Diverse MQA streaming. Foreløpige inntrykk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Kun desktop-app fra Tidal kan pakke opp MQA, så du må koble pc til DAC med USB-kabel for å få det til. Hvis du strømmer trådløst får du ikke utnyttet MQA inntil videre uten MQA-kompatibel hardware.
    OK takk for opplysningen baluba. Det kan vel hende det skjer noe på den fronten også. Foreløpig er det uaktuelt å endre på oppsettet mitt. Jeg kommer nok uansett til å bli fornøyd som nybakt Tidal-abonnent. :)
    Jeg setter min lit til det Stereo+ skriver i sin artikkel 5. januar: "Den eneste begrensningen er at MQA foreløpig kun er tilgjengelig på desktop-versjonen av programvaren. Men det kommer garantert til å endre seg ganske raskt. Vi har hørt flere rykter om oppdateringen til eksisterende programvare." :D
    Du trenger vel bare en USB kabel fra PC inn i din Dac-30 så spiller du MQA du Steinar? Eller misforstår jeg noe i oppsettet ditt?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kun desktop-app fra Tidal kan pakke opp MQA, så du må koble pc til DAC med USB-kabel for å få det til. Hvis du strømmer trådløst får du ikke utnyttet MQA inntil videre uten MQA-kompatibel hardware.
    OK takk for opplysningen baluba. Det kan vel hende det skjer noe på den fronten også. Foreløpig er det uaktuelt å endre på oppsettet mitt. Jeg kommer nok uansett til å bli fornøyd som nybakt Tidal-abonnent. :)
    Jeg setter min lit til det Stereo+ skriver i sin artikkel 5. januar: "Den eneste begrensningen er at MQA foreløpig kun er tilgjengelig på desktop-versjonen av programvaren. Men det kommer garantert til å endre seg ganske raskt. Vi har hørt flere rykter om oppdateringen til eksisterende programvare." :D
    Du trenger vel bare en USB kabel fra PC inn i din Dac-30 så spiller du MQA du Steinar? Eller misforstår jeg noe i oppsettet ditt?
    Neida, det stemmer bra det. Men PC og dac befinner seg i hver sin etasje i huset, og jeg og min viv vil gjerne fortsette å ha det slik :)
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    315
    Antall liker
    439
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Hvor finner man MQA filer på Tidal ( Blusound) har bare funnet Pink Floyd ( divisjon bell)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Hvor finner man MQA filer på Tidal ( Blusound) har bare funnet Pink Floyd ( divisjon bell)
    Du finner ikke MQA filer på tidal via bluesound. Du må jukse litt, og først innom desktop tidal, følge oppskriften til kazan, legge til de albumene du vil høre som favoritter. Deretter inn i bluesound og finne de under favoritter der. Best of luck :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hvor finner man MQA filer på Tidal ( Blusound) har bare funnet Pink Floyd ( divisjon bell)
    Du finner ikke MQA filer på tidal via bluesound. Du må jukse litt, og først innom desktop tidal, følge oppskriften til kazan, legge til de albumene du vil høre som favoritter. Deretter inn i bluesound og finne de under favoritter der. Best of luck :)
    Alternativt finner du en del her i denne spillelista: http://tidal.com/playlist/2b8c4ae7-692a-43b1-abee-2f8eaef41af0
     

    Tunghørt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Innlegg
    135
    Antall liker
    154
    Sted
    Bodø
    Har bluesound desktoppversjon ,har lagt hele MQA Masterspillelisten som favoritt i Tidal.Henter fram spillelisten i bluesound og får kun havlparten av alle låtene fram.
    Er der noen begrensninger i antall sanger i spillelisten bluesound desktoppversjon? Jeg endte opp på 988 sanger mens spilleliten i tidal er på 1925 sanger .
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg leste en del om MQA da det kom. Er på reise nå, så har ennå ikke hørt det selv. Det er ikke helt enkelt å forstå teknologien bak dette, og mange personer som har peiling på codec/lossless/digitalt har vært skeptiske. Samtidig har det vært gjort noen blindtester, som viser at folk kan høre en reell forskjell. Da er spørsmålet hva disse forskjellene dreier seg om.

    Det grundigste jeg hittil har lest om dette er nok denne bloggposten hos Archimago: Archimago's Musings: MEASUREMENTS / IMPRESSIONS: Meridian Explorer2 Analogue Output - 24/192 PCM vs. Decoded MQA.
    Archimago både lyttet systematisk (blindt), og gjorde målinger. Han kom fram til at den primære forskjellen er at mqa-filene har blitt tilført en svært svak støy høyt oppe i registrene: "We see that the MQA version has "added" a band of noise to the signal especially between 15-40kHz".

    Min antakelse er at denne svært svake støyen kan gjøre at ting oppe i registrene kan høres klarere og bedre ut. Forøvrig så ligner dette på en av teoriene om hvorfor man kan foretrekke lyden av vinyl: At det finnes et noe høyere støygulv, og at dette faktisk kan gjøre noe positivt med musikkopplevelsen. Dersom dette stemmer i MQA sitt tilfelle, betyr det at MQA egentlig er en form for eq/dsp av filene. De er altså ikke mer "originale" eller nærmere master-utgangspunktet, men de har blitt tilført en signalbehandling som gjør at de høye registrene kan bli oppfattet klarere. Og det trenger ikke være negativt. Jeg er bare litt allergisk mot hifi-markedsføring som er uklar og potensielt villedende.

    Men jeg vil ikke utelukke at jeg også vil foretrekke lyden av MQA-filer, når jeg etter hvert får somlet meg til å sammenlikne :)
    Så hele hypen er en annen emulering av lydfilene? Isåfall vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte. Uansett er det tydelig at penger må tjenes..
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Men skal uansett testes ut om MQA har noe for seg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Nja,,heller heller til HCS sin konklusjon. Viktig å bremse flukten.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke min Aurender har støtte for MQA enda, sikkert like rundt hjørnet. Har lagt til en del album fra masters lista i Tidal som favoritter, og har sammenlignet med vanlig Tidal hifi. Master albumene låter konsekvent dårligere her. Når Aurender er klar for MQA tipper jeg det vil merkes. Har som nævnt tidligere en kamerat som melder om en markant forskjell han synes er til det bedre.
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Windows er helt meningsløst når det kommer til MQA så lenge Tidal ikke støtter ASIO. Da vil jo signalet resamples, og ende opp med å låte dårligere enn vanlig CD/Hifi. Dro like gjerne på Hifiklubben i dag og plukket opp en Bluesound Node2, og ble med den positivt overrasket over MQA. Kun førsteinntrykk så langt dog, må få AB testet. Men luft, dybde og ro opplevdes bedre.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.851
    Antall liker
    50.891
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Bare dac kan spille av 24/96 så spiller det vel ingen rolle hvilken dac en har siden MQA "oppakkingen" skjer i softvaren. Eller har jeg misforstått noe ?
    Du har sikkert ikke misforstått noe. Det er bare jeg som vet så lite så lite om disse tingene at jeg stiller helt elementære spørsmål. Men DACen er spesifisert til 24/192 via coax så den biten skulle være på plass.

    Takk for svar! :)
    Kun desktop-app fra Tidal kan pakke opp MQA, så du må koble pc til DAC med USB-kabel for å få det til. Hvis du strømmer trådløst får du ikke utnyttet MQA inntil videre uten MQA-kompatibel hardware.
    Lastet ned Tidal på nytt nå med MacBook pro og sammenligner Pink Floyd the division bell med Tidal master og hifi,får høre litt utover natten og høre om det er noe forskjell :)

    O
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.851
    Antall liker
    50.891
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    IMG_2383.jpg

    Master lyser i værtfall opp :) sammenligner med Spotify connect og da er master hørbart bedre!

    O
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hørt litt på tidal masters de siste dagene gjennom macbook pro/tidal app-> Arcam Irdac. Jeg er ikke i tvil om at det lyder bedre enn tidal hifi, men å avgjøre om det er bedre enn rippet CD er vanskeligere
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det som forundrer meg er at software dekoding i motsetning til DAC profiling ikke har lekket ut til tross for at man har vært under en NDA. Man har tross alt jobbet med implementeringen en stund for å være klar til CES. Dette tok jo alle på senga, inklusive noen DAC fabrikanter, ville jeg tro. Når det er sagt så er nok ikke DAC profilering en saga blott, men ikke lenger den eneste veien.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    De skjønte nok at de ikke klarte å selge nok MQA klare dacer for å sikre profitten og "slapp" opp noe kode til enkelte software utviklere for å prøve seg den veien også. En vinn vinn for de få som får være med på veien og utelate andre som ikke er like betalingsvillige.
    Ikke noe å si på oppfinnsomheten sånn sett.
    Husker hvordan alle lovpriste HDCD og hvordan det låt bedre når det lyste "hdcd" i cd spilleren.. Varte ei stund så var det ut igjen.

    Archimago (synes alltid blogginnleggene hans er gode) kommer nok med mer men har sluppet enda litt mer konspirasjon til nå :)
    So, TIDAL / MQA arrives...
    In other news, I see that MQA has capitulated and will be releasing software decoding, announced at CES 2017 (this is exactly what I suggested back in April 2016 even though it will compromise their claim of "end-to-end authentication" since the DAC will not be specifically MQA-approved). Apparently it'll be available with Audirvana Plus 3 coming late January for Mac and TIDAL "Master" software playback will start immediately (about time). Not surprising that they've decided to proceed down this route after >2 years since the big initial announcement. I guess they finally realized that folks aren't going to run and buy a new DAC just for MQA. It looks like software decoding will upsample the 44/48kHz stream to 88/96kHz to present to the DAC. IMO this is totally fine since I don't see any point in 176/192kHz. I'm curious to see how they're going to spin the idea that the hardware/firmware variety of MQA will "sound better". They must do this, otherwise who will bother buying MQA hardware? And what manufacturer will bother spending money for licensing if there's no perceived public value?

    The next chapter has now started with MQA. It's now up to the consumer - let's see if the public cares about MQA over the next 6 months once the initial hype, bugs, fanboy/cheerleader press chatter, and potential confusion subsides... (Check out some early "play by play" discussions on Computer Audiophile.)

    Finally, it looks like the music industry is still trying to convince people that their typically loud, over-compressed to the point of clipping music, or old analogue remasters are worth spending money on in "high resolution"... Honestly, are you guys in the music industry actually making decent money off the extra effort? I wouldn't be surprised if the balance sheets look pale if not red. There comes a time to honestly reconsider what one is doing and what is the truth. No, it's not that I think high-resolution is totally useless, rather, it's hard to hear the difference unless done right. Put the money into promising mainstream artists and start producing recordings worthy of the "high-resolution" moniker that the public cares about. Then sell and educate the people when there's something worthy of their hard-earned dollars (especially given the premium charged for these downloads). Hanging out at trade shows putting on a brave face, promoting already ubiquitous hi-res capable hardware when there's barely any decent hi-res media, and throwing money at the advertising side is pure window dressing over an essentially empty shell. Sure, keep throwing money at it, but in my opinion failure is inevitable when there is no substance.

    Whatever the Industry does, the music plays on with tons of great stuff out there. Hope you're all enjoying the music! It's a fantastic time to be a music lover and audiophile... And it's all getting less expensive when you hear what devices like the Raspberry Pi 3 can do.
     

    blik9

    Medlem
    Ble medlem
    18.01.2012
    Innlegg
    27
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Brystons BDP-2 og BDA-3 håndterer MQA. Sitatet er fra februar i fjor:


    Yes the BDP-2 is capable of decoding MQA (as well as our new BDA-3 DAC) as we use the XMOS chip which is what MQA requires. There is a lot of discussion over on this side of the pond though pro and con so we are going to adopt a wait and see policy at this point.

    james tanner
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Slik jeg leser det for oss som bruker Bluesound:

    Koble bluesound rett i forsterkeren uten dac som mellomledd så er det greit, men hvis man kobler til en dac som ikke er mqa kompatibel så fungerer det ikke?
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Her må jeg også spørre. Jeg bruker en liten trådløs Sonos. Fra den henter jeg og tapper signalet digitalt til DACMAGIC+ via toslink. Dac jeg bruker er ikke state of art men kan takle bedre signal enn redbook. Sonos boksen er koblet til Wi-Fi nettverk. Til vanlig styrer jeg digital avspilling fra telefon eller iPad, men kan også koble en PC via USB til DAC, litt nedtur i fht brukervennlighet men det tåler jeg for testingen sin del. Men skal dette da funke?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei, siden det ikke lenger er "i går" denne streamingen ble sluppet, så er trådtittel endret.
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    ...men kan også koble en PC via USB til DAC, litt nedtur i fht brukervennlighet men det tåler jeg for testingen sin del. Men skal dette da funke?
    Det er løsningen jeg bruker også, fungerer fint -men må la Tidal dekode da min dac ikke tar MQA
    Skjermbilde.PNG
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.851
    Antall liker
    50.891
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    IMG_2384.jpg

    Jeg får opp dette etter og ha slettet Tidal og lastet det inn på nytt,fikk ikke opp dac i de gamle settingene.

    O
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Tja, formatet kommer og går og vi for se om dette også ender som en døgn flue, selv om det nok hjelper på overlevelses evnen at Tidal og andre strømnings tjenester støtter op om formatet.

    Set ut fra et personlig synspunkt ser det for mig ut til at man må ha fuld pakke m kompotabel dac, ect for at utnytte formatet fuld ut, og at alle andre løsninger, vil komprimere det som er mulig at oppnå med en fuld pakke løsning.

    liker hellerr ikke, at det fremgår av målingene at systemet generere støy som ikke finnes på original filene.

    Og så er der det med lydgengivelsen, og eventuelle ændringer i denne som vi kan registrere.
    men om det er til det bedre eller dårligere, kan vel kun den enkelte bruger gjøre op for sig.

    så konklutionen herfra er Tja
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    ...men kan også koble en PC via USB til DAC, litt nedtur i fht brukervennlighet men det tåler jeg for testingen sin del. Men skal dette da funke?
    Det er løsningen jeg bruker også, fungerer fint -men må la Tidal dekode da min dac ikke tar MQA
    Vis vedlegget 419764
    Ser at du kjører til en CP-800. Da går vel musikkstrømmen fra router gjennom Ethernet-kabel til CP-en:confused:. Jeg har i såfall samme oppsett. Da er det vel likevel slik at strømmen må bringes over det trådløse nettverket hvis man ikke kobler Mac/PC med kabel til routeren? Og følgelig får man ikke utnyttet fordelene MQA skulle gi.

    Er det så? Ser at baluba slår fast at kjører man trådløst, hjelper der ikke å dekode i programvaren på Mac/PC når ikke DAC-en er kompatibel.

    Bare lurer. Dette er nok like uklart for meg som for flere andre i denne tråden;-).

    Oppgraderte i går og synes at flere album var feiende flotte i lyden. Men har ikke kjørt noen sammmenliknende tester. Men etter min mening fant jeg likevel Fleetwood Macs Rumours å være svært tynn ift CD-en jeg har.
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    ...men kan også koble en PC via USB til DAC, litt nedtur i fht brukervennlighet men det tåler jeg for testingen sin del. Men skal dette da funke?
    Det er løsningen jeg bruker også, fungerer fint -men må la Tidal dekode da min dac ikke tar MQA
    Vis vedlegget 419764
    OK og takk. Jeg aner ikke hva min DAC vil mene om det. Jeg har foretrukket å ikke bruke noe form for upsampling i DAC selv om den kan det. Men er signalet inn av bedre kvalitet så kan det være en opptur. Håper dette kommer til app på Android etterhvert, om det teknisk sett er mulig
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 419768
    Jeg får opp dette etter og ha slettet Tidal og lastet det inn på nytt,fikk ikke opp dac i de gamle settingene.

    O
    Det bildet kan jeg ikke huske å ha sett hos meg. Jeg har jo i øyeblikket et prøveabonnement. Kanskje det endrer seg når jeg får "fullversjonen"? Jeg regner med å beholde Tidal når prøvetiden går ut. Jeg ser at jeg har glede av Tidal, uavhengig av MQA. Og Steinars imperium går neppe under pga de 199 kr/mnd det koster :D
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.846
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Første gang jeg leste om MQA forstod jeg det som at dette var en ny type lossless-algoritme på linje med FLAC, men som gjorde at filene kunne komprimeres enda mer uten at det gikk på bekostning av kvaliteten. Den store fordelen var at man på sikt ville kunne streame hires-filere ala 24/192 uten at det krevde mer båndbredde enn dagens Tidal Hifi på 16/44,1.

    På denne måten kunne man få spille av Master-filene i maks kvalitet uten at det var nedskalert til 16/44,1 slik det er i dag.
    Skulle tro det ikke var særlig forskjeller på en WAV-fil eller MQA-fil begge i 16/44,1 - men har ikke hørt selv så tør ikke påstå det..
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Enten er jeg blind eller så har jeg en dårlig dag. Ser ikke noe av dette i PC/Chrome. Kan noen hjelpe meg?

    tidal1.JPG
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ser ut for at trådens innhold dreier seg mer fra spørsmål og erfaring om selve formatet til en pc/tidal brukehjelp. Det finnes en egen tidal vennetråd der den type spørsmål kan besvares.
    Vurderer å flytte den til datahjørnet. Blir for mye arbeid å splitte og flytte deler av den.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Første gang jeg leste om MQA forstod jeg det som at dette var en ny type lossless-algoritme på linje med FLAC, men som gjorde at filene kunne komprimeres enda mer uten at det gikk på bekostning av kvaliteten. Den store fordelen var at man på sikt ville kunne streame hires-filere ala 24/192 uten at det krevde mer båndbredde enn dagens Tidal Hifi på 16/44,1.

    På denne måten kunne man få spille av Master-filene i maks kvalitet uten at det var nedskalert til 16/44,1 slik det er i dag.
    Skulle tro det ikke var særlig forskjeller på en WAV-fil eller MQA-fil begge i 16/44,1 - men har ikke hørt selv så tør ikke påstå det..
    For en fordypning foreslår jeg at du kikker litt på MQA audio origami som forklarer filosofien litt nærmere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn