil det ikke stoppe opp?
    Tenker kanskje for mye data/nettverk nå, men...
    Det fungerer vel så enkelt at enten må software eller hardware ha mulighet for å pakke ut fila. BlueSound har tydeligvis dette innebygget slik at Tidalintegreringen i BS fungerer slik at filene blir pakket ut i BS. Benytter man Tidalapp på pc så pakkes filen ut i denne og det digitale signalet sendes ferdig dekodet til DAC.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Mulig dette er dobbeltspørsmål, men går det å kjøre MQA via AURALIC Streaming?

    Eller forstår jeg det rett at streameren må ha MQA støtte for å pakke opp MQA? ... og det har den ikke...

    Svaret lå her:

    Will MQA support comes to AURALiC device?
    MQA is still in pending status for AURALiC due to technical conflict with Lightning streaming platform.
    AURALiC has done a live demo during CES 2016 for MQA on ARIES and ARIES MINI. It is however after MQA realized that ARIES does not have any DAC built-in and ARIES MINI has a digital output in parallel connection of its DAC I2S signal, they pulled it back immediately. They believe the MQA process is end to end and the DAC has to be optimized for MQA playback, so any digital output of fully decoded signal is unacceptable.
    MQA may recently updated their specification which allows limited content to be delivered from digital output (Bluesound implement) but some signal process is still not allowed through MQA signal chain such as:

    • Customize and upgradeable DAC filter
    • DSD upsampling
    • Room correction
    • Cross fader
    • Mix down of various of input signal
    Since the above features are exactly what AURALiC working on or have done, to imply MQA means AURALiC has to drop the unique features of Lightning streaming. After carefully consideration, the team has decided not to imply MQA into existing streaming product at right moment.
    Du kan godt bruge MQA med Auralic.

    Jeg afspiller MQA med Auralic Mini og Nu Prime DAC 10. Via Iphone 4s Lightning DS userinterface.

    Du skal logge ind og ud af tidal inde fra Lightning DS app'en.

    Så virker det.

    I Tidal kan du finde alt materiale der er MQA ved at bruge windows desktop app'en og under whats new vælge masters og herfra vælge det du vil høre som favoriter.

    derefter afspiller du via Lightning DS app.

    God fornøjelse :)
    Auralic Aries spiller (foreløpig.?) alle MASTER album i Tidal jeg har teste i 48kHz/24bit kvalitet. Håper Auralic fikser dette ved fremtidig oppdatering ?
    Avspilling av samme album via TIDAL desktop versjonen på min macbook via usb til Chord Mojo gir 96/24bit kvalitet.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg testet litt her.

    Oppsettet med Roon -> SOtM sMS-200 -> Brooklyn DAC gir meg 352.8kHz / 24bit på 2Ls innspillinger. MQA lyser blått på DAC.

    Screen Shot 2017-01-08 at 22.59.38.jpg


    https://mytekdigital.com/download_library/manuals/Brooklyn_DAC_Manual.pdf

    Så kobler jeg Brooklyn direkte til MacBook Pro (USB)

    Tidal
    • Use Exclusive Mode (With exclusive mode, TIDAL has exclusive use of the audio device.) = på
    • Force volume (Keep TIDAL volume at max level and control output on external device.) = på
    • Passthrough MQA (Disable software decoding of MQA)

    Brooklyn
    I Brooklyn kan jeg skru av/på om den skal MQA dekode evt signal.

    Starter med:

    TIDAL MQA Passthrough, Brooklyn MQA Enable

    192kHz / 24bit

    Dette er merkelig, jeg hadde forventet samme signal som jeg får via Roon.



    TIDAL MQA decode, Brooklyn MQA Enable

    192kHz / 24bit

    Her hadde jeg også forventet det samme som med Roon. Hele MQA streamen burde vært sendt fra Tidal og deretter dekodet i Brooklyn.



    Tidal MQA decode, Brooklyn MQA disable

    96 kHz / 24bit

    Denne var som forventet. Normal DAC uten MQA støtte begrenses til 96/24.



    Rød logo er ikke dokumentert, Moiz vet du noe om dette? Kanskje en typo i manualen og at Green = Red. (?)

    NB! dersom jeg kjører gjennom en vanlig 44.1kHz / 16bit lyser ikke MQA i det hele tatt (Grey logo).

    -------

    Testrunde nr. 2

    Tror ikke DAC'en er så happy med flipping av bit av/på mens sangen spilles. Testet nå med Sov, sov, liten gut, Ensemble 96, Kjetil Almenning, KIND

    tidal.com/track/4726341

    Denne gang:
    A) Stopp musikken
    B) Skru om flagg
    C) Start musikken
    D) Ta Bilde

    Test 1: Tidal MQA Passthrough, Brooklyn MQA Enable

    Som forventet. 352.8 kHz / 24 bit, MQA blå.



    Test 2: Tidal MQA decode, Brooklyn MQA Enable

    Som forventet. 352.8 kHz / 24 bit, MQA rød. Hmmm... tenker denne er grønn. (?)



    Test 3: Tidal MQA decode, Brooklyn MQA disable

    88.2 kHz / 24 bit. Samme som Audirvana 3 Plus kommer med. MQA blue: authenticated stream



    Test 4: Tidal MQA passthrough, Brooklyn MQA disable

    44.1 kHz / 24 bit. Som forventet. Ingen dekoding i DAC eller SW. MQA blue: authenticated stream

     
    Sist redigert:

    Larsgan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    121
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Har jeg forstått det rett når det hevdes at Bluesound spiller av MQA kun via analog utgang dersom man har en "vanlig" DAC?
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.212
    Antall liker
    1.315
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Auralic Aries spiller (foreløpig.?) alle MASTER album i Tidal jeg har teste i 48kHz/24bit kvalitet. Håper Auralic fikser dette ved fremtidig oppdatering ?
    Avspilling av samme album via TIDAL desktop versjonen på min macbook via usb til Chord Mojo gir 96/24bit kvalitet.
    Jeg har aries mini og får også kun 24/48, selv om filen er 24/96
     

    Xdude

    Medlem
    Ble medlem
    02.03.2008
    Innlegg
    17
    Antall liker
    6
    Sted
    Hov
    Torget vurderinger
    3
    Tommel opp...

    Fikk problemer med mine AQ jitterbugs og avspilling av MQA. Etter en time prøving og bare feiling gav jeg blanke. Spiller nå til AQ Dragonfly og videre til et par B&W P7 og AKG 272 HD.
    AKG ble nesten litt vel analytiske over tid, mens P7 ble såpass musikalske og fantastisk bra at jeg nå faktisk vurderer å kjøpe P9.
    Jeg har ikke brukt mye tid på AB testing vs. vanlig Tidal-hifi. Men det jeg opplever er at bassen er langt "mildere" på MQA, men den er også MYE mer presis. Får litt studiofølelse med tanke på trommene. Om jeg blir lurt til å tro at lyden er bedre eller ei med tanke på formatet/koding o.l. er for meg egentlig av liten betydning. Har kost meg med musikk i flere timer nå, oppdaget nye detaljer i musikken og rett og slett bare hatt en hyggelig stund for både øregangen og sinnet. Så svaret for min del ifht. MQA.....tommel opp:D
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mulig dette er dobbeltspørsmål, men går det å kjøre MQA via AURALIC Streaming?

    Eller forstår jeg det rett at streameren må ha MQA støtte for å pakke opp MQA? ... og det har den ikke...

    Svaret lå her:

    Will MQA support comes to AURALiC device?
    MQA is still in pending status for AURALiC due to technical conflict with Lightning streaming platform.
    AURALiC has done a live demo during CES 2016 for MQA on ARIES and ARIES MINI. It is however after MQA realized that ARIES does not have any DAC built-in and ARIES MINI has a digital output in parallel connection of its DAC I2S signal, they pulled it back immediately. They believe the MQA process is end to end and the DAC has to be optimized for MQA playback, so any digital output of fully decoded signal is unacceptable.
    MQA may recently updated their specification which allows limited content to be delivered from digital output (Bluesound implement) but some signal process is still not allowed through MQA signal chain such as:

    • Customize and upgradeable DAC filter
    • DSD upsampling
    • Room correction
    • Cross fader
    • Mix down of various of input signal
    Since the above features are exactly what AURALiC working on or have done, to imply MQA means AURALiC has to drop the unique features of Lightning streaming. After carefully consideration, the team has decided not to imply MQA into existing streaming product at right moment.
    Er ikke denne uttalelsen et år gammel? Auralic skriver vel noe annet her: https://www.facebook.com/auralic.ltd/
    Støtter denne uttalelsen. Det er nå åpnet for ombord dekoding, men problemet til Aries er nok at Tesla plattformen ikke kjører Win OS så en proprietær løsning må lages av Auralic.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    MQA ligger pakket i FLAC signalet. Uten MQA-brikken, så får du ikke det hele utbyttet av fila. De blir ikke pakket ut. Men det virker likevel som at du får bedre lyd.
    Filen kan like gjerne pakkes ut i software som i hardware. Av software som kjører på PCer så er det per i dag kun Tidal sin desktop app som pakker de opp i software, men ROON og Audirvana skal få støtte for å pakke opp filene etterhvert. Det som sendes ut fra en riktig satt opp Tidal desktop app 96khz, men usikker på hva bit-dybden er da DACene jeg har kun viser samplerate.
    Vet vi at Tidal appen gjør det, eller er det en antagelse? Jeg tenker, da burde den jo kunne kjøres rett ut gjennom USB uten behov for en ny DAC.
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Vi vet at Tidal softwaredekoder strømmen ja :) Så da gjelder det bare å få riktig oppløsning på strømmen ut av maskinen til DAC.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Fikk problemer med mine AQ jitterbugs og avspilling av MQA. Etter en time prøving og bare feiling gav jeg blanke. Spiller nå til AQ Dragonfly og videre til et par B&W P7 og AKG 272 HD.
    AKG ble nesten litt vel analytiske over tid, mens P7 ble såpass musikalske og fantastisk bra at jeg nå faktisk vurderer å kjøpe P9.
    Jeg har ikke brukt mye tid på AB testing vs. vanlig Tidal-hifi. Men det jeg opplever er at bassen er langt "mildere" på MQA, men den er også MYE mer presis. Får litt studiofølelse med tanke på trommene. Om jeg blir lurt til å tro at lyden er bedre eller ei med tanke på formatet/koding o.l. er for meg egentlig av liten betydning. Har kost meg med musikk i flere timer nå, oppdaget nye detaljer i musikken og rett og slett bare hatt en hyggelig stund for både øregangen og sinnet. Så svaret for min del ifht. MQA.....tommel opp:D
    Jeg har AQ Dragonfly Red og Jitterbug, og har ikke de samme problemene som deg. Alt fungerer som det skal.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ah, der er løsningen for å få testet MQA, å låne min brors Dragonfly Black og Jitterbug. Blir nok lakris som kabling, hvis jeg ikke finner mine hjemmelagde Kimber PBJ rca-minijack.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Fikk problemer med mine AQ jitterbugs og avspilling av MQA. Etter en time prøving og bare feiling gav jeg blanke. Spiller nå til AQ Dragonfly og videre til et par B&W P7 og AKG 272 HD.
    AKG ble nesten litt vel analytiske over tid, mens P7 ble såpass musikalske og fantastisk bra at jeg nå faktisk vurderer å kjøpe P9.
    Jeg har ikke brukt mye tid på AB testing vs. vanlig Tidal-hifi. Men det jeg opplever er at bassen er langt "mildere" på MQA, men den er også MYE mer presis. Får litt studiofølelse med tanke på trommene. Om jeg blir lurt til å tro at lyden er bedre eller ei med tanke på formatet/koding o.l. er for meg egentlig av liten betydning. Har kost meg med musikk i flere timer nå, oppdaget nye detaljer i musikken og rett og slett bare hatt en hyggelig stund for både øregangen og sinnet. Så svaret for min del ifht. MQA.....tommel opp:D
    Jeg har AQ Dragonfly Red og Jitterbug, og har ikke de samme problemene som deg. Alt fungerer som det skal.
    Nå er vel ikke AQ produktene klare for MQA enda, men først etter en kommende SW oppgradering?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn